lauantai 15. huhtikuuta 2023

Kenelle mitäkin?

 

Valkosen miehen hommat

 

Joskus kaukaisella 1990-luvulla kertoi muuan laivaston upseeri, että heillä oli nykyään varusmiehiä monenlaisista taustoista ja homma oli sujunut hyvin.

Kerrankin muuan väriltään musta mies oli joutunut kömpimään tykkiveneen pakoputkea puhdistamaan, mikä oli likaista ja epämukavaa hommaa. Pois tullessaan mies tokaisi Ei tää oo mitään valkosen miehen hommaa!

Tälle kaikki kuulijat nauroivat niin silloin kuin sitten myöhemmin, kun juttua kerrottiin maanpuolustuskurssilla. Tuo musta nuorimies, jota silloin nimitettiin asiallisesti n-alkuisella sanalla, jossa ei kenellekään ollut mitään loukkaavaa, ei satavarmasti tarkoittanut, että hänet oli ns. rotunsa vuoksi pantu tuohon hommaan, sattuipahan nyt muistumaan mieleen muuan sanparsi, jolle nyt löytyi sopivaa käyttöä.

Meillä ei tuohon aikaan ollut mitään merkittäviä etnisiä ryhmiä kantasuomalaisten lisäksi. Työt eivät siis missään tapauksessa olleet jakaantuneet ihmisten entisen taustan tai esimerkiksi uskonnon mukaisesti. Varallisuuseroja oli, jako maalaisiin ja kaupunkilaisiin oli yhä jossakin määrin olemassa ja luokkatietoisuuttakin löytyi sieltä täältä.

Jokainen teki meillä sellaisia töitä, joita sai ja jotka toivat elatuksen. Puhuminen paskaduuneista, joka muistaakseni alkoi juuri 1990-luvulla oli enne aivan uusista ja pöyristyttävistä arvostuksista. Samaan aikaan myös alettiin levittää ns. suoritusportaan ja johtajien palkkaeroja aivan ennenkuulumattomasti ja tehtiin sankareita erilaisista huijareista, jotka olivat tehneet omaisuuksia keinottelulla.

Kehitys oli alkanut peltojen paketoinnista ja sitä vahvisti se hillitön konsumeristinen uskonto, joka pyyhki yli läntisen pallonpuoliskon ja laajemmaltikin. Ennen oli paitsi kommunistisessa maailmassa, myös lännessä arvostettu ja juhlittu työn sankaria, nyt nostettiin selvin sanoin kuninkaaksi kuluttaja. Amerikkalaiseen tapaan alettiin jopa puhua ”luusereista”.

Luterilainen perinteemme ei kuitenkaan ole samanlainen kuin amerikkalaisen kalvinismin henki, joka halveksii epäonnistujia. Asian voi heti todeta jo sosiaalivaltiomme nauttimasta kannatuksesta. Ihmisellä on meillä ajateltu olevan arvoa sinänsä riippumatta heidän taustoistaan tai menestyksestään. Amerikkalaisen eturyhmäyhteiskunnan suuret sisäänrakennetut ongelmat, jotka näkyvät myös sen poliittisessa järjestelmässä olivat meille aivan vieraita. Ajatus rotuongelmasta Suomessa oli vielä 30 vuotta sitten pelkkä vitsi.

No, nythän tilanne on aivan toinen. Suurissa keskuksissa etnisiä ryhmiä riittää paikallisiksi enemmistöiksi asti ja aitoja rinnakkaiskulttuureita on jo enklaaveina olemassa. Myös työt ovat useissa tapauksessa alkaneet jakaantua erilaisten etnisten ryhmien rajoja myötäillen, mikä on jo helppo havaita.

Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttaja joutuu useimmissa maissa tekemään hengenpitimikseen huonopalkkaisia ja vähän haluttuja töitä tai sitten hän ryhtyy yhteiskunnan elätettäväksi. Jos hän on ahkera ja lahjakas, on seuraava sukupolvi jo toisenlaisessa asemassa, mutta välttämättähän näin ei tapahdu.

