tiistai 12. heinäkuuta 2022

Eilistä päivää

 

Barbariaa

 

Eddan sankarirunot. Suomentanut sekä johdannolla ja selityksillä varustanut Aale Tynni. WSOY 1980, 308 s.

 

Edda-sanan merkityskään ei taida olla ihan selvä, eikä ainakaan ollut silloin, kun tämä kirja painettiin. Erittäin merkittävä kokoelma muinaisrunoja siinä joka tapauksessa on kysymyksessä.

Norjasta Islantiin 800-luvulla siirtyneet viikingit joka tapauksessa veivät mukanaan paljon sitä yhteisgermaanista kansanperinnettä, jossa kerrotaan hunneista, Burgundista, Reinistä ja monista muista Islannin kannalta kovin eksoottisista asioista. Niebelungenliedin ainekset löytyvät myös sieltä.

Vuoden 1000 paikkeilla islantilaiset omaksuivat kristinuskon, jonka mukana tuli myös uusi kirjoitustaito vanhan ja kömpelön riimukirjoituksen tilalle. 1100-luvulla ja seuraavalla vuosisadalla vanhoja runoja alettiin koota ja panna kirjaan sen sijaan, että ne olisi kirottu pakanallisena barbariana, jota ne tietenkin edustivat.

Kansanrunojen vaeltaminen on yleinen asia. Aivan samoin koottiin 1800-luvulla Pohjois-Venäjältä, etenkin Karjalasta muinaisesta Rusista kertovia runoja, bylinoita, joissa Kiev ja sen hallitsijat olivat usein keskeisessä roolissa. Kalevalan on ajateltu samaan tapaan syntyneen aluksi Länsi-Suomessa, josta se olisi vaeltanut Karjalaan ja säilynyt sen arkaaisissa oloissa ikään kuin pakastettuna.

En tunne tämän kiistan nykyistä vaihetta, mutta sillähän oli aikoinaan jopa poliittinen ulottuvuus. Joka tapauksessa oman eepoksen saivat aikoinaan myös suomalaiset, samoin kuin sellainen oli säilynyt myös germaanisille kansoille niissä muinaisrunoissa, joista Edda muodostaa merkittävän osan.

Kalevalaa on nimitetty suureksi inhimillisyyden eepokseksi ja asian merkitys selviää, kun sitä verrataan germaanisiin vastineisiinsa tai vaikkapa muinaiskreikkalaisiin runoihin tai jopa keskiajan ritarirunouteen.

Kalevalan sankareilla hengen voima on ylitse muiden ja vaikka sotia ja väkivallantekoja tietenkin tapahtuu, ei niillä herkutteleminen missään tapauksessa kuuluu sen keskeisiin aineksiin.

Muistan erään Suomea tutkineen venäläisen 1800-luvulla selittäneen, että suomalaiset ovat perinteisesti hyvin rauhanomainen ja sotimiselle vieras kansa, minkä jo heidän kansanrunoutensakin todistaa. Jossakin vaiheessa taisi meillä Suomessa kyllä olla taipumusta selittää tämä asia toisinkin, mutta kun Kalevalaa verrataan vaikkapa Eddaan, on ero hyvin selvä.

Ajatelkaamme vaikkapa sitä Eddan teemaa, jossa Gudrun surmaa kaksi Atlin kanssa saamaansa poikaa, paistaa niiden sydämet ja syöttää Atlille. Tämän jälkeen hän surmaa vielä Atlinkin.

Kyseessä siis on barbarian nykyisessä vaiheessa taas suuren suosioon tullut Medeia- teema, jonka feministipiireissä ilmeisesti katsotaan jotenkin nostavan naisen arvoa ja asemaa.

Nornat ja valkyyriat ovat myös täydellisen barbarian luomia haltijoita. Runoissa ne sekoittuvat luontevasti kuolevaisiin.

