tiistai 17. marraskuuta 2020

Karjalan leiri

 Patriotismi marssii lasten kengillä


Karjalan tasavallassa, Vatnavolokin kylässä on nyt keskitysleiri (https://daily.afisha.ru/news/43747-v-karelii-dlya-shkolnikov-postroili-kopiyu-detskogo-konclagerya-on-nuzhen-chtoby-vospityvat-patriotizm/ ). Sitä on tarkoitus käyttää koululasten patrioottiseen kasvatukseen.

”Kuolemanleiri” on puhtaasti lavastuksellinen ja se haluttiin aluksi sijoittaa Kontupohjaan, mutta sikäläiset asukkaat eivät sitä halunneet. Niinpä se sitten on puhtaasti fiktiivisenä luomuksena aivan mielivaltaisessa paikassa, hieman niinkuin Mandrogin turistikylä, joka pykättiin keskelle metsää ja joka koostuu muinaisvenäläiseen satumaailmaan sijoitetuista fantasiakohteista (https://mandrogi.ru/ ).

No, näinhän ihmisten mieltä hallitaan. Tosiasia on, että meidän kaikkien aivot ovat niin typerät, että ne kerralla pystyvät käsittelemään vain aivan primitiivisiä kuvia, eräänlaisia meemejä, joiden merkityksen kyllä saatamme tietää aivan harhaanjohtavaksi tai sitten ei. Isänmaata, sotaa, toisia kansoja ja vastaavia kovin monimutkaisia asioita vastaa lasten aivoissa muutama simppeli kuva, joka sitten ajan mittaan muodostuu vivahteikkaammaksi tai ei muodostu.

Muinaisesta Venäjästä voidaan luoda kuva satumaisena onnen maana, jossa venäläinen sielu pääsi vapaasti kukoistamaan ja loi oikeuden ja totuuden mukaisen yhteisön –ainakin ennen kuin Pietari I toi käärmeen eli länsimaisen kulttuurin keihäänkärjen tähän paratiisiin. Sota voidaan kuvata marttyyrien ja sankarien kulkueena, jossa hyvän voimat lopulta ja suurin uhrauksin löivät pahuuden.

Tässä liikutaan historiapolitiikan alueella ja siellä kannattaa koettaa lähestyä yleisöä samaan tapaan kuin Hollywoodissa tehdään: kun tarinat viritetään 11-vuotiaan tasolle, saadaan tuote, jonka potentiaalinen yleisö on maksimaalisen suuri. Amerikassa se merkitsee ennen muuta maksimaalista puhdasta tuloa, Venäjällä on taas ruvettu kantamaan huolta myös nousevan nuorison psyykkisestä manipuloinnista, itse asiassa eräänlaisesta moraalisesta varustautumisesta.

Suuri isänmaallinen sota on ilman muuta venäläisten suuri yhteinen kansallinen kokemus. Mielipidetiedustelut vahvistavat tämän täysin määrin.

Asiassa ei olekaan mitään kummallista. Sota vaati venäläisiltä niin tavattoman suuret uhrit, ettei asialla ole historiassa vertaa. Lännessä viime vuosikymmeninä runsaasti esille nostettu holokausti kalpenee sen rinnalla. Sitä paitsi venäläisten taistelulla oli hyvin konkreettinen merkitys: se esti vielä suuremman katastrofin tapahtumisen.

Venäjällä yhä suositussa laulussa Pyhä sota (Священная война) (https://www.google.com/search?q=%D1%81%D0%B2%D1%8F%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%8F%D1%8F+%D0%B2%D0%BE%D0%B9%D0%BD%D0%B0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab ) esitetään taistelu valon ja pimeyden, kahden vastakkaisen voiman välisenä konfliktina.

Asiaa on turha enemmälti kommentoida, todettakoon vain, että sellaisena sitä voitiin toki aikanaan kansalle myydä ja neuvostoliittolainen sotakirjallisuus oli sen mukaista. Meillähän tehtiin ihan samaa. Sotaveteraanin ja Stalingradin juoksuhautojen sankarin, Vasili Grossmanin Elämä ja kohtalo oli kirja, jonka näköala oli laajempi. Siksi sen julkaiseminen olikin Neuvostoliitossa mahdotonta.

