Sitä on liikkeellä
Pistin tässä eräässä
kaupassa ostoskassiin Marine LePenin vaalikirjan Pour que vive la France. Se sattui tosin olemaan venäjäksi
käännetty versio (Vo imja Frantsii, Kutškovo
pole, Moskva 216, 282 s.) mutta näin eläkkeellä ollessa sitä voi jo sallia
itselleen pienet seikkailut.
On tietenkin
mahdollista, että venäläiseen käännökseen tarttuminen aiheuttaa tartunnan ja
sitä nauttiva henkilö joutuu vaikutuksen
alaiseksi. Vaikutuksesta kannattaa käyttää sotilastermiä poraženie, eli samaa
kuin vaikkapa tykkitulesta, jolloin asian todellinen luonne käy ilmi.
Yhtä kaikki,
riski on otettu ja koetan kestää tulituksen. Kirjan ranskalainen nimi tuo herkästi mieleen myös kysymyksen: pourquoi vivre, France.
Jotta Ranska eläisi, mutta minkä puolesta sen tulisi elää? Tärkeitä kysymyksiä. Kun
aikoinaan muukalaislegioonalainen, vaikkapa suomalainen, kuoli, hänen
haudalleen pistettiin taulu, jossa luki: mort
pour la France ja siinähän se asia lyhyesti oli sanottu. Mauri oli tehnyt tehtävänsä ja Ranska
puolestaan myös omansa maksamalla palkat ajallaan ja äkseeraamalla laumaansa.
Sujuja oltiin, eikä mauri turhaan ollut elänyt.
Mutta tämä
taitaa olla jo sivupolku. Ymmärrän, että Ranskassa kysymys siitä, mikä on maan
missio, on hyvin luonteva ja tärkeä. Saksassa tai Italiassa, saati Espanjassa
se on ilmeisesti hämärtynyt ja vain idän rajamailla, Puolassa, Unkarissa ja
Kroatiassa vanha antemurale
Christianistatis-idea vielä elää.
Kukaties näin on
Itävallassakin. Tässähän taitaakin nousta taas esille vanha Katolinen liiga,
jonka suhteen meillä Kustaa II:n Adolfin perinnön kantajilla on luonnostaan
erinäisiä varauksia.
Mutta palatkaamme
Ranskaan. Vallankumouksellinen missio säilyi tällä maalla vielä Napoleonin
aikana ja hibernoi kolmannessa tasavallassa, joka kyllä saattoi liittoutua
taantumuksellisen Venäjän kanssa, mutta vain edistyksellisessä tarkoituksessa.
Näinhän kaikki tekevät.
Joka tapauksessa
sivistyneet liberaalit meillä Suomessakin jakoivat vielä 1900-luvun alussa
maksiimin, jonka mukaan jokaisella sivistyneellä ihmisellä on kaksi kotimaata:
se omansa ja Ranska.
Ranska oli
sentään, paitsi elämänilon ja savoir
vivren pääkaupunki, myös laicité:n
ja tasavaltalaisuuden kotipaikka. Se, ettei esimerkiksi naisilla ollut
äänioikeutta ennen kuin vuonna 1945 oli pikkujuttu. Eihän sen salliminen
missään mitään mullistanut. Joka tapauksessa oikeus omaan mielipiteeseen ja
virkavaltaisen sortokoneiston vastustaminen, jollaista työtä Ranskassa toki
riitti, oli siellä itsestäänselvyys. Kaikkialla näin ei ollut.
Ranska,
kulttuurin suurvaltana, oli eräänlainen vastakohta Saksalle, joka oli tällä
alalla paha kilpailija, mutta vetosi enemmän sellaisiin totisiin
torvensoittajiin, jotka pitivät preussilaisesta äksiisistä ja karjuvasta
puhetavasta, nautiskellen myös mielellään olutta makkaran kera.
Yhdysvaltoja
molemmat vanhan maailman suurvallat katsoivat pitkin nenänvarttaan. Tämä ei
ollut vain kansallisen asenneilmaston erikoisuus, vaan näkyi usein myös
valtiollisessa politiikassa. Sotien aikana Saksassa mustattiin häikäilemättä
anglosaksista maailmankatsomusta, jossa kaikki mitattiin rahassa, kuten väitettiin.
Sodan jälkeen
Saksa antautui myös ideologisesti, mutta Ranska ei. Monta kyyneltä lieneekin
sitten vuotanut, kun Champs-Élysées:lle ilmestyi ensimmäinen drugstore.
