Kansankynttilöitä
Ulla-Lena
Lundberg, Liekinkantajat. Suomentanut Leena Vallisaari.
Teos&Förlaget 2022, 394 s.
Tämä romaani on
kirjoitettu Espoossa sijainneen Finnsin kansanopiston ympärille ja
noudattelee ilmeisen uskollisesti sen vaiheita. Siinä esiintyy aikakauden
todellisia henkilöitä Edvard Westermarckista Arvid Mörneen ja siinä näyttää
olevan pyrkimystä historialliseen uskottavuuteen. Tuskin se kovin huonosti
siinä onnistuukaan.
Tarina alkaa
muutaman vöyriläistytön matkasta kävellen Helsinkiin työnhakuun Vaasan vuoden
1852 palon jälkeen. Siinä kuvataan niitä tavallisia seikkailuita, joita
tuollaisella matkalla voi odottaa aikana, jolloin eletään esimodernissa
maailmassa toimeentulominimin rajoilla. Tarina jatkuu kuvauksella yhden tytön
sulhasen matkasta marssien kohti Krimin sodan näyttämöitä ja Suomen kaartin
miesten menehtymisestä tautien ja puutteen kynsissä.
Tästä
esimodernista köyhyyden ja kurjuuden alhosta päästään sitten uuteen aikakauteen,
jonka symbolisena keskipisteenä on kansanopisto, tässä tapauksessa tuo mainittu
espoolainen, ruotsinkielinen laitos, joka avaa oppimattomalle ja halveksitulle
rahvaalle oven aivan uuteen, maailmaan, sivistykseen.
Kansanopistoaate
tuli meille Tanskasta, joka noihin aikoihin oli muutenkin hyvinvoinnin ja
kansansivistyksen ihmemaa -kehittyneen maatalouden pohjalta ponnistava
pikkuvaltio, jota meilläkin yleisesti ihailtiin ja haluttiin jäljitellä.
On syytä muistaa,
että Krimin sodan jälkeinen modernisaatiokehitys oli sekä aineellista että henkistä
ja muutti Suomea muutamassa vuosikymmenessä perusteellisesti. Romaanin kuvaamassa
Espoossakin elettiin aika karusti ja välimatka Tanskan ja jopa Ruotsinkin
hyvinvointiin oli melkoinen, kuten romaanihenkilöt saavat opintomatkallaan huomata.
Savon savupirteistä
matka moderniin maailmaan oli vielä tietysti paljon pitempi, mutta niitä tässä
kirjassa ei kuvatakaan. Joka tapauksessa aikakausi suoritti kulttuurisen hyppäyksen,
jossa etujoukoissa olivat kansan syvistä riveistä tulleet ihmiset, jotka nyt
nousivat vanhojen eliittien rinnalle matkalla kohti täysiarvoista
kansalaisuutta.
Ruotsinkielisellä
puolella matka oli lyhempi, koska valmis kulttuurikieli oli jo ainakin jollain
tasolla hallussa ja maailmankirjallisuus oli sen kautta saatavilla. Silti
sosiaalinen kuilu oppimattoman rahvaan ja herrasväen eli paremman väen (bättre
folk) välillä oli suuri ja noustuaan keskiluokkaan oli tuoreiden
ryökkynöiden vaikeaa tunnustaa edes olevansa sukua niille moukille, jotka elivät
yhä esimodernissa maailmassaan, vailla sivistyksen kiiltoa -tai edes
pintakiiltoa.
Itse tuota
sivistystä saatettiin usein pitää suorastaan pyhänä asiana, eikä kyseessä ollut
mikään suomalainen tai pohjoismainen erikoisuus (vrt. Vihavainen:
Haun martin eden tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Ylhäällä katsottiin
yksinkertaisesti, että sivistymätön ihminen oli lähellä elukkaa ja saattoi
nousta siitä vasta sitten, kun hänen piilevät kulttuuri-ihmisen edellytyksensä
herätettiin ja niitä viljeltiin.
Usko kansanopetuksen
kautta saatavan sivistyksen kaikinpuoliseen muuttavaan voimaan oli suurta.
Aikakauden dokumenteista voi havaita, että opinkäynnin ja siinä samalla
saavutettavan tapojen hienostumisen tuloksena voitiin odottaa vaikkapa
sellaisenkin raakuuden kuin ns. yöjuoksujen vähenevän ja kenties häviävän.
Pettymys oli suuri, kun näin ei käynytkään.
Joka tapauksessa
sekä kansakoulu, että erityisesti jonkin verran vanhempana suoritettu
kansankorkeakoulu avasivat nuorille aivan uuden maailman. Ne antoivat
itsevarmuutta, kun tiedettiin tunnettavan samoja asioita kuin herrasväkikin,
lukeminen ja kirjastot olivat tie tiedon rajattomaan valtakuntaan ja
sanomalehdet, joita syntyi yhä useampia, veivät ymmärtämään ja ajattelemaan
yhteiskunnallisia kysymyksiä.
