Kyllä kaikki on hyvin
Tommi Uschanov, Hätä on tarpeen. Kulttuuripessimismin nousu
1965-2015. Teos 2015, 191 s.
Tukholmassa
liiskasi muuan ihmishahmoinen elukka muutamia -mahdollisimman monia tielleen
sattuneita- ihmisiä siksi, että he hänen
mielestään olivat vääräuskoisia. Ruotsalaisia
asia järkytti siinä määrin, että järjestettiin valtava mielenosoitus rasismia vastaan…
Kaikki menee
kyllä hyvin, kun vain jaksetaan jatkaa entiseen tapaan, tahtonee tämä sanoa.
Pitäähän ne asiat suhteuttaa. Mikäli nykyisistä ruotsalaisista seuraavien sadan
vuoden aikana on kuollut kymmenisen miljoonaa, niin kyllä se on vain promillen
murto-osissa kuin heitä on kuollut vääräuskoisuuden takia tapettuina. Yksi promille tuosta kuolleiden armeijasta on
kymmenentuhatta.
Itse asiassa
koko jutulle voisi siis nauraakin vai miksei voisi? Ehkä on pakkokin? Tärkeintä
on nyt, että ei anneta vihalle valtaa, sillä se saattaisi häiritä näitä meneillään
olevia, maan pian kokonaan muuttavia prosesseja.
Miksi me
oikeastaan nostamme esille nykyisyydestä ja tulevaisuudesta ikäviä asioita ja ikään
kuin konstruoimme hätätilan, vaikka nyt jos koskaan meidän olisi syytä olla
tyytyväisiä?
Siinäpä kysymys.
Tommi Uschanov ei itse elänyt vuonna 1965, mutta osaa kyllä nostaa esille
paljon tuon ajan todellisuudesta ja myös siitä olennaisesta muutoksesta, joka
sen jälkeen on tapahtunut. Hyvä suoritus.
Vuonna 1965
oltiin hyvin optimistisia ja oltiinpa sitä ennenkin. Muistan vielä sen, miten
1950-luvun puolivälissä sanoin pian 80-vuotiaalle isoisälleni, että silloin,
kun olen hänen ikäisensä, on ihminen jo käynyt kuussa. Muistan, miten hartaasti
ukko nauroi, vaikka ei ollut mikään varsinainen huumorimies. Rajansa kaikella.
Mutta silloin
tuntui kaikki mahdolliselta, eikä asia koskenut vain kymmenvuotiaita. Vielä
ylioppilaskeväänäni, juuri Uschanovin esille nostamana suurena optimismin
vuotena 1965 millään ei tuntunut olevan rajoja. Ihminen luuli tarkoin tietävänsä,
että hänen vallassaan oli muokata maailma mieleisekseen, mikä sanottiin jopa expressis verbis.
Toki elettiin
vielä köyhästi tähän nykypäivään verrattuna, mutta jo vauraasti menneisyyteen
verrattuna. ”Kaikki nykyajan mukavuudet” tarkoittivat juoksevaa vettä ja
viemäröintiä, sähköä ja keskuslämmitystä. Olipa se harppaus 1950-lukuun
verrattuna! Kyllä me sen muistamme.
Uschanov
selostaa monia aikakautta peilaavia tutkimuksia ja reportaaseja, joiden
lukeminen on tänään hyvin hyödyllistä. Erityisen paljon tilaa hän omistaa Yhdysvaltain
kehitykselle, jonka sisäpolitiikassa erinäisten asioiden etumerkit vaihtoivat
paikkaa ja jossa päätyminen nykyisen kaltaiseen onnettomaan tilaan näyttää
traagiselta sattumalta. Sitä paitsi kirja on kirjoitettu jo ennen Trumpin
valintaa. Näin vähästäkö Yhdysvaltain ja ehkä maailmankin kohtalo on kiinni?
Kuten jokainen
tietää, raha ei tee onnelliseksi eivätkä edes sillä hankitut mukavuudet.