Tähän se ei
jäänyt, kuten moni oli aavistanutkin. Kaiken maailman MacDonaldsit sun muuta
hirviömäistä pikaruokaa suoltavat ketjut saivat kuin saivatkin suuren osan myös
ranskalaisista asiakkaikseen.
Vanha
pariisilainen kahvila, joka itse asiassa oli koko ranskalaisen sivilisaation
tukijalka ja ehkä synnyinpaikkakin, tuli uhatuksi. Missä sitä paitsi nyt ovat
kaikki ne creperie:t, joita 1960-luvulla
oli joka kadunkulmassa?
Mutta ehkä tämä
on vain pintaa, vaikka kosketteleekin ranskalaiselle pyhiä asioita, jotka
liittyvät ruokaan, ei ruoansulatukseen sinänsä, kuten ehkä amerikkalaisilla ja
saksalaisilla, vaan nautintojen kulttuuriin.
Toinen pyhä asia
on ranskan kieli. Kuten LePen toteaa, EU:ssa ranska on toinen virallinen kieli
ja ranskalaisten oletetaan yhäkin käyttävän sitä virallisissa yhteyksissä.
Kuitenkin on yhä useammin sattunut, että ilman mitään pakkoa ranskalainen on
EU:ssa puhunut englantia…
Voin ymmärtää LePenin
tuskan hänen tästä kirjoittaessaan. Vaikka ranskassa ja englannissa on
molemmissa hyvin runsas latinapohja, tarvitsee vain kuunnella rinnakkain, kun sama
asia selostetaan ranskaksi ja amerikaksi. Tätä voi kokeilla esimerkiksi
kiertoajelubusseissa. Oxford-englanti toki on aivan miellyttävää kuultavaa,
mutta kyllä sitä kuulee harvoin, kovin harvoin.
LePen on epäilemättä
populisti. Hän puolustaa sitä, mitä kansa haluaa. Kansa taas ilmeisesti haluaa
Ranskalle täyttä itsemääräämisoikeutta, kunniaa sen kielelle ja
perinnäistavoille sekä maan omille instituutioille ja tuotannolle.
Se inhotus,
jonka kirjoittaja haluaisi musertaa, on globalismi,
ideologia. Tämä ei ole sama asia kuin globalisaatio,
joka on väistämätön kehityksen tulos. Globalismi sen sijaan on pyrkimystä alistaa
kaikki muu maailmassa kansainvälisen talouden eduille. Tuotanto viedään pois
maasta ja rajat avataan sellaisten ainesten maahan muutolle, jotka pelkästään
vihaavat ja halveksivat Ranskaa.
Tämä vie kaikkialla
konfliktiin kansallisten ja siis yleensä todellisten arvojen kanssa.
Taantuminen nähdään joka alalla, ei vähiten koulussa, jossa tulevaisuus luodaan.
Palkkoihin käytetty raha pienenee tuntuvasti, kun taas samaan aikaan valtavia
voittoja ja bonuksia kahmivat oligarkit vievät tuotot itselleen.
Kansainvälisen
pääoman tavoitteena ei ole enempää eikä vähempää kuin uuden ihmisen, juurettoman, kosmopoliittisen egoistin luominen,
jolle kaikki yksilön hyvinvointia korkeammat arvot ovat vieraita.
Maalle, jonka
historiallisessa muistissa la grande
nation, valistuksen aatteiden etujoukko maailmassa, yhä elää, tämä on –paradoksaalisesti-
pyhäinhäväistys.
Merkittävää
kyllä, LePen näkee suurimman osan julkista sanaa asettuneen palvelemaan tuota
uutta totalitarismia ja hän kehottaa jopa koululaisia olemaan uskomatta, mitä
heille halutaan syöttää. Globalismi ei ole ainoa mahdollisuus, väittää Le Pen.
Ideologiat eivät ole mihinkään kuolleet ja globalismia vastaan voidaan nostaa
muut, arvokkaammat aatteet, kuten patriotismi.
Ranskalla on
valtavat henkiset resurssit, katsoo kirjoittaja ja vaatii, että ne on
vapautettava ja niille annettava arvonsa mukainen asema. Hänen mielestään tämän
voi tehdä valtio, ei siinä vallankumousta tarvita, vaan määrätietoista
politiikkaa.
