Hurskaat kiduttajat?
Juhani Sarsila, Struggle of Faith and Reason:
A History of Intolerance and Punitive Censorship.
Part I: From Homer to Peter Abelard and Arnold
of Bresccia, 569 s.
Part II: From Mediaeval Cathars to Giordano
Bruno and Lucilio Vanini, 564 s.
Peer Lang, Berlin 2020-2021.
Μέγα βιβλίον, μέγα
κακόν
-suuri
kirja on suuri paha, kuuluu aikoinaan sanoneen Kallimakhos, joka tunsi asiaa,
kun työskenteli Aleksandrian kirjastossa.
Tämä on ilmeisesti
kirjastovirkailijan ja ainakin opiskelijan näkökulma, tiettyä anti-intellektualismiahan
siinä luulee haistavansa.
Toki suuri kirja,
etenkin nyt käsillä olevan kaltainen vertaisarvioitu järkäle, vaatii lukijalta
paljon, mutta onhan se vaatinut tekijältä vielä paljon enemmän. Tuloksena on
erittäin vaikuttava oppineisuuden osoitus, joka ei sitä paitsi ole mikään
referaatti, vaan kriittinen, pohdiskeleva ja kantaa ottava teos. Saatan olla
väärässä, mutta luulen, ettei vastaavaa ole ennen edes tehty missään.
Suuren kirjan
ongelmaa joka tapauksessa voi verrata elefantin syömiseen. Sekin on pakko tehdä
pieninä paloina. En minäkään vielä tunne Sarsilan kirjasta kuin pienen palan,
mutta otan kirjan nyt joka tapauksessa esille ja palaan sen muihin osiin
sitten, kun olen niihin tutustunut.
Sarsila on tässä
blogissa mainittu ennenkin (ks. Vihavainen: Haun
sarsila tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)). Hän on monipuolinen
vanhemman historian sekä klassisen filologian ja filosofian tuntija. Olen
ymmärtänyt, etteivät hänen apuraha-hakemuksensa ole menestyneet ja juuri tätähän
voi nykyisessä ilmapiirissä odottaa, kun kyseessä ovat suuret ja tärkeät ja
normaalijärjen piirissä pysyttelevät aiheet.
Joka tapauksessa
siis kirja on ehdottoman kiinnostava ja usein tiukastikin kantaa-ottava, ei
mikään nollatutkimus tai mammuttireferaatti.
Kirjan
ensimmäisessä osassa tulevat esille klassisen antiikin ongelmat
ajatuksenvapauden ja sananvapauden kanssa ja sen kannessa on tuon aikakauden ehkä
tunnetuimman tämän alan marttyyrin, Hypatian kuva. Naispuolisena filosofina hän
oli hyvin harvinainen ilmestys ja juuri nyt tietenkin kovasti esillä, ainakin
nimenä.
Kirjan toisessa osassa
käsitellään laajasti muun muassa kataareja, kerettiläisiä, joita kirkko
armottomasti vainosi. Kirkon rooli ajatuksenvapauden vihollisena tulee muutenkin
laajasti esille. Tunnetustihan jo keskiajalla oli vapaa-ajattelijoita Roger
Baconista Saksan keisari Fredrik II:een. Rienaavaa kirjaa De Tribus Impostoribus
(kolmesta huijarista) pidettiin aikoinaan hänen kirjoittamanaan. Nuo kolme
huijaria olivat Mooses, Jeesus ja Muhammed. Keisari tuskin oli tässä ollut
asialla, mutta rienaava kirjallisuus ja jopa julkiset esiintymiset, joissa
kiellettiin kirkon opin pyhyys ja totuus, olivat aina jossakin päin läsnä myös
keskiajalla.
Keskiajan lopulla
ja uuden ajan alussa renessanssi löysi uudelleen antiikin rikkaan filosofian,
joka ei rajoittunut Aristoteleen sinänsä ansiokkaaseen ajatteluun, joka nyt oli
alistettu palvelemaan teologiaa Tuomas Akvinolaisen hengessä.
Teologian
palkkapiika, ancilla theologiae joutui nyt ongelmiin yrittäessään
vastata Demokritoksen ja Lucretiuksen materialismiin. Epikurolaisuus nosti päätään
ja kirkon piirissä ymmärrettiin, että maailmanselityksen monopoli oli vaarassa.
