tiistai 24. maaliskuuta 2020

Setä ei viihdy


Nihilismi ja pissis

Vuosi sitten kirjoitinkin omat kommenttini Houellebecqin uudesta romaanista Serotoniini (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=houellebecq ).
Lukijalla on oikeus löytää jokaisesta kirjasta ne asiat, jotka hänelle siellä avautuvat. Minkähänlainen kirja tarvittaisiinkaan, jotta kaikki sen lukeneet löytäisivät sieltä aivan samat asiat ja kirjoittaisivat myös samanlaisen arvostelun? Mahtaisikohan se opus olla kiinnostava?
Joka tapauksessa tuntuu siltä, että lukijan olisi aina syytä kunnioittaa kirjoittajan pyrkimyksiä ja hänen tulisi sen mukaisesti hänen onnistumistaan arvioida.
Emme toki voi olla varmoja siitä, mitä kirjoittaja haluaa sanoa, mutta kyllä tuota tarkoitusta pitäisi yrittää kirjasta ainakin etsiä.
Itse näkisin Houellebecqin kulttuurimme armottomana kriitikkona, joka käyttää kirjallisia keinoja paljastaakseen, mitä kulissien takana itse asiassa on.
Serotoniinin rooli uudessa kirjassa on juuri se, että se pelkistää asioita, mutta ei niitä muuta. Se tavallaan muuttaa koetun maailman karikatyyrikseen: Pillerin rooli on erikoinen: se ei luo, eikä muuta, vaan tulkitsee.
Selkeät asiat se päästää läpi, muut jättää seulaansa. Se luo uuden tulkinnan elämästä, vähemmän rikkaan, vähemmän keinotekoisen ja tietyssä mielessä jäykän. Se ei anna mitään onnentunnetta eikä edes todellista lohtua. Sen sijaan se tekee elämästä muodollisuuksien jatkumon. Näin se auttaa ihmistä -joka muutoin kärsisi masennuksesta- jäämään henkiin ainakin joksikin aikaa.