Näkemys on hyvin
ranskalainen ja voisi olla vaikkapa Colbert:n kynästä. Mutta onko se
realistinen?
Kaikki on
suhteellista. Paluuta Ludvig XIV:n tai edes Napoleonin Ranskaan ei tietenkään
ole ja saattaa hyvinkin olla niin, että ne globalistit, jotka näkevät ainoana
mahdollisuuden ranskalaisen palkannauttijan palkkojen alentamisessa, ovat oikeassa.
Siirtyminen
protektionismiin ei tietenkään ole mahdotonta, mutta mitä se merkitsisi? Mikäli
se tehtäisiin Argentiinan jälkiä seuraten, olisi kyseessä taantumisen tukeminen
ja putoaminen muiden maiden kelkasta. Maailman köyhille yleinen paluu
protektionismiin olisi katastrofi.
Mutta kukaties
asioita voi hoitaa myös ilman äärimmäisyyksiä? Me, vanhempi sukupolvi,
luultavasti muistamme, miten kerran oppikirjoissakin selostettiin ironisesti Englannin
tilannetta 1800-luvun puolivälissä. Siellähän oli pohjatonta kurjuutta
ylettömän vaurauden rinnalla, mutta taloustieteilijät selittivät, ettei asiaa
voinut auttaa, sillä kun noudatettiin talouden lakeja, oli kaikki parhaalla
mahdollisella tavalla.
Niinpä
poliittinen taloustiede ansaitsi itselleen nimen the dismal science, synkkä tiede. Sen nimissä voitiin saada hyvä
omatunto siitä, ettei tehty mitään, koska se juuri oli parasta, mitä voitiin
tehdä: laisser faire, paisser passer…
Sata vuotta
myöhyemmin ja toki jo aikaisemminkin tälle kaikelle puisteltiin päätä
kauhistuneena: barbariaa tieteen valekaavussa! Miten ne saattoivat!
Mutta niinpä se
kehitys edistyy ja myös niin sanottu taloustiede palasi taas juurilleen ja
alkoi saarnata kahdensadan vuoden takaisia oppeja. Tämä tapahtui vain hieman
sen jälkeen, kun sadan vuoden takaisiin oppeihin sokeasti uskonut marxilaisuus
oli romahtanut.
Enpä osaa sanoa,
mitä Ranskassa tulee tapahtumaan. Yrittääkö valtio siellä mahtikäskyllä muuttaa
taloustilanteen vai tyytyykö se mahdolliseen ja vain alkaa järkevissä rajoissa
puolustaa Ranskan kulttuuria ja hienoja
perinteitä.
Joka tapauksessa
pidän myös MArine LePenin ilmaantumista yhtenä merkkinä siitä, ettei se meno,
joka parina viime vuosikymmeninä on päässyt valloilleen, voi loputtomasti
jatkua. Euforian aika on ohi.
”Uusi”, uljas
ideologia on saanut kriitikkonsa, jotka on jo alettava ottaa vakavasti.
Globalismi on nimenomaan ideologia ja sellaisena se joutuu kilpailemaan muiden
ideologioiden kanssa.
Minä ainakaan en
itke, jos vanha, terve nationalismi kaikkialla nostaa päätään ja hieman
kurittaa sitä pöyhkeätä barbariaa, jota meille mahtipontisesti syötetään ja
jopa ylistetään päivästä päivään. Ei sillä asialla ole mitään tekemistä niiden
kaasukammioiden kanssa ja tämän jokainen järjissään oleva joutuu myöntämään,
mikäli asiaa vakavasti ajattelee.
Pierre Bourdieuhan totesi että globalisaatio on vain uusliberalismin toinen nimi. Mitä muuta globalisaatio on kuin kapitalistin keino kilpailuttaa kansallisvaltioita siitä mikä niistä kurjistaa eniten kansaa.Pääomien vapaaliikkuvuus on kapitalistin joukkotuhoase.
VastaaPoistaUusliberalismi on pohjimmiltaan kapitalistien kapina demokratiaa vastaan. Ei voi olla mahdollista että tätä rosvojoukkoa ei saataisi nujerrettua jos on poliittista tahtoa.
"Joka tapauksessa pidän myös Marine LePenin ilmaantumista yhtenä merkkinä siitä, ettei se meno, joka parina viime vuosikymmeninä on päässyt valloilleen, voi loputtomasti jatkua. Euforian aika on ohi.
