sunnuntai 23. huhtikuuta 2023

Vapaus, mi meitä viet!

 

Hurskaat kiduttajat?

 

Juhani Sarsila, Struggle of Faith and Reason: A History of Intolerance and Punitive Censorship.

Part I: From Homer to Peter Abelard and Arnold of Bresccia, 569 s.

Part II: From Mediaeval Cathars to Giordano Bruno and Lucilio Vanini, 564 s.

Peer Lang, Berlin 2020-2021.

 

Μέγα βιβλίον, μέγα κακόν -suuri kirja on suuri paha, kuuluu aikoinaan sanoneen Kallimakhos, joka tunsi asiaa, kun työskenteli Aleksandrian kirjastossa.

Tämä on ilmeisesti kirjastovirkailijan ja ainakin opiskelijan näkökulma, tiettyä anti-intellektualismiahan siinä luulee haistavansa.

Toki suuri kirja, etenkin nyt käsillä olevan kaltainen vertaisarvioitu järkäle, vaatii lukijalta paljon, mutta onhan se vaatinut tekijältä vielä paljon enemmän. Tuloksena on erittäin vaikuttava oppineisuuden osoitus, joka ei sitä paitsi ole mikään referaatti, vaan kriittinen, pohdiskeleva ja kantaa ottava teos. Saatan olla väärässä, mutta luulen, ettei vastaavaa ole ennen edes tehty missään.

Suuren kirjan ongelmaa joka tapauksessa voi verrata elefantin syömiseen. Sekin on pakko tehdä pieninä paloina. En minäkään vielä tunne Sarsilan kirjasta kuin pienen palan, mutta otan kirjan nyt joka tapauksessa esille ja palaan sen muihin osiin sitten, kun olen niihin tutustunut.

Sarsila on tässä blogissa mainittu ennenkin (ks. Vihavainen: Haun sarsila tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)). Hän on monipuolinen vanhemman historian sekä klassisen filologian ja filosofian tuntija. Olen ymmärtänyt, etteivät hänen apuraha-hakemuksensa ole menestyneet ja juuri tätähän voi nykyisessä ilmapiirissä odottaa, kun kyseessä ovat suuret ja tärkeät ja normaalijärjen piirissä pysyttelevät aiheet.

Joka tapauksessa siis kirja on ehdottoman kiinnostava ja usein tiukastikin kantaa-ottava, ei mikään nollatutkimus tai mammuttireferaatti.

Kirjan ensimmäisessä osassa tulevat esille klassisen antiikin ongelmat ajatuksenvapauden ja sananvapauden kanssa ja sen kannessa on tuon aikakauden ehkä tunnetuimman tämän alan marttyyrin, Hypatian kuva. Naispuolisena filosofina hän oli hyvin harvinainen ilmestys ja juuri nyt tietenkin kovasti esillä, ainakin nimenä.

Kirjan toisessa osassa käsitellään laajasti muun muassa kataareja, kerettiläisiä, joita kirkko armottomasti vainosi. Kirkon rooli ajatuksenvapauden vihollisena tulee muutenkin laajasti esille. Tunnetustihan jo keskiajalla oli vapaa-ajattelijoita Roger Baconista Saksan keisari Fredrik II:een. Rienaavaa kirjaa De Tribus Impostoribus (kolmesta huijarista) pidettiin aikoinaan hänen kirjoittamanaan. Nuo kolme huijaria olivat Mooses, Jeesus ja Muhammed. Keisari tuskin oli tässä ollut asialla, mutta rienaava kirjallisuus ja jopa julkiset esiintymiset, joissa kiellettiin kirkon opin pyhyys ja totuus, olivat aina jossakin päin läsnä myös keskiajalla.

Keskiajan lopulla ja uuden ajan alussa renessanssi löysi uudelleen antiikin rikkaan filosofian, joka ei rajoittunut Aristoteleen sinänsä ansiokkaaseen ajatteluun, joka nyt oli alistettu palvelemaan teologiaa Tuomas Akvinolaisen hengessä.

Teologian palkkapiika, ancilla theologiae joutui nyt ongelmiin yrittäessään vastata Demokritoksen ja Lucretiuksen materialismiin. Epikurolaisuus nosti päätään ja kirkon piirissä ymmärrettiin, että maailmanselityksen monopoli oli vaarassa.

