Hallituskone
Ennen vaaleja
kyhättiin kansalle erilaisia vaalikoneita, joissa itse kukin saattoi löytää
sellaiset ehdokkaat, joiden mielipiteet parhaiten vastasivat hänen omiaan.
Valitettavasti noilla yksilöllisillä mielipiteillä on politiikassa aika
rajoitettu merkitys, kun asiat joudutaan aina päättämään puolueiden sisäisten
ja ulkoisten tarpeiden mukaisesti.
Enemmän
relevanttia tietoa lieneekin saatavissa, kun puolueilta itseltään -tai tarkkaan
ottaen eduskuntaryhmiltä- kysytään
kantaa poliittisiin kysymyksiin, mieluummin mahdollisimman konkreettisiin.
Valta on ankara
asia, ennen muinoin sen harjoittajan edellytettiin harjoittavan sitä sopusoinnussa
Jumalan tahdon kanssa (Vihavainen: Haun
valta tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ), nykyään hyvän vallan
kriteerit ovat toisenlaiset.
Hyvän hallituksen
kriteerit voidaan nykyään merkittävän konsensuksen mukaan löytää niistä
kansainvälisistä normeista, joiden toteutumista erinäiset think tankit ja
vastaavat elimet koko ajan valvovat. Hyvä hallinto on niistä tärkeimpiä
ja se merkitsee ennen muuta kansalaisvapauksia ja korruption puuttumista. Toki ainakin
bonusta kai olisi, mikäli politiikka vielä edistäisi maan taloudellista
menestystä.
Näiden asioiden
suhteen olemmekin Suomessa pysyneet hyvissä kirjoissa. Kunnianhimomme on vienyt
meidät jopa näyttämään tietä kaikille muillekin valtioille, mikä selvästi jo
ylittää normaalit hyvän hallituksen kriteerit, velkaa hyviin tarkoituksiin on
kuitenkin yhä ollut saatavilla kohtuullisin ehdoin, mikä on hyvä merkki.
Radikalismin
tavaramerkkinä on aina ollut sellaisen korjaaminen ja jopa perusteellinen
muuttaminen, mikä on toiminut hyvin. Meillä on tähän ollut aika lailla taipumusta,
mikä on ilmennyt esimerkiksi koulumaailmassa. Monenlaista sotkua on kalliilla
hinnalla saatu aikaan myös terveydenhoidon alalla ja kun ideologista intoa on
riittänyt, on jopa väestökirjanpidon perusasioita menty sotkemaan miljardikustannuksin.
Onneksi kansa ei
ymmärrä, mitä miljardi tarkoittaa ja herää kysymys, tietääkö hallituskaan.
Vaikea sellaisia summia on hahmottaa ja niinpä jätetään ne suhteuttamatta
mihinkään. Harjoituksen vuoksi voisi olla hyvä verrata esimerkiksi sosiaaliturvatunnusten
ja liikennemerkkien vaihtamisesta koituvia kuluja asian tuomiin hyötyihin. Mikäli
tämä on ylivoimaista, voisi vertauskohdaksi ottaa vaikkapa ulkoasiainhallinnon
budjetin.
Mutta tässä
mennään jo detaljeihin. Joka tapauksessa maamme tulevan hallituksen toivomme
kaikkien yhteiseksi onneksi kuulua ns. hyviin hallituksiin ja valvoa yhteistä
etuamme ainakin niin hyvin, ettemme joudu ylipääsemättömiin vaikeuksiin.
Sipilän
hallitus, joka lyhensi velkaa, kelpaisi tässä suhteessa myönteiseksi esimerkiksi.
Marinin hallitus valitettavasti kelpaa politiikkansa suhteen vain varoittavaksi
esimerkiksi, vaikka sitä, kuten kaikki tiedämme, johti valovoimainen persoonallisuus, johon
kovin monet nuoret ja nuorekkaat naiset kaikkialla haluavat samaistua ja onhan
se nyt jotain sekin. Verratkaapa Sipilään.
