Miten
talvisotaa olisi muistettava?
Talvisota ei
ollut mikään tavallinen sota ja luulen, että asia pääsee meiltä liian helposti unohtumaan.
Mikäli joku osoittaa historiasta jonkin vastaavan aseellisen konfliktin (älkää
nyt säikähtäkö tätä nimitystä, sota on aina aseellinen konflikti ja hyökkääjän
kannalta myös sotaretki eli kampanja, campagne, kuten ranskalaiset
aikoinaan alkoivat niitä nimittää).
Talvisodassa ei
kuitenkaan ollut mitään normaalia.
Toisin kuin
näköjään yhä uudelleen ajatellaan, se ei ollut normaalia kahden (suur)vallan
erimielisyyksien ratkaisemista sotilaallisen pakotuskoneiston avulla, vaan
yhden suurvallan provosoimaton hyökkäys naapuriaan vastaan, valtavalla
ylivoimalla tehty hyökkäys, joka oli naamioitu avunannoksi sisällissodassa.
Koska tulos oli
jo etukäteen itsestään selvä, sovittiin rauhastakin välittömästi jo sodan
alkaessa. Todella ainutlaatuista oli, kuten hyökkääjä jaksoi korostaa, se, että
mahtava osapuoli käytti koko sotilaallista voimaansa lahjoittaakseen naapurille
valtavasti lisä alueita, ei siis siltä niitä riistääkseen.
Tämä hyökkääjän
pääasiaksi korottama seikka unohtuu yhä uudelleen, kun koko lahjoitus sitten
peruttiin vastoin kaikkia roomalaisen oikeuden periaatteita. Bolševikkeja
moinen ei tietenkään sinänsä hätkähdyttänyt, mutta kansainvälisesti se oli
täydellinen kasvojen menetys, jota yritettiin peitellä kömpelöillä
järjestelyillä (Karjalais-suomalainen sosialistinen neuvostotasavalta),
joihin liittyi jopa kielitieteellinen vallankumous.
Mutta talvisodan
erikoislaatuisuus ei suinkaan rajoitu näihin, sinänsä aivan ainutlaatuisiin
seikkoihin.
Aivan
odottamaton ja ainutlaatuinen asia oli itse talvisodan henki, jonka
olemassaolo ei ole mitään tutkijoiden mielikuvituksen tuotetta. Se on aikoinaan
niin hyvin rekisteröity, että sitä on syytä pitää yhtenä ns. historian kovana
tosiasiana (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=talvisodan+henki
).
Tässä hengessä kysymys
oli siitä, että pikku naapuri todella asettui kaikin voimin vastustamaan
suuremman päälle tunkeutumista. Näin tehtiin siitä huolimatta, ettei mitään reaalista
toivoa menestyksestä ollut. Hyökkääjän propaganda puhui taistelun turhuudesta
ja se oli tietysti järkipuhetta, mutta sitä ei kuunneltu. Miksi?
Mikäli
hyökkääjän valtava ylivoima olisi heti lakaissut tieltään puolustajan, kuten
tarkoitus oli, olisi vastarinta tietysti pian lakannut. Nyt kuitenkin kyettiin asettamaan
hyökkääjälle aivan oleellisia esteitä. Toki ne saattoivat kestää vain jonkin
aikaa, kuten jokainen järkeään käyttävä ymmärsi. Voitiin siis todeta, ettei
vastarinta ollut tehotonta, vaan ainakin joissakin, sangen ahtaissa rajoissa
mielekästä.
Kuten tunnettua,
menestykset aikaansaivat toiveajattelua jopa siitä, että koko savijalkainen
jättiläinen romahtaisi ja sen omat kansat nousisivat kapinaan. Tämä oli
kuitenkin aivan tyhjän päälle rakennettua spekulaatiota.
Suomalaisten
puolustustahto siis kesti, itse asiassa aivan mahdottomassakin tilanteessa. Onko
asiaa syytä pitää ensi sijassa tyhmyyden vai jonkin muun asian heijastumana?
Itsensä uhraaminen ilman toivoa asian suuresta merkityksestä ei todennäköisesti
koskaan ole ollut kovin monen rintamamiehen tavoitteena.