Ns. työperäistä maahanmuuttoa ajavat näyttävät haluavan aivan erityisesti matalapalkkaisten töiden tekijöitä. Tämä näyttää sopivan myös ns. vasemmistolle, jonka kannattajat eivät noita töitä tee, mutta äänestävät kyllä runsaiden sosiaalietuuksien puolesta ja saavat myös maahanmuuttajilta ääniä.

Jostakin ihmeen syystä kukaan ei puhu siitä, ettei maahanmuutolla ole työvoimapulan hoitamisen kannalta mitään muuta kuin hetkellinen merkitys. Kun nuo uudet matalapalkkatöiden tekijät kotoutuvat, heidän vaatimustasonsa kasvaa ja sosiaalinen asemansa nousee.

Voi kyllä olla, että joidenkin ryhmien kohdalla näin ei käykään. Silloin esimerkiksi tietyt työt jäävät jonkin etnisen ryhmän harteille ja voidaan aloittaa puhuminen rotusyrjinnästä. Mitään syrjintäähän ei tuollaiseen ryhmäytymiseen tosiasiassa tarvita, mutta mikäli etnisyyteen liittyy myös tiettyjä muita sosiaalisen statuksen kannalta tärkeitä asioita, lähestymme tässä asiassa amerikkalaista mallia.

Tai ehkä voimme jo puhua ruotsalaisestakin mallista. Rikollisuuden kehittyminen hallintoon lomittuvaksi ja etnisesti rajatuksi mafiaksi, ammattimainen sosiaaliturvan rahastaminen ja slummielämäntapa eivät ole vielä todellisuutta meillä, mutta kuka rohkenee sanoa, ettei niistä missään tapauksessa sellaisia tule, jopa piankin.

Maamme ei tarvitse mitään herrakansaa palvelevaa alaluokkaa. Mikäli paskaduunit eivät kelpaa nuorisolle, on syytä molemmin puolin katsoa peiliin ja tehdä jotakin sekä noille duuneille että tuolle nuorisolle. Jos ja kun meillä on suuri määrä työkykyistä väkeä, joka ei suostu töihin liian pienenä pidetyllä palkalla, on palkkoja korotettava.

Ja mistä ihmeestä nuo suomalaiset johtajat ovat saaneet päähänsä, että heitä on palkittava luonnottomilla summilla, vaikka saavutukset olisivat olemattomia. Usein sellaisiksi näköjään luetaan työvoimakustannuksien karsiminen äärimmilleen. Pää se tulee sielläkin vetävän käteen.

Saattaa olla, että hallitusneuvotteluissa nimenomaan työnantajat ja ns. vasemmisto, joka aikoinaan edusti nimenomaan matalapalkkaista työväkeä, löytävät herttaisen yhteisymmärryksen.

Mikäli maahan saadaan runsaasti matalapalkkaista työvoimaa ja vasemmistolle uusia äänestäjiä, kohtaavat noiden puolueiden edut, joita aiemmin oli tapana pitää vastakkaisina.

Mutta maailma muuttuu, miten se muuttuu lähimpien muutaman vuoden aikana, on ainoa tärkeä asia niille, joilla ei ole kykyä eikä halua ymmärtää historiaa laajemmalti.

Pitkällä tähtäimellähän me kaikki olemme kuolleita, mitä väliä sillä sen jälkeisellä ajalla voisi olla, on muuan aikamme valtiomies sanonut. Mitäpäs tuohon enää voisi lisätä?

27 kommenttia:

  1. "Asian voi heti todeta jo sosiaalivaltiomme nauttimasta kannatuksesta."

