Rodut ja kansat
R:t ja kansat
Sattuipa
pitkästä aikaa silmään Venäjän Tiedeakatemian vuodesta 1971 julkaisema
aikakauskirja Rasy i narody, Rodut ja
kansat (Расы и народы : современные этнические и расовые проблемы).
Kyseessä on siis
tieteellinen, antropologinen aikakauskirja, jota meidänkin
Kansalliskirjastoomme tilattiin vuoteen 1986 saakka. En tiedä, miksi tilaus
sitten lopetettiin, luultavasti siksi, että se on myös internetistä saatavissa.
Sehän on toki aivan pätevä syy.
Voidaan
kuitenkin todeta, että sana ”rotu” on useimmissa eurooppalaisissa kielissä
muuttunut epäsanaksi, kuten aikoinaan
poliittisesti epäkorrektit hahmot kuten Trotski Neuvostoliitossa muuttuivat
epähenkilöiksi. Silloin oli turha etsiä hakuteoksista Trotskin nimeä, vaikka
termi trotskilaisuus löytyi. Se oli
kuin se kuolleen kissan irvistys, joka jäi jäljelle, kun kissa itse oli jo
hävinnyt.
En itse asiassa
ole oikein varma edes siitä, saisinko oikeastaan käyttää tuota yhtä sanaa,
sillä nykyään on aivan yleistä myös oppia saaneissa piireissä, että pelkkä
tietty sana laukaisee primitiivireaktion ja aiheuttaa älyllisen toiminnan
lakkaamisen tai krampin. Ehkä siis puhun vain r-sanasta.
Neuvostoliitossa
r oli normaalisti käytetty käsite,
johon ei liittynyt mitään sen kummallisempia tunteita. Jokainen tiesi, että
natsit olivat aikoinaan kyhänneet yhtä hirviömäisen kuin alkeellisen r-opin, jonka mukaan slaavit olivat
ali-ihmisiä ja he itse yli-ihmisiä.
Eipä tällaisen
idiotismin kumoamiseen mitään tutkimuslaitoksia tarvittu eikä siis itse koko
surkea rakennelma ansainnut suurta kriittistä tutkimustraditiota, jossa se
olisi osoitettu vääräksi. Kapitalismin kanssa asiat olivat tietenkin aivan
toisin. Sen käsitteitä ei hyväksytty.
Länsimaissa,
USA:sta alkaen on viime vuosikymmeninä kehittynyt outo allergia tietyille
käsitteille ja sanoille, jotka on poliittisesti epäkorrekteina sitten
kielletty. R kuuluu näihin. En ryhdy tässä selvittämään, miten kauan tämä
tilanne on vallinnut, mutta herää vahva epäilys siitä, että se on syntynyt
USA:n rotuerottelun, tarkoitan siis segregaation
virallisen lopettamisen myötä eli saanut alkunsa noin puoli vuosisataa sitten.
Sen jälkeen
sama, puhtaasti amerikkalainen r-sanaan
kytkeytyvä konnotaatio on siirretty myös meille, jossa ei koskaan ole ollut
minkäänlaista segregaation perinnettä. Mutta näinhän se kulttuuri niin
sanoakseni etenee.
Venäjällä tämän
asian historia on ollut toinen. En nyt ryhdy tässä puhumaan kansanmurhista,
joita tuon maan historiaan sisältyy ehkä enemmän kuin muiden, mikäli käsitettä
tietyllä, tarkoituksenmukaisella tavalla käytetään.
Puhun tässä
roduista (siis r:istä), joihin liittyvillä näkemyksillä myös venäläisessä
kulttuuripiirissä toki on ollut myös poliittista käyttöä. Itse asiassa sitä on
tänäkin päivänä, kun erityisesti kiivaimmat ukrainalaiset ovat sanoneet itsensä
irti sukulaisuudesta isovenäläisten kanssa.
Jälkimmäiset on
selitetty itse asiassa suomalaisiksi ja tataareiksi, joissa slaavilainen aines
on aivan vähäistä. Toki venäjä on slaavilainen kieli, mutta se vain osoittaa
tuon kansan (moskaly, katsapy)
kataluutta: kielensäkin se on varastanut…
Näille asioille
suomalaiset kai tätä nykyä naureskelevat, mutta asia ei ollut ihan itsestään
selvä 1800-luvun lopulla, kun V.O. Kljutševski -erittäin kunnioitettu
historioitsija- esitti väitteensä, jonka mukaan isovenäläisessä kansassa oli 80
prosenttia suomalaista ainesta. Ei tätä asiaa Moskovassakaan noin vain
purematta nielty, koettiin se sen verran alentavana.