Tietyssä tilanteessa niiden lisääntyminen joka tapauksessa lisää onnellisuutta
suuresti. Sen jälkeen uuden varallisuuden rajahyöty pienenemistään pienene ja
sitten häviää.
Sen sijaan
positionaaliset hyödykkeet, jotka liittyvät yhteiskunnalliseen asemaan, eivät
menetä merkitystään. Niiden paikka vain muuttuu. Oli hienoa omistaa Lada joskus
1970-luvulla, mutta näin ei ollutkaan enää 2000-luvulla, vaikka kyseessä oli
aivan sama ja varsin käyttökelpoinen hyödyke. Sama koski vaikkapa Kanarian
matkoja.
Kun nyt jopa
suuri yleisö useimmissa maissa, Kiinaa lukuun ottamatta, näyttää olevan
pessimismin vallassa, se taitaakin tehdä väärän johtopäätöksen ja muistaa
huonosti, millaista menneisyys oikeastaan oli, arvelee kirjoittaja, nuori mies.
Tai sitten kyse on noista positionaalisista hyödykkeistä, jotka väestön
enemmistölle pysyvät aina yhtä kaukana.
Enpä oikein
uskaltaisi allekirjoittaa tällaista johtopäätöstä. Uschanov on kyllä hienosti
kartoittanut niitä optimismin ilmentymiä, jotka puoli vuosisataa sitten olivat
vallalla ja mielestäni aivan oikein myös nostanut esille se, ettei vastaavaa
suuren siirtymän tunnetta sittemmin ole havaittavissa.
Puoli vuosisataa
sitten itse historian arvo nykyajalle näytti pudonnen jonnekin nollan lähelle
ja muutos oli niin läpikotaista ja kaikkialla läsnä olevaa, että sen ymmärtäminen
tuntui mahdolliselta korkeintaan sosiologian avulla. Yksilön toimintaa sen sijaan
selitettiin psykologialla ja etenkin psykoanalyysilla, joka sai groteskin
simppeleitä muotoja.
Kirjoittaja on
huomannut ajan keskeiset profeetat, joihin olisi kyllä voinut vielä lisätä
ainakin Karl Menningerin ja Erich Frommin. Jälkimmäisen ajatukset sitä paitsi
ovat varsin kurantteja vielä tänäänkin. Näin uskon.
Keskeinen tuon
aikakauden piirre oli varmaankin se tunne, että ollaan siirtymässä johonkin parempaan
ja ettei asioiden paranemiselle näy rajaa missään. Sitä riitti aikansa.
Kuitenkin jo
1960-luvun jälkipuoliskolla tilanne oli monimutkaisempi. Vuoden 1968
bakkanaalit, joihin kirjoittaja ei kiinnitä oikeastaan mitään huomiota, olivat
osittain saman edistysuskon ilmentymiä, mutta nyt asia ymmärrettiin aivan
toisin -kiinalaisittain… Ja tämä tarkoitti sitä, että Jan Myrdalin tavoin
nieltiin kaikki se, mitä puhemies Mao ja hänen kätyrinsä kehtasivat väittää.
Olipa siinä varsinainen hengellinen harjoitus, jota voi hyvin verrata nykypäivän
antirasistien kokoontumisajoihin.
Mikä tärkeää,
tuon tragikoomisen, vuoden 1968 suuren vallankumouksen tavoitteena ei ollut
elintaso tai edes positionaaliset arvot, vaan uusi, täysin tasa-arvoinen elämä. Kun joku reportteri kysyi
ruotsalaisilta opiskelijoilta, mikä Euroopan maa oli tehnyt eniten kansansa
hyväksi, oli vastaus -Albania…
Jos ja kun
haluamme ymmärtää tätä päivää ja sen ihmisiä, meidän on syytä tietää, millaista
ohjelmaa yhteiskunnan ns. tiedostava etujoukko eri vaiheissa on ajanut.
Ruotsista ei
koskaan saatu ihailtua Albaniaa, mutta ehkä siitä nyt voitaisiin saada vaikkapa
Libanon, tuo Lähi-Idän Sveitsi? Ehkä ei edes ole tärkeää, mitä Ruotsista
voidaan saada, vaan se, että se Ruotsi, joka nyt on olemassa, voidaan muuttaa
joksikin aivan muuksi?