Niinpä maailman absurdius alkaa näyttää vain luonnolliselta. Mikään eläimellinen ei ole päähenkilölle vierasta. Itse asiassa hänestä tuntuun ihan luonnolliselta ajatus, että kuten jääkarhu-urokset tappavat edellisten urosten pennut, myös hänen olisi tapettava entisen rakastajattarensa pieni poika.
Normaalista sivistyneestä maailmasta katsoen moinen on tietenkin uskomaton kauhistus, mutta mitä muuta on sekään, että epätoivoiset maanviljelijät ampuvat tappaakseen poliiseja, jotka yrittävät avata tietä sille globalisaatiolle, joka hävittää juurineen vanhan elämänmuodon kaikkine arvoineen.
Entä miten arvioisimme sitä, että kertojan entinen tyttöystävä harrasti seksiä mahdollisimman monirotuisten ihmisten ja suurten koirien kanssa…
Kenen ongelmia ne oikein olivat? Mitä vikaa oli kulttuurissa, joka piti tällaisia asioita täysin normaaleina? Mitä kertoi kulttuurista se, että suurimpien laatulehtien kulttuuriosastot noteerasivat suurtapahtumana sen, kun muuan tyttö masturboi yleisön edessä, toisen lukiessa ääneen Jacques Bataillen tekstejä?
Kaipa nyt ainakin sen, että ei pelkästään suvaitseminen, vaan myös kaiken mahdillisimman bisarrin ja häpeämättömän tekeminen arvoksi sinänsä oli kulttuurissa viety niin pitkälle kuin ylipäätään on mahdollista edes kuvitella.
Kyseessä on täydellinen nihilismi, maailma, jossa ei ole arvoja, paitsi ne primitiivisimmät nautinnot, jotka ovat muillakin eläimillä.
Hesarin arvostelija (21.3.) kieltäytyy näkemästä kirjoittajan ongelmia todellisina eikä edes viitsi mainita itse kirjalle nimen antanutta lääkettä ja sen vaikutuksia.
Arvostelijalle kysymys on vain kirjoittajan henkilökohtaisista ongelmista. Onko tässä maailmassa edes muita ongelmia? Jos yliviriili (!) kynofiilinen tyttöystävä on valinnut tietyn tavan itseään tyydyttääkseen, niin entäs sitten? Kuka voisi tuomita? Kuka yleensä voisi esittää arvoarvosteluja mistään?
Entäpä kauan kypsyvä suunnitelma murhata lapsi? Miksi edes mainita sellaisesta, kun se ei edes toteutunut? Mihin se liittyy, vai eikö mihinkään? No miksei lapsiakin muka murhata?
Ongelma näyttääkin olevan vain päähenkilössä itsessään. Äärikonservatiivi änkyrä ja setämies ajaa maasturilla ja pelkää, kertoo arvostelija, mutta ei kerro, mitä hän mahtaa pelätä. Infantiilin pissiskielen sanat kertovat olennaisen: päähenkilö nyt on vain luuseri, joka ei kestä aikakauden realiteetteja.
Todellinen ongelma, jota kirjoittaja kuvaa, on tietenkin kulttuurin nihilismi. On ilmeistä, ettei se ole arvostelijalle mikään ongelma. Globalisaatio nyt vain on ja tapahtuu, hedonismi on arvostelun yläpuolella, koska sekin on realiteetti, uskonto on jo ammoin kuopattu ja niin edelleen.
Provokaatioita taitaa kirjoittaja yrittää, mutta arvostelija kun nyt vain ei provosoidu. Yritys on niin ennalta arvattava ja turruttava. Ikään kuin poliittisessa korrektiudessa ei olisi jo valmis vastaus kaikkeen.
Houellebecq viittaa jopa ajankohtaiseen keltaliivi-ilmiöön, mainitsee arvostelija. Paitsi ettei hän viittaa, vaan ennakoi, sillä koko ilmiö tuli maailmaan vasta sitten, kun käsikirjoitus oli jo jätetty.
Koko kirja nyt pelaa vain tällaisilla mikrokosmoksen jutuilla, arvelee arvostelija, mutta arvelee ihan väärin.
Moista arvostelua voinee julkaisijan eli lehden kannalta pitää yksinkertaisesti kieltäytymisenä sen näkemisestä, mistä ideologisesti vastenmielinen kirjailija kirjoittaa.
Nihilismiä pidetään tuossa arvostelussa lähtökohtaisesti täydellisenä ideologiana, jota Houellebecqin kaltaiset provokaattorit yrittävät turhaan häiritä. Mutta loppujen lopuksi kysymys onkin vain heidän omasta pätemättömyydestään. He eivät ole uuden, uljaan maailman arvoisia, nämä änkyrät.
Samalla aukeamalla onkin myös komea juttu siitä, miten muuan nuori nainen on palkittu Sontaa- nimisestä albumistaan.
Kirjasta on ilmestynyt jo koko joukko kritiikkejä, myös suomeksi. Kun niitä katsoo, näyttää siltä, että nimenomaan suomalaiset kritiikit rajoittuvat usein päähenkilön tarkasteluun, kun taas ranskalaiset ja englantilaiset keskittävät huomionsa siihen, mitä kirja haluaa sanoa sivilisaatiomme tilasta.
Vedän tästä sen hätäisen johtopäätöksen, ettei meikäläinen arvostelijakunta ylipäätään rohkene muodostaa kriittistä näkemystä koko siitä eurokulttuurista, joka sen mielestä edustaa historian korkeinta saavutusta ja kai myös sen loppua.
Houellebecqiä on nimitetty näkijäksi ja siinä on mielestäni asian ydin. Ei Serotoniinikaan merkitse tuijottamista yhden masentuneen entisen irstailijan napakuoppaan, jossa kaikki on vialla. Kyllä ne suurimmat ongelmat ovat ympäröivässä maailmassa.


