sunnuntai 29. marraskuuta 2020

Koronaa

 Poikkeusoloja


Panu Rajala, Karanteeni. Hajamietteitä koronaviikoilta. Minerva 2020, 249 s.


Aika ihmeellistä on nykytekniikka. Rajala kirjoittaa päiväkirjaa tämän vuoden helmikuusta heinäkuun loppuun, teksti annetaan kustantajalle ja asianmukaisesti käsitellään. Marraskuussa kirja on jo Sulkavan kirjaston hyllyssä asianmukaisesti muovitettuna ja koodeilla varustettuna. Ei paha.

Rajala tunnetaan tietysti kirjallisuustieteilijänä ja tavattoman ahkerana kirjailijoiden elämäkerturina. Olen tietääkseni lukenut useimmat hänen kirjansa ja aina tuntenut, ettei siinä aika ole hukkaan mennyt (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=panu+rajala ).

Kun kirjan nimessä on tuo sana hajamietteitä, tulee sitä pakostikin verranneeksi Juhani Ahon hajamietteisiin kapinaviikoilta. Nehän Rajalakin erinomaisesti tuntee.

Koronakaranteenin dramaattisuutta ei tietenkään voi verrata vuoden 1918 tilanteeseen. Tosin Ahon välittömässä ympäristössä Eirassa oli kaikki varsin rauhallista. Ennenaikaisen hengenmenon mahdollisuus oli joka tapauksessa kaiken taustalla niin silloin kuin nyt.

Uskomattoman laajat ja historiassa ennennäkemättömät toimet koronapandemian kukistamiseksi kertovat aikakaudestamme paljon. Epäilemättä on jonkinlainen edistysaskel, että ihmisistä nyt huolehditaan ja tehdään miltei mitä tahansa, ettei kukaan vain pääsisi kuolemaan. Kun asiaa verrataan vuoden 1918 murhanhimoiseen paukutteluun, näyttää siltä, että eletään aivan eri maailmassa.

Kuitenkin myös vuonna 1918 kohdattiin pandemia, espanjantauti, joka parin vuoden aikana vei hengen jopa 30-100 miljoonalta ihmiseltä. Koronan uhriluvut ovat hyvin vaatimattomia siihen verraten ja itse asiassa ne liikkuvat moniaalla normaalin kausiflunssan tasolla. Suomessa ne ovat jopa pienemmät.

Lisäksi on syytä muistaa, että korona on tappava yleensä vain heikkokuntoisille vanhuksille, joiden kohtalona on yleensäkin aina ollut ja tulee aina olemaan kuolla aikanaan johonkin. Ennen tuo syy oli useimmiten keuhkokuume, mutta koska se tavallisesti liittyy johonkin muuhun tautiin ja asiassa kiinnostavaa ei ole keuhkokuumeeseen kuoleminen, vaan sen aiheuttaneet olosuhteet, otetaan ne syyksi. Sen mukaisesti lasketaan nyt koronaan kuolleiksi ne, joiden kuolemaa se on edistänyt.

Meillähän ei puhuta koronan aiheuttamista kuolemista, vaan siihen liittyvistä kuolemista. Maallikkona tulee mieleen, että osansa kuolemissa on todennäköisesti aina myös raskailla hoidoilla, tässä tapauksessa erityisesti tehohoidolla, jossa ihminen vaivutetaan koomaan moneksi päiväksi. 

Kun en asiaa sen kummemmin tunne, en väitä mitään, mutta tarjoan näkökulman ilmaiseksi alan tutkijoille. Yleensähän kaikissa hyökkäyksissä syntyy niin sanottuja oheisvahinkoja. Siitä huolimatta koetaan usein välttämättömäksi jotakin yrittää, koska hyödyt ovat todennäköisesti vahinkoja suurempia.

Toki korona on yhä varsin arvoituksellinen virus. Kun sen todellista leviämistä ei tunnettu, eikä taideta yleensä tuntea vieläkään, nousivat arviot kuolleisuudesta aika hurjiin lukemiin. Rajala luki keväällä uutisista, että maailmalla oli 215000 tartuntaa ja lähes 9000 kuollutta, siis useamman prosentin kuolleisuus. 

Kausi-influessassahan se on paljon pienempi, mutta toki se on ollut usein jopa 600 ihmisen kuolinsyy Suomessa vuosittain. Koronaan liittyviä kuolemia ei ole vieläkään ollut maassamme niin monta.

