torstai 13. huhtikuuta 2023

Totellut ei sanaa toisen

 

Oman tiensä kulkija

 

Seppo Konttinen, Kari Vitie, Eri mieltä. Todenpuhuja Kauko Kareen elämä. Otava 2020, 271 s.

 

Jokainen, joka muistaa Kekkosen ajan, muistaa myös Kauko Kareen. Kare ja hänen Alea-kirjansa toivat esille myös sellaisia näkökulmia, joita sen ajan Suomessa ei suuremmilla forumeilla esitetty. Niin sanottu uusi ulkopolitiikka ja sen suuren ja rakastetun luojan ja johtajan loukkaamattomuus oli jokaisen menestystä tavoittelevan henkilön syytä ottaa huomioon.

Saihan Suomessa toki sanoa suorat sanat vaikkapa Viron lähihistoriasta ja sen asemasta suurvallan alusmaana, jos halusi. Sai meillä kritisoida valtionpäämiestä, vaikka hänen suosionsa vaaleissa tavoitteli totalitaaristen maiden numeroita ja saattoi herättää ulkomaalaisissa epäilyksiä. Saipahan meillä muistella taannoisia sotia ja Karjalan menetystäkin.

Mutta viisas ei muistellut ääneen. Suomen poliittisessa kentässä oli vain jokunen sirpalepuolue, joka ei ollut varauksettomasti hallitsevan presidentin kannattaja ja toivonut tämän jatkavan virassaan niin kauan kuin mahdollista ja jopa kauemmin. Kekkonen oli enemmän kuin ihminen, hän oli Suomen uuden aseman symboli ja takuumies. Häntä sai kyllä vastustaa, mutta se oli varma tie marginaaliin. Sitä paitsi kukaan ei halunnut kuunnella.

Luulen, että Kekkos-ilmiötä voi hyvinkin verrata siihen kulttiin, joka sittemmin syntyi vaikkapa Putinin ympärille. Eivät ihmiset halua itse toimia politiikassa, he haluavat luovuttaa sen tehtävän jollekin symboliselle hahmolle, jonka he sitten korottavat palvottavaksi idolikseen. Sellaisten hahmojen arvosteleminen on tabu.

Kekkonen merkitsi rauhaa ja ystävyyttä, Kekkonen merkitsi hyvinvointia, Kekkonen yhdisti poliittisen kentän äärilaidat, Kekkonen sovitti yhteen vanhan ja nuoren sukupolven, Kekkonen ymmärsi kulttuuria ja sen tarpeita, häntä ihailtiin kaikkialla, hän oli Suomalainen isolla kirjaimella, kansakunnan symboli ja sankari.

Miksi siis mennä kaivelemaan sankarin takapihaa ja kertoa siitä ajasta, jolloin ei vielä eletty nykyisessä maailmassa? Miksi nostaa esille asioita, joita suuri naapuri ei halunnut esille nostettavan? Kuka hyötyisi sellaisesta totuudesta, vaikka se kuinka pitäisi paikkansa? Kaikille oli tärkeintä Suomen etu ja sen ajamiseksi Kekkonen oli löytänyt pettämättömän keinon: oman valtansa.

Kekkoskultin syyt olivat aivan ymmärrettäviä. Politiikka on mahdollisen taidetta ja valtiomiesten on menestyäkseen oltava milloin kettu ja milloin käärme. Ei tavallisen tallaajan asiana ollut arvostella aikamme Machiavellia, joka näytti osaavan muuttaa mahdottoman mahdolliseksi. Tämän miehen menettämistä oli sen sijaan kaikilla syytä pelätä.

Mutta ellei totuuden kertominen monista nykymaailman keskeisistä asioista luvannut mitään etuja, oliko niiden kertominen yleensäkään tarpeellista? Halukkaat saattoivat kyllä tutustua vaikkapa niin sanottuun sovjetologiaan, mikäli osasivat vieraita kieliä. Ruotsikin riitti.

