Vuosisataisnero ja jälkimaine
Erkki
Vettenniemi on uusimmassa Kanavassa nostanut esiin kysymyksen siitä, oliko
Stolypinin Suomen-politiikka Venäjän kanalta aivan oikeaa ja perusteltua.
Meillähän oli
järjestetty venäläisille terroristeille ja muille vallankumouksellisille
mukavat mahdollisuudet valmistella tihutöitään Venäjän vallanpitäjiä vastaan. Eikö
siinä kerjätty verta nenästä, kun ei itse pyritty täällä pitämään tuota ainesta
kurissa, vaan sitä jopa parhaamme mukaan autettiin?
Siinäpä taas on
yksi niitä historian kysymyksiä, joita ei pidä sivuuttaa kevyesti ja historiaa
väärästä suunnasta lukien. Sellainen olisi helppohintainen tapa lähestyä
historiaa.
Vettenniemi on
erinomainen Solženitsynin tuntija ja arvostaa asianmukaisesti tätä hengen
jättiläistä, jonka kirjat luultavasti ovat 1900-luvun tärkeimpiä. Aleksandr
Isajevitš
arvosti Stolypiniä jo siihen aikaan, kun tästä oli tehty niin sanotusti
edistyksellisen kulttuuriväen bête noire,
syntipukki vailla vertaa.
Nythän hänenkin historiallinen etumerkkinsä on
sitten vaihtunut.
Tässä
kyllä muistuu mieleen sekin seikka, että Paasikivi, joka pari kertaa tapasi
Stolypinin ja joutui hänen kanssaan asioita hoitamaan, ei pitänyt tätä
suurmiehen mittaisena. Hänen mielestään pääministeri alentui hankkimaan irtopisteitä
pienen kansan -suomalaisten- kustannuksella, mikä ei ole suurmiehen arvoista.
Mutta joka
tapauksessa Venäjällä on historiaansa oma näkökulmansa ja meillä taas omamme.
Yleisvaltakunnallista näkökulmaa meillä on tuskin koskaan omaksuttu, enkä osaa
olla asiasta oikein harmissanikaan.
Mutta eivät nämä asiat simppeleitä ole, mikäli
pyrimme niin sanoakseni säilyttämään aidon historismin (ei viittausta
Popperiin).
Paasikiven
lempilauseisiin kuului myös pieni operettivärssy:
Jag fattar inte just så snart/ men det är
underbart/ hur efteråt blir mig/ allt så klart!
Siinähän
se on tuo historismin dilemma niin
sanoakseni lyyriseksi pisaraksi tislattuna. Asiat tosiaan näyttävät erilaisilta
etukäteen ja jälkikäteen tarkasteltuina ja ero saattaa olla aivan perustavaa
laatua.
Muistan,
miten aikoinaan kyllä sympatisoin Solženitsyniä ja ihailin hänen sankarillista
asettautumistaan totuuden palvelukseen aikana, jolloin objektiivisen totuuden
periaatteellinen mahdollisuuskin oli kielletty.
Tätä ”tiedonsosiologista”
metodista lähtökohtaa sitä paitsi pidettiin älymystöpiireissä aivan itsestään selvästi
kaiken viisauden alkuna. Tosiasiat osasi tunnustaa hölmökin ja juuri sellaisethan
niihin takertuivat. Vasta sitten, kun päästiin keskustelemaan objektiivisuuden
mahdollisuudesta, otettiin todella miehestä mittaa ja erotettiin vuohet
lampaista.
Tästä korkealentoisesta
älyllisestä lähtökohdasta käsin päästiin helposti ja luontevasti kaiken sen
roistomaisuuden ylistämiseen, mitä maailman humaanein ja edistyksellisin järjestelmä
suvaitsi käyttää palveluksessaan.
No,
kaikessa tässä on jotakin tuttua. Solženitsyn, joka ihaili 1900-luvun alun Vehi-ryhmää ja sen
uskonnollisväritteistä humanismia, leimattiin tietenkin ihmisvihamielisen obskurantismin
fanaattiseksi edustajaksi, jonka tietoisuutta yhä määräsivät hänen sukunsa
yksityisomistukselliset vaistot…
Miten moni
meidänkin maassamme osallistui Solženitsynin häpäisemiseksi ja tuomitsemiseksi
järjestettyihin kampanjoihin! Neuvostoliitossa, sivumennen sanoen, moni
kieltäytyi kunniasta, sillä intelligentsijan aatelismerkkinä oli siellä juuri
henkinen itsenäisyys, silloinkin kun siitä sai maksaa.