15 kommenttia:

  1. Netissä törmäsin tämän korona-ajan vitsiin, missä toinen sanoo toiselle, nyt suljetaan jo yliopistotkin, ettei se leviäisi. Niin se kommunismi, vastasi toinen. Vitsi kertoo yhden juurisyyn aikamme ongelmiin. Muutkin oppilaitokset kuin yliopistot ovat aatteiden saastuttamat. Niin kai ne ovat aina olleet, mutta ei niin salakavalan dominoivasti. 70-luvulla vinoiltiin, että aatteet ovat kuin vaatteet, ne voi tarpeen vaatiessa riisua. Nykyiset aatteet ovat kuin kalsarit tai pikkarit jotka pysyvät saman merkkisinä, vaikka vaihtaisitkin pukua eri paikkoihin mennessä. Ne ovat osa sinun identiteettiäsi, josta taas päästään identiteettiaatteeseen, joka taas tarkoittaa, että aikamme tärkein aate on valinnan vapaus. Se ei tietenkään tarkoita, että jokainen saa kannattaa mitä tahansa. Se tarkoittaa kaikkien vapautta valita oman näkemyksensä niistä, joita ei ole erikseen kielletty. Erikseen kiellettyjä ovat kaikki, mikä liittyy valkoiseen patriotismiin, valkoisen miehen valintoihin, oikeistolaisuuteen, kansallisuuteen, rotuihin, naisellisuuteen, miehisyyteen, perinteisiin ja sen semmoiseen. Erityisesti yliopistoilla näiden kieltojen uhmaajaa odottaa kovat sanktiot, joita ei juuri kukaan enää uskalla uhmata. Onneksi on muutamia eläkkeellä olevia proffia ja muutama kapinallinen, jotka ovat kuin Fahrenheit 451 kirjan metsässä eläviä kirjallisuuden säilyttäjiä. Nykyisinhän lähes kaikki kirjailijat tulevat yliopistoista, puhumattakaan toimittajista ja kirjallisuusarvostelijoista. Jälki on sen mukaista. Pystymetsästä ei tule enää kirjailijoita, jotka näkevät metsän puilta, vaan koulutusteollisuudesta putkahtaa prosessoituja tekstinkäsitelijöitä samaan tapaan kuin Saarioiselta pitsoja ja maksalaatikoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin perjantain Hesarin perjantain liitteessä oli artikkelin yliopiston uudesta rasismin vastaisesta yhdistyksestä, jonka eräs vaatimus oli, että opettajien pitää ennen asiallista rasismiluentoa varoittaa, että tämä voi järkyttää (!) jotakin (yli-)herkkää kuulijaa ts ko ryhmään kuuluvaa. Noin se amerikan pc - enkä tarkoita mikroa - tulee vauhdilla meillekin. Kyllä minusta aikuisen yliopisto-opiskelijan pitää kestää järkyttävyyttäkin.

      Poista
    2. Ja kun se järkytys saattoi syntyä siitä, että jotakuta musllimin näköistä arveltiin sillä perusteella muslimiksi ja kysyttiin sitten vaikeita...
      Yliopistoissa kukoisti kerran järjen valo.

      Poista
  2. > Minkähänlainen kirja tarvittaisiinkaan,
    > jotta kaikki sen lukeneet löytäisivät
    > sieltä aivan samat asiat ja kirjoittaisivat
    > myös samanlaisen arvostelun?

    Vastaus: Älykirja. (Keinoälyn kirjoittama kirja.)

    Kun keinoäly oppii kirjoittamaan kirjoja, jos koskaan, niin jokainen kirjan kappale on eri tavalla kirjoitettu. Kirjan tapa ilmaista haluttu asia ja siinä käytettävä kieli, samoin kuin ymmärtämisen vaikeusaste, on räätälöity juuri kirjan ostajan ominaisuuksien mukaan. Tähän räätälöintiin tietenkin käytetään kirjan ostajasta vuosien mittaan kerättyä henkilödataa.

