Culture Wars
Timo
Hännikäinen, Lihamylly. Kiuas 2017,
175 s.
World Values Survey on muuan
kunnianhimoisimmista ja kattavimmista ihmisten arvostuksia kartoittavista
projekteista. Se näyttää antavan mahdollisuuden väittää, että jokainen
riittävästi modernisoitunut yhteiskunta muuttuu enemmän tai vähemmän Ruotsin
kaltaiseksi: avoimeksi ja suvaitsevaksi, eloonjäämisarvojen sijaan itseilmaisua
korostavaksi.
Ihmiskunta joutuu
siis kulkemaan pitkän kulttuurisen taipaleen alhaalta Somaliasta ylös Ruotsiin.
Pakko se on tehdä, mutta onhan se myös vaivan väärtti.
Liioittelen vain
vähän. Mikäli maailmanhistorian kehitys todella vie lainomaisesti tuohon
tiettyyn suuntaan, on edistys joka tapauksessa sittenkin tosiasia, toisin kuin
tässä vielä hiljattain usein ajateltiin. Vähintäänkin edistys on jotakin
objektiivista yhteiskunnallisesti, olkoonkin että esimerkiksi taloudessa olisi
syytä taantua tuottamaan yhä vähemmän ja vähemmän, jotta myös saastutettaisiin
vähemmän.
Edistyksen ja
taantumuksen välinen ristiriita on jyrkempi ja sovittamattomampi kuin mikään
muu. Mikäli taantumus aiheuttaa sen, että kenties miljoonat ihmiset joutuvat
tarpeettomasti elämään vanhanaikaisessa maailmassa, on se niin sanoakseni synti
henkeä vastaan, jota ei voi saada anteeksi enempää tässä elämässä kuin
tulevassa. Neuvostoliitossa taantumuksen edustajista käytettiin nimitystä kansan viholliset, mikä olikin oikein
osuva termi.
Kun 1960-luvulla
opiskelin sosiologiaa, minua imponoivat monet uuteen, pluralistiseen yhteiskuntaan
liitetyt asiat. Sellainen oli orgaaninen
solidaarisuus, joka syntyi, kun yhteiskunnan kaikki jäsenet tunsivat
tarvitsevansa tuota yhteiskuntaa ja siitä ja sen vapaudesta hyötyvänsä.
Sellainen solidaarisuus oli jopa lujempaa, kun kasarmikurilla ja kielloilla
kuunaan voitaisiin saavuttaa.
Toinen
kiinnostava seikka oli ajatus ideologioiden
ehtymisestä. Kysymys oli siitä, että koska ihmisten halut ja tarpeet olivat
pohjimmiltaan rationaalisia, tuli kysymys niiden saavuttamisesta luonteeltaan
tekniseksi. Itse asiassa koko ristiriitaisten intressien sovittelu voitiin
hoitaa rationaalisella mekanismilla ja unohtaa irrationaalinen hammasten
kiristely.
Samaan
kokonaisuuteen liittyi vielä rangaistusperiaatteesta luopuminen kriminologiassa
ja idea yleisestä mielihyvän maksimoinnista yhteiskunnassa, joka sulki
piiriinsä kaikki sen jäsenet, myös vangit. Samassa kansankodissa sitä asuttiin
ja samoja ihmisiä oltiin eli halujemme tyydyttäjiä.
Tulipa oikein
hyvä mieli, kun noita luki ja näki kaiken kauniin ympärillään toteutuvan.
Irrationaaliset intohimot ja obskurantismi ikään kuin sulivat silmissä nopeaan
tahtiin. Uskovaiset painuivat nopeasti ja peruuttamattomasti marginaaliin ja
vaikka opiskelijapiireissä alkoi totinen saarnahenki vallata alaa, oli
mahdollista ajatella sen olevan pohjimmiltaan rationaalista, kuten se itse
väitti.
Mutta eihän se
niin ollut. Militantti edistyksellisyys oli niin totaalisen vihamielinen
erinäisille ideologiaansa sopimattomille faktoille, että asenne muistutti jo
hihhuleiden ja kveekarien arvostamaa ja tavoittelemaa sieluntilaa.
