Jäähyväiset globalismille
Niin se maailma muuttuu. Vielä
kymmenkunta vuotta sitten kaikki viisaus voitiin kiteyttää siihen
periaatteeseen, ettei julkinen valta saa tehdä mitään: laissez faire, laissez
passer, kuten se varmemmaksi vakuudeksi vielä voitiin ilmaista oppineesti,
ellei muuten mennyt perille.
Ajat ovat nyt toiset. Tammi-helmikuun
Foreign Affairs on täynnänsä kirjoituksia, jotka kertovat suunnan kääntyneen.
Hillitsemätön globalisaatio vei monia maita ja siinä luvussa myös USA:n
vaikeuksiin jo tuolloin, kymmenisen vuotta sitten, mutta silloin oli
hyväksyttyä vain todeta, että ainahan niitä lastuja lentelee. Trumpin kolistelu
posliinikaupassa oli vain ja ainoastaan typeryyden osoitus, sikäli kuin se ei
ollut rikollista.
Venäjä, suuren, kunnioitetun ja
rakastetun johtajansa johdolla päätti sitten viime vuonna lopulta toimia
detonaattorina, joka laukaisee maailmantalouden latingit kerralla ja vie
ihmiskunnan uuteen aikakauteen, jossa Venäjän kaltaiset maat ovat kukkoina
tunkiolla. Aluksi siis tarvittiin tuo tunkio.
Siellä ne nyt rämpivät suossaan,
mutta eipä sekään hölmöily vailla vaikutusta ole tässä maailmassa. Venäjä ei
ole koskaan niin vahva kuin pelätään, mutta ei se myöskään ole koskaan niin
heikko kuin toivotaan. Se on lähes autarkkinen maa, jolla on suuret
sisämarkkinat ja suuri reaalitalous, toisin kuin varsin yleisesti kuvitellaan.
Todellisia suuria pelaajia ovat kuitenkin
Kiina ja USA, joiden pelissä mannerlaatat tärisevät. Ja näistä Kiina on se,
joka on vahvoilla, sillä sen rikkaus ei ole vain paperilla tai bitteinä. Nyt ne
kyräilevät toisiaan pahaenteisesti. Se on pahempaa, kuin luulet, otsikoi
The Economist pääkirjoituksensa.
USA:n on nyt pakko yrittää paluuta
jonkinlaiseen protektionismiin, mikä Kiinalle on myrkkyä, vaikka se itse on
rikkonut ns. vapaan kilpailun sääntöjä niin härskisti kuin on kehdannut.
Pakotteita sovelletaan jo.
Näihin on pakko palata myöhemmin,
mutta koska menneiden muisteleminen on aina kiinnostavaa, pistän tähän noin
kahdeksan vuoden takaisen pätkän, joka oli silloin ajankohtainen ja on sitä
tänäkin päivänä:
perjantai 9.
tammikuuta 2015
Impivaara ja tieteellinen maailmankuva
Jeffrey Sachs on henkilö, johon todella
sopii epiteetti huippuekonomisti. Sanahan on kärsinyt melkoisen
inflaation, kun meilläkin on pilvin pimein kaikenlaisia ”huippuja”, joiden
erikoislaadun huomaa lähinnä niiden tuhlaamien resurssien määrässä.
Joka tapauksessa Sachs on henkilö, jonka
neuvot ovat kelvanneet myös huipulla, niin huipulla ettei ylemmäs pääse. Toinen
asia on, miten niitä on noudatettu.
Kansantaloustiedehän muistuttaa
kosmologiaa siinä, että sen suuret tuntijat usein joutuvat sanomaan, etteivät
ymmärrä, mitä siinä tapahtuu, mutta ettei sitä kukaan muukaan ymmärrä.