Mutta tämä nyt
on sivuseikka suuressa kuvassa r-käsitteen
kohtaloista. Jos vilkaisee venäläistä wikipediaa, voi todeta, että siellä kyllä
tunnetaan nykyaikaiset läntiset käsitykset r-asioista
ja hyväksytään normaalit tieteelliset metodit.
Sen sijaan
omituisena esiintyy tässä yhteydessä länsimainen tapa kieltä r:n olemassaolo, ikään kuin se, mitä
aistein havaitaan, olisi jotenkin sopimatonta hyväksyttäväksi saati
tutkittavaksi. Niinpä tutkitaan jotakin näkymätöntä.
Eilen,
aprillipäivänä, huomasin eräässä fb-postauksessa teesin, jonka mukaan tiedämme
varmasti, että kaikki ihmisryhmät ja siis myös ihmiset syntyvät täsmälleen joka
suhteessa yhtä lahjakkaina, paitsi jotkut vielä lahjakkaampina esimerkiksi
joidenkin fyysisten, mutta ei missään tapauksessa muiden seikkojen suhteen,
mikä voidaan sitä paitsi selittää muilla kuin r-seikoilla.
No,
ajatuspoliisin toiminta synnyttää aina sen paljastavaa huumoria, näinhän se oli
Neuvostoliitossakin ja näin se on meilläkin. Tästä tulee mieleen toinen
postaus, joka paheksui sitä, että jossakin uutisessa erään rikoksen uhrin oli
mainittu olleen poikkeuksellisen kaunis.
Eikö tämä jo
ollut asiatonta. Olisiko saman logiikan mukaan hyväksyttävää sanoa, että joku
uhri oli poikkeuksellisen ruma? Jos hyväksytään erilaisuus, niin sitten
hyväksytään. Erilaisiahan me kaikki olemme, mutta jokainen kai tämän
sivilisaation vanhojen normien mukaan vastaa vain itsestään ja lisäksi ehkä
fanittamastaan joukkueesta. Jälkimmäiseen asiaan liittyvistä seikoista ja
säännöistä en tosin ymmärrä mitään.
Joka tapauksessa
siis tuo venäläinen wikipedia, jollaiset itsekorjaavina systeemeinä yleensä
melko luotettavasti heijastavat yleisesti hyväksyttyjä käsityksiä, kertoo, että
tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että on vain yksi ihmislaji. Rotujen määrästä sen sijaan on vaihtelevia käsityksiä ja
toiset puhuvat kahdesta kantarodusta (stvol) ja toiset jopa viidestätoista.
Entisen Sovetski entsiklopeditseski slovarin
mukaan rotuja olisi kolmekymmentä. Toki luokittelut olivat ennen muinoin hieman
Linnén taksonomian tapaisia, ulkoisten tunnusmerkkien mukaan tehtyjä.
Nykyäänhän on tullut käyttöön myös geenitutkimus, jolta voitaneen
lähitulevaisuudessa odottaa paljonkin uutta tällä alalla.
Mutta ehkä koko r-sana todella joutaisi jättää pois
käytöstä, vaikka sen kieltäminen tietenkin on obskurantismia ja paluuta
primitiivisen kulttuurin piiriin? Mihin sellaista oikein tarvitaan?
1950-luvulta
lähtien lännessä alettiin puhua (geneettisistä) populaatioista ja hylättiin tieteen piirissä r-sana, vaikka itse
tutkimus oletuksineen pysyi aivan entisellään. Suuntaus tuntuu keinotekoiselta
ja sen ydin haisee epäterveeltä. Eikö sana
”rotu” pitäisi arkikielessä hyväksyä normaalina ja aivan neutraalina asiana,
jota se on meillä aina ollut? Mikä on tässä tieteen ja arkikäytännön suhde?
Vastaus kuuluu,
että tieteellisen ajattelun tehtäviin kuuluu, että se auttaa meitä selittämään
itsellemme asioita, joita ympäristössämme näemme. Arkikokemuksessa sen sijaan
emme kohtaa geenejä emmekä haploryhmiä. Esimerkiksi ihmisten ihonväri vaihtelee
suuresti, lähinnä ruskean eri sävyissä. Sivistyneelle ihmiselle asia on täysin
normaali ja hyväksyttävä ja vain tolvana leimaa yksilön hänen viiteryhmänsä
perusteella.