Merkittävää oli,
että nimenomaan viha oli se tunne, joka nostettiin ylitse muiden. Lisäksi tosin
kyllä oli noita hippejä, mutta he tuskin näyttivät paljon tajuavan ympäristöstään
kunhan mukelsivat mantrojaan. Sellaista liikettä ei tarvinnut eikä voinutkaan ottaa
ihan vakavasti.
Se suuri
1960-luvun kapina järisytti niin Eurooppaa kuin Amerikkaa. Meilläkin myytiin ja
jopa ostettiin Rautatiekirjakaupasta kallista Ramparts-lehteä ja kaikenlaista edistyksellistä makulatuuria
kierteli kädestä käteen, vaikkapa nyt Playpower-niminen
hengentuote.
Taistolaisuus
tuli ja meni, mutta sen päälle kasatut mullat osoittautuivat kovin kevyiksi.
Kun Yhdysvalloissa alkoivat kulttuurisodat,
haluttiin meilläkin ehdottomasti sinne mukaan. 1960-luvulla meillä oli ensin
poltettu sotilaspasseja ja sitten menty armeijaan opiskelemaan tulevassa
vallankumouksessa tarpeellisia taitoja. Tämä muutos kuvasi siirtymistä
amerikkalaisista (kuviteltuihin) neuvostoliittolaisiin ihanteisiin, aina silti edistyksen
puolella.
Amerikassa Culture War näyttää olevan 1990-luvulla
syntynyt käsite. Siinä ovat siis edistys ja taantumus taas vastakkain, kuten
ennenkin. Koska yhteiskunnassa ihmiset kuitenkin ovat monessa suhteessa
erilaisessa asemassa, pyrkivät he luonnostaan kannattamaan myös monia erilaisia
arvoja.
Tämä ei
kuitenkaan sitten enää sovi. Kuten Spartassa aikoinaan julistettiin silloin
tällöin sota helootteja vastaan, hyökätään jenkeissä ja niiden henkisissä
siirtomaissa aina silloin tällöin myös omaa alhaisoa vastaan. Juuri nyt siellä
on kuumat paikat, miksei siis meilläkin?.
Erikoista kyllä
kulttuurisodan liberaaliksi itseään
nimittävän osapuolen pyrkimyksenä näyttää olleen ja olevan sellaisen tilanteen
aikaansaaminen, jossa kaikki ovat omaksuneet samat liberaaleiksi nimitetyt
arvot, jotka sitä paitsi poikkeavat olennaisesti perinnäisestä liberalismista. Pyritään siis lyömään läpi uusi normaali.
Vastoin vanhaa
pluralismin perusajatusta katsotaan, että voi olla olemassa vain yhdenlaisia
legitiimejä mielipiteitä. Muita vastaan tulee taistella ja kun kerran kysymys
on koko historian eli laajemmassa mielessä olemassaolon perusasiasta, tulee
taistella kaikin keinoin. Vaara uhkaa koko ajan ja vastarinta saattaa yllättää.
Tämä on siis
asetelmaltaan totaalista sotaa. Kuten joku vielä saattaa muistaa, Tiedonantaja-niminen lehti jäi joskus
kiinni valheesta, mikä nyt ei toki ollut harvinaista. Harvinaista rehellisyyttä
sen sijaan osoitti tällä kertaa päätoimittaja, joka selitti, että lehden ajamat
asiat ovat niin hyviä, että niitä kyllä voi tukea valheillakin.
Huomattakoon,
että totaalisessa sodassa valhe on täysin legitiimi ase ja sitä pyritään
käyttämään maksimaalisen tehokkaasti. Sehän ei edes ole niukka hyödyke, toisin
kuin nuorten miesten henki ja terveys, joita niitäkään ei viime kädessä säälitä,
mutta eiväthän ne loputtomiin riitä.
Mutta asiaan.
Timo Hännikäinen on nuoren polven terävimpiä intellektuelleja, joka sitä paitsi
ei ole halunnut pitää valtavirrasta poikkeavia ajatuksia omana tietonaan.