Runojen teemoista suurimpia on hengenriisto, aivan kuin aikamme amerikkalaisessa TV-maailmassa ja sieltä on vaikea löytää niin sanotusti elämää suurempia asioita.

Ehkäpä sellaisiin sentään kuuluvat rohkeus ja tunteettomuus: peloton sydän ei vapise silloinkaan, kun se irrotetaan rinnasta ja asetetaan vadille. Joka tapauksessa elävien mailta siirrytään Heliin, joka ei vaikuta tavoittelemisen arvoiselta paikalta. Valhallaa ei täällä mainita. Joskus tosin tuntuu siltä, että uskotaan myös jälleensyntymisen mahdollisuuteen.

Vihollisen kallosta valmistetaan malja -skål- ja hänen hampaistaan tehdään naisille rintakoruja. Kaikki esitetään hyvin asiallisesti, ilman emootioita, jollaiset sen sijaan kuuluisivat antiikkiseen kaunopuheisuuteen sen yhtenä keskeisenä osana, kuten ne tietenkin kuuluvat nykyaikaiseen barbariaan sen keskeisenä elementtinä.

Yliluonnollinen kietoutuu runoissa luonnolliseen ja Grotti-myllyssä tuntuu olevan suurempaakin symboliikkaa, kuin Kalevalan Sammossa, joka taitaa lähinnä ilmentää köyhän väen kaipuuta turvattuun ja yltäkylläiseen elämään.

Rohkeus ja menestys sodassa kaikkia mahdollisia vastustajia vastaan on hyveistä ensimmäinen, mutta myös uskollinen rakkaus ja esiaviollinen siveys ovat korkealle arvostettuja asioita. Kirkolla ei ole mitään tekemistä niiden synnyssä. Verikosto näyttää olevan keskeinen yhteiskunnallinen instituutio, kuten se yhä on joillakin vuoristojen syrjäseuduilla, esimerkiksi Tšetšeniassa.

Runot ovat kovin erilaisia niin teemaltaan kuin tyyliltään. Ne kuvaavat usein suuria tai sellaisiksi ajateltuja poikkeusihmisiä, sankareita, mutta epäilemättä niissä on säilynyt paljon aivan todellista tietoa siitä maailmasta ja niistä arvostuksista, jotka viikingeillä olivat ennen kristinuskon saapumista.

Kristinuskoa on 1700-luvulta lähtien ollut tapana arvostella nimenomaan barbaarisuudesta ja ainahan siihen on aihettakin voinut löytää. Kukapa henkisesti vapaa ja muutoin normaali yksilö tänäkään päivänä voisi ilman inhon väristyksiä seurata sitä, mitä patriarkka Kirill tekee siunatessaan raakalaismaista hyökkäystä.

Meidän aikanamme barbaria on yhä todellisuutta ja sen valta näyttää koko ajan olevan nopeasti kasvamassa, mitä sentimentaalis-idioottimainen cancel-liike ei millään tavalla paranna, päinvastoin. Sitä voisikin Nikolai Berdjajevia soveltaen nimittää saatanalliseksi liikkeeksi.

Mutta ei siitä sen enempää, sen tunnemme hyvin. Sen sijaan kristinuskoa edeltävästä barbariasta todelliset tietomme ovat hyvin vähäiset. Silti monella taholla on esiintynyt ja yhä esiintyy pyrkimystä nostaa tuon ajan kulttuuri jonkinmoiselle jalustalle autenttisena kansallisen sielun ilmauksena juutalais-kristillisen kulttuurin sijalle.

Näin tehtiin Hitlerin ajan Saksassa ja näin tehdään aika laajasti myös nykyisellä Venäjällä. Ortodoksinen kirkko auttaa sitten väkivallan ja murhaamisen edistämistä omalla tahollaan.

