maanantai 24. huhtikuuta 2023

Sivistyksen soihtu

 

Kansankynttilöitä

 

Ulla-Lena Lundberg, Liekinkantajat. Suomentanut Leena Vallisaari. Teos&Förlaget 2022, 394 s.

 

Tämä romaani on kirjoitettu Espoossa sijainneen Finnsin kansanopiston ympärille ja noudattelee ilmeisen uskollisesti sen vaiheita. Siinä esiintyy aikakauden todellisia henkilöitä Edvard Westermarckista Arvid Mörneen ja siinä näyttää olevan pyrkimystä historialliseen uskottavuuteen. Tuskin se kovin huonosti siinä onnistuukaan.

Tarina alkaa muutaman vöyriläistytön matkasta kävellen Helsinkiin työnhakuun Vaasan vuoden 1852 palon jälkeen. Siinä kuvataan niitä tavallisia seikkailuita, joita tuollaisella matkalla voi odottaa aikana, jolloin eletään esimodernissa maailmassa toimeentulominimin rajoilla. Tarina jatkuu kuvauksella yhden tytön sulhasen matkasta marssien kohti Krimin sodan näyttämöitä ja Suomen kaartin miesten menehtymisestä tautien ja puutteen kynsissä.

Tästä esimodernista köyhyyden ja kurjuuden alhosta päästään sitten uuteen aikakauteen, jonka symbolisena keskipisteenä on kansanopisto, tässä tapauksessa tuo mainittu espoolainen, ruotsinkielinen laitos, joka avaa oppimattomalle ja halveksitulle rahvaalle oven aivan uuteen, maailmaan, sivistykseen.

Kansanopistoaate tuli meille Tanskasta, joka noihin aikoihin oli muutenkin hyvinvoinnin ja kansansivistyksen ihmemaa -kehittyneen maatalouden pohjalta ponnistava pikkuvaltio, jota meilläkin yleisesti ihailtiin ja haluttiin jäljitellä.

On syytä muistaa, että Krimin sodan jälkeinen modernisaatiokehitys oli sekä aineellista että henkistä ja muutti Suomea muutamassa vuosikymmenessä perusteellisesti. Romaanin kuvaamassa Espoossakin elettiin aika karusti ja välimatka Tanskan ja jopa Ruotsinkin hyvinvointiin oli melkoinen, kuten romaanihenkilöt saavat opintomatkallaan huomata.

Savon savupirteistä matka moderniin maailmaan oli vielä tietysti paljon pitempi, mutta niitä tässä kirjassa ei kuvatakaan. Joka tapauksessa aikakausi suoritti kulttuurisen hyppäyksen, jossa etujoukoissa olivat kansan syvistä riveistä tulleet ihmiset, jotka nyt nousivat vanhojen eliittien rinnalle matkalla kohti täysiarvoista kansalaisuutta.

Ruotsinkielisellä puolella matka oli lyhempi, koska valmis kulttuurikieli oli jo ainakin jollain tasolla hallussa ja maailmankirjallisuus oli sen kautta saatavilla. Silti sosiaalinen kuilu oppimattoman rahvaan ja herrasväen eli paremman väen (bättre folk) välillä oli suuri ja noustuaan keskiluokkaan oli tuoreiden ryökkynöiden vaikeaa tunnustaa edes olevansa sukua niille moukille, jotka elivät yhä esimodernissa maailmassaan, vailla sivistyksen kiiltoa -tai edes pintakiiltoa.

Itse tuota sivistystä saatettiin usein pitää suorastaan pyhänä asiana, eikä kyseessä ollut mikään suomalainen tai pohjoismainen erikoisuus (vrt.  Vihavainen: Haun martin eden tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).

Ylhäällä katsottiin yksinkertaisesti, että sivistymätön ihminen oli lähellä elukkaa ja saattoi nousta siitä vasta sitten, kun hänen piilevät kulttuuri-ihmisen edellytyksensä herätettiin ja niitä viljeltiin.

Usko kansanopetuksen kautta saatavan sivistyksen kaikinpuoliseen muuttavaan voimaan oli suurta. Aikakauden dokumenteista voi havaita, että opinkäynnin ja siinä samalla saavutettavan tapojen hienostumisen tuloksena voitiin odottaa vaikkapa sellaisenkin raakuuden kuin ns. yöjuoksujen vähenevän ja kenties häviävän. Pettymys oli suuri, kun näin ei käynytkään.

Joka tapauksessa sekä kansakoulu, että erityisesti jonkin verran vanhempana suoritettu kansankorkeakoulu avasivat nuorille aivan uuden maailman. Ne antoivat itsevarmuutta, kun tiedettiin tunnettavan samoja asioita kuin herrasväkikin, lukeminen ja kirjastot olivat tie tiedon rajattomaan valtakuntaan ja sanomalehdet, joita syntyi yhä useampia, veivät ymmärtämään ja ajattelemaan yhteiskunnallisia kysymyksiä.

