Pohjakerroksen väki ja maan nälkä
Arvid Järnefelt,
Maaemon lapsia Gummerus 2007 (1905),
156 s.
Hilja Kahila (A.
Järnefelt) Nuoruuteni muistelmia
Weilin & Göös 1919, 222 s.
Leo Tolstoi oli
1900-luvun alussa suomalaisten epäjumala, jolta odotettiin vastauksia elämän
suuriin kysymyksiin ja jolle saapui myös paljon suomenkielisiä kirjeitä, joita
mestari ei valitettavasti kyennyt lukemaan. Ben Hellmanhan niitä on sittemmin
ansiokkaasti tutkinut.
Tolstoilaisuus
oli Suomessa niin suuri liike, että siitä riitti aineistoa väitöskirjaksi asti.
Nyt kai muistamme lähinnä muutamia yksilöitä, Järnefeltistä ja Isohiiden
veljeksistä aina Johan Kockiin ja Ilmari Kiantoon. Kaikki he olivat enemmän tai
vähemmän tolstoilaisia, täydellinen sellainen ei liene ollut edes Lev Nikolajevitš itse.
Syykin on
ilmeinen. Tolstoi kehotti ymmärtämään Jeesuksen opin, niin kuin mestari itse
sen opetti. Se oli yhtä helppo ja yksinkertainen asia periaatteessa kuin
mahdoton käytännössä.
Mutta
sosiaalista tilausta asialle oli paljonkin. Yhteiskunnallisten olojen epäoikeudenmukaisuus
oli 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa sitä luokkaa, että muutoksen
välttämättömyys oli selvää kaikille. Eri ryhmät kyllä ymmärsivät asian kukin
tavallaan.
Aikakauden
suureksi kysymykseksi koettiin maan jakaminen. Väestö oli yhtäkkiä siinä määrin
lisääntynyt, että suuri osa kansaa oli jo tilattomia tai torppareita.
Jälkimmäisillä ei välttämättä mennyt huonosti, mutta he olivat vaarassa käydä
tarpeettomiksi isännille.
Aikakauden
suuriin yhteiskunnallisiin epäkohtiin luettiin myös prostituutio, joka ei
välttämättä ollut helpon rahan lähde harjoittajilleen, vaan usein käytännössä
pikemminkin vaarallinen ja monessa suhteessa turmiollinen tulonlähde, jolla oli
vähän yhtäläisyyksiä nykyaikaisen vastineensa kanssa. Mahdollisuuksia hankkia
elantonsa oli silloin vähän.
Järnefeltin
salanimellä kirjoittamat ”Hilja Kahilan muistelmat” liittyvät myös tähän
asiaan, mutta hieman yllättävällä tavalla. Päähenkilö ei edes niin sanotusti
lankea.
Sen sijaan
hän pettyy siihen, että hänen jumaloimansa yhteiskunnan parhaimmiston edustaja
ei kohdistakaan jaloja tunteitaan yhtä lailla kakkien kansankerrosten
edustajiin. Tämä on järkyttävää, yleisinhimilliseltä kannalta.
Tarina on
ihan kiinnostava ajankuva ja kirjoittajan asiantuntemusta eri kansankerrosten
elämästä ei ole syytä epäillä. Hänen tuohon aikaan muodikasta inhoaan
prostituutiota kohtaan voi tutkia myös Veneh’ojalaisista,
jossa asia nousee apokalyptisiin mittoihin.
Maaemon lapsissa
esiintyvät myös eri kansankerrosten edustajat ja sankariksi nousee itse asiassa
nuori häirikkö, joka humalassa julistaa maan kuuluvan sen viljelijöille. Tuon aikaiset
torpparihäädöt saavat myös kuvauksensa.
Itse
asiassa Järnefelt useassa kohdin toteaa tiettyjen henkilöiden nousevan
nimenomaan viinan voimalla korkeammalle henkiselle tasolle, huomaan
kiinnostuneena.
Näinhän myös
varmaan joissakin tapauksissa on. Sen sijaan kaikki viinan nauttiminen ei
varmastikaan aiheuta samoja seuraamuksia. Sen olettaminen olisi yhtä typerää
kuin julistaa, että kaikki seksi on ihanaa ja siunauksellista. Tässähän mentäisiin
jo iltapäivälehtien nykytasolle ja sitä kirjoittaja ei toki tee.