Muistan
itse kirjoittaneeni kirjasta Elokuu 14
arvostelun Kanava-lehteen. Sen
yleissävy oli kyllä kiinnostuneen ihaileva, mutta johtopäätös lohduton: ei
tällaisella oppositioasenteella ole mitään mahdollisuuksia kovassa
todellisuudessa.
Lopetin
jutun latinaksi: scripsit et salvavit
animam suam. Kirjoittaja nyt on ainakin päässyt sanomaan sen. mitä hänen
sydämellään oli. Maailma ei kuitenkaan ole sillä muutettavissa. Näin taisi moni
muukin luulla.
Sitten,
eräänä päivänä kuulin pikku tyttäreni puuhailevan touhukkaasti eteisessä. Hän
oli auttamassa isää repimällä pikku kätösillään auki postiluukusta tipahtanutta
kirjettä. Vähän se itse kirjekin repesi.
Menin
hätiin ja taisin jopa pelkästä hämmästyksestä mainita sielunvihollisen nimen,
mitä pahoittelen. Kirje oli nimittäin tullut Solženitsyniltä.
Kyseessä
oli vastaus siihen kirjeeseen, jonka olin ranskalaisen kustantajan välityksellä
lähettänyt kirjailijalle pari kuukautta aiemmin. Siinä olin selostanut
arvosteluani Kanava-lehdessä ja
liittänyt mukaan myös tuoreen, Pertti Luntisen kirjoittaman Seyn-elämäkerran.
Kun hän nyt meidänkin historiastamme kirjoitti.
Solženitsyn
kirjoitti minulle aika pitkästi venäläisen intelligentsijan kohtalosta ja sen
onnettomasta roolista. Arvostelua hän ei tietenkään osannut lukea, mutta oli
kuka ties mielistynyt sen loppulauseeseen. Enhän nyt ainakaan kuulunut siihen
joukkoon, joka piti velvollisuutenaan pilkata naiivina (ja vahingollisena)
pidettyä kirjailijaa.
Vielä Solženitsynin
kuoltua sain hänen leskeltään yhden kappaleen signeerattuja mestarin teoksia.
En tiedä, mistä moinen kunnia, mutta olin tietenkin mielissäni. Olisiko hän
jopa voinut testamenttia laatiessaan muistaa en kummallisen tyypin, joka oli
lähettänyt hänelle kirjan?
No, tämä
menee jo huumorin puolelle. Mutta itse Solženitsynin jättiläishahmon kokemaa
kohtaloa on kiintoisaa tarkastella.
Kullakin
aikakaudella on oma intelligentsijansa, jonka se kaiketi ansaitsee.
Kun
Neuvostoliitto oli romahduksen partaalla, Aleksandr Isajevitš suositteli koko
imperiumin hajottamista. Mikäli vaikkapa Tšetšenia halusi lähteä, oli tie auki
tavasta myöten. Minkä arvoista olisi pitää pakolla yhtä kansaa toisen
alaisuudessa? Eikö Puolan historia opettanut mitään?
Mutta mitä
sitten jäisi jäljelle? Solženitynin mielessä oli Slaavilainen liitto – Slavjanski sojuz, johon kuuluisivat Venäjä,
Ukraina ja Valko-Venäjä sekä mahdollisesti Kazakstanin pohjoisosa. Viimeksi mainittuhan
oli yhtä kuin Etelä-Siperia, jonka rajat oli keinotekoisesti neuvostovallan toimesta
piirretty.
Tämäpäs
vasta radikaalia oli! Vakavasti otettavat ihmiset eivät taaskaan juuri
kunnioittaneet omalaatuista kirjailijaa. Kaikenlaistahan sitä voi hourailla…
Mutta sen
jälkeen, kun Neuvostoliitto hajosi alkutekijöihinsä, tulikin Slaavilaisen
liiton ajatuksesta ravisionismin ja revansismin symboli…
Eikös
moisen asian suosittelijaa ollutkin pidettävä taantumuksellisena
sodanlietsojana ja piru ties minkä slavofiilisen höperyyden edustajana?