    Eilen mielenkiintoisessa TV-ohjelmassa vanha "sosiaalitantta" Tarja Halonen sanoi, että hyvinvointiyhteiskunnassa ihminen nostetaan ylös työelämään. Hän ei siis sanonut, että hyvinvointiyhteiskunta on leposohva, jolle sopii jäädä lojumaan. Tässä on ero nykyiseen ajatteluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haasteensa sitten teollistuneessa yhteiskunnassa jos pohtii mikä työ on merkityksellistä?
      Suomessa palkataan kehitysvammaisetkin työelämään. Ja he ovat myös osa yhteiskuntaa, muttei pidä olettaa että välttämättä kykenisi samaan kuin normaalisti toimiva. Mielenkiintoista tosin on jos henkilö jolla on kehityshäiriö pystyy osallistumaan rajoitteineen yhteiskuntaan, kuinka on mahdollista ettei se luonnistu kaiken järjen mukaan ihmisiltä joilla ei ole mitään järjellisesti selitettävää rajoitettua.

      Sitten on se kun ihmisten arvostus asioita kohtaan on omiaan. Kaveri kertoi vuosia takaperin kuinka siskonsa valvoi työkseen jonkun suomenruotsalaisen naisen unta. Siis meni sinne ja oli hereillä kun toinen nukkui. Mikäs siinä jos jollakulla on varaa tämmöisestä maksaa. Mutta pöhköltä tuo omaan korvaan kuulosti.
      Ja väliin katsellut muutenkin miten tuo talous vaikuttaa ihmisten ajatteluun, niin kyllä se hieman hassulta tuntuu. Kumminkin ne isoimmat palvelut mistä me kaikki olemme riippuvaisia tuotetaan verovaroilla ja koulutuksella jne. ja se kumminkin vaatii pitkäjänteisyyttä ja ymmärrystä ettei ne asiat ole vain yhdestä yksilöstä kiinni.

      Poista
  2. "Mikäli maahan saadaan runsaasti matalapalkkaista työvoimaa ja vasemmistolle uusia äänestäjiä, kohtaavat noiden puolueiden edut, joita aiemmin oli tapana pitää vastakkaisina."

    Todella epämiellyttävä visio! Toivottavasti kokoomuksella - ja ruotsalaisilla (!) - on riittävästi kaukonäköistä isänmaallisuutta sen välttämiseksi.

    VastaaPoista
  3. "tehdä jotakin ... tuolle nuorisolle"

    Mitähän tuolle tekisi...

    VastaaPoista
  4. Onnetonta on, että vaikka Ruotsin katastrofi on tuossa vieressä nähtävissä, meillä toistetaan uskollisesti kaikki siellä tehdyt virheet. Kykypuoluekin ajaa tarveharkinnan poistamista, vaikka se on Ruotsissa kokeiltu ja huonoksi havaittu, ja siitä ollaan siellä luopumassa. Mihin ihmeeseen on hävinnyt normaali järki sekä Kokoomukselta että vihervasemmistolta. Eletään kummallisessa unelmassa, että meillä kyllä onnistuu kotouttaminen ja työllistäminen, vaikka se ei ole onnistunut missään muualla.
    Mitä kauempaa saadaan kieli- jopa lukutaidotonta porukkaa, sen parempaa maahanmuuttoa. Kovin paljon ei puhuta jo täällä olevien työttömien maahanmuuttajien tai kotimaisten työttömien työllistämisestä. Kotimaisissa olisi jopa se hyöty, että he ymmärtävät suomen kieltä !

    VastaaPoista
  5. "Ei tää oo mitään valkosen miehen hommaa!" Kuulemani mukaan tämä oli myös Kotkan metsätalousoppilaitoksessa ensimmäinen lause, joka opetettiin Chanasta tulleille tummille opiskelijoille. Kun mentiin harjoituksen vuoksi talvella kaatamaan ja käsittelemään puita metsään, missä saattoi olla metri lunta ja 25 pakkasta ja käsittely tapahtui perinteisesti opin vuoksi kirveellä ja pokasahalla. Silloin annettiin lupa hokea Suomeksi, että "Ei tää oo mitään valkosen miehen hommaa!"