On puhuttu siitä
uskonnollisesta hengestä, joka armeijassa vallitsi ja suomalaisista valittuna
kansana, mihin saatettiin korkeallakin tasolla uskoa Topeliuksen tapaan. Luulen,
että tällä asialla on aikoinaan ollut paljon enemmän merkitystä, kuin nykyään
yleensä ymmärrämme. Irrationaalistahan tämä oli, mutta vähänkö tässä sodassa
sellaisiakin elementtejä oli.
Itse olen kiinnittänyt
huomiota siihen, että vuoden 1918 ei haluttu toistuvan.
Suomen
kommunistinen puolue, eli sen harvojen eloon jätettyjen veteraanien muodostama
keskuskomitea julisti heti sodan alussa, että nyt otettaisiin revanssi vuodesta
1918. Silloin oli oltu liian heikkoja, mutta nyt puna-armeija, joka oli maailman
vahvin, turvaisi varman voiton. Näin siis SKP:n KK 30.11.1939 päivätyssä
julistuksessaan.
Myös Mannerheim
erehtyi ensimmäisessä päiväkäskyssään menemään lankaan ja selitti, että nyt
tässä sodassa oli kyseessä Vapaussodan jatko, sen toinen näytös.
Sen jälkeen
tällaisia puheita kartettiin Suomessa kuin ruttoa. Kansa ei enää halunnut
punaisten ja valkoisten välistä teurastusta, vaan mieluummin suuntasi aseensa
kohti hyökkääjää, Hitlerin liittolaista ja joukkomurhillaan ylvästelevän
diktaattorin armeijaa. Olihan se ainakin kunniallisempi vaihtoehto.
Neuvostohallitus
oli aikoinaan tunnustanut Suomen itsenäisyyden, mutta joulukuun alusta lähtien
1939 se ei enää tunnustanut sen hallitusta vaan sen sijaan itse luomansa
kulissin, joka ei ollut edes minkäänlainen varjohallitus tai nukkehallitus,
vaan hyökkääjän nimeämä joukkio vailla alamaisia tai kannattajia.
Kun Moskovassa
sitten suostuttiin solmimaan rauha Suomen todellisen hallituksen kanssa, oli
tilanne jokaiselle asioita vakavasti järjellä analysoineelle tarkkailijalle
täysin odottamaton, äkillinen U-käännös.
SKP:n
julkaisemassa Kansan Valta -lehdessä oli luvattu säälimätöntä
(kurs. lehden) tilintekoa suomalaisten lahtareiden kanssa vielä maaliskuussa.
Rauhan sitten tultua lehti selitteli ilman suurta vakuuttavuutta, saati voitonriemua,
että ”Suomen lahtarien sotaseikkailu” oli päättynyt kirvelevään tappioon.
Etukäteen Suomen
työkansalle luvattua voittoa ei kyllä myöskään ollut saavutettu: enin
osa Viipurin lääniä oli kyllä vapautettu, mutta tämä oli kokonaan
puna-armeijan ansiota. Taistelu oli avannut työkansalle tilaisuuden
nousuun, johon sitä oli kehotettukin, mutta turhaan…
Että näin ei
ollut tapahtunut, selittyi lehden mukaan osaksi kansalliskiihkoisesta
yllytyksestä ja petoksesta ja osaksi väkivallasta. Kaikkein häikäilemättömintä
kiihotusta olivat kuulemma harjoittaneet sosialidemokraattiset pamput.
Taistelusta oli
kuitenkin otettava opiksi ja Suomen kansa tulisi vielä nousemaan, totesi lehden
pääkirjoitus pahaenteisesti.
Näin siis puhui
se Moskovassa ja Petroskoissa asustanut henki, jota yritettiin Suomessakin
houkutella nousemaan koloistaan, mutta huonolla menestyksellä. Se, ettei tämä
onnistunut oli keskeinen avainasia ja sen oli itse Stalin ylimielisellä ja tolkuttomalla
toiminnallaan saanut aikaan.
Kun nyt muistelemme
talvisotaa, uskoisin, että päällimmäisenä itse kullakin on murhe sen
mielettömän nuorten ihmishenkien uhraamisen takia, joka johtui kyynisen
diktaattorin toimista. Toki moni on myös ylpeä siitä, että yhdelle
maailmanhistorian pahamaineisimmista hirmuvaltiaista pantiin luu kurkkuun.