Seurauksena on
ollut mielikuvituksellinen ajojahti, jota tekisi mieli verrata lähinnä Solženitsynin
Venäjällä aikoinaan osakseen saamaan käsittelyyn.
Olisi kovin
hullunkurista lukea, mitä kaikkea liberalismin nimissä toimivat henkilöt ovat
kehdanneet tehdä, ellei ymmärtäisi, mitä se kohteelle itselleen on merkinnyt.
Kuten Solženitsynin
tapauksessa vainoajien tavoitteena ei ollut vain henkilön tuhoaminen, vaan myös
hänen henkensä ja henkisen vaikutuksensa mitätöinti. Kaikkia keinoja
käytettiin, fyysistä eliminointia lukuun ottamatta, mutta hengen maailmassa se
ei olekaan tehokasta eikä edes olennaista.
Kuten
kirjoittaja toteaa, joskus maailmassa saatettiin suomalaisissa
kulttuuripiireissä sentään vielä kokoontua saman pöydän ääressä, vaikka
mielipiteet olisivat olleet keskenään jyrkästi ristiriitaisia. On kovin
paradoksaalista, että juuri tänä päivänä sellainen ei edistyksen kärkijoukkoon
pyrkivien tolvanoiden mielestä käy lainkaan laatuun. Sen sijaan vihollinen
pyritään eristämään kaikin keinoin.
Nämä keinot ovat
asioita seuranneille tuttuja. Kaikenlaiset kuiskuttelut,
irtisanoutumisvaatimukset, leimaamiset ja uhkailut ovat perintöä jo puolen
vuosisadan takaa. Historiallinen uutuus sen sijaan oli, että jo myönnetyn apurahan
maksamista vaadittiin peruutettavaksi.
Ehkäpä tätä voi
verrata toiseen innovaatioon, vaatimukseen lentokoneen tankanneen öljy-yhtiön
boikotoimisesta. Tämä näet osaltaan edesauttoi suomalaisten viranomaisten
päätösten toimeenpanoa… Uutta aikaa me elämme, on se uskottava.
Typeryyden valta
on niin mahtava ja sen syvyys niin suuri, että asiaa ei tee mieli uskoa
todeksi, mutta pakkohan se on.
Toki Hännikäinen
itse oli provosoinut vainoojiaan. Osittain kyseessä on ollut karnevalistinen
porvarin säikyttely, jota yleensä on pidetty puolipakollisena kulttuurihenkilön
rekvisiittana. Pahin munaus tuli sitten tehtyä muutaman päivän känniputkessa. Quod semel emissum est, volat irrevocabile
verbum, sanoivat jo muinoin latinistit. Siinä anteeksipyynnöt auttaneet ei.
Mutta vaikka
ajat eivät ole kuin ennen, löytyy tästä kaikesta paljon tuttuakin. Suomenkielisen
kirjallisuuden parhaat muistelmat kirjoittanut sosiaalipsykologian
emeritusprofessori Kullervo Rainio huomasi aikoinaan, että käynnissä oli
informaatiosota. Yksinäisenä sutena hän uskalsi käydä vastarintaan ja oli koko
ajan pahasti alivoimainen, mutta loppujen lopuksi sekin sota voitettiin.
Voittajaksi selvisi siis terve järki.
Miten käy tällä
kertaa, on tietenkin vielä ratkaisematta. Aidon intellektuellin tavoin Hännikäinen
ei hyväksy sodan logiikkaa hengen tanterilla. Vihollisen vihollinen ei ole
ystävä, mikäli hän on moraalisesti kelvoton eikä kunnioita totuutta ja muita
rehellisiä taistelutapoja.
Joka tapauksessa
on syytä muistaa, että nyt, kuten ennenkin, Suomen tapahtumat ovat sidoksissa
siihen, mitä maailmalla tapahtuu. Olemme täällä paljolti samojen haasteiden
edessä kuin ihmiset muualla maailmassa. Se, mitä siellä tapahtuu, voi olla myös
meille keskeisen tärkeää. Kukapa ratkaisi esimerkiksi taistolaisuuden kohtalon?
