Ihmisaivojen kurjuudesta ja kiroamisen
merkityksestä
Kuten
asiantuntijat ovat todenneet, ihmisillä on monet aivot. Yksi niistä on
liskoaivot ja se on kaikkein primitiivisin, sitten on muutama muu ja olivatkos
ne nyt nämä savanniaivot se kaikkein korkein yksikkö? Enpä muista, vaikka
muistikin kai sijaitsee jossakin siellä mainitussa paikassa, siis yksilöllä.
Joskus
poikasena, kun vielä opiskelin, elättelin suuria kuvitelmia siitä, miten
viisaaksi ihminen voisikaan vielä tulla, jos ryhtyisi rationaaliseksi ja
käyttäisi hänelle suotuja aivoja enemmän kuin niiden muutaman prosentin verran,
kuten yleensä tehdään.
Jossakin
vaiheessa huomasin, että toiveet ovat turhia. Isänmaan toivojen piirissä levisi
kulovalkean tavoin ideologia, jollainen olisi luullut parhaiten sopivan
jollekin savannien tai viidakkojen pygmikansalle.
Minän
sijasta kaikkialla toimi me, joka
vieläpä oli sellainen, että se vaati jäseneltään aivojen heittämistä ensin
narikkaan. Sen jälkeen nuo intellektuellit näköjään saavuttivat jonkinlaisen euforisen
somnambulismin tilan, jossa järki ja tunne olivat tasapainossa, eli siis niin
koettiin olevan.
Massan
kollektiivinen typeryys on yhtä läpitunkematonta kuin on sen jäsenten
uskollisuus asialleen. Varmuuden vuoksi vielä julistetaan ja liturgisesti vatvotaan
sitä, että varaukseton suhtautuminen pyhään asiaan on suurin mahdollinen hyve
ja joukosta irtaantuminen taas kuolemansynti.
Mutta tämä nyt
toki koskee ns. älymystöä. Asiat eivät kuitenkaan ole paljonkaan paremmin sen
penseän enemmistön taholla, joka ei oikein jaksa syttyä sellaisista aatteista,
jotka menevät omaa ja läheisten hyvinvointia kauemmas ja ovat siis
varsinaisesti rationaalisia luomuksia.
Vaikka
tavalliselle poroporvarille ei voi myydä korkealentoisia aatteita ihan
identiteettitekijäksi asti, ei hänkään ole immuuni kollektiivisille elämyksille
ja sitoumuksille. Siihen on taipumusta.
Oman maan ja
kansan menestys historiassa, sodissa ja rakennustyössä elähdyttävät kansalaista
ja viimeistään potkupallokentän katsomossa tavallinen kunnon kansalainen kokee
tajunnanräjäyttävän kollektiivisen typeryyden kosketuksen. Ollaan sankareita
kaikki, myös aivan pelin ulkopuolinen katsoja kaikessa vähäpätöisyydessään.
Vastaavasti
ollaan kai surkimuksia kaikki, jos peli menee huonosti, vai miksei oltaisi? Maailma
on kuitenkin armoton paikka ja ihmisaivot pyrkivät pehmentämään kolhuja ja
muutenkin käsittelemään kokemaansa tarkoituksenmukaisesti, yksilön henkisen
hyvinvoinnin ja suorituskyvyn kannalta. Siksi häviö selitetään pois, ellei
voitoksi, niin olosuhteisiin nähden loistavaksi suoritukseksi.
Eipä tässä ihan
johdonmukaisia olla. Jos peli meni huonosti, niin ehkä kannattaisi selittelyn
sijaan vain tunnustaa tosiasiat ja opetella pelaamaan paremmin, ellei sitten
luovu koko tuosta tarkoituksettomasta korviketoiminnasta.
Aivotoiminnan
primitiivisyydestä kertoo osaltaan myös taipumus mellakointiin, jonka voimme
todeta keskittyvän tietynlaisille alueille tietynlaisen väestön keskuuteen.
Myös jälkimmäinen tekijä on aina välttämätön,
eikä siitä sen enempää. Se tuli mieleeni vain siksi, että koko niin sanotun
poliittisen korrektiuden synty ja kehitys näyttää liittyvän juuri aivojen
primitiiviseen taipumukseen yhdistää toisiinsa yksilö ja yhteisö. Mitä
primitiivisemmät ovat aivot, sitä lujempi tämä sidos on.
