Pöytäpuheiden lumo
Kuten tunnettua,
ihmisen psykofyysinen hyvinvointi nousee korkeimmilleen hyvän ruokapöydän
äärellä, etenkin mikäli pöydän ympärille on kokoontunut tätä ylentymistä
edesauttava seurue. Kuten Samuel Johnson totesi, ravintolanpöytä on
inhimillisen onnen valtaistuin, -throne
of human felicity.
Epäilemättä
ruoan laadulla on merkitystä. On luultavasti myös hyvä, jos se on myös melko
kallista, mikä saa syöjän nauttimaan sitä asianmukaisella hartaudella ja
hotkimatta. Liiallinen herkullisuus saattaa toisaalta mahdollisesti suunnata
huomiota liikaa hengen maailmasta epäolennaisempiin asioihin.
Antiikin ajan symposiumit (yhdessä juomiset) ovat
kuuluisia, mutta conviviumit (yhdessä
syömiset) vähemmän tunnettuja. Joka tapauksessa pelkästään Platonin Pidot antaa hyvän, etten sanoisi ideaalisen
kuvan todellisesta symposiumista: juomisesta –jota toki oli hyvin runsaasti-
puhutaan vain ohi mennen eikä puhe koskaan eksy mihinkään viinitietouteen tai
muuhun epäolennaiseen.
Ruuasta ei
puhuta oikeastaan mitään, mikä oikeastaan tuntuukin hieman pahalta, koska se
panee ajattelemaan, että kaikki tuo tyhjään vatsaan latkittu viini ei ole
tuottava siunausta. Uskon tai ehkä lähinnä toivon kuitenkin, että jokaiselle
itse asiassa annettiin haluamansa määrä vuohenjuustoa, leipää ja varmaan myös
savulammasta. Näiden yhteisvaikutus oli siis ehkä gastronomisesti yhtä
harmoninen kuin oli henkiseltä kannalta se keskustelu, jonka niin hyvin
tunnemme.
Toisaalta
keskustelu oli oikeastaan aika seikkailevaa, haastavaa ja säkenöivää. Ehkä
ruokakin oli jotakin muuta kuin tavanomaista, ideaalista ja siis hieman
tasapaksua haukattavaa (ven. zakuska)?
Mutta, kuten Newton sanoi, en tiedä, enkä rupea spekuloimaan (hypotheses non fingo).
Pidot Tornissa vuodelta 1937 aloitti meillä symposiumikirjojen perinteen, joka minusta on nykyään näivettynyt.
Pidot Tornissa vuodelta 1937 aloitti meillä symposiumikirjojen perinteen, joka minusta on nykyään näivettynyt.
Onhan meillä
ilmestynyt useampiakin maailman viisaiden keskustelukirjoja, mutta niistä
puuttuu tuo mainittu pöydän henki, eikä koko ateriointia, toden totta, niissä
edes mainita. Ehkä kustantaja itse asiassa pitikin keskustelijat nälässä
ajatellen, että laiha koira haukkuu paremmin. Sitä paitsi kirjankustannus
kuuluukin olevan nyt liiketoimintaa, jossa on kapeat voittomarginaalit…
Sitä parempi
siis liiketoiminnalle, kaiketi. Saattaa olla, että asia ei todista kulttuurin
rappiosta, mutta saattaapa se olla toisinkin. Jotenkin sellaisesta
keskustelusta, jossa vain puhutaan, on taipumus tulla yksipuolista abstraktien
asioiden märehtimistä ja jopa henkistä pikajuoksua, jossa yritetään käsitellä
asiat tehokkaasti. Uusien ruokalajien odottelu sen sijaan antaa todelliselle
symposiumille henkistä tai ehkä aineellista ryhtiä ja se on, poistaa turhan
kiireen.
Kuuluisin
pöytäpuheiden kokoelma lienee tohtori Martinus Lutheruksen Pöytäpuheita (Tischreden),
jotka tosin ovat monologeja. Joka tapauksessa ne ilmeisesti on kerätty kokoon
ruokapöydän ääressä kasvaneista hengen hedelmistä. Sellaisina ne edustavat
aitoa tämän alan genreä, eivät ajattelijan jotakin yleisöä varten kokoon
kyhäämää enemmän tai vähemmän johdonmukaista ja kukaties tarkoitushakuistakin
pohdintaa.