Trump tai edes
Putin eivät Hännikäisen mielestä kuitenkaan ole kelpo liittolaisia tai oppaita
traditionalistille. Onko heillä puhtaat aseet?
Hännikäinen ei
viittaa Mannerheimiin eikä tämän ”puhtaan valkoiseen” (candidus) miekkaan, mutta itse traditionalismin asiaa hän pitää
oikeutenaan ja velvollisuutenaan kannattaa.
Kirja on juuri
niin säkenöivästi kirjoitettu ja oivaltava kuin tekijältä voi odottaakin.
Samalla se on erään tietyn, murheellisen vaiheen kuvaus maamme kulttuurin
kehityksessä
Mielipideilmasto
taitaa kuitenkin olla muuttumassa toiseen suuntaan kuin mainstreamin soturit haluaisivat. Asiaa tuskin loppujen lopuksi
ratkaistaan millään henkiselä areenalla.
Käänne syntynee
viimeistään jossakin kehityskaaren kohdassa, kun oivalletaan, että mikäli
Somalia ei muutukaan uudeksi henkiseksi Ruotsiksi, vaan sen sijaan sen kansalaiset
fyysisesti muuttavat Ruotsiin, ei WVS:n skenaario edistyksestä voikaan enää
toteutua. Sen sijaan syöksytään suoraan kohti taantumusta nimenomaan
liberaalien arvojen kannalta katsottuna.
Eivätkö Hännikäisen mielipiteet ole lähempänä mustasotnialaisuutta kuin traditionalismia?
VastaaPoistaSe ei kyllä ole tullut mieleeni. Kehotan tutustumaan.
VastaaPoistahttp://kohudosentti.blogspot.fi/2017/04/alexander-duginin-essee-suomen-idea.html?m=1
VastaaPoistaDugin on kirjoittanut esseen Suomen asemasta. Onkohan tuo vain Duginin omaa ajattelua vai suhtaudutaanko Venäjällä nykyään Suomeen yleisemminkin noin?
No epäilemättä on omaa ajattelua, mutta eihän tuossa nyt mitään sellaista ole, jota eivoisi pitää yleisenä suhtautumistapana.
Poista"suomalais-ugrilaisten enemmistö asuu Venäjän alueella ja integroitui vuosisatoja sitten juuri venäläiseen kulttuuripiiriin, muodostuen isovenäläisen etnogeneesin tärkeimmäksi komponentiksi."
PoistaTämä virke ihmetytti minua. Olen aina ajatellut, että isovenäläisen väestön katsottaisiin Venäjällä olevan pääasiassa slaaveja eikä ugreja.
No tämähän on vanha ajatus jo yli sadan vuoden takaa ja nyt taas kovin suosittu uusien tutkimustenkin valossa.
PoistaSuomen historian amputaatiota duginilaiseen/ryssäläiseen tapaan,
PoistaOn merkillepantavaa että Alexander Dugin esseessään
"Suomen idea -- Mietteitä suomalaisesta identiteetistä ja rajaseudun geopolitiikasta" ei kertaakaan maininnut marsalkka Mannereimia. Varmaankin sen takia että juuri Mannerheimin nerous pelasti Suomen joutumasta bolshevikkien nieltäväksi vuoden 1918 vallankumouksen/kansalaissodan aikana ja sitten Talvisodan ja Jatkosodan aikana.
Seuraava amputaatio: "Suomi hyökkäsi Hitlerin puolella Suuren Isänmaallisen sodan aikana…" Duginin Venäjällä ei puhuta Toisesta maailmansodasta, koska sen aloittivat Hitler ja Stalin Ribbentrop-sopimuksen mukaisesti: Stalin hyökkäsi puolaan ja sitten Suomen kimppuun. Dugin ei tunne sanaa Talvisota.
Seuraava väärennös: "Suomi ei ottanut ratkaisevaa askelta Neuvostoliittoa kohtaan, mutta vältti samalla pikaista liittymistä euroatlantistiseen blokkiin. Tämä synnytti uuden poliittisen termin – ”suomettuminen”. Voi olla hyvinkin mahdollista että professori Dugin ei tiedä, että käsite finlandisierung syntyi Saksassa sen jälkeen kun Suomen jälkeen myös Ranska solmivat Neuvostoliiton kanssa viiden vuoden taloussopimuksia sen pjatiletkojen/viisivuotiskausien mukaisesti. Suomen sisäpolitiikassa suomettumisella on jo erilaiset ulottuvuudet.