    -- Voiko ihmistä tietää?
    -- Pitääkö ihminen tuntea?
    -- Pystyykö kone tuntemaan?

    Voi käydä jopa niin, että lukijoita eivät lopulta kiinnostakaan mitkään muut kuin "juuri häntä itseään varten" räätälöidyt kirjat. Ne osaavat kyllä koukuttaa lukijan kuin lukijan ostamaan aina uusia kirjoja. Ja tähän ne käyttävät juuri hänestä itsestään kerättyä dataa.

    -- Näissä kirjoissa lukija todella voi löytää itsensä! Eihän tuo kirja lopultakaan kerro mistään muusta kuin hänestä itsestään.
    -- Mutta kehittääkö tällainen äärinarsistinen kirja lukijaa ihmisenä, ihmiskunnan humaanina jäsenenä?

    Siinä sivussa tekijänoikeudetkin muuttavat muuttavat muotoaan. Ne ikään kuin muuttuvat merkityksettömiksi, sillä kukapa olisi edes kiinnostunut jollekulle toiselle kirjoitetusta kirjasta.

    Kehittyykö ihmiskunta paremmaksi vai huonommaksi, jos kaikki lukevat vain näitä keinoälyn kirjoittamia kirjoa. Niitähän tuotetaan "liukuhihnalta": kun ostaja lähtee hakemaan itselleen kirjaa, sitä kirjaa, jonka hän tulee ostamaan, ei vielä ole edes olemassa. Keinoäly, joka tuntee henkilön historian, henkilökohtaiset ominaisuudet ja hetkellisen emotionaalisen tilan, "kirjoittaa" hänelle juuri siihen hetkeen sopivan kirjan muutamassa sekunnissa.

    Ja sokerina pohjalla: nämä henkilökohtaisesti räätälöidyt kirjat ovat lukijalleen ilmaisia. Valtiot, puolueet, mainostajat ja kuka tahansa, jolla on käytettävissä (toisten) rahaa ovat ostaneet kirjojen sisältöön omaa propagandaansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä kaikki pisteet Anonyymille. Erinomainen analyysi ja oivallus.

      Poista
    2. Nerokas kommentti. Houellebecq muuten muhii minun kokeakseni juuri tuolla tavalla immanentisti sisällä sen porukan eetoksessa, joka ei oivalla uskonnollisen liberalismin/individualismin omaa siveyttä.

      Poista
  3. Kehitys, inhimillisen kehityksen tosiasia, koskien sekä lajia että yksilön kehitystä symbioottisen alkutilansa sosiaalisesti sitovasta "kaikkiallisesta" presenssistä ja preesensistä kohti yksilöllistä eriytymistä ja aikuista autonomiaa -- se on ihmeellinen juttu.

    Mutta todelliset ihmeet eivät kuulu oman aikamme maailmaan, jossa kieli on taas taantumassa käsiterealismiksi, joka saa parhaan ilmentymänsä ismi-ideologisissa identifikaatioissa, jotka raamittavan yksilön kaikkea -- aivan kaikkea -- tiedollista orientoitumista. Aikamme ihmiset elävät täydellisen omnipotenttisen narsismin vallassa, sokean individualismin pimentäminä, vain oman äänensä kaikuja kuunnellen.

    Meillä ei ole kirjallisia intellektuelleja. Kansakunnan kaapin päällä toheltavat jaritervojen ja sofioksasten kaltaiset totuudentorvet, joilta on turha odottaa muuta kuin oman idealogian mukaista poliittista korrektiutta. Kuka voisi kertoa kaltaisilleen, että kehitys on ihmeellinen juttu? Että se tarkoittaa sitä, ettei kehittymötön ihminen koskaan voi ymmärtää miten kehittynyt ihminen ajattelee? Että kehitys on nähtävillä vain kehityksen suunnasta, että se on niin sanoakseni yksisuuntainen perspektiivi.