Mutta koko
tuo Järnefeltin maailma, jota hän näissäkin kirjoissaan niin kiintoisasti kuvaa
ja jonka klassiset piirteet löydämme Isänmaasta
ja Vanhempieni romaanista, on yhdessä
suhteessa perusteellisesti toisenlainen kuin nykyinen Suomi.
Silloin
suomalaiset elivät vielä kehitysmaassa, käyttääkseni tuota nykyistä eufemismia.
Selkokielellä sanoen elettiin takapajuisessa maassa, jossa toimeentulo oli
eloonjäämisminimin tuntumassa. Lisääntyminen oli maksimaalista. Lasten tuloa ei
edes osattu estää muuten kuin kieltäytymällä seksistä.
Liikaväestöä
toki muutti maasta Amerikkaan aika paljonkin ja nuoria miehiä erityisesti,
mutta oleellista oli, että se valtaosa väestöä, joka jäi, joutui modernisaatiokierteen
piiriin. Kaikki alkoivat jo saada alkeisopetuksen ja monet köyhimmätkin kävivät
koko kansakoulukurssin. Tämä oli jo jonkinlainen vallankumous.
Primitiivinen
pienviljely, jossa suurin elannon lähde suurelle perheelle saattoi olla yksi
ainoa lehmä, piti elintason vaarallisen matalalla. Sitä paitsi uudet
maatalouskoneet näyttivät muodostavan vaaran sillekin vähäiselle
toimeentulolle, jonka vuokraviljelijät saivat työstään.
Järnefelt
kuvaa, miten torppari, varakkaampaa kansalaista kiusatakseen, ostaa kaupasta
pari kiloa kahvia, saman verran sokeria ja vielä markalla vehnäpullia.
Tämähän oli
ajan paheksuttua kerskakulutusta, eikä se ihan järkevää ollutkaan. Kun
1870-luvun lamakausi saapui, uskottiin yleisesti, että sen syynä oli laajan
maalaisköyhälistön velaksi eläminen ja nimenomaan kahvin ja sokerin
törsääminen.
Muistanemme
senkin, miten Topeliuksen välskäri
piti erityisesti sokerista ja hamusi sitä aina suuhunsa, kun pääsi sen äärelle.
Ylellisyyttähän se oli. Hänen paheensa.
Kun tähän
elintasoon verrattiin sitä, mitä herrasväet Helsingin uusissa jugendtaloissa
viettivät, oli eri huikea. Se vastasi hyvinkin sitä, mikä nyt vallitsee
takapajuisimpien afrikkalaisten kylien ja oman maamme väestön valtaosan
elintason välillä.
Mutta silloin
ei ollut kehitysapua. Se merkitsi sitä, että nouseminen kurjuudesta oli tehtävä
omin voimin, koska vaihtoehtona oli menehtyminen. Se oli kova kuuri, mutta se
toimi.
Suomi oli pitkään
halpatyövoiman maa, mikä näkyi vaikkapa merenkulussa. Meille kannatti ostaa
vanhanaikaisia purjelaivoja, jotka vaativat suuren miehistön. Olosuhteet olivat
sellaisia, että joskus tiettävästi miehiä nääntyi Australian linjalla
keripukkiin eli käytännössä nälkään.
Tietenkin
Suomen nouseminen takapajuisesta maasta kansojen eturiviin vaati myös sitä,
että tuotteillamme oli kansainvälistä kysyntää. Vientiteollisuushan maamme
talouden varsinainen veturi on ollut.
Mutta
olennaista on ollut pääseminen pois siitä suosta, jossa lohduton köyhyys
yhdistyi tietämättömyyteen. Siinä vaadittiin myös yhteiskunnallista heräämistä.
Maassamme tuskin oli suurta korruptiota, mutta rahojen kertymisellä harvoihin
käsiin oli myös sen kaltainen vaikutus.
Ne suuret
maareformit, joita maassamme tehtiin, ovat luultavasti olleet hyvin tärkeä yhteiskunnallisen
ja taloudellisen kehityksen vauhdittaja. Sen sijaan, että suuryhtiöiden olisi
annettu kaapata kansallisomaisuus eli metsät, ne jaettiin suhteellisen
tasaisesti.
Puhuessaan
maan jakamisen ensisijaisuudesta Järnefelt saattoi sittenkin olla oikeilla jäljillä,
vaikka asia saattaa nyt vaikuttaa toisarvoiselta.
