Sankaruus tarjolla
Motto:
Kasvaako maine
tantereella vaan,
jot’ uljaan urhon veri kostuttaa
vai eikö aseetonkin toisinaan,
voi miehuutt’ osoittaa?
Jokainen
totalitaarinen liike haluaa ennen muuta muokata lapset oman mallinsa
mukaisiksi. Vanhempi sukupolvi on sen käsityksen mukaan kasvanut väärien
arvojen ja asenteiden maailmassa ja siis jo menetetty, mutta uuden on
mahdollista päästä kommunismiin tai mikä -ismi se nyt milloinkin on. Siksi juuri
siihen on panostettava.
Kirjakaupassa
huomasin parikin nidettä kirjaa nimeltä Iltasatuja
rohkeille tytöille. Tekijöinä on kaksi nimestä päätellen italialaista feministiä
ja kirjat esittelevät henkilöhahmoja Audrey Hepburnista Mata Hariin ja Simone
Weiliin. Mainoksen mukaan joukossa on myös Kristiina Suuri, mutta itse asiassa
on taidettu tarkoittaa Katariinaa.
Noiden, kuulemma
hyvin menestyneiden opusten innoittamina on kaiketi syntynyt se samantyyppisten
kirjojen ruuhka, joka nyt täyttää kauppojen hyllyt. Löytyy niin suomalainen Sankaritarinoita tytöille, kuin Itsenäisiä
naisia, 70 suomalaista esikuvaa sekä Tarinoita
suomalaisista tytöistä, jotka muuttivat maailmaa.
Mainoslööppien
mukaan nuo käsitellyt henkilöhahmot ovat rikkoneet lasikattoja ja astuneet ulos
perinteisistä sukupuolirooleista. Elämäntarinat kuulemma kannustavat ja
inspiroivat, hämmästyttävät ja jättävät jäljen.
Saattaahan se
näin olla. Mutta minkä ikäiset lapset mahtavat kiinnostua henkilöistä, jotka
ovat vaikkapa YK-virkamiehiä, feministisiä kirjailijoita tai astiakaapin
keksijöitä?
Hallitsijat,
vakoojat, merirosvot, lentäjät ja vastaavat hahmot sen sijaan varmaankin
saattavat olla kiinnostavia, vaikka kaikki tuskin ovat mahdollisia esikuvia.
Mutta pitääkö
sankarin olla nimenomaan esikuva, sellainen, jonka kaltaiseksi haluttaisiin
itsekin tulla?
Lienee selvää,
että lapset murrosiän jälkeen alkavat hahmottaa maailmaa yhä realistisemmin ja
samalla urasuunnitelmista jäävät pois ainakin hallitsijan, merirosvon ja ehkä
vakoojankin ammatit.
YK- tai
-EU-virkamieheksi on tie sen sijaan vapaana kyvykkäille ja hieman muillekin.
Jos hyvää tuuria ja sponssia riittää, voi luultavasti kenestä tahansa myös
tulla jokin räpin tai muun puolimusikaalisen ilmaisumuodon ns. tähti, joissakin
rajoissa.
Saattaa se
hyvinkin olla, että tällaisia kirjoja tarvitaan pönkittämään tyttöjen
itseluottamusta, joka ei taida aina olla niin korkealla, kuin olisi toivottavaa.
Mutta eiköhän se
nyt liene yleisesti tiedossa, että naiset voivat nykyään ryhtyä uraa luomaan
kaikilla aloilla, mikäli halua siihen riittää. Miehet ovat luoneet maailman,
joka yhä vähemmän vaatii miehisiä erikoisominaisuuksia millään alalla.
Tie on naisille
vapaa ja nyt se on jo niin sanotusti päällystetty viertotie. Voitaisiin sanoa,
Napoleonin ajan tunnusta toistaen: La carriére
ouverte aux talents! Tie on auki sille, jolla on kykyjä! Mutta kun kaikilla
ei ole haluja kaikille aloille. Pitäisikö olla ja jos, niin miksi?