    Ihmisen alkulausmoissa ja primitiivisissä kulttuureissa kieli kehittyi signaloivalta asteelta symboliselle sosiaalisen elämänmuodon kylkiäisenä. Nimeämällä kaikki samaan elämänpiiriin kuuluvat ihmiset ja asiat samalla sanalla suljettiin samuuden piirejä. Se on olemuksellisin osa kieltä tänäkin päivänä -- että suljetaan samuuden piirejä nimeällä, antamalla jollekin nimi. Kaikki maailman "uskonnot" ovat uskonto -- vaikka noilla yhteisöilmiöillä ei olisi keskenään mitään yhteistä -- vaikka ne olisivat seurausta aivan erilaatuisista yhteisövoimista ja yhteisöominaisuuksista.

    Kuka kertoisi Hesarin kulttuuritoimittajille että he voisivat iskeä hanskat tiskiin ja lopettaa toinen toistensa ryhmävahvistamisen, tai kuka kertoisi Sanoma-yhtiön omistajille, ettei heidän hankkeensa palvele mitään yleistä etua. Ettei Hesarilla todellakaan ole mitään tekemistä inhimillisen kehityksen kanssa.

    VastaaPoista
  4. "Minkähänlainen kirja tarvittaisiinkaan, jotta kaikki sen lukeneet löytäisivät sieltä aivan samat asiat..."

    Maon pieni punainen kirja 1960-70-luvun Kiinassa voisi olla hyvä ehdokas.

    VastaaPoista
  5. Kuinka vanha ihmisen täytyy olla ennen kuin mieleen on syntynyt siinä määrin kerroksia, että on mahdollista syvyyssuunnassa hahmottaa psykoanalyysin edellyttämiä toistuvia kuvioita? Miksi niin monet klassisen maailmankirjallisuuden teokset on kirjoitettu korkeassa iässä?

    Siksi, että omatakseen pysyviä sisältöjä teoksen on tavoitettava jotakin joka ylittää yksilöllisen kokemuksen ja kielen häkin. Jotain joka toistaa historiallisen ajan henkeä ja erityisesti tapaa jolla se on kerrostunut. Eikä sellaisia kirjoja ole paljon. Eleonooralla ei voi olla minkäänlaista käsitystä siitä miten vähän.

    Hesarin kulttuuritoimituksen pitäisi vähän miettiä kenet se panee arvioimaan millaisiakin kirjoja. Jos siellä käsitys lukijoista ja "mielipiteilijöistä" on se mikä Sanoma-yhtiön mainoskampanjassa on esitetty, kirjallisuus on turha laji. Yhtä hyvin voisivat todellakin tehdä arviot koneella, puppugeneraattorilla.

    VastaaPoista
  6. "Kuinka vanha ihmisen täytyy olla ennen kuin mieleen on syntynyt siinä määrin kerroksia, että on mahdollista syvyyssuunnassa hahmottaa psykoanalyysin edellyttämiä toistuvia kuvioita?"

    22, muistaakseni.

    "Miksi niin monet klassisen maailmankirjallisuuden teokset on kirjoitettu korkeassa iässä?"

    Koska silloin on aikaa.

    No, vähän leikillä, muttei täysin. Tuossa on kyllä varmasti aika suuri yksilöllinen varianssi, millaisten käsitteellisten ja emotionaalisten seinien läpi menee jos on mennäkseen, missä järjestyksessä, missä olosuhteissa, ja niin edelleen. Esim. tuon Hesarin jutun kirjoittajan ympäriltä pitäisi murtua nopeasti katsottuna kokonainen maailmanjärjestys ennen kuin sen ajattelu voisi muuttua luovuuden vaatimalla tavalla kieroksi.