Sellainenkin
asia kuin näytelmät ja niihin osallistuminen avasivat myös rahvaan lapselle
tien aivan uuteen maailmaan. Grundtvigilaisen kansankorkeakoulun eetos oli syvästi
aatteellinen: ihminen ei ole pelkkää tomua: hänessä on henki, joka kaipaa
korkeuksiin.
Kaikki opettajat
eivät suinkaan ymmärtäneet tehtävänsä ylevyyttä tällä tavoin. Joidenkin kuivakkaiden
sielujen mielestä koulun tehtävänä oli vain jakaa tietoa ja sillä siisti. Oppilaat
reagoivat tällaiseen omalla tavallaan.
Romaani, joka
käsittelee kolmen sukupolven kohtaloita, jatkuu 1920-luvulle saakka. Historiaa
se pyrkii noudattelemaan hyödyntäen aikakauden kirjeenvaihtoa ja muuta
aikalaismateriaalia. Poliittinen historia on kuitenkin vain taustatekijä, joka
saa aikaan Krimin sodan ja kansalaissodan. Kansanliikkeet, kuten naisasia
tulevat enemmän esille.
Ulla-Lena Lundberg
on aiemmin kirjoittanut muun muassa
Ahvenanmaalle sijoittuvan romaanin Jää (ks. Vihavainen: Haun
lundberg tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tuosta kirjasta
muistuttaa tässäkin romaanissa vallitseva naisnäkökulma lörpöttelyineen, jotka
ovat usein aivan viehättäviä, mutta joskus hieman puuduttavia. Epäuskottavuutta
ei ole häiritsevässä määrin, vaikka pari henkilöä käyttäytyy kovin omituisesti.
Onhan meitä joka junaan.
Kaiken kaikkiaan
kirja on varsin luettava, vaikka se onkin epätasaisempi ja kömpelömpi kuin tuo
mainittu Jää.
Sukulaisia vilahtelee blogeissasi... Tässä Arvid Mörne (16) ja Edvard Westermarck (13)... Sukututkimuksen ytimestä eli avioliitosta hän, joka ei mennyt naimisiin, sanoi: "Avioliitto juurtuu pikemminkin perheeseen kuin perhe avioliitossa".
VastaaPoistaEilen vietettiin kirjan ja ruusun päivää, minkä viettämisen historia palaa jonnekin sadan vuoden takaiseen Espanjaan ja aluksi Cervantesin syntymäpäivään, vähän myöhemmin hänen kuolinpäiväänsä, mikä onkin ollut osuvampi ratkaisu sikäli, että kirjallisuus alkaa omassa kulttuuripiirissämme olla kuolemassa, eli lukemattomat kirjat jäävät lukemattomiksi.
VastaaPoistaGutenbergilaisen ajatusavaruuden kognitiiviset ominaisuudet alkaen lukutaidosta ja päätyen kykyyn hahmottaa ja ymmärtää syysuhteita ovat katoamassa. Koulu- ja kirjastolaitos ylläpitivät niitä noin sadan viidenkymmenen vuoden ajan -- mutta kuten esimerkiksi pedagogi Neil Postman kirjassaan "Lapsuuden lyheneminen" hyvin kuvaa, kouluinstituutio oli alusta alkaen enemmänkin ratkaisu sosiaalisiin ongelmiin kuin mikään tietoinen sivistämisprojekti. Aika jolloin joidenkin kovasti korostama sosiaalisen nousun kuvio kuului koulun oheisvaikutuksiin -- mikä käsittääkseni ei koskaan oikeasti mitenkään tyydyttävästi toteutunut -- jäi lyhyeksi. Ehkä jonkinlainen keskiluokkaistuminen omassakin yhteiskunnassamme on kuitenkin toteutunut.
Mutta nythän koulu on sellaisten oikeiden ongelmien edessä joihin se sivistysinstituutiona tulee lopullisesti romahtamaan. Kirjan kuolemisen pitäisi soittaa hälytyskelloja niin että päät halkeaisivat -- mutta kun kukaan ei edes ymmärrä sitä että uudella ajalla eurooppalaisissa kielellis-kulttuurisissa kansallisvaltioissa syntynyt ja kehittynyt, erityiseen edustuksellisuuden kognitioon perustuva demokratia nousi nimenomaan kaunokirjallisuuden romaanimuodon pohjalta -- eikä suinkaan minään valtio-opillisena muotorakenteena -- kukapa nyt sitten kirjan kuolemaa kovin aidosti osaisi surra.
Suomen sivistymisen tarina -- suunnilleen sadassa vuodessa savupirttien kansasta huippu-yliopistoilla itseään huiputtavien kulttuurikeikareiden maaksi -- on kummallinen kronikka jossa raa'at ja rujot pohjasoinnut ja kansallisen ominaispiirteemme kateuden keittokattilasta ulospäässeiden kansainvälisten onnistujien tarinat maistuvat yhtä väkeviltä. Suosittelen James Joycea kansalliskirjailijaksemme -- meidän on ehdottomasti helpompaa nähdä itsemme näennäisesti etäämmälle sijoittuvasta peilistä kuin siitä, mikä on nenämme edessä.
