Jäähyväiset vuodelle 1918?
Oikeastaan piti
kirjoittaa jäähyväisistä vuodelle 2018, mutta itse asiassa se ei olekaan
ongelma, vaan lienee helppo jättää taa. Vuosi 1918 on sen sijaan paljon pahempi
juttu.
Sotien välisenä
aikana saattoi tapahtua, että kun kaksi miestä joutui toimimaan yhdessä, joutui
toinen sanomaan, että kai tiedossa oli, että hän oli teloittanut sen toisen
veljen.
Tällaisessakin
tapauksessa saatettiin kyetä unohtamaan menneet riittävässä määrin, jotta
yhteistyö saattoi tulla mahdolliseksi. 1930-luvulla kaikesta päätellen jo
tajuttiin, että vuonna 1918 oli toimittu massapsykoosin vallassa, jollaiselle ei
enää ollut edellytyksiä ja jota vain harvat jäivät kaipaamaan.
Noita
jälkimmäisiäkin toki oli, mutta suurin osa kansaa halusi pestä silmistään sen
pahan unen, jollaiseksi vuosi 1918 oli muodostunut. Kuitenkin kyseessä oli
suuri kansallinen trauma, häpeäkin. Se tulee joissakin kaunokirjallisissa
teoksissa hieman verhotusti esille. Hirtetyn talossa ei sopinut puhua köydestä.
Suhde
Neuvostoliittoon ja sen kätyreihin teki sitten ikään kuin jälkikäteen vuoden
1918 suuren teurastuksen anakronistisesti oikeutetuksi ja menneisyyden
nostaminen esille koko kipeässä monimutkaisuudessaan oli liian suuri tehtävä
tuon traumaattisen tapahtuman molempien osapuolten perillisille.
Sitä paitsi
punainen puoli oli suurimmaksi osaksi luopunut siitä ideologiasta, joka
aikoinaan oli innoittanut sitä siihen vastuuttomaan politiikkaan, joka teki
verilöylyn mahdolliseksi.
Toisen
maailmansodan jälkeen tätä asetelma säilyi, eikä arpien avaaminen kiinnostanut
muita kuin sitä ainesta, josta kohtalon oikusta oli tullut maanpetoksellinen
elementti, joka yhä pyrki yhteiskunnan radikaaliin muuttamiseen. Poliittisesti
se eristettiin, mihin vaikutti jo pelkkä itsesuojeluvaisto.
Vuoden 1918 tapahtumilla
oli pitkät varjot, joiden merkitystä on menneinä vuosina tuskin riittävästi
huomioitu. Talvisodan henki yllätti kaikki, mutta tuskin sekään olisi ollut
mahdollinen ilman vuoden 1918 perintöä, joka alitajuisena vaikutti taustalla.
Kyseessä taisi tosiaan olla sen sodan jatko ja toinen näytös, kuten Mannerheim
esitti.
Jatkosota olikin
kai sitten jo osa 3. sarjassa Suomen perimyssodat. Mutta tämä menee jo eri
asiaan.
Kuten tunnettua,
Juhani Paasivirran kirjat antoivat ensimmäisenä tasapainoisen kuvan tuon hullun
vuoden tapahtumista, alkaen vuodesta 1917.
Sille pohjalle
rakensi sitten Väinö Linna, joka mestarillisella tavalla toi nuo asiat mikrohistoriallisen,
matalan katseen piiriin.
Jaakko
Paavolaisen tunnollinen tutkimustyö selvitti sitten terrorin juuriaan myöten ja
voisi luulla, että tämä olisi riittänyt lopullisesti siirtämään tuon tragedian
viileän tieteellisen analyysin kohteeksi. Sotahan oli päättynyt jo puoli
vuosisataa sitten.
Toki maamme
tragikoominen vasemmistolainen nuorisoliike löysi terrorivuodesta aineksia kirjallisille
pyrinnöilleen, mutta yleisesti ottaen kyseessä ei ollut enempää kuin pastissi.
Pateettisia lauluja hoilattiin humalassa sen kummemmin niiden sisältöä
ajattelematta.
On sanottu, että
historioitsijoiden tehtävänä on rakentaa sanoista vainajille sellaiset
sarkofagit, että ne pääsevät lepäämään rauhassa, eivätkä enää tunne tarvetta
kummitella.
Miksi tämä sota
ei kuitenkaan jättänyt yhteiskuntaa rauhaan edes suuren valtiollisen projektin
(Punaisen Suomen historia) jälkeen? Valkoinen Suomi jäi julkaisujen ja osakseen
saamansa sympatian osalta selvästi nyt punaisen puolen jalkoihin. Tähän
vaikutti myös se meikäläinen Lenin-kultti, joka korosti maamme itsenäistyneen
jo vuonna 1917.
