Itävallan sodat ja naimakaupat
Viipurissa
kerran latinan tunnilla opettaja pyysi kääntämään lauseen Bella gerunt alii, tu felix Austria nubes! (Muut käyvät sotia, sinä
onnellinen Itävalta solmit avioliittoja!)
Siihen
kehotettuna nousi silloin muuan laiskanpulskea teinipoika vetelästi
istuimeltaan ja käänsi: Muut hyö käyt
sottii, mutt’ sie Itävalta senko nait vaa!
Todettakoon,
että tiedän tämän kuuluisan lauseen alkuperäisessä muodossaan olevan
imperatiivissa, mutta kasku kaskuna. Joka tapauksessahan syntyi sellainen
vaikutelma, että Itävalta selvisi tässä maailmassa moneen muuhun verrattuna vähällä,
ainakin alueita lisätessään.
Itävallan
sijainti, etten sanoisi geopoliittinen sijainti joka tapauksessa johti siihen,
että aseillekin tuli käyttöä paljon.
Ottomaanien
valtakunnan naapurina itävaltalaiset saivat alituiseen varustautua
pakanallisten ristin vihollisten juonia vastaan. Wieniäkin piiritettiin vuonna
1529, jolloin Luther runoili tuon virtensä, jota meilläkin pian taas lauletaan.
Uudemman kerran
tuli samalta suunnalta valtava joukko Allahin asialle vuonna 1683, jolloin
puolalaisen Jan Sobieskin johdolla koottu monikansallinen kristitty armeija löi
vihollisen.
Sen jälkeen
alkoi turkkilaisen asteettainen perääntyminen, jossa vauhtia oli antamassa muun
muassa Eugen Savoijilainen, tämä sama prinssi Eugen (tosiaan, prinssi!), jonka
mukaan kastettiin Hitlerin aikana se mainio raskas risteilijä, joka kävi täällä
meilläkin näyttäytymässä jatkosodan loppuvaiheissa.
Kun Itävallan
hallitsijan valta tietyissä vaiheissa ulottui Saksalais-roomalaisen valtakunnan
keisarina lähes joka puolelle Eurooppaa, oli sen sotilaallinen läsnäolo myös
ajoittain välttämätön niin laajalla alueella, että kontakteja syntyi myös
suomalaisiin, esimerkiksi 30-vuotisessa sodassa.
Tätä asiaa nyt
ei sentään oteta esille Wienin valtavassa sotahistoriallisessa museossa (Heeresgeschichtliches Museum), joka
sijaitsee mammuttimaisessa Arsenaalin
rakennuskompleksissa.
Mutta ylen kiinnostava
tämä museo on. Kuten kaikissa muissakin vastaavissa museoissa, oleellinen asia
on ideologia: mikä tarina kerrotaan, mitä halutaan muistaa ja nostaa esille?
Tässä tapauksessa
jo seinään pysyvästi pultattu tunnuslause antaa vihiä siitä, mitä tuleman
pitää: Kriege gehören ins Museum –
sodat kuuluvat museoon…
Mikäpä siinä,
tunnus on hyvinkin kannatettava ja mieleen tällaisesta ideologiasta tulee
Tukholman Armeijamuseo, jossa on
yritetty kaivaa esille naisia sotahistoriasta ja yleensäkin esittää sota
mahdollisimman epämiellyttävänä, mitä se tietysti on ollutkin. Venäjän hienoissa
alan museoissa ei tätä tendenssiä muuten pahemmin voi löytää, tulkoon
mainituksi.
Mutta ei se
häiritse täälläkään. Menneisyyttä ei ole yritetty täällä väärentää poistamalla
sieltä menneen ajan sankarinpalvontaa, joka muutenkin on Wienissä hyvin
korostetusti esillä. Se nyt vain kuului omaan aikaansa ja sillä hyvä.
Myönteisenä
esimerkkinä tässä suhteessa mainitsen myös A. Hitlerin läsnäolon museossa melko
näkyvästi, esimerkiksi kullattuna patsaan päänä. En muista, että Saksan
museoissa olisi oltu yhtä uskollisia historialle. Tosin Gendarmenmarktin näyttelyssä palautetaan mieleen ainakin muutama
Saksan kansalle aika nolo juttu.