    VastaaPoista
  6. Tuo peltojen paketointi tuli itselle todellisekseksi, kun vierailin isolla maatilalla 90-luvulla, jossa vanha emäntä ihmetteli kun ennen maksettiin viljelystä, niin nyt sitten siitä ettei viljellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”… emäntä ihmetteli kun ennen maksettiin viljelystä, niin nyt sitten siitä ettei viljellä…

      Kysymyshän on yksinkertaisesta yhteen- ja vähennyslaskusta; ei siinä mitään ihmettelemistä pitäisi olla. Ennen vanhaan yhtälö: myyntituotto miinus kulut jäi positiiviseksi. Kun tuo laskelma sitten muuttui negatiiviseksi – eli tappiolliseksi – niin homma ei kannattanut.

      Säälistä emännälle maksettiin.

      Poista
    2. Ei sen merkitys mihinkään aritmetiikkaan redusoidu eikö säälillä ole asiassa mitään tekemistä.

      Poista
    3. ”…eikö säälillä ole asiassa mitään tekemistä…”

      Jaa ei vai? Kun emännän askareet eivät tuota rahaa elämiseen, niin mitä se sitten on, kun rahaa annetaan vastikkeetta?

      Kutsutaan asennetta sitten yhteisvastuuksi, lähimmäisenrakkaudeksi tai miksi muuksi tahansa, niin ilmaisen rahan antaminen on selvää sääliä, sen hyvässä merkityksessä. Kapitalismia olisi se, kun emäntää kohdeltaisiin loisena, niin kuin ennen vanhaan.

      Poista
  7. Oma vaikutelmani John Maynard Keynesiin teoksesta "Työllisyys, korko ja raha", jonka Ahti Karjalainen nuorena suomensi, oli se, että talousajattelussakin voidaan tehdä filosofinen läpimurto tuomalla mukaan uusia ilmiöitä ja niitä kuvaavia käsitteistöjä. Häntä on sanottu "kolmannen linjan mieheksi" juuri siksi, että hänen ajattelunsa etsii sementoitujen käsiteraiteiden välistä jotain mihin kummaltakin suunnalta voitaisiin tarttua.

    Ja kun hän teki suuren laman lääkkeeksi ehdotuksiaan, hänen motiivinaan nähdäkseni nimenomaan oli, ettei akuuttia kriisiä jämähdettäisi käsittelemään talouden ikuisten kuolukuntien totuuksilla, vaan annettaisiin ajattelun joustaa. Opillisuus -- opilliset ihanteet, periaatteet -- oli siis rasite, joka teki selviytymisen mahdottomaksi. Opit tavoittelivat yleiskäsitteillä muotoiltuja ikuisia totuuksia -- ja tuollaisen opillsilla yleiskäsitteillä tapahtuvan ymmärryksen noitumisen hän halusi estää tokaisemalla: "Pitkällä tähtäimellä olemme kaikki kuolleita."

    Vastaava tilanne hallitusneuvotteluissa nyt koskee yliyleistävillä ylevöitetyillä yleiskäsitteillä muotoiltuja "ihmisarvo- ja -oikeusideologioita", joilla nyt koetaan olevan jotain ikuista ja luovuttamatonta moraalista arvoa. Niillä ei ole. Ne ovat kansan ja yhteiskunnan selviytymiselle rasite, josta jollakin silmät aukaisevalla tavalla pitäisi päästä irti.

    Tosiasiat ovat ehkä liian yksinkertaisia ymmärrettäviksi ja tunnustettaviksi. Tosiasia numero yksi: siitä, että kaikilla on "ihmisarvo" ei mitenkään seuraa se, että kaikki "kulttuurit" sopeutuisivat keskenään. Kaikki ihmisyys on kulttuurista ihmisyyttä, ja ihmisarvo ja -oikeudet voivat oikeasti toteutua vain yksilön oman yhteisön ja kulttuurin puitteissa. "Kansainväliset sopimukset", jotka velvoittavat yhden yhteiskunnan huolehtimaan myös kaikkien muiden yhteiskuntien ihmisoikeuksista unohtaen sen tosiasian, että yksien oikeuksien toteuttaminen kääntyy aina toisten velvollisuudeksi -- nämä sopimukset ovat pelkkää opillista idealismia, stiiknafuulaa, josta meidän nyt pitäisi sanoutua aivan samalla tavalla irti kuin Keynes neuvoi irtautumaan jämähtäneistä talouspoliittisista kannoista suuren laman selättämiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "kaikilla on "ihmisarvo" ei mitenkään seuraa se, että kaikki "kulttuurit" sopeutuisivat keskenään."