Mutta onko
sankari se, joka ryhtyy johonkin sukupuolensa kannalta harvinaiseen ammattiin?
Onko sankari ylipäätään kukaan ammattinsa perusteella?
Toki vielä
1800-luvulla sanat sankari ja sotilas koettiin enemmän tai vähemmän
synonyymeinä. Mitenkäs Seitsemässä
veljeksessä laulettiinkaan: Ei mua
peljätä piispa, ei pappi, kohta on ylläni sankarin takki! Kyllähän kruunu
sankariensa puolia piti.
Niin, että maan eestä vaikka kaatumaan naiset ovat
olleet jo kauan tervetulleita. Mutta toki historiassa tuonen vaatima vero
sotasankareista on sukupuolijakautumaltaan kovin epätasainen, etten sanoisi
epätasa-arvoinen.
Olihan meillä tai oikeastaan naapurilla
vaikkapa nyt tuo Annika Svan, naispuolinen rakuuna. Mutta hän taisi olla
äärimmäinen harvinaisuus, samoin kuin Nadežda Durovakin. Tasa-arvosta
sotahistoria on kovin kaukana, mutta toivokaamme toki tulevaisuuden tasoittavan
tilit!
Mutta ehkä
voisimme sopia siitä, etteivät virkamiehet yleensä ole olleet sankareita,
lukuun ottamatta nyt jotakin maaherra Wibeliusta, Eila Kännöä ja mahdollisesti
joitakin muita.
En myöskään
oikein usko, että joku Koko Hubara
voisi olla nuoria innoittava sankarihahmo, vaikka onkin tehnyt ruskeudestaan
menestyvän brändin. Alma, joka
kuulemma keväällä tekee levynkin, lienee jo tässä suhteessa vakavammin otettava
tyyppi, vaikka en itse imponoidukaan hänen saavutuksistaan.
Mutta ehkäpä
kuitenkin on yksi asia olla sankari ja toinen asia olla idoli. Vai onko? Idoli
(kr. eidolon= epäjumala) on palvonnan
kohteeksi syystä tai toisesta nostettu ihminen. Sellainen on näissä kirjoissa
esimerkiksi Madonna, joka lienee merkittävä rock-tähti aikana, jolloin
rock-konserteissa musiikki on jäänyt taka-alalle.
Joka tapauksessa
Madonna taitaa symbolisoida aivan erityisesti aikamme egoismia ja hedonismia ja
on huomiota herättävästi rienannut uskontoa, jonka kai katsottiin olleen
merkittävä este ihmisten vapaalle kukoistukselle edellä mainitussa suhteessa. Eiköhän
hänkin siis liene jonkinlainen sankari, kysymys vain kuuluu kenen? Kaikki eivät
varmastikaan häntä ihaile, mutta ehkäpä he edustavat väärää ja vahingollista
ideologiaa?
Gary Grandin
kerrotaan olleen kaikkien janoisten sankari ja Gary Grant lienee saanut paljon
naispuolisia faneja. Yleensäkin todella merkittävät sankarit ovat perinteisesti
aina olleet sankareita yli sukupuolirajojen ja usein muidenkin rajojen. Ovatko
sellaiset kenties nyt vanhanaikaisia?
Koko tästä
sankarigalleriasta tulee se maku, että siinä todella pyritään sukupuolittamaan
ihmiset jo lapsesta pitäen, tarkoittaen tällä muotisanalla sitä, että
sankaruuden kaltainen tärkeä instituutio pyritään jakamaan sukupuolittain.
Ikään kuin muka riippuisi sukupuolesta, ketä joku ihminen voi pitää
sankarina/sankarinaan.
Tässä näyttäisi
ilmenevän jonkinlainen pyrkimys jakaa ihmiskuntaa kahtia.
