Lentoturistina ulkomailla
Joskus
takavuosina muotitietoiset (trendi tarkoitti
silloin vielä trendiä eikä muotia) henkilöt määrittelivät jossakin
kirjoituksessa todellisen lentoturistin,
joka siis poikkesi edukseen niistä väärennöksistä, joita esimerkiksi kotimaan
kentillä ja asemilla saattoi havaita.
En enää ihan
muista, millainen tämä kosmopoliitti oikein oli, mutta muistaakseni hän ainakin
luki jotakin paperille painettua ja suhtautui iloisesti ja ymmärtäväisesti
niihin pieniin hankaluuksiin, joita lentoturismiin kuului tuolloin ja kuuluu
nykyäänkin. Sellaisten kanssa oli hauska työskennellä ja kyllähän kaikki
osapuolet nauttivat kohtaamisista lentoturistin kanssa.
Mutta ajat muuttuvat.
Tuorein kokemus Helsinki-Vantaan kentältä nosti taas vaarallisesti
verenpainetta, kun ilmeni, että kaikki kunnolliset lehtikioski-kirjakaupat oli
likvidoitu ja ilmeisesti korvattu joillakin paita- ja koru ja millä lieneekin
rätti- ja rihkamaliikkeillä. Lukeminen on niin last season. Nii-i.
Niin se taitaa
ollakin. Mikäli lentoaseman biomassasta saattoi havaita, pitelivät siitä
erottuvat yläraajat yleensä pikkuruista kännykkää ja vain joskus harvoin
saattoi kuvitella, että tabletissa oli jokin e-kirja, jota trendikkäästi
luettiin tai sitten katsottiin videona.
Hälyttävältä
näytti, että myös Pariisin kerran niin lukuisat lehtikioskit tuntuivat
hävinneen tai ainakin suuresti harvinaistuneen. Epäilemättä tämä on
rationaalista ja kun kerran informaation levittäminen ilman paperia on
mahdollista, niin tehtäköön sitten niin. Sitä paitsi pornonkin taso vain
nousee, mikäli se viedään nuhjuisista lehdistä internettiin, kukaties jopa
interaktiiviseksi.
Ehkäpä Huxleyn
lupaamat tuntokuvatkin ovat jo tulossa? Itse asiassa kävin sellaisessa
4D-elokuvassa Välimeren risteilyllä ollessani, mutta tosin aivan lapsellisissa
merkeissä. Tuntoaistimuksia olivat vain tuuli, sade ja tärinä, mutta hyvä niinkin.
Lisäksi sitten tuli tuo 3D-visuaalisuus.
Oli Pariisissa
sentään vielä kirjojakin myytävänä. Suomen instituutin vieressä sijaitsevassa
varsin mainiossa Compagnie’ssa oli
vanhaan tapaan myös lehtiosasto, jota vilkaisemalla ymmärsi jo saapuneensa
ulkomaille. Kuvaa täydensivät kirjojen teemat. Jossakin luvattiin mennä Putinin
pään sisään ja jossakin toisessa oli kaivautumisen kohteena jokin toinen
julkisuuden henkilö.
Paitsi että pari
debattilehteä oli omistettu tuleville presidentinvaaleille, myös itse kullekin
ehdokkaalle oli omistettu oma kirjansa tai useampia. Onhan tämä tuttua
meilläkin, vaikka presidentillä ei ole edes valtaa.
Koska jaksan
kaikin mokomin odottaa vaalien tulosta, en ruvennut syventymään tuohon
aihepiiriin. Merkille panin vain ohimennen sen, että ainakin joku ehdokkaista
haluaa Ranskan pysyvän suurvaltana.
Hyvä näin.
Kannattaa muistaa, että se myös merkitsee pienempien valtioiden pysyvän
pienvaltoina aivan riippumatta siitä, saavatko niiden edustajat istua jossakin
pöydässä vai ei.
Ranskalaisten suuri
rakkaus ovat aina olleet puolalaiset, mutta kyllä myös venäläisillä on paikkansa
heidän sydämessään. Temperamentissakin on yhtäläisyyksiä. Ostin vanhan kunnon
Marc Ferron kirjan Les Russes. L’esprit d’un
peuple. Tallandier 2017.