Toki meilläkin muinaiskulttuuri, josta todellisuudessa tiedämme tuskin mitään, on taas joissakin hämärissä piireissä nostettu jalustalle. Jo ennen sotia originelli jääkärikapteeni Kalsta johti Ukon palvojia ja luulen, että tätä lajia nähdään vielä paljon lisää.

Suomalainen ja slaavilainenkin mytologia ovat kuitenkin aika herttaisia verrattuna germaaniseen barbariaan, jonka arvoja ja normeja myös Edda-runot kuvastavat.

 Saattaapa olla, että meidän kannattaa pitää mahdollisimman tarkoin kiinni kristillisestä perinteestämme, koska vaihtoehtona sille ei välttämättä ole mikään kristillishenkinen YK:n ihmisoikeuksien julistus, vaan se barbaria, josta eurooppalaiset ovat aikoinaan työllä ja tuskalla nousseet.

 

19 kommenttia:

  1. Alan vähä vähältä uskoa, että elämme jo barbariassa, missä enemmän ja missä vähemmän, mutta meno vain tulee pahenemaan. USA on käytännössä kahtia jakautunut, sisällissotaa vailla, jota Neuvostoliitossa ennusteltiin jo 70-luvulla. Pohjois-Afrikka, Lähi-itä ja siitä Aasiaan on ollut vuosikymmenet levoton, eikä siellä kehity mikään, ainoastaan väestö kasvaa vähenevien resurssien suistaessa kaaoksen takuuvarmasti todeksi.

    Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja kyllä toisteli takavuosina sitä, että olemme globaalisti menossa kohti parempia aikoja, suorastaan auvoiseen tulevaisuuteen, mutta eipä tämä siltä oikein näytä?

    Näyttää enemmänkin siltä, että olemme menossa kohti niitä lopun aikoja. Ensin tuli kuin tilauksesta Irakin sodat, Libyan sota ja kansainvaellukset arabikeväineen. Sitten tuli covid ja kruununa Ukrainan sota, jota riittää takuuvarmasti lähes loputtomiin.

    Venäjä on tämän lopun ajan todellinen synnyttäjä, vai onko se vain roolissa, joka sille on varattukin? Denverin lentokentän muraaleista voisi lukea nykyhetken ja tulevaisuuden? Venäjää voisi pitää nykymenoa katsoen suorastaan antikristuksen käsikassaraksi...

    Venäjä ei edes ole enää ns. normaali valtio, vaan Tambovin mafian ja Fsb:n kaappaama Putinin nukkehallinnoima rikollisorganisaatio ydinaseineen, joita länsi pelkää kuollakseen ja on täysin lamaantunut pahan edessä. Kun Tambovin mafialla on läheiset suhteet Kolumbian mafiaan ja myös Italian mafiaan jo 2000-luvun alusta lähtien, tulevaisuus ei näytä lännen kannalta erikoisen hyvältä.

    Heikko länsi demokratian "nimissä" on kyvytön vastustaamaan diktatuureja. Lännellä ja Natolla olisi kyllä voimaa vastata pahaan, mutta tahto ja uskallus puuttuu, ja taas, kuin tilauksesta USA:n heikon presidentin takia?

