Kansallispäivä
Itse kullakin
kansakunnalla on kansallispäivänsä. Etenkin nuorilla kansakunnilla ne usein
liittyvät itsenäistymiseen, mutta niin on myös Pohjois-Amerikan Yhdysvalloilla,
jolloin viitataan vuoden 1776 itsenäisyysjulistukseen.
Saksaakaan ei
voi pitää nuorena kansakuntana, mutta sen kansallisuuspäivää vietetään vuonna
1990 tapahtuneen jälleenyhdistymisen muistoksi.
Puolassa
juhlitaan vuoden 1791 perustuslakia ja sen rinnalla vuonna 1918 tapahtunutta
Puolan valtion kuolleista heräämistä.
Italiankaan kansallispäivä ei viittaa
muinaiseen Roomaan eikä edes 1800-luvun risorgimentoon,
vaan vuonna 1946 pidettyyn kansanäänestykseen maan valtiomuodosta.
Tässä seurassa
Ranskan kansallispäivä, jota vietetään vuonna 1789 tapahtuneen Bastilijin
valtauksen kunniaksi, kuuluu vanhimpiin.
Venäjän
Kansallisen yhtenäisyyden päivänä toki juhlistetaan Nižni Novgorodin nostoväen
voittoa puolalaisista vuonna 1612, mutta vasta pari vuosikymmentä sitten se
korvasi niin sanotun Lokakuun vallankumouksen merkkipäivän, joten juhlana se on
aivan uusi.
Vanhimpia
aiheeltaan on Espanjan kansallispäivä, joka liittyy Amerikan löytämiseen 1492.
Sitä on kuitenkin vietetty vasta vuodesta 1935 saakka.
Ruotsissa juhlan
aihe on niinkin kaukaa kuin Kustaa Vaasan kruunajaisista vuonna 1523, eli siis
itsenäisyyden symbolisesta saavuttamisesta. Unionithan ovat yleensä
itsenäisyyden vihollisia ja jättävät itsestään huonon muiston. Sellainen oli
myös Kalmarin unioni.
Mutta myös
Ruotsissa kansallispäivä on aika uusi instituutio. Itse asiassa sitä vietettiin
aiemmin Ruotsin lipun päivänä ja vasta vuonna 1983 siitä tehtiin kansallispäivä
ja vuonna 2005 kansallinen vapaapäivä.
Itsenäistyminen
on hyvä aihe kansallispäivälle. Sellaisen päivän ideanahan näyttää olevan
yleensä koota koko kansa yhteisten tunnusten alle. Venäjällä myös päivän nimi kansallisen yhtenäisyyden päivä, viittaa
tähän hyvin suoraan. Ranskassakin kansallispäivän -Bastiljin päivän-
juhlallisuudet taitavat pikemmin yhdistää kuin jakaa kansaa, vaikka juhlassa
muistellaankin vallankumousta.
Espanjassa kansallispäivän
nimi on espanjalaisuuden päivä, Día de la
Hispanidad tai myös Fiesta Nacional
de España. Nimikkokansallisuus
siis julistaa juhlivansa itseään. En tiedä, miten päivään suhtaudutaan
Kataloniassa, Baskimaassa tai Galiciassa.
Joka tapauksessa
Suomen kaltaisessa kansallisesti homogeenisessa maassa itsenäisyyden valitsemista
juhlinnan kohteeksi voisi prima facie
pitää aivan ongelmattomana.
Meillä on tosin ruotsinkielinen vähemmistömme,
mutta vähissä ovat ne, jotka haluaisivat väittää sen merkitsevän, että
maassamme asuisi kaksi kansakuntaa. Toki sellaisiakin aina jokunen löytyy kielirajan
molemmin puolin, mutta ei ainakaan nykyään ihan riidaksi asti.
Itsenäisyyspäivän
valitseminen kansallispäiväksi ei kuitenkaan ollut meillä suinkaan itsestään
selvää.