Lapsille tai lapsenmielisille ei tietenkään kannata tarjota luettavaksi Grossmanin kirjaa. Heidän käsityskyvylleen sopivat sen sijaan kyllä patrioottiset leikit, joissa on jännittävää näpelöidä aseita ja tuhota päälle tunkevaa vihollista, joka haluaa orjuuttaa ja tuhota oman kansan.

Olga Bergholzin käsialaa on kuuluisa riimi: Ketään ei ole unohdettu, mitään ei ole unohdettu (Nikto ne zabyt, nitšego ne zabyto), jota jo neuvostoaikana yhä udelleen toistettiin. Sen tuntee jokainen.

Sehän on aika kiinnostava ja prima facie myös hyvin arvostusta ansaitseva tunnus. Unohtaminenhan merkitsee eräänlaista valehtelua.

Ongelmaksi kuitenkin tuli, että samaan aikaan, kun tätä tunnusta toisteltiin, valehdeltiin oikein urakalla. Sotaveteraani ja kirjailija Viktor Astafjev lausui perestroikan aikana, että kun hän lukee mitä sodasta on kirjoitettu, hänestä tuntuu siltä, kuin hän itse olisi ollut jossakin aivan toisessa sodassa…

Tässä on turhaa luetella tarkemmin mitä kaikkea neuvostoaikana unohdettiin. Omat tihutyöt omalla ja vihollisen puolella nyt ainakin ja samoin ne sotilaat, jotka olivat antautuneet vangeiksi tai peräti taistelleet vihollisen puolella. Vastoin yleistä tietoa jopa pyhästi vannottiin, ettei mitään joukkomittaista tai paljon muutakaan lipsumista puna-armeijan rintamasta koskaan tapahtunut.

Mutta sota on kuin onkin monimutkaisempi asia kuin sen propagandaversio ja väkivaltaa ja vääryyttä tapahtuu siinä aina sekä omia että vieraita kohtaan. Stalinin Neuvostoliitto ei tosiaankaan ollut poikkeus säännöstä.

Vanhan ranskalaisen kansakunnan määritelmän mukaan kansakunnalla täytyy olla hieman huono muisti. Ihan kaikkea ei yhtä lailla ainakaan ole syytä muistella (https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=renan ). 

Venäjällä tätä sääntöä on tunnollisesti noudatettu, mutta ei vain siellä. Ikävät asiat, erityisesti sellaiset, jotka eivät kuuluneet yleisesti tiedettyihin, sopivat huonosti sankarillisen narratiivin kokonaisuuteen ja ne oli parasta unohtaa ja suorastaan kieltää.

Meillä Suomessa kaunokirjallisuus on yhä uudelleen saanut olla historian edelläkävijä ja historiallisen tietoisuuden muodostaja, hamasta Runebergista ja Topeliuksesta Väinö Linnaan. Myös Venäjällä ja varsinkin Neuvostoliitossa vain kaunokirjallisuus saattoi aina joskus puhkaista edes pieniä aukkoja siihen simppeliin oikeaoppisuuteen, joka vartioi Suuren isänmaallisen sodan koko kuvaa.

Luin aikoinaan aika lailla venäläistä sotakirjallisuutta, kunnes se rupesi hieman tökkimään. Iänikuisen tappamisen ja kärsimyksen tutkistelu olisi kai vaatinut sadomasokistisempaa persoonallisuutta.

Yleisvaikutelmakseni jäi, ettei venäläiseen kirjallisuuteen oikeastaan kuulu ketään Väinö Linnan vastinetta. Voinovitšin Ivan Tšonkin on kyllä hillittömän hauska, mutta ei varsinaisesti uskottava veijariromaani, jota voisi edes verrata Haanpäähän. Jonkin Konstantin Simonovin kirjat olivat kyllä uskottavia ja myös ns. kovaa kamaa, mutta niiden näkökulma rajoittui taisteluihin ja sen mukaiseen psykologiaan.

