Make love
Meillä suomalaisilla on nyt aihetta
röyhistää rintaamme myös kulttuurin rintamalla. Iiu Susiraja,
valokuvataiteilija, joka on kuvannut itseään, on saanut oman näyttelyn New
Yorkin MoMa:an ja kovasti suitsutusta alan auktoriteeteilta. Mitäpä me enää
muita todistuksia tarvitsemme?
Sitä paitsi Tom of Finland, toinen
nerokas kuvataiteilijamme on jo taiteilijanimessään nostanut vähäpätöisen ja
monen unohtaman maamme koko maailman kulttuuriväen eturintaman tietoisuuteen.
Moni on kai siellä maailman ytimissä jo joskus luullut maatamme takapajuiseksi
periferiaksi, mutta siitäpähän saivat. Myös nationalisteille on taiteilijoillamme
siis ollut paljon annettavaa.
Nykytaide on siitä hankala asia,
että sen arvottamiseen tarvitaan ehdottomasti asiantuntijoita. Kuka tahansa
tolvana ei kykene moderneista teoksista sanomaan yhtään mitään. Mikäli hän nyt
saa ihan vilpittömästi sanottua edes sen, että jokin teos häntä miellyttää (ja
toinen siis ei), ei hänestä sentään missään tapauksessa ole panemaan töitä
paremmuusjärjestykseen.
Sellaiseen tarvitaan ammattilainen, arbiter
elegantiarum. Taide ja etenkin nykytaide on vähän kuin Venäjä Fjodor Tjuttševin
mielestä: sen kriteereitä ei voi määritellä, sen saavutuksia ei voi mitata -siihen
voidaan vain uskoa. On lyhesti sanoen uskottava auktoriteetteihin.
Tai sitten voi olla myös uskomatta.
Se on varma tapa hankkia konformistiselta ja auktoriteettisuskoiselta laumalta syytteitä
moukkamaisuudesta, mutta ei sillä mitään keinoa ole osoittaa olevansa sen
enempää oikeassa kuin kukaan muukaan.
Ottakaamme nyt esimerkiksi vaikkapa
ns. porno (pornografia). Sehän tarkoittaa seksuaalisen kiihotuksen
aikaansaamiseksi tuotettua ja myytyä tuotetta, siis eränlaista huoraamista,
niin sanoakseni toisin keinoin, eli kirjoituksen ja piirtämisen avulla.
Alaston ihmisruumis ei missään
tapauksessa ole pornoa, kun se ei ole taidettakaan eikä se ole edes myynnissä.
Taiteelliset tutkielmat alastomuudesta saattavat olla jopa hyvinkin kauniita ja
samaan aikaan vailla kiihottavuutta. Tiettyä erotiikkaa niissä nyt sentään
yleensä on.
Mutta toki kunnon raa’alla
seksilläkin on tässä maailmassa oikeutuksensa, olisi outoa, jos se
kiellettäisiin. Internet on muuten myös täynnä pornoa ja on laskeskeltukin,
että hyvin suuri osa nykyisen sukupoven ns. työajasta menee sen katseluun.
Tässä on varmasti ainakin jotkin
myönteistä, onhan seksuaalisuus edistyksellisimmän väen mielestä aina ollut
ihmisen hienoimpia toimialoja. Usein näkee suorastaan pantavan yhtäläisyysmerkit
seksin ja rakkauden välille. Seksuaalisuus on luonnonvoima, joka on vastapooli
ihmisen tuhoavuudelle: make love, not war!
Tämä on tietenkin yhtä simppeliä
käsitemagiaa kuin olisi kaikkien nesteiden julistaminen ravitseviksi ja maukkaiksi.
Todellisuushan on paljon moninaisempaa. Todellisuuteen kuuluvat myös
monenlaiset perversiot pedofiliasta sadistiseen sarjaraiskaamiseen ja himomurhaamiseen.
Monista muista en tässä puhukaan.
Tyhmimmät edistyshenkilöt ovat
tässä kohtaa usein tehneet helppohintaisen taikatempun selittämällä, ettei esimerkiksi
raiskauksessa ole lainkaan kyse seksistä, vaan vallasta… Ja näyttää siltä, että
moni itsekin uskoo siihen, mitä puhuu.
Mutta taiteestahan sitä piti puhua.
Raiskaus on mielestäni aika harvinainen aihe taiteessa ja ihmettelen kyllä
miksi. Mieleeni tulee tässä vain Euroopan ryöstö, missä Juppiter härän
hahmossa on aika viitteellinen raiskaaja ja asia jäänee monelta ymmärtämättä.
Pedofiliasta tehtyä tadettakin saa
etsiä, mutta juuri hiljattain on sentään lähdetty kaapista ja peräti Helsingin
kaupungin voimin yritetty tuoda lasten drag-esityksiä yleisön
nähtäviksi. Taantumukselliset piirit ovat sabotoineet asiaa, vaikka drag on
tärkeä ja hyvin edistyksellinen taiteen laji, kuten kerrotaan.