Nykyisen
feministisen ideologian kannalta tällainen saattaa olla luonnolliseksi koettu
tai ainakin tavoiteltava tila, mutta syvemmälle katsoenhan kyse on silkasta
barbariasta.
Ihmisyys on koko
ihmiskunnalle yhteinen asia ja sen kiistäminen ja hajottaminen, olkoonpa sitten
rodun, kansallisuuden, sosiaaliluokan tai sukupuolen perusteella on kaikissa
tapauksissa yhtä barbaarista. Sen mukaisesti myös sankaruuden jakaminen
sukupuolen perusteella on yhtä surkea kuin teennäinen yritys.
Tuosta
teennäisyydestä tulee mieleen se valtava sankarigalleria, joka aikoinaan
rakennettiin uuden yhteiskunnan ja uuden ihmisen rakennustyön sankareille,
jotka ennen pitkää sitten saivat rinnalleen sotasankarit.
On epäilyksen
ulkopuolella, etteikö joukossa olisi ollut paljon aidosti urhoollisia ja
itsensä toisten hyväksi uhranneita ihmisiä, etenkin sotasankarien joukossa.
Kansalle
tarjoiltu sankarin rooli oli erittäin vaativa ja ankara. Arkkityyppinen sankari
oli Nikolai Ostrovskin Kuinka teräs karaistui-kirjassaan esittämä, itse asiassa
omaelämäkerrallinen Pavel Kortšagin, joka taisteli sekä
luokkavihollista vastaan, että pikkuporvarillisuutta vastaan niin ympäristössään
kuin omassa itsessään. Hän oli kova kuin timantti ja uhrasi elämässä kaikkensa
aatteelleen.
Tällaisten
ihanteellisten ja varmaan aina joskus todellistenkintyön ja taistelun sankarien
ohella kuitenkin sankarin sädekehä kiinnitettiin aina myös korkeisiin asemiin
kiivenneiden toimihenkilöiden pään päälle.
Niinpä komeita
patsaita, nimikkokaupunkeja ja -katuja, tehtaita ja kolhooseja nimettiin
hallinnollisten toimihenkilöiden kunniaksi, vaikka heidän tosiasialliset
saavutuksensa olisivat jääneet kovin vaatimattomiksi. Joissakin tapauksissa
sankaruus nyt vain seurasi jo viran puolesta.
Kun
Neuvostoliitto sitten romahti, romahti myös näiden sankarien maine. Joillakin
näin kävi ansaitusti, joidenkin kohdalla arvonalennus lienee ollut
kohtuutontakin.
Kustakin
sankaristahan tehtiin aina myyttinsä, joka ei välttämättä ollut kovinkaan
uskollinen tosiasioille. Tässä suhteessa tyttöjen satukirjat kaikesta päätellen
ovat samalla viivalla. Tarinat sankareista on näet nimenomaan kirjoitettu satujen muotoon…
En tiedä missä
määrin todellisuus on kirjoittajia kiinnostanut, mutta eihän totuus sadun
kanssa ainakaan yhteneväinen voi olla. Ja hagiografialla on omat tavoitteensa,
jotka usein ovat historian kanssa ristiriidassakin.
Tutustumatta
perin juurin näiden kirjojen antiin, näyttää ainakin siltä, että sankaruuden
alleviivaamiseksi ja korostamiseksi on ollut kiusausta maalata yksiselitteisen
ikävä muotokuva niistä miehistä, joiden
kerrotaan koettaneen estää sankareiden urotyötä: sankari on saanut rystyset
valkeina puristaa tuolinsa karmeja, kun luentosalillinen miehiä on vaatinut
häntä poistumaan…
Eiköhän naisten
vapautumisen tiellä merkittävimpiä uranuurtajia ole löytynyt nimenomaan miesten
joukosta, John Stuart Mill yhtenä hyvänä esimerkkinä.
