Karskien
miesten kylä
Eero Kaski, Nuoren
Sylvi-tytön koettelemus. Arvi A. Karisto 1927, 296 s.
Jääkäriupseeri
Jalmari Kara ei ollut mikään nöössipoika. Tarpeen tullen hän ei edes siekaillut
ammuttaa ihmisiä aivan epämääräisillä perusteilla (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=jalmari+kara
). Mutta ei tämä toki sitä tarkoittanut, että hän olisi ollut sokea elämän
suloisille puolille tai kritiikitön preussilaisen sotilaselämän älyttömyyksille,
jos niikseen tuli. Kyllä hänessä oli selvää intellektuellin vikaa.
Kara, joka
kirjoitti myös pseudonyymeillä Eero Kaski ja Kapteeni Teräs, oli
aloittanut kirjailijanuransa jo ennen hullua vuottamme. Itsenäisyyden
alkuaikoina hänestä tuli aika suosittu ja etenkin Kapteeni Teräs-nimimerkillä
kirjoitettu Suur-isänmaa on todella huikeaa luettavaa. Se on muuten
netin kautta luettavissa Project Gutenbergissa (http://www.gutenberg.org/ebooks/55469
).
Siitä, kun itse
sen luin, on kulunut jo vuosikymmeniä, mutta joka tapauksessa kirja kertoo
suomalaisten tiedemiesten kehittämästä ihmeellisestä panssarista, jonka turvin
armeijastamme tulee voittamaton ja se korjaa historialliset vääryydet
kukistettuaan naapurin sotalaumat.
Kun ottaa huomioon,
että kirjoittajalla täytyi olla hyvät ja konkreettiset tiedot siitä, mitä
merkitsivät panssarit nykyaikaisten räjähteiden rinnalla, kuulostaa koko tarina
aika falskilta, mutta sci-fillä kai on omat sääntönsä.
Siltä varalta,
että joku arvelisi tämän romaanin olleen jotakin nimenomaan suomalaisille
erityisen tyypillistä ja nimenomaan meidän historiaamme liittyvää, voin kertoa,
että kyseessä oli juuri tuohon aikaan koko Eurooppaan ja jopa erityisesti
Neuvostoliittoon levinnyt muoti, jossa menneen maailmansodan kulku
mielikuvituksessa käännetäänkin aivan erilaiseksi uusien keksintöjen avulla.
Mutta tällaisten,
verikenttien hurmeeseen keskittyvien fantasioiden ohella Karalla riitti
mielenkiintoa myös maailman viehättävämpään puoleen, eli nuoriin naisiin ja heidän
hempeään sielunelämäänsä.
Itse asiassa
Nuoren Sylvi-tytön tarina on sangen simppeli. Se on muunnelma vanhasta vapaus
– lempi -kumpi kultaisempi? -teemasta asettaen nuoren Sylvin kauhean valinnan
eteen -jopa useitakin kertoja.
Koska häntä sitoo
toisaalta rakkaus nuoreen ylioppilaaseen ja toisaalta uskollisuus isäänsä
(melkoista heittiötä) kohtaan, hän lupautuu pariinkin otteeseen, vastoin
sydämensä ääntä, vaimoksi rikkaan naapurin pojalle, josta riippuu isän
toimeentulo ja kunnia.
Kun tarinaan
liittyvät vielä epämääräiset syyllisyydentunnot, syntyy melkoinen melodraama,
jossa nuorta Sylvi-tyttöä riepotellaan oikein olan takaa. Hengenmenokin on
lähellä.
Nuoren
ylioppilaan -sulhasen- kunto ja uskallus on vaikuttavaa. Hän ottaa itselleen
omalla riskillään huiman tukinuittourakan, jonka avulla kykenee vapauttamaan
Sylvin ja hänen isänsä velkakahleista.
Vielä maantielle
joutumisen uhan hälvettyä Sylvi-parka arvelee olevansa pakkotilassa antamansa
naimattomuuslupauksen sitoma, mutta saadaan sitten tulemaan järkiinsä.
Oikeudenmukaisuus
ja urhoollisuus voittavat lopulta ja nuoret saavat toisensa, kuten asiaan
kuuluu.
Huonommin käy
kilpakosijalle, joka on äärimmäisen umpimielinen moukka, mutta sellainenhan on myös
hänen isänsä ja samanlaista porukkaa riittää muuallakin kylillä.
Kansankulttuurista päätellen ollaan Pohjanmaalla.
Kun ajattelee,
että noista ajoista on kulunut vajaat sata vuotta, tuntuu muutoksen syvyys aika
hurjalta.
Olennaista siinä
taitaa olla urbanisoituminen, tarkoittaen sellaista elämänmuodon
modernisaatiota, joka on ulottunut myös maaseudulle. Kysymys on paljolta
individualisaatiosta ja sellaisesta uudesta, hedonistisesta elämänasenteesta,
joka viis veisaa suvun ja yhteisön mielipiteestä.
Nyt ei ihmisten
kohtalo ole enää samassa määrin kiinnittynyt taloihin, joita heidän elämänsä
käytännössä palveli. Luokkaerot ovat sen mukaisesti myös hävinneet: niitä toki
saattaa jossakin määrin olla, mutta ei enää talollisten ja tukkilaisten/mökkiläisten
välillä.
Naimakauppojen
merkitys perimysasioissa ja perheen valta niihin lienee yhä suuri joissakin
miljonääripiireissä, mutta ei enää yhteiskunnassa yleensä. Toki rakkaus
avioliiton perustana ja nuorten valta itse päättää avioliitostaan olivat myös
tämän romaanin tapahtuma-aikana kunniassa, noin periaatteessa. Mutta siitä
päästiinkin käytännössä niihin suuriin ristiriitoihin, joista Karan romaani
kertoo.