On merkille antavaa,
että vaikka talvisota on Suomen kansakunnan ehkä tärkein yhteinen kokemus ja
maamme merkittävin panos maailmanhistorialle, ei sille ole edes olemassa
valtakunnallista museota. Paikalliset museot ovat asia erikseen ja niillä on erilainen
merkitys.
Tämä herättää
kysymyksen siitä, onko koko talvisodassa kansallisen historian merkkitapahtumana
jotakin niin monimutkaista ja vaikeasti tulkittavaa, että sen muistamisessa on
ongelmia.
Erikoista on,
että talvisodan muistomerkki pääkaupunkiin on saatu aikaan vasta pari vuotta
sitten ja sitäkin on pidettävä varsin omalaatuisena kaikkien maailman sotamuistomerkkien
joukossa. Reikiä täyteen ammuttu sotilas on ennen muuta uhri, vaikka hänen
nimekseen onkin annettu Valon tuoja, joka muuten vie ajatukset häiritsevästi Luciferiin.
Talvisodan
sankari todella on tietenkin ennen muuta se nuori sotilas, joka henkensä uhalla
täytti hänelle annetut käskyt ja pystyi loppujen lopuksi antamaan ratkaisevan
panoksensa sen hyväksi, ettei hänen maataan miehitetty. Hän oli ennen muuta
uhri eikä korskea tappaja.
Olennaista tässä
asetelmassa oli se henki, joka kaiken mahdollisti. Sen säilöminen museoon,
mikäli sellainen joskus tehdään, on se suurin haaste.
Luulen, että
talvisota oli ennen muuta henkien taistelu. Uskaltaisin jopa sanoa, että se oli
totuuden ja röyhkeän valheen välillä käyty kamppailu.
Ei tämä sitä
tarkoita, että suomalaistenkaan propaganda olisi aina mitään absoluuttista
totuutta edustanut. Sen sijaan se tarkoittaa sitä, että asian oikeutukseen uskottiin
täysin ja jäännöksettömästi.
Ero idästä
syötettyyn kyyniseen valheeseen nähden oli kuitenkin laadullinen, eikä enää
määrällinen.
Talvisodan
muistaminen sotilasparaateilla tuntuisi jotenkin ontuvalta. Vapaussodan
päättymispäivän paraateja ei tiettävästi aiota aloittaa uudelleen ja hyvä niin.
Oppikirjoissamme
voisi olla historiamaalauksia aiheesta ”Puna-armeijalaisten antautuminen
talvisodassa” (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=suomalaisten+antautuminen
). Se tuntuisi kuitenkin suorastaan rienaavalta myös omien vainajiemme muiston
kannalta. Militaristinen uho ei sovi meikäläiseen talvisodan muisteluun
ollenkaan. Eipä se muutenkaan sovi meikäläiseen kulttuuriin.
Hengestä siinä oli
kysymys. On aivan ilmeistä, että vuoden 1918 ja vuoden 1939 välillä on tietty,
kiinteä yhteys, kuten nuo SKP:n surkeat jäännökset yrittivätkin koko sodan ajan
tolkuttaa -omalla valheellisella tavallaan.
Vuoden 1918
perintö oli kaamea, mutta se saattoi olla se kova koulu, joka teki myös talvisodan
ihmeen mahdolliseksi. Ehkäpä se oli kuin rokotus, joka antaa voimia torjua
pahan taudin.
Täällä kehäkolmosen takana nähtäisiin mielellään arvoisa blogisti kulloisenkin kohteen kanssa selfie-kuvassa. Kemppinenkin käyttää elävöittävää kuvitusta.
VastaaPoistaTavallaan Mannerheim, sekä kommunistit olivat oikeassa siinä, että talvisodassa oli kyse myös vapaussodan revanssista. Lopputulos oli myös sama, Suomi säilytti vapauden ja jos Neuvostoliitto olisi jyrännyt Suomen olisi lopputulos ollut sama, kuin jos punaiset olisivat voittaneet sisällissodan 1918.
VastaaPoistaMistä sitten kumpusi käytännössä koko kansan halu puolustaa aikansa Suomea, eikä alkaa tukemaan kommunisteja?
Mieleeni tulee ainakin seuraavat talvisodan hengen muodostumiseen liittyvät tekijät.
