Ei oikein matkaopas
Ričardas Gavelis,
Vilnan pokeri. Suomentaneet Urté Liepuoniuté ja Per Länsmans. Siltala 2022, 575 s.
Vilna on historialtaan
hyvin erikoinen kaupunki, kuten pari blogia sitten tuli todettua. Siinä on
mystiikkaa taruineen lohikäärmeestä, basiliskista ja rautasudesta.
Käsittämätöntä tragiikkaa liittyy Vilnan juutalaisväestön tuhoamiseen.
Historian
monet käänteet näkyvät yhä mahtavissa kirkoissa, jotka heijastavat myös
maallisen vallan vaihteluita. Suuren synagogan paikalla on nyt vain surkea
neuvostohökötys, orpona vanhan kaupungin komeiden rakennusten keskellä.
Vilna oli
kerran suurvallan pääkaupunki, mikä yhä näkyy sen valtavassa palatsissa, joka
nyt toimii museona. Puolalaisillekin se on yhä kansallisten muistojen paikka ja
vapaustaistelijoiden vainoamista Puolan 1863-1864 kansannousun jälkeen symbolisoi
yhä Vilnan pyövelin, Muravjov-Vilenskin (Hirttäjä-Muravjov)
nimi.
Napoleon,
joka nimitti vuoden 1812 hyökkäystään Venäjälle Toiseksi Puolan sodaksi,
selitti tulleensa Vilnaan vapauttajana ja puolalaiset muistavat tätä sotaa yhä
kansallislaulussaankin. Siihen ajankohtaan sijoittuu myös Mickiewiczin runoelma
Pan Tadeusz, joka sijoittuu Liettuaan, niin Puolan kansallisrunoelma
kuin onkin ja Pariisissa kirjoitettu. Mutta toki runoilija asui ja opiskeli
täällä Vilnassakin ja hänen muistoaan vaalitaan yhä.
Mutta Vilnan
pokeri ei puhu näistä mitään. Se ajoittuu myöhäiseen neuvostoaikaan ja
keskittyy kokonaan siihen, mitä homo sovieticusten ja homo litauicusten
päässä tapahtuu tai oikeammin ei tapahdu.
Siellä
päässä on nimittäin miltei pelkkää tyhjää ja sen ohella aina tietty määrä ulostetta.
Homo sovieticus on jo menettänyt inhimillisyytensä ja hänen
pupillinsakin ovat hävinneet, mutta homo litauicus tietää vielä, että
asiat voisivat olla myös toisin.
Vilnan
historiaan kirjassa on viitteitä vain minimaalisesti, mutta onhan niitäkin
sentään. Myös maantieteelliset kohteet tulevat silloin tällöin esille, mutta
olennaista kirjassa ovat ihmiset.
Jostakin
syystä nimenomaan Vilna on yhdelle kertojahahmoista universumin perse, vaikka
siellä sentään asuu myös noita inhimillisyytensä rippeet säilyttäneitä homo
litauicuksia, joita ei vielä ole kokonaan kanukoitu.
Termi kanuukki
viittaa tässä kirjassa homo sovieticukseen eikä siis kanadalaiseen. Mystinen
ryhmä he (kanuukit) pyrkivät kanukoimaan kaikki ihmiset lapsesta
lähtien, tekemään heidät kaltaisikseen syntymän jälkeen, sillä kanuukit eivät lisäänny
luonnollisesti, suvullisesti.
Kanukointi
tarkoittaa kaiken oman ajattelun tappamista ja se saavutetaan viime kädessä
vaikka kidutuksella.
Mutta
vastarintahenkeä löytyy yhä. Kirjan pisimmän -ja puuduttavimman- osuuden
kirjoittanut kertoja fantasioi loputtomasti saastaisista, seksuaalisista ja makaabereista
asioista ja murhaa lopulta rakastajattarensa. Asialla on jokin yhteys kapinaan
kanuukkeja vastaan, mutta en ymmärrä mikä.