Suomen alati liberaali kirkkokin on
paheksunut tuota ahdasmielisyyttä: antakaa lasten tulla myös drag-setien luo!
Vanhat irstailijatkin tarvitsevat rakkautta, eikös vain? Vai onko siinä kyseessä
jokin poikkeusryhmä, jonka tarpeille voi viitata kintaalla? Miksi?
Mutta aikamme suuresta taiteesta piti
puhumani. Kiasmassa (vai oliko se Miasma?) on juuri taas avattu Tom of Finlandin
näyttely.
Etten tulisi leimatuksi taiteen
viholliseksi, ilmoitan heti kannattavani tällaista näyttelyä, joka panee esille
avoimesti tekijän itsensä pornoksi luokittelemaa aineistoa. Homoporno on mainio
ja iloinen asia, sen tunnustamme varmaankin jo me kaikki!
Mutta niin on kyllä heteropornokin.
En ainakaan itse keksi syytä siihen, että se voitaisiin asettaa jotenkin eri
asemaan kuin homoporno. Odottelen siis sellaista alan taidenäyttelyä, jossa kauniit
teinitytöt (laillisessa iässä!) lohduttavat suloillaan vanhoja setiä ja nuoret
urokset nostavat mummot autuuden esikartanoihin.
Olen varma siitä, että tuollaisella
näyttelyllä olisi todellista tilausta ja että se päästäisi kaapista monia
estyneitä heteroita. Kun sitä ei vielä ole, en rupea arvioimaan sen taiteellisuutta.
Mitä taiteen ja pornon suhteeseen
muuten tulee, panen tähän vanhan blogini, jossa olen aihetta pohdiskelut.
Suuren taiteen edessä
Iltalehti kertoi eilen meille maamme
kansainvälisesti kuuluisimman taiteilijan satavuotissyntymäpäivänään saamasta
postuumista suitsutuksesta: New York Times hehkuttaa Tom of Finlandin
merkitystä - ”Ilman häntä ei olisi Jim Morrisonia, Elvistä tai James Deania”
Losangelesilainen
performanssitaitelija Cassils jopa sanoo: Tom of Finlandin taide on
todennäköisesti ainoa, jonka ääressä olen runkannut.
Luulen,
että taitelija piti tätä suurimpana mahdollisena tunnutuksena.
Joka
tapauksessa muistan juhlakalun aikoinaan itse kertoneen, että hänen
tavoitteenaan on tehdä taidetta, joka saa puntin pullistumaan, siis
käyttötaidetta ja tarkemmin sanoen pornoa.
Saattaa
hyvinkin olla, että Touko-herra oli merkittävä vaikuttaja amerikkalaisessa
nykykulttuurissa, mutta en ole ihan varma, olisiko meillä syytä onnitella
itseämme siitä, että juuri meidän vaatimaton kansakuntamme oli hänet
kasvattanut. NYT:n haastattelemat kahdeksan nykytaiteilijaa
näköjään ainakin arvostivat kovasti hänen aikaansaannoksiaan.
Itse en ole
osannut koskaan arvostaa noita tekeleitä taiteena ja pornona ne jättävät minut
täysin kylmäksi. Tuskinpa osun ihan harhaan, jos sanon, että kyseessä on mitä
tyypillisin karikatyyrimäinen kitsch, jonka kuvaamissa hahmoissa on kyllä
eräitä kiinnostavia piirteitä. Hahmot eivät suinkaan ole suoraan luonnosta
otettuja, vaan yhdistävät tyypillisesti miehisiin piirteisiin myös naisellisia:
valtavia rintoja ja nännejä.
Pidän
mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että oman marginaaliryhmänsä puitteissa
tällaiset friikkiluomukset todella toimivat pornona. Myös heteroseksuaalisessa
pornokuvastossa tapaamme usein varsin luonnottomia hahmoja, joita jotkut
ilmeisesti tarvitsevat.
Porno siis
pornona. Eihän tekijä itsekään muita kriteereitä luomuksilleen asettanut ja
kauppa kävi. Mutta että taiteilija? Kulttuurin johtavia nimiä?
Asiahan
riippuu siitä, mitä nimitämme taiteeksi.
Sir Roger
Scruton on paljon pohdiskellut kulttuurin nykytilaa ja kehitystä
nimenomaan taiteen kannalta. Taiteen ja pornon välillä hän tekee varsin jyrkän
eron. Porno on kitschin eräs muoto ja kitsch taas on korkeimpien arvojemme
profanaatiota.
Asia
liittyy laajempaan kulttuurin kehitystendenssiin. Läntisessä maailmassa on
havaittavissa yleinen sota korkeakulttuurin edustamia korkeampia arvoja, itse
asiassa koko korkeampien arvojen ideaa vastaan. Niiden sijaan tyrkytetään
vallan ja nautinnon kannalta nähtyjä pseudoarvoja.