Lyödäänkö nyt sitten lekalla hyttystä? Jos epidemian annettaisiin vaikuttaa rauhassa, syntyisi ennen pitkää ns. laumasuoja ja tauti hiipuisi omia aikojaan tai ehkä se sitten jauhaisi maailmaloppuun saakka, kunnes viimeinen ihminen sammuttaisi valot?

Mutta nykyihminen ei ilmeisesti voi sulattaa sitä ajatusta, ettei kykenisi selättämään (peittoamaan, päihittämään) luontoa tässäkin asiassa. Vielä espanjantaudin aikana sellaisia kuvitelmia ei ollut ja jälki olikin sitten sen mukaista.

Ehkäpä se on niin, että meilläkin olisi jo koronaan liittyviä kuolemia useita tuhansia, mikäli taudin leviämistä ei olisi yritetty erittäin pontevasti ehkäistä?

Sitä paitsi näyttää siltä, että tautia on monta laatua. Venäjällä näyttäisi olevan kiertelemässä vallan hirmuinen tappaja. Eräästäkin pietarilaisesta perheestä kuolivat molemmat vanhemmat ja jäljelle jäi vain vastasyntynyt poika. Myös hoitohenkilökuntaa on kuollut suuria määriä.

Suomessa olen nähnyt selostettavan vain ani harvoja tapauksia ja tuskin yhtään kuolemantapausta. Nuorilla ne näyttäisivät olevan erittäin harvinaisia ja sattuuhan niitä myös kausi-influessan jälkitautien takia. Sitä on aivokuume tai sydänlihaksen tulehdus ollut usein syynä. Mutta entäpäs, jos meillä rupeaisi tapahtumaan samaa kuin Venäjällä?

Kukapa sen tietää. Niinpä odottelemme tässä rokotetta kuin kuuta nousevaa. Mutta miten kauan sekään suojaa? Itse sairastin koronan jo maalikuun alussa ja olen kuvitellut saaneeni immuniteetin, mutta pahanilmanlinnut kertovat ilmeisellä mielihyvällä, ettei sellaista synny. 

No, siinä tapauksessa ei rokotteellakaan voi olla mitään merkitystä. Ehkä nyt joka tapauksessa sitten jatkamme näitä naamiaisia, kun kerran olemme jo niihin tottuneet. Kyllä faustisen ihmisen ensimmäisenä tarpeena on tehdä jotakin, jos hän huomaa ongelman. Yritetään edes.

Mutta tämä kaikki nyt koskee asian eli Rajalan karanteenin taustoja. Mitäpä Rajalalle muuten tapahtui karanteeniviikkoina?

Täytyy heti sanoa, ettei se päiväkirjan perusteella elämää kummemmalta näytä. Dramatiikkaa sisältyi läheisen ihmisen vaaralliseen leikkaukseen ja tiettyjä hankaluuksia tuottivat erilaiset peruutukset ja eristäytymissuositukset. Myllykolun teatteritoiminnan loppuminen turhautti.

Arkielämää muutti se, kun 70-vuotta täyttäneet otettiin valtion ystävälliseen holhoukseen ja yritettiin kaikin mokomin estää heidän siirtymisensä tuonilmaisiin. Asia näyttääkin keskimäärin onnistuneen, sillä koronaan on kuoltu keskimäärin hieman vanhempina kuin muihin kuolinsyihin.

Rajala on koko ajan terve kuin pukki eikä näytä ihan todennäköiseltä, että koronakaan olisi ollut hänelle vaarallinen, mutta sitähän emme voi tietää.

Tästä tulee nyt joka tapauksessa mieleen Arvo Ylppö, joka joskus 100-vuotiaana tuumasi, että nyt olisi hankittava AIDS, sillä siihen tautiin sairastuneille on jäljellä keskimäärin viisi ikävuotta. Koronaan kuolleethan ovat meillä olleet vanhempia kuin kuolleet keskimäärin.

Mutta vakavasti puhuen ilkeä tautihan se on ja hyvin arvaamaton. Mikä erikoisinta, se vaikuttaa kaikkiin myös ja nimenomaan sosiaalisesti. Merete Mazzarella kiukutteli ikärasismista, mutta Rajala on lauhkeampi. Hän näyttää viihtyvän aika mukavasti kirjojen parissa ja karanteenisäännökset verottavat vain hiukan niitä kaivattuja tilaisuuksia nauttia ravintolassa gin toniceja tai hyviä illallisia hyvässä seurassa. Ulkomaanmatkat eivät erityisesti kiinnosta.