Mutta, kuten sanottiin, extra ecclesiam nulla spes salutis -pyhän kirkon ulkopuolella ei ollut toivoakaan pelastuksesta. Nykyihmiselle asian ankaruus saattaa valjeta, kun sanotaan, että kirkon ja sen opetuksen arvovallan kieltäminen oli yhtä suuri synti ja rikos (myös maallisen vallan lakikirjoissa) kuin sitten myöhemmin Neuvostoliiton kommunistisen puolueen maailmanhistoriallisen roolin ja ehdottoman arvovallan kieltäminen.

Martti Luther ja Jean Calvin monien muiden tapaan kielsivät kuitenkin kirkon auktoriteetin, mutta eivät silti olleet suuria sananvapauden apostoleita. Sarsila pitää heitä Savonarolan tapaisina keskiaikaisina hahmoina, joiden ero antiikista ammentaviin renessanssin filosofeihin nähden oli olennainen.

Uskonpuhdistajien tapauksessa oleellisinta oli kirkon arvovallan kieltäminen ja sen korvaaminen toisilla auktoriteeteilla. Erityisesti Calvinin suvaitsemattomuus oli legendaarista.

Kussakin maassa oli omat instituutionsa väärinajattelevien rankaisemiseksi ja panemiseksi ruotuun. Italiassa ajatuksenvapauden marttyyrejä oli erityisen paljon ja Espanjan inkvisition uutteruus on tunnettua. Englanti ja Ranska olivat sen sijaan jo ennen valistuksen aikaa kohtuullisempia otteissaan.

Lucilio (Giulio Cesare) Vanini oli muuan sananvapauden marttyyri, joka joutui maallisen oikeuden, Toulousen parlamentin kynsiin, tuomittiin, kuoli ja tuhkattiin vuonna 1619.

Vanini oli kierrellyt ympäri Eurooppaa ja saanut kaikkialla osakseen vainoa kirjoituksillaan, joissa hän kyllä esiintyi uskovaisena kristittynä, mutta joihin hän salakuljetti uskonnon kritiikkiä. Se ei jäänyt valppailta oikeaoppisuuden vartijoilta huomaamatta.

Vaninin suurin synti näyttää olleen, että hän kiisti sen ajatuksen, että retoriikassa olisi ikuisia ja kumoamattomia totuuksia. Sen sijaan oli olemassa vain enemmän tai vähemmän päteviä dialektisia argumentteja ja argumentit ovat vain mielipiteitä tai parhaimmassa tapauksessa todennäköisyyksiä, mutta eivät enempää. Teologiakin oli siis vain kokoelma epämääräisiä ja ristiriitaisia näkemyksiä.

Aristoteles ja Pyhä Tuomas Akvinolainen olivat kirjoituksissaan eri mieltä ja kirkko sitten niiden mukana. Maallinen oikeus sai töitä.

Puuttumatta enemmälti siihen, mitä sanottiin puolesta ja vastaan, katsokaamme tässä vain, millainen tuomio oli ja miten siihen voidaan ja on syytä suhtautua.

Syntinen ja rikollinen todettiin syylliseksi ateismiin, rienauksiin ja pyhäinhäväistyksiin. Pyöveli ripusti hänen kaulaansa kyltin, jossa luki Ateisti ja Jumalan nimen häpäisijä. Hänet vietiin Pyhän Tapanin katedraalikirkon eteen, jossa hänen tuli polvistua pää ja jalat paljaina, pitäen kädessään kynttilää ja pyytää anteeksi Jumalalta, kuninkaalta ja oikeudelta mainittuja rikoksiaan.

Sen jälkeen hänet tuli viedä mestauspaikalle, johon oli pystytetty rovio ja sitoa paaluun. Siellä pyövelin tuli irrottaa hänen kielensä ja kuristaa hänet, minkä jälkeen ruumis poltettiin ja tuhka siroteltiin kaikkiin neljään ilmansuuntaan. Tässä siis osoitettiin armeliaisuutta, jota ei monelle muulle suotu: ruumis poltettiin vasta kuristamisen jälkeen.

Haluten noudattaa antiikin jalojen filosofien jälkiä Vanini pyrki kuolemaan ilolla ja kieltäytyi uskonnollisesta katumuksesta ja krusifiksin suutelusta sekä viimeisestä voitelusta. Kielen leikkaaminen oli ajan virallisen jargonin mukaan hurskauden ja rakkauden akti, mutta niin tuskallinen, että onneton uhri ei voinut olla surkeasti huutamatta.

