Virikkeitä saamassa
Jokunen päivä
sitten heräsin taas Pietarissa, mikä oli ihan mukava tunne, vaikka en tällä
kertaa lähtiessä ollut erityisen innostunut. Minut nyt vaan oli tänne tuotu.
Mutta sitä
vartenhan sitä ihminen matkustaa, että kokee jotakin, mitä ei osannut odottaa
tai joka muuten tuntuu taas tuoreelta ja ehkä elvyttää miellyttäviä muistoja.
Ja näin täällä aina käy.
Pietarissa
käyntejä on minulle tähän ikään mennessä kertynyt varmasti yli sata ja ehkä
parikin sataa, mutta jokaisessa kohtaamisessa on aina jotakin uutta. Se kai
selittyy siitä, että itse kohde muuttuu nopeasti ja minä itse vähän hitaammin,
mutta kuitenkin.
Se tuntu, että
kaikki on liikkeessä, tulee yhä uudelleen vastaan. Vuoden 1963 jälkeen
Pietarista on tullut jotakin aivan muuta, mutta niin on Suomestakin ja
asukkaista molemmin puolin. Kaikki me laahaamme perässämme uskomattoman
muutoksen perintöä. Iästä ja muustakin riippuen se on jokaisella myös erilainen.
Unohdamme liian
helposti, miten uskomaton historia Venäjällä on eikä tämä koske vain viime
sotaa, vaikka sitäkin. Pelkästään tuon koko niin sanotun sosialismin tarina on
sellainen, ettei sillä olisi mitään uskottavuutta, jos joku sen omasta päästään
keksisi.
Niinpä siitä
myös kuvitelmissa on syntynyt toinen toistaan merkillisempiä aivokummituksia
niin Venäjän ulkopuolella kuin itse Venäjälläkin.
Kuvaavasti pani
muuan vanhemman polven kirjoittaja opukselleen nimeksi My byli -me olemme olleet olemassa. Se ei ole suinkaan triviaali
otsikko, vaan tuntuu tavallaan johdattavan siihen äärimmäisen vaativaan
suoritukseen, jota menneisyyden tavoittaminen merkitsee.
Eipä siitä tässä
juuri nyt sen enempää. Pietarissa vain usein tavoittaa sen tunnun, että ympärillä
läsnä on hyvin vahvasti erilainen menneisyys kuin meillä. Tuttujen elementtien
ansiosta sen erilaisuus näyttää vain korostuvan.
Venäjällä
puhuttiin takavuosina uudestisyntymästä, renessanssista,
kun kommunistinen hallinto teki konkurssin.
Se saattaa olla
aika hyvä termi. Kyseessähän ei missään tapauksessa olut pelkkä restauraatio, kuten aikoinaan Ranskassa.
Vanha hallinto ja elämänmuoto oli totalitaarisen valtion koko arsenaalilla
lyöty niin matalaksi kuin mahdollista.
Sitten kolme sukupolvea
oli koetettu kasvattaa uuteen kulttuuriin ja jopa peräti uusiksi ihmisiksi.
Eipä siinä ollut enää palaamista vanhaan: siinä herätään kokonaan uuteen
maailmaan, jossa on alettava etsiä kiinnekohtia aivan sokkona.
Renessanssi ei
ole tässäkään tapauksessa paluuta, vaan uuden rakentamista menneisyyttä
koskevien kuvitelmien pohjalta.
Palatsien Pietari
on taas kuoriutunut vanhan Leningradin alta. Uudeksi keskustaksi aikoinaan
kaavailtu Moskovan prospektin alue hiipuu omaan mahtipontiseen mitättömyyteensä
ja vanha loisto palaa yhdessä neuvostokauden marttyyrikertomusten ja
sankaritarinoiden kanssa. Ne yhdessä muodostavat kummallisen hybridin.
Pietari Suuri
oli kunniassa jo neuvostokaudella, vaikka M.N. Pokrovskin hallitsemalla rabulistisella
kaudella häntä solvattiinkin mielin määrin ja yritettiin nostaa sankariksi työtätekevää
ja sorrettua kansaa.
Mutta nyt nousevat
kunniaan myös suuriruhtinaat palatseineen, ökyrikkaat ruhtinaat ja
teollisuusmiehet, sotasankarit, taiteilijat ja tiedemiehet. Se kansa, jonka
ryntäystä Talvipalatsiin aikoinaan niin ihannoitiin, on palannut vanhaan
rooliinsa roskajoukkona, jonka voimalla Venäjän viholliset halusivat tuhota
suurvallan ja sen saavutukset…
Mutta Venäjän
kansa -eikä siis mikään ylikansallinen proletariaatti- myös sittemmin pelasti
kansakunnan, mutta siihen vaadittiin valtavat uhrit.
Kaikki tämä on
nyt noussut palvonnan kohteeksi ennen muuta siitä syystä, että lännen katsotaan
ilman mitään oikeutta sekaantuvan Venäjän asioihin ja uhkaavan sitä. Ei se
rationaalista ole, en minä sillä.
Sotilaan ura,
jonka arvostus Venäjällä oli 1990-luvulla pohjalukemissa, on taas rankattu
korkealle. Sotilasmaine tuntuu olevan kaikkien museoiden sydämen asia. Ero
vaikkapa Itävaltaan tai Suomeen on valtava ja ylittämätön.
Tai kukapa
tietää, kaikki muuttuu…
Kaartinjoukkojen
historian näyttely Eremitaasin Pääesikunnan puolen kolmannessa kerroksessa on
kiinnostava. Suomeakin koskevaa aineistoa siellä on, muun muassa mitaleita
Pietarin ajalta. Käsitettä Isoviha ei
sieltä kannata etsiä.
