Modernisaatioloikka eli Marx taigan
uumenissa
Fjodor Abramov,
Koti. Kirjayhtymä 1979, 324 s. (1978). Suomentanut Ulla-Liisa Heino.
Pietarin Venäläisessä
museossa on nyt suuri Marx-näyttely filosofin syntymän 200-vuotispäivän
kunniaksi.
Kuten arvata
saattaa, suurella osalla eksponaatteja on ironinen luonne, tyyliin Mitkat yrittävät estää Karl Marxia
kirjoittamasta Pääomaa. (Mitkat
ovat neuvostokäsitteillä hullutteleva taiteilijaryhmä).
Joukosta puuttuu
klassikko: Kaikkien maiden proletaarit:
antakaa anteeksi…
Kaiken kaikkiaan
näyttely on toki luonteeltaan vakava ja vakava asiahan tuo ironiakin on. Marxin
vaikutus maailmanhistoriaan oli ja on veristä totta ja usko häneen on ollut
hyvinkin verrattavissa siihen uskoon, joka 1600-luvun Saksassa johti koko
kukoistavan maan hävittämiseen tulella ja miekalla.
En tarkoita, että
Marxin ajattelu sinänsä oli syy tapahtuneeseen, enempää kuin Lutherin ”vihapuhe”
olisi ollut Saksan hävittämisen syynä. Moinen olisi kovin naiivia. Tietysti
syyt ovat syvemmällä.
Nuorukaisten,
Marxin ja Engelsin nerokkuuden voi yhä todeta lukemalla uudestaan Kommunistisen
manifestin (Kommunistisen puolueen manifesti) vuodelta 1848. Sen tavaton
tarkkanäköisyys ja suurien linjojen taju hämmästyttävät yhä.
Mutta samaan
aikaan pistävät silmään myös uskonnollista muistuttava fanaattisuus ja
radikalismi, ikään kuin olisi itsestään selvää, että vain hävittämällä
totaalisesti se, mikä on tai minkä luullaan olevan vanhentunutta, voitaisiin
luoda uutta ja arvokasta.
Vaikka kukaan
tuskin oikein tiesi, mitä marxilaisuus kussakin tapauksessa merkitsi, halusi
kovin moni väittää sen tietävänsä ja sitä paitsi uskoi vuorenvarmasti, ettei
kyseessä ollut enempää eikä vähempää kuin se ainoa, oikea totuus.
H.G. Wells, joka
vieraili Venäjällä, kirjoitti joskus, että haluaisi ajella Marxin kaljuksi. Tuo
tahallaan kasvatettu valtava karvapöheikkö, joka peitti Marxin kasvoja, oli
vastine sille epäselvyydelle, joka vallitsi dialektiikan mestarin ajattelussa.
On usein
osoitettu, että ne marxilaisiksi väitetyt käsitteet, joiden varassa
Neuvostoliittoa hallittiin, olivat joskus aivan mielivaltaisia ja usein vailla
kaikkea todellista suhdetta Marxin ajatteluun.
Niinpä
esimerkiksi luokasta tuli käsite,
joka todettiin tietyillä menetelmillä myös yksilöiden kohdalla ja jonka mukaan
ihmisiä sitten mielivaltaisesti jaettiin vuohiin ja lampaisiin. Dialektiikalla
taas käännettiin ketterästi asioiden merkityksiä päälaelleen, aina kun
tarvittiin.
Se, mitä
marxilaisuus Venäjällä tosiasiassa oli, voidaan kiteyttää siihen, että se oli
totalitaarisen vallan eli valtion loputtoman taipuisa työkalu.
Tämä ei muuta
sitä, että siihen usein uskottiin mitä suurimmalla fanaattisuudella. Sellaistahan
se meno oli myös 1600-luvulla, huomattakoon.
Pinega-joen yläjuoksulla,
jossakin kaukana Arkangelin takana Marxilla ei oikeastaan olisi pitänyt olla
mitään virkaa. Siellä pienviljelijät raapivat suurella vaivalla elantonsa
vastahakoisesta maasta aina lähes samaan tapaan vuosisadasta toiseen, eikä
pääomien kasaantumisesta ollut puhettakaan.
Mutta jokin toinen
logiikka sai aikaan sen, että valtion rautainen käsi ulotti otteensa myös
Pinegan varsille ja puristi sieltä kaiken, mitä puristettavissa oli.
Veljet ja sisaret, kuten Stalin heitä
nimitti kuuluisassa puheessaan Suuren isänmaallisen sodan alkaessa, joutuivat
antamaan kaikkensa voiton hyväksi. Maa pidettiin sotavuosina pystyssä akkojen
ja lasten työpanoksella, jonka oli venyttävä äärirajoille. Vielä sittenkin
siitä kiskottiin ylijäämiä eikä riisto hellittänyt edes sodan jälkeen.