Kun tähän
lisättiin kirjailijan ajatukset siitä, että sairas Venäjä tarvitsi
Neuvostoliitto-nimisen taudin sairastettuaan lepoa ja aikaa katumukseen ja itserajoitukseen, oli
helppo saada häntä vastaan nostatettua kaikki ne, jotka olivat saaneet sen
uuden valaistuksen, jonka mukaan ns. näkymättömän
käden palvonta ja vain se on ainoa ihmisille sallittavan uskonnon muoto.
Kävi siis
niin, että radikaalista toisinajattelijasta ja liberaalista
vallankumouksellisesta tuli lähes yhdessä yössä mahdoton taantumuksellinen ja moraalisesti
kelvoton suurvaltasovinisti.
Mitä
kaikkea tämä merkillinen muutos itse asiassa merkitsi, on syytä pohtia
tarkemmin, mutta en aio syventyä kysymykseen tässä yhteydessä.
Joka
tapauksessa uskallan sanoa, että Solženitsyn on sen luokan suurmies, että on
tuskallista katsella kääpiöiden hyppivän hänen arkkunsa päällä ja rehentelevän
omalla moraalisella erinomaisuudellaan kirjailijaan verrattuna.
Jag fattar inte just så snart…
Solzenitsyn on vain yksi, mutta suuri esimerkki. Saharov toinen, pienempiä roppakaupalla. Neuvostoliitto laittoi oman älymystönsä mielisairaaloihin, gulageihin tai karkotti maan sisäiseen karkotukseen tai jopa ulkomaille, mutta Suomen "älymystö" ihaili Neuvostoliittoa valtiona ja kommunismia järjestelmänä eikä puolustanut älymystöä. Suomalaisen eliitin maassa käyntikään ei avannut silmiä. Sama kritiikittömyys jatkuu EU:n kanssa.
VastaaPoistaTämä blogiteksti on aivan ylittämätön !
VastaaPoistaI’m not very smart
But afterwards
I see all clear
Without words
"intelligentsijan aatelismerkkinä oli siellä juuri henkinen itsenäisyys, silloinkin kun siitä sai maksaa."
VastaaPoistaTäytyy ikäväksi sanoa - niin paljon kuin maatani rakastankin - että tämä asenne on aina loistanut Suomessa poissaolollaan. Sopuleita, sopuleita aina kulloisenkin perässä. En oikeastaan edes osaa kuvitella jotain Solzenitsyniä Suomeen.
Mielenkiintoista olisi pohtia mistä riippumattoman ajattelun puute Suomessa johtuu. Selittää se kansanluonteella on tautologia: Suomessa ei ole älymystöä koska Suomessa ei ole älymystöä.
VastaaPoistaYksi syy lienee se, että riippumaton ajattelu vaatii riippumatonta taloutta. Bertrand Russell oli upporikkaan aatelissuvun vesa, samoin moni muu eurooppalainen intellektuelli, kuten Wittgenstein, on syntynyt perheessä, jossa taloudellinen asema mahdollisti henkisen riippumattomuuden. Toisaalta jos tarpeeksi köyhä, on myös riippumaton, koska ei ole mitään menetettävää. Suomalaiset ovat valtioon sitoutunutta virkamieskansaa.
Perinteisen sivistyksen ohuus Suomessa toki on tärkeä tekijä. Suomessa kovin moni koulutettu on koulutettu vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa. Vanhoja sivistyssukuja on lähinnä ruotsinkielisellä puolella. Yhä uudestaan saa suomalaisten kanssa keskustellessaan huomata heidän sivistyksensä tuskallinen ohuus. Menestyvä, akateemisesti koulutettu suomalainen saattaa olla käsittämätön tietämätön.
Asian ydin on: kun ei ole vanhan kulttuurin humusta, ei ole itsenäistä ajattelua sen pohjalta. Siksi hoetaan papukaijana kaikenlaista muodikasta hölynpölyä (”kuvitteelliset yksiköt”).
Ylen viihteellisessä ajankohtaisohjelmassa Puoli seitsemän oli jonkin alan opettaja haastateltavana. Intoili fantasiakirjallisuuden – siis roskan - puolesta. Ohjelma sattui Aleksis Kiven päivälle. Juontaja kysyi haastateltavan mielipidettä Kivestä. Tuhahti: no se on sellaista vanhentunutta… Näin Suomessa kansankynttilät!