Ihminen, jonka
aivot yhä olisivat parhaimmillaan juuri savanneilla eikä kaupungeissa, ei
yksikertaisesti kykene mielessään tekemään eroa yksilön ja heimon välillä. Ne
ovat sama asia ja se, mikä uhkaa toista, uhkaa myös toista. Sama koskee lauman
hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Savanneilla,
kuten aavikon laidoillakin luultavasti saattaa olla viisasta ja perusteltua
tappaa viimeistä myöten samoile apajille saapunut vieras populaatio tai ainakin
sen miespuolinen osa. Sen jälkeen heimon voi olettaa olevan taas ainakin vähän
aikaa turvassa. Vanhassa testamentissahan esimerkkejä kansojen täydellisestä
tuhoamisesta on paljon eivätkä ne ole aivan vähäisen auktoriteetin käskystä
tehtyjä.
Asian huono
puoli on, että toinen osapuoli maksaa todennäköisesti potut pottuina heti, kun
pystyy ja jos se enää pystyy. Luin hiljattain Santeri Ivalon historiallisen
romaanin Juho Vesainen, jossa
tuollaista kierrettä kuvailtiin. Kuvaus ei kuitenkaan ollut moralistinen, vaan
pikemminkin sankarinpalvontaan vivahtava. Olemukseltaan totaalisen sodan
oloissa jopa kestiystävyyden pettäminen esitettiin kiitettävänä toimintana.
Heimoajattelun ohella kirjassa ymmärrettiin
myös verevän naaraan viehtymystä vastapuolen uljaaseen urokseen. Eihän tässä
kovin korkealla kulttuurin tasolla liikuttu, mutta voi sanoa kirjoittajan
olleen sukupolven verran aikaansa edellä. Tarinahan kelpaisi hyvin jollekin
D.H. Lawrencelle ja vastaaville, jotka alkoivat sitten maailmansodan jälkeen ymmärtää
primitiivisyyden arvoa. Ivalohan kuitenkin kirjoitti kirjansa Venäjän
keisarikunnassa, ennen sortokausia.
Mutta toki
1900-luvulla nousi myös suuri rationaalisuuden kultti yksilön ja hänen ryhmänsä
käsittämiseen nähden. Sillä ratsastava Stalin vakuutti, että jokainen vastaa
itsestään, ei siis poika isästään tai edes päinvastoin. Käytännössä asiat
tehtiin juuri toisin päin. Se, joka oli ”proletaarista” sukua tai vaikkapa
paljasjalkaisen varkaan jälkeläinen, kuului periaatteessa eliittiin, se, jonka
esi-isät olivat ”riistäjäluokkien jäseniä” sai taas vastata sukunsa synneistä.
Stalin siis
mahdollisesti luuli olevansa täysin rationaalinen ammuttaessaan suuren terrorin
aikana 70000 ihmistä. Ainakin uhrien valinnassa näkyy jälkiä rationaalisesta
lähestymistavasta, weberiläisittäin ajatellen.
Niinpä ihmisen
yksilöllisen toimet ja ajatukset eivät vaa’assa painaneet, kun likvidoitiin
kokonaisia vahingollisia ryhmiä ja niihinhän se insinöörityö kohdistui. Siinä
menivät kulakit ja siinä sosiaalisesti vahingolliset ainekset, tuossa olivat
trotskilaiset ja tuossa suomalaiset ja puolalaiset.
Toisin kuin
joskus kuvitellaan, niskalaukausta ei saanut vain jotakin tehtyään. Kyllä
tuhansille ja taas tuhansille riitti jopa se, että he kuuluivat johonkin
kansaan. Tarkoitan tässä ns. kansallisia operaatioita vuosina 1937-1938. Uhrien
määrä on kerrottu eri yhteyksissä yhä uudelleen ja uudelleen ja se näyttää yhä
täydentyvän. Halukkaat löytävät senkin internetistä. Paljonko heitä siis
oikeasti olikaan?
Olen jokseenkin
varma, että suurin osa suomalaisista ei osaa vastata tuohon oikein mitään.
Useimmat lienevät kuulleet, että rajan takana teloitettiin joitakin Kanadasta
muuttaneita suomalaisia, väärin syytettyinä kuka mistäkin.
