Joukon maine
Minun
sukupolveni muistaa hyvin Ateenalaisten laulun. Ainakin meillä sitä
laulettiin kansakoulussa niin usein, että sanat jäivät muistiin. Ne kyllä ovat
minusta aina kuulostaneet omituisilta.
Laulussahan
sanotaan, että joukon maine mustuu, jos taistelussa saavat surmansa vanhat
veteraanit, jotka muuten yleensä sijoitettiinkin takariveihin.
Tämä oli jotenkin
ymmärrettävää, mutta kummallisempaa oli, kun sanottiin: nuorukaiselle kuolla
kuuluu. Jokainenhan on jossakin elämänsä vaiheessa nuori ja niinpä nuo
vanhukset siis olivat aikoinaan väistäneet tuota velvollisuuttaan kuolla
eturivissä. Mikäli kaikki nuoret olisivat ainakaan velvollisuutensa mukaisesti
kuolleet, eipä taitaisi olla nyt vanhuksiakaan.
Lauluhan on
1800-luvun lopulta Viktor Rydbergin kynästä, mutta palautunee spartalaisen
Tyrtaioksen traditioon, jota sitten ateenalaisetkin tiukan paikan tulleen
hyödynsivät.
Mahdollisesti
voimme siis joka tapauksessa nähdä tässä heijastuksen ihan oikeasta muinaisesta
arvojärjestyksestä, joka oli voimassa vielä viime sodissa. Rintamalla joutuivat
suurimpaan vaaraan nuoret, vanhojen ja yleensäkin raihnaisten säästyessä niin
sanotusti siemenpuiksi. Eugeniikan kannalta asiain tila ei välttämättä ollut
paras mahdollinen.
Viime sodassa
kuolemanvaaran epätasainen jakaantuminen ikäryhmittäin, sukupuolista puhumatta,
liittyi sotilaalliseen tarkoituksenmukaisuuteen. Etulinjaan ei yksinkertaisesti
kannattanut tuoda kovin raihnaista väkeä.
Mikäli olisi
ollut mahdollista, olisi varmaankin myös silloin priorisoitu nuorten terveys ja
eloonjääminen. Vanhukset olisivat kyllä paremmin joutaneet poiskin kyydistä,
mikäli asia olisi voitu sillä tavalla hoitaa. Ikävä kyllä kuoleminen jouduttiin
jättämään nuorille.
Kun katsotaan
maamme demografisen kehityksen käyrää, tekevät sodat siihen ikäviä nystermiä,
mutta eivät läheskään yhtä pahoja kuin muutamat nälän ja tautien vuodet. Vuosi
1918 on myös viime sotia pahempi kuolovuosi, taudeista johtuen.
Sotien
pirullinen puoli on, että ne vievät nimenomaan nuoria miehiä. Muutamasta
harvasta ikäluokasta miesten puolelta silloin leikattiin todella suuria paloja pois.
Muualla ei sotaa juuri huomannutkaan.
Tämä muuten oli
suomalainen erikoisuus. Yleensähän siviilien tappiot olivat hyvinkin suuria,
mutta meillä vain murto-osa kaikista. Siellä oli nimittäin rintamalla miehiä
eikä housuja, saati hameita.
Joka tapauksessa
sodassa kuolleiden kokonaismäärä lähenteli sataatuhatta ja niiden osuus väestöstä
oli siis melkein kolme prosenttia. Nykyisellä väestöllähän se merkitsisi noin 165
000. Hirmuinen määrä.
Mikäli
koronavirukseen kuolee noin 500-3000 henkeä, on se jotakin aivan muuta kuin
sodan aiheuttamat menetykset.
Itse asiassa
meidän ei kannatakaan verrata tätä (arvioitua) menetystämme sotien ja nälänhätien
menneisyyteen, jolloin menetykset olivat aivan toista luokkaa.
Se on pikemmin
syytä rinnastaa normaaliin kuolleisuuteen, jonka helposti unohtaa olevan varsin
korkea.
Päivittäin
kuolee eri syistä noin 150 suomalaista eli vuodessa noin 50 000, pienen kaupungin
verran. Se on kuitenkin etupäässä sitä luonnollista poistumaa, joka kohdistuu lähinnä
vanhuksiin ja muuten heikkokuntoisiin. Lähes kaksi kolmesta on 75 vuotta
täyttänyt ja joka kolmas yli 85 vuotias.
Vanhusten
kuoleman suhteen kenelläkään ei oikeastaan pitäisi olla mitään valittamista. En
tarkoita, etteikö olisi erinomainen asia ja kaunis tapa käydä itkemässä vanhempien
kuolinvuoteella ja haudalla. Mutta mikäli elämä on sujunut kuten pitääkin, ei normaali,
asiallinen kuolema ole mikään mörkö.