Samaan
henkilöön keskittyvät muidenkin kertojien osuudet. Tappaja on jonkinlainen
vastarinnan suurmies, joka loputtomasti hoki ja koki Vilnan olevan koko
universumin perse. Eräässä fantasiassa se kasvaa jopa 20-kerroksisen talon
kokoiseksi ja kanuukit käyvät sitä jatkuvasti nuoleskelemassa.
No,
kyllähän kuvaukset kanuukeista tuovat välillä mieleen myös erinäisiä
suomalaisia hahmoja lähinnä 1970-luvulta ja miksei myös nykyisyydestä. Ehkäpä
vastaava kirja olisi voitu kirjoittaa myös Helsingistä?
No, en nyt
sentään tiedä, mutta ainakin Venäjällä oli aina muitakin kuin noita homo sovieticuksia
ja tietenkin heitä oli suhteellisesti vielä paljon enemmän Suomessa. Älymystöjä
en tässä nyt vertaile.
Kirjan
viimeisen osuuden kertoja on koira, joka näyttää huomaavan jotakin äärimmäisen
tärkeää: Vilnan haju on muuttumassa. Vilna ei taida enää ollakaan se täysin
pysähtynyt ja siis eloton kaupunki, jossa pelataan mieletöntä pokeria:
nokitetaan hurjilla panoksilla, mutta ei lopulta koskaan näytetä kortteja, pelataan
mielipuolista peliä, jossa ei ole mitään tolkkua -sitä vain pelataan.
Nykyistä Vilnaa
ei tästä kirjasta tunnista lainkaan, eikä se taida antaa mitään eväitä tämän
kaupungin ymmärtämiseen, vaikka siinä mainitaankin erinäisiä maantieteellisiä
kohteita ja jopa jokunen talo ja ravintola.
Ymmärrän,
että en ole kirjaa ymmärtänyt, enkä siis voi sitä myöskään suositella kenellekään
Vilnaan matkustavalle.
Jotakinhan
sentään kannattaisi aina lukea ennen kuin matkustaa tällaiseenkin tavattoman
rikkaan historian kaupunkiin kuin Vilna. Valitettavasti sellaista lukemista on
miltei mahdotonta löytää edes Helsingistä millään kielellä. Muualla Suomessa
asiat tuskin ovat paremmin.
Tilanne on aivan uskomaton, Vilnassa on
sentään nytkin melkoinen määrä suomalaisia turisteja ja varmaan enemmänkin
tulee, kunhan aletaan ymmärtää, mitä kaupungilla oin tarjottavana. Yhtymäkohtia
löytyy myös omaan historiaamme.
Mutta tämähän koskee aikaa ennen 1900-lukua, josta
ei kenenkään tarvitse enää tietää mitään, niinpä Liettuan ja Puolan historia ovat
maassamme lähes täysin tuntematonta. Sääli. Jospa meitä ollaankin kanukoimassa?
Nykyään nuollaan jenkkien perseitä ja oikein urakalla!
VastaaPoistaEikö se ole pikkukoirien tapa - ja erinomainen selviytymisstrategia?
Poista"niinpä Liettuan ja Puolan historia ovat maassamme lähes täysin tuntematonta. "
PoistaEikö löydy edes mitään aaretta ajalta ennen sotia?
Pikkupiskit haistelee ei nuole mutta suomalaiset ovat nuoleskelijoiden aatelia.
PoistaTe kommunistit nuolette jumalanne Ryssän persettä.
PoistaMeillä länsimaalaisilla on liittolaisia, joiden kanssa teemme yhteistyötä teitä ja Ryssää vastaan.
Teillä ei ole kuin huoraileva orjuutenne, ja luulette ihmisiäkin samanlaisiksi kuin te.
Mistä tuo raivo ja viha QK? Taidat olla niitä pylyynlykättyjä laiheliineja jotka etsivä turvaa milloin mistäkin.
PoistaSe piski ....
Poista^ Koskettava viesti, joka resonoi ja tihkuu vihaa.. Toivon sulle parempaa oloa tälle päivälle, koetahan jaksella.
Poista