Sattuihan
olemaan niin, että joulukuun 6. päivänä suoritettu äänestys eduskunnassa, jonka
muistoksi päivää juhlitaan, oli harvinaisen riitainen. Äänethän jakautuivat
miltei tasan: 100-88. Minkäänlaista määräenemmistöä ei siis ollut eikä
määrävähemmistöä tässä tapauksessa jostakin syystä vaadittu.
Kun presidentti
Ståhlberg asetuksellaan vuonna 1919 määräsi tuon päivän itsenäisyyspäiväksi,
löytyi tyytymättömiä sekä oikealta että vasemmalta. Tässä tapauksessa asenteet
nimittäin määräytyivät luokkapohjalta eikä kansallisuuksien mukaan.
Vuoden 1918
sodan perinteitä kunnioittavat voittajat olisivat halunneet kansallispäiväksi
-itsenäisyyspäiväksi- toukokuun 16.päivän. Silloinhan pidettiin Helsingissä
Mannerheimin johdolla Vapaussodan päättymisen paraati.
Vasemmalla taas
oli aineksia, jotka eivät halunneet tunnustaa ”porvarillisella” itsenäisyydellä
olevan mitään arvoa.
Sitkeä vastarinta
epäonnistuneeksi leimatun vuoden 1917 äänestyspäivän muistelemista vastaan
säilyi suhteellisen kauan, ilmeisesti aina talvisotaan saakka.
Talvisota oli
kuitenkin sen luokan kansallinen kokemus, että se syrjäytti pitkäksi aikaa jopa
vuoden 1918 veriset muistot. Se oli käsittämätön kansallinen ihmepelastuminen,
johon saattoi sanoa koko kansan myötävaikuttaneen.
Sen jälkeen ei
enää tarvittu saarnoja kansallisesta eheytymisestä, sellainen oli jo tapahtunut.
Ainakin joksikin aikaa.
Olisi kukaties
ollut mahdollista ajatella myös talvisodan päättymispäivän valitsemista kansallispäiväksi,
mutta sehän oli surujuhla, todellisen kansallisen tragedian päivä, jollainen
sopii tuollaiseen rooliin hyvin huonosti. Ja olihan asialla myös ulkopoliittinen
ulottuvuutensa.
Siitä huolimatta
näyttää asiallisesti siltä, että itsenäisyyspäivänä muistellaan ennen muuta
sotia eikääänestyksiä. Ei muistella pelkästään talvisotaa, vaan myös
jatkosotaa, joka tosiaan koetaan talvisodan jatkoksi
Tätä on
nyttemmin joskus kritisoitu ja puhuttu militarismista ja ties mistä vääristä
asenteista. Muualla kun, katsokaas, itsenäisyyspäivänä riemuitaan ja
tanssitaan. Meillä viedään kynttilöitä sankarihaudoille ja seistään siellä
kunniavartiossa.
Luulenpa, että
tämä on väistämätöntä. Sodat olivat kansallisena kokemuksena aivan omaa
luokkaansa. Suomalaista kansakuntaa rakennettiin alun perin hyvin
rauhanomaisessa hengessä ja kun maa itsenäistyi, ei kansalla sitten ollutkaan
mitään sotilaallisia valmiuksia, mikä osaltaan saattoi lisätä tapahtumien
barbaarisuutta.
Mutta kun
ulkoinen hyökkäys sitten tuli, koki suomalainen isänmaansa puolustaja olevansa
ehdottoman oikealla asialla valheellista väkivallan tekijää vastassa.
Huolimatta siitä, että asia hyökkääjän propagandassa toisin esitettiin,
luokkataistelulla ei ollut tässä sodassa mitään roolia.
Voidaan sanoa,
että jatkosodan luonne olikin jo toisenlainen, mutta tämä näkökulma ei tavoita
kansan syviä rivejä. Sodat olivat kuin olivatkin ne todelliset itsenäisyyssodat
ja on luultavasti väistämätöntä, että niitä muistellaan itsenäisyyspäivänä,
vaikka se onkin aivan erilaisen tapahtuman muistopäivä.