Raamatussa
kerrotaan monien patriarkkojen kuolleen elämästä kyllänsä saaneena. Jobista sanotaan:
Job eli näiden tapahtumien jälkeen vielä sataneljäkymmentä vuotta.
Hän sai nähdä lapsiaan ja lastensa lapsia aina neljänteen polveen saakka, ja
hän kuoli korkeassa iässä ja elämästä kyllänsä saaneena.
Jobia
saattoi siis lopultakin sanoa onnelliseksi, vaikka hänen ikänsä oli kovin
korkea, mikä viittaa siihen, että paljon suruakin siihen vielä liittyi. Niin
aina.
Kerrotaan,
että astrologi toi kerran Persian suurkuninkaalle horoskoopin, jossa sanottiin,
että kuningas tulisi näkemään kaikkien lastensa ja ystäviensä kuoleman ja
pääsisi tästä maailmasta pois vasta pitkän ja tuskallisen kamppailun jälkeen.
Vihastunut
suurkuningas käski mestauttaa astrologin ja tilasi uuden horoskoopin. Se taas
oli niin mainio ja miellyttävä, että tietäjä sai lahjaksi kultakäädyt ja
pisidialaisen orin.
Kuitenkin
horoskooppi oli aivan samansisältöinen. Tähdet kertoivat, että kuningas eläisi
paljon vanhemmaksi kuin kukaan muu hänen suvussaan tai tuttavapiirissään. Sen
sijaan ne eivät luvanneet terveyden jatkuvan epänormaalin kauan. Se mitä tästä kaikesta
väistämättä seurasi, jätettiin sanomatta.
Koronaviruksen
on arveltu niittävän nimenomaan vanhoja ja huonokuntoisia. On luultavaa, että
tappaessaan se tekee suurelta osalta saman työn, kuin nykyään kausi-influenssat
ja keuhkokuumeet. Muuan tutkimus kertoo, ettei Kiinassa onnistuttu pelastamaan paljoakaan
ihmisiä tehohoidon avulla. Siihen luottaminen, saati valtava panostaminen
kaiken muun riskeeraamalla, ei siis vaikuta erityisen rationaaliselta.
Totta
tietenkin on, että kulkutauti niittää myös nuoria, niitä, joita kaikin mokomin juuri
aivan erityisesti haluaisimme säästää. Vanhuksillehan se kuolla kuuluu. Tiettävästi
nuorten osuus kaikista uhreista on kuitenkin myös tässä varsin pieni, kuten se
on myös kausi-influenssassa.
Mikäli
kuitenkin lähdemme siitä, että koronaviruksen uhrien kokonaismäärä Suomessa
tulisi olemaan noin kolme tuhatta henkeä ja niistä noin kaksi kolmasosaa
kuuluisi tuohon yli 75-vuotiaiden ryhmään, jäisi epidemian vaikutus maamme
demografiseen käyrään aivan huomaamattomaksi.
Olisi
kohtuutonta nimittää sellaista millään mittarilla mitaten katastrofiksi.
Vajaat
sata vuotta sitten ei epäröity lähettää nuorisoa sankoin joukoin jopa
hyökkäämään vieraalle alueelle, vaikka tuhansien tiedettiin kaatuvan. Silloin
toki pelattiin niin sanottua korkeata peliä, jossa panoksena oli koko valtion
ja kansakunnan tulevaisuus. Voidaan toki sanoa, että myös vapausasteet olivat
vähissä.
Nyt
sen sijaan puhutaan vain siitä, että epidemian saapumista pyritään hidastamaan,
jotta mahdollisimman monia (käytännössä vanhuksia) voitaisiin saada tehohoidon
piiriin (mikä siis Kiinassa osoittautui tehottomaksi). Sairastuvuuden
hidastamisella voitaisiin estää yhteiskunnan halvaantuminen, ellei sitä
halvautettaisi niillä keinoilla, joilla tuohon hidastamiseen pyritään.
Onpa
tässä nyt sitten ainakin kova meno päällä ja suuri nuija käytössä vaikka
jahdattava ötökkä on kovin pieni.
Suomen
talous on historiansa aikana joutunut todella kovaan höykytykseen pari kertaa: ensin
maan itsenäistyessä ja sitten sota-aikana. Nyt on samanlainen hevoskuuri pantu
päälle torjuttaessa tautia, joka uhkaa lähinnä niitä vanhuksia, jotka muutenkin
alkavat olla jo elämänsä eläneitä ja lähtöä tekemässä.