Pitkän linjan tutkija
referoi siinä venäläistä mentaliteettia mielestään hyvin heijastavia ilmiöitä
ja keskusteluja neuvostoajalta nykypäivään. Mikään Venäjän historia se ei
tietenkään ole. Kirjoittajan mielestä Putin pyrkii sovittamaan yhteen kaikki
Venäjän historian kerrokset vedoten sekä ortodoksiaan, sovinnaiseen moraaliin,
yhtenäisen kansakunnan aatteeseen, islamilaisen terrorismin vastaiseen taisteluun
ja jopa idän kristittyjen suojelemiseen.
Kun tämä liittyy
absolutismin paluuseen, on kyseessä jonkinlainen uusi messianismin muoto vai
kuinka, kysyy Ferro.
Ehkäpä näin ja
kukaties tässä oikeastaan ollaan lähempänä Nikolai I:n ajan virallista
kansallisuusoppia kuin esimerkiksi slavofiilisen nationalismin perintöä. Joka
tapauksessa Ferro palauttaa mieleen sen valtavan muutoksen tärkeyden, mitä
Neuvostoliiton hajoaminen merkitsi ja nostaa esille sen kielteisyyden, jota
Eurooppa osoitti Venäjälle, joka yritti lähestyä sitä ja ”palata kotiinsa”.
Uuden
messianismin rakentamista ihmetellessä on kenties syytä hänen tapaansa ottaa
hieman perspektiiviä asioihin ja miettiä vielä kerran mistä tämä nykyinen
Venäjä on oikein tullut. Ei se ole Brysselissä syntynyt.
Niiden
lukemattomien kirjojen joukossa, joita meikäläisissä kaupoissa ei ole näkynyt,
on esimerkiksi Hamed Abdel-Samadin Le
fascisme islamique. Une analyse. Grasset 2016, 299 s.
Kirjoittaja ei
ole valinnut otsikkoa herjatakseen kuvaamaansa ilmiötä, vaan lähtee siitä, että
se islamismi, jota Egyptin muslimiveljeskunta alkoi kehittää vuosisatamme ensi
puoliskolla oli ja on nimenomaan samaa kantaa kuin tuolloin syntyneet fasismi
ja kansallissosialismi.
Islamismi ei ole
mikään nuoren kansakunnan dynaaminen ideologia, vaikka se käyttääkin hyväkseen
työtöntä, nuorta liikaväestöä ja tarvitsee sitä sotiinsa, kuten muukin fasismi.
Parhaiten islamismia kuvaa kirjoittajan mielestä vanha seniili ukko, joka
sekopäisenä huitoo kepillään.
Kuten entiset
kasvinkumppaninsa, myös islamilainen fasismi on myöhästyneen kansakunnan
kuvitelma oman identiteettinsä pakottamisesta koko muulle maailmalle.
Islam on kuitenkin
kyvytön jo pelkän hajanaisuutensa takia. Itse Muhammed profetioi siitä, että
syntyisi 72 lahkoa, joista vain yksi olisi oikea ja muut 71 vääriä.
Islamilaiset
valtiot eivät ole onnistuneet, kirjoittaja katsoo. Siitä huolimatta unelma
yleisestä islamin voitosta ja uskottomien pakottamisesta ali-ihmisen osaan elää
ja sitä pidetään muhamettilaisten piirissä laajalti oikeana, vaikka sen
toteutumista epäillään.
Islamilainen
fasismi on kukaties aatteena heikko ja jopa vähämielinen, mutta eihän se
vaaraton ole. Se aiheuttaa pelkoa, jonka myös kirjan kirjoittaja sai havaita,
kun muuan kustantaja luopui hänen kirjansa julkaisemisesta. Mutta löytyipä
sentään laatukustantaja Grasset, joka uskalsi kustantaa kirjan vieläpä sen
alkuperäisen (saksalaisen) laitoksen nimi säilyttäen.
Voltairen henki
ei siis ole vielä Euroopasta hävinnyt, kirjoittaja toteaa. Vielä ei taistelu
fasismia vastaan ole liian myöhäistä!
Pariisilaisesta
kirjakaupasta lentoturisti poistuu mieli virkistyneenä ja uutta uskoa saaneena.