Kyseessä on
se näkökulma, jonka ovat valinneet ns. cultural studies –disipliinit
derridoineen ja foucaulteineen. Se on lähtökohtaisesti vihamielinen koko
korkeampien arvojen idealle. Ikävä kyllä, se määrää nykyisen akateemisen ja
myös muun niin sanotun kulttuuriväen tavoitetason.
Tosin,
Scruton myöntää, nykykulttuurissakin ja jopa popkulttuurissa, joka muodostaa
sen valtavirran, on olemassa lokeroita (pockets), joissa aito
kulttuuri kukoistaa. Se elää nyt katakombeissa, mutta sieltä on ennenkin
noustu, arvelee hän lohdullisesti.
Scruton
tietää, että koko korkeakulttuurin ajatuksen puolustaminen nykyään merkitsee
ikävyyksien kerjäämistä. Kulttuurin valtavirta näet yksinkertaisesti on nyt
toisenlaisen diskurssin piirissä.
Mutta
lohdullinen esimerkki hänestä on Kiinan konfutselaisuus, joka näyttää
noudattavan samanlaista ajattelutapaa kuin tunnettu Hans Vaihingerin
Philosophie des als ob. On täysin mahdollista saada korkeammat arvot
toteutumaan elämällä ikään kuin ne olisivat objektiivista todellisuutta
(https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=konfutsen+haaste ).
Toistaiseksi
siis saamme tyytyä siihen, että ns. laatulehdissäkin kulttuurin nimellä
kunnioitetaan suoranaista roskaa, joka parhaimmillaan saattaa olla
käyttökelpoista vaikkapa pornona.
Ennen
kulttuuriksi hyväksyttiin kaikki se paras totuuden, hyvyyden ja kauneuden alalla,
mitä ihmiskunta oli saanut aikaan. Sen edessä haluttiin kumartua.
Nykyisen kulttuurin ylistetyimpien
saavutusten edessä sen sijaan… No, antaa olla.
Kulttuuri on ylellisyyttä.
VastaaPoistaOsa yhteiskunnalle hyvin kalliista, pienelle mutta varakkaalle eliitille suunatusta ns. korkeakulttuurista on ylellisyyttä silloin, jos tähdellisempäänkään ei ole varaa. Esim. lasten sydänleikkauksiin, tms.
PoistaMe umpirikkaat voisimme maksaa ylellisyytemme toki ihan itse. Kukaan ei ole meitä siitä estämässä. Miksi pakottaa köyhät, jotka eivät opperasta ole kiinnostuneet, sitä meille maksamaan?
Laajasti tulkittana taas kultuuri on kansakunnan elämisen ja olemisen tapa. Hyvin arvokas asia näin nähtynä siis.
Noiden kahden määritelmän väliin mahtuu paljon hyvää ja kaunista - kirjastot aivan mainiona esimerkkinä.
"Suomen alati liberaali kirkkokin on paheksunut tuota ahdasmielisyyttä... Ka, niinpä!
VastaaPoistaElämme pellemaailmassa, jossa pärjätäkseen on parasta laajentaa huumorintajuaan.
VastaaPoistaTaide ja porno sopivat vähän huonosti yhteen, sillä jos teos on taidetta ei se voi olla pornoa vaan erotiikkaa. Tyylikkäin esimerkki on, kun Matisse vetää parilla viivalla alastoman naisen tihkumasn erotiikkaa.
Marshall McLuhan sanoi, että "taide on antiympäristö". Taiteeksi määrittelemisen ongelma on aivan hervottoman herkullisella tavalla avattu Ruben Östlundin ohjaamassa ja käsikirjoittamassa elokuvassa "The Square", joka palkittiin 2017 Cannesissa Kultaisella palmulla.
VastaaPoistaJos otan naiselta käsilaukun ja sijoitan sen Modernin Taiteen Museoon jalustalle, tuleeko siitä taidetta? -- Voin kuvitella miten kulttuurikeikarit tästä aiheesta televisio-ohjelmassa keskustelisivat. Jos sanavirta siilattaisiin, haaviin jäisi hirvittävä määrä vilkkaita niinku-sanoja.
Durkheimin ja McLuhanin pohjalta käy ymmärrettävä niin kirjoitetun kielen pyhyys -- eli se vaikeasti ymmärrettävä ilmiö miksi kaikki mikä on lehteen painettu on totta -- kuin myöskin eurooppalaisen uuden ajan visuaalisen kognition valtava merkitys kartesiolaisen rationaalisuuden vahvimpana tukijalkana. Meillä on syytä kiittää muinaisia alkueurooppalaisia, joiden jumalat olivat ihmismuotoisia. Me teimme jumalista ihmisen kuvia. Toisin on niissä onnettomissa kulttuuripiireissä, joissa on vallinnut likimain ikiaikainen kuvakielto, ja joissa pelolla pönkitetyt ajattelun tabuaukot ovat amputoineet paitsi visuaalisen kognition myös valtaosan muista ihmisen henkisistä kyvyistä.
