Kun hulluutta
oli tarjolla
Henrik
Meinander, Samaan aikaan. Suomi ja maailma 1968. Siltala 2019, 418.
Historialliset
poikkileikkaukset saattavat olla ihan kiinnostavia. Ilkka Malmbergin 1917,
samaan aikaan toisaalla oli hieno malliesimerkki tuoreesta näkökulmasta
tuttuihin asioihin (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=malmberg
).
Kirjan nimestä
päättelin Meinanderilla olevan kirjassaan sama idea, mutta itse asiassa se on
hyvin erilainen.
Vuosi 1968 on
tietenkin niin rikas dramaattisista tapahtumista, että siitä riittää jännitettä
paksullekin kirjalle. Eihän kyseessä ihan vuoden 1917 tapainen murros meidän
maassamme ollut, mutta maailmalla se tunnetaan syystäkin hulluna vuotena.
Vuosi 1968 oli
monissa maissa todellakin hullu sanan kaikkein aidoimmassa
merkityksessä. Onkin ymmärrettävää, että ne, jotka aikoinaan olivat sen
henkisiä johtajia, suhtautuvat siihen nyt enemmän tai vähemmän kammoksuen (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=1968
).
Hulluus on hienoa,
kun se esiintyy kesytettynä seurapiiriversiona ja antaa järkensä säilyttäneiden
ihailla omaa ”luovaa” erilaisuuttaan. Ihan oikea hulluus sen sijaan on
vaarallista ja siitä on tuskallisia seurauksia.
Henrik Meinanderin
vuosi 1968 ei kyllä ole lainkaan hullu. Itse asiassa ajan älyttömyydetkin
näyttävät sen silmin katsottuina suorastaan kunniallisilta. Tekijä on liian
nuori muistaakseen tuota aikaa, mutta on kyllä haastatellut sen nokkamiehiä.
Tämä kirja ei
keskitykään siihen, mikä tuona merkillisenä vuonna oli hullua, vaan tarkastelee
sen sijaan viileästi maan kehitystä ja sitä uskomatonta hyvinvoinnin tasoa,
joka yhtäkkiä oli tosiasia. Siitä seurasi moni muu asia.
Toki oli
erilaisia kokemuspiirejä. Pienviljelijöiden, Ruotsiin muuttaneiden ja erilaisten
yhteiskunnan pudokkaiden maailma oli jotakin muuta kuin yliopistojen touhut.
Myös jälkimmäisessä miljöössä oli hyvin paljon uutta: massayliopisto oli se
uusi miljöö, johon sukunsa ensimmäiset koulutettavat saapuivat eikä se suinkaan
taannut enää automaattisesti kunnon leipäpuuta, kuten nykyään kuvitellaan.
Vuosi 1968 oli melkoinen
katkos vanhaan ja sen erikoisuutta voi selittää sillä, ettei kehityksen tavaton
nopeus enää yksinkertaisesti tehnyt mahdolliseksi muutoksen jäämistä pelkästään
määrälliseksi.
Äkillinen vaurastuminen,
koulutuksen lisääntyminen ja urbanisaatio iskivät voimalla suuriin ikäluokkiin,
jotka heitettiin äkkiä aivan uudenlaiseen maailmaan. Se maailma oli
ennennäkemättömän vapaa lähes joka suhteessa. Vanhat normit eivät
yksinkertaisesti enää toimineet eikä uusia ollut.
Kuten tunnettua
sellainen tilanne tunnetaan anomian eli normittomuuden nimellä, eikä se
ole ihmiselle helppo kokemus. Èmile Durkheim antaa tarvittaessa lisätietoja
kirjojensa välityksellä.
Kuten todettiin,
hulluus sai aivan järkyttäviä muotoja ympäri maailmaa levinneissä radikaaleissa
liikkeissä. Suomen tilannehan ei ollut sinänsä ainutlaatuinen, vaikka meillä yhteiskunnallinen
muutos olikin poikkeuksellisen raju.