Hullunkurista
on, että järjestäytyneen yhteiskunnan ja valtion vastaisuudella briljeeraavat
huligaanijoukkiot ovat valinneet juuri itsenäisyyspäivän toimintapäiväkseen.
Tavallaanhan se
on loogista, kun näet itsenäisyys sinänsä yhdistää koko kansaa kieli- ja
luokkaeroista huolimatta ja tuon päivän muistokin liittyy valtiolliseen
äänestykseen, jolla oli tärkeät seuraukset.
Absurdia
kuitenkin on esimerkiksi tulkita kansallismielisen nuorison kerääntyminen
itsenäisyyspäivänä kansallisten tunnusten ympärille jonkinlaiseksi
äärioikeistolaisuudeksi.
Mikäli joulukuun
kuudes vuonna 1917 ja sen juhliminen jotakin asiaa historiassamme symbolisoi,
niin ennen muuta ajatusta siitä, että suuret poliittiset kysymykset on
ratkaistava rauhanomaisesti, parlamentaarista tietä. Siitä oli kysymys, kun
tästä juhlapäiväasiasta päätettiin.
Vuonna 1917
rauhanomainen asioiden hoitaminen vielä onnistui. Maa itsenäistyi parlamentaarisen
äänestyksen tuloksena. Vaikka surkeat johtajat veivät pian laumansa onnettomaan
verenvuodatukseen, nousi vanha laillisuuteen ja rauhanomaiseen kehitykseen
uskova aines pian jälleen johtoon ja maa palasi normaaliin elämään.
Juuri sen seurauksena
me tuota joulukuun 6.päivää yhäkin vietämme itsenäisyyspäivänä. Ei sen sijaan
toukokuun kuudettatoista.
Äärioikeistolaisuutta on kaikki, minkä myötäloukkaantujat voivat, ja sitä he kyllä voivat, ymmärtää väärin. Kun Halla-ahoa alettiin aikoinaan lyödä kuin vierasta sikaa Marrakechin torilla, niin perään kuulutin löytyisikö hyvehuumeistolaisten joukosta yhtään, joka voisi saman tasoisesti teilata Scribtan kirjoitukset. Ei löytynyt. Nyt on ulkomailta tullut vielä ylivoimaisempi vastustaja - Jordan Peterson. Häntä haukutaan myös alt-right mieheksi ja mikä kauheinta, nuoret fiksut miehet rynnivät hänen tilaisuuksiinsa. Minä olen vanhempi fiksu mies, mutta olen ihan täpinöissäni kuunnellut muutaman tunnin hänen youtube luentojaan. Veitsenerävä äly ja laaja lukeneisuus saavat minut hurmoksiin, on se vaan niin harvinainen yhdistelmä. Meidän blokistillammehan on samat ominaisuudet, mutta ehkä ei aivan tuolla verbaalisella tasolla, joten molempi parempi. Mutta ihan totta. Löytyykö meiltä "äärioikeistosta" vasemmalla olevaa todellista älykköä, joka veitsenterävästi niputtaisi meidät väärinajattelijat?
VastaaPoistaSinun pitää kysyä niiltä "hyvehuumeistolaisilta".
PoistaSuomen itsenäistyessähän ei ollut mitään takeita siitä, että pienellä köyhällä maalla olisi mitään todellisia mahdollisuuksia täyteen itsenäisyyteen. Monet ajattelivat ihan vastuuntuntoisesti, että jonkun ison kanssa on oltava yhteistyössä ja samalla edes jonkinlaisessa suojeluksessa. Isot sitten romahtivat ja nähtävästi meidän onneksemme.
VastaaPoistaJos Väinö Tanneria on uskominen ja miksei olisi, Suomen Sosialidemokraattisen puolueen säännöt kielsivät puolueen jäseniä osallistumasta "porvarilliseen hallitukseen" tai edes astumasta työhön porvarillisen sanomalehden toimitukseen. Tällaisen teon katsottiin merkitsevän puolueesta eroamista. Tämä linja vahvistettiin 1906 Oulun puoluekokouksessa, vaikka kaikki eivät sitä kannattaneetkaan. Se oli kuitenkin silloisen sosdem-liikkeen kansainvälinen linja. Että sellaista demokratiaa.
