Pariisi kehityksen kärjessä
Pariisi on aina yhden messun
arvoinen, kuuluu jo Henrik IV sanoneen. Euroopan ainoa todellinen suurkaupunki
se olikin vuosisatojen ajan.
Parisataatuhatta oli valtava määrä
silloin, kun Olavi Maununpoika rehtoroi Sorbonnessa. Tuo tieteen ahjohan
toivotti silloin tämän nykyään niin ylistetyn La Pucellen eli Jeanne d’Arcin roviolla käristettäväksi.
Vuonna 1905 Pariisin kaupunkialueella
oli jo neljä miljoonaa asukasta, mikä tuotti ajan kunnallistekniikalle ylivoimaisia
ongelmia. Futurologit näkivätkin jo surkean lopun koittavan, kun tuo valtava
ihmismassa tukehtuisi hevosenlantaan, joka helteellä nousi pölykerroksena
ihmisten hengitysilmaan. Teki siinä mieli mennä vähintään Seinen rannalle tai
Bois de Boulogneen happea haukkaamaan.
Nyt Île-de-Francessa eli
suur-Pariisissa asuu jo noin kaksitoista miljoonaa ihmistä, joista parikymmentä
prosenttia siirtolaisia -ei sentään enempää, vaikka joillakin seuduilla siltä
näyttäisi. Varsinaisen cityn asukasmäärä on noin sadassa vuodessa pudonnut noin
kolmesta noin kahteen miljoonaan, siis hyvin pyöreästi sanoen.
Kuten jokainen ymmärtää, kehitys ei
tarkoita kaupungin pienenemistä, vaan kasvamista. Väki on vain mennyt hieman
loitommalle keskustan ahtaista hellahuoneista.
Joka tapauksessa porukkaa riitti
taas pääsiäisen tienoona enemmän, kuin olisi kaivannutkaan. Asia koski etenkin
Sacré-Coeuria ja Versailles’ta. Koskaan sen puolen vuosisadan mittaan, jolloin
olen Pariisissa käynyt, ei ruuhka ole ollut samaa tasoa.
Konepistoolimiehiäkin oli, mutta ei
häiritsevän paljon. Sacré-Coeurissa oli sentään neljän tai viiden miehen ryhmä,
joka edusti jo melkoista tulivoimaa. Tuli kyllä mieleen, että olisi ehkä ollut
parempi sijoittaa konekiväärejä strategisille paikoille. Tämä olisi kaiketi
mahdollistanut tarkemman tulituksen ja tarvittaessa myös ristitulen, joka on
monin verroin tavallista käsivaralta ruikkimista tehokkaampaa.
Mutta aseet vaikenivat, mikä ei
ollut pettymys. Sinänsä valtava ihmismassa olisi kyllä tarjonnut hyvän turvan luoteja
vastaan, mutta toisaalta se olisi alkanut talloa itseään ja ainakin
Versaille’ssa olisi kuka tahansa voinut tappaa kymmeniä ihmisiä jo pelkällä
”täällä on susi!” –huudolla tai heittämällä papattimaton.
Mutta arvaan, että tällaisten
asioiden ajatteleminen on sopimatonta, joten pois se. Samaan aikaan jotkut
terroristit olivat suunnitelleet presidenttiehdokkaan murhaamista ja hankkineet
konepistoolin ja muuta rekvisiittaa.
Uhrikandidaatti oli tosin muuan
väärinajatteleva hyvien ihmisten inhokki, joten eipä siitäkään kannata sen
enempää melua nostaa. Tämä nyt vain sattuu kuulumaan suurkaupungin arkeen,
kuten Lontoon pormestari äskettäin lausui. Sen sijaan on syytä keskittyä
ajattelemaan sitä, miten hienoa on ollut päästä eroon tuosta hevosenlannan painajaisesta.
Muuten: jopa Pariisin riesana ollut koiranpaska näyttää vähentyneen. Ja sitten
vielä puhutaan kulttuuripessimismistä.
Se valtava turistimassa, joka
Pariisin nyt täyttää, on etupäässä itämaista. Monet puhuvat kiinaa, mutta
taitaapa joukossa olla myös koreaa ja japania. Toki myös indokiinalaista le monde francophonen väestöä on
Pariisissa paljon. He asuvat siellä ja menestyvät. Ja moni afrikkalainen puhuu
ranskaa äidinkielenään jo maahan tullessaan.
Hyvä, perin hyvä on siis Pariisi
sellaiseksi kaupungiksi, joka avautuu maailmalle ja toivottaa avosylin vastaan
uudet asukkaat ja kansalaiset. Onpa siinä impivaaroille opiksi otettavaa.
Jostakin syytä 1. arrondissementin ravintoloista
näyttää myös absoluuttinen enemmistö olevan japanilaisia. Pohdittavaa
kotimaisen cuisinen jämähtäneille
ihailijoille?
Mutta olisi väärin sulkea silmiä
niiltä ongelmilta, jotka keskittyvät esikaupunkeihin. Jo matkalla Roissy’stä
keskustaan tapaa radan varrella tutun maiseman. Niin sanotut graffitit eli
tolkuttomat ja taitamattomat kuvan tapaiset tuherrukset peittävät seiniä
kilometrin toisensa perästä.