    Oikeasti, yksi ystäväni kirjoittaa mm. romaaneja (ei ole paljonkaan vanhempi kuin Ylipekka kun häneltä ensi kerran näköjään julkaisiin), ja kyllä se henkilökohtaisen ajan suojelu kaiken maailman työ- ja omaisuususkovaisten hullujen pyörittämältä yhteiskunnalta on selvästikin todella vaikeaa hommaa, jos sille tielle lähtee. Tarve olla lahjattomien häiritsemättömissä pitkiä aikoja helposti kääntää unirytmin, ja sitten pitäisi vielä näillä semisyrjäytyneillä ehdoilla haalia rahaa ja aikaa työtä (työ on tässä yhteydessä täysin eri asia kuin taloususkovaisten statuspeleissä heiluminen) tasapainottavaan päihteiden käyttöön. Ei ole helppoa ollenkaan, enkä yhtään ihmettele, että toinen jalka haudassa tekstiä syntyy helpommin.

    (editoin lainausmerkit paikoilleen)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eurooppalaisella uuden ajan ajattelulla tuohon meni reilut kolmesataa vuotta, ja nyt se siis on hajoamassa.

      Poista
  7. Serotoniini ei ole lääke, kuten ei ehkä ko. kirjakaan ole. Se on luontainen välittäjäaine, jonka toimintaa voidaan kyllä yrittää manipuloida. Suomessahan on tähän tarkoitukseen markkinoilla lääke nimeltä Seronil, USA:ssa vastaava on Prozac, näiden vaikuttava aine on fluoksetiini. Tämä aine estää serotoniinin takaisinottoa ja tämä fluorattu orgaaninen yhdiste ei valitettavasti hajoa ympäristössä kovinkaan helposti, siis pissan mukana se menee viemäriin ja sieltä kalojen iloksi jne., tässä tietoa asiasta:

    https://www.the-scientist.com/news-opinion/effects-of-antidepressants-span-three-generations-in-fish-65193

    Sitten voimme katsoa Seronilin tietoja lääkeinfo.fi -sivustolta:

    https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=&d=3098916&i=ORION+PHARMA_SERONIL_SERONIL+kapseli%2c+kova+20+mg%2c+tabletti%2c+kalvop%c3%a4%c3%a4llysteinen+10+mg%2c+60+mg

    Suosikkini on seuraava toteamus:

    "Alle 18-vuotiailla potilailla haittavaikutusten, kuten itsemurhayritysten, itsemurha-ajatusten sekä vihamielisyyden (ensisijaisesti aggressiivisuutta, uhmakasta käyttäytymistä ja suuttumusta), riski kasvaa, kun he käyttävät tähän lääkeaineryhmään kuuluvia lääkkeitä."

    Tuosta kuvauksesta saisi pienellä korjauksella sopivan varoitustekstin arvioitavan kirjan kanteen, siis vaikka HS:n kulttuuritoimitusta varten. Kumma vain, ettei noita haittoja ole listattuna varsinaisiin haittavaikutuksiin, siinähän voisivat olla lääkefirmojen lakimiehet ns. k*sessa joissain tietyissä väkivaltaisissa tapauksissa.

    Arvioitavan kirjan nimi itsessään saattaa herättää mielenkiintoisia kysymyksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteys väkivaltaisiin purkauksiin lienee todettu jo aiemminkin.

      Poista
    2. Näinpä taitaa asia olla. Kaiken sanoman levittäminen on kuitenkin vähän kuin lihasten kasvattamista, toistoa toiston perään, toistohan on didak..., eikun pedagogisilta ihmisiltä kuulemani mukaan myös opintojen äiti. Jos alkaa itkettämään tai keljuttamaan, voi kuunnella vaikkapa Ismo Alanko Säätiön asiaan sopivaa kaunista, ylösalaisin esitettyä laulua, joka muutes erään Youtube-käyttäjän mukaan on parempi, kuin yksikään "pilleri".

      Tämän kommentin lopuksi esitän kiitokseni kaikelle tälle tekemällesi blogikirjoitustyölle, sitä on ilo lukea.

      Poista

Kirjoita nimellä.