Ehkäpä sama pätee
Suomessakin? Neuvosto-Suomea ei koskaan tullut, mutta eiköhän siitä vielä nyt
voisi tulla koko maailmalle esimerkiksi kelpaava monikulttuurinen onnela,
kunhan väestö saadaan edes puoliksi vaihdettua? Sen jälkeen kehitys jatkuukin
jo ikään kuin itsestään.
Tärkein asia, jota
Uschanov ei ole edes maininnut on demografia ja sen vaikutus tulevaisuudelle.
Toki myös kansainvälisen talouden mekanismit ja näkymät olisi optimismia ja
pessimismiä analysoitaessa ilman muuta otettava huomioon, jopa kaikkein
perustavimpana asiana.
Ei meillä ole
tyhjästä ruvettu rakentamaan pessimististä kuvaa tulevaisuudesta. Se, muutos,
joka tapahtuu, on aivan konkreettinen ja se taitaa jopa olla niin suuri ja
ikävä, ettei sitä edes uskalleta katsoa silmiin. Sitä ei Uschanovkaan tee.
Ollaan nyt sitten vain tyytyväisiä siihen,
minne matka vie ja pidetään vielä uskonvahvistustilaisuuksia. Kyllä se kaikki
siitä hyvin menee! On pakko mennä!
Suomilainen heikompi aines on niin syvällä kusessa,
VastaaPoistaettä vain potkupallon ja jääkiekon täyskieltäminen voi
pelastaa lietteestä.
Kollektiivinen mielisairaus ei tokene Frommilaisella
terapiallakaan edes.
Mistä löytäisin ihmisen, joka on unohtanut sanat?
Hänen kanssaan haluaisin puhua erityisesti.
Ainoa lohtu tässä on että onneksi lampaat eivät
lisäänny ihmisten toimesta.
"Tukholmassa liiskasi muuan ihmishahmoinen elukka muutamia -mahdollisimman monia tielleen sattuneita- ihmisiä siksi, että he hänen mielestään olivat vääräuskoisia. Ruotsalaisia asia järkytti siinä määrin, että järjestettiin valtava mielenosoitus rasismia vastaan… " Joopa joo, ruotsalaisten "hyvyys" saa jo megalomaaniset mitat! Tragikoomista!
VastaaPoistaTämä syöksy olisi muuten mielenkiintoinen ihmiskoe, mutta olemme kaikki siinä nesteessä tukkaa myöten, vähintään. Vailla peruutusvaihdetta tai jarruja.
VastaaPoistaYhteisen uskonnon ja ideologian puute näyttää olevan johtamassa fatalismiin. Tätä arvomaailman muutosta olette pohtinutkin.
VastaaPoistaPoliitikkojen virkamiesmäiset lausunnot sekä meillä että Ruotsissa mielestäni alleviivaavat tätä fatalismia. Sen sijaan, että kerrottaisiin tavoitteista ja päättäväisistä toimenpiteistä vääryyttä vastaan, fatalistiset poliitikot vain selittävät ettei mikään muka muutu ym. "seuraamme tilannetta", "Suomi ei voi välttyä maailman vaikutuksilta", "tämä ei saa vaikuttaa ajatteluumme"(!) ja muuta pelkurimaista roskaa.
Nyt saamme mahdollisesti nähdä, kuinka vihreät saavat kunnallishallinnot sekaisin nerokkailla hankkeillaan. Ensin piti kokea persulainen populismi, nyt pitää kokea vihreä anarkismi. Ehkä sen jälkeen valkenee, että jotain muitakin tavoitteita voisi olla.
Vihreille pitää nyt antaa kertakaikkisesti kaikki valta Suomessa jotta he voivat munata itsensä perusteellisesti. Seuraavassa hallituksessa puolet ministereistä olkoot vihreitä.