    Neljä ratsastajaa ovat jo liikkeellä, mutta Suomessakin ihastellaan vain pääministerin kesä- ja bilelookia. No, totuus ja varsinkin tulevaisuus ei kyllä näyttäydy hääviltä, barbaria on selviö meidänkin osalle. Aikoinaan tunnettu, nykyään uhohdettu Pohjois-suomalainen tietäjä ja kansanparantaja ennusti sotien päätyttyä, että vielä tulee seitsensylinen hirsi uimaan veressä itärajalla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri tuossa totesin yhdessä keskustelussa kehitysavusta, että sitä on markkinoitu/lobattu yli 50vuotta samalla teemalla ja siltikin Suomi on teollistunut ja kehittynyt. Ei asiat ole niin huonosti mitä media värittää.
      Asia mikä pohdituttanut koulutuksessa lähinnä kun se on tärkeää, mutta kun kaik ei voinne sitä jotain alaa osata, kumminkin kukin sitten osallistunee tavallaan. Joku vääntää ruokaa, toinen korjaa putkia, kolmas teitä ja neljäs lukee lääkäriksi, viides vaikka opiskelee sitä historiaa että muutkin ymmärtää asioiden yhteyksiä ettei ne asiat ain ole olleet niin ja itsekkin voi osallistua resurssiensa mukaan.
      Muistan kun olin töissä Vihdissä kehitysvammaisten yksikössä. He toivat puut halkoliiteriin mistä lämmittelin leivinuunia. Jos se yhteistyö onnistuu heiltä organisoidusti niin miten se voi välillä olla niin vaikeaa aikuisiksi määriteltäviltä ihmisiltä? Tätä joskus ihmetellyt?

      Poista
    2. "USA:n heikon presidentin takia"

      Mistä vitosta Sinäkin olet saanut päähäsi, että Biden olisi heikko: tämä on vahvistanut NATO:a Suomella ja Ruotsilla sekä tukenut massiivisesti Ukrainaa vuodattaen Venäjän resurssit kuiviin kytkemättä länttä kuitenkaan suoraan suursotaan. Enemmän tämä on saanut aikaan kuin öykkäröivä Trump, joka antoi Kim Jong-unin ja Putinin vedättää itseään. Yhtenä syynä on se, että Biden on systeemin mies, joka osaa panna sen palvelemaan itseään.

      Poista
  2. Syitä kristinuskon alamäkeen länsimaissa olisi kiinnostava pohtia tällä kommenttipalstalla. Ehkä monestakin syystä se on menettänyt uskottavuuttaan eikä vastaa enää ihmisten uskonnollisiin tarpeisiin. Ristin ja syntien lunastuksen teologia tuntuu nykyihmisestä hämärältä ja epäuskottavalta, ja voisiko olla että osaksi ihan syystäkin. Mutta kun uskonnollinen tyhjiö kerran on olemassa, on aivan luonnollista että se pyrkii täyttymään idän uskonnoilla, uuspakanuudella jne. Olihan jo Schopenhauer sitä mieltä, että länsimaiden uskonnollinen tulevaisuus on idän uskonnoissa, hindulaisuudessa ja buddhalaisuudessa.

    Nykyisen luterilaisen kirkon esiintuoma suuri taivaallinen liberaali ei ole jumalana järin uskottava, kun maailmanmenoa katselee. Yksi ihan huomattava tekijä kirkon jäsenkadossa voi olla naispappeus. Kirkko alkaa olla naisten kirkko, enemmistä papeista taitaa olla jo naisia. Ei heillä ikävä kyllä ole siellä saarnastuolissa sellaista sanottavaa ja annettavaa miehille, jonka varassa tätä elämää ymmärtäisi ja kestäisi paremmin. Tämä koskee ehkä nimenomaan kristinuskoa, joka on patriarkaalinen uskonto ja käsittelee ihmisen ja jumalan suhdetta isän ja pojan välisen vertauskuvallisen suhteen kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omalta katsantokannalta taas musta on mainiota et Suomessa naisellakin on mahdollisuus päästä alttarin puolelle. Kun taas jos katsonee kilpailevia seurakuntia, niin sielä puhettakaan että nainen voisi toimia siinä virassa. Kaippa se suomalainen mies voinee sitten valita sen hengenlaitoksen minkä kokee mieleisekseen. Onhan tuo Soini tehnyt selkeän valinnan ja Sipilällä ja Vanhasella tainnee oma identiteetti painaa taustalla sen verta ettei voi asiasta muulla tavoin ajatellakkaan.