Ongelmana oli vain se, ettei noita kieliä silloin niin paljon osattu, että olisi ihan kirjoja ruvettu lukemaan. Sitä paitsi meillä suomalaisilla oli jo asioista parempi käsitys, minkä todisti jo poliittinen menestyksemme, kaiken teorian kriteeri.

No tämä nyt vain muistutukseksi, ettei totuus unohtuisi, usein se pyrkii unohtumaan. Kyllä Kauko Kareen Nootti-lehden kaikki tunsivat ainakin nimeltä ja hänen kirjansa Tähän on tultu, sai suuren menestyksen. Sen jälkeen kaikki vähitellen hiljeni. Miksi kukaan kiinnostuisi marginaaleista?

Kuka sitä paitsi oli tämä Don Quijote ja mihin hän pyrki? Mitä saavutettaisiin lukemalla hänen vuodatuksiaan? Kyseessä oli sitä paitsi äärioikeiston edustaja, ainakin objektiivisesti, sillä hän vastusti sitä linjaa, joka oli tuonut maalle rauhan ja hyvinvoinnin.

Kauko Kare oli kartanon poika ja aikoinaan jopa muodikkaisiin äärioikeistolaisiin virtauksiinkin ihastunut, hieman jonkin Olavi Paavolaisen tapaan. Kuitenkaan hän ei koskaan liittynyt järjestöihin toisin kuin esimerkiksi Kekkonen. Hän oli henkiseltä rakenteeltaan boheemi intellektuelli.

Kare mahtui samaan pöytään myös siinä intellektuaalisessa yhteisössä, joka tunnettiin Kesäyliopiston nimellä ja jossa Suomen tilaa ja kansallista kulttuuria pohdiskeltiin puoluepolitiikkaa laajemmissa yhteyksissä.

Viikoittain kokoontuvan Kesäyliopiston eräänlaiseksi tuotteeksi voidaan lukea myös kuuluisa vuonna 1937 ilmestynyt keskustelukirja Pidot Tornissa, jossa erilaisia aloja ja näkemyksiä edustavat intellektuellit keskustelivat Suomesta ja sen asemasta muuttuvassa maailmassa. Se on yhä alansa ylittämätön klassikko (vrt. Vihavainen: Haun pidot tornissa tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Kare ei tuossa kirjassa esiintynyt, mutta kyllä sen sijaan Kekkonen. Myöhemmissä sodan jälkeisissä samaa ideaa edustavissa kirjoissa sen sijaan tapaamme Kareen, mutta ei enää Kekkosta, vaikka molemmat istuivatkin vielä 1960-luvulle saakka samassa Kesäyliopistossa.

Kekkonen kulki kuningastietään ja Kare säilytti boheemisen itsenäisyytensä. Lähtö tuli hänelle jopa kaikkea suvaitsevasta Kesäyliopistostakin. Todenpuhuja ei voinut sietää virallista valehtelua ja vaikenemista, joka oli yhä yksinomaisempaa ja ryhtyi kustantajaksi, mikä aluksi toi menestystä, mutta sittemmin kävi varsin raskaaksi. Se oli ilmeistä kutsumustyötä ja maassamme korvaamatonta.

Toki niin sanotuille neuvostovastaisille markkinoille ilmestyi jokunen muukin pikku kustantaja, mutta Kareen kirjat käsittelivät erityisesti Suomea ja Viroa eivätkä Neuvostoliittoa, jonka varjo toki kärsi niiden tuottamista valokeiloista.

Entäpä, jos Kare eikä kukaan muukaan ei olisi kertonut siitä, mitä hän kertoi? Epäilemättä suomalaiset olisivat silloin saattaneet entistäkin useammassa tapauksessa tuntea ylemmyyttä kaiken maailman sovjetologeja kohtaan ja nauttia erikoisasemastaan Neuvostoliiton naapurina. Hyvinhän meillä toki meni.