Voisihan sitä ajatella, että asiamme sentään ovat periaatteessa hyvin, kun ihmiset ihan aidosti voivat pähkäillä sellaisia kysymyksiä kuin mikä on ja mikä ei ole taidetta. Moderni taide on tietenkin aika vaikea pala. Antiasenteita tarvitsevat tyypit tuottavat maailmaan sekametelisopan kaikenlaisia efektejä, joihin sitten odottavat suurelta julkisuudelta huomiota. Ajat muuttuvat yhä narsistisemmiksi -- eli ihmisiä jotka haluavat olla "objektin" roolissa, huomion -- ja hoivan -- kohteina ja nauttivat vaikutusten ja vaikutelmien vastaanotosta on hyvinvoiva maailma täynnä.
Humanismista tulee uhrirooleihin samaistujien narsistisen "puolestaloukkaantumisen" demonstrattioita -- kuten nyt yksi punapappi yllyttää kansalaisia kaduille osoittamaan mieltään "perusrasisteja" vastaan. Ja tateeksi varmaan pian lasketaan ja riittää kun käsilaukkuja ryöstetään.
Tuosta New Yorkin Modernin taiteen museosta tulee mieleen kapale Fraicoise Gilotin muistelmakirjasta "Elämäni Picasson rinnalla". Joskus sodan jälkeen museon taholta lähestyttiin Picassoa pyynnöllä että tämä antaisi julkilausuman modernin taiteen puolesta -- modernismi oli silloin vastatuulessa, sitä pilkattiin kongressissakin. Picasso totesi että taiteen asiat ovat nimenomaan silloin hyvin, kun sille ei löydy virallisia tukijoita -- ja nakkasi sähkeen roskakoriin. Tilannehan oli siinäkin mielessä naurettava, että amerikkalaiset konservatiivit pitivät modernia taidetta kommunistien salajuonena -- ja ihan vastaavasti N-liitossa modernismiin suhtauduttiin kapitalistisena hapatuksena.
"Jos otan naiselta käsilaukun ja sijoitan sen Modernin Taiteen Museoon jalustalle, tuleeko siitä taidetta?"
PoistaSiinä kuin pisuaaritakin (Duchamps)!
Joku vuosi sitten Ateneumissa olleessa Picasso-näyttelyssä olisi seinässä teos, joka oli tehty pelkästään polkupyörän istuimesta ja tangosta - ja totta vie, siinä oli tavoitettu härän pääkallon olemus!
Jos taide on asioiden jäsentämistä ja näkemistä uudella luovalla tavalla, hyvin moni muoto ja tapa on mahdollinen. Mitäpä klassinen maalaustaidekaan on muuta kuin pala säkkikangasta ja öljyväriputkiloita, kyse on siitä miten niitä käyttää.
Tuo ruotsalaisohjaaja Ruben Östlundin elokuva The Square, johon linkissäni viittasin, on todella hyvä puheenvuori paitsi nykytaiteesta, myös polittisessa korreiktiudessaan esimerkillisestä hyvinvointiyhteiskunnasta, jossa vähän kaikilla elämänalueilla vaikeita ja kipeitä asioita on opittu käsittelemään käsitteellisillä stiiknafuulioilla, joilla ei juuri reaalista merkityssisältöä ole.
PoistaOhjaajan aiemmista töistä maahanmuuttokriittinen Play herätti paljon keskustelua ja elokuva on kai kerran esitetty jopa YLE:n Teema-kanavalla -- vaikka se aiheensa ja sanomansa puolesta voisi olla tärkeydessään sitä luokkaa, että se pitäisi esittää joka ilta. Ohjaajan sosiologinen vaisto on omaa luokkaansa ja erehtymätön.
"The Square" pokkasi siis aikanaan Cannesin Kultaisen palmun. Niin teki myös Östlundin viimeisin elokuva, muotimaailmaan sijoittuva Triangle of Sadness, jossa muun muassa feminismi pannaan paikoilleen ihan ikiaikaisessa perusinhimillisessä perspektiivissä.
Noita elokuvia löytyy katsottaviksi erilaisten suoratoistopalveluiden kautta, ja en voi jättää käyttämättä tätä asiayhteyttä suositellakseni niitä mitä lämpimimmin. On todella mieltä lämmittävää nähdä, että tässä kaiken taiteen yleisessä alennustilassa maailmassa on sentään tekijöitä, jotka hallitsevat sekä perusihmisyyttä että aikamme yhteiskunnallisia kohtalonkysymyksiä ja pystyvät niitä oman taiteenlajinsa keinoin nautittavasti käsittelemään ja yleisölleenkin esittämään.
"Kuka tahansa tolvana ei kykene moderneista teoksista sanomaan yhtään mitään. Mikäli hän nyt saa ihan vilpittömästi sanottua edes sen, että jokin teos häntä miellyttää (ja toinen siis ei), ei hänestä sentään missään tapauksessa ole panemaan töitä paremmuusjärjestykseen.
VastaaPoistaSellaiseen tarvitaan ammattilainen, arbiter elegantiarum."