PoistaNiinpä, kuinka meidän käy?, kysyy SARASTUKSESSA julkaistussa haastattelussa J.H.KUNSTLER. Taisit Vihavainen käydä kurkkaamassa? Anyway, The Script on the Wall! hh
VastaaPoista80-luvulla ikäluokkaani valistettiin, että "on hölmöä opiskella koska ilman opiskelua pääset suoraan töihin ja sulla on jo talo maksettuna kun opiskellut vasta aloittelee"
VastaaPoista
VastaaPoistaHyvien ihmisten kiemurteva moraalikoodisto on surkuhupaisa, ellei peräti vain surku. Ruotsalaiset kieltäytyvät yhteistyöstä demokraattisesti valittujen Ruotsidemokraattien kanssa, mutta jokaisella puolueella on useitakin kiintiömuslimiedustajia, jotka kuuluvat puo.., eiku organis.., eiku uskontoon, jonka säännöissä suositellaan vääräuskoisten tappamista, naisten alistamista ja sen semmoista. ÄÄnikuningas Jan Vapaavuori ilmoitti jo etukäteen, ettei suostu yhteistyöhön halla-aholaisten kanssa, mutta muslimien kanssa hänkin joutuu sähläämään, vaikkei isosta moskeijasta tykkääkään. Vihreät nyt ovat näissä surkuhupaisuuskisoissa tietysti aivan omilla tasoillaan. Hiilijalanjälestä viis, jos jäljen jättäjä vivahtaakaan hiilenmustaan päin.
Nyt saadaan, ainakin on luvattu, maailman paras koulu, ilmainen eikun maksuton varhaiskasvatus, laadukas, työtä kaikille, heikoimmista huolehditaan, varsinkin hädissään turvapaikkaa vaativista,vanhukset hoivataan tietty, laadukkaasti. Nyt loppui pihistely!
VastaaPoistaKun mamut aktivoituvat toden teolla poliittisesti lähtevät vihreät houreineen valtuustosta ja pyörätiet laitetaan rullalle. Vai montako pyörätietä Dubaissa tai muualla arabimaailmassa käyneet ovat nähneet?
VastaaPoistaMamut eivät palvo äitimaata tai puita vaan ovat hyvin perhekeskeisiä eivätkä taatusti kysy jätetäänkö uusi asuinaluerakentamatta koska metsästä on löytynyt jonkun turkiseläimen paskaa.
http://static3.businessinsider.com/image/5474a6536bb3f7b2528b4567-800-600/turkey%20taleb.png
VastaaPoistaLuin joskus Uschanovin poliittista tietämättömyyttä käsittelevän kirjan. Hyvin ja suhteellisen asiantuntevasti ja hauskasti siinä käsiteltiin niitä asioita, joita siinä käsiteltiin. Mutta samalla hyvin putkiaivoinen hengentuotos. Myös tietämätön, älyllisesti hyvin laiska ja suoraan sanoen aika lapsellinen. Tähän uudempaan tekeleeseen ei ole haluakaan koskea, koska sisällön arvaa lukemattakin. Näiden kalkkunoiden sanoinkuvaamaton pöyhkeys karisee vasta kiitospäivänä.
-- terv. Hassu Tuomiopäivän Profeetta, joka ei olettevasti vain osaa olla kiitollinen siitä, että kaikkihan on tänään tilastojen valossa keskimäärin paremmin kuin koskaan ja siksi maalailee piruja seinille.
Image-lehdessä kerrottiin kuinka Otavan kustannustoimittaja Antti Arnkil sparrasi useissa istunnoissa Uschanovia kouluttaen itäsuomalaisesta kielenkääntäjästä, joka ei osaa venäjää eikä ole koskaan astunut jalallaan itärajan taakse, Sanomalle oman filosofin.
