Rodut ja kansat
R:t ja kansat
Sattuipa
pitkästä aikaa silmään Venäjän Tiedeakatemian vuodesta 1971 julkaisema
aikakauskirja Rasy i narody, Rodut ja
kansat (Расы и народы : современные этнические и расовые проблемы).
Kyseessä on siis
tieteellinen, antropologinen aikakauskirja, jota meidänkin
Kansalliskirjastoomme tilattiin vuoteen 1986 saakka. En tiedä, miksi tilaus
sitten lopetettiin, luultavasti siksi, että se on myös internetistä saatavissa.
Sehän on toki aivan pätevä syy.
Voidaan
kuitenkin todeta, että sana ”rotu” on useimmissa eurooppalaisissa kielissä
muuttunut epäsanaksi, kuten aikoinaan
poliittisesti epäkorrektit hahmot kuten Trotski Neuvostoliitossa muuttuivat
epähenkilöiksi. Silloin oli turha etsiä hakuteoksista Trotskin nimeä, vaikka
termi trotskilaisuus löytyi. Se oli
kuin se kuolleen kissan irvistys, joka jäi jäljelle, kun kissa itse oli jo
hävinnyt.
En itse asiassa
ole oikein varma edes siitä, saisinko oikeastaan käyttää tuota yhtä sanaa,
sillä nykyään on aivan yleistä myös oppia saaneissa piireissä, että pelkkä
tietty sana laukaisee primitiivireaktion ja aiheuttaa älyllisen toiminnan
lakkaamisen tai krampin. Ehkä siis puhun vain r-sanasta.
Neuvostoliitossa
r oli normaalisti käytetty käsite,
johon ei liittynyt mitään sen kummallisempia tunteita. Jokainen tiesi, että
natsit olivat aikoinaan kyhänneet yhtä hirviömäisen kuin alkeellisen r-opin, jonka mukaan slaavit olivat
ali-ihmisiä ja he itse yli-ihmisiä.
Eipä tällaisen
idiotismin kumoamiseen mitään tutkimuslaitoksia tarvittu eikä siis itse koko
surkea rakennelma ansainnut suurta kriittistä tutkimustraditiota, jossa se
olisi osoitettu vääräksi. Kapitalismin kanssa asiat olivat tietenkin aivan
toisin. Sen käsitteitä ei hyväksytty.
Länsimaissa,
USA:sta alkaen on viime vuosikymmeninä kehittynyt outo allergia tietyille
käsitteille ja sanoille, jotka on poliittisesti epäkorrekteina sitten
kielletty. R kuuluu näihin. En ryhdy tässä selvittämään, miten kauan tämä
tilanne on vallinnut, mutta herää vahva epäilys siitä, että se on syntynyt
USA:n rotuerottelun, tarkoitan siis segregaation
virallisen lopettamisen myötä eli saanut alkunsa noin puoli vuosisataa sitten.
Sen jälkeen
sama, puhtaasti amerikkalainen r-sanaan
kytkeytyvä konnotaatio on siirretty myös meille, jossa ei koskaan ole ollut
minkäänlaista segregaation perinnettä. Mutta näinhän se kulttuuri niin
sanoakseni etenee.
Venäjällä tämän
asian historia on ollut toinen. En nyt ryhdy tässä puhumaan kansanmurhista,
joita tuon maan historiaan sisältyy ehkä enemmän kuin muiden, mikäli käsitettä
tietyllä, tarkoituksenmukaisella tavalla käytetään.
Puhun tässä
roduista (siis r:istä), joihin liittyvillä näkemyksillä myös venäläisessä
kulttuuripiirissä toki on ollut myös poliittista käyttöä. Itse asiassa sitä on
tänäkin päivänä, kun erityisesti kiivaimmat ukrainalaiset ovat sanoneet itsensä
irti sukulaisuudesta isovenäläisten kanssa.
Jälkimmäiset on
selitetty itse asiassa suomalaisiksi ja tataareiksi, joissa slaavilainen aines
on aivan vähäistä. Toki venäjä on slaavilainen kieli, mutta se vain osoittaa
tuon kansan (moskaly, katsapy)
kataluutta: kielensäkin se on varastanut…
Näille asioille
suomalaiset kai tätä nykyä naureskelevat, mutta asia ei ollut ihan itsestään
selvä 1800-luvun lopulla, kun V.O. Kljutševski -erittäin kunnioitettu
historioitsija- esitti väitteensä, jonka mukaan isovenäläisessä kansassa oli 80
prosenttia suomalaista ainesta. Ei tätä asiaa Moskovassakaan noin vain
purematta nielty, koettiin se sen verran alentavana.