Voidaan antaa tunnustusta siitä, ettei ainakaan Kareen kirjoja ja lehtiä vainottu, vaikka hän itse saikin lähteä sellaisilta forumeilta, jotka yleisesti otettiin vakavasti.

Näin mies marginalisoitiin ja maamme kunnia oikeusvaltiona pelastettiin. Kaikki saattoivat olla tyytyväisiä.

Kuitenkin Kareen tarina on aika hätkähdyttävä esimerkki siitä, miten suuri poliittinen konsensus saattaa kahlita ajattelua. Ei tarvita sensuuria tai edes sen uhkaa, vain eteenpäinpyrkiviä poliitikkoja ja journalisteja, jotka sopulilauman tavoin ovat näkökulmansa vankeja.

 Tällaisilla eväillä muutetaan vaivatta demokratian puolustaja äärioikeistolaiseksi ja hankalista faktoista muistuttava historian väärentäjäksi. Suomen tarina sodasta 1980-luvun hyvinvointiin oli poikkeuksellinen ja tuotti asioita, jotka nyt saattavat olla vaikeita ymmärtää, ellei taustoja tunne.

Monet näyttävät uskovan, että juuri nyt Suomi on löytänyt oikean linjansa, jossa vihdoinkin on päästy aiempien ongelmien yli (over).

En ihan vielä ostaisi tuota näkemystä. Luulen, että tarvitsisimme kipeästi taas uuden forumin, Pidot Tornissa-teoksen kaltaisen keskustelukirjan, jossa kohtaisivat juuri nyt tärkeät ja perustellusti erilaiset näkemykset siitä, mitä suomalaisuus on ja mikä on sen asema vuosisatamme näillä kymmenillä, kun maailman voimaryhmittymät ovat vaarallisesti herkässä tasapainossa ja poliittiset ja etniset muutokset luovat mannerlaattojen välille valtavia jännityksiä.

Kunnon keskustelukirjaan arvelen tarvittavan vain parin päivän istunnot kunnon tarjoiluineen ja sitten tietenkin ne oikeat, eli oikeasti erilaiset ja ajattelukykyiset ihmiset.

27 kommenttia:

  1. Hassu juttu muuten: olin kirjoittanut samasta kirjasta jo pari vuotta sitten: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kare
    Näin se käy vanhetessa: illalla voi taas tehdä sinunkaupat saman henkilön kanssa, johon vasta aamulla tutustui.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei haittaa, tervetuloa kerhoon!

      Poista
    2. Kauko Kareesta on tulossa tohtorin väitös.

      Poista
  2. "Monet näyttävät uskovan, että juuri nyt Suomi on löytänyt oikean linjansa, jossa vihdoinkin on päästy aiempien ongelmien yli (over)."

    Siteraampa poikkeuksellisesti eilistä kommenttiani:

    Siinäpäs se, ehkä ongelma on siinä, että ihmiset ovat sosiaalinen laji, joka on taipuvainen kanukoitumaan ts regressoitumaan sokeasti kulloinkin vallitsevan ideologian ts joukkoälyn valtaan. Vasta kun tuo kulloinenkin joukkoäly on vaihtunut toiseksi, nähdään miten naurettavan typerä edeltävä olikaan. Tuo selittää luontevasti, miten sama henkilö voi tuomita Viron/Ukrainen venäläistämisen, mutta tervehtiä riemuisasti Suomen ulkomaalaistamista.

    Mitä tuo tarkoittaa suhteessa tämänpäiväiseen aiheeseemme Kareesta?

    Helppo on irviä Kekkosen ulkopoliittista linjaa, kun olemme suotuisten sattumien kautta päässeet NATO:oon, mutta Paasikivi ja Kekkonen vaikuttivat aikana, jolloin länsi oli hylännyt meidät NL:n etupiiriin ja tuon ihmissyöjävaltion kanssa piti vain pärjäillä, tarvittaessa madelle kin. Minulle Kekkonen edustaa savolaisesta kieroutta, jossa vahvemman edessä näennäisesti myötäillään ja vältetään avoimet konfliktit, mutta turvataan omat ydinedut. Toki Kekkosen apurit (esim Karjalainen ja Uusitalo) menivät liian pitkälle.