Mutta, kuten
sanottiin, extra ecclesiam nulla spes salutis -pyhän kirkon ulkopuolella
ei ollut toivoakaan pelastuksesta. Nykyihmiselle asian ankaruus saattaa
valjeta, kun sanotaan, että kirkon ja sen opetuksen arvovallan kieltäminen oli
yhtä suuri synti ja rikos (myös maallisen vallan lakikirjoissa) kuin sitten myöhemmin
Neuvostoliiton kommunistisen puolueen maailmanhistoriallisen roolin ja
ehdottoman arvovallan kieltäminen.
Martti Luther ja
Jean Calvin monien muiden tapaan kielsivät kuitenkin kirkon auktoriteetin,
mutta eivät silti olleet suuria sananvapauden apostoleita. Sarsila pitää heitä
Savonarolan tapaisina keskiaikaisina hahmoina, joiden ero antiikista
ammentaviin renessanssin filosofeihin nähden oli olennainen.
Uskonpuhdistajien
tapauksessa oleellisinta oli kirkon arvovallan kieltäminen ja sen korvaaminen
toisilla auktoriteeteilla. Erityisesti Calvinin suvaitsemattomuus oli
legendaarista.
Kussakin maassa
oli omat instituutionsa väärinajattelevien rankaisemiseksi ja panemiseksi
ruotuun. Italiassa ajatuksenvapauden marttyyrejä oli erityisen paljon ja
Espanjan inkvisition uutteruus on tunnettua. Englanti ja Ranska olivat sen
sijaan jo ennen valistuksen aikaa kohtuullisempia otteissaan.
Lucilio (Giulio
Cesare) Vanini oli muuan sananvapauden marttyyri, joka joutui maallisen
oikeuden, Toulousen parlamentin kynsiin, tuomittiin, kuoli ja tuhkattiin vuonna
1619.
Vanini oli kierrellyt
ympäri Eurooppaa ja saanut kaikkialla osakseen vainoa kirjoituksillaan, joissa
hän kyllä esiintyi uskovaisena kristittynä, mutta joihin hän salakuljetti
uskonnon kritiikkiä. Se ei jäänyt valppailta oikeaoppisuuden vartijoilta
huomaamatta.
Vaninin suurin
synti näyttää olleen, että hän kiisti sen ajatuksen, että retoriikassa olisi
ikuisia ja kumoamattomia totuuksia. Sen sijaan oli olemassa vain enemmän tai
vähemmän päteviä dialektisia argumentteja ja argumentit ovat vain mielipiteitä
tai parhaimmassa tapauksessa todennäköisyyksiä, mutta eivät enempää. Teologiakin
oli siis vain kokoelma epämääräisiä ja ristiriitaisia näkemyksiä.
Aristoteles ja
Pyhä Tuomas Akvinolainen olivat kirjoituksissaan eri mieltä ja kirkko sitten
niiden mukana. Maallinen oikeus sai töitä.
Puuttumatta
enemmälti siihen, mitä sanottiin puolesta ja vastaan, katsokaamme tässä vain,
millainen tuomio oli ja miten siihen voidaan ja on syytä suhtautua.
Syntinen ja
rikollinen todettiin syylliseksi ateismiin, rienauksiin ja pyhäinhäväistyksiin.
Pyöveli ripusti hänen kaulaansa kyltin, jossa luki Ateisti ja Jumalan nimen
häpäisijä. Hänet vietiin Pyhän Tapanin katedraalikirkon eteen, jossa hänen tuli
polvistua pää ja jalat paljaina, pitäen kädessään kynttilää ja pyytää anteeksi
Jumalalta, kuninkaalta ja oikeudelta mainittuja rikoksiaan.
Sen jälkeen hänet
tuli viedä mestauspaikalle, johon oli pystytetty rovio ja sitoa paaluun. Siellä
pyövelin tuli irrottaa hänen kielensä ja kuristaa hänet, minkä jälkeen ruumis
poltettiin ja tuhka siroteltiin kaikkiin neljään ilmansuuntaan. Tässä siis
osoitettiin armeliaisuutta, jota ei monelle muulle suotu: ruumis poltettiin
vasta kuristamisen jälkeen.
Haluten
noudattaa antiikin jalojen filosofien jälkiä Vanini pyrki kuolemaan ilolla ja
kieltäytyi uskonnollisesta katumuksesta ja krusifiksin suutelusta sekä viimeisestä
voitelusta. Kielen leikkaaminen oli ajan virallisen jargonin mukaan hurskauden
ja rakkauden akti, mutta niin tuskallinen, että onneton uhri ei voinut olla
surkeasti huutamatta.
