keskiviikko 13. maaliskuuta 2024

Menneen ajan utopia

 

Utopioita

 

Utopia sanana tarkoittaa paikkaa, jota ei ole ja sellaiseen paikkaanhan on mahdollista sijoittaa millaisia asioita hyvänsä saamatta valehtelijan mainetta. Sehän kuuluu tulleen myös Jonathan Swiftin osaksi, kun jotkut kieltäytyivät uskomasta, että hänen lilliputtinsa ja jättiläisensä olivat oikeasti olemassa.

Thomas Moresta lähtien sanalla utopia nimitetyt paikat ovat yleensä olleet paikkoja, jossa kaikki on järjestetty hyvin ja järjellisesti. Tällainenhan oli jo Platonin Valtio ja sitä ovat sekä edeltäneet että seuranneet monet muut kuvitelmat.

Suomeksi löytyy lyhyitä kuvauksia erilaisista utopioista teoksesta Matkoja utopiaan. Tommaso Campanella, Francis Bacon&David Hume. Toimittanut Mikko Lahtinen, Vastapaino 2002, 265 s.

Jo Platon ymmärsi, ettei utopia todellakaan ole mahdollinen todellisuudessa ja kirjoitti sille rinnakkaisteoksen Lait, joissa hän esitti lähinnä parhaan valtion mallin, joka oli vieläpä mahdollinen (Vihavainen: Haun platon lait tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Vähemmälle huomiolle on jäänyt, että myös Neuvostoliitto oli nimenomaan utopia eikä asiaa muuttanut se, että se virallisesti kirosi sosialistiset utopiat ja julisti sen sijaan toteuttavansa tieteellistä sosialismia, jonka mahdollisuus ja jopa välttämättömyys perustui leniniläiseen marxilaisuuteen, jolla ainoana maailmassa oli kyky oikein tulkita maailman ja historian lainomaisuuksia.

Moni ei taida enää muistaa sitä, että vuonna 1961 NKP:n XXII puoluekokous lupasi koko suunnattomalla arvovallallaan juhlallisesti, että tuo silloin elävä neuvostokansalaisten sukupolvi tulisi elämään kommunismissa, kuten jo Lenin oli sanonut. Koko tuolloin hyväksytty NKP:n III ohjelma lähti tästä periaatteesta.

Nykyään yleensä muistetaan vain sellaisia toisarvoisia seikkoja kuin että Neuvostoliitto tulisi ohittamaan USA:n kansantulossa henkeä kohti vuonna 1970 ja sen jälkeen jättämään sen kauas taakseen kaikilla aloilla, muun muassa maanviljelyksessä.

Päämääränä oli kuitenkin anarkismi, valtion häviäminen tarpeettomana, kun kaikki työtätekevät osallisuisivat yhteisöllisiin tehtäviin vuorollaan. Enempää virkamiehistöä kuin väkivaltakoneistoa eli sotilaista ja poliiseja ei enää tarvittaisi.

Tämähän oli koko kommunismin idea, josta myös Lenin oli lähtenyt ennen vuoden 1917 vallankaappausta. Teoksessaan Valtio ja vallankumous hän oli ilmoittanut, että kommunisteilla ja anarkisteilla oli aivan sama päämäärä, vain keinot olivat erilaiset.

Kun NKP:n III ohjelmaa, jossa kommunistinen yhteiskunta selostettiin, oltiin kirjoittamassa, lähetti Otto Ville Kuusinen Nikita Hruštšoville oman kommenttinsa, jossa hän rohkeni epäillä, voitaisiinko vuoteen 1980 mennessä oikeasti hävittää erot maaseudun ja kaupungin sekä ruumiillisen ja henkisen työn väliltä.

Kuusinen päätoimitti samaan aikaan uutta leniniläisen marxilaisuuden perusteosta Marxismin-leninismin perusteet, joka ilmestyi paitsi venäjäksi, myös suomeksi (1960) ja saksaksi. Siitä ei kuitenkaan tullut ainoaa oikeaa marxilais-leniniläisen supertieteen perusteosta, toisin kuin meillä monet kuvittelivat.

 Kirjan paatoksellinen oikeaoppisuus oli kuitenkin aivan samaa tasoa, kuin F.V.Konstantinovin kilpailevissa teoksissa: marxismi-leninismi on kaikkivoipa, koska se on oikea sanottiin Stalinin tavoin.

Moinen komeasti julistettu ”tieteellisyys” meni yksikertaisimpiin täydestä ja sitä kannattivat, kuka pakosta, kuka opportunismista ja kuka mistäkin syystä myös monet sangen älykkäät henkilöt ja ehkäpä he aivan erityisesti.

Tervejärkisiä ei sentään voinut tästä maailmasta hävittää. Aleksandr Nekritš ja Mihail Heller (Geller) julkaisivat jo neuvostoaikana Lontoossa kaksiosaisen kirjan Utopia vallassa (Утопия у власти - Михаил Геллер, скачать книгу бесплатно (litresp.ru)), jossa sangen ansiokkaasti tutkittiin Neuvostoliiton luonnetta utopiana, jolla motivoitiin käytännön politiikan massiiviset rikokset.