Se varsinainen koronasulkuhan jäi aika lyhytaikaiseksi ja heti sen päälle rakennettiin valtava yhteisjuottola Senaatintorille. Sen mielekkyydestä kirjoittaja ei ole vakuuttunut.

Uusi tutkimuskin voi taas alkaa, kun käytettäviksi löytyvät Väinö Linnan laajat haastattelunauhat. Odotelkaamme siis tuloksia kiinnostuneina.

Kaiken kaikkiaan koronaviikkojen eristys näyttää jääneen aika vaisuksi kokemukseksi. Näin kohtalotoverina voin sanoa samaa. Jossakin vaiheessa maailma kieltämättä näytti aika hullulta, kun kaupassa käyvää vanhaa ukkoa katsottiin kuin halpaa makkaraa, etenkin jos oli ilman maskia.

Mutta kun se maski on ensinnäkin immuunille tarpeeton ja toiseksi sydämen flimmeriä potevalle todennäköisesti vaarallinen. Toki täytyy antaa tunnustus siitä, ettei maskittomuuden takia ole vielä missään urputettu. Paikoissa, joissa viivytään kauemmin yhdessä olen tuota turvaketta (turpovärkki, trupasuojus) käyttänytkin. Maskittomuushan saattaa aiheuttaa ihmisissä pelkotiloja ja olo ehkä tulee turvattomaksi.

Lääkäri Nohynek ehdottikin jo heti alkuvaiheessa, että koronan sairastaneille annettaisiin jokin rinta- (tai hiha-) merkki, joka tiedottaisi asioiden tilasta lajitovereille.

Silti näyttää absurdilta, kun ilmeisen terveet vanhat ja jopa nuoretkin ihmiset kävelevät ulkona, raittiissa ilmassa turvake naamallaan, mutta jos se antaa heille jonkinlaista tyydytystä en toki asiaa moiti. Meillähän tehdään kaikki voitava, ehkäpä se sitä signaloi.

Mutta ei se karanteeni Rajalankaan elämään vaikuttanut juuri lainkaan eikä hän näytä olleen taudistakaan juuri kiinnostunut.

Itse asiassa karanteeni oli juuri sopiva syy vetäytyä tusculuminsa rauhaan ja levätä vähän aikaa edellisen projektin runsaista töistä, siihen saakka kunnes toimettomuus alkoi vaivata.

Leo Tolstoi kirjoitti aikoinaan, että sotilaselämän suurimpia viehätyksiä on pakotettu joutilaisuus. Ellei sitä vihollista tule, niin ei tule. Paikalla on kuitenkin oltava ja silloin ei ankaralla yliminälläkään ole aihetta valittaa. Kun kerran joutilaisuus sisältyy itse velvollisuuteen, niin silloin omatuntokin saa rauhoittua.

Samanlaisia hyviä vaikutuksia saattaa olla tällä koronallakin.

22 kommenttia:

  1. Kiitos ajatuksista ja kirjavihjeestä. Ahon päiväkirjat luin Doriasta sisällissodan satavuotismuiston kunniaksi. Mieleen jäi se, että Aho valitteli tilannetta aidosti pohdiskelevan keskusteluseuran puutteesta, vaikka raamatunsuomennoskomitean kokouksissa ravasikin. Latteuksien ja sananlaskujen tasolla siellä liikuttiin sota-asioissa. Sitä Aho ei mainitse, että moni tietysti varoi sanojaan. Valkoisten hallitsemilta alueilta tieto tihkui salakuljetetuissa silkkipaperipainatteissa. Eristyneisyyden ja yksinäisyyden on täytynyt olla melkoista. Radiotakaan ei vielä ollut.
    Nyt tietoa tulee joka tuutista ja vallitsee se ns. runsauden pula. Syvällisistä keskustelukavereistakaan ei taatusti ole puutetta, jos sille tielle lähtee. Ja asiat sanotaan suoraan. Mihin tässä uskoisi. Sisäiseen ääneen?