Näin murhattiin 33-vuotias mies hurskaiden ääliöiden toimesta, jotka olivat itse asiassa apinoita ihmishahmossa, ei kirjoittaja malta olla kommentoimatta.

Vai olivatko Vaninin murhaajat itse asiassa hurskaita uskovia, jotka omantuntonsa pakottamina tekivät vain sen, minkä katsoivat velvollisuudekseen, kenties jopa suuresti kärsien velvollisuudestaan olla oikeuden toimeenpanijoina?

Oswald Spengler on esittänyt näistä uskonnollisista vainoista tuon suuntaisia käsityksiä, mutta Sarsilaa ne eivät tunnu vakuuttavan.

Entä miten olivat asiat Neuvostoliitosa ja muissa vastaavissa diktatuurimaissa? Neuvostoliitossa nostettiin pääpyöveli, Feliks Džerzinskin hahmo suorastaan pyhimyksen asemaan: hänellähän oli palava sydän, kirkkaat aivot ja puhtaat kädet (ei lahjuksia). Tämän tradition nykyisen jatkajan FSB:n toimihenkilöitä on aivan hiljattain nimitetty aikamme aatelistoksi.

Ja kuuluisana vuonna 1937 nostettiin verenhimoinen kääpiö Nkolai Ježov jokaisen neuvostokansalaisen esikuvaksi. Hänellä ei sana koskaan eronnut teosta, sanottiin, assosioiden uuden ajan pyöveli Iivana Julman ajoilta periytyvään slovo i delo -traditioon, jolla tarkoitettiin ilmiantovelvollisuutta.

Sivumennen sanoen, törmäsin juuri siihen, miten venäläinen ylimys Platon Ivanovitš Musin-Puškin oli keisarinna Anna Ioannovnan aikana vuonna 1740 tuomittu tällaisen slovo i delo-kantelun perusteella menettämään kielensä (tuomiossa puhuttiin kielen repimisestä irti) ja karkotettavaksi Solovetskin luostariin.

Jo hyvin pian huomattiin, että ilmianto oli ollut perätön ja Musin-Puškin sai muuttaa Moskovaan, jossa hän kielettömänä eli vielä pari vuotta… Hänen poikansa sai sittemmin kunnian komentaa venäläisiä joukkoja Suomen rintamalla Kustaa III:n sodassa vv. 1788-1790. Sukuhan liittyy muutenkin Suomen historiaan.

Mutta palatkaamme Sarsilan kirjan aihepiiriin. Luulen, että jo tämä esille nostettu detalji kertoo, että kirjassa käsitellään aiheita, jotka ovat vuosituhannesta toiseen tärkeitä ja jopa olennaisia. Meidän aikanamme sensuuri ja väärien mielipiteiden vainoaminen on saanut avukseen järkeä, tahtoa ja omaatuntoa vailla olevan tekoälyn, jolle likainen työ on usein voitu delegoida. Hyödyttömät idiootit ovat nousseet joukolla vaatimaan sananvastuuta ja uudet oikeaoppisuudet kasvavat yhä kivettyneemmiksi uskonnoiksi.

En tiedä, aikooko Sarsila jatkaa teostaan nykypäivään saakka, aineistoa ei ainakaan puuttuisi. Se, mitä ihmiskunta oin tällä alalla jo saanut aikaan, on ehdottomasti tutustumisen arvoista.

Kyse ei ole simppelistä asiasta, päinvastoin, se on aihepiiri, jonka käsittelyssä otetaan miehestä mittaa. Luulen, että olemme menossa kohti sellaista tulevaisuutta, jossa tämän kaltaiset kirjat ovat kultaakin kalliimpia käyttääkseni tällaista tuoretta ilmausta.

 

20 kommenttia:

  1. ”…Uskonpuhdistajien tapauksessa oleellisinta oli kirkon arvovallan kieltäminen ja sen korvaaminen toisilla auktoriteeteilla…”

    Aika ytimeen lausuttu. Eihän uskontoa ”puhdistettu”, siis raapattu uskonnosta pois toisarvoista roskaa. Oleellista oli nimenomaan kirkon vallan kieltäminen, vallan siirtäminen kirkolta valtakunnan hallitsijalle.

