Legenda jo eläessään
Jotaarkka
Pennanen, Orjatsalo. Taiteilija politiikan kurimuksessa. Sanasato 2017, 438
s.
Aarne Orjatsalo
(alk. Riddelin) oli aikansa suuria nimiä. Näyttelijänä hän niitti mainetta
merkittävimmissä teattereissamme ja toimi myös useaan otteeseen teatterinjohtajana,
myös jo hyvin nuorella iällä.
Suurena
hurmurina hän joutui alituisesti naisten pauloihin ja myös alkoholi maistui
toisinaan turhankin hyvin. Syntyneet skandaalit haittasivat uraa ja
vasemmistolaiseen politiikkaan ryhtyminen synnytti närää ja lopulta suoranaista
vihaa porvarillisella puolella.
Orjatsalon
pojanpoika, itsekin teatterimies Jotaarkka Pennanen on pyrkinyt perinpohjin
ratkaisemaan erinäisiä Orjatsalon elämään liittyviä kysymyksiä, joista vähäisin
ei ole se, missä oloissa näyttelijän poika ja Jotaarkan isoisä, myöhemmin
vasemmistovaikuttajana tunnetuksi tullut Jarno Pennanen sai alkunsa.
Ilmeisesti
kyseessä ei ollut mikään banaali metoo-tapaus, jossa vahinkoa kärsinyt
julistaa tulleensa suurilla lupauksilla petetyksi. Ilmeisesti seksiakti oli
molemmille nuorille ensimmäinen laatuaan ja tapahtui avioliiton ulkopuolella.
Tällaisten
asioiden rekonstruoiminen jälkikäteen ei ole kovinkaan kiitollinen tehtävä,
mutta näyttää siltä, että syytä oli niin sysissä kuin sepissä. Orjatsalo joka
tapauksessa sai aiheen kirjoittaa asiasta kirjankin, jossa pääsi kertomaan oman
näkemyksensä.
Nämä
sukuhistorian salaisuudet ovat luultavasti antoisimpia suvun jäsenille, mutta
toki niillä on ajankuvana merkitystä myös laajemmalle yleisölle.
Joka tapauksessa
Orjatsalo oli sangen naisiin menevää sorttia eikä vastakaikua naissukupuolen
taholta tarvinnut kauan odotella. Vaimo tai muu partneri vaihtui aika tiuhaan
ja joidenkin jälkeenjääneistä kirjeistä näkee, että suhde oli ollut erittäin
intohimoinen ja seksuaalisesti palkitseva.
Mutta mies on
luotu liikkuvaksi ja suhteet purkautuivat Orjatsalon huikentelevaisuuden takia.
Naisten mustasukkaisuus kasvoi välillä patologiseksi, mutta vähänkös tällä
alalla moista esiintyy.
Kirjoittaja
selostaa teatterimiehenä laajasti Orjatsalon rooleja näyttämöllä ja tulee
siihen johtopäätökseen, ettei kyseessä ollut mikään huutaja 1960-luvun tyyliin,
vaan oikea herkkä luonnenäyttelijä.
Tässä kyllä
tulee mieleen, että Volter Kilpi Kansallisissa itsetutkisteluissaan ottaa Othellon
esimerkiksi sellaisesta klassisesta näytelmästä, joka on meillä esitetty
tavalla, joka on tehnyt siitä hengettömän, ”vanhentuneen”.
Ainakin
Orjatsalo oli esiintynyt Othellona pari vuotta aiemmin ja saanut Pennasen
todistuksen mukaan paljon kiitosta roolistaan. Mutta toki Kilven ajatuksenjuoksujen
konkreettista sanomaa on yleensäkin hieman vaikea ymmärtää.
Orjatsalo oli
myös varsin kielitaitoinen ja käänsi eri kielistä tekstejä. Yksi hänen kielistään
oli englanti, jota tuohon aikaan osasi lähinnä rahvas: merimiehet ja ”lokarit”.
Orjatsalolle tuosta taidosta oli sittemmin paljonkin hyötyä.