Ei Suomi tuon politiikan takia vielä
konkurssiin mennyt, mutta suuntahan on ollut selvä. Maamme on kyllä antanut miljarditolkulla
epäitsekästä apua toisille vaikeuksiin joutuneille valtioille, joten kenties
hallituksessa on ajateltu, että vielä se meidänkin sauna palaa. Ei ne
vakuutusmaksut saa hukkaan mennä.
Mutta tässä minua nyt kiinnostaa Petteri Orpon hallituskone eli kysymykset
puolueille (”eduskuntaryhmille”) niiden hyväksymästä hallituspolitiikasta.
Osittain
kysymykset ovat yhtä tyhjän kanssa kaikessa abstraktisuudessaan, kuten numero
22: (Sitoudutteko
yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen Suomen rakentamiseen? Sitoudutteko
kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kunnioittamiseen?).
Kyseessä
on suunnilleen saman tason kysymys kuin USA:han saapuville esitetty kysymys,
aikooko tulija vahingoittaa maata tai kumota sen poliittista järjestelmää.
Monissa kysymyskaavakkeissahan kysytään myös, onko mukana tuliaseita tai joukkotuhontaan
sopivia materiaaleja.
Kun
kysymys esitetään tuossa muodossa, ei nykyisessä Suomessa yksinkertaisesti ole
sitä vastustavia poliittisia tahoja. Tulkintoja sen sijaan riittää
loputtomasti. Jotkut niistä syyttävät nimenomaan Orpon puoluetta näiden
asioiden loukkaamisesta.
Kiinnostava
sen sijaan on esimeriksi kysymys numero 5., joka luettelon alkupäässä
sijaitsevana kuulunee tärkeimpiin: Miten vastaisitte laaja-alaiseen työvoimapulaan Suomessa? Millä
keinoin lisäisitte kansainvälistä rekrytointia työvoiman saatavuuden
turvaamiseksi?
Kun
ohjelmassa pyritään sitä paitsi luomaan myös 100000 uutta työpaikkaa, näyttää
Orpon puolue haluavan melkoista mullistusta työmarkkinoilla. Patenttivastaus
kysymykseen on tähän asti ollut valikoimattoman maahanmuuton lisääminen. ”Kansainvälinen
rekrytointi” ja jopa sen lisääminen on kuitenkin nyt ilmoitettu lähtökohdiksi.
Tähän
mennessä tuo rekrytointi näyttää merkinneen yksinkertaisesti ovien avaamista
jokaiselle, jota kiinnostaa tulla katetun pöydän ääreen ja sillä on ollut vaikutusta
pikemmin työttömyyden kuin työllisyyden lisäämiseen. Idea rekrytoinnista on
itse asiassa aivan tuore ja sitä kai olisi mahdollista hoitaa paremminkin kuin
surullisen kuuluisat sairaanhoitajaskandaalit osoittavat.
Mutta
maahanmuutto liittyy paljoon muuhunkin kuin vain talouteen. Siitä muusta Orpo
ja hänen edustaansa taho ei näytä huolta kantavan. Tätä listaa kannattaa ehkä
lukeakin etupäässä tarkaten sitä, mitä siitä puuttuu.
Tuo
niin sanotusti kansallinen koalitiopuolue ei puhu varsinaisesti kansallisista
arvoista yhtään mitään ja on pakko päätellä, etteivät ne sitä millään tavalla kiinnostakaan.
Sen
sijaan ollaan kovasti kansainvälisiä ja kulttuurissakin keskitytään maagisiin
prosenttilukuihin, jotka on uhrattava asian hyväksi. Mutta tokihan tuo
kakunjako on puoluepolitiikan keskeisiä asioita ja myös tärkeä asia mahdollisen
yhteistyön pohjana.
Maahan
on saatava hallitus ja onhan sellainen saatu aikanaan jopa Belgiaan. Luulen,
ettei meillä tarvitse mennä eurooppalaisille poluille tällaista asiaa
ratkaistaessa. Uusi hallitus tulee ja se toivottavasti pelastaa maamme
edeltäjänsä perinnön tuottamalta vaaralta. Vastuukin on jonkin otettava.