VastaaPoista”Uusi”, uljas ideologia on saanut kriitikkonsa, jotka on jo alettava ottaa vakavasti. Globalismi on nimenomaan ideologia ja sellaisena se joutuu kilpailemaan muiden ideologioiden kanssa."
Kun vain vielä näkisi, että yhä useampi ns. eliittiin kuuluvakin alkaisi ymmärtää tämän. Siis että tämä ns. "paha" populismi ei ole syy vaan seuraus. Seuraus neljännesvuosisadan (ja anglomaailmassa vielä tätäkin kauemmin) jatkuneesta liberaalien teesien (dogmien?) nimiin vannoneesta, mutta demokratialla takapuoltaan pyyhkineestä politiikasta. Fukujamalainen "historian loppukin" taisi kuitenkin kaikitenkin kestää vain vuosikymmenen, Neukkulan kaatumisesta kaksoistornien kaatumiseen.
No, ainakin viime perjantaisessa Suomen Kuivalehdessä julkaistussa Sanni Grahn-Laasosen kirjoituksessa keskityttiin lähinnä surkuttelemaan, kuinka Unelma(TM) on nyt joutunut kaikenkarvaisten barbaarien tunnottomien hyökkäysten uhriksi ja kauheita asioita on luvassa, jos tällainen häväistys saa jatkua... Einige lernen nie. Vaikka eipä sillä, että kukaan olisi väittänytkään, etteikö itsekritiikki olisi niin vaativa laji, ettei se oikein tahdo luonnistua vasta-alkajilta...
"Minä ainakaan en itke, jos vanha, terve nationalismi kaikkialla nostaa päätään ja hieman kurittaa sitä pöyhkeätä barbariaa, jota meille mahtipontisesti syötetään ja jopa ylistetään päivästä päivään. Ei sillä asialla ole mitään tekemistä niiden kaasukammioiden kanssa ja tämän jokainen järjissään oleva joutuu myöntämään, mikäli asiaa vakavasti ajattelee."
Tuohonpa en keksi erityistä lisättävää.
Vaikka joku olisi kuinka hyvä juttu tahansa, niin liika on liikaa. Kun ihminen oppisi asioiden perusideat, niin monelta pöljyydeltä vältyttäisiin. Mutta kun ei, siis kun siihen ei pysty edes älyköt, niin kokeillaan sitten jos tavallisen tolkun ihmisistä löytyisi kaupunkilaisjärkeä sopivina annoksina. Vaalitunnuksena voisi olla: kaikki ihmiset joilla ei ole unelmaa, liittykäämme yhteen pannaksemme asiat järjestykseen.
VastaaPoistaLännessä tuhannet toimittajat ovat oikeassa ja kymmenet miljoonat äänestäjät väärässä. Näin ajatellaan toimituksissa.
VastaaPoistaEi likimainkaan kaikki kirjat vaikuta lukijaan -ainakaan pitemmällä aikavälillä. Olen ostanut montakin kirjaa joihin aluksi ihastuin mutta nyt aikaperspektiivillä vuosien perästä suorastaan häpeän tuota alkuinnostusta. Opetus: kirjan sanoman pitää kestää kriittinen vastaväite.
VastaaPoistaAivan, aivan, kyllähän ranskalaisilla on Euroopan vanhoista kulttuurikansoista luultavasti eniten sanottavaa angloamerikkalaista hegemoniaa vastaan. Sen verran hiljattain se on kuitenkin tappionsa tällä saralla kärsinyt, että restauraation mahdollisuus on kohtuullisuuden rajoissa. Onhan kyseistä asiaa muistaakseni tässäkin blogissa ajoittain kuvattu...*
VastaaPoistaHuonommalta näyttää, jos mennään Reinistä yli ja katsellaan mielenmaisemaa siellä. Tuntuu siltä, että itseinho on sakemanneilla mennyt pahemman kerran veriin, mitä asiaa tuskin auttaa tuon kansan huonoudestaan kuulu huumorintaju. Häpeäkulttuuri ei tainnut aivan heti sodan jälkeen saksalaisiinkaan iskeä, mutta sitäkin pahemmin seuraavan sukupolven myötä.
Varsinkin tieteen kielenä menetetty asema lienee pahimpia iskuja saksalaisen kulttuurin mahdollisuuksille, liekö tuosta paljoa enää pelastettavissa? Lisäongelmanahan ovat tietysti nuo mainitut kaasukammiot, jotka antavat germanofoobeille halvan argumentin: "miksi haluaisimme?"