Ei fantasia ole roskaa: sen avulla voidaan kuvata asioita, joita kuvaavaa klapiproosaa ei halua lukea. Esimerkiksi suosittua Games of thrones -sarjaa parempaa kuvausta keskiaikaisesta yhteiskunnasta, jossa keskusvalta (=kuningas) oli heikko, mutta suvut vahvoja saa hakea. Sillä aloittava voi sitten edetä Englanin ruusujen sodan kuvauksiin.
PoistaKivestä samaa mieltä, sen parempaa suomalaisen miehen kuvausta ei ole.
Olisipa vain Paasikivi itsekin historian monissa käänteissä "fattannut" vähän ripeämmin, mitä kello oli lyömässä. Esimerkiksi kesällä tai viimeistään syksyllä 1918 ja sitten samoina ajankohtina 1941.
VastaaPoistaKun sen luokan valtiomieskään ei tehnyt sitä, minkä jokainen ääliö nyt ymmärtää olleen välttämätöntä, niin kyllähän sen pitäisi pysäyttää ajattelemaan, etteivät kaikki asiat menneisyydessä olleetkaan niin simppeleitä, kuin nyt tuntuu.
PoistaMikäs silloin olisi muuttunut parempaan suuntaan ja miksi?
PoistaNäinhän se taitaa olla. Sitten on kyllä sellaisiakin ääliöitä ihan valtiomies- ja vast. tasolla, jotka eivät halua irrottaa näppejään ideologisesta ripustuksestaan, ennen kuin härkätaistelutermein sanottuna "totuuden hetki" siihen pakottaa.
PoistaMuistan hyvin, kuinka me ("maamme edistyksellisen nuorison etujoukko") jyskyttelimme junalla Helsingistä Neuvostoliiton ja Puolan kautta DDR:ään kesällä 1973. Menimme isolla porukalla Berliinin nuorisofestivaaleille. Junan käytävällä väittelin pitkään jonkun taistolaisen kanssa Solzenitsynistä. Tuomitsin ensin kirjailijan vainoamisen ja sitten kehuin häntä kirjailijana. Vastapuoli oli tietenkin eri mieltä. Edustamani järjestön ykkösketjun mies tuli toppuuttelemaan minua mutta turhaan.
VastaaPoistaKiitokset taas hienosta blogikirjoituksesta! Vettenniemi avaa tosiaan hyvin venäläistä näkökulmaa, mutta ei kuitenkaan innostu liioittelemaan Suomen osuutta ja mahdollisuuksia.
VastaaPoistaSamassa Kanavan numerossa saa sitten Martti Luther kyytiä sitäkin perusteellisemmin. Että yksi mies voikin saada Euroopan sadaksi vuodeksi sekaisin, apunaan vain kirjapainotaito ja terävä kieli!
Vankileirien saaristo on tietysti 1900-luvun merkittävämpiä teoksia. Ajattelultaan Solzenitsyn liittyy vanhaan venäläiseen perinteeseen ,joka pitää venäläisyyttä, rappeutunutta länttä siveellisesti potentiaalisesti parempana ,otti ennen kuolemaansa vastaan Putinin myöntämän palkinnonkin. Sikäli on täällä Suomessa kehitys terveenpi ,ettei kukaan kai itsenäisyyden alkuvuosikymmenten jälkeen ole puhunut "jumalan valitsemasta kansasta".
VastaaPoistaOnhan se nyt, luojan kiitos, edes siinä suhteessa terveempi tuo kehityksemme.
PoistaMutta tragediahan se oli, ettei venäläisille kelvannut Solzhenitsynin suosittelemat katumus ja itserajoitus. Sen sijaan lietsotaan ylpeyttä, joka muuten on synneistä ensimmäinen ja alkuperäisin ja perinteisesti epävenäläisenä pidetty.
"Sen sijaan lietsotaan ylpeyttä, joka muuten on synneistä ensimmäinen ja alkuperäisin ja perinteisesti epävenäläisenä pidetty."
VastaaPoistaSaksalaiset, joita meillä sodan jälkeen vastoin todellista tilannetta pidettiin edelleen sodanlietsojina, ovat katumusharjoituksensa tehneet. Venäläisten itsetuntoa tuetaan edelleen erittäin kyseenalaisilla saavutuksilla toisessa maailmansodassa aina ylpeyteen saakka. Mielenkiintoista nähdä, pitääkö suomalainen sananlasku edelleen paikkansa.