    Erään edesmenneen ystäväni sanoin "parempi, että Urkki menee Moskovaan kuin 300.000 suomalaista miestä rajalle". 1970-luku oli ihmisen parasta aikaa, semminkin kuin ulkomaalaistoimistoa johti Eila Kännö ja valtakunnassa oli yksi virallinen homo.

    Kareesta ajattelen Stanislaw Jerzy Lecin sanoin: " ihmiset, jotka ovat liikaa aikaansa edellä, voivat joutua odottamaaan sitä hyvin epämielyttävissä olosuhteissa".

    Johtopäätös: parempi ulvoa kulloisenkin lauman mukana ja rakastaa totuutta niin paljon, ettei jakele sitä liiaksi muille.

    VastaaPoista
  3. Tässä vielä muuan linkki 70-lukuun ja sen älylliseen analyysiin: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=paasilinna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä tunnista Paasilinnan kirjassa omaa 1970-lukuani kun en liikkunut sen parimmin taistolais- kuin "älymystö"piireissäkään, joita voisi luonnehtia VÄHEMMISTÖKSI, jossa oli paljon vimmaa, vähän älyä. Omaa hiljaisen enemmistön Suomea kuvaa:

      "Joka tapauksessa, tuohon aikaan olivat kritiikki ja protesti voimissaan, vaikka koko kansan aineellinen elintaso ja koulutus nousivat aivan ennennäkemätöntä vauhtia.

      Mutta verrattuna siihen, mitä tässä maassa oli ollut kymmenen vuotta aikaisemmin, kaikki oli muuttunut tavattoman rajusti.
      Pientalonpoika oli tapettu, muuttanut kaupunkiin tai Ruotsiin. Elintaso oli keskimäärin ainakin tuplaantunut ja säännöstely lopetettu. Nuorison koulutustaso oli noussut tavattomasti, peltoja oli pantu pakettiin, keskiolut vapautettu, sosiaalivakuutus ulottui kaikkiin ja niin edelleen. Vuonna 1955 maassa oli ollut 14000 autoa, 1970-luvun alussa niitä oli 800000. Kymmenessä vuodessa maailma oli muuttunut enemmän kuin sitä ennen neljässäkymmenessä. Mikään ei tuntunut pysyvän paikallaan. ...

      Kannattaa muistaa, että nykyisessä mielessä Suomi ei tuolloin ollut lainkaan kansainvälistynyt. Kieliä osattiin huonosti, tilauslennot etelään olivat vasta alkaneet ja ulkomaalaisia täällä asui tuskin lainkaan.

      Toki Suomessa oli hyviä asioita. Talouspoliitikon mukaan niitä olivat ruisleipä, kylmä maito, lenkkimakkara ja Urho Kaleva Kekkonen."

      Poista
    2. Kieliä taidettiin tuolloin osata kouluja käyneiden parissa runsaammin ja laajemmalla kirjolla kuin nykyinen pakkoenglantikielitaidottomuus.

      Poista
  4. "En ihan vielä ostaisi tuota näkemystä. Luulen, että tarvitsisimme kipeästi taas uuden forumin, Pidot Tornissa-teoksen kaltaisen keskustelukirjan, jossa kohtaisivat juuri nyt tärkeät ja perustellusti erilaiset näkemykset siitä, mitä suomalaisuus on ja mikä on sen asema vuosisatamme näillä kymmenillä, kun maailman voimaryhmittymät ovat vaarallisesti herkässä tasapainossa ja poliittiset ja etniset muutokset luovat mannerlaattojen välille valtavia jännityksiä."