Lähimmäs kriittistä näkökulmaa tulivat sallituista kirjoista ehkäpä Grigori Baklanovin Heinäkuu -41 (Июль -41 года), joka eleettömästi veti esille vaiettuja asioita sodan alkupäiviltä.

Sellaista kirjaa, joka Linnan Tuntemattoman tapaan esittäisi virallisen todellisuuden rinnalla ja haastajana laajasti nimenomaan rintamamiesten näkökulman, ei ole sattunut käsiini. Ehkäpä Venäjällä ei ihan sellaista olekaan? Onhan suomalaisella kansakunnalla toki erityisluonteensa, kuten on sodillammekin, vaikka kaiken kannattaa muistaa olevan suhteellista.

Perestroika hajotti kommunistisen puolueen mahtailevan ja omahyväisen pönötyksen ja teki koko sen kertomasta tarinasta naurunalaisen –tai yritti ainakin. Farssia ei satojen miljoonien ihmisten tarinasta voi tehdä, eikä kaikkia niitä uhrauksia unohtaa, jotka siihen liittyivät. Suuri isänmaallinen sota jäi lähes koskemattomaksi kansakuntaa yhdistäväksi tekijäksi. 

Sen liian tarkka kaiveleminen on leimattu häpäisyksi, vaikka tutkijapiireissä onkin saatu sanoa yhtä ja toista. Se, mitä kansalle tarjoillaan ja mitä se tietää ja ajattelee, on toinen juttu.

Venäjän uudet historiapuistot kantavat tiettyä kirkollisuuden ja vanhan Venäjän leimaa. Sen rinnalla näyttää valtakunnan terävä pää haluavan nyt entistä enemmän nostaa esille myös kommunistisen hallinnon aikaisia saavutuksia ja sotahan on niistä ehdoton ykkönen. Siihen liittyvät massiiviset möhläykset ja ilkityöt nauttivat sen sijaan valtion epäsuosiota. Ihan kaikkea nyt ei ole syytä sentään muistaa.

On toki valitettavaa ja etenkin surkuteltavaa, että suomalaiset nyt leimataan kuolemanleirien pystyttäjiksi, joita vastaan on oikein ja upeata nousta taistelemaan aseen kanssa.

Mikäli Karjalassa haluttaisiin olla unohtamatta mitään ja ketään (nitšego i nikogo), olisi ehdottoman välttämätöntä nostaa esille myös niitä lukuisia dokumentteja, joissa suomalaisen hallinnon aikana tai sitä muistellessaan karjalaiset osoittivat olevansa/olleensa oloihin tyytyväisiä ja kertoivat suomalaisen hallinnon toimivan asiallisesti.

Toki toisenlaistakin oli, erityisesti nälkävuonna 1942. Olot olivat surkeat niillä venäläisillä, jotka vastoin Stalinin ankaraa käskyä olivat jääneet miehitetylle alueelle. Kaikki elämiseen tarvittava oli pyritty samaisen käskyn mukaisesti tuhoamaan sikäli kuin mahdollista.

Mutta ettäkö mitään ja ketään ei saisi unohtaa? Siinäpä se on kova vaatimus meillekin, mutta aivan erityisesti niille, jotka sitä nostavat esille.


19 kommenttia:

  1. Aiheeseen liittyen, VKontakte-sivuilta oheinen, hieman hapan kommentti Karjalan Tasavallasta: "Путин подарил детям Карелии не оздоровительный лагерь, не детский санаторий - в республике их не осталось ни одного, не детскую поликлинику (за 20 лет не построено ни одной) - а концлагерь!!!

    На средства президентского гранта, полученного фондом, который по уставу должен помогать детям с ограниченными возможностями, в деревне Ватнаволок Кондопожского района Карелии создали бутафорский концлагерь, где воссоздадут жизнь и быт малолетних узников финских переселенческих лагерей. Детей будут привозить сюда на "Патриотические выходные".

    Каждый четвертый ребенок (24,5%) в Карелии проживает в семье с доходами ниже прожиточного минимума. Карелия занимает второе место в рейтинге регионов России с самыми больными детьми.