"Aika jolloin joidenkin kovasti korostama sosiaalisen nousun kuvio kuului koulun oheisvaikutuksiin -- mikä käsittääkseni ei koskaan oikeasti mitenkään tyydyttävästi toteutunut"
PoistaTuossa asiassa olet kaikella kunnioituksella väärässä: jo ennen sotia ne harvat alemmista yhteiskuntaluokista, jotka pääsivät kouluun, nousivat. Suuret ikäluokat, nuo sukunsa ensimmäiset ylioppilaat ja maisterit, olivat massamuotoinen esimerkki noususta; nousivat itse sosiaalisesti ja muuttivat siinä sivussa koko Suomen, hyvässä ja pahassa. Liiian yleisen koulutuksen ja suuren laman myötä ns sosiaalisen pääoman merkitys lisääntyi eikä koulutus lähes automaattisesti taannut menestystä.
""Suuret ikäluokat, nuo sukunsa ensimmäiset ylioppilaat ja maisterit...""
PoistaEn ole näihin tilastoihin perehtynyt -- omat käsitykseni suurista ikäluokista perustuvat varmaan liikaa siihen, että itse niihin kuulun. Oppikouluihin pääsi vain valikoitunut aines, valtaosa oman luokkani oppilaista oli paremmista perheistä.
Sen tiedän tilastojenkin osoittavan, että opettajan ammatti on yksi kaikkein periytyvimmistä. Sitä ei kai voi irrottaa siitä, että koulu on ollut vahvasti yhtenäiskulttuuri-instituutio, eräänlainen valtio valtiossa, jossa ovat vallinneet sen oman säännöt ja lait -- ja kaikki tämä yleinen perinne viittaa siiten suuntaan, ettei sosiaalinen nousu saattaisi toteutua ihan siinä mittakaakavassa jossa uskoakseni monet haluaisivat nähdä sen toteutuneen. --
No, tämä on siis vain lähikuvan perusteella ekstrapoloitua arviointia, joka ei ehkä sitten vastaa kokokuvaa. Olen seurannut koulujen kehitystä yhtenäiskoulun alusta aina pikkukoulujen lakkauttamiseen ja inkluusiohullutukseen asti, ja minulla on se vahva vaikutelma, että kaikki mitä instituutiossa on tapahtunut ei ole onnistunut sen periytyviä sosiaalisia sisältöjä mitenkään muuttamaan -- ja joltain tällaiselta perustalta sitten olen omaksunut käsityksen siitä, ettei tuo paljon puhuttu sosiaalinen nostekaan olisi ihan niin todellista kuin kouluväki haluaa esittää.
"Grundtvigilaisen kansankorkeakoulun eetos oli syvästi aatteellinen: ihminen ei ole pelkkää tomua: hänessä on henki, joka kaipaa korkeuksiin."
VastaaPoistaMielenkiintoinen juonne tässä kansanopistolaitoksen synnyssä oli herätysliikkeiden kansanoppistot.
Ei kai tuo juonne ole. Kirkko on aina katsonut että väestö pitää sivistää. Mitä se sitten tarkoittaa on eri asia.
PoistaAikanaan italialaiset katsoivat saksalaisia tapoja barbaarisina ja kaippa työ katsovat sivistävänsä kirkon toiminnalla. Haastavampaa on erotella eri valtioiden kirkkojen toiminnan historia ja sitten kotimainen harhaoppisuus. Ne kun vaikuttaa tavoissa ja joidenkin kohdalla mielenterveydessäkin.
Huomattavasti helpompaa on erottaa jonkun kielen vaikute. Kuten vaikka länsirannikolla suomenruotsalaisten rokotekriittisyys ja hopeavesi hölmöily, näkemyksen tulevan mahdollisesti lännestä.
Jenkeistä.
PoistaVäestönvaihtoteoria, joka on siis salaliittoteoria, on onnistunut täydellisesti Espoossa. Täysin ruotsinkielinen alue on nykyisin lähes täysin suomenkielinen ja siihen ei monta vuosikymmentä mennyt. Sipoo sen sijaan on edelleen osa ankkalampea suuren ruotsinkielisten määrän takia. Kumpikin siis Helsingin vieressä, pääkaupungin, joka pitkälle 1900-luvun vaihteeseen oli ruotsinkielinen. Salaliittojahan ne.
VastaaPoista"Salaliittojahan ne."
Poista"Salaliitot" ovat siltä osin hauskoja/ilkeitä/tunkeilevia ja jopa ärsyttäviä vituttamiseen asti, koska ne aina syyhyttävät. Ja silloin joutuu raapimaan kaikkia paikkoja, jopa aivoja. Niinhän se pitääkin olla.
Vähällä koulunkäynnillä on moni hyvä työmies mennyt pilalle.
VastaaPoistaIlmeisesti liian vähällä. Pidemmälle ehtineestä olisi voinut tulla hyvä lukumies.
Poista