      Sanoisin vielä terävämmin, että ihmisarvo voi olla sama, mutta kansalaisarvo ei. Sivumennen sanoen, mikä ihmisarvo tai kansainvälinen sopimus ei vaadi meitä

      - ottamaan vastaan laittomia siirtolaisia tai
      - elättämään muiden maiden kansalaisia.

      Oikeita pakolaisia kyllä ja kehitysapua voimme antaa sen verran kuin omatunto ja Suomen maine välttämättä edellyttää.

      Poista
    2. Kaikilla on ihmisarvo. Suomalaisellakin, niin miehellä kuin suomalaisella naisellakin. Kulttuurin sukupuoli asiat taas eivät ole kilpailu, toinen osaa jonkun homman ja toinen toisen.

      Poista
    3. Ei se "ihmisarvo" tarkoita mitään -- ei ole olemassa sellaista instanssia joka tällaisia "arvoja" jakelee. On vain yhteisö, jossa vallitsevat yhteisövoimat ja jolla on omat yhteisöominaisuutensa -- eivätkä kaikki yhteisöt edes salli yksilöjensä kehittyä siihen yksilöllisen eriytymisen mittaan, että yksilöiden käyttäytymistä ja ajattelua ohjaisi jokin muu kuin vallitseva sosiaalinen paine ja ajattelussa vallitseva tunnustuksellisuus.

      Jos ymmärtäisimme sosiologian autonomisena tiedonalana -- eli siis että on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin, emme omissa käsitemaailmoissamme loisi noita yliyleistävillä ylevöitetyillä yleiskäsitteillä kyhättyjä stiiknafuulioita, "ihmisarvo- ja -oikeusideologioita".

      Mutta nyt omiin juristerisiin käsitetodellisuuksiinsa hurahtaneet "kansainvälisen oikeuden asiantuntijat" höpötyksineen nostetaan auktoriteeteiksi, jotka ihan ikiaikaiseen jumalalliseen tapaan luovat tähän maailmaan yleistä "ihmisarvoa" omaavan mielikuvatuksen, jota kaikkien pitäisi palvoa. Tällaisen ylevöittämisen taustalla vaikuttavia alitajunnallisia tekijöitä ei kukaan uskalla nostaa käsittelyyn. On mielestäni kuitenkin selvää, että hyvin suttuisten inhojen lisäksi siellä vaikuttaa vahvaa ja käsittelemättä jäänyttä ihmisvihaa.

      Poista
    4. "... "ihmisarvo- ja -oikeusideologioita", joilla nyt koetaan olevan jotain ikuista ja luovuttamatonta moraalista arvoa. Niillä ei ole....".

      Kauhistus sentään, olen samaa mieltä Oikkosen kanssa!

      Kommentoija lausuu: ”…Kaikilla on ihmisarvo…”.

      Eihän se näin mene. Heillä on ihmisarvo, joille me sen suomme. Meistä itsestämme se lähtee, kukaan universumissa ei sitä ihmisarvo anna. Valinta on meillä.

      Siitä vain miettimään, kenellä meillä on ihmisarvo ja mitä se oikeastaan merkitsee.

      Poista
  8. En ole ihan varma tuosta amerikkalaisuuden "luusereista." Aika usein esiintyy myös sitä henkeä, että jos ihminen jaksaa yrittää uudelleen niin se on ihan cool.

    Tosin tämä liittynee enemmän juuri yrittämiseen eikä niinkään palkkatyöhön.