Lievästi sanottuna
irvokkaita olivat täälläkin eräät menneen ajan tunnukset: Führer, wir gehören dir!
Eipä ihme, että maalarinsällille nousi päähän…
En muuten usko,
että viiksiniekan autenttiset, vanhat kuvat jollakin tavoin pahentaisivat
kävijää. Niiden puuttuminen sen sijaan kai voisi aiheuttaa kaiken maailman
väärinkäsityksiä.
Itse en
huomannut, että itävaltalaisten alppijääkärien pitkäaikaisesta
Suomen-vierailusta olisi kerrottu, mutta en kyllä asiaa yrittänytkään
selvittää.
Joka tapauksessa
esille nostettiin sotahistoriaa monelta puolelta. Harvempi taitaa edes muistaa,
että Itävallalla oli varsin merkittävä laivasto Adrian merellä. Amiraali
Horthyhän oli sitä aikoinaan komentamassa.
Mutta oli se laivasto Unkarillakin ja säilyi
Tonavalla vielä kaksoimonarkian purkautumisen jälkeenkin. Mutta Adrian merellä
oli jopa dreadnought-luokkaa
muistuttavia taistelulaivoja, yksi nyt ainakin.
Italialaiset
ovat omasta puolestaan kehuneet taisteluaan Itävallan merivoimia vastaan,
erityisesti moottoritorpedovenemies Gabriele d’ Annunzio. Mutta kun saadaan
aikaan sota, jossa ihmisiä ja kalustoa kunnolla hävitetään, saadaan aina
ainekset myös sankarilliselle historialle, kaikkialla.
Samoja
tapahtumia koskevien esitysten vertailu on aina kiinnostavaa ja sen pääpiirteet
on helppo löytää wikipedian avulla. Sen luulisi innostavan ihmisiä rajat
ylittävään tutkimusyhteistyöhän eri puolilla Eurooppaa.
Tässä museossa
on myös hyvin kiinnostavaa esineellistä historiaa. Tiesin vanhastaan, että
Itävallan jääkäreillä oli parisataa vuotta sitten käytössä ilmakivääreitä.
Nyt näin sen laitteen, jolla näitä aseita
ladattiin: kampia pyörittämällä saatiin säiliöön 150 ilmakehän paine. Samalla
säiliöllä voitiin ampua kymmeniä kuulia…
Sitä paitsi
käytettiin ensimmäisen maailmansodan aikana myös paineilmalla toimivia
miinanheittimiä. 200-millisiä ammuksia lennätettiin vihollisen niskaan
vehkeellä, joka ei kovasti paukahtanut eikä antanut savua. Kuulostaa varsin
kekseliäältä.
Sen sijaan I
maailmansodan aikaan sijoittuva varsijousi, jolla oli tarkoitus ampua käsikranaatteja,
näyttää jääneen prototyypin asteelle.
Olihan siellä
tavaraa myös siitä sodan raadollisuudesta. Filminpätkät miehistä, joiden kasvot
ammus oli kokonaan tuhonnut, taitavat jäädä mieleen pitemmäksi aikaa. Kyse ei
ollut mistään lavasteista.
Näyttelyesineissä
silmään pistävät turkkilaisten käyttämät jouset ja nuolet. Yksi, kreivi
Starhembergiin osunut, nuolenkärki oli sijoitettu koristeelliseen vitriiniin.
Myös turkkilaiset käsirummut ja arvomerkkeinä käytetyt hevosenhännät ovat
melkoisia harvinaisuuksia eurooppalaisissa museoissa.
Mutta
Itävaltahan sijaitsee monella rajalla ja yhdistää tai siis erottaa monia kansallisuuksia.
Yksi on kroatia, jonka kansalliseen tarustoon kuuluu oleminen kristikunnan
etuvartiona -antemurale christianitatis-
siis tavallaan tutunomainen rooli meilläkin.
Mainion
sotahistoriallisen annoksen jälkeen tuntuikin sopivalta mennä Sissi-museoon.