No sellaistakin
tapahtui. Kun teloitetut suomalaiset lasketaan yhteen, saadaan nykytiedoin yli
kymmenen tuhatta henkeä. Se on kansan kokoon ja etenkin sen Venäjällä
oleskelleeseen osaan suhteutettuna paljon.
Mutta mitä
meidän pitäisi tälläkin tiedolla tehdä? Velvoittaako se mahdollisesti meitä
johonkin ja jos, niin ketä ja mihin? Mitä meidän pitäisi ajatella? Entä venäläiset
ja Venäjän valtio? Mikäli korvaukset omaisille on liikaa pyydetty, niin miten
olisi anteeksipyynnön laita?
Toisaalta
jokainen maa voi omasta puolestaan tehdä vastaavia laskelmia ja esittää
laskuja, niin myös Venäjä. Suomalaisten joukkomurha 1930-luvulla oli kuitenkin silkkaa
valtioterrorismia, joten vastuulliset on helppo jäljittää ihan virkateitse.
Mutta miten oli
Viipurin vuoden 1918 venäläismurhien kanssa?
Kyllä siinäkin
tekijöinä olivat valtakunnan viralliset edustajat ja kaiketi vastuu koituu
lähinnä komentaneille upseereille, jotka näyttävät olleen jääkäreitä.
Ylipäällikön eli siis Mannerheimin käskyn etsiminen on ilmeisen turhaa, sillä
sellaista ei varmastikaan annettu. Valtion vastuu näyttää selvästi
vähäisemmältä.
Mutta miten oli
hyvityksen laita? Millaisen vastuun murhaajat joutuivat kantamaan? Vai kuka
tässä oikein on vastuussa? Ehkäpä nyt sitten koko Venäjän kansa suuren terrorin
kohdalla ja Suomen kansa vuoden 1918 suhteen?
Huolimatta
siitä, että Saksan kohdalla on näköjään nähty hyväksi ajatella kansan
kollektiivisen vastuun mahdollisuutta, pitäisin sellaista nimenomaan
primitiivisen ajattelun hedelmänä.
Tihutöistä
kärsineiden omaiset vaatikoot hyvitystä, mutta kansakunnan kohdalla sellainen
ei tule kysymykseen puolin eikä toisin. Kaikkein vähiten vastuu siirtyy
polvesta polveen, vaikka kiivas Jahve kerran kertoikin kostavansa isien pahat
työt aina kolmenteen ja neljänteen polveen.
Hän oli tuolloin selvästi vanhanaikainen ja
sitä paitsi vain yhteen kansaan sitoutunut. Nyt eletään toista aikaa, vaikka
aivot tulevat sieltä menneisyydestä.
Minusta olisi
kuitenkin tärkeää edes tunnustaa noiden rikosten tapahtuneen sen sijaan, että
ne ikään kuin yritettäisiin pyyhkiä olemattomiin.
Jokaisella
kansakunnalla on oikeus ylpeillä sankareistaan, mutta eikö siitä seuraa myös,
että sillä on yhtäläinen velvollisuus murehtia ja paheksua roistojaan?
Sankareiden
galleria meillä onkin jo kaapin tai esimerkiksi pianon päällä, mutta mihin me
voisimme nuo roistot sijoittaa?
Luulen, että
jokaisen kansakunnan tulisi kehittää itselleen kauhukabinetti, jossa olisivat
muutkin kuin maanpetturit. Myös vieraita kansoja vastaan tehdyt rikokset ovat
rikoksia ja sellaisina pysyvät.
Venäjän
ortodoksisessa kirkossa luetaan ensimmäisenä suuren paaston jälkeisenä
sunnuntauna anateema erinäisille kerettiläisille ja pettureille, siis omille,
jotka ovat luopuneet oikeasta yhteydestään.
Kyseessä on
huikea julistus, jonka suoraselkäinen sanoma herättää pakostakin hartautta ja
kunnioitusta. http://uoj.org.ua/publikatsii/vopros-very/torzhestvo-pravoslaviyia-pobeda-istiny.
Milloin vastaavaa saa kuulla meidän kirkoissamme? Saattaisipa tulla jopa
kuulijoita.
Sellainen voisi
olla hyvä idea. Vieraiden kelvottomuus on terveelle savanniväelle niin ilmeistä,
ettei siihen liittyviä harjoituksia ehkä erityisesti tarvita. Näin oli ainakin
ennen. Miltä nyt kuulostaisikaan, jos vaikkapa edes juhlapyhinä kirkoissa kirottaisiin
erikseen kaikki kilpailevat uskontokunnat ja kristinuskon kilpailevat
suuntaukset, ideologiat ja nationalismit?
