Joulusatu I. Kelolan ukon kaamos
Oli synkkä ja syksyinen yö. Kelolan
ukko ei saanut unta. Tuuli vonkui savupiipussa ja kolisutteli piisin luukkua.
Kiikku narisi pihalla ja hiiret pitivät koloissaan lakkaamatonta vikinää.
Ei nukuttanut tässä talossa oikein
ketään.
Ukko vääntäytyi pankolta tyräänsä
kämmenellä pidellen. Ei se vaivannut, mutta olisi voinut olla esteettinen
haitta, jos olisi ollut katsojia.
No, eihän niitä ollut, paitsi nyt
männä jouluna oli käynyt selän pesemässä Laatikaisen muori, joka oli ollut
tyrästä aika imponoitu ja vähän ukkoa siitä kehaissutkin.
”Niin, monellahan sitä on ruista ja
rahhoo, mutta harvalla on tällasta kellikkamahhoo”, oli ukko siihen
vaatimattomasti tokaissut. Vaikka aika runsasmuotoinehan tuo oli ittekkin,
Laatikaiska.
Joka tapauksessa on aina mukava
kuulla sympaattista palautetta, vaikka nyt ei olisi niin erinomaisia ansioitakaan.
Siihenhän jouluntienoo myös hyvinkin sopii.
”Eipä tuo ole pahainen pötsi
muorillakaan”, oli ukko vastannut. ”Onpahan siinä Laatikaisvainaalla ollut,
mistä kopasta!”
Siitä mummo hekotteli ja oikein
moiskautti pusun ukon juhlavaan maharustinkiin, ei sentään tyrän päälle. Vanhan
kansan ihmiset säilyttävät säädyllisyytensä melkein joka paikassa ja saunassa
nyt ihan erityisesti.
Yleisen hilpeyden vallitessa siinä
sitten kaadettiin pienet pontikat löylyn kyytipojaksi ja painuttiin tupaan
nauttimaan saunakahveeta voipullan kera. Kukaan ei ahistunut eikä kirjoittanut
lehteen että #miituu! Täällä korvessa eleltiin vanhoillaan.
Uuninkielellä oli tirissyt potikka, jossa oli alkuperäisestä
määrästä enää vain puolet nestettä tallella. Padan laidoista näki, millä
korkeudella sisältöä oli ollut vielä aamutuimaan. Jäljelle jääneet lihat ja
neste olivat ikään kuin kuopassa padan pohjalla.
Mutta millaista olikaan neste!
Tuntitolokulla hautunutta karjalanpaistia, joka oli tehty siasta eikä
vinttikoirasta! Silkkaa rasvaahan siitä suurin osa oli, mutta miten maukasta!
Sipulin, pippurin ja suolan ydinmehut ne olivat yhtyneet sian ja naudan
lihoihin, olisiko ihan DNA:ta myöten!
Se Kelolan piisi olikin ihan kuin
mikäkin atomimiilu: siinä aineita muutettiin toisiksi ja maailmaan ilmestyi
sellaista, jota siinä ei koskaan aiemmin ollut.
Vai oliko joku muka nähnyt
valmiiksi hautuneen potikan jossakin
kannon nenässä? Eipä niitä ollut, ennen kuin ukko teki, ei.
Vaikka akatkin ovat kyllä sitä
taitoa oppineet, luoja nähköön, mutta itse luojakaan suuressa viisaudessaankaan
ei ollut tätä ruokalajia koskaan valmistanut, vaikka raaka-aineet ja asiaan
tarvittavat ihmiset kyllä oli luonut ja yhtä ja toista tehnyt.
Tai kukapa heistä niin tarkoin
tiesi. Miksipä nyt rienaamaan. Joka tapauksessa kuului hyvin hautunut potikka,
erityisesti lanttukuutioiden kanssa tämän maailman merkittävimpiin anteihin ja
siis ihmeisiin, mistä kuuluivat asianomaiselle taholle nöyrimmät kiitokset.
Jouluna piti olla siis sitäkin lajia pöydässä.
Näin tuumi ukko ja huomasi, että
muistojen tulviessa mieleen nälkä alkoi yhä vaativammin kurniskella
mahalaukussa ja tyhjissä suolissa.