Mutta
eihän tässä nyt sentään Tyrtaioksen tapaan ainakaan panna nuorisoa eturintamaan
vai kuinka?
Itse
asiassa pelkään pahoin että tekeillä olevasta taloudellisesta katastrofista saa
kärsiä ennen muuta nuoriso. Mutta seurassahan on hyvä olla, vai mitenkä ne
sanovat.
Vaan
kenenkäs seurassa me nyt oikein olemmekaan? Ei ainakaan Ruotsin…
Näin se nyt vaan on, että vanhojen ihmisten kuuluukin kuolla pois. Kukin meistä vuorollamme olemme aikanaan vanhoja ja kuolemme.
VastaaPoistaMutta kulkutaudeista puheen ollen monikulttuurisuus-saatananpalvojien tautipesäke EU:ssa on mitä ilmeisimmin piileksinyt Angela Merkelin esikunnassa. Desifiointi-isku sinne ja heti. Vai onko jo liian myöhäistä?
Ihmislajin evoluutio, kaikki yksilölliset ja yhteisölliset ominaisuudet ovat kehittyneet yhden ehdolla - mikä on elämää jatkamaan pääsevien yksilöiden määrä. Jos yhteisön puolustuksen etulinjaan pistetään heikoimmat, vahvimmatkin, nuoret, tulevat todennäköisemmin surmatuiksi. Joka tapauksessa eloon jäävä yhteisö on heikko.
VastaaPoistaFyysisiä taitoja ja ponnistuksia vaativa sodankäynti on kuitenkin eri juttu kuin taloudellinen kurimus, johon olemme vajoamassa. Sen koettelemuksilta ei moni välty. Eläkevaroista lähes puolet on sijoitettu osakkeisiin. Niiden arvosta katoaa kaksi kolmannesta samanaikaisesti, kun joukkovelkakirjoja muuttuu jätepaperiksi ja kiinteistöjen arvot romahtavat ostajien puutteessa. Eläkkeiden maksuperusteisiin näinollen oleellisia muutoksia. Valtion mahdollisuudet toimeentulotuen ja vuokratuen maksamiseen romahtavat, kun vähenevät verovarat joudutaan ohjaamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömimpiin asioihin. Velalla rakennettu yltäkylläisyyden illuusio häipyy ja tilalle tulee jokapäiväinen taistelu leivästä ja asumisesta. Se koskee kaikkia muita paitsi konkurssilta välttyneitä 1%n -kerhon jäseniä.
Koronaviruksen kaltaisia vitsauksia on aina ollut, mutta väestönkasvu sekä ihmisen kyky rakentaa uusia ja aina hankalammin voitettavia pöpöjä tekee epidemioiden hallinnasta entistä vaikeampaa. Rajattoman maailman ja gobalisaation euforiassa unohtuivat monet riskit, joihin yhteiskuntamme pitäisi pysyä aina vastaamaan. Karmeata on todeta, että maamme korkeimmalla tasolla pidetään kymmenen miljardin hävittäjähankintaa kohtalonkysymyksenä, mutta sen katastrofaalisen tilanteen, jossa hävittäjiä tarvitaan, seurauksiin siviiliväestön keskuudessa ei olle varauduttu juuri nimeksikään.
Itsenäisellä maalla pitää olla oma kelluva valuutta ja oma keskuspankki. Kärjistäen sanottuna rahapoliittisesti itsenäisen maan omasta keskuspankista eivät raha lopu ikinä. Kriisi kuin kriisi voidaan rahoittaa aina omasta keskuspankista.
PoistaEurojärjestelmä on erittäin vaarallinen kansantalouden laskukausina ja lamassa. Kun toisissa euromaissa pitäisi voimakkaasti elvyttää, niin toisissa euromaissa pitäisi painaa jopa jarrua samanaikaisesti. Koko eurojärjestelmä on lopulta tuhoon tuomittu, vaikka kuinka on yritetty sitä pitää pystyssä.
"Kärjistäen sanottuna rahapoliittisesti itsenäisen maan omasta keskuspankista eivät raha lopu ikinä."
PoistaLuulenpa, että pienen maan osalta tuo ei päde: kun muut maat ja omat kansalaiset huomaavat, että tarkoitus on katteeton setelirahoitus, alkaa pako muihin valuuttoihin ja reaalihyödykkeisiin ja rahan arvo romahtaa, kuten antiikin Roomassa ja Weimarin Saksassa.