Minusta tämä
kuulostaisi niin primitiivisen typerältä, että ajatukselle pitää aluksi ihan
naurahtaa. Se, että oman lauman johtajille toivotaan korkeimman siunausta ja
järkeä vastuullisessa asemassaan, on sentään vielä jotakin aivan muuta.
Mutta miten
kaukana me oikeastaan olemmekaan siitä, että tässäkin maassa alettaisiin
saarnata vihaa vääräuskoisia vastaan ja heidän tuhoamistaan? Eikö itse asiassa
ole niin, että tällaista aletaan pitää jo normaalina ilmiönä ja kauhistellaan
pikemmin sitä, että joku saattaa asiaa paheksua kuin sitä, mitä siinä tehdään?
Samoja normeja kun nyt ei voi monikulttuurisessa maassa kaikille asettaa ja
monokulttuuri on niin last season.
Koska ihmisaivot
ovat niin primitiiviset kuin ovat, niitä täytyisi koko ajan muistuttaa siitä,
miten monimutkaisia asiat ovat. Muuten saatetaan hurahtaa kaljapatriotismiin (квасной патриотизм), jossa typerästi
luodaan itsestä retusoitu ihannekuva samalla, kun toisista maalataan pelkkiä
irvikuvia.
Ja koska meillä
nyt on sellaiset aivot kuin on, täytyy sekin hyväksyä tosiasiana ja hylätä
vahingollisena utopiana multikulturalismin ideologia.
Asiaan voinee
palata sitten, kun on todettu tämän ideologian jossakin maassa ihan
nuhteettomasti toimivan.
"Totta on se mikä ensimmäisenä mieleeni juolahtaa" tilastotieteen guru Metsämuuronen lausui, kun kerran keskustelimme totuusteoriasta.
VastaaPoistaMitä Stalinin uhreihin tulee, luvut vaihtelevat todella paljon.
Sinänsä viaton kirjoitukseni sai kommentoijan idästä -
Znaevperjantaina, huhtikuuta 07, 2017
You have inaccurate information about Joseph Stalin.
https://ketovuori.blogspot.fi/2017/04/leningrad-sinfonia.html
Jos lasketaan oman kansan uhriluku sisällissodassa suhteessa väestömäärään, Suomi sijoittuu palkintosijoille.
VastaaPoista"Luottamus" on sana joka rajoittaa aivojen toimintaa. Sen synonyymeja ovat "yhden ystävän politiikka" ja "suomalainen ei flirttaile vieraiden (idän) kanssa".
VastaaPoistaTäällä Sellon kirjaston sisääntuloaulassa höristelin korvia parisen syksyä sitten siepatakseni sanasen siitä mitä kirjastoväki oli koottu ison pöydän ääreen kuulemaan.
Naama vakavana varttuneempi kirjastohenkilö kertoi jotakin suurta ja merkittävää olevan tulossa; Mikael Pentikäisen kirja "Luottamus" pitää asettaa näkyville.
Häviötäkö ruotsalaiset selittivät pois, kun hiljaa kukkien ja myötätunnon lappujen kanssa kokoontuvat Drottningsgatanille. Stefan Pettersson kirjoittaa Nya Tidenissä kulkeneensa tiistaina paikalle, ja tuntevansa tulleensa uskonlahkon tilaisuuteen. Isku oli tapahtunut perjantaina, ja nyt oli jo tiistai, ja ruotsalaiset seisoivat hiljaa typertyneinä. "Mieleeni muistui Jim Jonesin uskonlahko 1970-luvulta. Hän vei 800 ihmistä kollektiiviseen itsemurhaan. Odotin vain, että joku laittaa lapun käteeni pyytäen auttamaan itsensä pois tästä maailmasta. Ruotsalaiset ovat todella outo kansa. Hiljaisia, passiivisia ja heikkoja. Yksinäisiä ja onnettomia. Täydellinen maa islamin valloituskohteeksi. Ei minkäänlaista vastarintaa. Ei minkäänlaista aggressiota. Ei mitään yhtenäisyyttä."