Ensivaikutelma yllyttää yhtymään blogistin kantaan ja toivomaan persua kulttuuriministeriksi, joka toisi kansanomaisuuden ja ymmärrettävyyden taiteen arviointikriteeriksi. Sitten kuitenkin tulee mieleen Stalin ja sosialistinen realismi ja päätös nukkua yön yli; puhu karhun puolesta ja puhu myös karhua vastaan.
Mistä Iiu Susirajaa sitten voidaankin moittia, se ei ole pornon tuottamisesta, pikemminkin jostain päinvastaisesta...
VastaaPoista"Mieleeni tulee tässä vain Euroopan ryöstö..."
VastaaPoistaEntäs Leda ja joutsen?
Niin, ja onhan esim. Rubensilla "Leukippoksen tyttärien ryöstö". Siinä sitä on, lihaa säästämättä. Eivät pärjää eläinmetaforat.
Poista"Odottelen siis sellaista alan taidenäyttelyä, jossa kauniit teinitytöt (laillisessa iässä!) lohduttavat suloillaan vanhoja setiä..."
VastaaPoistaEi taida olla blogisti kierrellyt taidemuseossa ja kiinnittänyt huomiota länsimaiden taiteen kultakauden kymmeniin Susanna kylvyssä/Susanna ja vanhat ukot aiheisiin taideteoksiin, joka perustuu Vanhan testamentin apokryyfikirjoihin.
On se kierrellyt. Tarkoitan tätä meidän aikaamme.
PoistaAhaa, sitten tuota saa todellakin hakea, nykyään vanhat sedät saavat olla kiitollisia, että heille suodaan edes hengittämisen vapaus, muusta nyt puhumattakaan.
PoistaYhdessä elämäni vaiheessa jouduin moderoimaan erään suuren somealustan sisältöä ja voin kertoa, että drag on todellakin ns. homojen hommaa eikä siinä ole - mielestäni - mitään kulttuurillisia arvoja. Hyvin aggressiivisia vielä ovat.
VastaaPoistaLiu Susiraja sen sijaan vaikuttaa suht. mielenkiintoiselta absurdismin edustajalta. Ehkä ei pintaa syvemmälle kannata mennä...
Ei se pornoa ole, vaan jonkinlaista vastakohtataidetta, jossa lyödään katsojaa suoraan nyrkillä sydänalaan. Minusta Susirajan valokuvat saavat ajattelemaan joitakin nykykulttuurin ilmentymiä tai suorastaan kerrostumia. Tässäkään ei kannata ampua pianistia eli taiteilijaa itseään.
VastaaPoistaYksi asiallinen Susiraja-kommentti meni vahingossa roskiin. En osaa palauttaa, pahoittelen!
VastaaPoistaTotean, että taiteen pyrkimykset ovat muuttuneet.
VastaaPoistaMielestäni suomalaisjuntit edustavat primitiivisessä (sauna)kulttuurissaan jotain alkuperäiskansallista naturalismia. Touko on toki kuvannut homoeroottista visuaalista maailmaa ihan ronskisti vaan niinhän tässä maassa mennään - millään käytöstavoila ei täällä makeilla. Tulin viime yönä Roomasta yölennolla Helsinkiin ja otin kahvikupposen keskustan ravintolassa odottaessani bussia. Todistin baarissa luontodokumentaarista näytelmää, jossa pääosassa olivat ulkoisesti asiallisen näköiset ihmiset. Lähinnä naisen puolesta hävetti ja säälitti, sievä jakkupuku oli vielä oksentamatta, mutta humalatila jo vahva eikä estoja enää ollut ja vietit veivät kuin pientä oravaa hänen vongatessa miespuolista työkaveriaan julistaen koko seurakunnalle kuinka suorastaan himoitsee ukkoa. Mies oli hämillään ja kertoi pitävänsä naisesta ihan vaan työkaverina, johon ei kannattaisi mitenkään sotkeutua. Niin vain homma eskaloitui kaiken kansan edessä jonkinlaiseksi verbaaliseksi naimiseksi, "paina lujempaa, paina lujempaa!" huusi blonditar kun mies oli siirtynyt hieromaan naisen hartioita muiden vilkuillessa soidinmenoja, tai aktin kuvaushan siinä taisi olla käynnissä. Mies sopersi jotain velvollisuuksistaan luomakunnan kruununa ja ehdotti täyskänniselle ämmälle uutta annosta alkoholia. Jouduin tässä vaiheessa poistumaan paikalta. Olipas kulttuurishokki palata aistikkaasta buona sera-maailmasta tänne villliin länteen ihanien suomalaisten keskelle.
VastaaPoistaVoisko tähän maahan luoda enemmän alkoholivalistusta keski-ikäisille ja asiallista napostelukulttuuria juomisen oheen, ettei ihan tarvitsisi apinoiden tasolle humalapäissään aina vaipua? Kotikadulla vielä naapurin mies tyhjensi kännisen rakkonsa matkalaukkuni eteen ja röyhtäisi päälle. Hei Buona notte, ei tarvi piilotella ihmisen varsinaista luontoaan.