      Poista
    2. "Ristin ja syntien lunastuksen teologia tuntuu nykyihmisestä hämärältä ja epäuskottavalta,"

      Tämä johtaa siihen, että ajatus Jumalan pyhyydestä ts tämän vihasta syntiä kohtaan on kadonnut. Sellainen suuri, lässy liberaali ei vetoa kuin naisiin ja seksuaalivähemmistöihin. Kukaan todellinen mies ei ole valmis kuolemaan sellaisen Jumalan edestä. Toisin on islamissa.

      Poista
    3. "Sellainen suuri, lässy liberaali ei vetoa kuin naisiin ja seksuaalivähemmistöihin. Kukaan todellinen mies ei ole valmis kuolemaan sellaisen Jumalan edestä. Toisin on islamissa."

      Pitäneekö uskon vuoksi olla valmis kuolemaan ja kuka sellaista pyytänee?
      Tuleneeko siitä sen 70 neitsyttä? Ei kristinuskossa ainakaan.
      Liberaalissa markkinataloudessa taas on omat haasteensa, mutta uskonnollisesti taas tehnee naisistakin kauppatavaran riippuen tosin uskontonäkemyksestä. Kristinuskossa taas pitäisi muistaa eri kielialueiden kehityshistoriat ja vanha testamenttaalisuus on sitten joissakin näkemyksissä vahvastikkin läsnä.
      Naisena vain totean ettei se avioliitto ain auvoista ole, mutta ainakin on vapaus valita puoliso (ei tarvinne katsoa tuloja tai kieltä tai muuta vastaavaa) ja erotakkin voi jos kokenee ettei homma luista. (Tosin islamissa kuulemma tämä on tehty miehille naurettavan helpoksi. Lausuu vain naiselle kolmesti minä otan eron sinusta ja se siitä sitten. Tosin voinnee olla et riippunee missä ja kenen tulkintana). Joissain kun tuo laki on hieman toista eikä valinnanvapautta ole.
      Toisekseen Jumala on vain sana, eri ihmisille eri merkitys.

      Poista
  3. Länsi on rappiolla, koska länsimainen media on rappiolla. Olet mitä luet ja katsot. Tiede on menossa samaa rataa. Tutkimustulokset myötäilevät rahoittajan intressejä tai jäävät julkaisematta. Hannah Arendt sanoikin, ettei totalitarismi tarvitse välttämättä hyvää kommunistia tai fasistia vaan yhteiskunnan, jossa totuus ja valhe ovat sekoittuneet sellaiseksi vyyhdeksi, että järkevän maailmankuvan muodostaminen on lähes mahdotonta.

    VastaaPoista
  4. "Kaikki esitetään hyvin asiallisesti, ilman emootioita"

    Monet kirjailijat, esim Antti Tuuri, ovat kehuneet islantilaista saagoja tuosta eleettömyydestä: henkilöitä ei kuvata määrittelyn vaan toiminnan kautta.

    "Runojen teemoista suurimpia on hengenriisto, aivan kuin aikamme amerikkalaisessa TV-maailmassa"

    Molemmissa on kyse samasta ilmiöstä: yhteiskunnassa, jossa ei ole tai haluta vahvaa valtiota, joka hyvässä ja pahassa holhoaa kansalaisiaan, väkivalta ja itseapu on tehokas keino menestyä. Vaikka nykyään USA:ssä on valtion sen arvoissa näkyy verraten äskeinen villin lännen aika.

    VastaaPoista
  5. "barbaria, josta eurooppalaiset ovat aikoinaan työllä ja tuskalla nousseet."

    Voisiko ajatella, että eetoksensa menettäneen kulttuurin vaipuminen barbariaan on väistämätöntä, mutta siitä nousee uusi kulttuuri, joka on vielä meille aikalaisille tuntematon. Eräänlaista luovaa tuhoa siis.

    "meidän kannattaa pitää mahdollisimman tarkoin kiinni kristillisestä perinteestämme"

    Ym syystä mietin, onko tuo kun yrittäisi antaa tekohengitystä ryhmille.