Hiiret hän sai heti hiljaisiksi
ruokkimalla parilla leivänpalalla ja viimevuotisella juustolla, mutta ihminen,
jollainen ukkokin sentään oli, tarvitsi toisenlaiset eväät. Siinä tehdessä meni
tunti jos toinenkin.
Tosiasia oli, että nyt oli nälkä.
Lisäksi oli kylmä ja ikäväkin. Myrsky sen kuin vihelteli puissa ja katossa
rääkkäsi peltistä tuuliviiriä. Se äänihän olisi voinut olla hyvinkin
viihdyttävää, mutta kun ei ollut. Saisikohan tuon haulikolla alas kitisemästä?
Nyt olisi tarvittu heti uunin
lämpöä ja sitten kuuman potikan luihin ja ytimiin saakka valamaa ravintoa,
jotta jaksaisi taas tulla tyytyväisenä kellahtaa vielä pariksi päiväksi
odottamaan joulun tuloa ja niitä kaiken maailman pukkitouhuja.
Eipä siinä sitten muuta voinut kuin
mennä hakemaan puita saranista ja
virittelemään tulta piisiin. Ukko ajatteli, että tataarin kielessä se saranikin tarkoitti palatsia, mikä oli
omituista. Toisaalta jossakin päin korsuja
käytettiin sotimiseenkin. Ei tätä ukon heinäkorsua kuitenkaan.
Halkojen palamisen ropsetta kuunnellessa alkoi
tunnelma palautua ja ukko muisteli uraansa joulupukin tuuraajana ja sittemmin
seuraajana.
Asiahan oli niin, että Markus-sedän
1930-luvulla Korvatunturille siirtämä joulupukki oli jo joskus 1960-luvulla
menettänyt uskottavuutensa lähes kaikkien silmissä. Siis hyvin pian. Ei siinä
auttaneet helikopterit, ei pohjoisesta tuodut porot.
Vain kaikkein takapajuisimmat ja
lisäksi myös moraalisesti rohkeimmat ainekset uskalsivat reippaasti sanoa
uskovansa joulupukkiin. Kaiken maailman hölmöt ne nykyään oikein briljeerasivat
sillä, etteivät uskoneet yhtään mihinkään. Kymmenvuotiaat kakarat olivat
pahimpia ja siis mielestään fikusimpia.
Kiittämättömien pentujen antamasta
palautteesta loukkaantuneena joulupukki oli muuttanut maasta ja asui nyt
verottomasti Portugalissa.
Aina jouluisin hän pani ovet lukkoon ja katsoi
kiukkuisesti ovenraosta maailman menoa. Hän kieltäytyi avaamasta kaiken
maailman santaklauseille, jotka
nykyään elävinä coca-colan mainoksina olivat kaikkialla maanvaivana ja pyysivät
joskus, muka kunnioittavasti, konsulttiapuakin.
Eihän Markus-setäkään ollut joulupukkia keksinyt, kyllä sellainen
vieraili Suomen kodeissa jo 1700-luvulla, mutta yleensä pukin virkaa hoiti
tosiaankin pukki. Tai oikeastaan se
oli valepukki, sillä se oli kyhätty vilteistä. olkilyhteistä ja keritsimistä,
mutta lahjoja sekin toi eteiseen, ja sitähän pidettiin tärkeimpänä.
Sitten tuli joulu-ukko, jolla oli nurin käännetty harmaa turkki päällä ja
päässä puuhkalakki. Pitkät piiskat kuuluivat rekvisiittaan ja siksipä moni
lapsi, tietenkin omantunnon soimatessa, alkoi itkeä ne nähdessään. Pukiksi sitä ukkoakin nimitettiin,
vanhasta muistista ja Markus-setä vain virallisti asian Yleisradion kautta.
Mutta eihän pukki ketään roiminut,
paitsi nyt joskus jotakuta koiran kutaletta, joka alkoi kiivetä pukin karvaista
polvea kohti ja yritti niin sanotusti leikkiä
kengurua. Se ei oikein sopinut kaiken juhlan keskellä.
Ja pukin työmaa kasvoi vuosien
varrella kasvamistaan ja lahjojen lisääntyessä lisääntyi myös lasten, ettei
sanoisi pentujen, kiittämättömyys ja jopa röyhkeys. Olihan kyllä poikkeuksiakin
Pukki sai yhä useammin kuulla
lasten laulavan renkutuksia, joissa uhattiin puhkaista pukin silmät ja ripustaa
hänet kuuseen kaulastaan roikkumaan.
