Intohimoviikon johdosta mieleen tullutta
Hiljainen- eli piinaviikko on vanhaksi
venäjäksi strastnaja sedmitsa (страстная седмица/неделя).
Tämä viittaa tietenkin Kristuksen kärsimyksiin, strasti.
Sana strast tarkoittaa myös intohimoa, kuten myös passio, kärsimysnäytelmistä käytetty termi. Asia on kiinnostava. Tämä
tuo mieleen ajatuksia.
Mika Waltari totesi aikoinaan
jonkin romaanihenkilönsä suulla, että hän oli nähnyt naisten kasvojen vääntyvän
samanlaiseen irvistykseen sekä suurimman nautinnon että suurimman kärsimyksen
hetkellä.
Onko himo itse asiassa kärsimystä?
Tämän ajatuksenhan tapaamme itämaisessa filosofiassa. Mutta onko siis myös
kärsimys oikeastaan nautintoa?
Tätä asiaa ei ole todennut vain
markiisi de Sade kumppaneineen, vaan myös lukemattomat pariskunnat ennen häntä
ja hänen jälkeensä. Myös Jean-Jacques Rousseau Tunnustuksissaan kertoi, miten hän oli jo kymmenvuotiaana huomannut
nauttivansa lapsenhoitajan kurituksesta siinä määrin, että alkoi hankkia näitä
kokemuksia tekemällä tuhmuuksia.
Mutta ei kaikki tuska ja kipu ole
tavoittelemisen arvoista, kuten jo terve järki sanoo. Tuska-festivaalien nimen ideana lienee toki aivan tyhjänpäiväinen èpatage: ratsastetaan mielettömyydellä
ja nautitaan sivullisten närkästyksestä. Toki sadistisia nautintojakin lienee
tarjolla näillä markkinoilla. Kuinkas muuten.
Oliko Jumalakin itse asiassa
sadisti ja saiko hän tyydytystä siitä, että pani viattomia ihmisiä kärsimään
tuskia, joilla ei ollut nautinnon kanssa mitään tekemistä? Näin rohkenivat
jotkut ranskalaiset filosofit järkeillä Lissabonin maanjäristyksen (1755)
johdosta. Vaikka tuska saattoi joskus tuottaa nautintoa, oli maailmassa myös
puhdasta kärsimystä.
Mitäpä sanoikaan Lermontov:
Что страсти: ведь рано иль поздно их сладкий недуг
исчезнет при слове рассудка
И жизнь, как посмотришь с холодным вниманьем вокруг,
такая пустая и глупая шутка!
Siis elämäkö olisi järjellä
ajatellen vain tyhjä ja typerä vitsi? No jopas onkin mahtavaa tämä inhimillisen
-ikioman- kärsimyksen glorifiointi. Ja rienaavaa. Jumalan näkökulmahan se on.
Rienaavaa olisi tietenkin myös ajatella,
että jumalallinen ristiinnaulittu olisi nauttinut kärsimyksistään, vaikka nyt
olisikin voinut ajatella siinä samalla pesevänsä puhtaaksi maailman synnit.
Tiedämme, että hän koki myös hylkäämisen tuskat. Uskonnolliselta kannalta
kyseessä on mysteeri, joka ei avaudu loogiselle analyysille, vaan tunteelle,
kukaties. Jätetään siis se.
Yhtä kaikki, kiduttavaa joka
tapauksessa on intohimo, passio, ei
sitä suotta nimitetä kärsimyksen kanssa samalla nimellä.
Miten sanoikaan nuori Catullus:
Odi
et amo, quare id faciam,
fortasse
requiris
Nescio,
sed fieri, sentio et excrucior!
Viha ja rakkaus siis raastoivat
Catulluksen mieltä ja jos joku halusi kuulla, mistä moinen johtui, joutui
runoilija vastaamaan ettei tiedä. Kuitenkin hän tunsi niin tapahtuvan ja joutui
sen tähden kärsimään ristiinnaulitun tuskia.
Muistakaamme, että
ristiinnaulitseminen, kuten seivästäminen oli tuohon aikaan tavallinen
teloitustapa, jonka roomalaiset hyvin tunsivat ja olivat kai useinkin nähneet
onnettomia rangaistavia esimerkiksi Via Appian varrella. Ei siinä mitään pyhää
ollut, päinvastoin.
Mitäpä siis tuohon sanomaan? Miser Catulle: quid moraris emori! Miksi
kurja Catullus sitten et mieluummin ota ja kuole? Hyvä kysymys.
Pakanat sikseen. Buddhalaiset, jos
heistä mitään ymmärrän, haluavat paeta kärsimystä nirvanaan sammuttamalla
tahdon. Eiköhän se mahda onnistua, kun omaksuu sitä varten oikean asenteen,
mikä ei mahda tarkoittaa, että sitä yritettäisiin väellä ja voimalla,
intohimoisesti.