Ajatus kommunistisen utopian rakentamisesta pääosin (v osnovnom) 20 vuodessa eli vuoteen1980 mennessä oli huikea ja puolueen ja siis koko valtion sitoutuminen siihen koko arvovallallaan oli jotakin uskomatonta. Mutta supervalta Neuvostoliiton ollessa menestyksensä huipulla sputnikeineen ja pommeineen, asia ei voinut olla pelkästään huvittava.

Kuten tunnettua, suuri kommunistisen yhteiskunnan rakentamisen ohjelma otti pohjakosketusta jo parin vuoden kuluttua, kun maataloustuotanto, jonka tulevaisuutta oli erityisesti hehkutettu, floppasi pahasti. Pian sen jälkeen, kun Hruštšov oli vuonna 1964 syrjäytetty, oli ennusteita ja sitoumuksia pakko rukata.

Nyt selitettiin, että kommunistinen yhteiskunta kyllä oli tavoitteena ja juuri sitä Neuvostoliitto oli rakentamassa. Oli kuitenkin ilmennyt, että ennen varsinaista kommunismia siirrytään sn. kehittyneen eli kypsän sosialismin vaiheeseen, johon nyt olikin päästy.

Sille oli ominaista, että yhteiskunnan ylärakenne (kulttuuri sanan laajassa mielessä) ja alarakenne (tuotantosuhteet) vastasivat täysin toisiaan, että oli syntynyt uusi elämäntapa, joka yhdisti kaikkia Neuvostoliiton kansoja (Sovetski obraz žizni) ja myös uudenlainen ihminen, joka ei enää ollut ensi sijassa tietyn kansallisuuden, vaan uudenlaisen ihmisyhteisön, yhteisen ja yhtenäisen neuvostokansallisuuden edustaja.

Utopian väitettiin siis ainakin jollakin tavalla toteutuneen ja asian kiistäminenhän ei olisi ollut vain rikollista, vaan myös epätieteellistä.

Jo siirtyminen sosialistiseen yhteiskuntaan, joka tapahtui vuoden 1936 lopussa ja siis varsinaisesti tuona hirmuisena vuonna 1937, oli väitetysti muuttanut merkittävästi ihmisten psykologiaa. Jälkikäteen on helppo uskoa, että se muuttui nimenomaan vuosina 1937-1938.

Tie kommunismiin oli siis avoinna Neuvostoliiton kansoille, jotka elivät kehittyneessä sosialismissa. Itä-Euroopan kansandemokratiat sen sijaan vasta rakensivat omaa sosialismiaan päästäkseen sen kehittyneeseen muotoon, jonka tieteellinen esikuva löytyi Neuvostoliitosta ja vain sieltä.

Moni saattaa unohtaa, ettei koko tuon utopian rakentamisen tarkoituksena ollut ihmisten vapauden riistäminen, erilaisten ryhmien tuhoaminen, fyysisesti tai sosiaalisesti ja kulttuurisesti tai muukaan vastaava väkivalta.

Väkivalta, pakotus ja sensuuri olivat vain välineitä. Päämääränä oli nimenomaan ennenkuulumaton vapaus, anarkistinen utopia, jossa kaikki oli hyvin ja kauniisti. Oli hävitettävä peto ihmisestä, kuten Stalin kauniisti sanoi, kun suomalainen kulttuurivaltuuskunta heti sodan jälkeen kysyi, mikä olisi Neuvostoliiton tärkein päämäärä.

Kuten tiedämme, käytäntö on käytäntöä ja teoria teoriaa. Siihen miten tieteellinen teoria asian näki, voi tutustua oheisesta tekstistä, joka kuuluu Kuusisen vuonna 1961 toimittamaan kirjaan. Suosittelen! 07-viides-osa.pdf (marxists.org) .

Huomiota herättää näin puolen vuosisadan päästä, että sellaaiset asiat, jotka ovat nyt arkipäivää, kuten maaseudun ja kaupungin ja henkisen ja ruumiillisen työn nivelloituminen tai naisen tasa-arvo ja naistyön korvaaminen koneilla ja yhteisön toimin (ruokalat, tarhat, pesulat) esitetään suurina päämäärinä.

Myös aineellinen yltäkylläisyys oli kuvitelmissakin vielä hyvin rajoitettua. Nykyaikaista hypermarkettia sen kaikkine yltäkylläisine tarpeettomuuksineen ei edes kuviteltu ja tuskin olisi voitukaan, mikäli mieli säilyttää edes jonkinlainen uskottavuus. Riittävä ja maukas ravinto ja lämpimät ja asialliset vaatteet olivat se aineellisen hyvinvoinnin taso, johon pyrittiin…

Toki yli kaiken olivat ihmisten henkiset tarpeet, kulttuuri. Kommunismissa olisivat kaikki parhaansa mukaan toteuttaneet henkisiä kykyjään ja kohottaneet sivistystasoaan klassikkojen parissa sen sijaan että kuluttaisivat korvaamatonta elinaikaansa juopotteluun ja irstailuun ja niitä esittävien roskakulttuurin tuotteiden kuluttamiseen.