Mutta
vaarana on, että valtaa myydään nyt kalliisti ja panoksina on asioita, jotka nekin
aiheuttavat omalla tavallaan peruuttamatonta vahinkoa.
Emme
me vielä tiedä, mitä Orpon hallituskoneen oraakkelinlauseet käytännössä merkitsevät.
Toivotaan, että se on parempaa kuin voisi pelätä.
"kyhättiin kansalle erilaisia vaalikoneita, joissa itse kukin saattoi löytää sellaiset ehdokkaat, joiden mielipiteet parhaiten vastasivat hänen omiaan."
VastaaPoistaViisas käyttää noita vaalikoneita lähinnä puolueen linjan selvittämiseen. Jos on epävarma ehdokkaasta voi äänestää jotain mitättömyyttä, joka ei varmasti tule valituksi, silloin henkilöt paremmin tuntevat saavat tehdä valinnan. Näissäkin vaaleissa oli lähinnä kysymys talouspolitiikasta: jatketaanko viher-vasemmiston velkalinjalla vai kokoomuksen tiukemmalla, mahdollisesti persujen tiukalla ulkomaalaispolitiikalla höystettynä. Voipi kuitenkin käydä niinkin, että saamme vesitetyn version molemmista.
Kuten terveysverosta nähtii vaaleissa ei aina saa mitä tilaa.
"Sitoudutteko yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen Suomen rakentamiseen? Sitoudutteko kansainvälisten ihmisoikeussopimusten kunnioittamiseen?"
VastaaPoistaSuomeksi: sitoudutteko persut sisäsiistiin käytökseen ts hyvesignalointiin niin riittävässä määrin niin, ettei Orpon tarvitse ulkomailla hävetä ja RKP voi kuvitella, ettei se ole suostunut perussuomalaiseen politiikkaan. Analogia: uskontunnustus kirkonmenoissa.
Asiallisesti kysymys on kysymysten keskinäisestä painoarvosta. Itse epäilen, että talouspolitiikalla on painokerroin.
"Patenttivastaus kysymykseen on tähän asti ollut valikoimattoman maahanmuuton lisääminen. Tähän mennessä tuo rekrytointi näyttää merkinneen yksinkertaisesti ovien avaamista jokaiselle, jota kiinnostaa tulla katetun pöydän ääreen"
VastaaPoistaOllaan nyt rehellisiä: meillä on kahdenlaisia maahanmuuttajiä: vainottuja pakolaisia - tai sellaisina esiintyviä - joiden maahantulon edellytyksiä arvioitaessa ei ole edes huomioitu näiden työmarkkinakapasiteettia sekä työperäisiä maahanmuuttajia, joiden osalta tuo arviointi tehdään. Siitä sitten hallitusneuvotteluissa käydään rakentavaa keskustelua kuinka pienipalkkaisia maahanmuuttajia meidän kannattaa ottaa ja miten voidaan estää työperäisen sosiaaliturvan hyväksikäyttö. Siihen nähden, että nuoria eivät ns paskaduunit kiinnosta, ainakin jotain tarvitaan. USA:n esimerkki osoittaa, että pienipalkkaisista voi olla hyötyä niin maalle kuin heille itselleen. Katse kannattaa suunnata Aasiaan - ja asiaan.
Rehellisyyden nimissä myös se määritelmä mistä valtiosta tulee vainottuja pakolaisia on oleellinen. Lähinnä mitä valtiosta tiedetään jne. Venäjä harjoittaa homojen vajoamista tms. niin onhan se kyseenalaista, sukupuolisuuntautuneisuuttaan kumminkaan kukaan ei valitse. Kirkko siinä häärää sitten omiaan.