Sellainenkin asia kuin näytelmät ja niihin osallistuminen avasivat myös rahvaan lapselle tien aivan uuteen maailmaan. Grundtvigilaisen kansankorkeakoulun eetos oli syvästi aatteellinen: ihminen ei ole pelkkää tomua: hänessä on henki, joka kaipaa korkeuksiin.

Kaikki opettajat eivät suinkaan ymmärtäneet tehtävänsä ylevyyttä tällä tavoin. Joidenkin kuivakkaiden sielujen mielestä koulun tehtävänä oli vain jakaa tietoa ja sillä siisti. Oppilaat reagoivat tällaiseen omalla tavallaan.

Romaani, joka käsittelee kolmen sukupolven kohtaloita, jatkuu 1920-luvulle saakka. Historiaa se pyrkii noudattelemaan hyödyntäen aikakauden kirjeenvaihtoa ja muuta aikalaismateriaalia. Poliittinen historia on kuitenkin vain taustatekijä, joka saa aikaan Krimin sodan ja kansalaissodan. Kansanliikkeet, kuten naisasia tulevat enemmän esille.

Ulla-Lena Lundberg on aiemmin kirjoittanut muun  muassa Ahvenanmaalle sijoittuvan romaanin Jää (ks. Vihavainen: Haun lundberg tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Tuosta kirjasta muistuttaa tässäkin romaanissa vallitseva naisnäkökulma lörpöttelyineen, jotka ovat usein aivan viehättäviä, mutta joskus hieman puuduttavia. Epäuskottavuutta ei ole häiritsevässä määrin, vaikka pari henkilöä käyttäytyy kovin omituisesti. Onhan meitä joka junaan.

Kaiken kaikkiaan kirja on varsin luettava, vaikka se onkin epätasaisempi ja kömpelömpi kuin tuo mainittu Jää.

 

 

11 kommenttia:

  1. Sukulaisia vilahtelee blogeissasi... Tässä Arvid Mörne (16) ja Edvard Westermarck (13)... Sukututkimuksen ytimestä eli avioliitosta hän, joka ei mennyt naimisiin, sanoi: "Avioliitto juurtuu pikemminkin perheeseen kuin perhe avioliitossa".

    VastaaPoista
  2. Eilen vietettiin kirjan ja ruusun päivää, minkä viettämisen historia palaa jonnekin sadan vuoden takaiseen Espanjaan ja aluksi Cervantesin syntymäpäivään, vähän myöhemmin hänen kuolinpäiväänsä, mikä onkin ollut osuvampi ratkaisu sikäli, että kirjallisuus alkaa omassa kulttuuripiirissämme olla kuolemassa, eli lukemattomat kirjat jäävät lukemattomiksi.

    Gutenbergilaisen ajatusavaruuden kognitiiviset ominaisuudet alkaen lukutaidosta ja päätyen kykyyn hahmottaa ja ymmärtää syysuhteita ovat katoamassa. Koulu- ja kirjastolaitos ylläpitivät niitä noin sadan viidenkymmenen vuoden ajan -- mutta kuten esimerkiksi pedagogi Neil Postman kirjassaan "Lapsuuden lyheneminen" hyvin kuvaa, kouluinstituutio oli alusta alkaen enemmänkin ratkaisu sosiaalisiin ongelmiin kuin mikään tietoinen sivistämisprojekti. Aika jolloin joidenkin kovasti korostama sosiaalisen nousun kuvio kuului koulun oheisvaikutuksiin -- mikä käsittääkseni ei koskaan oikeasti mitenkään tyydyttävästi toteutunut -- jäi lyhyeksi. Ehkä jonkinlainen keskiluokkaistuminen omassakin yhteiskunnassamme on kuitenkin toteutunut.

    Mutta nythän koulu on sellaisten oikeiden ongelmien edessä joihin se sivistysinstituutiona tulee lopullisesti romahtamaan. Kirjan kuolemisen pitäisi soittaa hälytyskelloja niin että päät halkeaisivat -- mutta kun kukaan ei edes ymmärrä sitä että uudella ajalla eurooppalaisissa kielellis-kulttuurisissa kansallisvaltioissa syntynyt ja kehittynyt, erityiseen edustuksellisuuden kognitioon perustuva demokratia nousi nimenomaan kaunokirjallisuuden romaanimuodon pohjalta -- eikä suinkaan minään valtio-opillisena muotorakenteena -- kukapa nyt sitten kirjan kuolemaa kovin aidosti osaisi surra.

    Suomen sivistymisen tarina -- suunnilleen sadassa vuodessa savupirttien kansasta huippu-yliopistoilla itseään huiputtavien kulttuurikeikareiden maaksi -- on kummallinen kronikka jossa raa'at ja rujot pohjasoinnut ja kansallisen ominaispiirteemme kateuden keittokattilasta ulospäässeiden kansainvälisten onnistujien tarinat maistuvat yhtä väkeviltä. Suosittelen James Joycea kansalliskirjailijaksemme -- meidän on ehdottomasti helpompaa nähdä itsemme näennäisesti etäämmälle sijoittuvasta peilistä kuin siitä, mikä on nenämme edessä.