Tosin ei kannata
sulkea silmiään siltä, että erilaisia yhteisiä tunnuksia keskenään jakavat
ihmiset muodostavat säännöllisesti ryhmiä. Rotupiirteitä ylittävät tekijät
saattavat kuitenkin olla monin verroin edellisiä tärkeämmäksi koettuja,
ajatelkaamme nyt vaikkapa jalkapalloa ja uskontoa. Ei ihmiskunta koostu
pelkistä yksilöistä. Ryhmien merkitys on jotakin muuta kuin jäsentensä summa.
Ei siinä mitään kummallista ole.
Mutta silloin,
kun koko viiteryhmä ikään kuin julistetaan salaiseksi ja tavallaan halutaan
kieltää ihmisiä uskomasta omiin havaintoihinsa, ollaan jo kaukana sillä tiellä,
joka johtaa kohti Orwellin vuotta 2050. Vuosi 1984 jo taisikin mennä hurahtaa
ohitsemme ilman, että olisimme sitä lainkaan huomanneet.
Tutkimuksissani olen tullut siihen tulokseen, että myöskään koirarotuja ei ole olemassa.
VastaaPoistaEi ole mitään perustetta väittää, että esim. bullterriereillä, labradorin noutajilla, ajokoiralla ja villakoirilla olisi joitakin ao. koiraryhmiin keskimäärin liittyviä erilaisuuksia - koko, luonne, älykkyys, metsästysvietti, seurallisuus, tms.
Tässä olemme ehdottomasti samaa mieltä. Kyse on ympäristövaikutuksesta.
VastaaPoistaJa kyse on myös rasismista ja patriarkaalisesta alistamisesta. Esim. ajokoirat pakotetaan jänismetsälle jo pienestä pitäen, kun taas labradorin noutajat saavat vain löhöillä sohvan vieressä ja villakoirat sohvalla.
PoistaTässä on nyt tiedostavan feminismin paikka.
Juuri näin. Törmäsin muuten sanaan "naisleijonat". Miksei "narttu" kelpaa, jos kerran eläimellistämään ruvetaan?
PoistaSpecism? Ei sekään selitä.
Rotu käsitteenä muuttui kirosanaksi kai lähinnä saksalaisen natsismin ja amerikkalaisen rotusyrjinnän seurauksena - siis tavallaan hyvistä syistä. Siitä huolimatta on kummallista, että rotu-sanan demonisoimisen yhteydessä halutaan kiistää myös itsestäänselvät tosiasiat, kuten rotujen väliset erot älykkyydessä.
VastaaPoistaAinakin sellainen väite vaatisi tuekseen erityisiä todisteita mekanismeista, jotka estäisivät älykkyyteen liittyvien geenien evoluution. Tiedossani ei ole ainuttakaan, mutta sen sijaan monet tutkimukset ovat osoittaneet esimerkiksi afroamerikkalaisten älykkyysosamäärän muuta Yhdysvaltain väestöä alhaisemmaksi siinäkin tapauksessa, että muut kuin perinnölliset tekijät on otettu analyyseissä huomioon.
Mitä tulee rotujen olemassaoloon, ei niiden määritelmä ole melkein missään villieläinlajissa yksiselitteinen. Ihmisen osalta voitaisiin ajatella, että Afrikassa elää joukko rotuja, joista yksi on levinnyt ympäri maailman. Tämä jako perustuisi siihen, että esimerkiksi eteläisen Afrikan khoi-sanit ovat geneettisesti kaikista muista ihmisryhmistä ihonväriin katsomatta kaukana. Sama koskee muutamia muitakin afrikkalaisia metsästäjä-keräöiliijäryhmiä.
Vaihtoehtoisesti rotukäsitys voitaisiin rakentaa geeniaineksen alkuperän mukaisesti, jolloin neandertalilainen geeniaines toimisi yhtenä jakolinjana ja denisovalainen toisena. Näin saataisiin kolme ihmisrotua, joista kaksi olisi syntynyt Euraasiassa ja niiden tärkeimpänä kantamuotona toiminut kolmas Afrikassa.
Tutkimatta olen havainnut ettei suomalainen, tuo matkimisen mestari kykene luomaan mitään uutta, ja siten pitää lukea eläinkuntaan pikemmin kuin humaniteetiin.
VastaaPoistaJoku on tosin väittänyt Työtehoseuran keksineen tiskihyllyn kuivaustelineen. Ja onpa meidän nimiin pantu maailmaa parhaillaan valloittava vastasyntyneen pahvikoppa, Finnish baby-box.