    No näinpä, ja toivokaamme että tällainen foorumi vielä saataisiin järjestettyä, tarvetta kyllä olisi. Viimeistään siinä vaiheessa, kun pöly alkaa edes hieman laskeutua. Vielä kun sitä aidosti pätevää intelligentsijaakin jostain löytyisi paikalle saatavaksi. Näin muodoin en vielä ihan pidättele hengitystäni, mutta sitä odotellessa.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  5. Suomalaisuus on, antakaas kun arvaan, sehän on Suomessa syntyneiden, täällä asuvien asuvien kansalaisuuden saaneiden sekä toistaiseksi kansalaisuutta vailla olevien kansojen edustajien muodostama monikulttuurinen kokonaisuus.

    VastaaPoista
  6. Facebook/Meta ei ns. yhteisönormeineen ole mitään oikeaa sananvapautta. Vapaana sanojana läksin sieltä hitolle. Lopullisesti.

    VastaaPoista
  7. Tuosta Kekkos-kultista tuli heti mieleen Marin-kultti. Siihenhän oltiin jo aika pitkälle menemässä, koska oli jo hyvin paljon ihmisiä, joiden mielestä Marin oli erehtymätön, raikas tuulettaja, nuori boomereita vihaava, miljoona Instan-seuraajaa jne. SDP:n naiset toistivat mantrana Marinin totuuksia. Valtioiden päämiehinä on ollut useinkin henkilöitä, jotka vaikuttavat aluksi hienoilta ja menneisyyttä pöllyttäviltä, mutta riittävän pitkään valassa oltuaan on mennyt todellisuuden taju, otetaan vaikka esim. Romanian johtaja Nicolae Ceaușescu, jota länsi aluksi ylisti, Unkarin pääministeri Victor Orban oli aluksi kovasti neuvostovastainen, nyt Venäjän suosija, Putin tietysti, puhumattakaan Afrikan maiden kapinajohtajista, jotka valtaan päästyään muuttuivat hirmuhallitsijoiksi. Kekkosta muistellaan kuitenkin usein hyvällä, koska hän oli aika sopiva mies sopivaan aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainoa Marin-kultti jonka olen havainnut on oikeistolais setämiesten harjoittama halveksimiskultti.

      Poista
  8. Viimeiset kolme vuotta olemme olleet enemmän rähmällään kuin Kekkosen aikaan. Sitäpaitsi rähmällään olo ei ollut Kekksoen vika vaan rähmällään oloon taipuvaisten ihmisten, jollaisia lähes kaikki politiikot ja munattomat virkamiehet ovat. Tähän kun lisää nykyisen woke- ja cansellkulttuurin niin Urkin aikoja tulee ikävä.

    Siinä on vielä sekin ero, että Neukkulaa oli syytäkin pelätä, koska siellä hallinnoi idealistinen rosvokopla, joka oli, jos mahdollista, vielä pahempi kuin nykypäivän rahanahneet roistot, jotka kyllä hekin osaavat hyödyntää lukeneistoa. Vihervassarit ovat aivan yhtä kahjioja ja sokeita, kuin taistolaiset aikoinaan. kohteet vain pikkuisen vaihtuneet. Ongelmaa voi kutsua myös sukuviaksi, sillä se tuntuu periytvän,

    VastaaPoista
  9. Kekkonen vallankäyttäjänä on ehtymätön aihe, ja poikkeusyksilö Kauko Kare piikki tämän teeman lihassa.

    Mitä enemmän aihetta lähestytään oman aikalaisajattelumme ja aikalaistuntojemme näkökulmista, sitä sekalaisempi ja myös sekavampi käsiteviidakko tarvitaan aihetta lähestymään. On Kekkonen ihmisenä ja Kekkonen aikalaisena, Kekkonen ajattelijana ja Kekkonen vallankäyttäjänä, Kekkonen demokraattina ja Kekkonen Machiavellina. Paradokseihin törmätään joka suunnalla. Totalitaristisen hallitsijan pitkän valtakauden tuloksena Suomesta tuli maailman amerikkalaisin maa.