Seuraava profanaatio: "Venäjä valmensi suomalaiset oman valtiollisuutensa luomiseen, mikä tapahtui vuonna 1917 bolshevikkien aikana, kun Venäjän keisarikunta hajosi."
Miksei Venäjä valmentanut muita kansoja valtiollisuutensa luomiseen, esimerkiksi ukrainalaisia? Tässä tapauksessa Dugin on varmasti kuuro ja sokea.
Tässä olisi jollekulle asiasta tietävälle mielenkiintoinen homma kirjoittaa siitä millä tavoin Suomen historia nähdään venäläisessä historiankirjoituksessa ja miten se eroaa suomalaisesta näkemyksestä. Onkohan tätä asiaa missään sen tarkemmin jo käsitelty?
PoistaOnhan sitä ja lisää tulee. Minulla on sellainen suomalais-venäläinen projekti, jonka pitäisi tänä vuonna valmistua.
PoistaToisottavasti saadaan rahaa, jotte tulee käännettyä myös suomeksi, kun se on puolittain venäjäksi.
Toisinaan mietityttää, että onkohan ja missä määrin tuon moraalipanikoimisen taustalla ihan puhdasta huonoa itsetuntoa? Kyllä nyt luulisi, että ihminen, joka on onnistunut koostamaan itselleen edes jotensakin koherentin maailmankuvan, jonka perusteluihin itsekin uskoo, kykenisi sietämään myös tiettyä erimielisyyttä, ainakin kohtuuden rajoissa?
VastaaPoistaYlipäätänsäkin olen sitä mieltä, että ihmisen ei olisi omankaan henkisen ja älyllisen kehityksensä vuoksi syytä hengata liiaksi vain ja ainoastaan samanmielisessä seurassa, sillä siihenhän nämä kuplautumiset ym. klikkiytymiset tuntuisivat aika pitkältä myöskin perustuvan, saaden välillä jopa jonkinlaista tribalisoitumista muistuttavia muotoja. Erimieltä olevien kanssa keskusteleminen ja väitteleminen kehittää kummasti omaakin ajattelua ja opettaa huomaamaan virheitä niin omassa kuin toistenkin argumentaatiossa.
On todella valitettavaa, että tuo käsite "suvaitsevaisuus" ymmärretään nykyjään aivan liiaksi jonkinlaisena naminamipusimuiskis-meininkinä ja halinalleiluna, kun omasta mielestäni se kannattaisi ymmärtää enämpi alkuperäisessä, lockelaisessa muodossaan, siis että kaikesta ja kaikista on täysin mahdotonta pitää, mutta myös itselleen epämieluisia asioiden olemassaolo kannattaa opetella hyväksymään ainakin johonkin mittaan, jos niistä ei ole mitään konkreettista haittaakaan ja niiden kanssa voi muutenkin elää.
Vaan asia erikseen tietysti on, että uhridiskurssista on jo aikaa sitten tullut vallankäytön väline, jota sen käyttäjät kutsuvat "voimautumiseksi" tai miksikä milloinkin. Ota nyt sitten näistä uuskielen termeistä jotain tolkkua... Mutta niin näyttäisi olevan, että tällä jengillä on olemassa paitsi oma uhridiskurssinsa, myös uhrihierarkiansa, jossa ihmisen status tai oikeastaan koko tähän asennoituminenkin on kriittisesti riippuvaista ns. uhripääoman määrästä. Tuota käsitteellistä sekasotkua on oikeastaan turhaa edes yrittää analysoida sen tarkemmin, mitä nyt ehkä osoittaa sen ilmeisimmät virheet ja epäloogisuudet. Roskasta ei saa kultaa.
