Symbolit ja kansallinen historia
Viron nykyiset
museot tarjoavat kiinnostavan näkymän kansakunnan henkiseen tilaan. Ne poikkeavat
monella tavalla sekä Suomen että Venäjän museoista.
Uusi, valtava lentokenttämuseo Tartossa
keskittyy etnografiaan, kieleen ja esineelliseen kulttuurihistoriaan.
Oluttuoppejakin lienee siellä muutamia tuhansia.
Huolimatta muutamasta
it-pesäkkeestä, tuo mammuttimuseo on turvallisesti lähellä meidän vanhoja tuohivirsumuseoitamme,
paitsi että historia sanan varsinaisessa merkityksessä puuttuu. Niin, it- ei tässä siis tarkoita
ilmatorjuntaa, vaikka lentokentällä ollaankin.
Tallinnassa sen
sijaan ollaan kovasti moderneja keinojen suhteen, mutta varsinainen postmodernismi
on itse ideologiasta jäänyt syrjään tai ainakin toisarvoiseen rooliin. Siellä
näet ollaan reippaan nationalistisia, mistä on syytä antaa erityiskiitos näinä
päivinä. Verrataanpa vain tätä tilannetta Suomeen.
Uusi Vapauden museo sisältää tuskin lainkaan
esineistöä. Sen sijaan se on rakennettu tiettyjen konkreettisten ihmisten
kokemuksen ja muistojen varaan. Myös erinäiset massatapahtumat laulujuhlista
Baltian ketjuun tulevat vahvasti esille. Selostus on myös suomeksi.
Kyseessä on sekä
uhriuden museo, että taistelun museo.
Vuonna 1940 Viro
antautui taistelutta. 1980-1990-luvuilla se sen sijaan taisteli kiihkeästi ja
myös voitti. Kuvat sen ajan tapahtumista ovat terveellinen muistutus niille,
jotka kuvittelevat, että vapaus tuli virolaisille kuin manulle illallinen, kun
neuvostovalta nyt kerran romahti.
Kyseessähän oli
itse asiassa vallankumous. Vastarintaa miehittäjää kohtaan oli joillakin
tahoilla ja jossakin muodossa aina ollut, mutta vastustajan ylivoima oli niin
murskaava, ettei varsinaiseen konfrontaatioon ollut mitään mahdollisuuksia niin
kauan kuin se oli voimissaan.
Mutta sen
jälkeen avautui mahdollisuuksien ikkuna. Onnetar suosii rohkeita, sanotaan ja
sen tukkaan oli käytävä kiinni niin kauan, kuin se oli mahdollista. Ajan
kiihkeät tunnelmat tulevat materiaalista hyvin esille.
Kyyditettyjen
tarina on sitten tietenkin oma lukunsa. Se on korutonta kertomaa. Väkivalta
ymmärrettiin etelänaapurissa aina väkivallaksi ja vääryys vääryydeksi. Siinä
mielessä Viron tilanne oli paljolta toinen kuin venäläisten provinssien, joissa
väkivalta yleensä kohdistui vain tietyn sosiaaliluokan edustajiin eikä sitä aina
harjoitettu kansallisin perustein.
Tällaista
sikamaisuutta siis Virossa tehtiin punatähden alla, kertoo selostaja
kuulokkeisiin. Siitä huolimatta punatähti ei ole Virossa kielletty. Miten tämä
on mahdollista? -No siksi, ettei vapaassa maassa voida symboleja kieltää,
kuuluu vastauksena liberaali järjen ääni, joka lienee kohdistettu lähinnä
niille totalitaarisesti ajatteleville, jotka museossa käyvät. Niitähän
taitaakin riittää.
Eihän vapaassa
maassa voida symboleja kieltää. Kuinka voitaisiin? Siinäpä kysymys, johon annettujen
vastausten perusteella on helppo erotella totalitaariset persoonallisuudet
liberaaleista.
Muistan, miten
neuvostoarkistoissa törmäsin suureen määrään sellaisia dokumentteja, joissa ”paljastettiin”
sieltä tai täältä löytyvän hakaristejä, kunhan papereita osaa oikealla tavalla
katsella, esimerkiksi toiselta puolelta…
Mitä merkitystä
tuon taikamerkin löytymisellä olisi voinut käytännössä olla, sitä ei millään
tavalla perusteltu eikä olisi voitukaan. Sen vaarallisuus ja kauhistuttavuus
nyt vain oli itsestään selvää.