VastaaPoistaNiin, lujassa on kyllä ruotsalaisten luottamus ollut Hannu Hanhen tuurin jatkumiseen aina hamaan auringon sammumiseen saakka. Onkohan se jotakin "voittajan tautia" tms. hybristä?
PoistaTuurihan tietysti kestää tiettyyn rajaan saakka, mutta sillä on vaan ikävä taipumus myös päättyä äkisti, ja yleensä juuri sillä hetkellä kun sitä eniten tarvittaisiin ja seuraukset ovat muutenkin keljuimmat...
Vaan kuitenkin kaikitenkin, Mene Tekel on jo seinällä, ja sen viestin ymmärtäköön kenellä ymmärrystä on. Tukholman tapahtumissa ei ihmetä oikeastaan mikään muu, kuin että vastaavaa ei ole tapahtunut jo huomattavasti aiemmin. Ja pahoinpa pelkään, että eiköhän tämä "muoti" vielä meillekin kulkeudu ja tuskin siihen edes montaa vuotta menee. Jos niinkään pitkään...
Kun aikaa kuluu, asenteet Viipurin joukkomurhaan 1918 voivat muuttua. Minulla on FB-kaverina varsin oikeistolainen eläkeläispoliisi, jolla on sukujuuret Kannaksella. Hiljattain hän matkaili siellä ja kirjoitti asiasta. Hän tuomitsi joukkomurhan jyrkästi. Kommenteissa usea hänen hengenheimolaisensa oli samaa mieltä ilman vanhoja verukkeita, että tekivät punaisetkin sitä ja tätä...
VastaaPoista"Valtion vastuu näyttää selvästi vähäisemmältä."
VastaaPoistaNiin aina.
Kenraalimajuri Wilkman 1918: "Ainahan kun suuria töitä tehdään, pikku vahinkoja tapahtuu."
Historioitsija Keskisarja 2013: "Mannerheim ei möläyttänyt syyttömien ruumisröykkiöitä 'pikku vahingoiksi', mutta suunnilleen siten hän lienee tuntenut."
Niin, jos ei vaikka möläyttänyt, mutta lienee suunnilleenkin tuntenut, niin on se paha asia. Mutta olisiko se nyt kuitenkin toista, jos täytetään nimenomaiset käskyt, jotka tulevat suoraan huipputasolta. En toki tiedä, mitä lienee ajateltu, mutta vahinkoina ei varmasti pidetty.
PoistaHistorioitsijan arvo putoaa minun silmissäni monta pykälää, mikäli hän rupeaa perusteettomasti arvailemaan joidenkin henkilöiden tuntemuksia.
PoistaToinen professori
Tästä "soitannollisesta" illastahan kirjoitti Haavikko näytelmänkin. Myös historioitsijana pysyy Haavikko erään "tuntemattoman kansan" arvokkaimmista pojista. Tittelit ovat monta pykälää turhempia asioita. -jussi n
PoistaKuuntelin toisella korvalla radiota, jossa joku sanoi kristittyjen olevan maailman vainotuin uskonnollinen ryhmä. Katsoin Suomen kirkon nettisivuja, ja eikös siellä kaksi piispaa vaatii laittomasti maassa oleville oleskelulupia (vaikka siis turvapaikkahakemus oli hylätty). Egyptissä tapahtuneita koptikristittyjen murhia ei evl.fi -sivuilla kukaan pahoitellut.
VastaaPoistaLuulisin, että nuo anateemat lausutaan ortodoksissa kirkoissa Suomessakin. Sinne vain lausumaan :) Jos haluaa läntisempää meininkiä, niin saatanasta ja hänen töistään voi irtisanoutua pääsiäisyön vigiliassa.
VastaaPoistaKiitos hyvästä ideasta, Pariisissakin löytyy ortodoksikirkkoja, mutta onko keskustassa?
VastaaPoistaVenäjällähän on kerettiläisten lisäksi tuomittavina Pugatshov, Razin ja ainakin ennen myös Mazepa, jonka poistamista luetteolosta lienee pohdittu.
”Aivojemme rajoituksista”
VastaaPoistaEräs tunnettu poliitikko määritteli Putinin menettäneen todellisuustajun suorittamalla Krimin anneksion. Päätös annektioinnista tehtiin tietenkin aivoissa eikä vatsanpohjassa.
Itä-Ukrainan silmänräpäyksellinen anneksio ei onnistunut.