Ja mitä tulee
siihen sankaruuteen ja moraaliseen rohkeuteen, ei sellaista ainakaan voi
osoittaa juoksemalla lauman mukana, vaikka se ajaisi edistykselliseksikin
koettua asiaa.
Joku Eila Kännö,
joka noudatti vakaumuksensa mukaista politiikkaa, vaikka sai koko moraalisäteilyllään
briljeeraavan joutoväen vihat niskoilleen, oli epäilemättä sankarillinen hahmo.
Samaa ei voi sanoa kaikista lapsille tarjotuista henkilöistä.
Mutta Kännöä ei
taida löytyä yhdestäkään kirjasta.
Eila oli tottavie lujaa tekoa. Voipa vain kuvitella, millaisen parku-, mölinä- ja itkupotkuraivarikonsertin hän saisi tänä päivänä tiedostavaiston™ taholta niskaansa. Paljon vähempikin kun siihen kunniaan hyvästikin riittäisi. Vaan se nyt olikin sitä pahaa kekkoslovakian aikaa, nyt tuskin Kansainvälinen Yhteisökään kaikkine sopimuksineen sallisi moista tuhmaa ja itsekästä omien etujen puolustamista. Tosin eipä silloin tapahtunut myöskään esim. viime päivinä otsikoissa olleen Oulun keissin kaltaisia juttujakaan, joten asioilla on puolensa jos toisensakin...
VastaaPoista-J.Edgar-
Tyttölapsen isänä täytyy sanoa, että jos noiden kirjojen tarkoitus on ESIKUVIA esiin nostamalla lisätä tyttöjen itseluottamusta, tarkoitus on hyvä. Jos taas tarkoitus on lietsoa sukupuolten sotaa, niin paha. Kyllä osalla naisia on vieläkin ammatillisen itseluottamuksen puutetta, vaikka tämä on nopeasti vähenevä ominaisuus.
VastaaPoistaErottelu sankareihin ja idoleihin oli hyvä, lukisin kaikki erilaiset tähdet jälkimmäisiin.
Muistaamme Ostrovskin ohella myös "sankari" Pavlik Morozovia. Täytyy kuitenkin sanoa, että kun lukee ensiksi mainitun kirjan, tietty kateuskin jää kalvamaan: elämä olisi paljon helpompaa kun olisi tuollainen sokea usko. Kirja myös auttaa ymmärtämään 1918 punaisia, tuo oli heidän ihanteensa, puhtaaksiviljeltynä.
Tarvittaisiin hyvin kirjoitettu kirja tai pari, jossa olisi päähenkilönä (ja sankarina) moraalisesti vahva suomalainen nuorukainen. Kirjan näyttämönä olisi tämän päivän Helsinki.
VastaaPoistaKirja voisi toimia mallina nuorille miehille. Jätän sisällön hahmottelun muille.
Ehdottomasti!
PoistaTaistolaiskaverini usutti minut aikoinaan lukemaan Ostrovskin Kuinka teräs karastui ja kumma kyllä tykkäsin siitä. En käänntynyt yhtään Neukkulamyönteisemmäksi, mutta kuitenkin hyvä esimerkki, että aina kannattaa kertoa sankaritarinoita. Kyllä ne aina johonkin jollakin tasolla uppoavat.
VastaaPoistatuntematon ajattelija
VastaaPoistaen minä lahtiskaa kaipaa, minä kaipaan Eila Kännöä.
topor
Mitäköhän kertoo tämän naisasian luonteesta se, että naisten aktiivinen hakeutuminen ja osallistuminen sotilastehtäviin ja sen myötä tilanteen vaatiessa raakaan tappamiseen ja vammauttamiseen katsotaan edistykseksi? Pääosa miehistähän kokee sellaisen toiminnan epämiellyttäväksi ja vastentahtoiseksi ja on valmiita siihen vain pakkotilanteessa.