Asioilla on
syynsä eikä ole tarpeen kuvitella, että ne automaattisesti menisivät jotenkin
rationaalisesti tai ansioiden mukaan.
Esko Salmisen
kirja Päättymätön sota vuodelta 2008
toteaa sisällissotakirjallisuuden vinouden vasemmalle. Itse asiassa valkoista
puolta käsiteltiin tutkimuksessa kovin vähän, puhumattakaan siitä, että sen
tekoja olisi oikeutettu. Ero maailmansotien välisen ajan historiografiaan oli
järkyttävä.
Salminen lienee
jo kuvitellut, että kaikki vasemman laidan asiat oli kohteesta sanottu
yhdeksänkymmenen vuoden aikana, mutta näin ei asia ollut.
Menneisyydestä
kaivettiin yhä uusia detaljeja, uhrikertomuksia, joissa nyt oli ennen
vähemmälle jäänyt näkökulma: naisia, lapsia ja keitä lieneekään. Olisi väärin
sanoa, että näissä olisi enää tuotu esille jotakin aivan uutta, mutta epäilemättä
fokusointia muutettiin.
Kokonaan uutta
ei toki ollut sekään, että merkkivuonna 2018 tuotiin yksityiskohtaisemmin
esille Saksan rooli asioissa ja hieman Venäjänkin. Jälkimmäisen toki oli tehnyt
ajanmukaisesti jo Ohto Manninen Suomen itsenäistymisen alkutaipaleessa, mutta
se olikin projekti, joka itse asiassa jäi puolisalaiseksi jostakin kummallisesta
syystä.
Paljon kehuttu
Seppo Aallon Vallankumous tehtailla
ansaitsee arvostuksensa. Se on sitä mikrohistoriaa, jota Linna kirjoitti
fiktiivisellä tasolla maaseudusta ja toki tehdasmiljöö ansaitsee tarkan
kuvauksensa. Ei Suomi ollut enää pelkästään talonpoikaistalouden maa.
Mutta yhäkin
tuntuu siltä, että meillä on tuijotettu silmät sokeiksi niin sanoakseni
erillisvallankumoukseen. Venäjän tapahtumien täysin hallitseva merkitys omalle
historiallemme on laiminlyöty. Volasen ja Lehtisen kirja on muuan poikkeus
säännöstä.
Kuvaavaa muuten
on, ettei suomeksi ole tähän päivään mennessä ilmestynyt ainoatakaan(!) edes
jotenkin ajanmukaista esitystä Venäjän vallankumouksesta ja kansalaissodasta.
Mirko Harjulan kirjat ovat hyviä, mutta kokonaisesitys puuttuu.
Tämä puute
suomenkielisessä historiallisessa kirjallisuudessa on uskomaton. Toki myös
Stalinin ja Leninin aikakausien suhteen ollaan yhä melko lailla Poika Tuomisen
varassa, mutta kun tuon vallankumouksen ja kansalaissodan suhteen ollaan John
Reedin ja neuvostokonseption tasolla…
Richard Pipes, Leonard Schapiro,
Orlando Figes, Evan Mawdsley… Maailman johtaville tutkijoille on yksinkertaisesti
viitattu kintaalla. Mitäs me Venäjästä.
Mutta ehkäpä nyt
sitten, kun tuota yhtä sotaa on jauhettu jo sata vuotta, voidaan lopulta todeta,
että se on päättynyt ainakin mitä kotimaan tapahtumiin tulee ja levottomat
henget voivat rauhoittua todettuaan, että kaikki on sanottu?
Enpä tiedä, onko
asia näin. Itse asiassa luulen, että nyt, kun vuoden 1918 valtava tragedia on
koko raadollisuudessaan nostettu esille, on tullut aika yrittää vielä uudelleen
arvioida sen jälkivaikutusta.
Kansamme eheytymisestä
ennen talvisotaa on kyllä puhuttu, mutta tuskin useinkaan tajuttu, mitä asia oikein
merkitsi. Eheytymistä mistä? Millainen oli oikeastaan se vuoden 1918 pitkä
varjo, joka on vaikuttanut koko sen jälkeiseen historiaan ja vaikuttaa
vieläkin?
Maailmansotien
välisenä aikana nostettiin esille kunnia vuoden 1918 johdosta. Sen jälkeen
vaiettiin ja nyt on esille noussut häpeä. Kaikille on sinänsä perusteita ja
kansakunnan muistin on niitä kyettävä käsittelemäään. Myös tuota edellistä.