Sen sijaan, jos katsoo asian käytännöllisempää puolta, niin on oikeastaan aika kylmäävää havaita, miten paljon tuo uhridiskurssilla ratsastajien toimintatapa muistuttaa tyypillistä narsistien/persoonallisuushäiriöisten modus operandia; olennaisinta on luoda ympärilleen pelon ja epävarmuuden kyllästämä ilmapiiri, jossa melkein mikä tahansa "väärä" teko, ajatus tai sana saattaa laukaista itkupotkuraivarin tms. hysteriakohtauksen. Tällaisten tasapainottomien fanaatikkojen kanssa mihinkään edes jotensakin tasapuoliseen ja normaaliin vuorovaikutukseen pääseminen on mahdotonta, kun joutuu koko ajan ns. kävelemään munankuorien päällä - jokainen askel saattaa olla "väärä" askel. Itse olen erinäistenkin elämänkokemusten myötä oppinut syvästi kavahtamaan tuota häiriintynyttä ihmistyyppiä, ja ainoa keino heiltä suojautumiseen on yrittää pysytellä näistä mahdollisimman loitolla. Aina tämä ei vain valitettavasti ole mahdollista.
Kova juttu. Neuvostoliiton historiasta minulla tulee mieleen Boris Pasternakin Nobel-palkintoon liittyvä ajojahti, kun olen siitä vastikään lukenut. Siinä kirjailijat yksi toisensa jälkeen käänsivät kirjailijalle selkänsä ja joko yhtyivät nomenklatuuran kuoroon tai sitten joutuivat selittelemään anteeksi pyydellen käyttäytymistään (kuten Kornei Tšukovski). Oli siellä mukana myös alle kolmekymppinen Moskovan yliopiston tutkija ja huippulingvisti Vjatsheslav ”Koma” Ivanov, joka ei taipunut tuohon laulukuoroon, auttoi Pasternakia käytännön asioissa ja sai siitä hyvästä potkut. Mutta mies ei siitä hiljennyt, elää ja toimii edelleen (87 v.). Pasternak pyrittiin eristämään. Antisemististiset vihapuhujatkin päästettiin irti. Henkeä suojeltiin, koska miehestä oli tullut lännessä samanlainen symboli kuin aikoinaan Leo Tolstoista. Oli meneillään näytelmä, jossa uhrilta ei saanut viedä henkeä, köyttä kuitenkin kiristettiin pikkuhiljaa. Mies hymyili ja piti reippaana yhteyksiä ulkomailtakin saapuneisiin vieraisiin viimeiseen asti, kunnes päällystakki alkoi tuntua yllättävän raskaalta.
VastaaPoistaMe olemme laumaeläimiä ja tulokset sen mukaisia. Taistolaisporukoissa paljon ryypänneenä opin jo silloin, kuinka kukin kellokas katsoi huolella taakseen seurasiko lauma, vaikka antoi lauman uskoa, että kyllä hän tietää minne mennään, niin kuin tavallaan tiesikin, mutta suuntaakin tärkeämpää hänelle oli lauman keulilla keuliminen. Ongelma esiintyy paljaimmillaan nimenomaan toimittajissa, koska työnsä puolesta joutuvat automaattisesti keulille. Teatteri- elokuva- ja kuvataidepiireissä taas ryhmiin rekrytointi ja apurahat takaavat yhtenäisen laumakäyttäymisen, vai muistaako kukaan viime vuosikymmeniltä yhtään ei-vasemmistolaista tai ei-suvakki näyttelijää.
VastaaPoistaNaiset ovat kulttuurin suurkuluttajia, joten on luonnollista, että näiden kellokkaisen johtama laumakäyttäyminen siirtyy heidän yleisöönsä. Surkuhupaisinta on, että Li Anderssonin Vasemmistoliitossa roikkuu vieläkin muutamia korpikommunismin perillisiä. Raukat ovat niin muutosvastarintaisia, että jököttävät paikoillaan kuin myrskyyn joutuneet jakkihärät, vaikka myrsky jo oli ja meni vieden mennessään myös härkien elinolosuhteet, mutta kun näillä jässiköillä ei ole uusiin olosuhteisiin uusia keinoja, niin tehdään niin kuin on aina ennenkin tehty. Jos olisin Li, niin kyllä minun mieleni pahoittuisi, mutta oikea Li varmaan vaan kohauttelee kulmakarvojaan ja odottaa ajan hoitavan nämä muinaisjäänteet pois, sillä onhan heilläkin tietysti uhripääomaa, mutta täysin väärän väristä ja väärältä ajalta, josta ei enää tarvitse oikeasti välittää.