    Kaikkien tällaisten tarkastelujen pohjaksi tarvittaisiin historiallisesti hyvin pitkään perspektiiviin asettuvia, ihmistä yleisesti määritteleviä raamituksia. Aikalaiskritiikin aseet ovat liian ideologisia -- ideologinen tunnustuksellisuus sokeuttaa tarkkailijan, emme näe edes tapaa, jolla uudet totuudet historiassa syntyvät aina vastakohtina edeltäjilleen. Eivät ajassa nimetyt opit ole sisällöllisesti sitä mitä samat nimet ovat jo muutamia vuosikymmeniä myöhemmin.

    Pitkä perspektiivi. Kronikat, kertomukset, kertojaroolin ensimmäinen emergenssi olivat kirjeromaanit. Valistus ja kaunokirjallisuuden romaanimuoto loivat roolien vaihdettavuuden ja uuden ajan demokratian. Demokratiaa on yritetty muotoilla opillisesti, hallinnollisina muotorakenteina. Sisältä ne saattavat aina sulaa kaikki yhteen. Rousseaun valtioruumis jo sanoi: ”Ein Volk, ein Reich, ein Führer.”

    Yksilöindividualismi sai rinnalleen ulkomaailmaa koskevan objektivaation ja ”tieteen”. Kartesiolainen rationaalisuus ja tositiedon hankinta perustuvat vahvistuvaan individualismiin, Subjektin eriytymiseen ja todellisuuden Objektivoimiseen. Todellisuusvasteen empiristinen jäljittäminen loi tieteelliset tosiasiat.

    Pisin historiallinen jatkumo on ihmislajin kasvu sosiaalisesti sitovasta symbioottisesta alkutilasta kohti aikuista autonomiaa. ”Vallan” jalostuminen ”tahdoksi” on maailmamme merkillisin metamorfoosi. Tiedollisesti merkittävin jakolinja on vanhan- ja keskiajan retorisen – kuuloaistin kognitiivisille resursseille perustuneiden – ja eurooppalaisen uuden ajan uusien, visuaaliseen mieltämiseen perustuvien tiedonalojen välillä.

    1900-luvun filosofia oli kielen filosofiaa, ja pelkistetyimmillään se oli Wittgensteinin nerokkaassa yrityksessä jäljittää elementaarilauseen jäsenet ja muoto, kielen kuvateoria. Hänkin päätyi eron korostamiseen: muoto ei sano sisällöstä mitään tai ainakaan paljoa. ”Kaikki mikä voidaan sanoa, voidaan sanoa selvästi” on muotoa, ei sisältöä koskeva huomautus. Myöhäisfilosofia oli tälle äärimmäinen vastaliike, yritys saada ote sisällöistä sisältönä. Kielipeliteoria on tavallaan anteeksipyyntö, formaalinen yritys korvata kielen kuvateoria.

    Viimeisinä aikoinaan Wittgenstein puhui "varmuudesta". Hän tarkoitti sillä sitä inhimilliseen kieleen olemuksellisesti kuuluva ilmiötä, että käsitteiden käytöllä ja ajattelulla on vahva taipumus vakiintua -- ja itse asiassa yhteisö välttämättä tarvitsee tuollaisen kieleen sementoituneen pohjan, taustavakauden, jolta sitten vasta kritiikkikin mahdollistuu. Ellei vakaata ajattelua ole, mikään ei edisty.

    Demokratian sietämätön keveys...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Totalitaristisen hallitsijan pitkän valtakauden tuloksena Suomesta tuli maailman amerikkalaisin maa."