    VastaaPoista
  2. Maininta Ylpöstä voisi olla sillä tavalla oikeutettu, että koronaviruksella saattaa tosiaankin olla enemmän tekemistä HIV:n kuin influenssaviruksen kanssa. Näin siis siitä huolimatta, että suhtaudumme tautiin kuin influessaepidemioihin, koska tartunta ja leviäminen tapahtuvat samalla tavalla.

    Ruotsihan maailman oikeastan ainoana maana valitsi tuon "laumasuojan hankkimisen" omaksi linjakseen, ja sikäläisen pääepidemiologi Tegnellin oppien mukaan väitettiin, että muu maailma ottaa Ruotsin kiinni kuolinluvuissa vuoden sisällä. Nyt siellä on runsaat kuusikymmentätuhatta eri tavoin poisseliteltyä uhria, joka vielä puolitettunakin on melkein kymmenen kertaa enemmän kuin Suomen vastaava luku.

    Myös meillä oltiin ilmeisesti ihan vähällä omaksua Ruotsin linja. Vielä päivää paria ennen kuin valttuslain käyttöön otosta päätettiin esitti pääminiseri Marin omana kantanaan ettei liian raskaisiin torjuntatoimiin kannata ryhtyä, koska ne aiheuttaisivat yhteiskunnalle enemmän haittaa kuin mitä niistä olisi taudin torjunnassa hyötyä.

    Jokin sa hänen päänsä kääntymään. Ehkä oppositiosta tuleva paine, ehkä presidentti, ehkä terveysvirnomaiset, jotka eivät halua joutua sen tilanteen eteen jossa rajoitettuja hoitoresursseja joudutaan priorisoimaan.

    Mikä kertoo tietysti asiaa ymmärtäville siitä erinomaisesta asiasta, että elämme omantunnoneettisessä järjestelmässä, joka ei ota kuolemantuomiota käytäntöön siksi, että siinä itse asiassa tuomitaan aina joku panemaan tuomio käytäntöön.

    Mutta onhan meillä toki naapurimaan tapaan paljon ihmisiä, joille yhteiskunnallinen päätöksenteko on jonkinlaista vieraannutettua ja jonkin jumalallisen voiman auktorisoimaa toimintaa. Tällaiset ihmiset eivät itse häiriinny siitä että pystyvät torjumaan oman vastuunsa ja sälyttämään sen sekä käsitekivettymiin perustuvat selityksensä epäpersoonalliselle "yhteiskunnan" tasolle.

    Mitä Panu Rajalaan tulee, hän tosiaan on totaalisen sokea ihmispsyyken syvemmille voimille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on kyllä kuolinluvuissasi nolla liikaa.

      Poista
    2. Juu, siis likimain kahdeksantuhatta kuollutta, eli väkilaukuun suhteutettuna about kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa. Tuo runsaat kuusikymmentätuhatta lienee jostain syystä päässä tapahtunut oikosulku tartuntojen määrään.

      Poista
    3. Oikkonen, olet täällä...kin niin ponteva, ettei tuon tason nollavirheitä saisi tänne tulla, heh! Menee pian mieheltä uskottavuus ja lukeudut höpöttäjiin!

      Poista
    4. Taitaa tuo tässä yhteydessä lukeutua niihin hajamietteisiin. Ja mitä uskottavuuteen tulee, olen kyllä ensimmäisenä pontevasti hokemassa sitä että älkää helkatissa uskoko mitään vaan ainoa arvo on sillä minkä ajattelee läpi ihan itse. Kiitos kuitenkin muistuttajille.

      Poista
    5. Minä olen vihainen vanha mies ja vihaisemmaksi aina tulen, kun huomaan kuinka fiksutkin ihmiset ovat niin manipuloidun tiedon vietävissä. Ruotsin kuolleisuusluvut ovat aivan normmaalilla vuosittaisella tasolla ja Suomen taas alakantissa. Meillä kuollaan ensi vuonna vähän reippaammin ja Ruotsissa vähän laiskemmin. Sama täällä Espanjassa. Siis tämä tauti on mediatauti, jos media ei rummuttaisi mörköjuttujaan koko ajan, niin vain sairaaloissa ja vanhusten taloissa huomattaisiin, että jahas, se on taas flunssakausi menossa- Tämä toinen aalto johtuu psykologiasta, mitä aikasi pelkäät sen saat.

      Poista
  3. "käytettäviksi löytyvät Väinö Linnan laajat haastattelunauhat. Odotelkaamme siis tuloksia kiinnostuneina."