Kummallista
kyllä, tuota aikaa muistelee muuan kirjan henkilö hyvällä, vaikka 1970-luvun
elintason nousu on vihdoin ja viimein tavoittanut myös kaukaiset syrjäkylät.
Nykyaika ei tyydytä.
Miten sanoikaan
muuan haastateltava Hedrick Smithin klassikkoteoksessa The Russians 1970-luvulla: sota oli meidän parasta aikaamme…
Sota-aikana
puute ja kurjuus saavuttivat äärimmäiset mittasuhteet, mutta ihmisten elämällä
ja kuolemalla koettiin olevan hyvin selkeä ja todellinen tarkoitus. Ei
tarvinnut elää valheessa.
Abramovin
kuvaamalla 1970-luvulla tilanne oli muuttunut, vaikka tuskin voisi sanoa, että
kaiken ajateltaisiin nyt olevan hullusti.
Päinvastoin.
Monet ottavat kaiken irti uusista hyvinvoinnin versoista. Kaikkialla
rakennetaan, ruoka ja kaikkialla tarvittava vodka riittävät hyvin. Työtä eri
tarvitse tehdä näännyksiin saakka.
Mutta jokin
tuntuu olevan vialla, kokee lukija. Koska kirja aikanaan kuvasi neuvostonykyisyyttä,
asia oli sangen vakava. Se nykyisyys oli nimittäin virallisesti kaikkein
korkeimman asteista elämää, mitä ihmiskunta oli tähän mennessä saanut kokea.
Mutta jokin
tuntui olevan vialla ja se ainakin osittain perustui marxilaiseksi oletettuun
tulkintaan yhteiskunnasta.
Kolhoosit oli
nimittäin muutettu sovhooseiksi. Tämä merkitsi talonpojille suurta
periaatteellista nousua maalaiselämän idiotismista ja yksityisomistuksen
alentavasta vallasta kohti tietoisen työläisen, uuden maailman ehdottoman
valtiaan statusta ja tajuntaa.
Vielä maan
siirtyessä sosialismiin, mitä vuoden 1936 perustuslaki edellytti, oli maassa
kaksi luokkaa: työläiset, joka oli johtava luokka ja talonpoikaisto, joka
omisti itse tuotantovälineensä, kollektiivisesti tosin, mutta omisti kuitenkin.
Näiden lisäksi oli älymystö.
Mutta nyt, kun
kolhoosista siirryttiin sovhoosiin, vapauduttiin samalla yksityisomistuksesta.
Tässä suhteessa ei henkilökohtaisia aputalouksia eli taloja ja yhden lehmän karjoja
tarvinnut eikä saanutkaan huomioida.
Sovhoosityöläinen joka tapauksessa oli valtion
eikä oman osuuskuntansa palveluksessa ja teki normaaleja työläisen työpäiviä.
Abramovin
kertoja huomaa paheksuen, että tämä ei merkinnyt entisestä tolkuttomuudesta
vapautumista, vaan päin vastoin.
Niityt pusikoituvat,
isännättömiä peltoja käsitellään kuin mitäkin vierasta omaisuutta, vastuuta ei
ole kenelläkään, yksityinen karja häviää pikkuhiljaa kokonaan.
Ja missä
mahtanee olla se entusiasmi tuota suurta päämäärää kohtaan? Kommunisminhan oli
julistettu koittavan vuoteen 1980 mennessä, vaikka juhlallinen lupaus oli
myöhemmin peruutettu vuosiluvun osalta. Se suuri tulevaisuus oli joka
tapauksessa rakenteilla, mutta arkielämässä siitä ei näy merkkiäkään.
Kuitenkin on
parissa kymmenessä vuodessa suoritettu suuri modernisaatioloikka. Stalinin
loppuvuosien absoluuttisesta nälästä ja puutteesta on siirrytty suhteellisen
hyvinvoinnin aikaan, jolloin nuoriso ajelee moottoripyörillä ja kaupungissa
kasvaneet sukulaistytöt tulevat lomailemaan farkuissa. Matkustaminen Moskovaan
ei ole enää mahdottomuus kyläläiselle.
Itse asiassa
maalaisten tosiasiallinen turpeeseen kiinnittäminen eli toinen maaorjuuskin lakkasi
uuden perustuslain myötä vuonna 1977, kun jokaiselle annettiin kotimaanpassi.
Siitä ei kirjoittaja tosin mainitse.
Hän ei myöskään
mainitse sitä, että nuo kuvatun kaltaiset kylät alkoivat pahoin kuihtua juuri
tuossa 1970-luvulla. Kirjoitus oli seinällä.