Suomen Talvisota! Hirmupyrskyn purkaus. David vs.Goljat. Enemmistön tyrannia.
PoistaVain suomalaiset voivat tavoitella rumien naisten hallitsemaa vähemmistöjen paratiisia.
Jaha, tuleekos sieltä nyt peräti "suomalainen rotu"?
VastaaPoistaEspanjan islamilaista aikaa kuvaavassa Fernández-Morenan kirjassa oli tieto, että muslimihallitsijoiden halu saada orjikseen vaaleita naisia, joita ryöstettiin kristityistä maista, johti siihen, että espanjalaiset muslimiprinssit olivat monesti vaaleatukkaisia, jotkut jopa sinisilmäisiä. Umaijadien arabiveri oheni sukupolvi sukupolvelta, joten on arvioitu, että viimeinen Umaijadien hallitsija Hisham II (976-1013) oli arabi enää 0,09%:sti.
VastaaPoistaMuslimit ottivat kristittyjä vaimoja ja sharia-lain mukaan markkinoilta ostetusta tai sodassa siepatusta orjatytöstä, jonka kanssa isännällä oli seksuaalista kanssakäymistä, tuli isännän seksiorja (jariya tai djariya, jalkavaimo). Vaaleiden naisten hinta orjamarkkinoilla oli suurempi kuin tummempien, joten tummatukkaisten naisten hiuksia värjättiin ja voiteilla yritettiin saada iho vaaleammaksi. Seksiorjasta saattoi tulla tulevan hallitsijan synnyttäjä.
Vaikka koraani ei julistanut minkään rodun ylemmyyttä, pitivät muslimiarabit ja Pohjois-Afrikan berberimuslimit itseään muiden yläpuolella. Nyky-Espanjasta tehdyt geneettiset tutkimukset osoittavat, että Lähi-idän ja berbeerien perintöä ei ole enää nimeksikään espanjalaisissa.
Olin nuorempana jonkun berberitytön kanssa kirjeenvaihdossa ja hän kertoi, että arabien ja berberien välillä vallitsi rasismi ja että berberit olivat niitä rasistisempia, milä kuulosti ylpeydenaiheelta.
VastaaPoistaMuuten, ludvig XIV:n väitetään omanneen sekä maurilais- että juutalaisverta, Aragonian peruina. Sekoituksethan voivat olla varsin kiinnostavia ja onnistuneita.
Voi olla rienaavaa sanoa se tässä yhteydessä, mutta ainakin koirilla asia on näin.
Pienempi riviväli on parempi, mutta kappaleiden väliin voisi panna yhden tyhjän rivin.
VastaaPoistaNäin on. Tapahtui jotakin omituista.
PoistaOikeasti tämä on nykyään ihan yksinkertaista: Kun sanotaan rotu, tarkoitetaan kulttuuria. Kun sanotaan kulttuuri, tarkoitetaan rotua.
VastaaPoistaKahdesta erilaisesta ihmisestä vain toinen on oikeasti erilainen. Meidän muiden on pokkuroitava hänen näkemyksiään.
VastaaPoistaTuossapa venäläisten identiteetin uudeleen orijentoitumisessa olisi oiva markkinarako,meidän Suomalaisten näkökulmasta.
VastaaPoistaEsimrkisi useiden hallinnollisten innvatioidemme monistaminen,itäänpäin toisi toimintamahdollisuuksia ,esimerkiksi niinkin jokapäiväinen idea, kuin asuin talo-osakeyhtiö on vieras suurimmalle osalle tellusta, saati venäjää.
Karjanhoidossa,esimerkiksi hormooniperäisen lypsyn idean viemisessä olisi meikäläisille tehtäväkentää.
Vataanotto luulisi nyt Ukrainan tapahtumien jälkeen olevan myötämielisempää, kun slaavilaisuus ei enää ole niin kovassa huudossa,eikä amerikkalaisuus enää välttämättä ole kovinkaan idealisoitua.
Täytyisi kuitenkin välttää, helmasyntiämme,nimeltä ylimieliisyys,vaikka kuvittelisimmekin olevamme joissain asioissa kuvykäämpiä.
Ylimielisyys? Suomalaisten ylimielisyys?
PoistaPauli hyvä, aprillipäivä oli eilen. Olet hiukan myöhässä.
чухна и точка. это тебе финская гадина
VastaaPoistaonko sitten tsuhna ihminen?
VastaaPoista