Joka tapauksessa
Kiinan, näin jälkeenpäin arvioiden vähämielinen, kulttuurivallankumous oli tuohon
aikaan läntisen maailman nuorisolle ylivertainen ihanne ja samastumiskohde. Tämä
hulluus ulottui kuitenkin Suomeen vain aivan vähäisessä määrin. Meillä
syöksyttiin suin päin hölmöyteen: Otto Ville Kuusisen tielle. Mutta se tapahtui
vasta parin vuoden viiveellä.
Esimerkiksi
Ruotsissa maolaisuus sen sijaan oli jo suuressa kunniassa ja maan merkittävimpiin intellektuelleihin kuuluva Jan Myrdal kävi
Kiinassa kokoamassa teoksen Raportti kiinalaisesta kylästä. Se on
tavattoman vaikuttava dokumentti tekijänsä huijattavuudesta.
Meinander rinnastaa
eräät Jörn Donnerin meillä julkaisemat kirjat Myrdalin kirjaan Ruotsissa. En
ihan menisi tässä mukaan. Kyllä Myrdal oli Donneriin verrattuna aivan eri maailmoissa.
Mutta niinhän
koko kulttuurieliittimmekin oli sopivan kotikutoisesti syrjässä noista kaikkein-eurooppalaisimmista
ja kaikkein-hulluimmista virtauksista. Tokihan ne tunnettiin, mutta niihin
mukaan lähteminen täysillä olisi tosiaan merkinnyt hyvästijättöä järjelle. Se
koettiin vielä mahdottomaksi.
Vanhan valtaus
on se suuri symbolinen tarina, joka aina asetetaan Suomessa tämän vuoden
keskipisteeseen. Muistan asian hyvin. Olin jopa ovella mukana sisään menossa,
kun hieman kainosteleva, mutta lopulta asiastaan innostunut porukka sai
järjestysmiehet luopumaan tehtävästään.
Sisällä sitten
vietettiin juhlaa. Meinander kertoo, että väkevien juomien käyttö oli siellä
kiellettyä. Nyt en tiedä, kuka tuon on keksinyt ja ihmettelen suuresti, kuka
olisi voinut valvoa kieltoa. Sellainen olisi ollut niin vahvasti tilaisuuden
henkeä vastaan.
Itse olin
varautunut happeningiin hakemalla pitkäripaisesta kolme pulloa viiniä, joita
sitten nautiskelin illan mittaan niinkin paljon, että olin tietyssä vaiheessa
kypsä esittämään mikrofonin välityksellä maailmalle lyhyen filosofisen
manifestini.
Se jopa herätti vastalauseen erään nuoren
miehen taholta. Kyseinen herra mahtoi olla innostunut Venäjän vallankumouksesta,
sillähän piti päässään kiiltävälippaista furažkaa eli koppalakkia.
Mutta nämä toki
ovat vain detaljeja. Olennaistahan oli ajan kuohuva virta, joka tempasi mukaan
jopa suomalaiset ylioppilaat, joukon, joka oli tottunut identifioitumaan
nimenomaan eliittiin, mikä oli kansainvälisesti aika poikkeuksellista.
Mutta uskaltaisinpa
sanoa, että koko tuo farssi oli lopultakin vain puolivakavissaan kokoon kyhätty
happening, kun tuntui siltä, että pakkohan täälläkin oli tehdä jotakin. Mikäli olisi
sen sijaan vain frakki päällä pönötetty eliitin juhlassa, olisi asiaa ollut jo
vaikea itselleenkin perustella.
Euroopasta ja
Amerikasta oli nyt tarjolla ja jopa tyrkyllä mielin määrin kiinalaista
huuhaata, demagogiaa ja suoranaista mielettömyyttä ja siihen oli pakko jotenkin
reagoida, koska sen kerrottiin olevan ainutlaatuisen hienoa.
Niinpä pantiin
toimeen tuo puolivakavissaan lavastettu farssi ja maalattiin banderolliin humoristinen
iskulause vallankumouksesta yliopistolla kuoleman vaihtoehtona.
