Musertakaa se inhotus!
Otsikkohan on
tunnetusti Voltairelta, joka inhosi klerikalismia ja kirkkoa. Tuo tunnus on
epäilemättä nytkin mitä ajankohtaisin Euroopan etelä- ja itäpuolisilla
alueilla, jossa uskonto ja pappisvalta on luultavasti suurin este kansojen
normaalille kehitykselle. Mutta tässä on nyt puhe eri asiasta.
Kuten tunnettua,
V.V. Putin on hyvin voimakkaasti korostanut Venäjän valtion ensisijaisuutta solidaarisuuden kohteena ja identiteetin
lähteenä. Siinä samalla hän on vedonnut suuriin menneisyyden auktoriteetteihin
aina Puškinia
myöten.
Etatismilla
onkin Venäjän historiassa ollut hyvin keskeinen rooli. Kaikkien imperiumin
kansojen eliitit saatiin mukaan palvelemaan yhteistä Venäjän valtiota ja sotilaiden komentaminen sen
palvelukseen oli sen jälkeen rutiiniasia.
Mutta olihan
niitä vastavoimiakin. Mihail Bakunin oli yksi johdonmukaisimmista Venäjän
imperiumin ja koko Venäjän valtion vihollisista.
Hän toi asian
selkäesti esille myös puheessaan Kansainvälisen
rauhan ja vapauden liiton kongressissa Bernissä vuonna 1868. Läsnä oli
muitakin kuin vallankumouksellisia, muun muassa John Stuart Mill.
Puheessaan
Bakunin julisti, että vallankumouksellisten ensimmäinen tehtävä oli Venäjän imperiumin
hajottaminen.
Isovenäläinen
kansa, joka oli slaavilaisten ja suomalaisten kansojen risteytymä, käsitti vain
35 miljoonaa imperiumin asukkaista. Vähävenäläisiä oli 15 miljoonaa (mikäli
Galitsian rusiinit laskettiin mukaan) ja valkovenäläisiä 4 miljoonaa.
Sen lisäksi tuli
erinäisiä reuna-alueita. Baltian provinssit, joita tuohon aikaan haluttiin
Saksassa esittää saksalaisina, olivat itse asiassa suomalaisten ja
latvialaisten asuttamia, saksalaisia oli siellä vain kaksisataatuhatta 2,8
miljoonasta asukkaasta eli yksi neljästoista osa.
Huomaamme, että
Venäjän väestöräjähdys oli vielä meneillään ja sen väkiluku oli vielä pieni osa
siitä, mitä tuleman piti. Mutta sama se oli muuallakin Euroopassa.
Kaikille näille
kansoille piti antaa vapaus erota ja sitten yhdistyä joidenkin muiden kanssa,
mikäli halusivat. Ehkäpä esimerkiksi vähä- ja valkovenäläiset halusivat liittoa
Puolan kanssa. Suomi oli myös vapautettava, julisti suuri vallankumouksellinen,
joka tiettävästi pistäytyi myös Suomessa tutkimassa tilannetta.
Bakuninin
harmiksi Suomessa ei ollut havaittavissa mitään merkkejä sorretun kansan
halusta irtautua imperiumista, kerrotaan.
Joka tapauksessa
kaiken pahan alku ja juuri oli Bakuninin mielestä valtiossa. Asia oli
yksinkertaisesti niin, että valtion tarpeet ja pyrkimykset olivat
diametraalisesti vastakkaisia ihmisyksilön tarpeille ja pyrkimyksille. Hyvä
valtio voisi olla vain valtio ilman valtaa, julisti Bakunin mutta mitäpä
sellainen olisi muuta kuin contradictio in
adjecto, ymmärsi kuulija. Ja silläkin olisi aina pahat mielessä…
Tähän saakka
kaikki hyvin. Puolan kapina oli tuoreessa muistissa ja kaikki länsi-Euroopan
kansat olivat valmiita taputtamaan sille, että tuo kansa vapautuisi siitä
väkivaltaisesta sorrosta, jota siihen kohdistettiin, jopa peräti itse vapauttajatsaarin toimesta.
Mutta entäpä
saksalaisten sortamat kansat? Bakunin sattui olemaan suuri saksalaisuuden
vihaaja, jonka tilillä on muutamia herkullisia kiteytyksiä saksalaisuuden
olemuksesta. Nehän näyttivät aivan sisäistäneen valtiollisen ajattelun, nuo
saksalaiset.