    VastaaPoista
  6. "Vuoden 1000 paikkeilla islantilaiset omaksuivat kristinuskon, jonka mukana tuli myös uusi kirjoitustaito vanhan ja kömpelön riimukirjoituksen tilalle.)"

    Millainen tuo kirjoitustaito mahdollisesti oli?
    Pitänen fraktuuraa todella kauniina, mutta hyvin aikaa vievänä kirjoitustyylinä. Ja mieltänen ettei sitä tainne nuoremmat ikäpolvet oikein lukea kun ole opetettu niitä aakkosia koulussa, ellei ole mielenkiintoa tai jotenkin alalle suuntautunut.

    VastaaPoista
  7. Pari sanaa parempia aikoja varten.

    Otan kantaa Anonyymin (12. heinäkuuta 2022 klo 10.41) kommenttiin ja myöhemmin blokistin kirjoitukseen.

    "Venäjä on tämän lopun ajan todellinen synnyttäjä, vai onko se vain roolissa, joka sille on varattukin? Denverin lentokentän muraaleista voisi lukea nykyhetken ja tulevaisuuden? Venäjää voisi pitää nykymenoa katsoen suorastaan antikristuksen käsikassaraksi..."

    Nyky-Venäjä ei ole antikristillinen. Se on kollektiivinen länsi, mikä on antikristillinen. Meidän EU-Eurooppamme on esimerkiksi erittäin antikristillinen.

    Antikristillisyys ei pelkästään tarkoita kristinuskon vastaisuutta vaan myös väärää tai valheellista kristillisyyttä (mitä on Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ja helluntailiikkeessä, ja monissa muissa liikkeissä nykyään), ja monia muita sisällään pitämiä asioita.

    Se ei ilmene monina eri muotoina vain kirkoissa, herätysliikkeissä, vapaissa suunnissa ja lahkoissa vaan myös kouluissa, yliopistoissa, oikeuslaitoksessa, tuomioistuimessa, poliisissa, puolustusvoimissa, (globaaleissa) yrityksissä, mediassa ja tiedemaailmassa, ja itse asiassa kaikessa. Kukaan ei pääse sitä pakoon, se tavoittaa jokaisen.

    "Neljä ratsastajaa ovat jo liikkeellä, mutta Suomessakin ihastellaan vain pääministerin kesä- ja bilelookia. No, totuus ja varsinkin tulevaisuus ei kyllä näyttäydy hääviltä, barbaria on selviö meidänkin osalle. Aikoinaan tunnettu, nykyään uhohdettu Pohjois-suomalainen tietäjä ja kansanparantaja ennusti sotien päätyttyä, että vielä tulee seitsensylinen hirsi uimaan veressä itärajalla..."

    Ensimmäinen eli valkea hevonen kuvaa "värjäämätöntä totuutta" eli se kuvaa Kristusta, joka on ollut liikkeellä ja voittamassa jo kauan, mutta suurin osa meistä suomalaisista ja eurooppalaista on hylännyt hänet. Ja siksi muut ratsastajat tulevat ja lyövät luopuneita.

    Neljä ratsastajaa ovat Jumalan lähettämiä.

    Se, mitä minä harmittelen, on, että meidän sivistyneeseen Eurooppaamme on vapaasti päästetty tulemaan miljoonia muhamettilaisia, jotka ovat kiroukseksi maanosallemme. Heitä on kymmeniä miljoonia Euroopassa tällä hetkellä.

    He eivät olisi koskaan päässeet, jos meidän eurooppalaisten päättäjämme olisivat antaneet lakien puolustaa kristinuskoa ja he itse olisivat puolustaneet sitä. Mutta he luopuivat siitä. Ja sen seurauksista me kärsimme Euroopassa nyt.