Näin murhattiin
33-vuotias mies hurskaiden ääliöiden toimesta, jotka olivat itse asiassa
apinoita ihmishahmossa, ei kirjoittaja malta olla kommentoimatta.
Vai olivatko
Vaninin murhaajat itse asiassa hurskaita uskovia, jotka omantuntonsa
pakottamina tekivät vain sen, minkä katsoivat velvollisuudekseen, kenties jopa
suuresti kärsien velvollisuudestaan olla oikeuden toimeenpanijoina?
Oswald Spengler
on esittänyt näistä uskonnollisista vainoista tuon suuntaisia käsityksiä, mutta
Sarsilaa ne eivät tunnu vakuuttavan.
Entä miten olivat
asiat Neuvostoliitosa ja muissa vastaavissa diktatuurimaissa? Neuvostoliitossa nostettiin
pääpyöveli, Feliks Džerzinskin hahmo suorastaan pyhimyksen asemaan: hänellähän
oli palava sydän, kirkkaat aivot ja puhtaat kädet (ei lahjuksia). Tämän tradition
nykyisen jatkajan FSB:n toimihenkilöitä on aivan hiljattain nimitetty aikamme
aatelistoksi.
Ja kuuluisana
vuonna 1937 nostettiin verenhimoinen kääpiö Nkolai Ježov
jokaisen neuvostokansalaisen esikuvaksi. Hänellä ei sana koskaan eronnut
teosta, sanottiin, assosioiden uuden ajan pyöveli Iivana Julman ajoilta
periytyvään slovo i delo -traditioon, jolla tarkoitettiin
ilmiantovelvollisuutta.
Sivumennen sanoen,
törmäsin juuri siihen, miten venäläinen ylimys Platon Ivanovitš
Musin-Puškin
oli keisarinna Anna Ioannovnan aikana vuonna 1740 tuomittu tällaisen slovo i
delo-kantelun perusteella menettämään kielensä (tuomiossa puhuttiin kielen
repimisestä irti) ja karkotettavaksi Solovetskin luostariin.
Jo hyvin pian huomattiin,
että ilmianto oli ollut perätön ja Musin-Puškin sai muuttaa Moskovaan,
jossa hän kielettömänä eli vielä pari vuotta… Hänen poikansa sai sittemmin
kunnian komentaa venäläisiä joukkoja Suomen rintamalla Kustaa III:n sodassa vv.
1788-1790. Sukuhan liittyy muutenkin Suomen historiaan.
Mutta
palatkaamme Sarsilan kirjan aihepiiriin. Luulen, että jo tämä esille nostettu
detalji kertoo, että kirjassa käsitellään aiheita, jotka ovat vuosituhannesta
toiseen tärkeitä ja jopa olennaisia. Meidän aikanamme sensuuri ja väärien
mielipiteiden vainoaminen on saanut avukseen järkeä, tahtoa ja omaatuntoa vailla
olevan tekoälyn, jolle likainen työ on usein voitu delegoida. Hyödyttömät
idiootit ovat nousseet joukolla vaatimaan sananvastuuta ja uudet
oikeaoppisuudet kasvavat yhä kivettyneemmiksi uskonnoiksi.
En tiedä, aikooko
Sarsila jatkaa teostaan nykypäivään saakka, aineistoa ei ainakaan puuttuisi.
Se, mitä ihmiskunta oin tällä alalla jo saanut aikaan, on ehdottomasti tutustumisen
arvoista.
Kyse ei ole
simppelistä asiasta, päinvastoin, se on aihepiiri, jonka käsittelyssä otetaan miehestä
mittaa. Luulen, että olemme menossa kohti sellaista tulevaisuutta, jossa tämän
kaltaiset kirjat ovat kultaakin kalliimpia käyttääkseni tällaista tuoretta ilmausta.
”…Uskonpuhdistajien tapauksessa oleellisinta oli kirkon arvovallan kieltäminen ja sen korvaaminen toisilla auktoriteeteilla…”
VastaaPoistaAika ytimeen lausuttu. Eihän uskontoa ”puhdistettu”, siis raapattu uskonnosta pois toisarvoista roskaa. Oleellista oli nimenomaan kirkon vallan kieltäminen, vallan siirtäminen kirkolta valtakunnan hallitsijalle.