Joka tapauksessa Itsenäisyyspäivämme on hyvä ja arvokas juhla kaikkine perinteineen, vaikka ne eivät niin erityisen iloisia olekaan.
Toki demareille ministerisosialismi oli kauhistus ja J.K. Kari erotettiin sen akia puolueestakin. Mutta Siperia opettaa ja niinpä olivat Tokoin senaatissa jopa ikäänkuin pääministeripuolue.
PoistaSe kyllä taisi nousta pahasti päähän.
Pitäisi aina muistaa erottaa Sosdem.puolue ennen ja jälkeen 1918. Ennen mukana olivat myös kommunistit, jotka perustivat 1918 oman puolueen - Moskovassa. Toki on niin, että vielä 1927 demarien vähemmistöhallituksen aikaan ministerisosialismi kauhistutti joitain. Onneksi ennen Talvisotaa ehdittiin punamultaan.
PoistaVäittäisin, että merkittävä tie yhtenäisyyteen ja demokratiaan olivat vuoden 1918 kunnallisvaalit, joissa demarit saivat kolmasosan äänistä - puoli vuotta sisällissodan jälkeen. Juuri kunnallisissa elimissä opittiin yhteistyö.
Tai olikohan kansa sittenkin erimielisyyksistään huolimatta niin yhtenäinen, että yksi ulkopuolelta yllytetty kapina ja sisällissota ei sitä pysyvästi halkaissut.
PoistaEduskunta päätti 6.12.1917 irrottaa Suomen sosialistisesta Neuvosto-Venäjästä, johon Suomi kuului kuukauden ajan. Sat sapienti.
VastaaPoistaDe facto se irtautui siitä heti. Valtalaki 15.11. vahvisti asian.
PoistaNiin, varsinainen päätös irtaantua Venäjästä tehtiin eduskunnassa juuri 15.11.1917. Sen puolesta äänestivät maalaisliitto, sos.dem. ryhmä ja muuta porvarillinen (maalaisliitto oli tuossa vaiheessa vielä ikään kuin vedenjakajalla, kunnes paraikaa päällä ollut lakko väkivaltaisuuksineen sai sen kallistumaan porvarilliseen rintamaan).
VastaaPoistaSenatiin 4.12. eduskuntaan tuoma julistus oli tosiaan vain julistus, jonka tärkein tavoite oli ulkovaltojen tunnustuksen saaminen. Kaksi päivää myöhemmin eduskunta sitten hyväksyi tuon julistuksen, mutta mikään päätös "itsenäiseksi rupeamisesta" se ei siis enää ollut.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistacorrecta: muutama (psta "muuta")
VastaaPoistaÄsken länsi-Euroopassa vietettiin 1:n maailmansodan aselevon 100-vuotispäivää. Englanniksi Armistice Day (11.11). Minusta tuntuu että maailmalla 1:n maailmansota siirtyy nyt kunnolla historiaan, eli tästä eteenpäin vuosipäivät tulevat näkymään julkisuudessa vain vähäisin otsikoin. Sen sijaan Suomen kohdalla en ole niin varma. Voisin kuvitella että sisällissotaa edelleen muistellaan ja siitä keskustellaan julkisuudessa. Mitä mieltä olette ?
VastaaPoistaSisällissotia tavataan yleensä muistella pidempään.
PoistaEnglannissa I maailmansodan muistelu oli tosiaan näkyvää: BBC Internationalin uutisissa juontajilla oli kaikilla pikku neilikka rinnassa ja lähetyksen lopussa oli lyhyt katsaus. Onhan se ymmärrettävää: englantilaisia taisi kaatua enemmän kuin II maailmansodassa ja paljon turhauttavimmissa olosuhteissa.
Suomessa I maailmansotaa ei ole muistettu 2014-2018 edes yhdellä uudella kirjalla.