Suomi -minun historiani
Perttu Immonen, Suomalainen
historia. Kolmen suvun elämää keisariajalta 2000-luvulle. Atena 2023, 646
s.
Perttu Immosen Suomen
rahvaan historiasta on jo tullut kirjoitettuakin (ks. Vihavainen: Haun
immonen tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Siinä jäljitettiin
kolmen suvun vaiheita keskiajalta Ruotsin vallan lopulle saakka. Tässä nyt
sitten edetään aina 2000-luvulle asti. Esi-isien ja muiden menneen maailman
hahmojen jälkeen nousee viimein esille itse kirjoittaja, Perttu.
Näinhän historia
onkin miellettävä, ei jonakin ulkokohtaisena tarinana, joka sijoittuu jonnekin
oman aikakautemme ja todellisen maailmamme ulkopuolelle. Meidän tarinaamme se
kaikki liittyy myös silloin, kun emme itse ole vielä kuvassa mukana. Sukupolvien
ketju ei menneisyyden suuntaan voi katketa, ja jos se joiltakin osin sitten myöhemmin
katkeaakin, kuuluu sekin historiaan, jota myös tulevaisuus tulee olemaan.
Kaikki, mikä
ihmiseen liittyy, on historiaa, tulevaisuuteen kurottuvaa menneisyyttä, jossa
nykyhetki itse asiassa on vain abstraktio, josta tuskin edes tiedämmekään
mitään sanan vähänkään vaativammassa merkityksessä.
Venäjällä on perustettu
ympäri maata historiamuseoita, joiden nimenä on Rossija, moja istorija -Venäjä,
minun historiani (Vihavainen:
Haun pyhän venäjän historia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Niiden idea noudattelee etatistista kaavaa: kaiken keskipisteenä on Venäjän
valtio, johon myös kirkko tiiviisti nivoutuu. Niiden näkökulma on kaukana siitä
matalan katseen metodista, jossa kaiken keskipisteessä on ihminen. Noissa
venäläisissä laitoksissa ihminen on olemassa vain valtiota varten.
Perttu Immosen
lähestymistapa muistuttaa ns. mikrohistoriaa, mutta ei enemmälti pysähdy
tutkimaan ihmisen ja hänen läheisten instituutioidensa keskinäisiä
riippuvuuksia ja niiden rakenteita. Keskipisteessä on pikemmin suku, jota
kulloinkin elävät sukupolvet vuorollaan edustavat.
Siinä yhteydessä
toki tulee havainnollisesti esille myös se muutos, joka tapahtuu aineellisen
tuotannon ehdoissa ja sen mahdollistamassa kehityksessä nälkärajalta
hyvinvointiin ja maanviljelyksestä yrittäjätoimintaan ja virkamieheksi. Suuret
murroskaudet nälkävuosista kapinaan ja sotiin ovat myös suuria
sukupolvikokemuksia ja aikakauttaan muovaavia tapahtumia.
Myöhemmin
seuraavat koulutuksen ja informaation vallankumous, elintason ja kulutuksen
hämmästyttävä ja äkillinen nousu ja kansainvälisyyden ja globalisaation
aikakausi. Suuria murroksia riittää itse kullekin sukupolvelle. Kun
historiassakin Jumala piilee detaljeissa, ovat myös tarinat yksittäisten
henkilöiden ainutkertaisista kokemuksista tärkeitä ja paljon puhuvia.
Valitut suvut Räihä
(myöh. Reihe) vie ruotsinkieliselle puolelle, Kannikoski Helsinkiin ja
rautateiden palvelukseen ja Immonen Rantasalmen Tuusmäelle ja sieltä
Virroille, maanviljelyksestä yrittäjämaailmaan. Kirjoittaja itse kuuluu
viimeksi mainittuun kokonaisuuteen ja saattaa hyödyntää laajasti omaa
kokemusmaailmaansa loppuvaiheen tarinoissa.
Suomen historian
voi epäilemättä esittää sukujen ja niiden jäsenten näkökulmasta siinä kuin
tietyn alueen tai instituution näkökulmastakin. Silloin toki keskeisiksi nousee
erilaisia asioita, suurpoliittisten ratkaisujen synty ja seuraukset, taustat ja
merkitys sellaisenaan eivät tule keskeisiksi, vaan sen sijaan niiden merkitys
eri asemassa olevien yksilöiden kannalta.
Kuten
edellisessä kirjassakin, tämä näkökulma antaa virkistävää uutta ajateltavaa,
vaikka siinä liikutaankin etupäässä kuvailevalla tasolla.
Muuan ongelma
epäilemättä syntyy aina, kun ihmiset kuvaavat sitä maailman muutosta, joka
kuuluu heidän omaan kokemukseensa. Ennen parinkymmenen ikävuoden saavuttamista
kokemus maailmasta on vielä pakostikin lapsellinen ja se, mikä koetaan suurena
muutoksena, tapahtuukin suurimmaksi osaksi ihmisen omassa päässä eikä
ympäröivässä yhteiskunnassa.
