Jalojen villien keskellä
Joel Lehtonen, Markkinoilta. ”Rakkaiden muistojen sarjaa”.
Sisältää kuvaukset Markkinoilta maalle, Nurkka-Massin kuuliaiset ja
Kevät-Simfonia. Otava 1912, 171 s.
Joel Lehtonen
oli myös verrattoman taitava runoniekka. Matkakirja Puolikuun alla. Matka-ja mielikuvia murjaanien maasta (Karisto,
1919, 177 s.) on edelleenkin hyvin lukukelpoinen, eksotiikkaa tihkuva kuvaus
Välimeren etelärannalta.
Markkinoilta-teoksen sävy on vallan
toinen.
Markkinoilta on itse asiassa
jonkinlaista eksotiikkaa sekin. Sen ihmiset elävät tyystin toisenlaisessa
maailmassa kuin ne Helsingin herrat, jotka kertoja sitten kirjan lopussa
kohtaa.
Miljöö, Mäkkyiskylä lienee kuvitteellinen, mutta
näyttää sijaitsevan jossakin Mikkelin ja Savonlinnan välissä, ehkäpä Puumalassa.
tai Sulkavalla Nimet tuntuvat tutuilta ja esiintyvät osittain myös Lehtosen
muissa teoksissa (Ienokki Maljanen).
Kapakan tila on oikeasti olemassa ja ehkäpä
myös erään laulun henkilö Palapan Killi
on kaiketi joskus elänyt ja hengittänyt. Tässä kirjassa hän ainakin figureeraa
siinä kuin Kustaa Mulli, Lieppo, Luara ja
Rietukka.
Mikkelin
markkinoita kirjailija kuvaa rehevästi monine hoijakoineen, leluryssineen, kankaita myyvine tattareineen ja
rinkelikuormineen. Ukkojen piiput on tehty Rantasalmella ja ajan tupakkamerkit
kerrataan pariinkin otteeseen, kuten myös miestä väkevämmän laadut.
Hevoskulkue,
joka lähtee markkinoilta, on kirjailijan mielestä kuin suoraan kreikkalaisesta
reliefistä ja tämän tästä hän vieraannuttaa katsojaa savolaisista
kansantyypeistä vertaamalla niitä antiikin hahmoihin tai etelän ihmisiin, niitähän
hän tunsi.
Kirjan
päätapahtumat sijoittuvat kuitenkin Mäkkyiskylään,
jossa vietetään kuuliaisia eli juhlitaan sulhasparin (vanha termi heteroparista)
kirkossa saamia kuulutuksia.
Juhlat eivät
suju ylevän klassisin muodoin kuin Runebergin Hirvenhiihtäjissä. Itse asiassa Bacchus on täällä päästetty irti ja
hänen seurassaan erinäisiä epämääräisiä jumaluuksia, seileenejä ja mitä lienee.
Kirjailija joka
tapauksessa aivan ilmeisesti viihtyy seurassa mainiosti ja ilmoittaa siellä
olleensakin. Vasta aamulla hän lähtee suksilla sujuttelemaan Savonlinnan
suuntaan. Savonlinnalaisia tyyppejä muuten käsitelläänkin monessa kohtaa,
vaikka he eivät ole fyysisesti läsnä.
Tuntuu aika
hurjalta ajatella, että tämä kuvaus on vuodelta 1912, eli julkaistu vain kolme
sukupolvea sitten. Kyseessä on tietenkin fiktio, mutta niin erilainen maailma
nykyiseen verraten.
Entäpäs, jos
joku tekisi vastaavan runoelman samasta teemasta, mutta nykyisyydessä?
Jotakin
eksotiikkaa siis tuossa metsäkylässä on myös aikalaisille. Kirjailijan mukaan tääll on paikka, jossa viel’ on rauha,
pitkät iltapuhteet,/ täällä, -tääll’ on jumal-hämärä,/ jossa tähdet välkkyy
niinkuin muinen/ tähdet taivaalla Tessalian… Tähdetkään eivät sivumennen
sanoen missään muualla ole yhtä kauniit kuin täällä, eivät Toscanankaan
taivalla.
Eivät nämä mitään
luonnonlapsia ole. Maailmanpolitiikasta ollaan enemmän tai vähemmän perillä,
Japanin sota on tuttua ja venäläisiin nähden on erilaisia mielipiteitä, kuten
tuon ajan puolueilla oli. Sivumennen sanoen, kirjailija mainitsee Uspenskin
katedraalin sipulien olevan ”barbaarisia”…
Turmeltumattomuudesta
ei kannata puhua, mikäli sisällyttää turmelukseen juoppouden, petollisuuden ja
irstauden. Siisteys tulee viimeisenä mieleen tähän seurakuntaan sopivista
epiteeteistä.
Mutta eksotiikan
taitaa ennen muuta antaa primitiivisyys. Tämä kansa on tavattoman köyhää ja
vaikka tässä nyt juhlitaankin ja läskin ja muikun tuoksut kertovat
herkullisesta ateriasta, käy ilmi, että se on monelle kovin poikkeuksellista,
kuten on myös kahvin nauttiminen.
Joukossa on
parisniekkoja ja metsän myyjiä, joilla rahaa on, mutta se vain korostaa
köyhemmän väen köyhyyttä, joka ulottuu myös opettajattareen. Liekö tuokaan
oikein ryökkinäkään? Rikkinäiset alusvaatteet kuuluu olevan…
Mutta
varsinaiseksi oodiksi Savon sydämelle kirja muuttuu loppupäässään, kun
kirjailija selostaa maalla oloaan toiselle Helsingin herralle.
Innostus tulee
niin ylenpalttiseksi että se kaipaa jo selitystä: Noh, anteeksi dityrambini mulle./ Sen aiheutti puoleksi viina,/ Fennia
tuo, joka välkkyilee / kuin templissä kristallisessa… Omaa jokainen kiittelee/
syntymämaataan.
Nyt saa tuo
toinen herra puolestaan kiitellä omaa seutuaan: Kas tuossa jo viinuri-tyttö, /tämä korinttolainen colonna,/ tämä
ardennilainen muhkea tamma, /tuo kiiltävän Palmroosin punssin/ vihrehin kapselein…
Saattaapa tuo
olla, että ilman viinaa olisi tämänkin maan kirjallisuus aika yksitotista. (Yksitotinen=
en som dricker bara ett glas toddy, Lönnrotin sanakirja).
Lehdestä sentään pääsee eroon kun ei maksa, mutta kansan demokraattien ilmaisesta tv:stä ei. Jos käännät aamutv:n kanavaa ettet näkisi UPI:n asiantuntijaa spekuloimassa Trumpilla, ja katsot kohta Maikkaria, niin siellä on päällä sama spekulointi.
VastaaPoistaYlen hallitusta johtaa Thomas Wilhelmsson, Hgin yliopiston ex-kansleri, ex-skdl. Maikkarin äänenä pian Peter Nyman Ylestä.
Monet kansan kiusaajista ovat nousseet pyrkimään valituista valituimpien joukkoon vähemmistöstä, tunnetuimpana Benito Mussolini, ex-demarinuorisopomo.
Yle ja HS -- yritysjohdon strategisia kumppaneita yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja edunvalvontaan liittyvissä kysymyksissä.