Lutherin esimerkin
mukaisesti myös Hitlerin pöytäpuheita (Tischgespräche)
on koottu muistiin ja julkaistu. Tämä lienee ollut helppo homma sikäli, että
Fyyrerillä oli tapana pitää pitkiä ja tylsiksikin mainittuja monologeja. Myös
ne ovat kuitenkin kiinnostavia, sillä Hitlerin persoonallisuus taitaa viime
kädessä olla avain hänen ymmärtämiseensä. Se looginen ajattelu kun oli aika
heiveröisellä perustalla.
Mitäpä
sanoakaan, tänäkin päivänä maailma on täynnä myös erilaisten kolpakkostrategien
löpinää (Stammtischgeschwätz), jonka
kuulemisesta kenellekään ei ole enempää iloa kuin hyötyä. Sitäkin
korvaamattomampaa on lukea suurten persoonallisuuksien pohdiskelua pöydän
ääressä, jossa he saavuttavat tai ainakin voivat saavuttaa sielun ja ruumiin tasapainon.
Kiukkuiset,
nälästä riutuvat skolaarit kylmissä kammioissaan sopivat kirjoittamaan
filippiikkejä ja anateemoja. Hyvästä sianpotkasta, oluesta ja viinistä nauttiva
vanha pyknikko ja totuudenpuhuja sen sijaan on taho, jolta voimme odottaa
enemmän tasapainoista viisautta omaksikin hyödyksemme.
Ja tosiaankin, Pöytäpuheet on kuultu nimenomaan vanhan
Lutherin suusta eikä siis tuon nuorempana kiivasluontoisen munkin tai
keski-ikäisenä tarmokkaan taistelijan suusta. On siis syytä pitää odotukset
korkealla.
Koska en tässä
viitsi syventyä pidemmälti siihen, miksi Luther vihasi juristeja, viittaan vain
siihen, että heidän ammattinsa ei Martinuksen mielestä palvellut Jumalaa vaan
rahakukkaroa. Juristi oli Lutherin mielestä joko konna tai aasi ja joka
tapauksessa huono kristitty, mutta siitä huolimatta hän toki jätti maallisen
regimentin asiat heidän tuomittavakseen.
Mitäpä muutakaan
olisi teologi voinut tehdä menemättä vieraalle alalle, ajatteli Wittenbergin
viisas, joka ei vielä ollut kuullut kansalaistottelemattomuuden evankeliumista
korkeimpana hurskauden ilmauksena.
No, hän nyt
muutenkin inhosi teeskentelyä, joka hänestä oli saatanallinen asia. Niinpä
tekopyhät teeskentelivät (ja väärensivät) uskoa, jumalattomat seremonioita,
tyrannit ja desperadot (verwegene Leute)
sotaa, hullut hallintoa, taidottomat käsitöitä ja aasit taidetta. Nih.
Piru hallitsi
maailmaa siksi, että se oli sen arvoinen ja tuolla vanhalla vihtahousulla itse
asiassa tuntui olevan paljonkin puuhaa tässä maailmassa, arveli Martti-tohtori.
On vahinko, että asiasta nykyään kuulee niin vähän kerrottavan, vaikka se kyllä
aavistaa.
Oli vain
ymmärrettävää, että maailma ei halunnut tietää totuutta vaan halusi itseään
petettävän, mutta sepä juuri olikin ihmisen luonnon mukaista. Hän luonnostaan
sekä valehteli, että sieti valhetta.
Tykkejä, noita ”enemmän
kuin raakoja työkaluja, joilla muureja ja kallioita särjettiin”, piti Luther
Saatanan keksintönä. Mikäli Aatami (tuo syntinen!) olisi aavistanut, mitä hänen
jälkeläisensä vielä keksivät, hän olisi kuollut surusta.
Myös tuon ajan
sotilas –Landsknecht- jonka maine ei
kyllä ole koskaan tainnut olla hyvä, sai tuta Luitherin vihaa. Hänen mielestään
sotilasta voi verrata savusilakkaan –vaikka silakka jo olisi pilaantunut, voi
sen vielä sentään savustaa. Samoin ihminen, joka ei mihinkään muuhun kelvannut,
sopi aina vielä sotilaaksi.