    ”…Meidän aikanamme sensuuri ja väärien mielipiteiden vainoaminen on saanut avukseen järkeä, tahtoa ja omaatuntoa vailla olevan tekoälyn…”

    Kunpa olisikin! Mutta tekoälyn sijasta meillä on käytössä vanhakantainen kunnon propaganda, jonka ytimessä ja toiminnassa oleellisinta on se, mitä tietoa meillä – yksilöillä – on käytettävissä. Kurkatkaapa Suomen tiedotusvälineitä ja verratkaapa siitä laajasti muun maailman käsityksiin ja arviointiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen, että Luther vaati kirkkoa pitämään raamattua ylimpänä auktoriteettinä?
      "Uskonpuhdistus" toki muuttui ilmeisesti melkein heti valtapolitiikan välineeksi mainitulla tavalla.

      Poista
    2. ”…Jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen, että Luther vaati kirkkoa pitämään raamattua ylimpänä auktoriteettinä?...”

      Onko tämä kiistetty? Luther kiisti kirkon – paavin – arvovallan. Lutherhan sanoi jotenkin niin, että hän on sidottu omaantuntoonsa ja Jumalan sanaan.

      Jokaisen ihmisen tuli siis – aavistuksen karrikoiden – itse selvittää universumin synty, olemus ja jumaluus. Melkoinen vaatimus!

      Poista
  2. "Vai olivatko Vaninin murhaajat itse asiassa hurskaita uskovia, jotka omantuntonsa pakottamina tekivät vain sen, minkä katsoivat velvollisuudekseen, kenties jopa suuresti kärsien velvollisuudestaan olla oikeuden toimeenpanijoina?"

    Todennäköisesti. Toimitaan siinä uskossa tai luulossa joka on suotu.
    Hyvin harvalla on taipumusta siihen että tietoisesti haluaisi kiduttaa muita, saaden nautintoa toisten kärsimyksestä. Puhutaan oikeasti yksittäistapauksissa.
    Vaikka yhteiskuntaolot muuttuisivat ympärillä (yleensä taloudella tuppannut olemaan vaikute nyky-yhteiskunnissa näihin ajattelumuutoksiin) niin ei ihmiset siltikään lähde toteuttamaan kaistapäisimpiä ideoitaan isommassa mitassa.
    Lähtökohdin oikeusvaltiossa oikeus tuomitsee lain rikoksen ja hän menettää vapautensa joksikin aikaa. Huomattavasti parempi kuin kielen katkonta tai hammas hampaasta.
    Kun taas joillekkin se vankeinhoitolaitoskin näyttäytyy isona pahana mörkönä. Lähinnä ettei se ole paikka mihin tulisi pyrkiä, mutta sielä on valtaosa tehnyt jotain kärsii tuomionsa jonka jälkeen he ovat vapaita, eikä yhteiskunnan tulisi heitä enään sen jälkeen tuomita. Helpommin sanottu kuin tehty. Ihmisten ymmärrys näistä asioista on aina omiaan. Joku joskus tehnyt jotain, vaan tekikö hän minulle? Miksi siis tuomitsen?

    VastaaPoista
  3. Täydennys kommenttiin 11.34, käytettävissä olevat tietomme:

    Yksisilmäinen katsanto Ukrainan tilanteeseen peittää meiltä kokonaiskuvan, jonka oleellinen osa on Kiina ja Kiinan ja Venäjän yhteys. Ja Euroopan ja EU:n toiminta näissä puitteissa.

    EU Foreign Policy Chief Borrell Josep Borrell:

    “That’s why I call on European navies to patrol the Taiwan Strait to show Europe’s commitment to freedom of navigation in this absolutely crucial area”.

    VastaaPoista
  4. Uskonto on ooppiumia kansalle.

    VastaaPoista
  5. Todella mielenkiintoisia ovat kirjat ja niiden arviointi on erinomainen. Tulee väkisin mieleen Jukka Korpelan hiljan ilmestynyt kirja Muinais-Venäjän myytti. Kiovan Rus, Ukraina ja vanhan Venäjän historia. Gaudeamus. 318 s. Siinä oivasti kuvataan miksi Venäjä on täysin erilainen kuin läntisempi Eurooppa. Otetaan vaikkapa seuraava lainaus:
    "Lännessä taas 1000-luvun jälkeen alkoi vähitellen saada jalansijaa uusi ajattelutapa, joka perustui sille, että kaikki tieto eli totuus on järjellä (ratio) ymmärrettävissä. Vähitellen muodostuneen rationalistisen, skolastisen filosofian puitteissa lopulta Jumalakin oli 1200-luvulla alistettu järjen vaatimukselle, toisin kuin idässä, jossa viisautta tavoiteltiin yhä enemmän sisäisen ja ulkoisen kilvoitteluelämän ja meditaation avulla.