Joka tapauksessa
siis: mitä mieltä saksalaiset toverit nyt olivat siitä, että myös saksalaisten
hallitsemat kansat, Puolan, Sleesian, Böömin, Määrin, Fiumen ja Slesvigin alueilla
saisivat vapaasti järjestää olonsa?
En tiedä, mitä
vastattiin, mutta tunnetusti Bakuninin suhteet Marxiin ja Engelsiin noihin
aikoihin kärjistyivät, mikä johti ensimmäisen internationalen hajoamiseen.
Venäjällä oli
valtionvastaisuus aina ollut kehittynyttä, väitti Bakunin. Sen historia oli
yhtä talonpoikaiskapinoiden historiaa. Se suuntautui tilanherroja, virkamiehiä
ja kirkkoa vastaan.
Kun tähän
saattoi huomauttaa, että Venäjän kansa palvoi tsaariaan, totesi Bakunin, että
kyseessä oli vain suuri väärinkäsitys. Tsaaria palvottiin siksi, että häntä
pidettiin noiden sortajien vastavoimana eikä ymmärretty hänen palvelevan samaa
asiaa.
Pietari Suuri
oli imperiumin luoja, ja hän ymmärsi, että tätä tehtävää varten oli
välttämätöntä luoda byrokratian järjestelmä. Juuri hän loikin sen kauhistuttavan
(чудовищную) byrokratian, joka
yhä sorti ja kuristi kansaa.
Sivumennen
sanoen, sanalla byrokratia on Venäjällä
aivan oma kaikunsa, kuten on myös sanalla hallinto (administratsija). Ne viittaavat mielivaltaan.
Dostojevski
mainitsee Riivaajissa jopa käsitteen byrokraattinen riemu (административный восторг). Sen valtaan saattaa joutua
kaikkein vähäpätöisin suuren valtion edustaja, joka huomaa saaneensa
tilaisuuden kiduttaa ja nöyryyttää kanssaihmisiään…
Aleksandr Puškinillakin
on ironinen rivi: kolležnyi registrator, potštovoi stantsii diktator…
Siis
arvoasteluettelon alimman arvon haltija on omalla asemapaikallaan yhtä ylhäinen
hallitsija kuin muinaisessa Roomassa oli se henkilö, jolle senaatti
väliaikaisesti luovutti rajattoman vallan.
Tähän hallinnollisen riemun ilmiöön törmäsi
vielä usein Neuvostoliitossa, mutta nyt se näyttää jo siirtyneen ainakin
enimmäkseen joillekin hyvin harvoille reuna-alueille. Vartiopalveluksessahan on
järjen käyttö perinteisesti kaikkialla kiellettyä ja siellä perinne yhä
kukoistaa.
Yhtä kaikki,
Bakuninin sammumaton viha kaikkea valtiollisuutta ja byrokraattisuutta kohtaan
lienee löytänyt tiettyä tukea Venäjän kansanomaisista asenteista.
Neuvostoaikanahan sanottiin, että venäläiset ovat maailman anarkistisin kanssa,
toisin kuin yleisesti luultiin. Tuota anarkiaa vain sitten yritettiin hallita
loputtomilla säännöksillä ja kontrollilla.
Saksalaisten
kanssa oli ehkä pahemmin, sillä he olivat, ainakin kaunokirjallisuuden
todistuksen mukaan, sisäistäneet valtiollisen kurin ja ajattelutavan.
Mutta se siitä.
Bakunin väitti, että Venäjää ja muita kansoja oli tullut tavaksi mitata eri
mitoilla. Villinä ja barbaarisena pidetty Venäjä (Puolan kapina) vain teki
avoimen kyynisesti sen, minkä länsimaat peittivät tekohurskauden kaapuun.
Bakuninin puhe
on kiinnostava sikäli, että se porautuu juuri siihen kohtaan, jota Venäjällä
tuohon aikaan pidettiin keskeisenä asiana ja pidetään edelleenkin: valtio ja
sen etu.
Tuon ajan
Euroopassa, jossa Bismarckin reaalipolitiikka
saneli tahdin, oltiin kyllä epäilemättä hyvin suuressa määrin samalla kannalla.
Onko tilanne nyt
muuttunut ja missä suhteessa ja miksi?
Sen voi ainakin
todeta, että tuon ajan valtio oli ennen muuta sotakone, väkivaltakoneisto.
Sosiaalivaltiosta ei kukaan liene kuullutkaan.
