Aikansa Caesar
André Maurois, Napoleon. Kuvitettu elämäkerta. WSOY
1964, 159 s.
On ihmisiä,
joista on tehty kymmeniä elämäkertoja ja ilmeisesti tullaan yhä tekemäänkin,
kenties aina maailman tappiin saakka.
Tämä on varsin
luonnollista, koska aikakautensa merkkihenkilöt väistämättä tulevat uuteen
valaistukseen sitä mukaa, kun koko tuo aikakausikin saa uutta perspektiiviä
maailman muuttuessa.
Aina silloin
tällöin uuden elämäkerran tarvetta lisää myös uuden lähdeaineiston
ilmaantuminen, mutta näin ei läheskään aina ole asianlaita.
Ajatelkaamme
vain, miten monta elämäkertaa ovat saaneet osakseen vaikkapa Lenin ja Stalin
tai Hitler ja Mao. Meikäläisistä monien elämäkertojen kohteista voisi mainita
Mannerheimin, Tannerin ja Kiven ja onhan niitä jokunen muukin.
Päästäkseen yhä
uusien elämäkertojen kohteeksi ihmisen on syytä olla eläessään hyvin
vaikutusvaltainen ja mielellään maineeltaan ristiriitainen. Hänen hahmonsa
historiassa muuttuu sitä mukaa, kuin hänen edustamansa aate joutuu uuteen
perspektiiviin.
Leninismi lupasi
joskus paratiisia maan päälle ja suhtautuminen henkilöön muodostui sen
mukaiseksi, Tanner oli joskus virallisesti lähes kirottu hahmo, jolle haluttiin
tehdä oikeutta ja myös Mannerheimin maineella on ollut nousu- ja laskukautensa.
Kaapin päälle nostetut kuvat ärsyttävät aina niitä, jotka kieltäytyvät
näkemästä menneisyyttä hengettömien kiiltokuvien sarjana.
Napoleon jätti
itse jälkeensä melkoisen korpuksen muistelmia, kirjeitä ja muuta materiaalia
josta ei taida olla mitään suomennettu. Muistelmia kirjoittivat myös eräät
hänen kanssaan työskennelleet ja elämäkertoja ryhdyttiin valmistelemaan
suurmiehen vielä eläessä.
Vilkaisu
suomalaiseen Helka-tietokantaan osoittaa, että hakusanalla Napoleon löytyy liki
kaksi tuhatta nimikettä.
Joutuu tietenkin
kysymään, miksi Maurois nyt oikein vielä katsoi olevan tarpeellista kirjoittaa
tästä aiheesta vielä yksi kirja. Mahtoiko hän varmasti tuntea edes kaikkea
sitä, mitä jo oli kirjoitettu…?
Eipä tietenkään.
Kirjoittaja nojaa tässä työssään tutkimuskirjallisuuteen ja koko teoksen
tärkeimpänä tarkoituksena on ilmeisesti kuva-aineiston julkaiseminen.
Se onkin hyvin
laajaa, mutta valitettavasti siinä myös näkyvät aikakauden rajoitukset, mikä ei
kylläkään estä ymmärtämästä, mitä kuvien tekijät ovat tavoitelleet. Suurelta
osaltahan kuvitus liittyy ajan informaatiosotaan ja etenkin englantilaiset ovat
olleet aktiivisesti asialla. Hehän taisivat olla tuon ajan hybridisodan
mestareita.
Mutta
kirjoittaja on sentään Ranskan akatemian jäsen eli yksi kuolemattomista, joka sitä paitsi tunnetaan myös hyvin monilukuisista
elämäkerroista, jotka tosin ovat populaareja, mutta myös hyvin lukukelpoisia ja
älykkäitä.
Ranskan
akatemian jäsenissä onkin usein ollut tämänlaatuisia kirjoittajia, sillä
kaikesta päätellen siellä on henkevyys saanut usein enemmän arvostusta kuin
pelkkä kuivakka oppineisuus. Ajatelkaamme nyt vaikkapa sellaisia akateemikkoja
kuin Marguerite Yourcenar tai Henri Troyat.
Kirjan
sisällöstä pistää silmään, että Napoleonin sotataidolle ja taisteluille on
siinä annettu hyvin vähän tilaa. Samalla myös niihin liittyvä dramatiikka
loistaa poissaolollaan. On ilmeistä, että kirjoittaja olettaa ne pääpiirteissään
lukijan jo tuntemiksi.
Sen sijaan
päähenkilön luonteenpiirteet, lukuisine heikkouksineen ja inhimillisine
pikkumaisuuksineen tulevat hyvin esille, vaikka toisaalta toki myös se suurenmoisuuden
tavoittelu, joka näyttää olevan peräisin Napoleonin ahkerasti tutkistelemalta
Plutarkhokselta.
Napoleon on toki
vain haavoittuvainen ihminen ja seikkailijakin, mutta ei mikään tusinalahjakkuus.
Maurois, kuten monet alkuperäislähteisiin nojautuvat elämäkerturit, toteaa,
että hänen muistinsa ja aivokapasiteettinsa olivat ainutlaatuiset. Valtavan
työkyvyn ohella merkittäviä olivat myös älyllinen rehellisyys ja taito lumota
ihmisiä.
Mikä sitten kaatoi
neron, jollainen hän epäilemättä oli? Kirjoittajan mukaan syynä oli ilmeisesti
liian vilkas mielikuvitus. Napoleonin suunnitelmat olivat loistavat, mutta hän
teki niitä liikaa. Suurin taito ei ole taito onnistua, vaan taito pysähtyä,
kiteyttää kirjoittaja.