Taisitpa törmätä suomalaisen pimeään ytimeen, mitäpä me raukat sille voimme, että raavimme niukan elantomme täällä eloonjäämisen rajalla, kun Italiassa oli vuosisatoja kehitetty kaupunkikulttuuria viinimaljan, hyvän ruuan ja todellisen taiteen parissa. Kaupunkikulttuurissa on pakko omata tietyn tiiviin yhdyselämän mahdollistavat hyvät käytöstavat, metsässä sillä ei ole niin väliä. Kun nuo maalaiset sitten tuodaan kaupunkiin ja propakoidaan, että hillitön alkoholinkäyttö ja tapojen hylkääminen on vapautta ja "voimasntumista", tuossa on tulos.
PoistaNuo kohtsuksethan olisi voinut olla vaikka Kalervo Palsan maalauksesta. Joissa kunniaan nostettiin kaikki alhainen.
PoistaItse olen todistanut kun suomalainen nainen tyhjentää rakkonsa konsertin aikana kukkapenkkiin "piiloutuen". Naisen kaveri piti ystävällisesti tämän puoliksi juotua sidukkalasia toimituksen ajan.
PoistaIhmisen tulee tuo taloonsa tasaisin väliajoin tyhjentää. Ihan kaikkien. Miten tuon sitten suorittaa ja mitä vaihtoehtoja on on taas asia erikseen.
PoistaOlettaisi että julkiset vessat kaupungeissa on laitettu juuri sitä varten ettei virtsattaisi mihin vain. Vaan niissäkin on monesti kolikkoautomaatti. Ilmeisesti kun niitä jotkut käyttää väärin.
"Hei Buona notte, ei tarvi piilotella ihmisen varsinaista luontoaan."
VastaaPoistaSurkea on Suomi. Vai onko tässä myös pieni yleistämisen vaara pelissä?
Meinaan, että kuseskellaan sitä Italiassakin.
" Vai onko tässä myös pieni yleistämisen vaara pelissä? "
PoistaNo, ehkä vähän oli sitäkin kommentissani. Kuseskellaan sitä Italiassakin kuten joka paikassa maailmaa, mutta aika usein asia hoidetaan privaatimmin kuin meikäläisen naapuri huppelissa viime yönä. Nuorempi väki näyttää meillä Suomessa esimerkkiä siitä, että hauskaa voi pitää vähemmälläkin alkolla. Kaikilla ihmisillä on opittavaa ja kaikissa kansoissa heikkouksia ja vahvuuksia. Opetellaan me suomalaiset käytöstapoja tapakulttuuria vaan lisää. Italialaisillakin on opeteltavaa yhteiskunnanssaan vaikka onkin hyvä maa henkeäsalpaavalla kulttuurihistoriallaan. Liikennekulttuurissa he voisivat hieman katsoa mallia suht' rauhallisista suomalaisista. Itse en kokenut miellyttävänä taksikyytiä Rooman moottoritiellä, jossa kuski ajoi 160km/h vauhtia tutkien samalla kännykkäänsä pää alaspäin. Parkaisin pari kertaa ohituksissaan "mamma mia!" ja idioottilla oli pokkaa vielä matkia sitä ääneen ja toistaa Mamma miaa loppumatka piruillen! Arvatenkaan mitään tippejä ei herunut mokomalle tyypille. Liikenne on Roomassa aika kaoottista, ja jalankulkija pääsee jopa hengestään jos hortoilee kapeilla keskiaikaisilla mukulakivikävelykaduilla, joissa pyörivät sulassa sekasorrossa niin autot, taksit, pakut, skootterit, sähköpotkulaudat, hevosrattaat, kissat koirat ja turreturakaiset!
Spontaania taidetta syntyy ihan sattumalta. Astuin taannoin Kampin Kauppakeskukseen Narinkkatorin pääovista, ja siinä oli heti lattialla mustankiiltäva plastisen veistoksellinen kasamainen luomus, jonka kiersin kunnioittavan etäisyyden päästä askeleitani hidastaen ja vähän aikaa takaperinkin kävellen. Onneksi ei ollut ruuhkaa, joten en törmännyt kehenkään. Ajattelin, että kenenkähän näyttely tännekin on tuotu. Mutta sitten tätä luomusta kohti riensi nokkakärryineen Lindströmin mies. Luomus olikin hänen äsken rullaamaansa ja kokoon myttäilemänsä ostoskeskuksen valtava ovimatto nurja puoli päällepäin, yksi monista, joka oli menossa vaihtoon.
VastaaPoista"Luulin, että se oli joku taideteos", sanoin nuorelle miehelle.
"Joo, ja oikeestaan aika hieno", hän myönsi vailla pilkan häivää.
Näistä joistakin kommenteista huomaa, ettei päästä symboli- tai taidetasolle ollenkaan. Mitä Stina Saariston seinänkokoiset lyijykynäpiirrokset kertovat mielestänne? Ne ovat sukua Susirajan valokuvataiteelle. Ehkä helpommin avautuvia.