    Suomen ongelmat ovat ihan eri luokkaa ja niitä tosiaan millään hallituspolitiikalla ratkaista... Järkevin ratkaisu olisi tietenkin kääntää katse siihen koulutettuun, suureen työvoimareserviin joka meillä on Euroopan suurimpia, eli julkiseen sektoriin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä internet on siitä hyvä, että maailma pienenee, eikä kaikki välttämättä YLE:ltä annettu pidäkään ehkä paikkaansa? Jos Jenkeissä rekkakuski, ihan perinteinen renki, joka ajaa toisen rekkaa tienaa helposti yli 100 000 dollaria vuodessa, missä verotus ei ole lähelläkään Suomen tasoa, niin jotakin outoa on yleisessä talousajattelussa?

      Tuo esimerkkini on todellakin Suomesta USA:aan muuttaneen kuskin tienesteistä, ja jos niin kuin hänen suunnitelmansa kehittyvät, eli oman rekan hommaaminen, niin ansiot vähintäänkin tuplaantuvat, jopa triplaantuvat ellei rekan kuoletuksia ja kuluja huomioida! Mitäpä tienaa suomalainen rekkakuski? Voin sanoa, että se on rekan omistajalle n. euro/kilometri, josta poistetaan auton kulut ja kuskin palkka!

      Tänä päivänä nöösipojat, siis vasta rekkakortin saaneet kuskit ajavat pelkästä ajamisen ilosta, kun tuntipalkka on sen 15 euroa, eikä puhettakaan mistään ilta- tai yölisistä! Tällä menolla menee vain 5-10 vuotta ja olemme katastrofissa!

      Poista
    2. Tuo on sen luuseriuden arvostelun toinen puoli, syyllistetään menestymättömät myymällä valheellista kuvaa että kaikki on vain itsestä kiinni.

      Poista
  9. Kun puhutaan lämpimikseen ja huumorilla eri rotuisten ihmisten ominaisuuksista, missä ei tietenkään ole mitään eroa, ainakaan virallisen hokeman mukaan, mutta sainpa kerran eräillä koulutuspäivillä luennoitsijan hiljaiseksi, kun ihmettelin sitäkin asiaa kun olympialaisten satasen finaalissa ei näy valkoihoisia...niin, ja ne kaskut eri rotuisten eri ominaisuuksista eivät kai tyhjästä ole syntyneet?

    Luonto on viisas, ja se on antanut maapallon eri osissa eläville ihmisille ja eläimille omanlaisensa ominaisuudet, sanovat tiedostavat mitä muuta tahansa. Serkkupoika palveli Legioonassa kymmenen vuotta, ja totesi, että siellä jos missä tulee rasistiksi, siis huumorilla höystäen. Vaikka testit siellä ovat aika kattavat, alikehittyneistä maista tulevat sotilaat eivät oikein menesty nykyaikaisten teknisesti monimutkaisten sotilaskojeiden kanssa, siis suurta kuvaa ajatellen. Iso osa Legioonaan pyrkivistä tulee nimenomaan köyhistä maista ajatuksena Ranskan kansalaisuus jne.

    Itse tein pitkän päivätyön vankilassa, enkä missään avotalossa, vaan raskaassa kivitalossa. Kun vankilakin alkoi "kansainvälistymään", tuossa 80-90 lukujen taitteessa, huomasi kuinka kotoiset romanit, joita voi kutsua myös mustalaiseksi, koska he itse myös käyttävät tätä sanaa, kokivat ihan kunnon nousun. Nyt mustalaiset eivät olleetkaan se alin ryhmä! Nyt täytyy korostaa, että ne ryhmäjaot tekee aina vangit, eikä suinkaan henkilökunta!

    Kun tätä nykymenoa katselee näin eläkeukkona, niin raju on ajan riento! Tolkuton konsumentarismi on todellakin uskonto. Jokunen aika takaperin nuorille tuputettiin sellaistakin lainaa kuin "ensilaina", että pääsee ostelemaan! Onhan tämä mieletöntä. Tyttäreni aloitti AMK:in pari-kolme vuotta takaperin, ja lainaa piti hieman ottaa, mutta laskimme, että otetaan vain aivan minimimäärä, eli 2500 euroa, mutta kas kummaa, pian tilille tulikin kymppitonni! Onneksi tyttö on fiksu ja tarkka, eli tuo kymppitonni on käyttämätön. Silloin puhuttiin, että kun valmistuu säädetyssä ajassa, valtio antaa osan lainasta anteeksi. Katsotaanpa miten käy?