Eihän taloudellisessa ahdingossa ns setelirahoitusta tietenkään saa suorittaa vastuuttomasti vaan harkiten. EKP on käyttänyt setelirahoitusta jo ainakin vuodesta 2010 lähtien välillä pidättäytymällä ja taas oikein tehostamalla ostamalla jälkimarkkinoilta valtioiden velkakirjoja. Mm EKP ja euromaiden keskuspankit aloittivat arvopaperien osto-ohjelmansa syksyllä vuonna 2014. Siitä lähtien eurojärjestelmä on ostanut markkinoilta eurovaltioiden, yritysten ja rahoituslaitosten joukkolainoja 2 600 miljardin euron arvosta lisätäkseen rahan tarjontaa. Tämä raharuiske päättyi noin v.2018.Kohta alkaa taas uudet EKP:n osto-ohjelmat - ilmeisesti vastoin jopa omia pelisääntöjään. Pelisäännöt heitetään tavallisesti roskikseen, kun taloustilanne vaatii luovia ratkaisuja.
PoistaAjat ovat muuttuneet Ateenalaisten laulusta. Kuten myös Viktor Rydbergin kuuluisasta Tonttu-runosta, joka alkaa:
VastaaPoistaMidvinternattens köld är hård,/ stjärnorna gnistra och glimma.
Ruotsalainen runoilija Malte Persson on ajanmukaistanut nuo säkeet ja koko runon Viktor Rydberg -seuran Veritas-lehdessä (nro 32, s. 64-67 2017):
Mittvinternatten är inte så kall, / tack vare växthuseffekten.
No jumatsuika, Midvinter tietenkin, myös Perssonilla.
VastaaPoistaLuulenpa, että kommunistit ja fasistit taputtavat toisiaan olalle, koska ovat saamassa juuri erinomaisen oppikokemuksen kuinka helppo on maailman kansoja höynäyttää. Luulen että tilanne nostaa koloistaan kaikenmoisia örkkejä, joista luulimme jo päässeet iäksi eroon,
VastaaPoistaPoikkeukselliset ajat eivät niinkään tuo esiin ihmisten parhaita puolia, vaan pikemminkin ihmisten omimman ominaisuuden ja se voi olla laadultaan mitä vain.
VastaaPoistaPoikkeuksellisina aikoina on erittäin tärkeää säilyttää maltti, seurata valtaapitävien tekemisiä, tilanteen etenemistä, tehtyjen toimien vaikutusta, sekä rahavirtojen kulkua ja arvioida kokonaisuutta kansakunnan kannalta pienimmän haitan ja suurimman hyödyn pohjalta.
”Itse asiassa pelkään pahoin että tekeillä olevasta taloudellisesta katastrofista saa kärsiä ennen muuta nuoriso.”
VastaaPoistaVanhukset eivät tee enää lapsia eikä rasittavia töitäkään kovin paljon, mutta nuoret tekevät sekä sitä että tätä pakostakin. Kaiken logiikan mukaan taloudellinen katastrofi takaa kyllä eläkkeet, muttei työtuloja. Mene ja tiedä tuleeko joskus uusi suurten ikäluokkien kausi.
Maailmankuvalle, joka rakentuu voimaannuttaville narratiiveille, identiteeteille ja oikeuksille yms, on luvassa pelkkää hyvää.
VastaaPoistaEhkä joudutaan arvioimaan uudestaan muutamienkin kokemusasiantuntioiden, kulttuuritulkkien, monimuotoisuuskoordinaattorien, sukupuolentutkijoiden ja muiden sen sellaisten palkanmaksua.
Hyvä, asiallinen kirjoitus.
VastaaPoistaEivät ne kaikki kuolleet koronapotilaat nyt sentään ihan seniili-ikäisiäkään ole. Tehohoitoon joutuneista jopa 48 % ovat alle 65-vuotiaita:
https://www.weforum.org/agenda/2020/03/coronavirus-young-people-hospitalized-covid-19-chart/
Suurin kauhun aiheuttaja globaalisti lienee se, että koronavirus ei syrji rikkaita ja mahtavia valitessaan uhrinsa.
Kiinassakin oli tässä ryhmässä aika nuorta porukkaa. Mutta tehohoidosta ei ollut mitään apua: https://www.thelancet.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S014067362305663.pdf?fbclid=IwAR1gLtgL7Gc5JPh48TpRoe4NzuQiwV7NwMkU2DYWfxRPswz5LTb-CzCyTBM
PoistaGiovinezza giovinezza primavera de bellezza! kuuluu sanotun 30-luvulla. Sama kaiku on askelten.
VastaaPoistaTalous ennen kaikkea, niinhän se EVAnkin korkeastikunnioitettu persoona juuri sanoi. (Ja hyvähän se on näiden sanoakin, semminkin kun itsellä ei taida enää olla hätää.)