1.Talvisodan henki alkoi muodostua ensimmäisen maailmansodan päätyttyä ja itsenäisen Suomen liittyessä ja tukeutuessa läntisiin demokratioihin.
2. Demokratian ja yhteiskunnan kehittymisen myötä ihmisillä alkoi olla omaisuutta ja yhteisiä arvoja joita puolustaa ja demokratia kesti myös yhteiskunnallisesti kommunistisen agitaation, sekä vähintään puoli fasistisen liikehdinnän. Suomi tukeutui länsimaisiin demokratioihin, vaikka vaihtoehtona olisi ollut Baltian maiden ja Puolan kaltainen autoritaarinen malli joka olisi jakanut kansaa.
3. Kansallisuusaate- ja tunne joka näkyi vahvasti esimerkiksi urheilussa ja me hengen luomisessa. Ruotsalaisia emme ole ja venäläisiksi emme halua tulla - olkaamme suomalaisia.
4. Työväenliikkeen ja työnantajajärjestöjen kädenpuristus.
Varmasti on muitakin tekijöitä, mutta kiteytettynä talvisodan henki muodostui Suomen itsenäistyessä ja demokraattisen politiikan seurauksena joka yhdisti kansan tuntemaan, että Suomi on paras maa kaikille suomalaisille.
Olet pitkälti oikeassa. Itse lisäisin 2 kohtaan tarkennuksena uuden kunnallislain, jonka seurauksena entiset punaiset ja valkoiset oppivat tekemään yhteistyötä kunnalliselimissä. Niinpä jo 1927 meillä oli SDP:n vähemmistöhallitus ja punamultayhteistyö alkoi 1930-luvun lopussa.
PoistaArvostukseni talvisodan suomalaisia sotilaita kohtaan on vain kasvanut, kun lukee tietoja Suomen nuorten miesten tilanteesta. Ei jälkimmäisistä ole miesten töihin sodassa, työssä tai täkin alla.
VastaaPoistaPitkässä marsissa voiton ottavat kansakunnat, joilla on selkeä kansallinen visio ja sitä toteuttamaan valmiit aktiiviset nuoret miehet. Enkä ensijaisesti tarkoita sotaa vaan rauhaa.
"talvisodan henki, jonka olemassaolo ei ole mitään tutkijoiden mielikuvituksen tuotetta. .. Tässä hengessä kysymys oli siitä, että pikku naapuri todella asettui kaikin voimin vastustamaan suuremman päälle tunkeutumista."
VastaaPoistaLuulen, että Talvisodan hengen ydin oli juuri tuo käsitys absoluuttisesta Oikeudesta, joka ei suostu taipumaan väkivallan edessä vaan ainoastaan sisuuntuu sitä. Täytyy muistaa, että jo autonomian aikana käytiin sortovuosina oikeustaistelua ja tuo henki vallitsi pitkään koko sotien välisen ajan jatkosodan loppuun asti.
Tuo käsitys joutui sitten väistymään Summan ja Moskovan rauhan sekä vuoden 1944 ja välirauhansopimuksen myötä suurvaltojen "legitiimit turvallisuusintressit" sisäistäneen ajattelun edessä Paasikiven ja Kekkosen opettamana. Tuota ajattelutavan muutosta kuvaa hyvin Helsingin kaupunginteatterin näytelmä "Stalinin suloinen ruoska", joka kuvaa sitä miten neuvostoliittolaista oikeustajua ajettiin suomalaisten kalloihin myötäjuoksi Kekkosen johdolla.
Lopullisesti tuon ajatuksen muutti 1960-70-lukujen radikalismi sekä myöhempi moraalinen relativismi, joka näki kaiken oikeuden luokkakantaisena ("kenen oikeus") ja suhteellisena. Talvisodan hetkellä tuo ajattelutapa näytti voimansa ja sai yrittämään sellaista, joka puhtaasti lukujen valossa näytti mielettömältä. Kiitos siitä.
"itse luomansa kulissin, joka ei ollut edes minkäänlainen varjohallitus tai nukkehallitus, vaan hyökkääjän nimeämä joukkio vailla alamaisia tai kannattajia."
VastaaPoistaArvo Poika Tuominen kuvaa hyvin jossain kirjassaan, minkälaisen uskottavan Terioen hallitukssen hän olisi koonnut emigranteista, mutta kun kaikki oli Stalinin toimesta puhdistettu! Niinpä piti käyttää ainoaa tunnettua Kuusista ja loput ns hanttikortteja.