Sekin on historiallinen tosiasia.
"Toisen maailmansodan jälkeen tätä asetelma säilyi..."
VastaaPoistaTämä oli luonnollista: sotien välinen aika oli valkoisten voittajien aikaa. Kun 1944 jälkeen muutettiin ulkopolitiikkaa ja kommunistit nousivat maan alta, myös vuoden 1918 tulkinta muuttui ja punaisen suomen tulkinta pääsi esille. 1960-70-lukujen radikalismi sekä sen jäänteet yliopistomaailmassa piti sitä yllä.
Mutta ei niin luonnollisesti. Se punainen tuylkinta pysyi kyllä hyvin marginaalissa ja Neuvostoliiton varjolla oli siihen varmasti osansa.
PoistaVenäjälle paenneiden punaisten tarina on kiinnostanut monimutkaissuudessaan Vasta Seppo Aallon Vallankumous tahtailla -kirjasta luin, että Brest Litovskin rauhansopimuksen jälkeen, kun Venäjä lupasi Saksalle olla sekaantumatta enää Suomen sotaan, Lenin "kutsui" punapakolaiset rajan yli odottamaan uutta parempaa hetkeä vallankumouksen jatkamiselle.
VastaaPoistaJussi Niinistön, tämän puolustuministerin, heimosotia koskevasta TV-dokumentista "Tulis sota ja veriset vaatteet" sain vastauksen mieltä hiertäneeseen kysymykseen siitä, mikä osuus punapakolaisilla oli siihen, etteivät heimoretket Itä-Karjalaan onnistuneet. Niinistön mukaan se oli kokonaan vastapuolella taistelleiden punapakolaisten syytä.
Mirko HArjulalla on aiheesta paras esitys.
VastaaPoistaMitä tulee aiheeseen "Venäjän vallankumous ja Suomi" on Polvisen esitys parasta, mitä on kirjoitettu. Ja hänhän käsittelee myös kansalaissodan ajan.
VastaaPoistaKummasti näyttää sekin unohtuneen nykyisessä keskustelussa. Ei muuten sisällä mitään ns. suomettuneita kumarteluja mihinkään suuntaan.
Mutta itse Venäjän vallankumouksen ja kansalaissodan historioissa täytyy fokuksen tietenkin olla muualla kuin Suomessa.
Polvisen kirjasta pitäisi ainakin ottaa uusintapainos. Siitä saa paljon lööppejä iltapäivälehtiin...
VastaaPoistaOma veikkaus:
VastaaPoistaSyy miksi suomalaisille kyettiin myymään Väinö Linnan versio sisällissodasta ja muuta puuta heinää, lienee joulukuun 22. päivä alkaneissa Brest-Litovskin rauhanneuvotteluissa. Venäläiset tulivat pian tietoisiksi, että saksalaiset eivät hyväksy venäläisten puuttumista kehitykseen Suomessa.
Vielä tammikuussa Lenin uskalsi lähettää asejunan Suomeen, mutta Brest-Litovskin neuvottelujen keskeytyminen 10.2. ja uhka saksalaisten ryntäämisestä Pietariin tekivät vallankumousjohtajasta varovaisen. Suomalaisille annetuista lupauksista oli annettava periksi. Enää vain pieniä joukkoja siirrettiin Viipurin punakaartin tueksi, mutta sen pidemmälle auttavaa kättä ei voinut ojentaa.
Lenin varovaisuus vaikutti kuitenkin siihen, että sisällissodan jälkeen oli mahdollista alkaa todistella, miten valheellisia puheet punaryssistä olivat olleet. Oikeat suomalaisethan tässä kapinoivat korjatakseen oman yhteiskuntansa ongelmat, joihin jo melkein kaksi kuukautta vanha valtiovalta oli vasta ehtinyt saada lainsäädölliset ratkaisut.
Ja sitten oli se nälkä – koska Suomen kapitalistit olivat käynnistäneet maailmansodan.
Ja sitten oli se epädemokraattisuus – vaikka maa nyt sinänsä oli maailman demokraattisin.
Kumoukseen oli siis paljon hyviä syitä ja epäilemättä - jos tarvitsee - keksitään lisää. Mutta venäläisillä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.
Suomi ja Ukraina tuhoutuvat, mutta vallankumous pelastuu, sanoi Vileeni.
VastaaPoistaSyystä kyllä häntä syytettiin Suomen pettämisestä, siis bolsevikkinäkökulmasta, mutta eipä tällä Linnan kanssa paljon ole tekemistä.