"Surkuhupaisinta on, että Li Anderssonin Vasemmistoliitossa roikkuu vieläkin muutamia korpikommunismin perillisiä. Raukat ovat niin muutosvastarintaisia, että jököttävät paikoillaan kuin myrskyyn joutuneet jakkihärät, vaikka myrsky jo oli ja meni vieden mennessään myös härkien elinolosuhteet, mutta kun näillä jässiköillä ei ole uusiin olosuhteisiin uusia keinoja, niin tehdään niin kuin on aina ennenkin tehty."
Poista����touché!
Suomen-syöjyys elää Venäjällä edelleen.
VastaaPoistaTänään HS:n mielipidesivulla otsikko: "Populismi NUJERTUISI vastaäänillä" allekirjoittajana ylitarkastaja.
VastaaPoistaEikö Suomessa pitänyt olla suvaitsevainen kulttuuri? Kansanvalta haluttaisiin siis nujertaa/murskata/tuhota pois silmistä ja mielistä. Oi aikoja, oi tapoja!
Setarkos
Suomi on ihan oma lukunsa ns. läntisten maiden historiassa. 1800- luvulta Paulig, Fazer, Herlin, Serlachius, Finlayson jne. kävivät Venäjän kauppaa, nyt mennään Carl Haglundin ja Hjallis Harkimon johdolla Kiinaan. Se on sopivan kokoinen.
VastaaPoistaTaistolaiset hullantuivat venäjän kieleen, Renny Harlin on jo Kiinassa. Suomalaisten natsifantasia Iron Skyn jatko-osa saa rahoitusta Kiinasta.
Kirjoitan hieman ilkeillen kirjassani, että
VastaaPoistaRooma, citta aperta, on avoin kaupunki, jonka vetovoima piilee sen asukkaissa. Ruotsissa ajatellaan melko lailla samalla tavalla. Jokainen erikseen ja kaikki yhdessä ovat individualisteja, icke nationalist. Sen sijaan Suomessa kaikki on ”kansallista” toisin sanoen ”natsionalist”; teatteri ja kirjallisuus, Runeberg ja Klinge, Kolbe ja Sofi, sekä kaksi kansallista kieltä.
Sitten Erkki Tuomioja sai perustaa Historioitsijat ilman rajoja- yhdistyksen.
Kyllä se Timo Vihavainen niin että ei Saksan kansa muuttunut rauhantahtoiseksi muuta kuin kohdattuaan katastrofinsa. Ja niin käy tämän aikamme Dollari Gorillankin. Ellei sitä ennen tuhoa koko maapalloa vähä-älyisen sankarinsa johdolla.
VastaaPoistaJ. H. Kunstler:
VastaaPoista"Vuonna 1952 meillä oli paljon öljyä ja kyky tehdä paljon autoja ja se todella oli hauskaa, hauskaa, hauskaa! Käänsimme sota-ajan tuotantomme ja osaamisemme yhden perheen omakotitalojen massatuotannoksi, jotka sitten sijoitettiin edulliselle rakennusmaalle kaupunkien ulkopuolelle. Tuloksena on, että olemme ilman tulevaisuutta jumissa asuinjärjestelyissä, jotka ovat paljastumassa historian suurimmaksi resurssien väärinkohdentamiseksi. Toinen hyvältä tuntunut huono päätös oli teollisuuden vieminen ulos maasta. Se näytti hyvältä idealta silloin – nyt meillä on köyhtynyt kansakunta, keskiluokka ja tulehtuneet poliittiset suhteet."
Eiköhän tässä ole sitä "March of Folley"-meininkiä. Tehdään asioita joita maalaisjärjellä varustetut epäilivät. Mutta eihän ollut aikaa jäädä tuleen makaamaan. Suon yli niin että heilahtaa.