Kuolema ei olisi
voinut itse asiassa ketään vähemmän kiinnostaa. Sen sijaan ryypättiin
mielellään tuossa julkisessa tilassa viiniä pullon suusta ja tupakoitiin. Aikanaan
pantiin sitten ovet kiinni ja siivottiin.
Ulkomailta
tulviva hulluus ei tänne juurtunut, vaan purkautui muodossa, jota voinee
parhaiten nimittää hölmöydeksi.
Mutta ”valtaus”,
tämä symbolisesti merkittävä tapaus oli todellakin vain pieni nurkkaus
aikakauden todellisuutta. Paljon tärkeämpää oli vaurastuminen, muuttaminen, kouluttautuminen,
matkustaminen ja kaikenpuolinen vapautuminen vanhan yhteiskunnan instituutioista.
Ehkä näin
veteraanina voisi lainata Veikko Lavin laulua, jossa hän kiteytti nuoruutensa tunnot:
”ei se ollut kovin kummallista”.
Mutta se oli hänen
subjektiivinen näkemyksensä. Itse asiassa kaikki oli hyvinkin kummallista.
Kyllä sana kulttuurivallankumous on sitä tarkastellessa paikallaan.
Meinander on
koonnut paljon asiaa ja pohtii löydöksiään viileän ulkokohtaisesti. Onhan
asialla puolensa, mutta tässä tapauksessa on vaarana, että tarkasteltavan
kohteen koko hulluus jää ymmärtämättä.
Vuonna 64 Vanhan alakerta avattiin ja porukka siirtyi ylhäältä kellariin. Istuin siellä koko kuuskytluvun ja nyt jälkeen päin se aika näyttää herttaiselta hölmöilyltä. Haukisen Pekka oli aina pöytänsä johtavia alfauroksia, kunnes Eeva-Maija purjehti mustissaan sisään ja haki uroonsa kotiin. Saarikoski ja Ojaharju vetivät aika pian hajurakoa ja siirsivät päämajansa Hungariaan. Vuonna -66 oli meidän kulttuurijuoppojen suuri hetki, kun Arvo Salo hoiperteli ympäri päissään portaita alas juuri valittuna kansanedustajana. Porukka taputti ja huusi eläköötä. Lapualaisooppera pyöri yläkerrassa ja me muut paransimme alakerrassa maailmaa, sillä mahtavalla viisaudella, jonka nuoruus oli meille suonut. Täytyypä sanoa, että iltaakaan en vaihtaisi pois, sen sijaan kyllä luopuisin useammastakin aamusta. Ne vuodet olivat omalla tavallaan viattomuuden aikaa. Vuoden 68 jälkeen alkoi taistolaisuus nostaa päätään. Porukka alkoi hajota meihin revisionisteihen ja heihin joilla oli ainoa oikea suunta. Sekin oli aika viatonta, verrattuna nykyisin kupliin.
VastaaPoistaKiitos Meinanderille aivan mukavasta kirjasta. Tosin suomalaiseen tapaan monet asiat kuten "Vanhan valtauksen" nykyhistoria on enemmän nykypolitikointia kuin tutkimukseen perustuvaa. Tässä joitakin empiirisiä havaintoja ja dokumentteja nimimerkillä "asiaa tunteva".
VastaaPoistahttp://www.ristovolanen.fi/439926338
Ajan henki sivuutti nerot tai sulatti heidät niihin kaljakapakkaliemiin joissa se lillui. Godard oli kova nimi, jonka elokuvista ymmärrettiin tuskin mitään. Jälkikäteen nähtynä esimerkiksi "Kiinatar" kertoi ennalta myös sen omaan tunnustukselliseen ideologiaansa liuenneiden vallankumouksellisten tragikoomisen tarinan, jonka meillä ns. "taistolaiset" realisoivat muutamaa vuotta myöhemmin.