Nescio, sed fieri
sentio et excrucior
Näinhän runoili jo aikoinaan Catullus,
kun huomasi ettei ymmärrä sydämensä liikkeitä. Joka tapauksessa niin Sachs kuin
Catullus ja me kaikki muut joudumme tässä matoisessa maailmassa elämään
vähäpätöisen ajallisen taipaleemme ja sitten jättämään perinnöksi tuleville
sen, mitä jäljelle jää käytön jälkeen. Vastuu painaa, eikä siitä selviä
viittailemalla spekulatiivisiin teorioihin tai abstrakteihin periaatteisiin.
Todellisuus on konkreettista, konstruoi sitä niin tai näin.
Viime aikoina meillä päin on näkynyt
taipumusta sekoittaa toisiinsa talous ja politiikka. Sen sijaan, että
määriteltäisiin ensin poliittisesti ratkaistavat haluttavat asiat ja niiden
prioriteetit, on menty ilman muuta julistamaan, että meidän täytyy tehdä sitä
tai tätä, koska talous näin vaatii. Niinpä meidän on otettava kaksi miljoonaa
maahanmuuttajaa, avattava rajat ja hyväksyttävä globaalisten voimien esteetön
mellastus omien rajojemme sisällä, koska korkein viisaus vaatii näin.
Koska jokainen normaali ihminen tuntee
tällaista ideaa ja sen nähtävissä olevia seurauksia kohtaan luontaista
vastenmielisyyttä, seuraa siitä että tämän ajatuksen hyväksyminen on sekä
intellektuaalinen että moraalinen urotyö, varmaankin sukua sille, mistä
Nietzsche käytti nimitystä amor fati. Koko tämä evankeliumi tuntuu
arkijärjellä ajatellen myös absurdilta, mutta niinhän oikeakin hyvä sanoma on
raamatun mukaan hullutusta maailman viisaille. Credo quia absurdum!
Niinpä ne, jotka haluavat erottautua
tämän maan impivaaralaisista junteista, voivat tuntea moraalisen urotyön
tyydytystä saattaessaan itsensä uskomaan, että rajat on avattava kaikille; että
globaalien markkinavoimien on tehtävä jumalallinen tehtävänsä suomalaisten
surkeiden yrittäjien tappamiseksi jos niin vaaditaan ja että on hyväksyttävä
niin suuret liikevoitot ja korvaukset johtajille ja osakkeenomistajille kuin
ikinä kehdataan vastaanottaa. Lääke voi olla kitkerä, mutta sen nauttiminen
tuottaa suloisen ja ylentyneen olon.
Ja nyt sitten on tullut joku Sachs, joka
haluaa kiistää kaiken tämän. Helsingin Sanomien mukaan tolkuttomat palkkiot
ovat sairas ilmiö, jonka juuret ovat Yhdysvaltain korruptoituneessa
poliittisessa järjestelmässä. Niillä näet hoidetaan siellä vaalirahoitus eikä
noilla taulukaupoilla, joita meillä on, kiitos valveutuneen mediamme, niin
ankarasti arvosteltu. ”Ja sitä sitten kutsutaan demokratiaksi” Sachs
arvostelee…USA:ta!
Mutta ei siinä kyllin. Sachsin mukaan
meillä pohjoismaissa on maailman parhaiten toimiva yhteiskunta, jota ei pitäisi
hävittää. Tuota, tuota. Niinhän monet tutkimuksetkin sanovat, mutta eikös se
taloustiede vaadi juuri sen hävittämistä? Juntithan ne vaativat etujensa
säilyttämistä ja veroja valtion maksettavaksi.
Mutta se kaikkein kauhein asia on vielä
kertomatta. Hyvinvointivaltion säilyttäminen ei ole mahdollista, ellei siihen
pääsyä rajoiteta. Ja tämän sanoo huippuekonomisti. Eikös sen pitänyt olla juuri
päinvastoin? Eikö meillä todellakaan sitten tarvita niitä kahta miljoonaa
maahanmuuttajaa, vai onko kysymys siitä, että holtittoman maahanmuuton oloissa
saamme vääriä ihmisiä?