Myös Tšesmen
palatsi ja kirkko on omistettu niin sanotulle sotamaineelle. Itse asiassa tuon
taistelun juhlimista tarkoittava ukaasi on aika tuore ja sen antoi V.V. Putin.
Aika hurjia
olivatkin, nykyisen historiankirjoituksen mukaan, Tšesmen taistelussa
menehtyneiden lukumäärät puolin ja toisin.
Venäläiset nimittäin
menettivät 11 miestä, kun taas turkkilaiset 11000 eli tuhat kertaa enemmän…
Moinen kävi
mahdolliseksi sen takia, että venäläisten polttolaivahyökkäys onnistui levittämään
tulen koko turkkilaisten laivastoon, jonka alukset räjähtelivät peräjälkeen.
Luulenpa, että tässä
olisi hyvä teema venäläis-turkkilaiselle historiaseminaarille: Ovatkohan luvut
nyt ihan tarkkoja? Miten koko homma menikään alusta loppuun ja kohta kohdalta?
Muuan venäläinen linjalaiva ainakin räjähti ennen tuota holokaustia ja vai
mukanaan, oliko nyt 600 miestä tai jotain.
Mutta eiväthän
tavalliset venäläiset mitään sotahulluja ole, päinvastoin. Sotamaineen ylistäminen
vain on heidän nykykulttuurissaan kuin ilma, jota hengitetään. Se nyt on
sellainen aika ja se 1990-luvun kurjuus ja nöyryytys kun nyt vain on taakse jäänyttä
elämää. Sillä on seurauksensa.
Mutta
renessanssilla on myös miellyttävät puolensa. Uusi Hollanti alkaa jo olla kukoistava ajanviettopaikka, luistinratoineen
ja kymmenine pikku kahviloineen ja putiikkeineen.
Rengasmaisessa
keskusrakennuksessa on tietty amerikkalaisuuden tuntu, joka muutenkin on
Venäjällä ehkä eurooppalaisuutta huomattavampaa. Jopa metro on siellä nyt
amerikaksi subway eikä englanniksi underground. Ja ne loputtomat pikaruoka-
ja kahvilaketjut tulevat juuri sieltä.
Joka tapauksessa
Uuden Hollannin keskusrakennuksen kahvilakerros
tuntui varsin viihtyisältä ja sen kirjakaupassa leijaili ilmeinen undergroundin
henki, kuten muutamassa muussakin Pietarin paikassa.
Ja majoitus- ja
ravitsemusliikkeiden paikallinen tasohan on kaupungissa selvästi korkeampi kuin
vanhassa Euroopassa keskimäärin. Syykin on ilmeinen: kaikki on joko upouutta
tai sitten vasta noin kymmenen vuoden ikäistä. Myös siisteys on huippuluokkaa.
Mutta jotakin
vanhaa on palannut neuvostoaikojen töykeän hamstvon
jälkeen. Se tuntuu olevan peräisin kaukaa, aina siitä maailmasta, jonka voi
löytää vaikkapa suomalaisista 1800-luvun lehdistä (katsokaapa artikkelit>topographica>kirjeet
Pietarista!!).
Uuden Hollannin
gruusialaisessa ravintolassa, joka oli torstai-iltana täynnä nuorisoa, oli
tarjolla erinomaista tšakapulia ja Hatšapuria. Oli siellä
uutakin.
Mutta mieleen
jäi, kun nuori tarjoilija sanoi ystävällisesti: Suvaitkaa sallia, että palvelen teitä hieman (позвольте, я немножко с вами ухаживаю!) ja
leikkasi hatšapurista
ensimmäiset palaset, jonka jälkeen vastaava operaatio oli sitten kätevää tehdä
ihan itse.
Oli todellinen
ilo katsella, miten nuoriso siellä kyökin puolella touhusi hiki hatussa ja teki
todella herkullisen näköistä ja tuoksuista ruokaa.
Muuten, hiljattain
visitfinland julkaisi pitkän
artikkeli, ”21 syytä rakastaa Suomea”
(21 причина любить Финляндию).
No, sanotaan, että oma kehu haisee ja tässä kyseessä olivat lähinnä kansainväliset rankkaukset, joissa maamme Suomi oli kärkiryhmässä.
No, sanotaan, että oma kehu haisee ja tässä kyseessä olivat lähinnä kansainväliset rankkaukset, joissa maamme Suomi oli kärkiryhmässä.
Mutta
sellaisillako perusteilla me jotakuta -edes vieraita kansoja tai maita-
rakastamme?
Muistan jonkun
tutkijan kertoneen, että venäläiset haastateltavat kertoivat antavansa paljon
pisteitä erinäisille maille, mutta sitten kun kysytään, mitä maata he
rakastavat, niin esille tulee heti Suomi…
Tämä on toki aivan
mainiota ja olisi mukava tietää, mistä se oikeastaan johtuu. Mutta sehän taitaa
olla aina vaikeaa tällaisissa yhteyksissä.
Mutta ehkä me
kaikki voisimme kaikki joulun aikaan miettiä vaikkapa 10 syytä rakastaa
venäläisiä? Tai ruotsalaisia, virolaisia, juutalaisia, kaldealaisia,
amerikkalaisia ja muitakin?
Joskus joulun
jälkeen sitten voisimme vastaavasti ja edellisen täydennykseksi miettiä, miksi me
inhoamme juuri noita samoja kansallisuuksia?
Mutta tärkeintä
varmaankin on, että tuo rakkaus on vallitsevana ja etusijalla. Ainakin näin
jouluna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.