Niin, kenellä ei ole enää hätää?
PoistaRydberg oli homoseksuelli, ja vartalonpalvonnan kautta tapahtunut taantuminen uhriajatteluun ja lopulta kuolemankulttiin saavat vertailukohteen lähinnä nykyisten tunnustuksellisten uskojen marttyyrihurmahenkisistä terroriteoista.
VastaaPoistaMilitarismiin kytkeytyy aina psykososiaalinen taantuma. Ei ole aggressiota joka ei toisi mukanaan regressiota. Ei ole sellaista totalitarismia, johon olemuksellisesti kuuluisi seksuaalinen sallivuus. Sensijaan homoeroottista vartalonpalvontaa tulee automaattisesti mukaan kuvaan.
Psykoanalyyttisessa tulkinnassa tuo uhriajattelun valtava rooli on ehkäpä kaikkein vaikein ymmärrettäväksi. On vaikea tajuta, ettei ihmisen "minä" ole mikään kaiken palautuspiste, vaan eniten voimaannuttavia kokemuksia antavat minuuden alla olevat kerrokset. Ne ovat olemuksellisesti "objektina olemisen" kerroksia, ja juuri sellaisista nämä ah niin ylevöitetyt mutta tosiasiassa aika sairaat runoilijat henkensä hehkun ammentavat.
Jotain hämärää logiikkaa tuossa: "terveeksi" itsensä julistavan enemmistön ahdistamat vähemmistöt ovat kotikentällään juuri kulloisissakin normipaineinstituutioissa, sellaisiin on itsensä tukahduttajalla varmaan jokin nostalgiantunteeseen vertautuva kaiho.
PoistaLauman naiivi itsetiedoton "normaalius" taasen tavallaan työntää keskuudessaan ylöspäin juuri naamioitumisen mestareita. Luottamusta tunnetaan kun joku jyrää itsensä oikein huolella pelkäksi kuvaksi, sehän on vallan mekanismi vapaampinakin aikoina. Esim. joku Josif Vissarionovitsh taisi olla myöhäiskristillisen/pikkuporvarillisen itsetukahdutuksen jokin irvikuva, pulloon sullottu - anteeksi tuhannesti - yksiavioisuusperversion kristallisoitunut henki, seksuaalisuuden ja perheinstituution välisen jännitteen inkarnaatio. - Ja sehän nyt on ihan loogista, että kun kerran papiksi pääsee, niin seurakunnan säännöt eivät päde enää ihan niin tiukasti. Valta on tavallaan kulloisenkin epäavoimuuden myrskynsilmä.
Mutta eihän tuo noihin militaaritotalitarismeihin rajoitu, miettii jotain vanhan ajan luostarilaitosta tai Vatikaania kai aika äskettäinkin tms. Kun porukka moralisoi jotain vaikka kristillisdemokraattisten poliitikkojen huviveneorgioita (Orbánin lähipiirissä tällainen jokin aika sitten), minulla on aina sellainen olo, että kerrankin ovat aitoja ja sympaattisia, ja että miksi porukka ei voi moralisoida sitä tekopyhää lässytystä muulla ajalla, jolloin heille suhteettoman suuruista valtaa tyhmyyspäissä annetaan. Tai kun jossain vaiheessa metoo-kampanjan terä kääntyi jotain sitä omaa pääaktivistaan kohtaan, niin mietin kanssa, että mitä yllättävää tässä nyt mitenkään voi kenenkään mielestä olla.
On vaikea tajuta, ettei ihmisen "minä" ole mikään kaiken palautuspiste, vaan eniten voimaannuttavia kokemuksia antavat minuuden alla olevat kerrokset. Ne eivät ole vain "objektina olemisen" kerroksia, vaan olemuksellisesti myös yhteisövoimien kerroksia. Jokaisen yksilöminuuden pohjalla on yhteisö, ja voimavaraukset kulttuurisessa kentässä määrittävät esimerkiksi yksilön kielen ja ajattelun häkkiä.
PoistaEpäloogisuudet ovat käsitesekaannusta, joka juontuu paljolti siitä ettei meillä ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää kuvata ja selittää yhteisötasoa yksilökokemuksen pohjalle muodostuneella kielellä.
Stalin kielsi psykoanalyysin N-liitossa olikohan 1936. Epäilemättä itsesuojelutoimi.
"Mikäli koronavirukseen kuolee noin 500-3000 henkeä, on se jotakin aivan muuta kuin sodan aiheuttamat menetykset."