Pekašinossa
kyllä oli jopa teollisuutta, pieni saha ja vastaavaa näpertelyä, mutta kapitalismi
tai mikä se nyt olikaan, oli jo parhaimmillaan luomassa maailmaa, jossa
pärjäävät van kaikkein suurimmat ja edistyksellisimmät.
Ne Pekašinon
uudet talot, joita tässä niteessä touhulla rakennetaan, ovat nyt luultavasti jo
jääneet kaupunkilaisten kesämökeiksi. Sellaista alkoi tapahtua jo tässäkin
kirjassa.
Kuitenkin koko
Venäjä koostuu puisista taloista, joita asukkaiden kädet ovat rakentaneet,
tuumailee muuan kirjoittajat. Siitäpä kai myös kirjan nimi Dom, joka tarkoittaa paitsi kotia, kuten se on suomennettu, myös
taloa.
Joka tapauksessa
yhden päähenkilön talo tässä puretaan ja rahat ryypätään. Hän itse kuolee
yrittäessään saada vanhan talon harjakoristetta siirrettyä uuteen.
Tässä kai sitä
symboliikkaa lienee. Vanha puinen Venäjä ja uuden maailman julma logiikka eivät
sovi yhteen. Karl Marx kuvitteli naiivisti kesyttävänsä talouden lait ja
Venäjällä noidan oppipojat järjestivät kerrassaan mielettömän näytelmän asian
todistamiseksi käytännössä ja kansan onnellistuttamiseksi.
Muistan, miten
Neuvostoliitossa käydessä 1970-luvulla tunsi aina tekevänsä aikamatkan jonnekin
parikymmenen vuoden taa, eli nostalgiselle 1950-luvulle.
Kuitenkin myös
siellä ne samat talouden lait olivat samaan aikaan modernisoimassa yhteiskuntaa
kuin meilläkin, vaikka marxilaisuuden nimeen vannova järjestelmä pani kapuloita
rattaisiin.
1970-luvulla
sovjetologit saattoivat sanoa, ettei kollektivisointi merkinnyt
modernisaatiota, vaan oli sen merkittävä jarru. Samaa vois sanoa myös sovhoosien
muodostamisesta.
Paradoksaalisesti
se arkaainen agraarimiljöö, joka oli 1930-luvulla haluttu modernisoida kertaheitolla,
olikin tullut säilötyksi pikku aputalouksiin, jotka tosiasiassa joutuivat paljolta
pitämään marxilaisuuden runtelemaa Venäjää pystyssä.
Mutta nythän se
Marx jo sitten on museossa. Saa nähdä, pysyykö siellä.
Täällä lasten odotellessa pukkia ykköskanavalla jääkarhu-uros jahtasi emoa tappaakseen pennut, tänäänkin hyökkäys tuli idästä gepardien saalistaessa antilooppeja. Siis ei mitään uutta.
VastaaPoistaHän, joka sijoitti petoeläimiä TV1:n jouluohjelmiin, on ihminen, mutta mitä hänen päässään mahtoi liikkua?
PoistaKylähän ilmastouskon voimalla ollaan nyt sovjetisoimassa energian tuotanto, tuulimyllyt iskurijoukkoina. Nyt pelastetaankin sitten koko maailma, joidenkin mielestä ihmisestä ei niin väliä, koska syyllisiä. Joidenkin mielestä ihmisenkin voidaan pelastaa, varsinkin ne vähemmän syylliset. Tulee olemaankin mielenkiintoista nähdä, ketkä ovat niitä vähemmän syyttömiä ja millä keinoilla jako säiytettäviin ja poistettaviin tehdään. Ehdottomasti oikeassaolijoitahan on jo riittävästi, joten kyllä he oikeat keinot pian keksivät.
VastaaPoistaMinulle joskus aikoinaan opetettiin, ettei Neuvostoliitossa ollut lainkaan luokkia eikä luokkarajoja paitsi sotilaat, työläiset ja talonpojat sekä puolueaktiivit, jotka ilmeisesti olivat tätä älymystöä.
VastaaPoistaOn jollain lailla aivan käsittämätöntä kuinka kymmenet miljoonat ihmiset saadaan vuosikymmeniksi väkipakolla alistettua sosialismin ja kommunismin pakkopaitaan. Suomessakin oli näitä ihan vapaaehtoisesti alistuneita vaikka kuinka paljon.
Luokkia olivat vain työläiset ja talonpojat, joiden välillä ei vallinnut antagonistista ristiriitaa. Työtätekevä älymystö oli niistä lähtöisin, mutta ei ollut itse luokka, vaan kerrostuma (prosloika).
PoistaLuettiinko Puolue ja sen jäsenistö mihin. Miloslav Djilas sai herättää suunnattoman pahennuksen, kun hän kirjassaan esitti, että puolueesta oli tullut uusi luokka.