PoistaItse 1950-luvun jälkipuoliskolla syntyneenä muistan oikeastaan ajat vuodesta 1965 eteenpäin ja minun on mahdoton tunnistaa oliko hiipivä pessimismin lisääntyminen 1970-luvulla teini-ikän tulosta. Uskallan kyllä jotain sanoa kotikaupungistani ja ne on nämät:
VastaaPoista- käytöstapojen heikentynminen
- kylässäkäyntien vähentyminen
- ihmisten lisääntyvä luimistelu
- avioerot alkoivat kasvaa about 1972 lähtien
- termin "susiparit" käytön väheneminen 1970-puolivälin jälkeen
- suomalaisten lievähkö pinnallistuminen
Sen jälkeen vauhti onkin kiihtynyt ja esim. pinnallisuuden suhteen suomalaiset alkavat olla kokolailla iljettävällä amerikkalaiselle tasolla. Samoin etova sentimentaalisuus joka syö raavasta miestä. En tunne enää tätä maata omakseni.
Kun ei ole edes pessimismiä optimismista puhumattakaan, on vain töydellinen välinpitämättömyys ja hällä väliä -meininki. Uusi nuoriso on kasvamassa teillä tietämättömillä ja heidän on tulevaisuus, johon näillä tämän päivän laivan upottajilla ei ole pääsyä. Pääomien keskittymisen jos ottaa ennustamisen lähtökohdaksi, ei nykynuorilla ole juurikaan tällä tiellä paljon toivoa.
PoistaKiinnostavaa olisi tarkastella sitä, mitkä pessimistiset ennusteet ovat toteutuneet / missä määrin ne ovat toteutuneet, ja mitkä ovat menneet aivan pieleen.
PoistaMonissa asioissa tosin "lopullista tuomiota" saadaan vielä odottaa. Maahanmuuttoa ja ilmastonmuutosta yhdistää se, että jokainen tosiasiat tunnustava näkee, mihin ollaan menossa -- on hulluutta tehdä samaa asiaa ja odottaa erilaisia tuloksia, kuten joku on sanonut --, eikä tarvitse kuin olettaa, että "business as usual" jatkuu, niin ennemmin tai myöhemmin katastrofaalinen kynnysarvo ylitetään.
Mitä tulee varsinaiseen kulttuurin tilaa koskevaan pessimismiin, niin epäilen, että kyllä siinäkin on tiettyä perää, mutta kulttuurin tilan mittaaminen on vaikeampaa. Ainakin Yhdysvalloissa presidentit ovat Reaganista alkaen olleet selvästi alle sen tason, millä nämä olivat New Dealista alkaen, ja yleisesti politiikka on irtautunut alati kauemmas realiteeteista, muuttunut täysin mielikuvien varaan perustuvaksi. Mediat ovat kautta linjan viihteellistyneet ja älyllisesti korkeatasoisempi tarjonta marginalisoitunut.
Jostain myös olen lukenut, että ihan objektiivisesti mitattavilla parametreilla pop-musiikkin on yksinkertaistunut sekä harmonisesti, rytmisesti että sanoituksellisesti. Samalla pop-tähtien taso pärstä- ja tissi/takamus -kertoimella mitattuna on selvästi noussut.
Klassista musiikkia, kirjallisuutta ja yleisesti kaikkea "kulttuuria" harrastetaan alati vähemmän. On täysin ok olla filistiini ja moukka, makuasiat kun ovat makuasioita.
Mutta ihan sama, miten pessimistisiä tai optimistisia ollaan nykymenon suhteen. Kun globaali talous, hyvinvointivaltio ja niin edelleen romahtavat ja todellinen massapakolaisuus alkaa, nämä kysymykset muuttuvat täysin epärelevanteiksi.
Kun sadat miljoonat kehitysmaalaiset kuolevat nälkään ja ihmiset ammutaan sisällisodasta kärsivän Euroopan rajalle, Uschanovien optimismille nauretaan sarkastisesti. Etniset puhdistuksetkin kyllä palannevat politiikan normaaliin käyttövalikoimaan.
Mutta kun ei tämä apokalypsi vielä ihan huomenna tule, joten ryypätään ja remutaan kunnolla kun vielä on aikaa!
Viihteen markkinointipotentiaali on suurimmillaan, kun tuotteet tehdään sellaisiksi, että tyhmimmätkin tykkäävät.
VastaaPoista