Siinäpä sitä oli kiitosta
kerrakseen! Niinpä pukki siis jätti hommansa ja matkusti Portugaliin, jossa
häntä ei tunnettu ja jossa lahjojen jaon hoitivat kolme kuningasta, Caspar, Melchior ja Balthasar.
Ja eihän niitä kaiken maailman
lahjoja kukaan enää olisi ehtinyt Korvatunturilla
valmistaa, joka penskalle kun piti tuoda oma säkillinen tai peräti kaksi! Kas kun ei kolme, neljä tai viisi…
Kilttejähän nyt sekä lasten että
aikuisten piti joka tapauksessa olla, eikä niitä lahjoja sillä konstilla
ansaittu. Nehän olivat vain tunnustus: ikään kuin ritarikunnan tähti
itsenäisyyspäivänä tai jotakin sellaista, symbolista.
Mutta lahjat oli ennen pitkää ollut
pakko valmistuttaa kaupallisilla toimijoilla. Kuinkas nyt miljoonia ja
miljardeja leluja ja hetaleita olisi saatu tehtyä yhden tunturin kupeessa? Ja
kun kilpailu tarpeeksi kiristyi, oli ollut pakko panna pillit pussiin.
Korvatunturin pajat siinä sitten
pysähtyivät ja hihnakuljettimet käytön puutteessa repsahtivat, kun kumi alkoi
pykiä ja viimein sieltä ja täältä repeili. Verstaiden seinät alkoivat rakoilla
ja lumi pyrytti sisään maalaamoon ja kutomoon. Hong Kongista hankittu
peltilelupaja joutui täysin ruosteen valtaan.
Karamellitehdas haisi kuin
likasanko aamutuimaan ja siellä taisi asua peri perhettä kettujakin.
Koko mahtava Korvatunturin teollisuuskompleksi
oli täysin rappiolla jo 1980-luvulla. Sitten, 2000-luvun alussa oli
savupiippukin ollut pakko purkaa romahdusvaaran takia. Tontut seisoskelivat
kulmilla tyhjän panttina ja alkoivat kuka ryypiskellä, kuka mässätä puuroa
päivät pitkät jotakin tehdäkseen.
Yhtä suurta ruostevyöhykettä alkoi
jo olla kaikki muukin tuo kerran niin kukoistava jouluinen savupiipputeollisuus
pohjoisessa, eikäpä sitä etelään koskaan edes perustettu.
Idässä, tuhansien kilometroien päässä sen
sijaan ankeat automaatit ja pöllöinä tuijottavat robotit suoltivat rihkamaa
päntiönään. Sitä kertyi sellaisia vuoria, että se jo monessa paikasa esti
normaalin liikkumisen ja muun elämänmenon. Voisiko tätä jatkua loputtomasti.
Kuinka kauan?
Ihmiset koko maailmassa keskittyivät nykyään
vain olla möllöttämään ja odottelemaan, miten robotit heitä palvelisivat. Aina
muutaman kerran päivässä joku kantoi ovelle sen, materian mitä kulloinkin
vegetoimiseen ja sosiaaliseen yhteiseloon tarvittiin.
Mutta eihän ihminen ainoastaan leivästä
elänyt. Jouluisin tarvittiin myös joulumieltä, ja sitä toi mukanaan vain joulupukki,
ei mikään robotti eikä silikoninukke. Jouluisin oli useimmissa maissa
hyödykkeitä kuljettamassa joulupukki tai siis joku helkkarin santa, tonttuineen tai ilman.
"Tuntitolokulla hautunutta karjalanpaistia, joka oli tehty siasta eikä vinttikoirasta! Silkkaa rasvaahan siitä suurin osa oli, mutta miten maukasta! Sipulin, pippurin ja suolan ydinmehut ne olivat yhtyneet sian ja naudan lihoihin, olisiko ihan DNA:ta myöten!"
VastaaPoistaTätä kun lukee käy kuin Pavlovin koiralla, sanoaksemme asia sievästi, ettei ketään herkkäsielua loukkaa. Ylistystä karjalanpaistille, varsinkin sellaiselle, johon on nakattu sekaan pari munuaista!
Timo Vihavainen:Oot proffa kyllä älyttömän mielettömän hyvä tarinankertoja.Oikein kateeksi käy!
VastaaPoista