Mutta se oli
itsestään selvää vain muutaman vuoden. Sen jälkeen, kun Neuvostoliitto ja Saksa
de facto liittoutuivat syksyllä 1939,
ei natseista saanut sanoa pahaa sanaa. Olihan Saksa nyt aktiivinen rauhanvoima
maailmassa, kuten Molotov nimenomaisesti korosti puheessaan 28.9.1939
allekirjoitetun raja- ja ystävyyssopimuksen johdosta.
Hakaristin
kunnioittaminen meni Neuvostoliitossa niin pitkälle, ettei sitä voitu lainkaan
esittää kielteisissä yhteyksissä. Kun armeijan lehti Na straže
rodiny julkaisi Aleksandr Tvardovskin aiheeseen perustuvaa Vasili Tjorkin-sarjakuvaa, esiintyi
yhdessä sarjassa myös valkosuomalainen
lentokone.
Kuten tunnettua,
meidän koneillamme oli hakaristitunnus, mutta piirtäjä ei voinut sijoittaa
sellaista vihollisen koneen kylkeen. Niinpä Suomen ilmavoimien tunnuksena
esitettiin suojeluskuntien S-kirjain…
No, sattuneesta
syystähän sekä suomalaiset että virolaiset sitten hieman myöhemmin joutuivat
sotimaan tuota tunnusta, siis hakaristiä käyttävien joukkojen kanssa yhdessä niitä
punatähtisiä vastaan. Virolaiset jopa joutuivat olemaan hakaristiväelle
suoranaisesti alistettuja. Turhapa siinä oli kysyä, miksi menitte…
On ollut
huvittavaa seurata sitä keskustelua, jota meillä on käyty muutaman
hakaristilipun takavarikoinnin johdosta.
Jotkut neropatit
ovat esittäneet, että sellaisiahan liehui Mannerheimintien varrellakin
aikoinaan ja että ne muka olisivat olleet meidän tunnuksiamme.
Todettakoon
heti, että noiden ns. uusnatsien liput olivat kopioita lipusta, joka oli
aikoinaan Saksan valtakunnanlippu.
Sellaisia liehui
aina siellä, missä Saksan valtakuntaa kunnioitettiin asiaankuuluvasti
vierailujen ja esimerkiksi maaotteluiden yhteydessä, Sellaiset olivat aina
tangossa myös Neuvostoliitossa Moskovassa sijainneessa lähetystössä ja
Leningradin pääkonsulaatissa ja tietysti muissakin maissa, joissa Saksalla oli
edustusto.
Sen sijaan
yksikään merkittävä fasisminluontoinen liike Suomessa ei ollut kyllin typerä
esittääkseen omanaan toisen valtion lippua. Tällaista ei siis tehnyt
esimerkiksi IKL. Sehän esiintyi suomalaiskansallisin tunnuksin.
Toki meillä oli
muutama sirpalepuolue, joissa oli pieni määrä friikkejä, jotka saattoivat
pyrkiä vaikkapa liittämään maamme Saksaan. Ainahan maailmassa on vinksahtaneita
ollut, sellaisia, joista englannissa käytetään sanaa queer tai weird. Ne
yhdessä muodostavat ns. lunatic fringen.
Mutta tällaiset
termit nimenomaan alleviivaavat sitä, ettei kyseessä ole normaali, valtavirran
ilmiö. Ei ollut silloin eikä ole nytkään.
Viron historiaan
palatakseni, se on erittäin vahvasti omaleimainen ja myös sen -kuten Saksankin-
historian lainaaminen jollekin toisella maalle on jo ajatuksena irvokas.
Tämä tuli mieleeni
lukiessani Sofi Oksasen pitkää artikkelia Helsingin
Sanomista. Sen monomaaninen oman maamme historian halveksunta ja yritys
asettaa Viro meille esikuvaksi on kiinnostava lähinnä juuri siinä, että se
paljastaa koko ajatuksen irvokkuuden.
Oksasen pyrkimys
nostaa isänmaallisuus entiseen korkeaan asemaansa, kuten nyt on asia Virossa,
on sinänsä virkistävä näinä aikoina.