Mitä Sylvin
henkiseen maailmaan tulee, olisi sellaisen etsiminen nykyajasta aika toivoton yritys.
Niin sanotun romanttisen rakkauden primäärisyys on nykyään niin itsestään selvä
asia, että sen haastaminen edes fiktiossa tuntuisi teennäiseltä. Kenties
sentään aikamme poliittinen korrektius voisi kilpailla sen kanssa?
Karan romaani ei
ole mikään mestariteos, mutta ei myöskään ihan täysin kökkö kyhäys. Sen
ajankuvassa, esimerkiksi metsätyömiehistä, lienee yhtä ja toista autenttistakin
ja juopon patruunan tyyppikin tuntuu aika uskottavalta.
Omaan
mahtavuuteensa ja komeiluunsa läkähtyvä kylän mahtimies lienee myös ollut
enemmän tai vähemmän todellinen hahmo vielä sata vuotta sitten -mikä sitten
lieneekään sen nykyään korvannut vai onko mikään?
Toki tämä kirja
on vain romaani eikä mikään dokumentti. Kirjoittajansa persoonan takia se ei
kuitenkaan ole täysin epäkiinnostava.
"Kun ajattelee, että noista ajoista on kulunut vajaat sata vuotta, tuntuu muutoksen syvyys aika hurjalta... Kysymys on paljolta individualisaatiosta ja sellaisesta uudesta, hedonistisesta elämänasenteesta, joka viis veisaa suvun ja yhteisön mielipiteestä."
VastaaPoistaJännite nykyhetkessä syntyy vain siitä, että meille on tupsahtanut uusia asukkaita, joiden arvot ovat ym tavalla perinteiset.
"Luokkaerot ovat sen mukaisesti myös hävinneet: niitä toki saattaa jossakin määrin olla, mutta ei enää talollisten ja tukkilaisten/mökkiläisten välillä."
VastaaPoistaTuo ei tarkkaan ottaen pidä paikkansa, jos lukee Järvisen ja Kolben uutta kirjaa. Luokkaero ja sen jännitteet nousevat ennen pitkää esille. Yllättävän suuri tuntuu olevan edelleen myös heimon merkitys, pohjalaisen on vaikea sopeutua Savoon.
Tarkkaan ottaen mikään ei pidä paikkaansa. Muutos on yleisellä tasolla.
PoistaOn mahdotonta sopeutua Savoon, edes savolaisen.
PoistaEi ole kylän napamies enää kauppias, osuuskassan johtaja tai asemapäällikkö kun toiminnon on lakkautettu. Tuskinpa kylän suurimpien EU:n maataloustukien saaja kehtaa itseään korostaa.
VastaaPoistaKuulin, että Pietarissa on olemassa Katariina II:n patsas, jossa hänen ympärillään on joukko ylimyksiä, jokaisella kädessään kirjakäärö. Kansan suussa kerrotaan, että nämä aatelismiehet ovat pyrkimässä Katariinan suosioon. Heillä kullakin on kädessään eri pituinen kirjakäärö. Kirjakäärön pituuden sanotaan vastaavan kunkin peniksen pituutta. -- Näin Katariinan on helppo valita se, kenet kulloinkin sulkee suosioonsa.
VastaaPoistaVoitko valaista lisää aiheesta?
Siinähän se on Aleksandran teatterin edessä. Mukana toki joku rakastajakin, kuten Potjomkin, mutta myös esimerkiksi sinisukka Dashkova ja generalissimus Suvorov, jota ei ole syytä epäillä enempää huoripukiksi kuin nuoleskelijaksi.
Poista”Omaan mahtavuuteensa ja komeiluunsa läkähtyvä kylän mahtimies lienee myös ollut enemmän tai vähemmän todellinen hahmo vielä sata vuotta sitten -mikä sitten lieneekään sen nykyään korvannut vai onko mikään?”
VastaaPoistaMitä ilmeisimmin tässä on kysymys myös Putinista. Muistanette kai, että Merkel oli aikoinaan määritellyt Putinin, ettei se ole tästä maailmasta. Nyt Putin kuolaa ”uutta Jaltaa”, tällä kertaa sitä, että Neuvostoliittoon kuuluneet alueet, kaikki, kuuluvat Moskovalle.
Mikä Venäjällä ei ole tästä maailmasta?
VastaaPoistaНо проблема в России не в сильной или слабой президентской власти, не в мифическом двоевластии. Она в другом – страной правит мафия. Несменяемая мафия, обогатившаяся на гражданах России и ее природных ресурсах. (https://echo.msk.ru/blog/serpompo2018/2601080-echo/)
(Venäjän ongelma ei ole vahvassa taikka heikossa presidentin vallassa, eikä myyttisessä kaksoisvallassa. Ongelma on muualla – maata johtaa mafia, pysyvä mafia, joka rikastui Venäjän kansalaisten ja Venäjän luonnonrikkauksien kustannuksella.)
”jonka turvin armeijastamme tulee voittamaton”
VastaaPoistaSen teki Mannerheim perustamalla Lastensuojeluliiton, koska tulevaisuudessa tarvittiin voimakkaita sotureita.
Venäjällä oli leniniläisen mafian kausi, sitten stalinilaisen mafian kausi ja lopulta brezhneviläisen mafian kausi maailmanvallankumouksineen.