    Yksityisiä kansalaisia on ulosotossa meillä enemmän kuin koskaan. Viime viikolla puhuttiin jopa seitsämän miljardin euron summasta! Tähän vielä yritysten, kuntien ja valtion velkaantuminen, joka vain jatkuu, koska vaihtoehtoa ei näköjään ole? Naapurin rouva on toiminut postinjakajana pian 40 vuotta, ja hän ihmetteli, kuinka paljon he joutuvat jakamaan perintätoimiston kirjeitä? Jopa ns. hyville omakotialueille, missä pihassa seisoo laatumerkin autot jne. niihinkin vain perintätoimiston logolla varustettuja kirjeitä kannetaan. Rouva oikein ihmetteli, vanhan kansan ihminen kun on, että alkaa olemaan maailmanlopun meiningit...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei voi viimeiseen virkkeeseen vastaan väittää, kova tulee olemaan äkkipysäytys!

      Poista
    2. Joitain asioita pohtinut enkä näihin saane tolkkua. Lähinnä tuo velka puhe ja mistä se on muodostunut. Suomi valtiona on kumminkin ollut niitä harvoja joka on maksanut sotakorvaukset aikanaan. Teoreettisesti taas ei pitäisi olla mitään mistä olla velkaa kun ei olla sotaakaan aloitettu mihinkään, mutta yrittäne sitten rahoitusmarkkinoiden ja sijoittajia ymmärtää. Menee enempi uskontopoliittiseen.

      Onko se omakotitalossa asuminen sitten hyvän ihmisen määritelmä? Perintäkirjeitä voinee tulla mihin talouteen tahansa, riippuen postinkin toimivuudesta. Oletettavasti tämä taas on osa syy miksi väki siirtyy e-laskuihin, joissa ei ole tätä ongelmaa. Ellei sitten netti kaatune.

      Poista
  10. Oikein hyvä kirjoitus. Vierasta väkeä tuodaan maahan myös yksinkertaisesti kuluttamaan, ja nostamaan siten bkt:ta. Väestön kasvaminen pitää pyörät pyörimässä -- ainakin jonkun aikaa. Japanin malli, vähäinen maahanmuutto ja stagnaatio olisi se toinen vaihtoehto, jota muistan Halla-ahon joskus ehdotelleen.

    VastaaPoista
  11. ”Pitkällä tähtäimellähän me kaikki olemme kuolleita, mitä väliä sillä sen jälkeisellä ajalla voisi olla, on muuan aikamme valtiomies sanonut.”

    Mutta mainittu muuan aikamme valtiomies väitti myös, että kaikki hänen kannattajansa koko maailmassa pääsevät Paratiisiin nauttimaan jumalallisesta hellyydestä ja hänen vastustajansa puolestaan tietysti Helvettiin polttotulta kärsimään.

    Mikä on se maa/valtio/yhteiskunta/historiallinen kokonaisuus, joka ruokkii moisia valtiomiehiä uhkaamaan ydinpatukalla?

    VastaaPoista
  12. Vaikka kaikki työt kelpaisivatkin Kantasuomalaiselle nuorelle sukupolvelle , riittäisikö se siltikään huoltosuhteen vakauttamiseen....

    VastaaPoista
  13. Typeryys on iäti lisääntyvä luonnonvara, mutta tarkemmin ajateltuna niin on viisauskin. Viime vuosina typeryys on ollut vahvoilla. Siihen kun lisää nuoruuden kokemattomuuden ja naisnäkökulman, joka ei ole vielä täysin sopeutunut yhteiskunnan olemassa oleviin haasteisiin, niin ei auta kuin odotella, että viisaitakin kuunneltaisiin. Toivotaan vain, että heitä kuultaisiin jo kosken yläjuoksulla, eikä vasta kuohujen keskellä.

    VastaaPoista
  14. Jos työt herkkuva olisi niin herrathan ne työt tekisi...

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.