Mutta tämä nyt
on sivuseikka suuressa kuvassa r-käsitteen
kohtaloista. Jos vilkaisee venäläistä wikipediaa, voi todeta, että siellä kyllä
tunnetaan nykyaikaiset läntiset käsitykset r-asioista
ja hyväksytään normaalit tieteelliset metodit.
Sen sijaan
omituisena esiintyy tässä yhteydessä länsimainen tapa kieltä r:n olemassaolo, ikään kuin se, mitä
aistein havaitaan, olisi jotenkin sopimatonta hyväksyttäväksi saati
tutkittavaksi. Niinpä tutkitaan jotakin näkymätöntä.
Eilen,
aprillipäivänä, huomasin eräässä fb-postauksessa teesin, jonka mukaan tiedämme
varmasti, että kaikki ihmisryhmät ja siis myös ihmiset syntyvät täsmälleen joka
suhteessa yhtä lahjakkaina, paitsi jotkut vielä lahjakkaampina esimerkiksi
joidenkin fyysisten, mutta ei missään tapauksessa muiden seikkojen suhteen,
mikä voidaan sitä paitsi selittää muilla kuin r-seikoilla.
No,
ajatuspoliisin toiminta synnyttää aina sen paljastavaa huumoria, näinhän se oli
Neuvostoliitossakin ja näin se on meilläkin. Tästä tulee mieleen toinen
postaus, joka paheksui sitä, että jossakin uutisessa erään rikoksen uhrin oli
mainittu olleen poikkeuksellisen kaunis.
Eikö tämä jo
ollut asiatonta. Olisiko saman logiikan mukaan hyväksyttävää sanoa, että joku
uhri oli poikkeuksellisen ruma? Jos hyväksytään erilaisuus, niin sitten
hyväksytään. Erilaisiahan me kaikki olemme, mutta jokainen kai tämän
sivilisaation vanhojen normien mukaan vastaa vain itsestään ja lisäksi ehkä
fanittamastaan joukkueesta. Jälkimmäiseen asiaan liittyvistä seikoista ja
säännöistä en tosin ymmärrä mitään.
Joka tapauksessa
siis tuo venäläinen wikipedia, jollaiset itsekorjaavina systeemeinä yleensä
melko luotettavasti heijastavat yleisesti hyväksyttyjä käsityksiä, kertoo, että
tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että on vain yksi ihmislaji. Rotujen määrästä sen sijaan on vaihtelevia käsityksiä ja
toiset puhuvat kahdesta kantarodusta (stvol) ja toiset jopa viidestätoista.
Entisen Sovetski entsiklopeditseski slovarin
mukaan rotuja olisi kolmekymmentä. Toki luokittelut olivat ennen muinoin hieman
Linnén taksonomian tapaisia, ulkoisten tunnusmerkkien mukaan tehtyjä.
Nykyäänhän on tullut käyttöön myös geenitutkimus, jolta voitaneen
lähitulevaisuudessa odottaa paljonkin uutta tällä alalla.
Mutta ehkä koko r-sana todella joutaisi jättää pois
käytöstä, vaikka sen kieltäminen tietenkin on obskurantismia ja paluuta
primitiivisen kulttuurin piiriin? Mihin sellaista oikein tarvitaan?
1950-luvulta
lähtien lännessä alettiin puhua (geneettisistä) populaatioista ja hylättiin tieteen piirissä r-sana, vaikka itse
tutkimus oletuksineen pysyi aivan entisellään. Suuntaus tuntuu keinotekoiselta
ja sen ydin haisee epäterveeltä. Eikö sana
”rotu” pitäisi arkikielessä hyväksyä normaalina ja aivan neutraalina asiana,
jota se on meillä aina ollut? Mikä on tässä tieteen ja arkikäytännön suhde?
Vastaus kuuluu,
että tieteellisen ajattelun tehtäviin kuuluu, että se auttaa meitä selittämään
itsellemme asioita, joita ympäristössämme näemme. Arkikokemuksessa sen sijaan
emme kohtaa geenejä emmekä haploryhmiä. Esimerkiksi ihmisten ihonväri vaihtelee
suuresti, lähinnä ruskean eri sävyissä. Sivistyneelle ihmiselle asia on täysin
normaali ja hyväksyttävä ja vain tolvana leimaa yksilön hänen viiteryhmänsä
perusteella.