Vuonna 1918 lähti
Tampereelta piiritysketjun läpi joukko, jonka aikanaan kerrottiin syyllistyneen
moniin murhiin ja muihin rötöksiin. Sen johtajaksi mainittiin yleisesti
Orjatsalo ja moni väitti hänet siinä roolissa nähneensäkin.
Tosiasiassa
Orjatsalo ei edes silloin ollut Tampereella eikä yleensäkään osallistunut
minkäänlaiseen aseelliseen toimintaan kansalaissodan aikana. Sen sijaan hän
kyllä piti sodan loppuvaiheessa Kansallisteatterissa kiivassävyisen puheen,
mutta olihan kiivauteen aihettakin kun ajattelee, millaiseksi ns. sodankäynti
oli muodostunut. Olisi kai lähinnä luonnotonta kuvitella hyvin neutraalia sävyä
mahdolliseksi.
Joka tapauksessa
näyttelijä katsoi parhaaksi poistua Venäjälle, mikä epäilemättä oli viisas
päätös. Siellä hän otti yhteyttä Englannin asiamiehiin ja yhdessä Oskari Tokoin
kanssa hänestä tuli ns. Muurmannin legioonan järjestäjä.
Legioonahan
kokosi paenneita punaisia Englannin puolelle suojaamaan Muurmannin
sotatarvikevarastoja saksalaisten (ja suomalaisten)mahdolliselta hyökkäykseltä.
Operaatio aloitettiin
yhteistyössä bolševikkien kanssa, mutta tilanteen muututtua saivat sen
johtajat peräti SKP:ltä kuolemantuomion. Niitä ei toki koskaan päästy panemaan
täytäntöön.
Joka tapauksessa
legioona pelasti suuren joukon suomalaisia miehiä nälkäkuolemalta ja vieläpä
takasi heille myöhemmin vapaan pääsyn kotiin brittien kyydillä ja poliittisesti
suojelemina. Englantia puhuva Alaric Aarne sai upseerinarvon ja kuuluu
kouluttaneen miehiä sangen vakuuttavilla teatteritaidoillaan.
Sodan jälkeen
myös Aarne alias Orjatsalo siirtyi Englantiin, jossa viipyi useita
vuosia teatterihommissa.
Hänen
menestyksensä oli hämmästyttävän hyvä, ottaen huomioon, että hän oli
ulkomaalainen. Jopa oman teatterin perustaminenkin oli suunnitteilla.
Lontoo ei
kuitenkaan lopulta tyydyttänyt ja niinpä Orjatsalo siirtyi Amerikkaan, jossa
ura urkeni suomalaisissa teattereissa sekä Kanadan että USA:n puolella.
Vasta vuonna 1929
Orjatsalo palasi Suomeen, jossa Etsivä keskuspoliisi totesi häneen kohdistuneet
syytökset aiheettomiksi. Kiihotus toki piti paikkansa, mutta oli jo vanhentunut
rikos.
Comeback Suomeen
oli aluksi onnistunut, mutta ajankohtahan oli varsin onneton. Sekä vasemmalla
että oikealla alkoi juuri nyt uusi äärimmäisyyspolitiikan aika, jossa ei paljon
hienosäätöä tehty vihollisia etsittäessä.
Orjatsalo joutui
molempien osapuolten hampaisiin, mikä vaikeutti hänen asemaansa
teatterinjohtajana. Syitä epäonnistumiseen saattoi olla muitakin. Hänen
tavoitteenaan oli luoda Helsinkiin vakinainen työväen teatteri, mutta yritys
joutui umpikujaan ja humalapäissään johtaja sanoi itsensä irti.
Siirtyminen
Yhdysvaltoihin ei tilannetta parantanut ja uusi teatteriura siellä ei, suuren
lamakauden oloissa näytä enää onnistuneen.
Lopulta tappava
tauti nujersi entisen legendan, joka kuoli vuonna 1941,
Paluu Suomeen
tapahtui tuhkauurnassa vuonna 1948, jolloin järjestettiin entiselle suurmiehelle
komea muistotilaisuus ajan hengessä. Sosialisteilla oli vähän symbolisia
suurmiehiä ja sellaisena oli myös Orjatsaloa pidettävä, niin hankala tapaus
kuin hän kaikille osapuolille eläessään olikin.