Itse asiassa
Luther mietiskeli asuvansa mieluummin turkkilaisten ja tattarien kuin
sotilaiden keskuudessa. Jos nuo edelliset hänet tappaisivat, hän ainakin
tietäisi, kuka sen teki, turkkilaiset, ristin viholliset. Mutta mitä nämä
landsknechtit oikein olivat miehiään?
Vastaus voisi
olla, että he olivat ryöstöllä eläviä ja väkivaltaa työkseen harjoittavaa
ainesta, jotka sata vuotta myöhemmin tulisivat tuhoamaan koko Saksan.
Saksan tulevista
onnettomuuksista Luther tunteekin jo näkevänsä enteitä ja arvelee sen olevan
ansaittu. Saksalaiset asuivat hyvässä ja vauraassa maassa, mutta he olivat kuin
vahva hevonen ilman ratsastajaa. Kelpo ihmiset oli työnnetty syrjään ja heitä
halveksittiin. Sen sijaan elettiin sokeudessa ja valheessa.
Jopa muut kansat
halveksivat saksalaisia, italialaiset nimittivät heitä elukoiksi ja
englantilaiset ja ranskalaiset pilkkasivat heitä, kuten kyllä kaikkia muitakin.
Kun päälle päätteeksi komeetta oli ilmestynyt taivaalle, oli syytä huoleen,
katsoi Luther, joka muuten syvästi halveksi astrologiaa taikauskona.
Mikä olisi tuo
herran rangaistus saksalaisille? Se oli turkkilaisten hyökkäys. 1542 turkkilaiset
tunkeutuivat jo Unkariin ja Luther arvioi, että nyt oli saatava voimaa ylhäältä,
mikäli mieli torjua uhkaava tuho. Toivo oli pantava hurskaisiin, jotka
osaisivat rukoilla. Landsknechteistä
ei ollut tulvan patoajaksi.
Nämä
tunnelmathan me tunnemme Lutherin virrestä Jumala
ompi linnamme (Ein feste Burg ist unser Gott), joka tosin on jo vuodelta
1528. Sitähän meilläkin on joskus ollut tarvetta laulaa, ellen väärin muista.
Mutta tämä
taitaa viedä jo syrjään itse teemasta. Itse olen käyttänyt mukavan kompaktia vuoden
1960 Reclam-laitosta Tischreden, mutta löytyyhän näitä
pöytäpuheita myös suomeksi. Olisipa somaa, jos niitä harrastettaisiin myös kirkkomme
piirissä. Sitä paitsi kirja sopii hengeltäänkin paremmin junassa luettavaksi
taskupainokseksi kuin pöytäpostillaksi.
Ehkäpä kirkon
piirissä voitaisiin jopa järjestää symposiumeja, joissa yritettäisiin
tasapainoisesti, luterilaisittain, keskustella vaikkapa kahden regimentin
opista, turkkilaisvaarasta, saatanan toiminnasta maailmassa, aseiden ja
sotalaitoksen olemuksesta ja vastaavista asioista ja muista vastaavista
asioista.
Sitten voisi
vaikkapa koota puheet kirjaksi, jota tulevat sukupolvet saisivat aikoinaan
hämmästellä tai kukaties ihastella. Jos irja ilmestyisi taskupainoksena, olisin
heti valmis ostamaan yhden kappaleen.
Jostain kumman syystä, jota kukaan ei osaa selittää, saksankielisiä asukkaita on kautta vuosisatojen ollut itäeurooppalaisten kaupunkinen porvareina ja käsityöläisinä. Varmaan ne huusivat jo silloin, vuonna miekka ja pipo homo hitleriä siellä missä kulloinkin sattuivat olemaan.
VastaaPoistaSeremonioita on monenlaisia:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=cRuKmxQSPSw
Ravintolanpöytä on inhimillisen onnen valtaistuin aina siihen asti kun tarjoilija tuo laskun. Varsinkin jos se tapahtuu Norjassa.