    Erittäin kiinnostuneena. Waltaria koskenut elämänkerta vaikutti.

     Onko muuten 1920-30-luvuilla ilmestynyt vastaavia kirjoja espaniantaudista?

    Sairastamisen antamasta immuniteetista sen verran, että Ruotsissa on ollut ainakin yksi varmistettu tapaus. Jälkimmäinen sairaus oli lievempi. Voi olla, että tuo on tapa, jolla korona lopullisesti hiipuu muuttuen lieväksi sairaudeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mielestäni karanteenikirjoja. Sitähän ei tainnut olla missään. Mutta suomalainen väitöskirja tuli muutama vuosi sitten.

      Poista
    2. Tällainen opus: https://kirjat.finlit.fi/sivu/tuote/espanjantauti-suomessa/39238

      Poista
  4. Aikamme ongelma on, ettei media nostanut älämölöä Nohunekin hihamerkkikeissistä niin kuin se nosti Helena Erosen vastaavasta läpästä. Sillä erolla, että toinen oli todella vain läppä ja toinen viranomaisen punnittu lausunto.

    Ihmisillä on todella kadonnut suhteellisuuden taju. Nyt on annettu, hyvin monet jota vaatineet, että luovutetaan vain kaikki yksilöllinen päätäntävalta valtion hoitoon, koska mörkö saalistaa jossain jotain.

    Mitkään oikeat luvut, mitkään faktat eivät uppoa näihin ihmisin, joita on kai vähintään puolet ja tietysti kaikki valtamedian edustajat. Esimerkisi 99 prossaa tänä vuonna kuolleista ei ole kuollut koronaan. Median lietsomaan yllytyskauhutautiin on varmasti kuollut sitten aika monikin ressukka.

    Itse kuulun ikäloppuihin kääkkiin, siis hirmuiseessa vaarassa hoiperteleviin riskiryhmäläisiin, mutta eipä tulisi mieleenikään vaatia maailmaa suljettavaksi minun takina. Ei edes sitä riepua tarvita. Pätkäpaastoilen aamupäivät ja tänä aamuna kävin 4 tunnin patikoinnin tuolla vuorilla. Ketodieeti antaa sellaista sivustatukea, ettei vain vanhuksia tappavalla heiveröisellä viruksella ole paljon mahiksia.

    Terveyshörhönä tiedän tuhat parempaa keinoa torjua ongelma, kuin nämä virallisfasistiset kiusanteot. Maailma on tullut hulluksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Terveyshörhönä tiedän tuhat parempaa keinoa torjua ongelma, kuin nämä virallisfasistiset kiusanteot."

      Valitani on siis uskoa Affua - joka ei ole antanut niitä peräänkuuluttamiaan faktoja - tai Suomen terveysviranomaisia, joiden kannatonotot perustuvat lääketieteeseen. Asiaa huolellisesti punnittuani kallistun terveviranomaisten kannalle. Anteeksi vaan Affu.

      "luovutetaan vain kaikki yksilöllinen päätäntävalta valtion hoitoon"

      Näin perustellusti tavataan kriiseissä tehdä, esim 1939-44.

      Poista
    2. Niin, vuorilla pysytteleminen on tietysti hyvä keino välttää tartuntaa. Muuten nuo terveystaikauskot eivät taida mitenkään liittyä asiaan.

      Itseäni kiinnostavat lähinnä nämä tässäkin yhteydessä esiin tulevat yleistä hyvää mitätöivät asenteet, jotka tosiaan kielivät enemmän joistakin henkilökohtaisesta, ehkä juuri tiedon vastaanottamisen vaikeudesta -- tai siis sen tosiasian torjumisesta, ettei itse taudista toistaiseksi tiedetä kaikkea.

      Ja noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että yhteiskunta ja varsinkin "talous" ovat ihmistä varten, eikä ihminen ole yhteiskuntaa ja taloutta varten. Se juuri olisi sitä "virallisfasismia".

      Poista
    3. Lääketiede ei ole eksaktia tiedettä ja vaikka olisikin, niin se jakautuu terveyttä edistäviin ja rahantuloa edistäviin puoliin. No tietysti jos lukee vain agendajournalismia niin korona on melkein pahempi kuin puna-armeija.