Nuorempana jostakin syystä
kiinnostuin tuosta aiheesta, joka minusta tuntui tuoreelta ja jotenkin
lupaavalta, vakuuttavaltakin.
Ajan mittaan luulin havainneeni,
että tämän lajin viisastuminen oli parasta jättää niille, joilla oli siihen
luontaisia taipumuksia. Itse tunsin liikaa mieltymystä karjalanpaistiin,
alkoholijuomiin ja muuhunkin. Piipunpolton sentään jätin pois, niin paljon
filosofiaa kuin siihen sisältyikin.
Kun seitsenkymppiset (roaring seventies) nyt sitten avautuvat
keulan edessä, tuntuu siltä, että tätäkin asiaa voi tarkastella jo uudella
tavalla: luontevan kiihkottomasti.
Alkaa tuntua siltä, että enimpien
valistusfilosofien tapaan sitä tuntee vain ihmisluonnosta kumpuavaa tarvetta paeta
tuskaa ja etsiä (kohtuullisia, ei hirveitä) palkitsevia impulsseja.
Aleksandr Blok runoili säkeillä,
jotka nykyään, uudesta tarkastelupisteestä käsin, saattaa ymmärtää toisin kuin
ennen:
Ночь — как
ночь, и улица пустынна.
Так всегда!
Для кого же ты
была невинна
И
горда?
Лишь сырая
каплет мгла с карнизов.
Я и сам
Собираюсь
бросить злобный вызов
Небесам.
Все на свете,
все на свете знают:
Счастья нет.
И который раз в
руках сжимают
Пистолет!
И который раз,
смеясь и плача,
Вновь живут!
День — как
день; ведь решена задача:
Все умрут.
Jätetään siis se pistooli ja
tarpeeton pullistelu nyt rauhaan, hyvä runoilija. Tilanne on hallinnassa, eikä
tässä tarvita kärsimyksiä tai intohimoja. Ne kuuluvat nuorisolle ja niillä on
tarkoituksensa, jonka nyt saattaakin jo ymmärtää.
Arvoitus on ratkaistu ja vaikka ratkaisu
kuulostaa banaalilta, on se silti tosi: kaikki kuolevat. Ei siinä mitään
kummallista ole, toisin kuin elämässä.
Mielenkiintoinen kirjoitus, etenkin nuorena miehenä usein tuntuu maailman olevan täynnä intohimon ja kiihkon kohteita. Tämä antaa toivoa paremmasta maailmasta, sitten kun vanhuus koittaa. Kiitoksia myös lisäyksestänne buddhalaisuuden suhteen. Mutta ei buddhalaisuudessa pyritä karkaamaan, eikä halu itsessään ole väärin, vaan kuinka sitä käyttää. Haluaminenen jaetaan kahteen eri kategoriaan. On tanhaa eli haluamista, joka ei tyydyty tai jota ei ole mahdollista tyydyttää ja sitten on Chanda eli järkevää halua, joka on mahdollista tyydyttää, esimerkiksi veden juominen. Itse halunimpulssi on arvoneutraali ja luonnollinen osa elämää. Buddhalainen munkki tai maallikko pyrkii muokkaamaan vaihe vaiheelta haluansa sopusuhtaisemmaksi ja harmonisemmaksi muun maailman kanssa. Olisihan buddhalaisuus aika naiivi uskonto, jos vaikkapa tuomitsisi iltalenkkeilyn halun yhdeksi syistä kärsimykselle., pikemminkin kyseinen halu vähentää kärsimystä vanhemmalla iällä.
VastaaPoistaSuomalaisella on intohimoinen suhde vain sotaan, ja pankille lyhennettävään asuntolainan.
VastaaPoistaSorry vaan Timo, mutta nyt on isoja asioita päälle....
VastaaPoistaSeitsemänkymmentä alkaa olla passeli ikä ymmärtämään intohimon tärkeyden. Ilman himoa ei meitä olisi, mutta vielä pahempaa, ei olisi kirjoja, ei sinfonioita, eikä muitakaan kuolemattomia taideaarteita. Nuoruuden intohimon nitistäneitä ihmisiäkin on joukossamme ja se tekee surulliseksi, vaikka ei niistä kyllä paljon harmiakaan ole. Näin vanhemmisten intohimot eivät enää leisku, mutta hiilloksesta kannattaa pitää huolta, Se lämmittää mukavasti ja kyllä silläkin lämpöenergialla saa kaikkea mukavaa aikaiseksi.
VastaaPoista"Mika Waltari totesi aikoinaan jonkin romaanihenkilönsä suulla, että hän oli nähnyt naisten kasvojen vääntyvän samanlaiseen irvistykseen sekä suurimman nautinnon että suurimman kärsimyksen hetkellä."
VastaaPoistaMissä kirjassa?