Nimestään huolimatta kyseessä ei ollut militäärinen laitos, vaan se keskittyi
fitnessiä harrastaneen kauniin keisarinnan elämään, jonka muuan anarkismin
aatteita omaksunut elukka sitten aikanaan väkivaltaisesti lopetti.
Muistan, että
erään prikaatin elokuvateatteri oli joskus muinoin antanut nimen pettää itseään
ja tilannut esitettäväksi keisarinnasta kertovan, Sissi-nimisen siirappisen elokuvan, jossa esiintyivät Romy
Schneider ja Karlheinz Böhm… Eihän se itse asiassa huono filmi ollut lainkaan.
Mutta se on jo toinen
juttu.
Adrianmeri kun mainittiin, niin mieleen tuli eräs itävaltalaisten ensimmäisenä maailmassa toteuttama sotatoimi. Kävi nimittäin niin, että I maailmansodan riehuessa Itävalta-Unkarin laivaston ilmavoimien koneet huomasivat 15.9.1916 vieraan sukellusveneen Cattaron (nykyinen Kotor Montenegrossa) laivastotukikohdan edustalla.
VastaaPoistaPaikalle hälytettiin kaksi pommeilla varustettua Lohner-lentovenettä. Sukellusvene oli jo piiloutunut lentokoneilta pinnan alle, mutta Fregatten-Leutnant Baron von Klimburg jatkoi etsintöjä haravoiden merta systemaattisesti. Noin 40 min kuluttua kristallinkirkkaasta vedestä näkyikin pinnan alla olevan sukellusveneen sikaarinmuotoinen hahmo. Lentoveneet syöksyivät hyökkäykseen ja vaurioittivat pommeillaan sukellusvenettä niin pahoin, että sen oli noustava pintaan. Pommit olivat osuneet ranskalaiseen Foucaultiin, jonka kapteeni näki tilanteen toivottomaksi, määräsi miehistön jättämään aluksen ja varmistamaan aluksen uppoamisen.
Näin ensimmäistä kertaa maailmassa olivat lentokoneet upottaneet sukellusveneen. Muistamme, miten Natsi-Saksan harmaiden susien kohtaloksi myöhemmin koituivat juurikin ASW-lentokoneet. Tämä ensimmäinen kohtaaminen oli kaikille osapuolille onnekas, niin lentokoneiden kuin sukellusveneen miehistöt jäivät henkiin – ranskalaiset tosin sotavangiksi. Samaa ei voi sanoa Kreigsmarinen sukellusvenemiehistä: 39 000 lähti merelle, 29 000 jäi palaamatta.
"Uudemman kerran tuli samalta suunnalta valtava joukko Allahin asialle vuonna 1683, jolloin puolalaisen Jan Sobieskin johdolla koottu monikansallinen kristitty armeija löi vihollisen."
VastaaPoistaVuonna 2003 oli asiasta juhlanäyttely, jossa oli sotasaaliksi saatu turkkilaisten ylipäällikön teltta ja sultaanin sotalippu.
Luulen muuten, että tuo latilainen sanonta tarkoitti aluelaajennuksia,ei sotiin joutumista yleensä. Habsburgit onnistuivat avioliitoillaan yleensä laajentamaan alueitaan, paras esimerkki oli puolen Euroopan keisari Kaarle V.
Kävin itse Wienin sotamuseossa keväällä 2014, jolloin siellä oli sadan vuoden takaisia kohtalokkaita tapahtumia valaiseva näyttely. Kierrellessäni siellä univormuja ja aseita ällistellen kuulin miten museon ulkopuolella alettiin soittaa Puolan kansallislaulua. Puolalainen delegaatio kävi vierailemassa, ja portailla pidettiin pienimuotoinen vastaanottatilaisuus. Wienin kaupungin edustaja kertoi pilke silmäkulmassa miten kaupungissa ei olla unohdettu puolalaisten avuliaisuutta vuonna 1683... Isäntäväki puhui saksaa, polakit englantia, ja he ymmärsivät ilmeisesti toisiaan hyvin.
VastaaPoista