Armeliaisuuden velvoitukset ja rettelöinnin harha
Toinen toistaan merkittävämpi hahmo
on nyt noussut moraalista säteilyään levittämään kertoen koko maailmalle, että
viranomaistemme tekemät käännytyspäätökset ovat vääriä. Ei siis panna niitä toimeen
ja tehdään uudet ja kivemmat .
Jos joku tähän maahan kutsumatta
tullut asuu pari viikkoa torilla, niin tokihan hänen pitää saada tahtonsa läpi,
vai miten se Soini asian ilmaisikaan? Vai oliko kyseessä sittenkin se pappi,
joka meni kaavussaan viranomaisia vastaan hulinoimaan? Vai oliko jokin muu
tarkoitus?
Pääsiäisen johdosta tietenkin huomattiin
vielä kirkon levittämässä sanassa todeta, että viittaaminen viranomaisten
lainvoimaisiin ratkaisuihin on verrattavissa Pilatuksen käsienpesuun. Niinhän
se Jeesuskin kerran lainvoimaisella päätöksellä ristiinnaulittiin. Olisikohan
tuo ollut parempi jättää tekemättä vai mitä tässä ajatellaan?
Joka tapauksessa kansankirkkomme
asettuminen tällaisessa asiassa selvästi politiikan välikappaleeksi ja
viranomaisten vastustajaksi asettaa sen jonnekin muualle kuin mihin asema uskonnollisena
yhteisönä velvoittaisi. Luterilainen maamme ei ole teokratia eikä sen pidä
sellaiseksi tullakaan.
Mahtoiko Jeesus kerran koota
ympärilleen joukkoja taistellakseen viranomaispäätöksiä vastaan, vaikka
varmasti ymmärsi, etteivät ne aina oikeita olleet, mukaan lukien hänen oma
tuomionsa?
Eipä tietenkään.
Turvapaikanhakijoiden maahan ottaminen tai ottamatta jättäminen kuuluu maallisen regimentin alaan ja se on
mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys, jossa pelataan yhteisillä rahoilla.
Järjestäytyneessä yhteiskunnassa sellaiset kysymykset täytyy hoitaa normaalin
proseduurin puitteissa eikä paikalle sattuneiden aktivistien mielen mukaan.
Sen sijaan, että olisivat ryhtyneet
toteuttamaan armeliaisuutta kristittyinä, henkilökohtaisesti ja omilla
varoillaan, nuo tietyt henkilöt alkoivatkin avoimesti osoittaa halveksivansa
valtion pelisääntöjä ja vaativat veronmaksajien rahojen käyttämistä heidän
omien, sinänsä varmaankin ihmisystävällisten mieltymystensä mukaisesti.
Tässä maailmassa nyt kuitenkin
sattuu olemaan loputtomasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää rahoja ja kaikkea
muutakin, niin henkilökohtaista kuin valtiollista panostusta, myös jalosti ja
hurskaasti. Kenttä on siis vapaa. Ei muuta kuin kristillistä rakkautta
harjoittamaan ihan omin voimin tai sitten pyrkimään valtiolliseen vaikuttamiseen
jonkin poliittisen puolueen kautta.
Koska nuo politikoimalla ja
rettelöimällä kunnostautuvat ja kristillisyyden nimissä pelaavat filantroopit
eivät näytä ymmärtävän ihan aikuisten oikeasti, mitä myötätunnon ja
armeliaisuuden teot oikein voisivat olla, katsokoot mallia vaikkapa katolisen
kirkon traditiosta, jonka viisaus seuraavassa linkissä on lapsille sovitettu.
Valitettavasti teksti on italiaksi, mutta kuvistakin voi jotakin oppia.
Joka tapauksessa siis noista
neljästätoista seitsemän työtä on ruumiillista ja seitsemän hengellistä. Tässä
ei ole esitetty mitään löysää löpinää, vaan hyvin konkreettisia esimerkkejä
sellaisista teoista, jotka arvatenkin antaisivat myös Jeesukselle hyvän mielen.
Jeesustelijoista en osaa sanoa.
En linkkaa tätä pilkatakseni.
Esitys on todellakin aivan valloittava ja myös velvoittava. Jotakin tästä
hengestä soisi niillekin kristillisyyden kaavussa komeileville, jotka ovat
valinneet hulinan ja joukkohysterian kristillisen rakkauden sijasta ja muka
juuri sitä edistämään.
Yksi lohdutuksen muoto muuten on
syntisten moittiminen. On myös sanottu, joskaan ei tässä luettelossa, että
rangaistus on rikollisten oikeus. Asiat ovat sentään sukua toisilleen. Jospa
nyt siis muistettaisiin tämäkin.
Paperittomuus on muuan rikos muiden
joukossa, ehkä hyvinkin ymmärrettävä, kuten niin moni muukin rikos, vähänkö
niitä on kiusauksia. Mutta jospa nyt ei totuutta unohdettaisi, silloin on vaara
sortua varsinaiseenkin valehteluun. Mikäli rikollinen pannaan vankilaan, velvoittaa
armeiliaisuus käymään häntä katsomassa. Vapauttamisesta ei puhuta mitään.