Oli miten oli, tämä on märkä rätti
vasten niiden kasvoja, jotka uskovat spekulaatioon ilman evidenssiä ja
toiveajatteluun vastoin kokemusta. Se on kauhea väite siksi, että se osuu
suoraan vasten sitä moraalista ylemmyyttä ja sofistikoitunutta erottautumista,
joka tämän yhteisen maailmamme rajattomuuden suvaitsemisessa on ollut niin
palkitsevaa.
Olivatko juntit sittenkin oikeassa?
Eivätkö he joka tapauksessa halua vääriä asioita? Kun Neuvostoliitto romahti,
menetti koko läntinen älymystö tukijalkansa ja typerykset alkoivat
vahingoniloisina riekkua ja rehvastella sillä, että olivatkin olleet oikeassa.
Tilanne oli kiusallinen ja siihen oli pakko vastata klassisella
repliikillä You were wrong to be right!
Tämä on paradoksi, josta ehkä voidaan löytää järjen
hiven, mutta tässä ei ole paikka sen etsimiselle.
Juntit ja intellektuellit. Olen juntti, koska ihan helposti ja selkeästi älysin tuon jutun jo heti 2015 tapahtumien alettua näkyä lähellä ja kaukana. Myös kaikki viime vuodet ja viime päivätkin olen ollut ihan juntti. Ikävää, olisin niin halunnut olla intellektuelli.
VastaaPoistaJumalavit, jos tämä luku- ja kirjoitustaidottomien ja rikollisuuteen taipuvaisten mölisijöiden maahanmuutto kuvastaa intellektuellien korkeimpia älyllisiä saavutuksia, niin enpä todellakaan halua identifioitua siihen poppooseen.
VastaaPoistaMeillä näitä mölisijöitä riittää näemmä omasta takaa ihan riesaksi asti.
PoistaGlobalisaatio siinä tuotannollis-vaihdannallisena lyhytnäköisenä ryöstöviljelynä, jona se nyt toteutui oli kohtalokas historiallinen virhe. Näkyvin seuraus oli Kiinan ylinopea nousu maailman hegemoniksi. Tämä kylmänsodan jälkeisen kauden vapauksien nimissä toteutettu paljolti liiketaloudelliisin ja ideologisin perustein toteutettu "maailma ilman rajoja" -malli unohti ja torjui kaukonäköisyyden ja tavallisen kansalaisen intressit. Kerman kuorintaa ja konglomeraattien ja rahavallan paisutusta tyynni. - Eksistentiaalisissa virheissä pahinta taitaa olla se, että kun yksipuolisesti vikaan johtava suunta valitaan ja sitä toteutetaan 20-30 vuotta, kestää ainakin tuplasti aikaa korjata se, koska - kuten Tuuli Koivu ja Juha Jokela aamulla (YLE tv1) totesivat: monimutkainen tuotannollis-liiketaloudellinen keskinäisriippuvuus on niin monimutkainen systeemi, että sen purkaminen ei ole mahdollista ja osittainenkin valikoiva purku kestää 10-20 vuotta. - Aika, jolloin entusiasistit vannoivat keskinäisriippuvuuden nimiin, sen etuja yksipuolisesti korostaen, on päättynyt. Elämme nopeutetussa jaksossa globalismin 2.o -aikaa.
VastaaPoistaOn todella mielenkiintoista olla näín netin aikana ikivanha, koska saa istua aitiopaikalla ja katsoa nuorempiensa typerehtimistä. Ja sitähän piisaa. Luultavimmin typeryyden määrä on aina ollut vakio, mutta netin ansiosta sen näkyvyys on suurempaa kuin koskaan.
VastaaPoistaMe ikivanhat tiedämme, että otappa mikä aate tai uskonto tahansa niin liika intoilu sen kanssa johtaa aina päin prinkkalaa. Neukkula on malliesimerkki ja Kiina seuraa ajallaan perässä, Amerikka kiemurtelee wokeisminsa kanssa, niin kuin kuin Suoni ja Eurooppakin. Lännen pelastus on, ettei täällä vielä ainakaan ole eliminoitu toisinajattelijoita. Pari vuotta sitten olimme jo aika lähelllä, mutta nyt kun jälleen opimme, että toisinajattelun häviäminen on ajattelun häviämistä, niin meillä toiveita.