      Ehkä, ehkä ei. Yhteiskunta joka saavuttaa hegemonian vaikuttaa väistämättä muihin valtioihin ainakin niihin joiden kanssa käynevät kauppaa. Amerikalla on ollut tuo ylivalta, mutta se liittynee dollariin, mahdollisesti Englannin kieleen. Lähinnä sitä opetetaan kuin myöskin on ohjelma tarjonta on hyvin englanninkielis painotteista.
      Kumminkin Suomikin on siinä samalla vuosikymmenien aikana teollistunut yms.
      Vaikka Suomessakin huomaa tuota amerikkalaisen kulttuurin vaikutetta niin en henkilökohtaisesti tunne olevani amerikkalainen. Mikä kaippa on oleellinen ero identiteettipolitikoinnissa. Sitä on suomalainen ja mitä se tarkoittaa? Usein miten sitä että ne Suomessa säädetyt lait koskettanee just meitä. Ei ain muita. Miksei? Turisti, vähemmistöön kuuluva, henkisesti jälkeen jäänyt jne. Kyllähän jokainen suomalainen on lakikirjan lukenut ja tietää oikeudet ja vastuut. Lait on on sitä väestöä varten, niillä ei ole tarkoitus rokottaa sitä väestöä. Eli virkamiehiäkin tarvitaan mutta missä määrin on asia erikseen. Ja suotavaa olisi Suomea taitavat virkamiehet. Valtiollinen laki ei kumminkaan tule uskonnosta.

      Poista
    2. Sitten on tietty erikseen kristillinen lähetystyö mitä harjoitetaan myös Suomeenkin. Jota pitänen erilaisena kuin mitä luterilainen kirkko on opettanut, lähinnä siinä kristillisessä näkemyksessä on eroa. Samoin kuin en voinne ymmärtää lestadiolaisajattelua, vaikka se ilmeisesti luokitellaan suomalaiseksi, vaikka on muistaakseni lähtöisin aikanaan Ruotsista.

      Poista
  10. Kauko Kare meni saunaan. Kauko Kare otti pyyhkeen. Kauko Kare totesi: Tähän on tultu...

    VastaaPoista
  11. Mistäpä löytyisi uusi Kare NATO-Suomeen jossa kielitaito rajoittuu pakkoenglantiin ja Sale Niinistö on ottanut Kekkosen paikan?

    VastaaPoista
  12. ”Monet näyttävät uskovan, että juuri nyt Suomi on löytänyt oikean linjansa, jossa vihdoinkin on päästy aiempien ongelmien yli”

    Kuten tunnettua, Putinin kuuluisan alkulauseen jälkeen (motshit’ v sortire / tappaa yleisessä käymälässä) ilmestyi toinenkin arvoituksellinen merkki-ilmoitus: ”Jos rotta ahdetaan/pakotetaan nurkkaan, niin se hyökkää.”

    Vuosisatojen historia osoittaa selkeästi, että Ryssäläinen Venäjä on Rottien Valtakunta. Muistakaamme samalla ruotsalainen sananlasku: ”När katten är slytta, dansar rottan på bordet.”

    Putin tunnusteli useiden vuosien aikana, onko katten slytta. Ensin vuonna 2007 Münchenin puheessaan, sitten G-8 kokouksessa, jossa Putin kehotti G-7 maitta olla kiinnittämättä huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan hajonneen Neuvostoliiton entisillä alueilla. G-7 maat vain hymyilivät, koska Putin ei sanonut mitä hän haluaa tehdä Neuvostoliiton entisillä alueilla. Samalla Putin luuli, että katten är slytta ja hyökkäsi Ukrainaan, mutta toisin kävi.

    Edessämme on vielä paljon TV-uutisia mainituista asioista.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Samalla Putin luuli, että katten är slytta ja hyökkäsi Ukrainaan, mutta toisin kävi."

      Saattoiko olla niin, että kissa oli olevinaan poissa ja halusi houkutella Putinin Venäjälle tuhoisaan sotaan.

      Poista
    2. "Saattoiko olla niin, että kissa oli olevinaan poissa ja halusi houkutella Putinin Venäjälle tuhoisaan sotaan."

      Mainitussa kysymyslauseessa ei ole kysymysmerkkiä. Se on erittäin tärkeä seikka. Toisin sanoen ns. kysymyslause onkin itse asiassa väite. Väite taas vaatii todistusta, mieluummin kirjallista.