Toki tätä herttaista luetteloa
lukiessa on mielestäni syytä pitää mielessä, että vaikka pyhiinvaeltajille
kehotetaan antamaan majoitus, ei tämä tarkoita hidzran tai edes hajjin suorittajia.
Mikäli tässä erehdyn, erehdyn vilpittömästi.
Ehkäpä pienet bambinot, kaikessa herttaisuudessaan, auttavat isoja setiä ja tätejäkin ymmärtämään, mikä ero asioilla
ja toisilla asioilla on? Politiikka on politiikkaa ja hyväntekeväisyys on
hyväntekeväisyyttä. Mikäli joku ei italiaa osaa, mahtanee nykyinen käännöskone
tehdä tehtävänsä ainakin näin simppelin tekstin kohdalla.
tässä vielä linkki käännökseen:
VastaaPoistahttps://www.loyolapress.com/our-catholic-faith/scripture-and-tradition/catholic-basics/catholic-beliefs-and-practices/corporal-and-spiritual-works-of-mercy
Kas peijakasta. Jeswuiitat olivat tämänkin väärentäneet. Ei auta kuin kääntää:
VastaaPoista1. Ruokkia nälkäisiä
2. antaa janoisten juoda
3. vaatettaa alastomia
4. majoittaa pyhiinvaeltajia
5.käydä sairaiden luona
6.käydä vankien luona
7. haudata kuolleet
Ja hengelliset:
1. neuvoa epäileviä
2.opettaa tietämättömiä
3. nuhdella syntisiä
4. lohduttaa kärsiviä
5. antaa anteeksi loukkaukset
6. tukea kärsivällisesti kärsiviä
7. rukoilla Jumalaa elävien ja kuolleiden puolesta
Olen pitkään jo ollut sitä mieltä, että hyvät ihmiset ovat aikamme riesa. Yksittäistapauksissa eivät hekään tuota tietysti suurta harmia, mutta hyvyys sopii myös erinomaisesti laumakäyttäytymisen katalysaattoriseksi, koska hyvyys on kertakaikkiaan hyvä, ellei peräti pyhä ja siksi se tahtoo tiivistyä laumassa paheeksi, niin kuin moni muukin ominaisuus.
VastaaPoistaPanenkin nyt toiveeni pahojen ihmisten esiinmarssiin. Onneksi heitäkin riittää, ehkä liikaakin. Joukkoa johtaa nyt etuoikeutetusti Trump, mutta Euroopassa on tulossa lisää, vaikka pienempiä pahoja, kuten Le Pen; Halla-aho ja sen semmoisia. Pahoissa ihmisissä on se hyvä, että me osaamme varoa heitä, mutta hyville emme mahda mitään, ennen kuin on liian myöhäistä. Mao sanoi, ettei kissan värillä ole väliä, kunhan se pyytää vain hiiriä. Sama koskee presidenttejäkin, muistan hyvin ja häpeän vieläkin, kun olin itsekin mukana laumaintoilemassa ja ilkkumassa Reagania aikoinaan. Käyttäydyimme suurinpiirtein kuin nykyinen vihervassari porukka ja jostain syystä toivon, että Trump löisi nykytyhmille jauhot kurkkuun, niin kuin Reagan meille. Itse asiassa uskon näin käyvänkin.
Aikamme ongelma, suvaitsevaisuudesta on tullut korkein hyve. Uskonnollisia periaatteita ja yhteisen hyvän puolesta toimimista pidetään yhdenmukaisuutta ja tasa-arvoa vaurioittavina, koska se estää tasa-arvoista vapautta vaatia kaikkea, mitä tarjolla on. Elämäntapaan kuuluu kaikenlainen rajattomuus, sallivuus, kunniattomuus, missä ei tarvitse ottaa huomioon kuka maksaa. Suomi kuuluu kaikille, ja kustannukset kuittaa nöyrä kansa. Kiitokset hyvyydestä menevät toiseen osoitteeseen, suvaitsevaisille säteilijöille.
VastaaPoistaHyvää mietiskelyä, sopii juurikin tähän pääsiäisen jälkeiseen aikaan. Bogreol myös oikein päättelee. Toivoa sopii, että toivoa on. Terveisin Anonymus, joka on säännöllisesti tätä blogia seuraava nainen.
VastaaPoistaEv.lut.kirkko & suvakit = uusi kansanryhmäkö???
VastaaPoistaPäämaja torilla ja sivutoimistot kirkkojen liepeillä.?
Ehkä tämä ryhmittymä perustaa uuden puolueen?
Jotain sellaista, että rajat auki ja kaikki halukkaat arabit ja kaikki mustat tervetuloa Suomeen. Kyllä kela kustantaa.