Vihavaisen vuoden 2015 blogissa mainittu Sachs on yhä aktiivinen ja esittää Ukrainan sodasta vähän erilaisen kuvan: hänen mukaansa, esimerkiksi, helmikuussa vietettiin sodan yhdeksänvuotispäivää, ei yksivuotispäivää.
VastaaPoistaAsiaa käsiteltiin laajasti New Yorkerissa: https://www.newyorker.com/news/q-and-a/jeffrey-sachss-great-power-politics
Samat asiat löytää Sachsin kotisivuilta. Em. kaltaiset näkemykset näyttävät tuoneen Sachsin maineeseen hiukan säröjä.
Lehtijuttu sinänsä osoittaa, että Yhdysvalloissa yhä on arvostettuja foorumeita joilla poikkeavat näkemykset ainakin hetkeksi saavat näkyvyyttä.
Täältä katsoen tuo tuntuu vallan merkilliseltä.
Fiksuilla on sosiaalinen omatunto - kuten esim Georg C Ehrnroothilla (kummisetä itse sotamarsalkka) niin oikeistoperustuslaillinen kuin olikin.
VastaaPoistaTulkitsen että köyhyys ei poistu siirtolaisuudella eikä toisaalta kansantulo kohene - mutta en tarkemmin tunne JSn kirjoituksia.
Teoreettisesti teollistuneessa yhteiskunnassa ei pitäisi olla köyhiä. Kun taas meillä on arvoyhteiskunta, niin mitkä nuo arvot on? Käytännöllisesti katsoen ne tulee kulttuurista ja tällöin sukupuolella on jonkin verran merkitystä.
PoistaOnhan nuo yleispätevät arvot suojata naisia, lapsia ja vammaisia. Ei mitään puhetta miehistä tai uskonnosta.
Arvot on kiva mutta taloudennäkökannalta, raha mittana ei vain toimi kulttuurin arvojen mittaajana, eteenkään kun eletään markkinointikulttuurissa joka on muuta kuin 50-luvun suomalainenkulttuuri, tai uskontoon perustuva kulttuuri, josta voi saada sen körttiläiskristillisyys käsitteen.
Lopaalisuus on satuva. Maa on litteä. MOT.
VastaaPoistaTämänvuotisia älypuhelimia pyörittävässä mikrosirussa on 15 miljardia transistoria. Kuinka moni tehdas sellaisia osaa tehdä?
VastaaPoistaEi ole muuta taloutta kuin maailmantalous, mutta kun ei ole muuta talouspoliittista päättäjää kuin kansallisvaltio... Ehdottaisin tässä tilanteessa Santeri Alkion tavoin Euroopan Yhdysvaltoja.
Voisi sitten pitää Monnetin näkemystä profetaalisena. Kansallisvaltiot tulee talouden kautta vetää yhteistyöhön. Lähtökohdin näkemyksessä käsittääkseni oli jotta ei syntyisi kolmatta maailmansotaa. (Vuosikymmeniä sodat on olleet jossain toisaalla ja pakolaisia sekä "pakolaisia" Suomeenkin saapunut, miksi tuo olisi ongelmallista nyt?)
PoistaOngelmansa siinä kun joku valtio on rakentanut toimivat kauppasuhteet johonkin toisaalle ja se romutetaan, saati kun siirtolaisuutta on puolin ja toisin uskonnolliset näköalat vaihtelee, jolloin taas nationalismia pidetään ongelmallisena. Sehän on ylipäätään luonnollista, verrattuna uskonnollisiin liikkeisiin jotka ovat globaaleja ilmiöitä.
Ilman muuta Monnet'n Alger'n puhe vuonna 1943 oli profeetallinen, eikä sille keskinäisriippuvuudelle vaihtoehtoa ole. Luonnonvarojen käytössä on tietenkin tehty osin peruuttamattomia virheitä, mutta kyllä Eurooppa tästä selviää, jos ei kuoleman pelossa tee itsemurhaa.