”…Meidän aikanamme sensuuri ja väärien mielipiteiden vainoaminen on saanut avukseen järkeä, tahtoa ja omaatuntoa vailla olevan tekoälyn…”
Kunpa olisikin! Mutta tekoälyn sijasta meillä on käytössä vanhakantainen kunnon propaganda, jonka ytimessä ja toiminnassa oleellisinta on se, mitä tietoa meillä – yksilöillä – on käytettävissä. Kurkatkaapa Suomen tiedotusvälineitä ja verratkaapa siitä laajasti muun maailman käsityksiin ja arviointiin.
Jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen, että Luther vaati kirkkoa pitämään raamattua ylimpänä auktoriteettinä?
Poista"Uskonpuhdistus" toki muuttui ilmeisesti melkein heti valtapolitiikan välineeksi mainitulla tavalla.
”…Jotenkin olen jäänyt siihen käsitykseen, että Luther vaati kirkkoa pitämään raamattua ylimpänä auktoriteettinä?...”
PoistaOnko tämä kiistetty? Luther kiisti kirkon – paavin – arvovallan. Lutherhan sanoi jotenkin niin, että hän on sidottu omaantuntoonsa ja Jumalan sanaan.
Jokaisen ihmisen tuli siis – aavistuksen karrikoiden – itse selvittää universumin synty, olemus ja jumaluus. Melkoinen vaatimus!
"Vai olivatko Vaninin murhaajat itse asiassa hurskaita uskovia, jotka omantuntonsa pakottamina tekivät vain sen, minkä katsoivat velvollisuudekseen, kenties jopa suuresti kärsien velvollisuudestaan olla oikeuden toimeenpanijoina?"
VastaaPoistaTodennäköisesti. Toimitaan siinä uskossa tai luulossa joka on suotu.
Hyvin harvalla on taipumusta siihen että tietoisesti haluaisi kiduttaa muita, saaden nautintoa toisten kärsimyksestä. Puhutaan oikeasti yksittäistapauksissa.
Vaikka yhteiskuntaolot muuttuisivat ympärillä (yleensä taloudella tuppannut olemaan vaikute nyky-yhteiskunnissa näihin ajattelumuutoksiin) niin ei ihmiset siltikään lähde toteuttamaan kaistapäisimpiä ideoitaan isommassa mitassa.
Lähtökohdin oikeusvaltiossa oikeus tuomitsee lain rikoksen ja hän menettää vapautensa joksikin aikaa. Huomattavasti parempi kuin kielen katkonta tai hammas hampaasta.
Kun taas joillekkin se vankeinhoitolaitoskin näyttäytyy isona pahana mörkönä. Lähinnä ettei se ole paikka mihin tulisi pyrkiä, mutta sielä on valtaosa tehnyt jotain kärsii tuomionsa jonka jälkeen he ovat vapaita, eikä yhteiskunnan tulisi heitä enään sen jälkeen tuomita. Helpommin sanottu kuin tehty. Ihmisten ymmärrys näistä asioista on aina omiaan. Joku joskus tehnyt jotain, vaan tekikö hän minulle? Miksi siis tuomitsen?
Täydennys kommenttiin 11.34, käytettävissä olevat tietomme:
VastaaPoistaYksisilmäinen katsanto Ukrainan tilanteeseen peittää meiltä kokonaiskuvan, jonka oleellinen osa on Kiina ja Kiinan ja Venäjän yhteys. Ja Euroopan ja EU:n toiminta näissä puitteissa.
EU Foreign Policy Chief Borrell Josep Borrell:
“That’s why I call on European navies to patrol the Taiwan Strait to show Europe’s commitment to freedom of navigation in this absolutely crucial area”.
Uskonto on ooppiumia kansalle.
VastaaPoistaTodella mielenkiintoisia ovat kirjat ja niiden arviointi on erinomainen. Tulee väkisin mieleen Jukka Korpelan hiljan ilmestynyt kirja Muinais-Venäjän myytti. Kiovan Rus, Ukraina ja vanhan Venäjän historia. Gaudeamus. 318 s. Siinä oivasti kuvataan miksi Venäjä on täysin erilainen kuin läntisempi Eurooppa. Otetaan vaikkapa seuraava lainaus:
VastaaPoista"Lännessä taas 1000-luvun jälkeen alkoi vähitellen saada jalansijaa uusi ajattelutapa, joka perustui sille, että kaikki tieto eli totuus on järjellä (ratio) ymmärrettävissä. Vähitellen muodostuneen rationalistisen, skolastisen filosofian puitteissa lopulta Jumalakin oli 1200-luvulla alistettu järjen vaatimukselle, toisin kuin idässä, jossa viisautta tavoiteltiin yhä enemmän sisäisen ja ulkoisen kilvoitteluelämän ja meditaation avulla.