      Jos Sepon mielestä maailman paneminen seis ja yksilönvapauksien polkeminen edustaa yleistä hyvää niin vihaisuuteni vaihtuu surullisuudeksi. Yleinen hyvä olisi d- ja c-vitamiinien antaminen riskiryhmille ja jos niiden rummuttaminen mediassa olisi puoletkaan kuonokoppatasosta, niin silloin minä vasta puhuisin yleisestä hyvästä.

      Loppukaneettina sanosin, että olen eläkeläisjoutoaikani viihteeksi ruvennut harrastamaan terveyttä ja se jos mikä on mielenkiintoista. Väitän tietäni terveydestä enemmän kuin tavan lääkäri. Sairaudet jätänkin heidän huolekseen. Itse hoidan jokaisen oireen n. kaksi vuotta ennen sen esilletuloa. Olen ainoa ikäisessäni tuttavapiirissä, joka en käytä mitään lääkkeitä. Tottakai käytän, jos joskus vanhana tarvitsen. Nyt olen 79 v.

      Poista
    4. Juu, itse puolestani olen ihan valmis luopumaan vapauksistani, jos on mahdollista että sillä lailla säästyy jonkun henki. Ja, kuten blogistikin Rajalaan ja Tolstoihin viitaten toteaa, vapaaehtoinen karanteeni -- pakotettu joutilaisuus -- saattaa olla hyvinkin positiivinen kokemus.

      Kaikki kuolemme aikanamme. Siitä ei pidä vetää sitä johtopäätöstä etteikö jokaisella päivällä olisi merkityksensä. Se joka yrittää päättää ettei yleistä hyvää pidä tavoitella "sen-ja-sen kustannuksella" ottaa valtuuksia joita kukaan ei hänelle oikeasti voi antaa. Sellaisia valtuuksia esiintyy yhteiskunnissa joissa kaikki tehdään jonkin ihmistä suuremman jumaluuden nimissä, kuten totalitarismeissa tehtiin oikean ideologian ja oikeassaolemisen nimissä.

      Pois se meistä. Absoluttisella oikeassaolemisella on huonot jäljet.

      Poista
    5. No nyt pomppasi. Tämä "yleinen hyvä" pakottaa maailman terveet ihmiset menettämään ihmisoikeutensa, että muutamat heikkokuntoiset ja vanhukset kuolisivat pikkuisen myöhemmin. Tässä on luonnonvalinta käännetty ylösalaisin. Heikoimmat määrittävät, etteivät vahvatkaan saa elää heille sopivaa elämää. Lopputuloksena on yhteiskuntien keskimääräisten voimavarojen lasku, jolloin heikoimmat tulevat kärsimään eniten. Kun lentokoneessa tulee ongelmia äiti panee ensin itselleen happinaamarin, että voi pelastaa lapsensa. Nyt koko maailmassa tehdään homma nurinniskoin. Pelkästään köyhyys tulee tappamaan miljoonia, itsemurhat, masennukset, perheväkivallat ja sen semmoiset siihen päälle. Ajatelkaa, älkääkä hyvesignalisoiko.

      Poista
    6. Eipä taida koronavirus sen enempää kuin moni muukaan tauti perustaa pelkästään luonnonvalinnasta. Ja niistä ihmisistä jotka ovat ottaneet valtuuksia luonnonvalinnan nimissä, taitaa historiassa olla huonoja kokemuksia. Toinen vakava juttu ovat nuo "ihmisoikeudet", jotka ovat olemassa vain omantunnoneettisessä järjestelmässä, joka perustuu nimenomaan siihen ettei yksikään ihminen ota itselleen ihmistä suurempia jumalallisia valtuuksia. Ei siis minkäännimisen jumalan, eikä myöskään minkään kiertoilmauksen nimissä.

      Hyvesignaloinnillahan ei ole tämän kaiken kanssa mitään tekemistä. Tässä on kyse enemmänkin siitä, että hyveet ovat hyveitä vain tietyssä järjestelmässä. Ja että, kuten tuolla ylempänä jo sanoin, meillä ei ole järjestelmää johon kuolemanrangaistus enää kuuluisi. Niitä annetaan ihmistä suurempiin voimiin uskovissa systeemeissä. Ei siellä missä ihmisen rajat, oikeudet ja velvollisuudet ovat ihmisten omisa käsissä.