    Tämä johti lännessä luonnontieteellisen tiedon kasvuun, tieteen vallankumoukseen ja lopulta uudella ajalla matemaattisesti mitattavan tiedon yksinvaltaan. Kehityksessä mystiikka syrjäytyi tieteestä ja tiedosta jo myöhäiskeskiajalla. Tämä skolastiikan vaikutus ei ulottunut itään, jonne ei muodostunut itsenäistä yliopistolaitosta eikä vallasta ja uskonnosta erillään olevaa oppineisuutta. Idässä jatkettiin opetusta luostareissa ja moskeijoiden madrassoissa."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pari sanaa puun takaa.

      Vastaan nimimerkille Oscari (23. huhtikuuta 2023 klo 14.41).

      En pidä sanasta "mystiikka" enkä juuri koskaan käytä sitä, mutta jos sitä haluaa käyttää, niin silloin sopii ihmetellä tiedon alkuperää, joka ei ole järjen ulottuvissa. Siinä on sitä mystiikkaa.

      Mikä on tiedon alkuperä? Järki ei tiedä sitä.

      M

      Poista
  6. "Vai olivatko Vaninin murhaajat itse asiassa hurskaita uskovia, jotka omantuntonsa pakottamina tekivät vain sen, minkä katsoivat velvollisuudekseen, kenties jopa suuresti kärsien velvollisuudestaan olla oikeuden toimeenpanijoina?"

    Hyvä kuvaus tuollaisesta hahmosta on Waltarin Mikael Karvajalan inkvisiittori isä Angelo, joka oli lapsena niin herkkä, ettei kestänyt pikkulintujenkaan kärsimystä. Sitten elämä ja työ kovettivat...

    Toisaalta jos vilpittömästi uskoo, että väärin uskovat joutuvat ikuiseen piinaan helvettiin, tuollainen menettely on tietyllä tavalla loogista. Ja olisihan elämä tietyllä tasolla helppoa ja mutkatonta, jos olisi yksi ja ainoa Totuus, jonka kyseenalaistamista ei sallittaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se niinkin, mutta todellisuus on usein harmaampaa kuin teoria. Himmler kävi katsomassa teloitusta ja joutui pakokauhun valtaan, mutta vakuutteli SS-miehille, että saksalaiset ovat kyllä kansa, joka pystyy tekemään tuon välttämättömän puhdistustyön moraalisia vaurioita kärsimättä.
      Luultavasti kognitiivinen dissonanssi pakotti pyövelit erityisen kiivaasti uskomaan palvelemaansa asiaan.

      Poista
    2. ”Luultavasti kognitiivinen dissonanssi pakotti pyövelit erityisen kiivaasti uskomaan palvelemaansa asiaan.”

      Iivana Julma tuhotutti koko venäläisen ylimystön yhden ruhtinassuvun avulla. Vain ruhtinas pääsee toisen ruhtinaan luo. Tämä erikoisoperaatio ei kestänyt kovinkaan kauan, mutta sitten tappajatkin tapettiin. Näin ollen kognitiivinen dissonanssi puuttui ja kaikki olivat keisarin orjia, lopultakin. Kuten venäläinen sananlasku väittää: ”I kontsy v vodu”, mikä merkinnee, että narun molemmat päät ovat lopultakin veden pohjassa.

      Putinismi piti huolen siitä, että ns. kognitiivinen dissonanssi puuttuisi myös nykyisessä erikoisoperaatiossa: noin viisi miljoonaa karkasi tai savustettiin pois. Varmaankin valtaosa Venäjän rahvaasta nauttii vain TV:stä ja vodkasta.

      Poista
  7. Ei mitään uutta auringon alla, koska ihminen munaskuineen ja pelkoineen on sama. Tekoälykään ei asiaa paranna, koska sekin on opetettu valehtelemaan. Kirkon dogmien sijaan on tullut vielä ääliömäisemmät tieteeseen uskovat, koska tieteellinen faktahan perustuu väitteelle, jota on yritetty kumota, mutta ei vielä onnistuttu, Ehkä se tapahtuu sitten ensi viikolla.

    VastaaPoista
  8. Pari sanaa puun takaa.