VastaaPoistahttps://www.galleriaheino.fi/index.php?k=120801
Oikeastaan minä suorastaan sympatiseeraan Tom of Finlandia. Harva suomalainen on onnistunut luomaan yleismaailmallisesti, tai ainakin laajalti viihdemaailmaan levinnyttä stereotypiaa. Tämä jotenkin kirjastui minulle katsoessani jotakin Poliisiopisto elokuvaa, jossa tämän mallin mukaiset nahkahomot aiheuttivat kiusallisen tilanteen niille elokuvan haljuliineille. Kapakan nimi oli muistaakseni Blue Oyster. Kohtaus löytynee googlaamalla. Mistään suuresta taiteestahan tässä ei tietysti ole kysymys, mutta tietyllä tavalla hupaisasta ilmiöstä kuitenkin.
VastaaPoistaTuosta Susirajasta on ehkä parempi olla sanomatta mitään, mutta jotenkin mieleen tuli vuosikymmenten takainen käynti Lontoon Towerissa, jossa jonkun kapehkon portaikon yläpäässä oli valtavan kokoinen Rubensin taulu jossa oli valtavan kokoisia rubensilaisia neitokaisia. Sillon iski hetekellinen paniikki ja klaustrofofia, mutta siitä kluitenkin selvittiin parilla syvällä sisäänhengityksellä.
Tämä kommentti onkin oivallinen näyttämään eron. Rubens katsoo sulottariaan ulkoapäin, kohteena miehiseen tapaan, Susiraja ja ylempänä mainittu Saaristo sisältäpäin kertoen omia tuntemuksiaan kuvillaan.
PoistaHe jättävät katsojan mahdollisen saalistavan katseen tylysti ulkopuolelle ja tuovat katsottavaksi oman sisäisen tunteensa. Siinä saa naisstereotypiatkin kyytiä, vähän kuuluu taiteilijan räkättävää naurua. Kaikille kolmelle on yhteistä groteski liioittelu. Mutta mikä tekee juuri Rubensin tylleröistä niin valtaisan arvostettuja? Ettei vain olisi miehinen katse, eli samaa sukua kuin Playboy -lehden kuvat. Kumpaan kategoriaan sitten mahtavat kuulua Tom of Finland -piirrokset?
Iltalehden artikkelissa kuvatuissa tapauksissa samaa katsojan silmä -ongelmaa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b742d5c6-35ef-495e-81de-6de65dd8fead
Pohdin itsekin miten omaan Susirajan teosten vastaanottamiseen olisi vaikuttanut se, että teoksissa olisi taiteilijan itsensä sijasta joku missityyppinen malli? Olisiko kokemus ollut toinen ja mistä se kertoo?
PoistaOhessa, blogin venäjänkielisille asiakkaille runon pätkä, jota on lupa jatkaa.
VastaaPoistaУж луна
давно, давно проснулась.
Только я
мечтаю о своём.
Где же ты?
Где же наша правда
отразилась
в счастие моём?
Уж луна
давно, давно проснулась.
Чтобы снова
рассказать о том,
что люблю
тебя давно уж тайно,
несмотря,
смогу ль увидеть вновь.
Onko Suomella varaa sellaiseen ylellisyyteen, jossa ne kirotut peräkammarin runkkarit ovat pääsemässä hallitukseen? Maasta löytyy sentään yksi rohkea, joka yllyttää kapinaan eli Paavo Arhinmäki. Selvinpäin vaiko tuhdissa kumarassa?
VastaaPoistaOlisiko Paavo Arhinmäellä rohkeutta johtaa kapinajoukkoja etulinjasta ottamassa vastaan kaasutusta ja pamputusta? Ettei Paavo vaan lojuisi kapakan päydän alla väsyneenä lepäämässä?
Tuleepa hallitukseen lopulta mitkä puolueet tahansa, niin edessä on todella kivinen ja kyinen polku, kun julkilausuttuna tavoitteena on lopettaa valtion jatkuva velkaantuminen. Nimittäin käytännössä se talouskuri on hyvinkin vaikea juttu. Kokemuksesta nykyään tiedetään, että useilla talouskuria harjoittaneilla euromailla on nyt enemmän velkaa kuin ennen säästökuuria.
Talouskurilla on perinteisesti ymmärretty sellaista toimintaa, että valtio alentaa budjettivajettaan joko lisäämällä verotulojaan ja/tai leikkaamalla menojaan. Molemmat toimet vähentävät reaalituloja, mikä leikkaa kysyntää ja alentaa tuotannon ja talouden kasvua. Kun Suomen valtio on lähtenyt 15 vuotta jatkuneen ja lopulta hulvattoman velkarallin tielle, niin paluu sieltä valtion budjetin tasapainottamiseen siten, että tulot ja menot saadaan tasapainoon, on todella rankka prosessi. Sepä ei käykään helposti ainakaan toiveikkailla julkilausumilla. Kun Suomi kuuluu vielä yhteisvaluutta euroon, niin sekin rajaa mahdollisuusiamme sopeuttaa talouttamme tehokkaasti omien tarpeidemme mukaisesti.