Vanhemman polven vasemmistohörhöissä saattoi olla aidosti värikkäitä persooniakin Orjatsalon tyyliin ja muutamia löytyy jopa myöhempien aikojen taistolaisissakin, ainakin sieltä vanhemmasta päästä, mutta seitkytluvulta eteenpäin nousseet vasemmistolaiset kulttuurivaikuttajat alkoivat olla jo tylsiä ja masentavia. Tyyli jatkuu nykyvihreissä ja vassareissa. Pojanpoika Jotaarkka on jo kolmannen polven vasemmistoänkyrä, joten hänestä on kaikki värikkyys varmaan kadonnut jo ankeaan vasemmistolaisväriseen lapsuuteen. Jouduin eräässä tilanteessa tutustumaan, minkälaisista virikkeistä hän ammensi näkemyksiään ja se oli masentavaa, mikä näkyi myös silloisessa lopputuloksessa.
VastaaPoistaNykysukupolven (tai edellisen) oikeistohörhöissä à la Affu ei ole mitään kiinnostavaa...
PoistaJotaarkka Pennanen toimi Lahden kaupunginteatterinjohtajana kolmisen vuotta 1990-luvun lopulla ja teatteri toimi täysin moitteita, ja ohjelmisto oli hyvää. Silloin myös tutustuin häneen ja osoittautui varsin asialliseksi taiteilija- ja hallintomieheksi.
PoistaOrjatsalo on tylsä nimi. Kyrvätsalo olisi lennokkaampi.
VastaaPoistaTuosta nimestä; Veljessarjan muut suomensivat nimensä Riddelin Ritarsaloksi, mutta Aarne vastarannan kiiskenä Orjatsaloksi. Blogisti olisi toki voinut edes mainita mistä Jarnon ja Jotaarkan sukunimi Pennanen on peräisin
VastaaPoistaNiin, ja Toipila voisi opetella edes jonkinlaiset käytöstavat.
PoistaMoukka mikä moukka.
"Othellon esimerkiksi sellaisesta klassisesta näytelmästä, joka on meillä esitetty tavalla, joka on tehnyt siitä hengettömän,"
VastaaPoistaOnneksi on nuoria, oli tilaisuudessa pari vuotta sitten seurata Kansallisessa Jukka-Pekka Palon Othelloa, jossa hehkui maurin raivo ja pieni epäily paisui patologiseksi mustasukkaisuudeksi.
Muistanko muuten väärin, että Linnan Pohjantähdessäkin mainittiin Orjansalo, kun Pentinkulman punakaarti oli Tampereella?
Tammelan torilla oli jokin tilaisuus, jossa torvisoittokunnan lisäksi esiintyi lausujana Orjatsalo.
PoistaHyvä esittely. Yhdessä kohtaa Jarno lipsahtanut Jotaarkan isoisäksi, mutta kyllä juonessa mukana pysyy. Minullakin oli se väärä käsitys, että Orjatsalo hääri Tampereella. Orjatsalo näyttää olleen todella kansainvälinen seikkailija. Hauska viitaus merimiesten ja lokareiden englannintaitoon. Osasivathan sitä lisäksi Väinö Tanner ja Eino Railo. Haanpäästäkin huhutaan. Jotaarkka Pennanen ohjasi Jyväskylään tultuaan heti 1975 Hamletin, mikä ei ollut siellä ihan pikku juttu. Alle kolmikymppisenä. Täytyy lukea tuo kirja.
VastaaPoistaKyllähän Orjatsalo yleisesti ottaen "hääri Tampereella" paljonkin. Itse asiassa hän on Eino Salmelaisen ja Esko Roineen ohella ainoa, joka on toiminut sekä Tampereen Teatterin että Tampereen Työväen Teatterin johtajana.
PoistaMutta puhe Orjatsalon johtamasta Näsijärven pakoretkestä keväällä 1918 on pelkkää legendaa.