    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Aika jolloin joidenkin kovasti korostama sosiaalisen nousun kuvio kuului koulun oheisvaikutuksiin -- mikä käsittääkseni ei koskaan oikeasti mitenkään tyydyttävästi toteutunut"

      Tuossa asiassa olet kaikella kunnioituksella väärässä: jo ennen sotia ne harvat alemmista yhteiskuntaluokista, jotka pääsivät kouluun, nousivat. Suuret ikäluokat, nuo sukunsa ensimmäiset ylioppilaat ja maisterit, olivat massamuotoinen esimerkki noususta; nousivat itse sosiaalisesti ja muuttivat siinä sivussa koko Suomen, hyvässä ja pahassa. Liiian yleisen koulutuksen ja suuren laman myötä ns sosiaalisen pääoman merkitys lisääntyi eikä koulutus lähes automaattisesti taannut menestystä.

      Poista
    2. ""Suuret ikäluokat, nuo sukunsa ensimmäiset ylioppilaat ja maisterit...""

      En ole näihin tilastoihin perehtynyt -- omat käsitykseni suurista ikäluokista perustuvat varmaan liikaa siihen, että itse niihin kuulun. Oppikouluihin pääsi vain valikoitunut aines, valtaosa oman luokkani oppilaista oli paremmista perheistä.

      Sen tiedän tilastojenkin osoittavan, että opettajan ammatti on yksi kaikkein periytyvimmistä. Sitä ei kai voi irrottaa siitä, että koulu on ollut vahvasti yhtenäiskulttuuri-instituutio, eräänlainen valtio valtiossa, jossa ovat vallinneet sen oman säännöt ja lait -- ja kaikki tämä yleinen perinne viittaa siiten suuntaan, ettei sosiaalinen nousu saattaisi toteutua ihan siinä mittakaakavassa jossa uskoakseni monet haluaisivat nähdä sen toteutuneen. --

      No, tämä on siis vain lähikuvan perusteella ekstrapoloitua arviointia, joka ei ehkä sitten vastaa kokokuvaa. Olen seurannut koulujen kehitystä yhtenäiskoulun alusta aina pikkukoulujen lakkauttamiseen ja inkluusiohullutukseen asti, ja minulla on se vahva vaikutelma, että kaikki mitä instituutiossa on tapahtunut ei ole onnistunut sen periytyviä sosiaalisia sisältöjä mitenkään muuttamaan -- ja joltain tällaiselta perustalta sitten olen omaksunut käsityksen siitä, ettei tuo paljon puhuttu sosiaalinen nostekaan olisi ihan niin todellista kuin kouluväki haluaa esittää.

      Poista
  3. "Grundtvigilaisen kansankorkeakoulun eetos oli syvästi aatteellinen: ihminen ei ole pelkkää tomua: hänessä on henki, joka kaipaa korkeuksiin."

    Mielenkiintoinen juonne tässä kansanopistolaitoksen synnyssä oli herätysliikkeiden kansanoppistot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kai tuo juonne ole. Kirkko on aina katsonut että väestö pitää sivistää. Mitä se sitten tarkoittaa on eri asia.
      Aikanaan italialaiset katsoivat saksalaisia tapoja barbaarisina ja kaippa työ katsovat sivistävänsä kirkon toiminnalla. Haastavampaa on erotella eri valtioiden kirkkojen toiminnan historia ja sitten kotimainen harhaoppisuus. Ne kun vaikuttaa tavoissa ja joidenkin kohdalla mielenterveydessäkin.
      Huomattavasti helpompaa on erottaa jonkun kielen vaikute. Kuten vaikka länsirannikolla suomenruotsalaisten rokotekriittisyys ja hopeavesi hölmöily, näkemyksen tulevan mahdollisesti lännestä.

      Poista
  4. Väestönvaihtoteoria, joka on siis salaliittoteoria, on onnistunut täydellisesti Espoossa. Täysin ruotsinkielinen alue on nykyisin lähes täysin suomenkielinen ja siihen ei monta vuosikymmentä mennyt. Sipoo sen sijaan on edelleen osa ankkalampea suuren ruotsinkielisten määrän takia. Kumpikin siis Helsingin vieressä, pääkaupungin, joka pitkälle 1900-luvun vaihteeseen oli ruotsinkielinen. Salaliittojahan ne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Salaliittojahan ne."

      "Salaliitot" ovat siltä osin hauskoja/ilkeitä/tunkeilevia ja jopa ärsyttäviä vituttamiseen asti, koska ne aina syyhyttävät. Ja silloin joutuu raapimaan kaikkia paikkoja, jopa aivoja. Niinhän se pitääkin olla.

      Poista
  5. Vähällä koulunkäynnillä on moni hyvä työmies mennyt pilalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti liian vähällä. Pidemmälle ehtineestä olisi voinut tulla hyvä lukumies.

      Poista

Kirjoita nimellä.