    Ja siksi minä en kannata EU:ta enkä Natoa, jotka ovat antikristillisiä toimijoita.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lait on maantieteellisiä sitä väestöä varten turvaamaan oikeudenmukaisesti, uskonto on siinä toissijainen tekijä. Ei se ole niin että usko itsessään tekisi jostain moraalisesti automaattisesti parempaa. Toisekseen kristinuskon jakautuneisuus saa siinä kyseenalaisiakin merkityksiä. Siinä kun kielialue on kollektiivia on yksi Jumala uskonnotkin. Mutta mitään mielenkiintoa ottaa vastuuta jostain toisesta kielialueesta vaikka. Koskien vaikka orjuus keskustelua, missä nykyisellään kytketään ihoväripolitikointiin. Mutta siirtomaahallinnointi Euroopassa on siinä ollut omiaan, sitten taas toisaalta, väki sielä toisaalla on kaupannut omiaan (tyhmempikin tajuaa siirtyä sisämaahan jos toinen tulee laivoineen viemään porukkaa). Ja olihan tuo yhdessä pikku kirjassessa mitä lueskelin mainittu että portugalilaiset olisi aloittaneet orjakaupan paavin siunauksella. Semmosta kristinuskoa se sitten väliin tuppaa olemaan kun poliittisesti väritetään asioita mieleisekseen, mutta ei niillä ole tekemistä realismin kanssa, saati ymmärryksen.

      Poista
    2. Anonyymi (12. heinäkuuta 2022 klo 14.03) muun muassa kirjoitti:

      "Lait on maantieteellisiä sitä väestöä varten turvaamaan oikeudenmukaisesti, uskonto on siinä toissijainen tekijä."

      Jumalan tahto on, että kristillisessä Euroopassa lait suojelevat kristinuskoa. Näin oli vielä 1900-luvun alun ajattelussa yleinen käsitys. Mutta näin ei ole enää . Ja se näkyy.

      "Ei se ole niin että usko itsessään tekisi jostain moraalisesti automaattisesti parempaa."

      On vain merkillistä, miten pitkälle usko kantaa. Uskonisä Aabrahamin usko (mikä pohjaa kristinuskon Kristuksen uskoon) ja siunaus on kantanut näihin päiviin asti juutalaiskansaa ja sen menestystä. Ja jo satoja vuosia sitten kuolleiden uskovaisten kristittyjen usko on kantanut meidän aikoihin asti Euroopan siunauksena, mikä näkyy tieteissä, kirjallisuudessa, kuvataiteissa, klassisessa ja hengellisessä musiikissa, ja yhteiskuntien hyvinvointina.

      Kaikki meidän hyvä pohjaa uskoon. Myös tieteellinen hyvä.

      "Toisekseen kristinuskon jakautuneisuus saa siinä kyseenalaisiakin merkityksiä."

      Sen jakautuneisuutta korostavat ne, jotka ovat sen ulkopuolella. Itse asiassa se ei ole kovinkaan jakautunut. Katolisissa on esimerkiksi ihmisiä, jotka ovat uskoneet samalla tavalla kuin luterilaiset, mutta se on eri asia.

      Se, mikä on paha, että yhdysvaltalaista alkuperää olevat ja viime vuosina syntyneet sadat kevytkristilliset liikkeet ovat voittaneet etenkin nuorten sydämiä eri puolella maailmaa. Heidän musiikkinsa, bändi-musiikki, jota Taivas TV7 myös soittaa, on karmeaa rappiomusiikkia ja heidän kristillisyytensä antikristillistä.

      "Koskien vaikka orjuus keskustelua, missä nykyisellään kytketään ihoväripolitikointiin. Mutta siirtomaahallinnointi Euroopassa on siinä ollut omiaan, sitten taas toisaalta, väki sielä toisaalla on kaupannut omiaan (tyhmempikin tajuaa siirtyä sisämaahan jos toinen tulee laivoineen viemään porukkaa). Ja olihan tuo yhdessä pikku kirjassessa mitä lueskelin mainittu että portugalilaiset olisi aloittaneet orjakaupan paavin siunauksella. Semmosta kristinuskoa se sitten väliin tuppaa olemaan kun poliittisesti väritetään asioita mieleisekseen, mutta ei niillä ole tekemistä realismin kanssa, saati ymmärryksen."