Tosin ei kannata
sulkea silmiään siltä, että erilaisia yhteisiä tunnuksia keskenään jakavat
ihmiset muodostavat säännöllisesti ryhmiä. Rotupiirteitä ylittävät tekijät
saattavat kuitenkin olla monin verroin edellisiä tärkeämmäksi koettuja,
ajatelkaamme nyt vaikkapa jalkapalloa ja uskontoa. Ei ihmiskunta koostu
pelkistä yksilöistä. Ryhmien merkitys on jotakin muuta kuin jäsentensä summa.
Ei siinä mitään kummallista ole.
Mutta silloin,
kun koko viiteryhmä ikään kuin julistetaan salaiseksi ja tavallaan halutaan
kieltää ihmisiä uskomasta omiin havaintoihinsa, ollaan jo kaukana sillä tiellä,
joka johtaa kohti Orwellin vuotta 2050. Vuosi 1984 jo taisikin mennä hurahtaa
ohitsemme ilman, että olisimme sitä lainkaan huomanneet.
No nyt vähän normaalimpi riviväli.
VastaaPoistaTämä on miellyttävämpi lukea. Kun rivi on lyhyt, riviväli voi olla vaikka vielä karvan verran tiiviimpi.
PoistaJoillakin sivustoilla on otettu tyylikeinona käyttöön tekstityyppi, joka hädin tuskin erottuu taustastaan. Jotkut jutut on pitänyt lukea kopioimalla ne kirjoitusohjelmaan, jossa teksti erottuu luonnollisen mustana valkoisella taustalla. Tällaistakin vanhuus teettää.
Minulle kelpaavat kaikki rodut, paitsi ne, joilla on sontaa varpaiden/korvien välissä.
VastaaPoistaJos Nikita Hrushtshev ei olisi paljastanut puoluekokouksessa Stalinin henkilökulttia ja rikoksia, niin ei olisi syntynyt myöskään Kekkosen ja Hrushtshevin ystävyyttä, samaten herttaista Suomen ja Neuvostoliiton välistä ystävyyttä. Brezhnevin neostalinismi laittoi asiat "paikoilleen" eli suomettumiseksi.
VastaaPoistaDNA-tutkimukset eivät valehtele jos näytteet otettu ammattitaidolla. Isäpuolen DNA-Y tulokset viittaavat 61%:n itävaikutteeseen. Venäjällä tuohon sakkiin kuuluu noin 30 miljoonaa joko venäläistä tai suomalaisugrilaista. Tämä on noussut esille eteenkin Ukrainassa jossa on aloitettu vänkääminen siitä että vain he ovat oikeita slaaveja ja venäläiset eivät.
VastaaPoistaItse henk.kohtaisesti olisin enemmän kiinnostunut nykyään siitä miten erillaiset äidinkielet muovaavat maailmanhahmotustamme. On näet havaittu että geneettisesti saman seudun pohjalaiset ruotsinkieliset ja suomenkieliset hahmottavat maailman varsin eritavalla. Kieli, ei "rotu", saattaakin olla suurin selittäjä eri etnisten ryhmien käyttäytymiselle.
Olen muuten sitä mieltä että eteenkin luoteisvenäläinen on huikean paljon lähempänä keskiverto suomalaisen sielunmaisemaa kuin joku amerikkalainen tai britti.
Luexsklen aina jokus tanskalaisen Hartgwig Frischin mainiota Euroopan kulttruuhistoriaa. Siinä kirjna lakvuaiheessa käsiteli rotupiiretitä ja sitten liäsi jotian hyvin oleellista (muistinvarainen lainauas):
VastaaPoistaNämä eivät anne perusteita millekään rotuylpistelylle. Nämä piirteet kertovat kansaryhmien historiasta, vaellluksista ja keskinäisestä vuorovaikutuksesta.
Humanistiliitos soli runsas viikko sitten antoisa seminaari, josta yksi osio käistteli suomalaisten geeniperimää eurooppalaisten ja muidenkin kansojen joukossa. Kiintoisaa. Yksityiskohta: kuusamolaiset muodostvat selvästi erottuvan ryhmänsä. Kertoo maan asutushistorista.Joskus 1500-1600 luvulla 20 perhekuntaa muutti Kuusamon seuduille, ja heidän jälkeläisitään pitäjän väestö pääosin koostuu.
MafH