Professorin antama kuvaus saksalaisen kulttuurin ystävien mielistymisestä preussilaiseen äkseeraamiseen ja makkaraan & olueen osuu kyllä omalla kohdallani melko lailla hermoon myöntää täytyy. Olen näkevinäni kyllä tässäkin omat puolensa: itsekurin ja yksinkertaisuuteen tyytymisen ns. maailmallisen elon suhteen tuskin tarvitsee tarkoittaa samaa henkisellä puolella. Ja herra nähköön että näille on kyllä tarvetta ajassamme!
* Tätä asiaa kuvaavat mehukkaasti mm. ne kuvat, joita nopea googletus jotakuinkin hakusanalla "ranskalaisten ensikosketus Coca-Colaan" antaa.
Totean olevani myös makkaran ja oleuen ystävä. Nuorena kännipäissäni jopa lauloin saksalaisia marssilauluja, minkä luulen viittavaan siihen, että cortexin tultua puudutetuksi, nousevat lainomaisesti pintaan priitiivisemmät ainekset.
VastaaPoistaToki kaiken kaikkiaan, olen vanha Saksa-fani, mutta eläyydyin nyt taihteeksi Ranskaankin, tai yritin.
Kirjoja kait, olisi ihmisten (suomalaisten) hyvä lukea enemmän, dekkareista pokkareihin. Lukea ylipäätään. Tuntuu pahalle sanoa, mutta kun perusjätkä saattaa sekoittaa vaikkapa nihilismin nationalismiin [sic!] Niin en kokisi radikaalejakaan ideologisia näkemyseroja kovinkaan kansaa jakavaksi, mutta mene ja tiedä, täällä pohjantähden alla kun on ajan saatossa kaikenlaiset Halmeet työväkeen vaikuttaneet.
VastaaPoistaLe Pen vaikuttaa aika maltilliselta ja järkevältä tyypiltä. Kun ajatellaan Euroopan populisteja, selvästi parhaasta päästä, jos minulta kysytään. Nämä fasismi-syytökset ovat naurettavia. Orbanistakin hän jää kauas.
VastaaPoistaEhkä juuri siksi häntä parjataan niin paljon? Koska tavallinen järkevä ranskalainen voisi muuten ihan oikeasti tätä naista äänestää?
Mutta vaikka Le Penillä on pieni mahdollisuus voittaa, jos äänestysprosentti jää matalaksi (olettaen, että gallupit eivät valehtele), ikävästi näyttää siltä, että herra nimeltä Emmanuel Macron olisi keräämässä potin. Pidän tätä järkyttävänä. Tyyppi on nimittäin LePenin diametrinen vastakohta kuta kuinkin jokaisessa mahdollisessa asiassa. Globalisti, rajat auki -tyyppiä, "liberaali jokaisessa mielessä" (omien sanojensa mukaan) eli niin taloudessa kuin sosiaalisissa kysymyksissä ja kaiken lisäksi entinen pankkiiri (vieläpä Rothchildillä). Jos tuosta Clinton-Blair-Stubb-tyylilajin mätämunasta (ranskalaisestikin maustettu mätämuna on silti mätämuna) tulee maan presidentti, kieltäydyn lausumasta sanaakaan ranskaa viiteen vuoteen. Tyyppi vieläpä esiintyy En Marche -liikkeineen kuin olisi mikäkin kansan ääni établissementiä vastaan, vaikka, jos ollaan rehellisiä ruumiillistaa status quon paremmin kuin Fillon tai kukaan sosialisti.
Hämmästyttävää, kuinka maa, joka on synnyttänyt Molieren, Voltairen, "Amelien" ja Citroenin kaasunestejousituksen on niin saamaton ja voimaton muuttamaan Euroopan henkistä suuntaa nykyisestä parempaan. Joka katukahvilassa istuu filosofi, mutta keskittyykö hän vain oman cafe lattensa lämpötilaan vai mihin, mutta ei ainakaan uuden henkisen suunnan näyttämiseen Euroopalle. Mitä tuhlausta. Pö tuff!
VastaaPoistaMistäpä se pakkoenglantiin vangittu ja tyhmennetty suomalainen edes tietää mitä Ranskassa yritetään?
Poista