Venäjä joutui pois G-8 ryhmästä, mutta ei hätiä mitiä. USA:n Itsenäisyyspäivänä 4. heinäkuuta 2016 Putin kääntyi amerikkalaisten puoleen seuraavin sanoin:
«История российско-американских отношений подтверждает, что, действуя на равноправной партнерской основе и уважая законные интересы друг друга, мы способны успешно решать самые сложные международные проблемы на благо народов обеих стран и всего человечества», – с такими словами обратился российский президент к американскому в день празднования Дня независимости 4 июля 2016 года. (https://izborsk-club.ru/13032)
/Venäläis-amerikkalaisten suhteiden historia osoittaa, että toimien partnerien tasa-arvoisella pohjalla ja kunnioittaen toistensa laillisia intressejä me pystymme menestyksellisesti ratkaisemaan kaikkein vaikeimmatkin kansainväliset ongelmat molempien maiden hyödyksi ja samoin koko ihmiskunnan hyödyksi./
Tarkka lukija huomaa, että tämän tekstin takana häämöttää G-2 organisaation perustaminen.
Lisko- ja savanniaivot ovat käyttökelpoisia, mutta itse olen ihastunut jakamaan ihmisiä tippaleipä- ja putkiaivoihin. Ihmisestä kun on kysymys ei mikään ja kuitenkaan riitä, koska tunteet. Äsken keskustelimme vaimoni kanssa eräistä Espanjan ja Suomen kulttuurieroista ja riitahan siitä meinasi syntyä, koska hän suhtautui asiaan tunteella ja minä filosofisesti. Itse asioista olimme kuitenkin samaa, mieltä, mutta kun järki on tunteilla sumutettu, olin vaimoni mielestä väärässä. Siitä sain kuitenkin esimerkin kuinka yksilötasolta voi ymmärtää laajempia mielipideilmastoja. Suomen ns. kahtiajakautuneisuushan johtuu nimenomaan tästä, toiset tulkitsevat hyvät tunteet hyviksi ajatuksiksi kun taas toiset taas ajattelevat saavansa hyvistä ajatuksistaan oikeuden tuntea olevansa enemmän oikeassa.
VastaaPoistaPutkiaivoja olen nähnyt oikeastaan vain naisilla. Yrittäkääpä tunkeutua siihen tilanteeseen, jossa naaras lörpöttelee puhelimessa jonkun toisen kanssa. Kanava on kerta kaikkiaan varattu ja sen häiritseminen on majesteettirikos. Eihän miehillä yleensä koskaan mitään vastaavaa ole. Vai onko kokemuspiirini vain niin rajoittunut?
VastaaPoistaNo itse voin sanoa sen että toki naisilla on näitä sosiaaliverkostoja mutta itselleni tuo vaimoni puhelimessa käsittämättömän pitkäveteinen lörpöttely lienee vaateliikkeissä ramppaamisen jälkeen eräs kovin koetinkivi. Mutta kyllä tässä hyvin ollaan jo reippaasti yli 30 vuotta kestetty. Ei elämä voi olla yhtä päivänpaistetta.
PoistaTapa tapana, mutta se kummallinen kiilto silmissä ja totaalinen poissaolo lähimaailmasta herättää huomiota peyykkisenä ilmiönä.
PoistaMistä ne puheet tippaleipäaivoista oikein tulevat? Siitäkö, ettei normaalissakaan kommunikaatiossa syny ns. suoraa kontaktia?
Miksei suoraan myönnetä, että monet haluavat Suomeen preussilaista junkkarivaltaa, joka Saksasta on jo hiipumassa kun entiset mallit ei enää kelpaa?
VastaaPoistaAivojen narikkaan heittämisestä tulee mieleen parin päivän takainen Britannian entisen Syyrian suurlähettilään haastattelu BBC:ssa. Haastattelussa ex-suurlähettiläs käytti termiä "aivojen jättäminen oven taakse" joka on vastaava kuin meillä tämän aivojen narikkaan heittäminen. En tiedä onko tämä sanonta Britanniassa itseasiassa vielä voimakkaampi kuin narikkaan heitto meillä. Suomessa sentään aivot tuodaan edes sisälle ja siellä laitetaan sitten narikkaan. Britanniassa tämä tyhmyys - siis ex-suurlähettilään viesti siitä että Assadin hallinnon syyttäminen kemiallisen aseen käytöstä suorastaan itsemurhamotiivilla on vielä älyttömämpi väite kuin vain narikkavertauksen typeryys.