PoistaLisätään nyt vielä, että Monnet'n profeetallisesti hahmottelemaan yhtenäiseen Eurooppaan eivät kuuluneet Britannia ja Venäjä, kuten eivät nyt kuulukaan. Rohkea ajatus Algeriassa vuonna 1943, kun Ranska oli vielä vapauttamatta.
PoistaKyllä Suomeen mahtuisivat kaikki maailman oikeat pakolaiset, joita lienee 100 miljoonaa. Saman kokoisessa Japanissa on paljon enemmän väkeä. Niin, ja Japanin pita-alasta 60% on asumiseen kelpaamatonta vuoristoa. Silti se on omavarainen riisintuottaja. Pulmana on se, kuka rahoittaa tällaisen autuaan "bisneksen", jossa pakolaiset saavat ilmaiseksi hyvitystä kärsimyksistään. Kolehti kaikilta YK:n mailta ei riitä van 100 % rahoitus vähintään. Japanissa eletään 3 x BKT- velkataakan kanssa, mutta ei ulkomaisen, vaan kotimaasta lainataan. Se on kuin muinoin Suomessa, kun valtiota rahoitettiin arvopapereilla. Olivat kai eräänlaisia bondeja. Japani otti Syyrian pakolaisia muistaakseni 8. He olivat tohtorikoulutettavia!
VastaaPoista"He olivat tohtorikoulutettavia!"
VastaaPoistaTuo nimitys on käsittääkseni vanhentunut, ja mikä pahinta, "pejoratiivinen". Pitää sanoa: väitöskirjatutkija. (Ilmeisesti henkilö joka tutkii väitöskirjaa?)
Aamu pari sitten radiossakin, ja taisi olla myös tv:ssä, eräskin (tykkitieteen?) väitöskirjatutkijatytteli esitteli turvallisuuspoliittisia näköaloja analyyseissaan. Ja niin komeasti ja tyylikkäästi pisti aina väliin "juurikin", "juurikin". Juurikin.
Aikionaan olin Suomen akatemian rahoittamassa tutkijaryhmässä, joa tutki "todellisuuden käsityksen muutosta länsimaissa".. Siinä ohessa tuli väitöskirjakin tehtyä. Nykyinen arkkipiispa Tapio Luoma väitteli ensiksi, sitten minä jne...Ruotsin nykyinen arkkipiispakin oli samassa porukassa. Kahdessa kansainvälisessä kolloviossa esiteltiin työn tuloksia. Jälkimmäisen keyluennoitsijana olin (syksy 2003). Paneelikeskusteltiin Tuomo Suntolan ja Raimo Lehden kanssa. Molempien kollokvioitten sato on julkaistu.
Poista"vie ihmiskunnan uuteen aikakauteen, jossa Venäjän kaltaiset maat ovat kukkoina tunkiolla. Aluksi siis tarvittiin tuo tunkio."
VastaaPoistaAlku on ainakin ollut lupaava: tunkio on todellakin syntynyt.
"Eikö meillä todellakaan sitten tarvita niitä kahta miljoonaa maahanmuuttajaa, vai onko kysymys siitä, että holtittoman maahanmuuton oloissa saamme vääriä ihmisiä?"
VastaaPoistaNythän tämä keskustelu taas ihan oikeasti käydään seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana uutta hallituspohjaa ja -ohjelmaa sorvatessa. Saas tehdä miten käy...
(Ehkä vastaus kysymseen on jälkimmäinen, mutta minkä sille voi: pienenä, syrjäisenä ja sisäänlämpiämänä maana saamme "jämät".)
Toisaalta onko tässä mitään ongelmaa, jos toimitaan valtion lakien mukaan?
PoistaSiirtolaispolitiikassa on myös puolensa. Eri valtioiden tuloerot vaikuttaa siihen omalla tavallaan. Jos katsotaan thaimaalaisten marjanpoimintaa, on tuo heille ollut tuottoisaa ja suomalaiset ovat saaneet marjoja kauppoihin.