VastaaPoistaOlen niin paljon kommentoinut tällä viikolla, että tyydyn lyhyesti toteamaan, että ainakin ennen yhteiskunnan sivistystä mitattiin sillä tavalla, miten se suhtautui heikoimpiin jäseniinsä. Ettei blogistin asenteeseen vaikuttaisi se "teräsmiehen" asema, minkä hän onnellisen sattuman kautta on itse saavuttanut.
Jospaa nyt sovittaisiin, ettei mitään ad hominem -tasoa täällä harrasteta.
PoistaKyllä se asema on tulossa pia suurimmalle osalle kansaa. Eikä tuon abstraktiotason hurskastelu vie mitään yhtään minnekään.
(Olen eri anonyymi.)
PoistaKysynpä vain, miksi "ad hominem -taso" olisi tällaisessa kysymyksessä yhtään sen paheksuttavampaa kuin kokonaiseen ihmisryhmään kohdistuva suhtautuminen, josta ainakin etäisesti tulee mieleen muinainen "die Vernichtung lebensunwerten Lebens"?
Siksi, että siinä kyseessä on pelkkä typeryys. "Kokonaiseen ihmisryhmään kohdistuva suhtautuminen" on taas jokaisen ajattelevan ihmisen velvollisuus. Johtipäätöksiä voi tehdä erilaisia eri perusteilla, mutta samoja kakkuja ei voi syödä sekä säästää, olipa sitä hyvää tahtoa mityen paljon tahansa.
Poista"Jospaa nyt sovittaisiin, ettei mitään ad hominem -tasoa täällä harrasteta."
PoistaSovitaan vaan, anteeksipyyntö ylilyönnistä. Ehkä syynä oli kommentoijan oma ad hominem -peruste.
(Muutoinkin: your's house, your's rules.)
On se kuitenkin siunattu asia, että "ajattelevien ihmisten" ääni alkaa kuulua: Emilia Kullas, Björn Wahlroos, nämä nyt ainakin...
PoistaSen sijaan meitä "typeryksiä" kyllä on pilvin pimein. Pakko uskoa, kun kerran sanotaan.
Ehkä olet kuuluset senkin, ettei tautia ole tarkoitus torjua, vaan pidentää sen leviämisaikaa. Näin toivotaan turvattavan useammille tehohoitoa, joka kiinalasien tutkimuksen mukaan muuten on tässä taudissa tehotonta.
PoistaYhteiskunnan heikoimpia tässä kyllä kumautetaan suurella nuijalla.
Ehkä näkemyseromme syy on siinä, että ilman THL:n ja muiden suomalaisten sekä länsimaalaisten vahvistusta en tässä vaiheessa usko tuohon kiinalaiseen tutkimukseen vaan siihen, että tehohoito VOI pidentää joidenkin elämään. Jos näin taas on yhteiskunnan tulee minusta taloudellisista kustannuksista riippumatta pyrkiä takaaman tehohoidon riittävyys kaikille, joista sille on lääketieteellisen arvion mukaan hyötyä. Koronan tappavuus riskiryhmille liittyy adrs-oireyhtymään, josta käypä hoito -suosituksen toivutaan kohtuullisen hyvin tehohoidon avulla. Lisäksi hallituksen toimet suojaavat riskiryhmiä edes joutumatta tehohoitoon. Onko nuorten oikeus ravintolailtoihin ja vapaamiseen mökkeilyyn suurempi arvo kuin riskiryhmien - ja muidenkin - oikeus elämään. Se on juuri se peräänkuuluttamani ARVOVALINTA.
PoistaTällä logiikalla näitä arvovalintoja kyllä syntyy aika hurja määrä. Yksi esitettiin tänään hesarissa: eikö moottoripyöräily olisi kiellettävä epidemian ajaksi (ja samantein ikusiksi ajoiksi). Luulen, ttä myös yksityisautoilun kieltäminen olisi tällä logiikalla välttämätöntä.
PoistaEn muuten ole kuullut mitään siitä, onko ytehohoidon kapasiteetti tulossa ongelmiin tai onko siinä ongelmia esimerkiksi Ruotsissa. Koko ruljanssihan tähtää juuri sen riittävyyteen.
Ja muistetaanpa ne panokset. Miten monta yrittäjää joutuu konkurssiin, tekee itsemurhan, menettää mielemterveytensä ja niin edelleen.
Ei tässä ole kyse vain ravintolassa ryyppäämisestä.
Ja mitä se mökkeily, muka tähän kuuluu?
Kyaeessä ei ole mikään oikea arvovalinta, vaan valinta järkev'n keskitien ja maksimaalisen hurskastelun välillä.
Onnittelen toki siitä, että koko maa saadaan mukaan noita tarpeita tyydyttämään.