Poista"On jollain lailla aivan käsittämätöntä kuinka kymmenet miljoonat ihmiset saadaan vuosikymmeniksi väkipakolla alistettua sosialismin ja kommunismin pakkopaitaan."
PoistaEi siinä ole mitään käsittämätöntä: väkivalalla - varsinkin lisättynä hippusella propakandaa - ihmiset saa alistumaan aivan mihin vaan, varsinkin jos aloittaa tappamalla kaikki, jotka esittävät itsenäisiä mielipiteitä. Loppuosa kyllä alistuu, varsinkin jos eristää ihmiset toisistaan tehokkaalla, mieluiten perheen sisäänkin ulottuvalla ilmiantajaverkostolla.
"Ei siinä ole mitään käsittämätöntä: väkivalalla - varsinkin lisättynä hippusella propakandaa - ihmiset saa alistumaan aivan mihin vaan, varsinkin jos aloittaa tappamalla kaikki, jotka esittävät itsenäisiä mielipiteitä. Loppuosa kyllä alistuu, varsinkin jos eristää ihmiset toisistaan tehokkaalla, mieluiten perheen sisäänkin ulottuvalla ilmiantajaverkostolla."
PoistaSadan vuoden päästäkin kirjoittavat kirjoja siitä missä kuljimme kerran; ettei unohdettaisi valtiojohto piispojen mukana riekkuu silloin kuolleiden haudoilla ja blogeissa anonyymit huutelevat puskan takaa.
Totta kai se onnistuu. Neuvosto-Karjalan historia 1935-1938 on laboratoriokoe siitä, mitä suomalaiset tekivät, kun pantiin siihen häkkiin.
PoistaJa puoluehan ei missään tapauksessa ollut luokka. Luokkien parhaat edustajat kuuluivat siihen. Huonommat aina karsittiin.
PoistaMihin ne sotilaat sitten asettuvat? Työläisiin vaiko talonpoikiin kerrostumana?
VastaaPoistaSe oli selvitettävä itse kunkin luokkalähtökohdan perusteella.
PoistaOK.
VastaaPoistaYle:n jouluaamun petoeläimistä maailmanrauhaan:
VastaaPoistaÄskeisen Rooman matkani tuloksena korjaan Hgin yliopiston siipien suojaan Erkki Tuomiojalle perustetun yhdistyksen Historioitsijat ilman rajoja syntyneen vastauksena Rooma opettaa -kirjani (2015) kysymykseen Perustettaisiinko rauhanoppositio?
Jatkosodan melskeissä syntyneen Rauhanopposition ja Tuomiojan suvun perinteitä kunnioitettiin vastaamalla globaalilla tasolla yhden historian harrastajan esittämään kysymykseen.
Mikäpä suomalaiselle konsernipolitiikalle paremmin sopisikaan.
Kuka taikka ketkä aikoinaan ja myös nykyään söivät ja syövät parhaat palat teuraseläimistä itärajamme takana?
VastaaPoistaAina, kun raavas teurastetaan, niin ruhosta löytyy sisäfileet, ulkofileet ja vaikka mitä herkkupaloja.
"marxilaisiksi väitetyt käsitteet, joiden varassa Neuvostoliittoa hallittiin, olivat joskus aivan mielivaltaisia ja usein vailla kaikkea todellista suhdetta Marxin ajatteluun."
VastaaPoistaEi sitä suotta kutsuttu siellä marxismi-leninismiksi, yhdessä vaiheessa marxismi-leninismi-stalinismiksi. Väitän, että juuri Lenin toi Neuvostokommunismiin monet sen epämiellyttävismistä puolista (puoluevaltio, proletariaatin diktatuuri ja terrori), vielä Marxisiltä näitä ei vielä löydy.
Totta. Marxismi-leminismin voisi suomen taa leniniläiseksi marxismiksi.
VastaaPoistamarxismi-leninismi korostaa minusta paremmin osien tasavertaisuutta ts Leninin merkitystä.
PoistaSosiali-demokraatitkin ovat jossain mielessä marxilaisia, mutta eivät ole syyllistyneet joukkomurhiin. Marx oli jossain mielessä taloustieteilijä, jonka idea oli se, että jotkut (pääoman omistajat) riistivät toisia (työläisiä) saamalla lisäarvoa näiden työstä. Se on sitäpaitsi totta, onko se väärin onkin sitten politiikkaa.
Tottakai sosiaalidemokraatit olivat täysin marxilaisia. Kommunistien kanssa on vähän vaikeampaa. Lenin yritti osoittaa, että Marx aikoinaan sanoi sitä sun tätä, mutta eihän Marx olisi enää samaa sanonut 50 vuotta myöhemmin. Ei hän tyhmä ollut.
VastaaPoista