VastaaPoistaToinen ajan maailmanhengen nero, Marshall McLuhan, oli hänkin pinnalla -- niin pinnalla ettei sen pinnallisemmaksi enää mikään voinut tulla. Ymmärrys puuttui ja puuttuu edelleenkin jokseenkin totaalisesti. Ehkä joskus vielä meilläkin aletaan puhua "Finnegans Wake"sta ja kiinnostus mcluhanismiinkin herää.
Jotenkin tuon ajan suunnaton aatteellinen käpertyneisyys jäi painajaismaisena kummittelemaan sen läpi kahlanneeseen mieleeni, ja edelleenkin aistin sen myöhäsyntyisissä tuotteissa, sanotaan vaikka baarien tupakansavun ja kaljanhajun innottamassa pop- ja rokkimusiikissa, Juice Leskisen myöhemmin kulttiasemaan nousseissa sävelmissä ja sanoituksissa, jotain sanomattoman ahdistavaa ja ajanhetkeen täydellisesti käpertynyttä.
Mutta Godardin elokuvat tai McLuhanin nerokkaat kulttuurianalyyttiset visiot vain paranevat kun niitä ajan myötä opitaan ymmärtämään syvemmin.
Hienoa.
PoistaKoin jotakin tuommoista ahdistusta omissa seikkailuissani progressiivisissa piireissä vielä kymmeniä vuosia myöhemmin. Se oli nopeasti nähty, että siellä on vähän sellaiset lipevien markkinat. Itse asiassa menin tuosta oivalluksesta joksikin aikaa täydelliseen paniikkiin, koska tuon mainitun rajavuoden 68 tai osittain jopa toisen maailmansodan vaikutuksia tunnustamaton kasvatukseni ei ollut oikein mikään mielekäs paikka paeta takaisinkaan.
PoistaPalatakseni vielä eiliseen Houeullebecqiin ja muihin suoraan tai epäsuoraan tapojen turmelusta mainostaviin ja niistä eläviin pop-profeettoihin: on hyvä ymmärtää, että kulttuuri on oikeasti kaartunut, ei niinkään ehkä mennyt eteen- tai taaksepäin. Liberalismi ei enää ole oikein missään mielessä mikään myöhäis- tai poskristillisen sivilisaation kontrapunkti, saati kärki. Sinähän se vähän kai itsensä yrittää vielä myydä, hyvyyden käsitekehikkona, mutta bluffia taitaapi olla. Siinä on ihan muut, yhtä ihmistä suuremmista kokonaisuuksista useimmissa yhteyksissä piittaamattomat arvot, ja sen näyttää sitten aika, että kiteytyykö sen ympärille koskaan mitään ylisukupolvisesti kestäviä kollektiivisen itsepetoksen rakenteita.
Jotain tämmöistä on nyt, että Nigeriasta voi saada sinne ”auttamaan” rynnänneeltä neidolta yllättyneen tekstiviestin, että Suomessa ”monet asiat on hyvin”, ja jos tuo nainen kaiken asiallisuutensa ja pätevyytensä lomassa kohtaisi toisen tuttuni, joka irstailee turhautuneena Thaimassa, he voisivat vielä lentoyhtiön tarrasuikale matkalaukuissaan olla hyvin huolestuneita vaikka, en mä tiedä, ”ympäristöstä”, tai ”talouskasvusta, joka on kaiken perusta”. Yhteinen, kummankin egoa loukkaamaton kieli varmasti löytyisi kyllä.
Mutta siis, koko Houeullebecq ja monet muut häntä ilmeisemminkin ajan ilmapiirin nielemät aikamme aatemaailman ”korjailijat” tuntuvat lähtevän ikään kuin oletuksesta, että eläisimme jossain hirvessä anomiassa, ja tuhkaa yllemme. Mutta oikeastihan kannattaa antaa tuossa vaiheessa itselleen pari terävää korvapuustia ja huomata, että länsimaailmassa laitetaan ihmisiä (ei kyllä mitenkään sympaattisimpia, mutta) ihan tänä päivänä ja kansanjoukkojen hurratessa jopa retrospektiivisesti vankilaan seksuaalikäytöksensä perusteella. Ei se ainakaan mistään frii flousta kerro tosiaankaan.