On kuitenkin
lähinnä säälittävää, että tämän pitäisi hänen mielestään tapahtua lainaamalla
meille virolainen tapa suhtautua Venäjään ja venäläisiin.
Meillä on tässä
suhteessa oma historiamme ja se on poikkeuksellisen kunniakas ja sitä paitsi
ainutlaatuinen. Se asia tunnetaan molemmissa tai siis kaikissa maissa ja siltä
pohjalta meillä on mahdollisuus rakentaa reilusti tasavertaiset suhteet myös
Venäjään, vailla turhaa pelkoa ja katteetonta ylpeilyä.
Itsesäälinkin
voi jättää pois, ellei siihen nyt jostakin syystä tunne erityistä masokistista
viehtymystä.
Sanon, että
meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus. Mutta mahdollisuutensa voi aina myös
pilata ja se tapahtuu varmimmin tuijottamalla kaiken maailman lillukanvarsiin,
koristeaiheista ja vinjeteistä lähtien tai ihailemalla vierasta henkistä
maailmaa samaan aikaan, kun ylenkatsoo sitä omaa perintöä, jota ei kykene ymmärtämään
tai edes halua ymmärtää.
Historian ja vapauden taju, siinäpä sellainen pari, jonka oikein ymmärtämisestä on melkoinen nuusa. Varsinkin sillä meidän polarisoituneen yhteiskuntamme aivopestymmällä puolella. Jos joku kysyy, että kumpi puoli se on se aivopesty, niin vastaus on - se kysyjän puoli.
VastaaPoistaMatkalla oppii: bronco on latinaa tarkoittaen villiä hevosta, mustangia
VastaaPoistaBronco tuli esiin uutisessa Ford Bronco- maasturin uudelleen syntymisestä. Kun olin täällä Roomassa töissä, jokunen sivistynyt työkaveri ihmetteli suomalaisten nimiä.
Kyllä Oksasen kirjoituksessa oli hyvää terveen isänmaallisuuden korostus.lisäksi tämä nosti esiin sen, että ns suomettumisen aika syvytti moraalista selkärankaamme suhteessa Neuvostoliittoon, mikä on osin siirtynyt Venäjäsuhteeseemme.
VastaaPoistaOli siinä se pointti. Mutta kun se iso kuva on hukassa.
Poista"Eihän vapaassa maassa voida symboleja kieltää. Kuinka voitaisiin? Siinäpä kysymys, johon annettujen vastausten perusteella on helppo erotella totalitaariset persoonallisuudet liberaaleista."
VastaaPoistaKyllä nyky-Suomen henkisestä ilmapiiristä kertoo paljon keskustelu hakaristien kieltämisestä: kahdensadan "hörhön" joukko muka horjuttaa koko yhteiskuntaa. Poliisi ryhtyy omalla luvallaan poistamaan niitä sinänsä laillisesta mielenosoituksesta, kun ennen lainvalvojat korostivat, ettei poliisilla ole lakiin perustumatonta toimivaltaa. Ajatelkaamme, mikä kohu olisi syntynyt, jos poliisi olisi poistanut sateenkaarilippuja "hyvän tavan vastaisena".
On se kumma, että meillä oli koko 1970-80-luvun eräs puolue (taistolaiset), joiden viralliseen aatteeseen kuului aseellinen vallankumous yhteiskuntajärjestelmän muuttamiseksi. Silti yhteiskunta kesti. (Ja vallankumoustakin tehtiin opintopiireissä ja loputtomissa kokouksissa.)
Baltin maat olisi joka tapauksessa annektoitu Neuvostoliittoon II maailmansodan pyörteissä. Se, että se tapahtui edes muodollisesti itsenäisten neuvostotasavaltojen muodossa helpotti paljon asioita 50 vuotta myöhemmin.
VastaaPoistaMafH
Kielletäänkö sitten perinteiset suomalaiset joulutortutkin? "Tähtitortuiksihan" niitä usein kutsutaan, mutta hakaristiähän ne muodoltaan pikemminkin muistuttavat. Niiden muoto vain taisi olla täysin vakiintunut jo kauan ennen kuin natsit omivat hakaristin tunnuksekseen.
VastaaPoista