"Sitä paitsi Tuntematon sotilas liittyy juuri tähän rintamanosaan samoin kuin Mauno Koiviston sotatie."
VastaaPoistaNiin Mauno Koiviston kuin isäni sotatiehen liittyy enemmin Maaselän rintama. Koiviston yksikkö oli osa 1.Divisioonaa ellen ihan väärin asiaa ymmärrä. Tässä vaiheessa isäpappani oli jo siirretty Ihantalan rintamalle.
Kun nyt sitten Aunuksen rintamalle on menty niin sattuipa silmääni lainaus Aunuksen Ryhmän Esikunnan päiväkirjasta 21.6.1942:
”Muutamat Äänisjärvi – Seesjärvi kannaksella kuullut vihollisen puhelinkeskustelut antavat hieman viitteitä mielialasta vihollisjoukoissa. Usein moititaan käskynalaisia laiskuudesta, saamattomuudesta ja vieläpä tahallisesta käskyjen täyttämättä jättämisestä sekä uhataan sotaoikeudella ellei parannusta tule. Upseerien suhtautuminen politrukkeihin ei liene kaikkialla aivan myötämielistä päätellen siitä, että eräs, nähtävästi esimiesasemassa oleva, sanoi toiselle politrukeista: ”kyllä ilman niitä p-keleitäkin tulisi toimeen.” Jostakin esimiehestä sanottiin taas, ettei se kumartele politrukeille. Mieliala näyttää olevan peräti hermostunutta osittain partiotoimintamme takia, mutta ennen kaikkea tykistötulemme pahoja tappioita tuottavan tehokkuuden vuoksi. Niinpä eräskin, nähtävästi tulenjohtaja, huokaili kerran: ”antaisipa Jumala edes yhden sumuisen päivän”, toinen taas valitteli: ”minä en jaksa kestää, hermot pettävät.” Tykistökeskityksemme ilmeisesti aiheuttavatkin edessä työskentelevissä työryhmissä jonkinlaisen pakokauhun siitä päätellen, että keskityksien aikana on kuultu, todennäköisesti jonkun tulenjohtajan, sanovan: ”Kaikki pojat ovat juosseet karkuun. Täällä ei ole ketään johtamassa, kaikki ovat livistäneet...”
Politrukkien kiihotuksen tuloksena näyttää vih.joukoissa olevan sellainen käsitys, että suomalaisilla joukoilla on muonan puute. Eräs tulenjohtaja sanoi näet kerran toiselle: ”Siellä on nälkä ja harmissaan heittelee kranaatteja.”"
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4466106
Suomalaisia syytetään viime sodissa rypemisestä mutta tosiasiassa kaikkein irvokkainta ja ällöttävintä on tämä Venäjän moderni nyt jo lähes kaupallinen Suuren Isänmaallisen Sodan kultin palvonta. Edelleenkin puuttuu selitys siitä miksi Breznevin tiimi loi kultin. Onko syynä se että koko reaalisosialismilta näytti 1960-luvun puolivälissä olevan veto lopussa ja alettiin vatkata tätä pyhää sotaa. Putinin sekasotkuun kuuluu koplata Stalin, NKVD, ortodoksinen usko, Pietari suuri ja Itä-Euroopan "vapauttaminen" yhteen. On siinä soppaa kerrakseen. Leninillä ei kyllä ole mitään jakoa päästä tähän synodiin. Tämä alleviivaa sen miten konservatiivinen stalinism pohjimmiltaan oli. Sen huomaa heti Zdanovin kulttuuripoliittisista kannanotoista.
VastaaPoista"koko reaalisosialismilta näytti 1960-luvun puolivälissä olevan veto lopussa"
PoistaTäsmentäisin, että 1970-luvun puolivälistä. 1960-luvun alussa Hrustsev julisti sosialismin ohittavan kapitalismin ja Kekkonen päiväkirjoissaan pelkäsi samaa. Markkinatalous ohitti suunnitelmatalouden siinä vaiheessa kun massateollisuus alkoi väistyä luovien innovaatioiden tieltä.