VastaaPoistaMitäs me junkkarit:
VastaaPoistaOte kirjastani Rooma opettaa: "On vahvistunut epäilys, että kaikkien totalitarismien slogan "tarkoitus pyhittää keinot" on hämmentävän hyvin toteutunut Suomessa siten kuin Platon oli hahmotellut antiikin kolmijakoisessa ihannevaltiossa: 1) filosofit ajattelevat 2) sotilaat hoitavat turvapalvelut 3) rahvas tuottaa ruokaa."
Toimittaja luki Väyrysen koko tuotannon ja kysyi, selittääkö praktinen syllogismi hänen toimintansa
klikkaa tästä
Hyvä Bogreol. "Ruotsalaiset ovat todella outo kansa."
VastaaPoistaJopa järkevätkin suomalaiset ovat helposti aliarvioimassa muita maita. Ruotsissa ay on ollut poissa politiikasta jo 25 vuotta. Pohjois-Ruotsin maanviljely ja teollisuuden tukeminen on lopetettu 40 v sitten. Ruotsin globaali B to C osaaminen on valtava (Ikea, H&M, Husqvarna...), Suomessa ei ole melkein mitään.
En tiedä onko Suomen vika se pieni väestö vai se, että länsimaisiin verrattuna olemme myöhään päästy metsästä kaupunkiin ja putkiaivo on mitä on.
M
Niin. Tuskin kukaan kiistää ruotsalaisten monenmoisia saavutuksia sinänsä, mutta niistä tykötarpeista, joita heillä on ollut lähihistoriansa aikana käytettävissään (turvattu maantieteellinen sijainti, runsaat luonnonvarat, ym.), voi olettaa jo saatavankin aikaiseksi jotakin keskimääräistä parempaa. Toisaalta, aika paljon karummista oloista esim. joku Suomikin on saanut ponnistaa, mutta ehkäpä täälläkin on sentäin jossakin ihan pienessä onnistuttu, vaikkei nyt toki itse oppimestarien tasolle ole kaikessa yllettykään?
PoistaKuitenkin kaikitenkin, onnenpyörä ei ole neliskanttinen, kuten sanonta kuuluu. Minkään hyvän säilyminen ei tässä maailmassa ole liioin itsestäänselvää, ja ruususenuneen tuudittautujilla voi olla edessään ikävä herätys ennemmin tai myöhemmin. Ruotsissakin on joka tapauksessa tehty myös massiivisia virheratkaisuja, kuten nyt vaikka vielä 70-luvulla maailman kiistattomasti parhaan ydinteollisuuden (Asea, ym.) alasajo järjettömän ydinvoimapäätöksen eräänä seurauksena, maanpuolustuksen (ainakin maavoimien) romuttaminen (no, ehkäpä Hannu Hanhen tuuri kestää, kestää ja kestää, tai onhan ainakin valtio X siinä heidän ja valtion Y välissä, jos oikein hassusti on käydäkseen...), ja viimeisimpänä myös eräs politiikan faktori X, jonka kauneimpia kukkasia saatiinkin vasta äskettäin ihastella Sergelin torilla (no, siitä ei nyt sen enempää, ettei tulisi sorruttua vihapuheeseen(TM), joka on tiettävästi synneistä suurin).
Vaan Mene Tekel on jo seinällä, ja sen lukekoon kenellä on silmät päässään ja ymmärtäköön, kenellä siihen ymmärrystä on. Tietysti tämä pätee oikeastaan kaikkiin läntisen Euroopan yhteiskuntiin, ehkä (tietyin varauksin) joitakin Sveitsin ja Tanskan tapaisia poikkeuksia lukuun ottamatta.
Kallion kirkkoherran aivoituksenjuoksua on vaikea hahmottaa. Nyt kun kirkonkellojen Aleppo-paukuttelu ei johtanut konkreettisiin tuloksiin vaan Al Nusra ja tämän uusimman terrori-iskun tehneen Ahrar Al Sham (jota nimitettiin lännessä "maltilliseksi") oli häivyttävä kaupungista viettivät aleppolaiset kristityt Kristuksen ylösnousemuksen juhlaa.
VastaaPoistaEi Stalinin ja Hitlerin diili ole mitään ainutlaatuista.