VastaaPoistaKyse on siis epämiellyttävästä velvollisuudesta, josta naiset on pyritty pitämään erossa ilmiselvien biologis-fysiologisten syiden vuoksi, populaatiodynamiikkaa unohtamatta. Nyt jotkut haluavat vapauttaa naiset tästäkin edusta, jonka miehet yleensä ovat heille ilomielin suoneet. Tutkimaton on naisen logiikka. :)
Naisen arvostuksen laskuahan se kaikki on. Itse kai ansaittua.
PoistaEi se on intersektionaalista feminismiä, jonka lausumattomana tausta-ajatteluna on, että "tasa-arvo on vasta ensimmäinen askel" ts sukupuolten sotaa ehdottomaan voittoon asti.
PoistaOnneksi tuuli voi olla kääntymässä: Sanna Ukkolan kolumnissa Radio 1:n ykkösaamussa tuota feminismin lajia kritikoitiin ankarasti.
Suomalaisena cis miehenä olen kiinnittänyt huomiota julkisilla paikoilla perheineen liikkuviin uussuomalaisiin. Näiden vaimot eivät paljastele itseään vieraille miehille ja ovat samoin kuin lapsetkin hillitysti käyttäytyviä. Täytyy myöntää että suomalaisella miehellä on syytä tuntea pientä kateutta kun katsoo minkälaisia riivinrautoja monen suomimiehen vaimot ovat punaiseksi värjättyine päineen ja ruokottomine tatuointeineen. Tässä suhteessa kulttuurimme kaipaisia kyllä perhekeskeisen perinteisen kulttuurin arvojen rikastavaa vaikutusta.
VastaaPoistaSamanlaisia ajatuksia herää itse kullakin; voisiko islam selkeine perusarvoineen olla suomalaisen miehen pelastus? Muuttuisi elämä muutenkin leppoisemmaksi kun miehet voisivat keskenään kahviloissa rauhassa puida tärkeitä asioita. Ex orienti lux!
PoistaKesällä kierrellessä turistina Helsingissä tuli mieleen. Että on kyllä kahviloiden asikkaina olevilla aasialaisilla turisteilla nähtävää koko rahan edestä kun kassatytöt ovat tatuoituja käsivarsia ja kaulaa myöten.
VastaaPoistaJapanissa ainakin tatuointeja on vain rikollisilla. Voihan tietysti joku japanilainen jo uskon ihmiseen menettänyt vankeihoitolaitoksen viranomainen olla haltioisaan Suomessa. Ihmetellen mitä täällä on tehty kun ex-vangit on saatu sopeutettua niin hyvin yhteiskuntaan että nämä käsittelevät rahaa kassalla.
Nähdessään suomimiesten tatuoituja vaimoja hän voi miettiä miten keskiluokkainen mies on voinut haksahtaa ex-vankiin. Miettii samalla mistä nainen on istunut linnassa ja ajattelee rakkauden olevan todella sokea.
Täytyy kyllä tunnustaa, että puhtaasti esteettisesti arvioituna en ymmärrää tätä nykynaisten tatuointivimmaa. Juuri ja juuri ymmärrän jonkun hyvin ja kauniisti tehdyn värikkään pienehkön linnunkuvan olkapäässä (a la No mercy -elokuva), mutta kun tehdään koko yläolkapään peittäviä tummia tuhruja, jotka muistuttavat todellakin ns vankilatatuointeja. Aikaisemmin naiset halusivat kaunistautua, nykyään vissiin kauhistaututtaa.
PoistaOvatkohan sitäpaitsi miettineet, mitä sitten kun aika on tehnyt tehtävänsä ja löysistänyt ja rypistänyt ihon. On siinä lapsenlapsille selittämistä.
Mutta onhan kunnon blogistimme selittänyt tämän moneen kertaan: se on ehtaa uusbarbariaa, läntisen kulttuurin agoniaa.
Viikon verran tallusteltuani Rooman katuja ei ole sattunut silmään ensimmäistäkään tatuoitua naista! Ei kahviloissa, ei missään.
VastaaPoista