    Полным ходом реализуется объявленное президентом Десятилетие детства!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kannattaa muistaa, että rahat tulevat presidentin hallinnolta, lasten virkistyskäyttöön...

      Poista
  2. Erään savolaisen sukulaisnaisen valmennusohjelmaan suomalaisen koulun opettajaksi kuului tutustumiskäynti Solovetskiin ja muutamaan pienempään leiriin. Siitä saakka silmät ovat seisoneet puhuttaessa Venäjästä.

    VastaaPoista
  3. "No, näinhän ihmisten mieltä hallitaan... suomalaiset nyt leimataan kuolemanleirien pystyttäjiksi, joita vastaan on oikein ja upeata nousta taistelemaan aseen kanssa."

    Kysymys kuuluu miksi juuri nyt on tarpeen esittää tuollainen narratiivi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jospa se sieltä vihdoin tulisi.Sitähän tässä on jo odoteltu kuin lapsi uutta joulua.

      Poista
    2. Kysymys on aiheellinen. Vastausta etsiessä kannattaa katsella myös ympärilleen, muun muassa.

      Poista
    3. Tuleekohan sinne leirille se laajalti levitetty Galina Sankon ottama valokuva, jossa lapset murjottavat totisina piikkilangan takana, tosin pyöreäposkisina, ja samalla kerralla otettu toinen kuva, jossa samat lapset nauravat iloisina?
      Nämä "dokumenttikuvat" ovat lavastettuja ja ne on otettu sen jälkeen, kun Äänislinna eli Petroskoi oli siirtynyt NL:n haltuun. Aiheesta on kirjoittanut Carl-Fredrik Geust Sotilasaikakauslehdessä vuonna 2007.

      Poista
    4. "Sitähän tässä on jo odoteltu kuin lapsi uutta joulua."

      Ei, vaan pelätty niinkuin sika Joulua; joka toinen päivä ajatellen, että kiireesti NATO:oon ja joka toinen päivä, että pitäisi palata Paasikiven-Kekkosen linjalle.

      Poista
  4. Aikoinaan yksi taistolaiskaveri antoi minulle Nikolai Ostrovskin Kuinka teräs karastui. Kummastutti silloin ja vähän kummastuttaa vieläkin, että jopa tälläisena syntmäskeptikkona sain siitä pikku kiksejä. Hyvin kirjoitettu hurmahenkisyys on kovaa kamaa. Vähemmän koville luonteille se on jopa vaarallista.

    Em ole koskaan tykännyt sotakirjallisuudesta, mutta kun taso nousee aiheensa yläpuolelle ja muuttuu taiteeksi, niin se on eri juttu. Niinpä Tuntematon Sotilas, Mailerin Alastomat ja kuolleet, Remarquen Länsirintamalta ei mitään uutta ja tietysti Hasekin Kunnon sotamies Sveik ja sen semmoiset pitää lukea tykkäsipä sodista tai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Hyvin kirjoitettu hurmahenkisyys on kovaa kamaa."

      Sepä se. Ja myös laulettu: Agitprop-yhtyeen tavoitteet olivat vähemmän hyviä, mutta osasivat ne laulaa "käsin nuorin ja ehdottomin".

      Sergei Eisensteinin Aleksanteri Nevskikin oli sotapropakandaa, mutta millaista, tehostettuna Prokojevin musiikilla.

      Poista
  5. ”Venäjällä yhä suositussa laulussa Pyhä sota (Священная война) ... esitetään taistelu valon ja pimeyden, kahden vastakkaisen voiman välisenä konfliktina.”

    Seuraava Voiton päivä lähestyy kovaa vauhtia. On tehtävä aina jotakin erikoista. Vladimir Putinin makuhuoneen TV:stä tulee varmaankin/ehkä peräti varmasti nonstop 24/7 video/tekaistu ”kameradokumentti” jälkikäteen, jota Neuvostoliitossa näytettiin ja Venäjällä tietysti myös ”kruunun jalokivenä”. Kolme venäläistä sotilasta aseineen kiipeävät Berliinin Bundestagin kupolin huipulle ja asettavat sinne Neuvostoliiton lipun. Sen jälkeen he poseeraavat ylpeästi, että kommunismi voitti. Että itse asiassa toisessa maailmansodassa kommunistinen fasismi voitti hitleriläisen fasismin. Myös Jaltassa. Isäntä nauttii siitä silmin nähden.