      Aloitan toistamalla, mitä eräs pohjoisafrikkalainen sanoi verkossa, että muslimit tai arabit joutaisivat pois sieltä, koska he olivat pahimpia orjakauppiaita.

      On totta, että kristillisen Euroopan maat osallistuivat satoja vuosia mustan Afrikan orjakauppaan, mutta jo 200 vuotta sitten juuri (Britannian) kristityt vastustivat orjakauppa. John Newton, joka sanoitti kuuluisan laulunsa Amazing Grace, oli entinen jumalankieltäjä ja orjakauppias.

      Sekin kanttaa mainita, että suomalaisia lapsia ja nuoria vietiin kuulemma orjiksi muhamettilaismaihin vielä 1700-luvulla, mistä ajasta ei ole tarpeeksi puhuttu, koska se koski valkoihoisia.

      Orjuus ei ole loppunut mihinkään, sitä on vieläkin, ja paljon, ja sitä harrastavat juuri eräät muhamettilaiset maat.

      M




      Poista
    3. "Jumalan tahto on, että kristillisessä Euroopassa lait suojelevat kristinuskoa."
      Tämä on kyllä täysin tulkintakysymys. Onhan tuo Venäjäkin kristillinen. Mutta arvannen että harvempi nykytilanteessa soisi heidän päättäjilleen synninpäästöä.
      Lait on sitä maantieteellistä väestöä varten muodostettu aikanaan. Siirtolaispolitiikka taas tuonee siihen sanoisinko muita ulottuvuuksia.
      Enempi se suomalainen köröttiläisyys missä mikään muutu ja jäädään paikalleen vähän kuin amishit on erikoista. (Mutta se tainnee olla enempi vanhempien ihmisten nostalgia, kuin tekemistä uskonnon kanssa). Tiede taas ei toimi niin.

      Ja kyllä 1700-luvulla Suomesta käytiin ryöstämässä väkeä itään. Varmaan niitä syitä miksi aikanaan väki tahtonut sen itsenäisenhallinnon kun kyllästyneet olemaan ain isompien pelinappulana. Mut ei se kyllä naurata olla sitten sen saman ajatuksen vankikaan, ettei siitä "onnelasta" voisi poistua toisaalle jos siltä tuntuu.

      Poista
    4. Ja toisekseen irkuilla ole sen kummemmin ole olleet asiat jos orjuutta katsonee eri vinkkeleistä, mistä tainnee johtua sen IRA:nkin muodostuminen aikanaan. Väkivalta kun sitten kumminkaan ratkaise mitään vaan aiheuttanee enempi ongelmia syyttömille.

      Poista
  8. Varmasti kristityt ovat myös tehneet paljon pahaa aikain saatossa, mutta tuntuu oudolta edelleenkin, että somalit, ainakin lähi-itäläisten ja afrikkalaisten mielestä vieläkin harjoittavat orjakauppaa. Todisteita on tietenkin vaikea näyttää syystä jos toisestakin ja varsinkin siitä syystä, jota ei haluta katsoa. Kun katsoo somaleiden ja muiden afrikkalaisten yhteistyötä tahi yhteiseloa, sitä ei todellakaan ole. Somalit katsovat olevansa huimasti muiden ihmisten yläpuolella, jopa somali-yhteisö on hajaantunut eri klaaneihin ja vieras klaani on yhtä kuin vihollinen. Eipä tarvitse ihmetellä, kun joskus kukoistava Somalia, jolla on yli 3000 km kaunista rannikkoa, on takapajula vailla vertaa.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.