Tämä johti lännessä luonnontieteellisen tiedon kasvuun, tieteen vallankumoukseen ja lopulta uudella ajalla matemaattisesti mitattavan tiedon yksinvaltaan. Kehityksessä mystiikka syrjäytyi tieteestä ja tiedosta jo myöhäiskeskiajalla. Tämä skolastiikan vaikutus ei ulottunut itään, jonne ei muodostunut itsenäistä yliopistolaitosta eikä vallasta ja uskonnosta erillään olevaa oppineisuutta. Idässä jatkettiin opetusta luostareissa ja moskeijoiden madrassoissa."
Näinhän sitä on aina sanottu.
PoistaPari sanaa puun takaa.
PoistaVastaan nimimerkille Oscari (23. huhtikuuta 2023 klo 14.41).
En pidä sanasta "mystiikka" enkä juuri koskaan käytä sitä, mutta jos sitä haluaa käyttää, niin silloin sopii ihmetellä tiedon alkuperää, joka ei ole järjen ulottuvissa. Siinä on sitä mystiikkaa.
Mikä on tiedon alkuperä? Järki ei tiedä sitä.
M
"Vai olivatko Vaninin murhaajat itse asiassa hurskaita uskovia, jotka omantuntonsa pakottamina tekivät vain sen, minkä katsoivat velvollisuudekseen, kenties jopa suuresti kärsien velvollisuudestaan olla oikeuden toimeenpanijoina?"
VastaaPoistaHyvä kuvaus tuollaisesta hahmosta on Waltarin Mikael Karvajalan inkvisiittori isä Angelo, joka oli lapsena niin herkkä, ettei kestänyt pikkulintujenkaan kärsimystä. Sitten elämä ja työ kovettivat...
Toisaalta jos vilpittömästi uskoo, että väärin uskovat joutuvat ikuiseen piinaan helvettiin, tuollainen menettely on tietyllä tavalla loogista. Ja olisihan elämä tietyllä tasolla helppoa ja mutkatonta, jos olisi yksi ja ainoa Totuus, jonka kyseenalaistamista ei sallittaisi.
Onhan se niinkin, mutta todellisuus on usein harmaampaa kuin teoria. Himmler kävi katsomassa teloitusta ja joutui pakokauhun valtaan, mutta vakuutteli SS-miehille, että saksalaiset ovat kyllä kansa, joka pystyy tekemään tuon välttämättömän puhdistustyön moraalisia vaurioita kärsimättä.
PoistaLuultavasti kognitiivinen dissonanssi pakotti pyövelit erityisen kiivaasti uskomaan palvelemaansa asiaan.
”Luultavasti kognitiivinen dissonanssi pakotti pyövelit erityisen kiivaasti uskomaan palvelemaansa asiaan.”
PoistaIivana Julma tuhotutti koko venäläisen ylimystön yhden ruhtinassuvun avulla. Vain ruhtinas pääsee toisen ruhtinaan luo. Tämä erikoisoperaatio ei kestänyt kovinkaan kauan, mutta sitten tappajatkin tapettiin. Näin ollen kognitiivinen dissonanssi puuttui ja kaikki olivat keisarin orjia, lopultakin. Kuten venäläinen sananlasku väittää: ”I kontsy v vodu”, mikä merkinnee, että narun molemmat päät ovat lopultakin veden pohjassa.
Putinismi piti huolen siitä, että ns. kognitiivinen dissonanssi puuttuisi myös nykyisessä erikoisoperaatiossa: noin viisi miljoonaa karkasi tai savustettiin pois. Varmaankin valtaosa Venäjän rahvaasta nauttii vain TV:stä ja vodkasta.
Ei mitään uutta auringon alla, koska ihminen munaskuineen ja pelkoineen on sama. Tekoälykään ei asiaa paranna, koska sekin on opetettu valehtelemaan. Kirkon dogmien sijaan on tullut vielä ääliömäisemmät tieteeseen uskovat, koska tieteellinen faktahan perustuu väitteelle, jota on yritetty kumota, mutta ei vielä onnistuttu, Ehkä se tapahtuu sitten ensi viikolla.
VastaaPoistaPari sanaa puun takaa.
VastaaPoistaUskon ja järjen kamppailusta, vastakkaisuudesta ja vihollisuudesta voi aidosti ja tietäen kirjoittaa vain se, jolla on molemmat. Koska kaikilla on vain toinen, mutta ani harvoilla on molemmat, niin sen, joka omistaa vain toisen, ei kannata kirjoittaa uskosta, sillä silloin tämä ei kirjoita kokemuksesta vaan oletuksesta.