Pikkuisena huomiona vain, mutta erona muihin toisen maailmansodan armeijoihin suomalainen keskivertosotilas oli melko vanha: ei parikymppinen nuorukainen, vaan kolmekymppinen perheenisä. Tämä tosiasia mielestäni selittää Suomen armeijan erityispiirteitä, vaikka tuskin sentään Talvisodan henkeä. Mutta ehkä se tuo siihenkin pienen vivahteensa: suomalaisen sotilaan urheus ei ollut niinkään nuorukaisen hurjuutta, vaan varttuneemman miehen ymmärrystä siitä, että nyt ei vain ole mahdollista antaa periksi.
VastaaPoistaJoo, talvisodassa olivat vielä vanhempia. Ks. blogi Matti Kuusesta.
PoistaRaatteen Tien Museo lähialueineen käy mielestäni hyvin talvisodan museosta.
VastaaPoistaKenelle käy ja kenelle ei. Kyllä se oli vain sodan yksi nurkkaus, vaikka suurta lahtausta olikin.
PoistaMielestäni talvisodan hengen takana olivat nämä kaksi asiaa:
VastaaPoistaa) Köyhimmän proletaarinkin elintaso kasvoi harppa-askelin juuri 30-luvun jälkipuoliskolla, mikä ei suinkaan jäänyt merkille panematta (ja näissä asioissahan tärkeintä on suhteellinen kehitys - ei siis se, että nykymittarein oltiin silti ällistyttävän köyhiä, vaan se että mentiin hyvää kyytiä yläviistoon). Suomi selvisi suuresta lamakaudestakin itse asiassa varsin nopeasti; esim. Yhdysvalloissa Rooseveltin "uusjako" yskähteli pahasti ja vasta maailmansota lopulta selätti suurtyöttömyyden. - Suomessa talouskasvun hyöty sitä paitsi levisi tyydyttävän tasaisesti koko kansalle, kun sekä valtion- ja kunnallis- että työmarkkinapolitiikassa oli vähitellen havaittu, että järkevimpiin tuloksiin päästiin osapuolten asiallisella neuvottelulla.
b) Kekkosen (haamukirjoittajan) muistelmateos toi aikanaan julki, että UKK:ta painoi läpi elämän muisto osallistumisesta punavankien teloitukseen. Myöhemmin se lienee osaltaan jopa vaikuttanut tiettyyn hempeähköön asennoitumiseen nuoren polven äärivasemmistoon.
Epäilemättä samantapainen sydänääni on kuiskinut monenkin sarkatakin sisällä, miksei myös haalarin rintataskun paikkeilla. Olemmehan jo oppineet, että Kekkonen oli poikkeuksellisen kovaksikeitetty ja häikäilemätön luonne. Tavallinen keskiverto rivi-lahtari ja -punikki oli kaiketi vielä herkkämielisempi, vaikka suomalaiskansalliseen tapaan ei sitä ilmaissutkaan sanoin vaan toiminnallaan talvisodan aikana.
Kyllä minä nämä ajatukset pitkälti ostan.
PoistaTalvisotahan käytiin paitsi kadonneessa ajassa myös - nykysuomeksi - friikkimäisissä olosuhteissa. Silloinen suomalainen kesti niitä paremmin kuin vastustajansa. Suomi muuttunut niin paljon että kaikki muistomerkit ovat ikään kuin toivottomia tapauksia. Mutta yrittänyttä ei laiteta, kuten nykyään ei sanota... -jussi n
VastaaPoistaTämä pitää paikkaansa: suurin osa miehistä oli vaatimattomista oloista ja suuri osa oli tehnyt metsätöitä osaten tulla toimeen luonnossa. Puna-armeija puolestaan oli koulutettu käymään sotaa keski-Euroopan olosuhteissa.
PoistaTalvisodan ihmeisiin ja jatkosodan selityksiin liittyy Suomen Kuvalehden jo 1941 julkaisema "VAPAUTEMME HINTA Talvisodan 1939-40 sankarivainajien muistojulkaisu", johon oli pikavauhtia kerätty yli 26.000 miehen kuvat ja henkilötiedot kotipaikkoineen, syntymäaikoineen ja kuolinpäivineen. Suomi, Suomen armeija ja suomalaiset ymmärsivät, mikä oli sen uhrin arvo, jonka nämä miehet joutuivat antamaan. Heitä ei haudattu puskutratoreilla nimettöminä joukkohautoihin.
VastaaPoista