Mahdollisesti kytkös löytyy juuri siitä naiiviudesta, jolla sosiopaattisemmille asenteille annettiin noina männä vuosikymmeninä tilaa. Tässäkin blogissa ajoittain välähtää minusta näitä ”en ole koskaan välittänyt muista kuin itsestäni ja olen ylpeä siitä, koska en ole sosialisti” -äänenpainoja. Ne ovat hesarin ”osaan käydä itse potalla” -kolumnistityttöjen tarkka peilaus jonkin aatehistoriallisen akselin suhteen, jonkinlainen dialektinen ”kehitysharppaus” siinä, että liberalistinen ”vapaus” koetaan nyt kaikkea aiempaa suoremmin vapautena oleilla muiden ihmisten mihinkään vastuuttamatta. (Ehkä siksikin taloushullut niin mielellään mustamaalaavat oleilua, psykologisen projektion syistä.) --- jatkuu mainostauon jälkeen ---
"Tässäkin blogissa" En tarkoita Vihavaista vaan osaa kööristä.
Poista--- tervetuloa takaisin --- Mahdollisesti se, että välissä on elänyt polvi, jolle tietokone tai kotieläin saattoi kasvaa käytännössä ihan kaikkia ihmisiä tärkeämmäksi, vaikuttaa näihin ilmiöihin. He tuntenevat ilmeisesti suurempaa moraalista eetosta kuviin ja abstraktioihin kuin eläviin ihmisiin. - Mutta pystyn siis tosiaankin hyvin kuvittelemaan, kuinka nykyinen netistä pelimiesoppaita lukeva lippispää olisi joskus mitä lie 60-luvulla pukeutunut ponchoon. Juurettomuus lieveilmiöineen oli jo varmasti itämässä.
VastaaPoistaEli pikku hiljaa tässä ollaan näköjään valuttu jonkinlaiseen uuspikkuporvarillisuuteen, joka riehuu nyt täysin valtoimenaan. Sillä on tämä tietty haaransa, joka osaa aina liittää mihin tahansa yhteyteen vastenmielisyytensä ”elintasopakolaisia” tms. kohtaan, ja sitten on tämän blogin useimmille lukijoille varmaan helpommin mollattava ilmeinen hihhulihaara. Ensimainitustakin on sivistyneempiäkin versioita, syytetään väestönkasvua tai rakennellaan juuri tuollaisia tunkkaisia konstruktioita, joiden mukaan tässä olisi Sodoma ja Gomorra käynnissä, vaikka oikeasti neurootikot hallitsevat siveyden piiriä nettipornon ”avustamina” aivan ennennäkemättömällä tavalla. Nuo Vihiksen mainitsemat ”voitot” kuten matkustaminen ja materiaalinen hyvinvointi ovat kyllä oikeasti vedonneet ihmisiin enemmän kuin sisällöllinen kehitys tai edes sen yrittäminen, ja varmaan johonkin nähden tuonkin voi nähdä myönteisenäkin asiana.
Joitain ristiriitoja jää kuitenkin kaiken katseluun ulkoakin. Esim. profeetta Oikkosella samanaikainen tunnustettu absoluuttipasifismi ja ”rajat kiinni” – ymmärrän kyllä askeleet, joilla tuohon voi päätyä, mutta käytäntö tulee kyllä nykymenolla likamaan jossain vaiheessa ainakin joidenkin ihmisten sormet. Tai vaikka, että leimaaminen on väärin, mutta turvattomuuden tuovat ”karvaiset kansainvaeltajat” - kaunis leima alkusointuineen päivineen. Sama juttu: ymmärrän erittäin hyvin, että juurettomuuden ihannoinnin voi kokea hajoamisoireeksi. Mutta en tiedä, voiko mikään kulttuurikausi jatkua näin suurten olosuhdemuutosten läpi (varsinkin netti, kirjoittiko joku Spengler mistään semmoisesta?) muuttumattomana, enkä ole ollenkaan varma, muuttuuko se pelkästään huonompaan suuntaan. Vaikeahan tässä paikkansa on löytää, jos ei ole ääri-impulsiivinen hedonisti.