PoistaKun taas kaukomaiden hallinnolliset elimet ja kulttuuri itsessään jo vähän muuta. Sitten taas Amerikasta tai Euroopasta ei tule pakolaisia, nämähän ovat hyvinvointi yhteiskuntia. Jossa sattuu olemaan kulttuurillisesti suhteeton määrä mielenterveysongelmia, Amerikassa etenkin kouluampujiin. Olettaisin linkittyvän lääketeollisuuteen ja pörssin logiikkaan, lähinnä että se logiikka on kääntynyt itseä vastaan. Saadaan myyntiä lisää kurssit ylös hetkellisesti, todellisuudessa taas ryhmäkeskukset kärsivät kun heille myydään tuotetta jota eivät oikeasti tarvitsisi. Toiset tiedetään hyvin koukuttaviksi aineiksi miksi niitä pyritään pitämään poissa katukaupasta. Mutta tämähän ei ole pörssimeklarin ongelma, vaan pohdinta kuinka saada maksimoitua voitto.
Looginen jatkokysymys: Kuinka ns. paskaduunit saadaan kiinnostamaan omia nuoriamme? Tai ns. paskaduuneista saadaan vain ihan tavallisia duuneja.
PoistaEi se niinkään voi mennä, että meidän valionuorisomme parhaimmisto kääntää vain kylkeä uuninpankolla Kelan palkoilla ja asiaa paikkaamaan palkataan kaukaa tulevia työperäisellä sosiaaliturvalla.
Kuka sen Kelan silloin pystyssä pitää?
"Paskaduuneista" saadaan kiinnostavia parantamalla palkkaa, työpaikan henkeä ja työoloja/aikoja.
PoistaItse työhän ei ole paskaa, vaan se miten se teetetään ja järjestetään tekee siitä paskaa.
Kohta lahtarifasistihallitus rulettaa ja köyhille on kyyti kylmää...
VastaaPoistaÄläpä tyttö siellä pöpötä mitään lahtarifasisteista.
PoistaJos sellainen hallitus tähän maahan saataisiin, sinut ja sinunlaisesi ammuttaisiin sorakuoppiin ja poltettaisiin.
Mitään sellaista ei tapahdu, vana sinä saat kaikessa rauhassa jatkaa kissanpäiviäsi loisimalla miehiltä kuppaamallasi rahalla.
Minä toivoisin fascistista hallitusta, niin päästäisiin haisijoista eroon.
Taisi taas kalikka kalahtaa kun rakki...
PoistaPoliitikot ovat paskahousuja. -- Politiikan suuret sankarit ovat älyllisessä rehellisyydessään ja rohkeudessaan täydellisiä tohvelisankareita, mutta uskaltavat avata maan rajat kenen tahansa ”turvapaikanhakijan” tulla ja muuttaa tämä ennen turvallinen maa turvattomaksi.
VastaaPoistaEnpä usko, että politiikan taholta yksikään maailman todellisista ongelmista ratkeaa. Kaikki todelliset ongelmat on suljettu pois näköpiiristä, pois käsitteellistysten piiristä -- retoriikka on vangittu "poliittisen korrektiuden" häkkiin.
Liian paljon ajattelun valkoisia tabuaukkoja, jotka tarvitsevat yliyleistettyjä ylevöitettyjä yleiskäsitteitä, jotka eivät tarkoita mitään mutta toimivat sementoituina siltoina joita pitkin tabuaukkojen yli kävellään. Voi sitä maireaa hymyä näiden poliittisesti orpojen suupielissä.
Arvoisa bolgisti, kannattaa kuunnelle YLE Areenasta tämän aamun Ykkösaamu, se on Areenassakin, jossa ekonomisti Sixten Korkman esitteli taloudellista ajatteluaan. Ei se velka mahdoton ole ja kovat leikkaukset ja silti pakolliset menot tuovat mukanaan enemmän ongelmia kuin ratkaisuja.
VastaaPoistaErinomaisen subjektiivisen näkemykseni mukaan, eniten ongelmia kovista leikkauksista kohtaa Perussuomalaisten äänestäjät. Havaintoni mukaan he ovat useinkin, ei toki kaikki eikä varmaankaan suurin osa, erilaisilla yhteiskunnan subventioilla toimeen tulevia.