Ehkäpä on vain hyvä, että elektroninen kommunikaatio korvaa mahdollisimman
paljon paperille painettua informaatiota. Eihän se väline mikään viesti ole,
vaan se sanoma, joka argumentaatioon perustuu ja kaikkien halukkaiden
reposteltavaksi heitetään.
Jos debattia ei
synny, vaan islamilaisen fasismin opit niellään kuuliaisesti, olemme hukassa,
olipa tuo paha sanoma painettu paperille tai hafizien tapaan ulkoa opeteltu. Hyvät ajatukset ovat hyviä ja
sikamaiset pysyvät sikamaisina riippumatta siitä, miten ne on tallennettu.
Jos ajatellaan, että se mikä on miekalla rakennettu, on miekalla muutettava, niin kirjoitettua ilmaisua tarvitaan nyt enemmän kuin eilen, koska ajattelun aateli on ottanut täällä suomenkielisiä kustantajia haltuunsa suojaten ne tarpeisiinsa kauan sen jälkeen kun aatelin maalliset etuoikeudet oli purettu myös täällä pimeän pohjana perukoilla.
VastaaPoistaHelsingin rautatieasemalla sama juttu: kioskeista saa enää Me naiset, pari sanomalehteä tms. Kanava ja Parnasso ovat kaikkiaankin hävinneet irtonjmeromyynnistä, mutta vaikeata on muitakaan aikakauslehtiä enää saada.
VastaaPoistaLuetaan netistä kuinka läntiset sivilisaatiot uhkaavat taas kerran tuhoutua eliittien kahmiessa kohtuuttomia etuja:
VastaaPoistahttp://www.bbc.com/future/story/20170418-how-western-civilisation-could-collapse
Espanjassa asuvana en ole enää muutamaan vuoteen löytänyt Akateemisesta Kanavaa, enkä aina Suomen Kuvalehteäkään mökille mentäessä. Toisaalta SK:n lukemattomuudesta ei isoa vahinkoa synny, sillä sitähän vaivaa sama syndrooma kuin Hesariakin, mutta Kanavaa en ole saanut käsiini pitkään aikaan. Olenkohan menettänyt paljonkin, vai onko sekin seurannut aikaansa?
VastaaPoistaNiin, Akateemisen omistaja taitaa nykyjään olla Bonnier joka nettitietojen perusteella näkyy pyrkivän rajoittamaan julkaisuvapautta Göteborgin kirjamessuilla, kuten viime vuonnakin. Tiedä sitten? Hur som helst, eipä viime käynti tuossa marmoripalatsissa mieltä ilahduttanut. hh
Poista”ja miettiä vielä kerran mistä tämä nykyinen Venäjä on oikein tullut.”
VastaaPoistaAsiaa mietitään myös Venäjällä:
"Как русская интеллигенция сама себя расстреляла
Виктор Милитарёв, политолог
https://www.vz.ru/opinions/2017/4/19/866989.html
из ленинской статьи «Памяти Герцена»…: Декабристы разбудили Герцена.
У февральской катастрофы было, как мне кажется, три причины, достаточно независимых друг от друга."
Politiikan tutkija Viktor Militarjov ottaa erääksi lähtökohdakseen maininnan Leninin artikkelista ”Herzenin muistolle”: Dekabristit herättivät Herzenin.
Tammikuussa 1847 rikas Herzen jätti Venäjän ikiajoiksi ja muutti Pariisiin valmistamaan venäläistä vallankumousta ja seurustelemaan Karl Marxin kanssa. Kuten tunnettua vuosina 1843-1844 venäläiset aristokraatit Pariisissa ”kantoivat Marxia käsillään”. Näin syntyivät sekä ”Kommunistisen puolueen manifesti” että muut vallankumoukselliset tekstit.
Toisin sanoen kysymykseen mistä tämä nykyinen Venäjä on oikein tullut on olemassa selkeä vastaus: nykyinen Venäjä on tullut marxismi-engelsismi-leninismi-stalinismista. Sen päämääränä oli proletaarinen maailmanvallankumous. Projekti koki tappion ja seurauksena tietenkin marxismi-engelsismi-leninismi-stalinismin luhistuminen/katastrofi Neuvostoliittoineen päivineen.
Jotkut Suomessakin yrittävät irrottaa osan kokonaisuudesta eli Marxin marxismi-engelsismi-leninismi-stalinismista.