Mutta ei se ilmaista ole.
"eikö moottoripyöräily olisi kiellettävä epidemian ajaksi"
PoistaMielestäni ei, koska sillä ei niin suoranaista vaikutusta riskiryhmien sairastumiseen.
"Miten monta yrittäjää joutuu konkurssiin, tekee itsemurhan, menettää mielemterveytensä ja niin edelleen...Mutta ei se ilmaista ole. "
Tämä on koko keskustelun ydin. Minun arvovalintani on se, että jos konkursseilla pystytään välttämään ihmishenkien menetys, sellaiset valinnat on tehtävä. Yrittäjien mielenterveyttä on tuettava ja itsemurhia ehkäistäva; tältä osin heille on korostettava, että yrityksen voi elossa ollessaan aina perustaa uudelleen. Olen ollut toimimassa jo 1990-luvun suuressa lamassa ja tiedän erinomaisesti ne katastrofit ja elinikäiset henkiset haavat, joita se synnytti. Minun arvomaailmassani raha on kuitenkin vain rahaa ja (jokainen) ihmiselämä (rahassa) mittaamattoman arvokas, eivätkä missään määrin yhteismitallisia. Olen valmis kaikin tavoin tukemaan niitä poliitikkoja ja muita päättäjiä, jotka jakavat tämän arvovalinnan. Tätä en pidä hurskasteluna vaan moraalina ja luulenpä, että useimmat moraalifilosofit jakavat tämän kannan.
"Ja mitä se mökkeily, muka tähän kuuluu?"
Sen vaan, että hallitus on rajoittanut matkustelua siksi, että uusimaalaiset eivät mökkeilisi (tai lähtisi laskettelemaan) paikkakunnille, jossa vanhusväestön määrä on suuri ja tehohoitokapasiteetin määrä suuri niin kauan kuin Uudellamaalla korona on huipulla. Sitten kun tartuntamäärä laskee, tuota kapasiteettia voidaan sitten jakaa puolestaan maakuntiin.
"tehohoitokapasiteetin määrä suuri" Korjaus: ...pieni
PoistaOnhan tuossa myös se ero, että "rahaan" kuuluva, pohjimmiltaan uskonnollislaatuinen kaikkivoipaisuuskuvitelma, ynnä taloususkonnon noituma ymmärrys ja järki, ja konkurssit -- ne ovat ihmisen keksintöjä, kun taas koronavirus on luonnon hyökkäys ihmislajia vastaan.
PoistaTuossa täytyyn nyt kysyä, uskooko anonyymi, etttä Ruotsissa on haluttu ostaa taloudellista hyvää ihmishengillä. Vai olisiko mahdollista, että siellä vain arvioidaan mielekäs strategia toisin?
PoistaJa Lancetin aertikkeleita ei kannata tyrmätä millään mututuntumalla, jos tulokset sattuvat olemaan "vääriä". Voi hyvinkin olla, että kyseessä on nimenomaan kiinalainen, paikallinen tilanne, mutta jos on eri mieltä, kannattaa sitten viitata muihin tutkimuksiin.
"uskooko anonyymi, etttä Ruotsissa on haluttu ostaa taloudellista hyvää ihmishengillä. Vai olisiko mahdollista, että siellä vain arvioidaan mielekäs strategia toisin?"
PoistaKieltämättä tuota on "moraalinin suurvallasta" vaikea uskoa, vaikka korona on kyllä jo tähän mennessä osoittanut ihmisten pimeän puolen (esim hamstraus, EU:n solidaarisuus). Siitä olemme yksimielisiä, että Ruotsi on valinnut eri strategian. Sen tarkkoja perusteita ja painopisteitä en väitä tietävänä.
Artikkelilausumaani tarkoitti vain sitä, että yhden artikkelin perusteella en itse lähtisi kyseenalaistamaan THL:n asiantuntemusta. Itse asiassa kenelläkään tässä blogikunnassa ei liene siihen asiantuntemusta (= alan tohtoritutkinto) eikä se ole ollut pääpointtini.
Pääpointtini siis on seuraava: jos otetaan lähtökohdaksi (premissi), että hallituksen valitsema linja säästää ihmishenkiä, erityisesti riskiryhmissä, taloudellisten raskaiden kustannusten hinnalla, tuleeko tuo valinta tehdä - toisin kuin tulkitsen blogistin ja useiden kanssakommentoijien haluavan? Kommentissani 1.4.-20 klo 17.24 tiivistämillä perusteilla katson, että se tulisi tehdä niinkuin hallitus on jämäkästi tehnytkin. Tuon teen vapaalle kansalaiselle kuuluvan oman moraalis-eettisen arvovalintani, en minkään "asiantuntijuuden", pohjalta.