Ongelmana on varmaankin juuri suomalaisten halu tehdä töitä, olivatpa ne millaisia tahansa. Mutta miten saadaan muutos aikaan tässä asiassa?
Kiitos näkemyksistänne, vaikka en niitä kaikkia allekirjoita, mutta demokratia on juuri keskustelua ja asioiden monipuolista pohdintaa.
Miten tämä subjektiivinen näkemys menee yhteen sen kanssa, että suurin osa persujen kannattajista on keski- tai hyvätuloisia miehiä?
PoistaTyhmiä on kaikissa yhteiskuntaluokissa.
PoistaMeni usko Korkmannin objektiivisuuteen, hän kun tuntuu olevan vasemmiston asialla. Jos Perussuomalaiset ovat hallituksessa, tulevat heinäsirkat ja vedenpaisumus...
VastaaPoistaToimittaja myötäili taitavasti. Olihan taas esitys Yleltä, joka toimii verorahoilla. Siinä on kyllä ehdoton leikkauskohde, kun kuulemma on muutenkin aikamoinen suojatyöpaikka.
SDP:n kannattaa jarrutella kaikin tavoin hallituksen kasaamista, koska jos se saa vaikka 3 kk paistatella vielä pääministeripuolueena, niin se on aina mannaa Marinille. Nyt kun ei ole mitään menetettävää, voi juhlia pääministerin saunalla vaikka joka päivä. Kyllä kavereita Nurmisen ja Uusivirran lisäksi riittää vielä jonoksi asti. Plus 100 000 seuraajaa lisäksi Instagrammiin.
VastaaPoistaEnten Tenten Sixten Korkman on poliittinen taloustieteilijä. Hyvin on varovainen, ettei vaan kukaan siellä vasemmalla laidalla suutu. Tilanne valtiontaloudessa on ajautunut siihen malliin, ettei sitä hulvatonta velkarallia voida enää jatkaa. Valtionlainojen korot ovat nousussa. Ne saattavat nousta jopa yli viiteen miljardiin euroon vuodessa.
VastaaPoistaSellainen mainio yhdistelmä kuten Suomen EU:n korkein veroaste ja päätyneellä vaalikaudella hankitut 40 miljardia lisää velkaa valtiolle ei ole riittänyt edes hyvinvointialueiden rahoitukseen. Sieltä puuttuu ainakin miljardin verran rahaa. Suomen tieverkkolla on korjausvelkaa jo yli kaksi miljardia euroa. Sairaaloissa on yli 10.000 potilaan hoitojonot. Lasten sydänleikkauksia on siirretty mm Tanskaan. Kotimaassa on uusia viimeisen päälle varusteltuja leikkaussaleja tyhjillään, kun ei ole hoitohenkilkuntaa. Julkishallinnon koko on aivan liian suuri kansantalouden kantokykyyn nähden. Listaa voisi jatkaa pitkään.
Minne ne velkarahamiljardit ovat oikein menneet, kun mikään ei ole riittänyt?
Uusi hallitus on jo heti alkumetreillä helteessä, kun yrittää saada valtion tulot vastaamaan menoja edes seuraavan 8 vuoden aikana. Jos mitään ei osata tehdä, niin valtion on otettava lisää velkaa 10 -11 miljardia euroa joka vuosi budjetin menojan kattamiseksi. Suomen hallitukseen pitää keskeisille paikoille saada sellaisia ministereitä, jotka todella ymmärtävät makrotalouden toimintaa ja hulvattoman velkarallin kirouksen päälle. Valtiomme eli hallitusvastuussa olleet vatipäät ovat ottaneet velkaa budjetin menojen kattamiseksi ainakin viimeiset 15 vuotta.
Ilmastotavoitteistaan Suomi ei kuulemma aio tinkiä, vaikka menisimme maksukyttömiksi koko maa.
Mitähän Paavo Virkkunen tai Edwin Linkomies sanoisivat nykyajan Kokoomuksesta, jos eläisivät?
VastaaPoistaSanoisi kuin Kekkonen aikanaan: Saatanan tunarit.