Jos viitsii vilkaista maahan, huomaa, että se
on täynnä lasinsirpaleita, muovipusseja ja kaikkea mahdollista saastaa, jota
kukaan ei ole viitsinyt korjata pois eikä tule sitä koskaan tekemäänkään. Kuva
muistuttaa joitakin Washingtonin esikaupunkeja. Tämä on nimenomaan nykyaikaa.
Mutta miksipä kiinnittää huomiota
asioihin, jotka lopultakin ovat epäolennaisia. Pariisin vesijohtovesi on
juotavaa. Ei nyt herkkua, mutta verrattuna siihen moskaan, joka joskus levitti hirveitä
epidemioita, on tässä edistytty jo aivan toiselle tasolle. Kiitoksia toki
kaikille asianosaisille!
Muistan hyvin, miten aikoinaan
Neuvostoliitossa virallinen oikeinajattelu paheksui syvän tekohurskaasti
sellaista turistia, joka puhui vaikkapa Leningradin tai Moskova harmaudesta. Olisiko muka sitten
haikailtu takaisin niitä Puškinin aikoja? Ja eikö ymmärretä, miten
kansan silloin kärsi? Sellaistako haluatte, kunnottomat?
Bulat Okudžava teki aiheesta
salapirullisen laulunkin, jossa ihailtiin Moskovan uusia ihmeitä, mutta
uskallettiin silti toivoa, että olisi päässyt Puškinin kanssa guljailemaan ravintola Jariin vaikkapa
nyt varttitunniksi…
Mutta ei se Puškin
palaa Venäjälle eikä Runeberg Suomeen. Ja miksi sitä paitsi pitäisi ängetä
Sacré-Coeuriin aurinkoisena kevätpäivänä tai yleensäkään Versailles’hin koskaan?
Ellei halua joutua tungokseen, voi aina mennä kirkkoon.
Toki Nôtre Damessa aina kansaa
riittää, mutta mahtuu sinne hyvin, kun aamulla menee. Kerettiläinen ajatus
kyllä kiiruhtaa heti kysymään, miksi käytetään sanaa Dame eikä esimerkiksi Demoiselle
(Mademoiselle)? Sama ilmiö on myös espanjassa: Nuestra Señora.
Olisko tuo senjoriitta sitten muka tytöttelyä? Eikö asia ole päinvastoin:
juuri kohottamalla teinitytön jumalanäidiksi, nostettiin arvoon arvaamattomaan
(arvata= arvioida, ark.) juuri ihminen nuoressa hahmossaan tyttönä?
Mutta teologi en ole, joten kysyn
vaan. Joka tapauksessa kirkot, joita katsastin kymmenkunta, olivat perinnäiseen
tapaan kutakuinkin tyhjiä. Saint-Germain-des-Prés
oli toisena pääsiäispäivänä pienoinen poikkeus. Siellä muuten saarnasi nainen
ja sitä paitsi englanniksi. En jäänyt kuuntelemaan.
Muuten, tässä kevään korvalla tuli
käytyä myös Pietarin Petrikirchessä,
jossa saarna myös oli englanniksi. Lieneekö oppikaan ollut tohtori Lutherin
peruja, vai olivatko nuo käänynnäisiä? Riiassa saarna oli sentään saksaksi,
mutta yleisöä oli kovin vähän.
Marais’n Paavalinkirkossa oli
lavastettu tyhjä hauta, mutta asia tuntui jotenkin falskilta. Ei se nyt samaa
luokkaa ollut kuin nuo Loretan eri puolille Eurooppaa kuulemma lentäneet Santa
Casat, Jeesuksen kodit, mutta rippikoulun 1960-luvun alussa käyneestä se tuntuu
jotenkin halpahintaiselta ja muistuttaa nykyisiä Helsingissä äskettäin vietettyjä
naisten ristiinnaulitsemispeijaisia.
Koska moskeijoissa tuskin saa nähdä
kuvaelmia, joissa naiset esittävät Mohammedia, ajattelin pistäytyä Pariisin
suurmoskeijassa, mutta puhti loppui kesken. Sen sijaan kävin viimeinkin
Arabimaailman instituutissa, joka olikin vain pieni talo keskellä suurta
yliopistokorttelia. Luulin joskus, että siihen kuului koko kortteli ja torni
päälle päätteeksi.
Instituutin näyttely oli pieni ja
pröystäilemätön, mikä hyvin sopiikin instituutin asemaan yliopiston keskellä.
Ainakin näytti siltä, että siinä oli ikään kuin yksi tutkimuskohde muiden
muassa. Niin kauan kuin asetelma säilyy tällaisena (onhan se?), eli islamin
normatiiviset pyyteet torjutaan ehdottomasti, ovat asiat kohdallaan ja
Houellebecqin dystopiat pysyvät mielikuvituksen tasolla.
Mutta eipä olla hyväuskoisia. Monet
eivät ole tyytyväisiä tähän tilanteeseen ja jotkut heistä eivät kaihda mitään
keinoja. Pariisi on kautta historiansa ollut Euroopan kehityksen kärjessä. Jos
se pettää, on muuallakin syytä huoleen.
Toivotaan vain, että esivallan
miekka pysyy terävänä, eikä hengen miekkakaan Ranskassa tylsy samalle tasolle,
jolla se Suomessa on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.