Aika tulee lahjomattomasti osoittamaan oliko hallituksen valinta - verrattuna Ruotsiin ja muihin Euroopan maihin - oikea (johtiko tavoitteeseen ja millä hinnalla). Sitten tulee uuden arvo- ja poliittisen keskustelun vuoro, parahiksi ensi eduskuntavaaleihin.
Jos sitten olen tulkinnut blogistin ja kanssakommentoijien ajatuksen väärin (= halutaankin puhua vain siitä KEINOSTA, joka parhaiten tuottaa saman määrän ihmishenkien säästymistä) pahoittelen osaltani väärinymärrystä - joskin niinhän se yleensä Wiion lakien mukaan menee, varsinkin netissä.
Olisin kiinnostunut myös tietämään, paljonko moraalipisteitä saisi siitä, että panisi puolet Suomea seisomaan estääkseen ketään kuolemasta kausi-influensaan. Jossakin se raja lienee -vai onko itään rajaa missään?
PoistaEn ajattele mitään "moraalipisteitä" - ei kuulu minun pirtaani - vaan klassisen velvollisuusetiikan mukaista oikeintoimimista sen itsensä vuoksi. Jos arvostavani kanssakeskustelijani näkee moraalin pelkkänä hurskastelevana "moraaliposeerauksena /-pisteinä" tätä keskustelua on turha jatkaa, vähän kuin syntymäsokean kanssa värien kauneudesta. Keskustellaan siis ruuasta, kirjoista ja historiasta jne.
PoistaJälkimmäiseen kysymykseen on vastannut Dostojevski Karamazovin veljeksissä kysyessään, voisiko yhden vauvan surmata, jos sillä saavutettaisiin koko maailman onni. Koska en tiedä varmaa vastausta, en ole pyrkinyt politiikkaan. Äänestänyt olen vielä, kansalaisOIKEUTENA.
Noniin. Jätetään sitten ne puheet kaikkien heikoimpien pelastamisesta hinnalla millä tahansa.
PoistaSe surmaaminen on hieman eri juttu kuin valtakunnan kaikkien resurssien valjastaminen yhden pelastamiseen kaiken muun kustannuksella.
Sapienti sat
Poista"uskooko anonyymi, etttä Ruotsissa on haluttu ostaa taloudellista hyvää ihmishengillä. Vai olisiko mahdollista, että siellä vain arvioidaan mielekäs strategia toisin?"
VastaaPoistaKieltämättä tuota on "moraalinin suurvallasta" vaikea uskoa, vaikka korona on kyllä jo tähän mennessä osoittanut ihmisten pimeän puolen (esim hamstraus, EU:n solidaarisuus). Siitä olemme yksimielisiä, että Ruotsi on valinnut eri strategian. Sen tarkkoja perusteita ja painopisteitä en väitä tietävänä.
Artikkelilausumaani tarkoitti vain sitä, että yhden artikkelin perusteella en itse lähtisi kyseenalaistamaan THL:n asiantuntemusta. Itse asiassa kenelläkään tässä blogikunnassa ei liene siihen asiantuntemusta (= alan tohtoritutkinto) eikä se ole ollut pääpointtini.
Pääpointtini siis on seuraava: jos otetaan lähtökohdaksi (premissi), että hallituksen valitsema linja säästää ihmishenkiä, erityisesti riskiryhmissä, taloudellisten raskaiden kustannusten hinnalla, tuleeko tuo valinta tehdä - toisin kuin tulkitsen blogistin ja useiden kanssakommentoijien haluavan? Kommentissani 1.4.-20 klo 17.24 tiivistämillä perusteilla katson, että se tulisi tehdä niinkuin hallitus on jämäkästi tehnytkin. Tuon teen vapaalle kansalaiselle kuuluvan oman moraalis-eettisen arvovalintani, en minkään "asiantuntijuuden", pohjalta.
Aika tulee lahjomattomasti osoittamaan oliko hallituksen valinta - verrattuna Ruotsiin ja muihin Euroopan maihin - oikea (johtiko tavoitteeseen ja millä hinnalla). Sitten tulee uuden arvo- ja poliittisen keskustelun vuoro, parahiksi ensi eduskuntavaaleihin.
Jos sitten olen tulkinnut blogistin ja kanssakommentoijien ajatuksen väärin (= halutaankin puhua vain siitä KEINOSTA, joka parhaiten tuottaa saman määrän ihmishenkien säästymistä) pahoittelen osaltani väärinymärrystä - joskin niinhän se yleensä Wiion lakien mukaan menee, varsinkin netissä.