    Uskon ja järjen kamppailusta, vastakkaisuudesta ja vihollisuudesta voi aidosti ja tietäen kirjoittaa vain se, jolla on molemmat. Koska kaikilla on vain toinen, mutta ani harvoilla on molemmat, niin sen, joka omistaa vain toisen, ei kannata kirjoittaa uskosta, sillä silloin tämä ei kirjoita kokemuksesta vaan oletuksesta.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos uskoo, niin uskooko sitten samoin kuin amerikkalainen, britti, ortodoksi tai katolilainen? Jos taas ottaa järjen eikä usko kuin katolilainen tai amerikkalainen missä taas talous ratkaisisi kaiken niin onko vääräoppinen? Teoriassa heidän näkemyksensä mukaan. Uustomismi ole uutta kuin sana uus, sama tosin uusliberalismissa, joka tahdotaan linkittää vapaaseen markkinatalouteen liberaaliajatteluna.
      Järki ja logiikka kun sitten kulkee käsikädessä ja ovat aikakauteen sidoksissa.
      Kaikilla kyllä on kokemuksia, millaisia ne ovat on taas eri asia.
      Asiat voi laittaa vastakkain ja nähdä ne niin, kuten vaikka kapitalismi ja sosialismi. Tai sitten voi oppia muilta ettei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta ihmisten kanssa olisi suotavaa tulla toimeen. Hekin kun tulevat toimeen.

      Poista
  9. “…vielä ääliömäisemmät tieteeseen uskovat…”

    Eivät järkevät ihmiset tieteeseen USKO. He pitävät tieteen esittämiä seikkoja parhaina selityksinä tähän asti, ja hyväksyvät vaihtoehtoiset tieteelliset selitykset mahdollisina, jos asia on epävarma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se toisille uskoakin. Lähinnä jos mennään isompaan mittakaavaan ja koulutukseen. Lääkärin toimi tai ydinfysiikka tms. Ei kyseiselle alalle koulutettu henkilö ymmärrä sitä mutta uskoo toiseen tai toisen sanomiseen että asia on näin.
      Sitten jos tällainen henkilö kyseenalaistetaan, mikä todennäköisesti ennen pitkää jossain kohtaa elämää tapahtuu, pitänee osata argumentoida näkemys. Eikä kyseenalaistamista kannatane ottaa henkilökohtaisesti. Lääkärikin neuvoo/auttaa, mutta on potilaan oma valinta noudattaa tai olla noudattamatta neuvoja.

      Poista
  10. Room. kat. kirkon Enkeliopettaja Tuomas Akvinolainen oli häiriintynyt henkilö. Mm. kannatti toisinajattelevien murhaamista ja lasten pieksämistä. Että tämmösiä pyhimyksiä...

    VastaaPoista
  11. Ihminen on keskimäärin pelkuri pahimmasta päästä. Ryhmäpaine, joko keksitty tai olemassa oleva saa ihmiset tekemään tai uskomaan ihan mitä tahansa. Ilmastonmuutosta ja luontokatoa pukkaa joka tuutista niin että alkaa hiljaistakin miestäkin vit....maan.

    Onhan se tietenkin niin, että ken Venäjällä Putleria uskaltaa arvostella, päätään lyhyempänä kulkee, ja sitä kautta joo-miehiä piisaa. Samahan on tietenkin vaikka Suomessa, ken uskaltaa ihmisen vaikutusta ilmastonmuutokseen epäillä, hänestä tulee epähenkilö hyvinkin pian!

    Samahan se on tuon hullun wokettamisen kanssa, kuinka kansakunnat suistuvat mielipuolten vietäviksi. Näyttää siltä, että kuka vain keksiikin mielipuolisimman teon tai ajatuksen sillä saralla, häntä hehkutetaan lähes messiaana! Eipä näytä hääviltä tulevaisuutemme, jos ei menneisyytemmekään?

    VastaaPoista
  12. "Kussakin maassa oli omat instituutionsa väärinajattelevien rankaisemiseksi ja panemiseksi ruotuun. Italiassa ajatuksenvapauden marttyyrejä oli erityisen paljon ja Espanjan inkvisition uutteruus on tunnettua. Englanti ja Ranska olivat sen sijaan jo ennen valistuksen aikaa kohtuullisempia otteissaan."

    Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Espanjan inkvistion jokainen kuulustelu ja tuomio on kirjoissa ja kansissa ja historiantutkimuksen mukaan se luovutti vähemmän ihmisiä tuomittavaksi koko historiansa aikana, kuin pelkästään Elisabeth I:n aikana teilattiin ihmisiä Englannissa. Puhumattakaan nyt valistuksen riemuvoitosta, eli Ranskan vallankumouksesta.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.