M
Jos uskoo, niin uskooko sitten samoin kuin amerikkalainen, britti, ortodoksi tai katolilainen? Jos taas ottaa järjen eikä usko kuin katolilainen tai amerikkalainen missä taas talous ratkaisisi kaiken niin onko vääräoppinen? Teoriassa heidän näkemyksensä mukaan. Uustomismi ole uutta kuin sana uus, sama tosin uusliberalismissa, joka tahdotaan linkittää vapaaseen markkinatalouteen liberaaliajatteluna.
PoistaJärki ja logiikka kun sitten kulkee käsikädessä ja ovat aikakauteen sidoksissa.
Kaikilla kyllä on kokemuksia, millaisia ne ovat on taas eri asia.
Asiat voi laittaa vastakkain ja nähdä ne niin, kuten vaikka kapitalismi ja sosialismi. Tai sitten voi oppia muilta ettei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta ihmisten kanssa olisi suotavaa tulla toimeen. Hekin kun tulevat toimeen.
“…vielä ääliömäisemmät tieteeseen uskovat…”
VastaaPoistaEivät järkevät ihmiset tieteeseen USKO. He pitävät tieteen esittämiä seikkoja parhaina selityksinä tähän asti, ja hyväksyvät vaihtoehtoiset tieteelliset selitykset mahdollisina, jos asia on epävarma.
On se toisille uskoakin. Lähinnä jos mennään isompaan mittakaavaan ja koulutukseen. Lääkärin toimi tai ydinfysiikka tms. Ei kyseiselle alalle koulutettu henkilö ymmärrä sitä mutta uskoo toiseen tai toisen sanomiseen että asia on näin.
PoistaSitten jos tällainen henkilö kyseenalaistetaan, mikä todennäköisesti ennen pitkää jossain kohtaa elämää tapahtuu, pitänee osata argumentoida näkemys. Eikä kyseenalaistamista kannatane ottaa henkilökohtaisesti. Lääkärikin neuvoo/auttaa, mutta on potilaan oma valinta noudattaa tai olla noudattamatta neuvoja.
Room. kat. kirkon Enkeliopettaja Tuomas Akvinolainen oli häiriintynyt henkilö. Mm. kannatti toisinajattelevien murhaamista ja lasten pieksämistä. Että tämmösiä pyhimyksiä...
VastaaPoistaIhminen on keskimäärin pelkuri pahimmasta päästä. Ryhmäpaine, joko keksitty tai olemassa oleva saa ihmiset tekemään tai uskomaan ihan mitä tahansa. Ilmastonmuutosta ja luontokatoa pukkaa joka tuutista niin että alkaa hiljaistakin miestäkin vit....maan.
VastaaPoistaOnhan se tietenkin niin, että ken Venäjällä Putleria uskaltaa arvostella, päätään lyhyempänä kulkee, ja sitä kautta joo-miehiä piisaa. Samahan on tietenkin vaikka Suomessa, ken uskaltaa ihmisen vaikutusta ilmastonmuutokseen epäillä, hänestä tulee epähenkilö hyvinkin pian!
Samahan se on tuon hullun wokettamisen kanssa, kuinka kansakunnat suistuvat mielipuolten vietäviksi. Näyttää siltä, että kuka vain keksiikin mielipuolisimman teon tai ajatuksen sillä saralla, häntä hehkutetaan lähes messiaana! Eipä näytä hääviltä tulevaisuutemme, jos ei menneisyytemmekään?
"Kussakin maassa oli omat instituutionsa väärinajattelevien rankaisemiseksi ja panemiseksi ruotuun. Italiassa ajatuksenvapauden marttyyrejä oli erityisen paljon ja Espanjan inkvisition uutteruus on tunnettua. Englanti ja Ranska olivat sen sijaan jo ennen valistuksen aikaa kohtuullisempia otteissaan."
VastaaPoistaTämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Espanjan inkvistion jokainen kuulustelu ja tuomio on kirjoissa ja kansissa ja historiantutkimuksen mukaan se luovutti vähemmän ihmisiä tuomittavaksi koko historiansa aikana, kuin pelkästään Elisabeth I:n aikana teilattiin ihmisiä Englannissa. Puhumattakaan nyt valistuksen riemuvoitosta, eli Ranskan vallankumouksesta.