VastaaPoistaHitlerin persoonallisuuteen sisälle pääsemiseen tarvittaisiin asiakirjat jotka hävisivät Pasewalkin sotasairaalasta. Sairaala sijaitsee noin 600 km itään Flanderista, jonne Hitler psyykkisesti sokeutuneena kuljettiin lokakuussa 1918. Pasewalk oli sairaala jonne tuotiin vain psyykkisiä tapauksia. Tiettävästi Hitleriin kokeiltiin silloin muotiin noussutta uutta hoitokeinoa, hypnoosia. Jotain meni pielee sillä sairaalasta ihmisten ilmoille palasi tyyppi joka upseereiden nuoleskelijan sijasta kuvitteli olevansa kaikkien aikojen suurmies. Omalla tavallaan kyllä olikin.
VastaaPoistaSaattaisinpa ostaa myös kirjan "Suomen Luterilaisen Kirkon Pöytäpuheet", jos sellainen tarjolle tulisi. Arvelen kyllä, että se olisi melko huimaa luettavaa ja ehkä jossakin määrin hapokasta sulatella.
VastaaPoistaTosin se kuva, jonka kirkkomme näkyvimmät kellokkaat ja virkatehtävissään olevan poliisiin kanssa tappelevat pastorit kirkostamme antavat, ei ole aivan koko kuva.
Esim. omassa seurakunnassamme on pappi, jonka puheet tuntuvat kovasti raikkailta - ja niin - kristillisiltä. Jonkinlainen huutavan ääni korvessa, joka uskaltaa vielä puolustaa sekä kristinuskoa että järjen ääntä maallisen regiimin toiminnassa. Saa nyt sitten nähdä, miten pian hänelle lyödään luu kurkkuun fariseusten toimesta.
Jossakin somessa aikaisemmin, ja sitten myöhemmin mm. täällä Vihavaisella 27.3.
VastaaPoista"Diletantin silmin katsottuna historiaan hullantunut Risto Volanen on alkanut ajatellakin takaperin.
Tässä taannoin hän istui tummiin puettuna kesähelteellä jossakin kansainvälisessä Luther-seminaarissa keskellä heinäkuuta."
Sitten nobelisti Holmström ohjeisti tummiin puettuja kansanedustajia.
Korjaan, kommentoin täällä 23.3 Risto Volasta
PoistaNäytelmän seuraava osa esitetään ensi viikolla Porvoossa nimellä "Tulevaisuuden valtiopäivät", pääohjaajana ajatusten tankki Magma.
PoistaKirkon leipäpapitkaan eivät ole kuin ennen vaan ovat muuttuneet pullamössöpapeiksi. Sama ilmiö kuin vasemmistonkin piirissä, kunnon agitaattorit ja laumalla rahastajat ovat vaihtuneet pienten vähemmistöjen suurisuisiksi kellokkaiksi, joista ei oikein pirukaan ota selvää ajavatko he joidenkin etuja vai onko hajoita ja hallitse heidän tärkein päämääränsä.
VastaaPoistaEnnen meillä oli puuseppiä, räätäleitä ja jopa partuteitakin, jotka hallitsivat yhteiskunnallisia kokonaisuuksia. Nyt meillä on tohtoreita ja maistereita, jotka eivät hallitse kuin kuplassaan kuplivan lauma-ajattelun, jos sitäkään. Osa syyllinen on kun kympin tytöt ja pojat hikipinkoilevat itsensä akateemiselle orrelle ja saavat sitten palkinnoksi viran, jossa pitäisi ajatella omilla aivoillaan. Tietenkään he eivät pysty siihen, koska kaikki henkinen kapasiteeti on mennyt opetettuun tietoon. Erno Paasilinna sanoi, ainut oppinut on itseoppinut, muut ovat opetettuja. Se pitää nykyisessä koulutusyhteiskunnassakin paikkansa, sillä vain oikeasti älykkäät jatkavat omilla ajatuksillaan opetettujen asioiden jälkeen.
Niin, pitäisi kuitenkin määritellä, mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa "itseoppinut"?
VastaaPoistaEnnen se oli helpompaa. Voidaan sanoa, että kaikki vakavasti otettavat kirjailijat olivat itseoppineita kouluksestaan riippumatta. Sanokaamme, että kaikki jotka pystyvät luomaan jotain omaperäisen merkittävää ovat oppineet jotain olennaista koulutuksensa lisäksi tai siitä huolimatta.
Poista