PoistaHuru-ukko
Erittäin huolestuttavaa, ettei näytetä ymmärrettävän miljardin olevan 1000 miljoonaa.
VastaaPoistaKyllä se nyt vaan on niin, että 400.000.000 on paljon enemmän kuin yksi miljardi.
PoistaVihervasemmisto ja kokoomus ovat erittäin huolissaan, että millainen perintö me lapsillemme ja lapsenlapsillemme jätämme, jos tätä vihreää siirtymää ei toteuteta ja hiilitavoitteesta tingitään siitä vuodesta 2035. Kannattaisi olla huolissaan miten jälkeläisemme selviävät valtavasta velka- ja korkotaakasta, joka jää heidän maksettavakseen. Eihän valtionvelkaa tarvitse maksaa, sanoi Arhinmäkikin. Kyllä se maksaminen taitaa olla varmempaa kuin ilmastonlämpeneminen. Korot on jo tulleet maksuun yli miljardilla enemmän kuin viime vuonna. Kun rahat menevät velan maksuun ja maassa on vielä (elinkeinoelämän vaatimat) 500 000 vierasmaalaista elätettävänä, niin jopa on nauru kaukana.
VastaaPoistaLipponen manaili aikoinaan vastapuolesta, että voi käsien pesua. Nyt voi sanoa samaa Lipposesta Matti Putkosen kirjan julkistustilaisuudessa, kun hän asetti itsensä ihan viattomaksi Nord Stream kaasuputkihankkeissa. Voi tätä käsien pesua..
Ei kai noissa kokoomusoikeiston taloususkonnollisissa tunnustuksissa ja myrkynvihreiden ilmastoeskatologiassa mitään laatueroa ole -- kumpikin on aikalailla puhtaaksi viljeltyä vetoamista kohtalon voimiin, ihmistä suurempiin voimiin -- jollaisiksi niin "taloudelliset realiteetit" kuin "ilmasto" tulkitaan tai sielutetaan -- ja varsinaisena poliittisena motiivina on siis saarnata niin julmilla painotuksilla ja äänensävyillä, että kirkonpenkeissä pelokkaana kyhjöttävä kansa vetää nöyränä ja häpeissään päänsä hartioiden väliin eikä kysele eikä edes uskalla ajatella sen pitemmälle.
PoistaEli siis ihan sama systeemi joka äärimmäistä sosiaalista sitovuutta ylläpitävissä kulttuureissa toimii sisäistettyjen kunnian- ja häpeäntuntojen mekanismilla. "Vallan" -- siis valta-auktoriteetin -- on oltava niin "pyhä", niin "tabu", että ihmisen pysyvät hiljaisina ja tyytyvät vain toistelemaan niitä käsitteellisiä reagensseja, stiiknafuulioita, joita itsensä "valtaan" samaistavat auktoriteetit saarnoissaan viljelevät.
Kokoomusoikeiston tiedollinen ajattelu todellakin todellisuudessa kokoaa eräänlaisen kaikkivoipan rahan kiertokulun -- talous, joka tuottaa, josta irtoaa "rahaa", joka erilaisin, myös toisilleen vastakkaisin, arvonlaajennusmekanismein kasvatetaan pääomaksi, joka sijoitetaan eli lainataan takaisin talouteen, joka taas muodostaa tuottoa ja irrotettavaa pääomaa -- kunnes systeemin arvolaajentuma kasvaa imaginaarisiin mittoihin, jolloin kaikille tulee hätä käteen ja alkaa huuto: "Velat on maksettava, ne kasvavat korkoa, kohta tulee maailmanloppu..."
Piiri pieni pyörii. Taloustoimijat toimivat "hajautetun järkensä" hajataitteisilla systeemeillä. Poliitikkoja tulee ja menee. Yliyleistäviä yleiskäsitteitä viljellään -- ne ovat sitä oikeaa, pelottavaa vihapuhetta. Vanhat pierut kihisevät omaa kitkeryyttään -- virheitään joita he eivät ikinä pysty itselleen myöntämään.