      Tuskinpa Rottien Valtakunta paljastaa arkistojaan. Putinin kasvojen hymyilevä muskulatuuri Venäjän televisiossa on kerta kaikkiaan ihana ja kaikki venäläiset naiset rakastavat Putinia ja haluavat peräti naimisiin hänen kanssa.

      Kenelläkään maailmassa ei ole niin ihanaa hymyilyn muskulatuuria. Mahti-Kiinan Ci? Sehän vain räpsyttää silmiään. Eräs amerikkalainen presidentti katsoi suoraan Putinin silmiin ja väitti, että Putin on kivankiva kaveri. Onneksi mainittu herra on jo Korkeimman tykönä.

      Poista
  13. Erästä jossain määrin tunnettua lausumaa mukaillakseni kysyisin Kauko Kareesta:
    Oliko hän piikki Kekkosen lihassa vaiko liha Kekkosen piiikissä?

    Nuoruudessani pyrin pitämään kriittisyyttä kunniassa, siksi olin Nootin kestotilaaja, myöhemmin olen ollut huomaavinani, että joissain olosuhteissa yletön kriittisyys tuppaa heikentämään elämänlaatua.

    VastaaPoista
  14. Oliko Suomi Kekkosen ajan viimeisinä vuosina ns. Demokratuuri....?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se termi taitaa sopia pikemmin sota-aikaan, jolloin perusoikeuksia muodollisestikin rajoitettiin.

      Poista
  15. Itse nämä ajat kekkosvastaisessa demariperheessä eläneenä voin todeta, ettei tilanne tietenkään niin mustavalkoinen ollut.

    Hulluuteen se alkoi vaipua vasta siinä vaiheessa, kun suurista ikäluokista nousi tiedostavaa populaa, äklöttävimpinä taistolaiset hihhulit – sen liikkeen kunnollinen perkaus taitaa jäädä jälkipolville (kunhan viimeinenkin ss-viikinki on ensin kuurnittu).

    Moni ymmärsi siis tilanteen ja katsoi ylilyöntejä asiaan kuuluvina. Aivan liian moni meni kuitenkin lauman mukana ja marssi jopa "rauhanohjusten" puolesta. Vastaavia kansanjoukkoja ei ole saatu kadulle edes Ukrainaa puolustamaan.

    Tietysti meille asian ymmärtäville jäi vähän traumoja näiden hihhulien touhuista, mutta tärkeintä oli tunne, että elää sisäisesti vapaassa länsimaassa. Ero vaikkapa Viroon ja Puolaan oli niin selkeä, että loukkaannuimme, jos ja kun meitä luultiin kansandemokratiaksi.

    Emmehän me olleet. Olimme vapaudestamme menestyksellisesti taistellut kansakunta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olimme me ja olemme edelleen "kansandemokratia", ideologinen etumerkki on vain vaihtunut tässä välissä ja näistä "Tapsoista" on tullut nykyajan taistolaisia.

      Poista
  16. Kekkoskultin ja Putinkultin rinnastaminen suorastaan kehottaa nostamaan esiin mahdollisia yhdenmukaisuuksia laajemminkin. Kummankin kasvualusta oli epävarmuus. Toisella oli takana hävitty sota seurauksineen, toisella Neuvostoliiton hajoamisen jälkeinen kaaos ja suoranainen talouden syöksykierre. Kumpikin oli johdossa, kun kansakunta rakensi itselleen uuden alun ja lähti yhteisvoimin kehittämään yhteiskuntaa. Kun elintaso nousee, turvallisuuden tunne lisääntyy. Silloin myös kansan enemmistön, sellaisten ihmisten, jotka kokevat vähiten voivansa itse vaikuttaa kehitykseen, tyytyväisyys kasvaa. Mitä muita yhteisiä piirteitä voisi luetella? Leipäjonojen puute?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.