Suomenruotsalaiset kasvihuoneeseensa poimijat jne. Miksi tämä olisi ongelmallista, jos toimitaan lakien mukaan?
Onko sulla jossakin somaleja tai arabeja kasvihuonetöissä tai niitä marjoja poimimassa? Aloita miettiminen tästä. Että mitä kummaa?
PoistaRasistiko sinussa on kiinnostunut juuri noista ryhmistä?
PoistaLähtökohdin en ole nähnyt somaleja tai arabeja marjanpominnassa. Kerran näin kolme muslimia (tienne mistä päin kun en mennyt juttelemaan, jotenkin oletin etteivät varmaan suomea taida, eivätkä niin kiinnostaneet) mansikkamaalla. Lähinnä pohdin kuinka tuo poiminta luonnistuu kaavuissa? Muttei rouvat kovin kauaa sielä viihtyneet. Jonkin verran arabeja taas nähnyt pitsanpaistajina ja joihinkin yksilöihin törmännyt leipomoalalla, sekä raksa-alalla. Kyse on kyllä sitten ollut yksilöistä.
PoistaLähinnä suomalaisen näkövinkkelistä siirtolaisuudessa venäläinen, ruotsalainen, thaimaalainen, arabi, somali, englantilainen on siirtolainen.
Mitä henkilö Suomessa touhuaa ei ole minun asiani, lakien mukaanhan täällä toimitaan. Kun henkilö tekee jotain väärin niin silloinhan henkilö tuomitaan ei ennakolta.
Toisekseen, itse ole ketään tänne pyytänyt. Jostain ihmeellisestä syystä väki vain tykkää elellä Suomessa ja osa samalla haukkua sitä rasistiseksi. Eipä tuossa nimittelystä uutta ole. Osa ei kestäne pettymyksiä ja kuvittelee saavansa tahtonsa läpi nimittelyllä. Hyvin lapsenomaista käytöstä.
Hyvin lapsenomaista käytöstä sinulta, kun jäät rysän päältä kiinni niin ryhdyt kovasti selittelemään.
Poista”Kun Neuvostoliitto romahti, menetti koko läntinen älymystö tukijalkansa”
VastaaPoistaTämä väite, että muka koko läntinen älymystö päästi vetelät pöksyynsä Neuvostoliiton romahduksen takia, ei voi pitää paikkansa. Syitä tähän on suuri määrä.
1. Neuvostoliiton romahdus edusti ns. kommunismin romahdusta, eli ns. kommunismi Moskovassa/Kremlissä päästi vetelät pöksyynsä ja siinä kaikki.
2. Ns. kommunismi pysyi hengissä Neuvostoliiton romahduksen jälkeen ainoastaan Kuubassa tietyistä neukkusyistä.
3. Vladimir Iljitsh Lenin tiesi vuonna 1913 ennustaa, että Maailmansota alkaa hyvin kohta. Se olikin ”dominoilmiö”. Serbialainen narkomaanipoika ampui kuoliaaksi kuuluisan prinssin ja sotadomino alkoi.
4. Vladimir Iljitsh Leninin myötä alkoi Neuvostoliiton mahdin kasvu. Ensimmäisen maailmansodan hävinnyt Saksa sai Neuvostoliitossa lämpimät/kuumat halaukset. Sotilaallinen yhteistyö kukoisti.
5. Hitlerin Saksa oli aseellisesti paljon voimakkaampi kuin Neuvostoliitto. Moskova/Kreml pelastuivat/jäivät henkiin Toisessa maailmansodassa ainoastaan USA:n totaalisen avun, Lendin avulla.
6. Stalin oli näin Toisen maailmansodan voittajia ja määräämässä myös maailman järjestystä.
7. Stalinilainen maailmanjärjestys luhistui Neuvostoliiton romahduksen myötä ja syitä siihen on vaikka kuika suuri määrä. Jne., jne.
8. Kun Neuvostoliitto romahti, menetti koko läntinen kommunistinen älymystö tukijalkansa.