    Kommunistisesta fasismista päästiin puhumaan vapaasti vasta taannoin. Putinia tämä ei heiluta/hetkauta ollenkaan, koska Venäjälle länsimaista tietoa ei päästetä. Ja siinä kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kommunistisesta fasismista päästiin puhumaan vapaasti vasta taannoin"

      Stalin/ryssä ja Hitler ovat tavallaan siiamilaisia kaksosia.

      Poista
    2. Kommunistista fasismia

      alettiin luomaan jo vuodesta 1848 lähtien, jolloin ilmestyi Karl Marxin Kommunistisen puolueen manifesti. Eräässä kirjeessään Marx kirjoitti, että venäläiset aristokraatit Pariisissa kantoivat häntä käsillään (носили на руках / wated on hand and foot) vuosina 1843-1844. Näin syntyi venäläisten ja Marxin produktiivinen symbioosi.

      Venäläisen vallankumouksellisen liikkeen johdossa alussa olivat intellektuellit Vissarion Belinski ja emigrantti Alekandr Herzen. Sitten johtoon tuli puolijuutlainen Lenin.

      1930-luvulla Neuvostoliiton valtion ja talouden eri toimialueiden johdossa oli juutalaisia noin 95%.

      Kommunistisen puolueen manifesti vaati ei enempää eikä vähempää kuin seuraavaa: (1) yksityisomistuksen lopettamista maksimaalisesti, koska pientalonpojan omaisuus on porvarillisen omaisuuden lähde; (2) kansojen kansallisuuserojen hävittämistä; (3) proletariaatti muodostaa kansakunnan ja valloittaa demokratian; (4) proletaarinen maailmanvallankumous; (5) vastavallankumoustellisten elementtien tuhoaminen lopullisesti. Jne., Jne.

      Poista
    3. Milloinkas Putinin Venäjälle on lakattu länsimaista tietoa päästämästä?

      Poista
  6. Sotakuplaan uutta verta:

    Italialaisten vastarintaliikkeiden kokemuksista syntynyt uusajattelu -mitä kevyemmät ideologiset rakenteet ihmisillä on yläpuolellaan sitä tyytyväisempiä he ovat elämäänsä – viehätti hetken Paavo Väyrystä, mutta veri vetää kaksintaisteluun Juha Sipilän kanssa vanhan rahavallan suosikkipalvelijan paikasta johon on valmistettu uusi mestari inkvisition opeilla. Kirkkoslaavin tohtori vs. Åbon tohtori. Sotien historia ja aatelisveren paino kansan niskassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hetken Italia huumassa Väyrynen yllytettiin synnyttämään kaksi iltatähteä: Kansalaispuolue ja Seitsemän tähden liike.

      Poista
  7. Odotan vaan, ketkä meillä alkavat hehkuttaa tätä lavastusta. Onhan `Menetetty lapsuus`-kirjan kannessakin sotakirjeenvaihtaja Galina Sankon lavastama kuva suomalaisten leirille sulkemista lapsista. Oudoksuttaa, että niinkin tunnettu kustantamo kuin Tammi hyväksyi kuvan kirjan kanteen.

    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  9. Lainaus Vihavaisen omasta kirjoituksesta : Mutta sota on kuin onkin monimutkaisempi asia kuin sen propagandaversio ja väkivaltaa ja vääryyttä tapahtuu siinä aina sekä omia että vieraita kohtaan. Stalinin Neuvostoliitto ei tosiaankaan ollut poikkeus säännöstä.

    Noinhan se on ja ei pidä ajatella lapsellisen naivisti että Suomi jotenkin poikkeaisi tästä. Tosin tehtyjen vääryyksien mittasuhteet ovat erilaiset. Suomella pitäisi olla itsetuntoa käsitellä avoimesti myös omat jatkosodan aikaiset teot karjalassa.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.