Jälkimmäisen kehityksestä syntyy silloin helposti
harhainen kuva ja monet uudet asiat, esimerkiksi seksuaalisuuden alalla,
luullaan helposti keksityn vasta nyt, eikä jo tuhansia vuosia sitten.
Nuoriso ei
koskaan ymmärrä edellisen sukupolven ajattelua ja luulee aina olevansa sen
yläpuolella. Kyseessä on tietenkin ajatusharha, joka perustuu siihen näkökulman
muutokseen, joka syntyy lapsuudesta aikuisuuteen siirryttäessä. Tämä
epäilemättä edesauttaa yhteiskunnallisia muutoksia, jotka ainakin viime vuosisatoina
ovat olleet jatkuvasti tarpeellisia.
Sukupolvesta toiseen
innostusta herättävät asiat kuitenkin aina vaihtelevat. Kuten U.K. Kekkonen
sanoi Vanhan valtauksen aikaan: Mitä ylioppilaat tänään, sitä he eivät varmasti
enää huomenna.
Immosen oman
sukupolven avainkokemuksiin näyttää kuuluneen paitsi lama, myös tietotekniikan
räjähtäneet mahdollisuudet. Kansainvälistyminen näyttää keskittyvän kovasti
1990-lukuun.
Itse asiassa
varsinainen murros tapahtui epäilemättä aiemmin ja 1950-luvun ja sen henkisen
ilmaston kohdatessa 1960-luvun hyvinvoinnin alkutahdit ja suurten ikäluokkien
uuden radikalismin. Silloin oli kyseessä todella suuri kulttuurin vallankumous,
jonka merkitys ei taida oikein tulla kirjassa esille.
Myös 1800-luvun
lopun murros, johon kuuluivat luontaistalouden muuttuminen vaihdantataloudeksi,
patriarkaalisen maatalouden kriisiytyminen, uusi yleissivistyksen nousu ja vientiteollisuuden
synty kaikkine seurausvaikutuksineen, oli lähes hyppäyksenomaista siirtymistä
uuteen maailmaan, kuten jo aikalaiset asian kokivat. Vastaava hyppy tapahtui
1960-1970-luvuilla. Sen tärkeä henkinen muutos tuskin korreloi täysin
kvantitatiivisten osoittimien kanssa. Joskus 1980-luvulla ja sen jälkeen monet
uudet asiat vain vahvistuivat.
Tässähän sitä
nyt sitten askarrellaan ilmaston lämpenemisen ja muiden globaalien ongelmien
kanssa. Nämä eivät ole uusia asioita ja se varsinainen harppaus ympäristöasioiden
tulemiseen elefantiksi olohuoneeseen tapahtui jo ennen 1980-lukua. Sen jälkeen
otus on vain kasvanut.
Mutta Immonen on
kirjoittanut nimenomaan oman näköisensä kirjan, joka on oikein hyvä ja niin
kiinnostava, että sen hyvin jaksaa kahlata. Sitä voi suositella muillekin.
"kaiken keskipisteenä on Venäjän valtio, johon myös kirkko tiiviisti nivoutuu."
VastaaPoistaJukka Korpelan uusin teos Muinais-Venäjän myytti : Kiovan Rus, Ukraina ja vanhan Venäjän historia selittää tyhjentävästi tämän ratkaisevan eron länsi-Euroopan ja Venäjän välillä.
Muttei Suomen kohdalla. Tai no kauppa-alueena teoreettisesti kyllä kun on laitettu munat siihen samaan koriin. Mutta uskontopoliittisesti sitten taas ei. Sekularisoitunut kristinusko, ihmisestä ei tule pakottamalla kristittyä, toisaalta muslimien tavat yms. Ja islamin lakinäkemykset poikennee vahvasti länsimaisesta näkemyksestä. Ehkä? Naiset saanee maksella taas ja kasvattaa sen uuden uljaan sukupolven. Mitän uutta auringon alla. Herraan uskovat taas no tehnevät kuten aiemminkin. Saarnannevat syntisestä naisesta.
Poista"Sukupolvesta toiseen innostusta herättävät asiat kuitenkin aina vaihtelevat."
VastaaPoistaOnko tuossa lopultakin kyse kunkin ikäluokan nuoruusiän avainkokemuksesta: persoonallisuuden ollessa muokautuvimmillaan merkittävät kokemukset vaikuttavat määräävästi persoonallisuuteen, myöhemmällä iällä vastaavat kokemukset eivät enää vaikuta eivätkä usein tunnu miltään, koska persoonallisuus on jo vakiintunut ja kokemukset arvioidaan sen valossa.
Osaakos tämä mainitsemasi Olli Immonen kirjoittaa oikein historiaakin? Olli Immonen, Persussuomalaisten x-kananedustaja. Isämmaallinen mies. Respect!
VastaaPoistaÄlä unta näe! Ihan eri heppu.
Poista