Nythän asiat
ovat muuttuneet ja kansa alkaa myös Venäjällä pian napista, mikäli sen maksamat
verorahat sijoitetaan kovin yksipuolisesti sotalaitokseen eikä esimerkiksi
eläkkeisiin ja muihin sosiaalietuuksiin.
Milloin Suomi katkaisee kahleensa EU:iin?
VastaaPoistaTämä ei tarkoita sitä, että EU:sta pitäisi erota vaan sitä, ettei kaikkia meille vahingollisia direktiivejä pitäisi orjallisesti noudattaa vaan hyvin joustavasti omista lähtökohdistamme ja eduistamme huolehtien.
Eurostakaan ei välttämättä tarvitsisi erota vaan ottaisimme markan takaisin omaksi valuutaksemme euron rinnalle. Tätä kautta pikku hiljaa loitontaisimme itsemme euron pakkopaidasta.
Kun tunsin voimaantuvani huomatessani että minun, yhden maan matosen, aloitteellisuus oli johtanut valtiollisten elinten synnyttämään Erkki Tuomiojalle "totuuskomiten" niin lienen löytämässä vihdoin omalle mukavuusalueelle. Moderniksi sanotun läntisen ajattelumalli mukaan voimaantumisen pitäisi näkyä jopa ulkoisessa olemuksessani, bodylanguagessa.
VastaaPoistaBakuninhan taisi olla anarkisteille hieman samaa kuin Marx sosialisteille. Varsin kitkeriksihän herrojen suhteet taisivat sittemmin muodostua. Marx paasasi pääomasta mutta Bakuninin mielestä kapitalistillakin oli ne pääomansa vain valtion armosta, joten nimenomaan se oli siis kaiken pahan alku ja juuri.
VastaaPoistaLieneekö jo tuolla teoreettisten oppi-isien välirikolla ollut myös oma vaikutuksensa siihen, etteivät ne anarkistien ja sosialistien välit myöhemminkään tainneet kaikiten järin hyvät olla. Anarkismi (siis alunperäisessä merkityksessään, ei anarkomarkoiluksi tms. larppaukseksi ymmärrettynä) on määritelty mm. "kapitalismin lapseksi ja kommunismin vihollisveljeksi".
No ainakin Espanjan sisällissodassa tuo asetelma kärjistyi lopulta ihan huolella vasemmiston jäsentenvälisiksi, mikä olikin jo se viimeinen niitti tappiolle.
-J.Edgar-
Anarkismin alalajeja on niin monta,ettei välttämättä laskia pysy siinä perässä.
VastaaPoistaYksi Nrkistisen maailmankatsomuksen levittäjä oli Veikko Huovinen, omassa tuotannssaan.
Yhdysvalloissa leviää suuntaus nimeltä anarkokapitalismi,sen yksilön autonomiaa korostavalla suuntauksella on kasvava määrä seuraajia.
Donald Trumpia voidaan pitää omalla tavallaan anarkokapitalismin perikuvana, hän vähät välittää sellaisista haitakkeista yksilön, eli itsensä menestykselle, kuin veroilmoitus.
Tässä on myös syytä muistaa, että itse Lenin nimenomaisesti totesi (Valtio ja vallankumkus) etteivät bolshevikit eroa anarkisteista päämäärän suhteen. Myös he pyrkivät valtion hävittämiseen. Vain keinot olivat erilaiset.
VastaaPoistaNiin, että mikäli Neuvostoliitossa syntyikin hirmuisen vahva valtio, niin eihän se ollut tarkoituksena, päin vastoin.
Niin, valtion hävittäminen valtion vahvistamisen kautta oli kyllä yksi dialektisen ajattelun "hienoinpia" kuperkeikkoja.
PoistaTähän olisi voinut vielä liittää perinteisen huomion Suomen osalta: Hegelin, joka oli saksalaisen valtion palvonnan kulmakivi, ajattelun oppilas Snellman kytki meidät tuohon saksalaiseen perinteeseen.
VastaaPoistaEhkä Venäjän ja Saksan ero oli siinä, että valtion palvonta luotiin Venäjällä ylhäältä ja venäläinen inteligentsija pysyi siitä kaukana, kun taas saksalainen älymystö nieli sen täysin, ehkäpä em hegeliläisyydestä johtuen.
Viha ja pelko anarkisteja kohtaan paljastaa bolsevikin pikkuporvarillisen sielun.
VastaaPoista