Talousajattelu on aasin ajattelua, eli ainoa realiteetti on porkkana, joka on ripustettu turvan eteen.
PoistaOnhan se tietysti ihan ratkihauskaa tahatonta parodiaa, kun aikuiset miehet väittelevät "talouspoliittisista" kysymyksistä, vaikka kukaan ei kysy perimmäisiä kysymyksiä. Kun jollakin on "velkaa", niin lainakauppias saa rahansa arvon säilymään -- ja miten kävisi ellei saisi? Tämä maailma pyörii ja "talous" kasvaa vain rahaohjasteisesti, ja aina periaatteessa "lainan" varassa ja ansiosta.
Näyttäkää maailma, missä lainakauppaa ei tehdä, niin minä näytän maailman, jossa eletään keskiaikaisissa sielunmaisemissa.
Lainakaupan on oltava aktiivista ja määrätietoista operatiivista toimintaa, sillä jos koottuja pääomia ei sijoiteta tai kukaan ei niitä osta, mikään taloudessa ei takaa niiden säilyvyyttä. Siksi rahaa, jonka odotetaan ikuistavan Arvoa, täytyy koko ajan pitää maagisessa liikkeessä. Kun summa kirjataan velaksi, se alkaa elää. Maallikko voisi kuvitella, että olisi parempi jos kellään ei olisi velkaa ja kaikki pärjäilisivät omillaan, mutta tosiasiassa talous loppuisi siihen paikkaan. Luottoraha masinoi taloutta - ja vain siten se saattaa kasvattaa Arvoa. (Oikeastaan kyselemme turhaan mitä tapahtuu, ellemme maksa velkojamme. Silloin tapahtuu nimittäin vain se sama, mikä olisi tapahtunut, ellei kukaan olisi ottanut velkaa.)
Raha-ajattelun ja reaalitalouden periaatteellinen yhteismitattomuus ja niiden keskinäisen suhteen väljyys ovat taloudellisessa rationaliteetissamme silmän sokeassa pisteessä.
Aiheesta ei juuri puhuta. Jos tätä eroa korostettaisiin, joutuisivat niin teoreetikot kuin toimijat heikoille jäille. Traagista on, että rahatalouden omaehtoisuus on kokonaisuuden kannalta väistämätöntä ja välttämätöntä. Se on myös vastuussa siitä että talous on niin hallitsematonta. "Epätarkkuusperiaate" tässä on vähän toista luokkaa kuin teoreettisessa fysiikassa. Samanlainen ilmiö kuitenkin on kyseessä. Raha masinoi taloutta. Sillä ei kuitenkaan voi hallita talouselämää.
Kun ja jos myönnettäisiin se, että lainakauppa, niin täydellistä illuusiota kuin sen arvonmuodostukset ovatkin, on "talouden" perusta, joka edustaa kaikkein puhtaimmillaan koko rahaohjasteisen "talouden" ideaa, ehkä suhtautumisemme talouden numeromagiaan edes vähän tervehtyisi. Ehkä silloin nähtäisiin selvemmin myös, ettei rahaohjasteisessa taloudessa voi tehdä supistustoimia, jotka eivät vaikuttaisi talouden kokonaisuutta romahduttavasti.
Ehkä noinkin.
PoistaMutta toisaalta: Suomi maksaa pankkiireille nyt 3 miljardia vuodessa korkoja, jotka menevät siis aivan hukkaan - kapitalisitin persiisiin niinsanotusti.
Ja kohta tuo hukkaan heitetty summa on 6 miljardia per joka vuosi.
Minusta tälläkin näkökulmalla on oma merkityksensä tilanteessa, jossa mm. sotesta ja monesta muustakin paikaista puuttuu paljon miljardeja.
Joten jos sitä taloutta ei hoideta, ei hoideta kyllä juuri mitään muutakaan. Arvelen.
"...lainakauppa, niin täydellistä illuusiota kuin sen arvonmuodostukset ovatkin, on "talouden" perusta...".
PoistaTalouden perusta on se, että jos omaa rahaa ei hankkeeseen juuri nyt ole, sitä on lainattava. Ja systeemin kriteeri on se, että lainan korot eivät saa ylittää sen hankkeen tuottamaa lisäarvoa, jota varten ne on otettu.
Laina ei ole itseisarvo. Laina ei ole talouden välttämätön perusta; perusta on ostaminen ja myyminen siten, että lopulta jää voitolle tai ainakin tasapeliin. Amerikka on jossain määrin poikkeus siksi, että dollari hallitsee (vielä) maailmantaloutta.
Porukka ei näytä käsittävän, että Venäjän paneminen polvilleen on niin kovin vaikeaa myös siksi, että Venäjällä on valtion öljytulojen vuoksi melkoiset varannot, eikä siihen suhteutettuna merkittävän paljon velkaa.