Näin hyvän meemin tuossa äsken, jossa naljailtiin, että korona on antanut kaikille, mitä he ovat halunneet: vasemmistolle hyllyt tyhjiksi, vihreille lentokiellot, oikeistolle rajattomat yritystuet ja persuille rajat kiinni. Voisi kai lisätä, että nyt on myös metoo saavuttanut aikamoisen erävoiton.
Inhimillinen kehitys ei ole mikään kulttuurikausi, se jatkuu.
PoistaKulttuuri alkoi kun alkulaumat pysähtyivät paikoilleen, ja metsästäjä-keräilijöistä tuli viljelijöitä. Nationalismi ei ole maa-alue, vaan kulttuuri. Kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita, sosiaalisen vallan jalostumista yksilölliseksi tahdoksi -- rakastamisen ja omistamisen instituutioita. Yksilöiden on melko mahdotonta sanoutua ajastaan irti, mutta eron ottaminen premisseiltään erisuuntaisiin kulttuureihin on jo helpompaa.
Yksilön minä on raami joka on liian täynnä aikansa käsitteistöä. Käsitteiden meren läpi on vaikeaa ja useimmille mahdotontakin löytää niitä kohtia joissa vesi kirkastuu niin että on mahdollista nähdä pohjaan asti.
"rakastamisen ja omistamisen instituutioita" Ydinkohta tämä. Irtisanoutuminen on se ykkösliike mitä näkyy nyt käytännössä. Esim. erotiikka kaupallistuu/virtualisoituu/lamaantuu tavallaan juuri sillä mandaatilla, että se on vapaustaistelua suhteessa vanhanaikaiseen instituutioon, "haltuunottoa". Samoin yleisempikin omistaminen yritetään myydä ihmisille edelleen jonain perusterveenä "toimeliaisuutena" ja kansakunnan kivijalkuutena, vaikka se on oikeasti virtualisoitunut ja globalisoitunut. Kyllä nämä ovat muutoksia, joista ei tule ainakaan ensimmäisenä sanana mieleen "kehitys" - ellei sitten juuri siirtymä kognitiivisen ja emotionaalisen kapasiteettinsa jonkinlaiseen sivilisaationlaajuiseen pilvipalveluun ulkoistaneeksi kyborgiksi ole sitä.
PoistaMutta en tosiaan tiedä, onko tämä pysyvä tila. Onko kyseessä muutosshokki, joka lyö yhdeltä polvelta tavallaan pois edellisen narratiivin mukaisen elämisen mahdollisuuden, vai jokin alustava fundamentti, jonka varassa jotain uusia, kulttuurin ylläpidon mahdollistavia kollektiivisia itsepetoksia myöhemmin kutoutuu. Sen näkee kai sitten.
Kyllä kaupallistumisesta, virtualisoitumisesta ja kaikesta muusta kaikkiallisuudesta minulle tulee mieleen taantuminen -- ja niin paljon kuin tekniikalla saattaakin olla globaalisti samanlaisia vaikutuksia, taantuminen, johon esimerkiksi kahtiajakautuminen, leimasanat ja ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuuri oireina kuuluvat, on aina yhteisön raamissa tapahtuva yhteisöilmiö.
PoistaYdinkohta on tämä: Yksilön minä on raami joka on liian täynnä aikansa käsitteistöä. Käsitteiden meren läpi on vaikeaa ja useimmille mahdotontakin löytää niitä kohtia joissa vesi kirkastuu niin että on mahdollista nähdä pohjaan asti.
Taitaa olla mahdotonta kuvitella Modernia ilman nikotiinia. Katsokaa vaikka juuri Godardia. Jälkimoderni sitten antidopingin aikaa, terveellisempää tai sitten ei. -jussi n
VastaaPoistaMuistaako kukaan Herman S. Kahnia? Suuri ennustaja.Ainakin tilavuudeltaan.
VastaaPoista