Lukijalle, joka
jo luulee jo jotakin tietävänsä Napoleonista, ainakin minulle, tämäkin kirja
tarjoaa myös jotakin uutta. Sellaista oli tieto Napoleonin toiminnasta instituutin
jäsenenä eli akateemikkona. Ranskan instituuttihan koostuu useasta eri
akatemiasta. Napoleon oli valittu tieteiden jaostoon.
Hän toimi myös
hyvin aktiivisesti uuden, nimeään kantavan lakikokoelman luomisessa. Olematta
juristi koulutukseltaan, hän oli lukenut Justinianuksen Corpus iuriksen ja omaksunut nopeasti sen ideat valtavalla
henkisellä kapasiteetillaan.
Kirjoittaja
korostaa myös muita Napoleonin hallinnollisia uudistuksia, joista yhtä ja
toista on säilynyt nykypäiviin saakka. Jotakin sentään on ajan mukana myös jäänyt
pois käytöstä, kuten tapa aloittaa lyseoiden aamu sotilasrumpujen
pärrytyksellä. Se oli kuitenkin käytössä vielä kolmannen tasavallan aikana
1900-luvun alkuun asti.
Pienikokoiselle
Napoleonille eli ”pikku korpraalille” (vastoin
tiettyä toista tulkintaa hän oli luultavasti 157 c. pitkä eli liian lyhyt
ratsuväen upseeriksi) menestys nousi päähän, kuinkas muuten. Sama olisi varmaan
voinut tapahtua fyysisesti isommillekin.
Oman dynastian
perustaminen oli melkoinen farssi, mutta ei historiassa ainutlaatuinen. Samanhan
oli tehnyt Caesar siinä muinaisessa Roomassa, joka nyt oli kaivausten ansiosta
noussut kulttuurin keskipisteeseen.
Mutta kuka oli
syyllinen siihen valtavaan verenvuodatukseen, joka Napoleonin aikana vaati
seitsennumeroisen määrän uhreja?
Tälle asialle ei
kirjoittaja uhraa ajatustakaan. Kirjan alussa hän kirjoittaa, että Napoleonin
tarina oli historian kauneimpia. Onko sitä paitsi yhden vika, kun kaksi
riitelee?
Luulen, että
tämä on erityisesti ranskalainen näkökulma. Kummallinen tosiasia kuitenkin on,
että jopa Venäjällä, joka tavattomasti kärsi Napoleonin hyökkäyksestä, oli
kautta 1800-luvun myös hänen suuria ihailijoitaan, myös venäläisten
patrioottien joukossa.
Napoleonin
caesar-hahmoa voi verrata Hitleriin, mutta vertaus ontuu. Hitlerin jälkimaine
on nyt mustaakin mustempi eikä näytä todennäköiseltä, mettä tämä asiain tila
muuttuisi. Tosin on otettava huomioon, että hänellä tänäkin päivänä on
ihailijoita muslimimaailmassa, mutta sen kulttuurinen vaikutus läntiseen
sivilisaatioon on olematon, ainakin toistaiseksi.
"Suurin taito ei ole taito onnistua, vaan taito pysähtyä"
VastaaPoistaNapoleonin ongelma taisi olla siinä, että hänelle ei koskaan annettu siihen tilaisuutta: perivihollisena oli Englanti, joka vallloittamattoman vallihautansa takaa synnytti jatkuvasti uusia liittoja ja sotia. Seurauksena oli St. Helena Napoleonille ja kultainen vuosisata brittiläiselle imperiumille.
Napoleonin laki- ja aluehallintouudistuksia ei kannata vähätellä, ne ovat edelleen nyky-Ranskan perusta.
Jollei Hitler olisi toteuttanut kansanmurha-ajatuksiaan, häntä saatettaisiin ihailla kuten Napoleonia, kenenkään kummemmin paheksumatta, koska eihän miljoonien kuolema ole sinänsä pahaa, vaan puolustuskyvyttömien tuhoaminen. Tsingis-kaanin maine tosin lienee positiivisen puolella, mutta syynä kenties tietämättömyys valloitettujen ja voitettujen kohtalosta. Tai sitten se on malli tulevien vuosisatojen Hitler-idolisoinnille.
VastaaPoistaOlen itsekin pohtinut Tsingis-kaania ja Hitleriä muutaman sadan vuoden tarkastelujakson päästä. Edellinen syyllistyi tekoihin, joita aikamme mittapuilla on ilman muuta pidettävä kansanmurhina. Yksi erokin oli: Hitler hävisi.
PoistaVenäläisethän saivat viime vuonna nimetä suosikkejaan historian suurmiesten joukosta, ja Stalin sai eniten kannatusta. Kymmenen suurimman joukossa oli vain kolme ulkomaalaista, ja Venäjälle hyökännyt Napoleon oli yksi heistä. Aika erikoista.
VastaaPoistahttps://www.yahoo.com/news/stalin-tops-putin-russian-poll-greatest-historical-figures-110751986.html?guccounter=1
Mauroisin ohella Napoleonista löytyy suomeksi ainakkin Ranskan suuren valankumouksen tutkijan Octave Aubryn Napoleon ihmisenä, Emil Ludwigin Napoleon sekä Herman Lindqvistinn Napoleon. Vaikka jotkut pitävätkin jälkimmäisen tyyliä liian detaljeihin ja anekdootteihin keskittyvänä "topeliaanisena", minusta takana näkyy kuitenkin ammattitaito ja kyky tuoda esiin myös suuret linjat. Sellaista on hauskempaa lukea kuin kuivaa marxilaista talouteen ja rakenteisiin keskittyvää historiaa.
VastaaPoista