      Poista
    7. "Lääketiede ei ole eksaktia tiedettä ja vaikka olisikin, niin se jakautuu terveyttä edistäviin ja rahantuloa edistäviin puoliin... Väitän tietäni terveydestä enemmän kuin tavan lääkäri. "

      Juuri tämä asenne tieteelliseen asiantuntemukseen ja oman subjektiivisen kokemuksen ja "lukeneisuuden" asettaminen sen edellä saa karvat pystyyn! Kaikista tieteistä juuri lääketiede on tiukimmin eksantia tiedettä, joka perustuu kokeelliseen tutkimukseen. Osa lääketiedettä on myös sairauksien ja tartuntojen ennaltaehkäisy. Jos se suosittelee jotain, olen varauksetta valmis sitä pilkulleen noudattamaan - kunnes uuden tiedon valossa suositus muuttuu - Affun tai muiden hopeaveden juottajien suositusten sijasta. Jo puhdas järkii sanoo, että sosiaalisten - itse asiassa fyysisten - tarpeettomien kontaktien välttäminen sekä kasvomaskien käyttö noissa tilanteissa (julkiset liikevälineeet ja sisätilat) vähentää koronatartuntoja siksi kunnes rokote saadaan. Se, joka kieltäyty maskin käytöstä, osoittaa vähintäänkin piitaamattomuutta toisten terveydestä.

      Oman terveytensä Affu toki saa halutessaan vaarantaa, kunhan ei yllytä muita. Jokainen tulee omilla uskomuksillään autuaaksi, kuka enemmin - kuka myöhemmin. Itse haluan parhaan kykyni ja tietojeni perusteella kuulua jälkimmäisiin.

      Poista
    8. "Heikoimmat määrittävät, etteivät vahvatkaan saa elää heille sopivaa elämää."

      Sitä kutsutaan sivistyksi. Olen kuullut lausutuksi niinkin, että yhteiskunnassa sen taso määritellään nimenomaisesti sen tavan mukaan, millä se kohtelee juuri heikoimpiaan.

      Asenteella ja maailmankatsomuksella "Tämä 'yleinen hyvä' pakottaa maailman terveet ihmiset menettämään ihmisoikeutensa, että muutamat heikkokuntoiset ja vanhukset kuolisivat pikkuisen myöhemmin. Tässä on luonnonvalinta käännetty ylösalaisin." oli vuosina 1933-45 varsin ikävänkaikuinen nimi. 

      Poista
    9. Fiksut ihmiset lankeavat jatkuvasti siihen olettamukseen, että he tietävät, koska ovat fiksuja. Kutsun sitä laiskaksi ajatteluksi. Putkiaivpoisuus on myös hyvin kuvaava määrite, eikä putkiaivoisuus ole huono juttu. Insinöörin ja kirurgin on parempi ollakin putkiaivoja.

      Joka tapauksessa jos haluaa ymmärtää monimutkaisia asioita, pitää pystyä samanaikaisesti ajattelemaan monimutkaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tottakai pitää olla perehtynyt myös asiaan. Minä en koskaan väittele asioista joihin en ole perehtynyt niin syvällisesti, että pystyn olemaan väitteeni takana. Tieteeseen voi tietysti uskoa, mutta usko ei vielä takaa totuudellisuutta. Kun tutustuu lääketieteen historiaan, niin samalla haihtuu uskokin. Paitsi perusdogmaatikolta.

      Poista
    10. "Tieteeseen voi tietysti uskoa, mutta usko ei vielä takaa totuudellisuutta." Kyse on siitä, mikä on paras menetelmä saada tietoa ja tehdä tietoon perustuvia päätöksiä, jatkuvasti kehittyvä tiede vai mutu. Vaikka tiede on vajavaista, se on kuitenkin vähinten huonoin. Affu ei ole vieläkään lyönyt pöytään niitä faktoja tai lähteitä, joihin perusteella hän katsoo THL:n korona tai hallituksen niihin perustuvat päätökset suositukset vääriksi. (Minulle täksi eivät riitä omat vakuuttelut "syvällisestä perehtymisestä".)

      Mutta niinhän sitä sanotaan, ettei kukaan ole niin sokea kuin se, joka ei HALUA nähdä. 

      Poista
  5. ”Leo Tolstoi kirjoitti aikoinaan, että sotilaselämän suurimpia viehätyksiä on pakotettu joutilaisuus. Ellei sitä vihollista tule, niin ei tule. Paikalla on kuitenkin oltava”

    Saivathan upseerit kuitenkin tähän pakotettuun joutilaisuuteen paljon naisia ja viinaa.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.