Olipa
tämän asian kanssa miten tahansa, on aina vaikuttavaa huomata, miten tavattoman
lähellä meitä vielä on se aika, kun kansan valtaosa eli kädestä suuhun ja
vehnäset ja limonaati olivat harvinaista herkkua, jonka nauttimista
paheksuttiin.
Niistä
ajoista on nyt kulunut noin kolmen sukupolven verran. Ei sitä nykyisillä joulumarkkinoilla
oikein uskoisikaan.
"Vanhempieni romaani" on ensiarvoisen tärkeä kurkistusaukko 1800-luvun lopun suomalaisen sivistyneistön maailmaan. Löysin tämän kirjan ensimmäisen osan muutamalla eurolla Turun kauppatorin jokakesäisiltä divaripöydiltä. Oli kannattava ostos. Koukutuin siinä määrin, että muut osat piti lainata.
VastaaPoistaNo, kyseessä on toki nimen omaan romaani eikä tarkka aikalaisdokumentti, ja kirja selvästikin kaunistelee Elisabeth ja Alexander Järnefeltin avioliiton äärimmäisen tulehtunutta tilaa sen loppuvaiheissa. Rivien välistä on luettavissa vanhenevan Elisabethin eroottinen mielenkiinto nuorta Juhani Ahoa (Johan Brofeldt vielä tuolloin) kohtaan, joka taisi olla peräti molemminpuolista. Eli tiettyä herkullista tirkistelyn nautintoakin kirjasta saa - ainakin kaltaiseni alhainen sielu...
Itse Arvid Järnefelt on melkoinen enigma: tavattoman älykäs ja suurisydäminen mies mutta toisaalta aivan käsittämättömän naiivi. Mutta sellaisia nuo tolstoilaiset taitavat messiaansa tavoin miltei järjestään olla.
Nyt poliittinen eliittimme tuntee viehtymystä palata takapajuiseen kulttuuriin takaisin kummallisen sokeana kansalliselle turvallisuudelle.
VastaaPoistaNimittäin se on ollut jo vuosikausia nähtävissä, että muslimikulttuuri tarjoaa yleisesti ottaen epäterveen kasvuympäristön kaikille sen vaikutuspiirissä lapsesta aikuiseksi kasvaneille.
Muslimikulttuurin saastuttamat ihmiset eivät kykene eivätkä halua sopeutua länsimaiseen elämänmenoon. Ryöstäminen, raiskaaminen ja tappaminen on muslimien normaalia toimintaa heidän kannaltaan vääräuskoisten terrorisoimiseksi.
Pääministeri Sipilä A-studiossa 13.9.2017: …”ei islamia ole syytä pelätä, mutta kyllä meillä maailma on aika sekaisin tällä hetkellä, mutta ei meidän toisen uskontoa pidä pelätä”…
Tällainen puusilmäinen pölvästi meillä on pääministerinä. Ei edes raiskaus lähipiirissä avannut silmiä.
Onko se nyt sillä lailla, että vaikka blogin aiheena olisi kaalikeitto, joidenkin pitää ryhtyä kommentoimaan muslimeja/maahanmuuttoa.
PoistaEhdotan, että vastaisuudessa kirjoitamme KOMMENTEJA blogiin. Jos sitten ei ole tietoa/sanottavaa blogista voi joskus olla hiljaakin.
Ps vaivaudu joskus lukemaan joku vanha kirja (esim Tuhat ja yksi yötä, al-Nuwais) tai historiankirja niin huomaat, että kristittyjen ja muslimien suhde on ollut paljon monisyisempi kuin tämän hetken islamistit ja heidän läntiset vastaparinsa esittävät.
Torpparikysymyksen merkittävyydestä on osoituksena se, että sekä Ståhlberg että Gylling taisivat tehdä väitöskirjansa maanvuokrausoloista. EU-aikaiset pellonvuokraukset ovat tällä hetkellä melko sattumavaraisella tolalla. Siis luopujilta muutamalle jatkajalle, mutta asialla ei ole enää sellaista merkitystä. Mielenkiintoista oli lukea Soikkasen kirjasta sosialismin tulosta Suomeen, että ns. Wrightiläistä sosialismia kannatti aluksi kutakuinkin yli puolet suomalaisista. Jopa kohtalaiset tilalliset. Kai se jotain tolstoilaista ajattelua oli sekin.
VastaaPoista