34 kommenttia:

  1. Nykyään meillä ei ole enää edes ihmisyhteisöä, ollaan vain joukko globaaleja nomadeja leiritulilla. Ei ole enää mitään, mikä yhdistäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Talous, uskonto voivat yhdistää teoriassa. Arvot taas riippuu kulttuurista kun taas ne eivät ole taloudella mitattavissa, nuo kun ovat jotain sisäistä. Ja sukupuolella onkin tällöin merkitystä ajattelussa.

      Poista
    2. Globaalit nomadit ovat vain länsimaalaisten ja näistäkin useinmiten englanni kielisistä maista tulevien vierastyöläisten fantasia.

      Poista
  2. Tähän aihepiiriin liittyy vanha vitsi, joka menee suunnilleen näin:

    Hruštšov pitää puheetta ja kertoo, että siihen ja siihen vuoteen mennessä Neuvostoliiton talous saavuttaa Yhdysvaltojen talouden. Tästä seuraa valtaisia suosionosoituksia. Sitten Hruštšov jatkaa ja sanoo, että tästä muutaman vuoden kuluttua neuvostotalous ohittaa Yhdysvaltojen talouden. Yleisö on vaiti, eikä mitään suosionosoituksia kuulu.  Hruštšov on ihmeissään ja kysyy, mistä tämä johtuu. Hänelle vastataan, että ei sentään ohitse mennä. Jos mennään, niin paikat pöksyissämme näkyvät.

    Toinen professori

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Amerikkalainen kehui neuvostoliittolaiselle, että meillä on niin isoja rancheja, että kestää kokonaisen päivän ajaa autolla niiiden ympäri. Siihen neukku, että on meilläkin sellaisia autoja!

      Poista
  3. "Oli hävitettävä peto ihmisestä, kuten Stalin kauniisti sanoi"
    Stalin epäonnistui ainakin sikäli, että pedon sijaan hän hävitti ihmisen: ne kolmekymmentä miljoonaa. Lähes taikuuttahan sekin oli.
    Usko ja ideologia, nuo inhimilliset perisynnit.
    Täytyy muistaa, että Neuvostoliiton tiede ja tekniikka olivat suurelta osalta kopiointia ja vakoilutoiminnan tulosta: kopioivat jopa Suomi konepistoolin. Kaasumäntätekniikka, tuohon neuvostoikoniin kopioitiin STG-44:stä.
    Sputnik jäi harrastelutasolle verrattuna Apollo-ohjelmaan: tämä toki yritettiin vaieta kuoliaaksi Neuvostoliitossa.
    Le Sabren tappaja, Mig 15 riistettiin suoraan Focke-Wulfin piirustuspöydältä. Aksiaaliahdin suihkuturbiini - Neuvostotekniikassa - oli Junkers Jumo 004 jatkokehitelmä. Pikku Mosse oli Opel 1938, mutta huonompi.
    Kaikkea kruunasi neuvostolaisen tekniikan laaduttomuus: ainakin jos se liittyi käyttötekniikkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki näinkin, mutta NL:n avaruusohjelmassa oli kuitenkin kaikitenkin myös ns. substanssia mukana. Ja tuossa avaruustutkimuksessa se x-Neukkulan olennaisin, positiiviseksi ymmärrettävä anti niin tieteen kuin korkean teknologian osalta sitten taisi ollakin (ja joka tapauksessa sittenkin mielekkäämpää puuhastelua kuin esim. aina vain tuhovoimaisempien ydinlatausten rakentelu). Esim. Nasan tekemän arvion mukaan ilman sitä saatettaisiin olla yleisemminkin n. 20wee jälkijunassa johonkin tämänhetkiseenkin ns. kehitystasoon verrattuna, joten kilpailijalta ihan merkille pantava tunnustus. Tämä siis koskee nimenomaan miehitettyjä avaruuslentoja yms. hardwarea (johon on varaa lähinnä ns. suurvalloilla). Avaruustutkimusta sinänsä noin yleisemmin ymmärrettynä tehdään maailmalla hyvinkin laajasti, Suomessakin esim. VTT:llä ja Ilmatieteen laitoksella, ainakin mitä esim. Tähdet ja avaruus-lehden juttuja on uskominen.

      -J.Edgar-

      Poista
    2. No kyllä se noinkin on. Neuvostoliitto on ehkä traumatisoinut ja putinismi ylikorostanut ko. valtioon kohdistuvaa huonouden tunnetta.
      Toisaalta kyllä näen venäläisen kirjallisuuden positiivisessa valossa: esim. Karamazovin veljekset on ehkä paras romaani, minkä olen lukenut...staattisuuden taidetta yms.

      Poista
  4. Utopiat taitavat olla pohjimmiltaan uskonnollisia keksintöjä. Kristityillä on paratiisinsa, islaminusloisilla omansa ja niin taitaa olla vähän kaikilla uskonnoilla. Sama pätee myös poliittisiin uskontoihin, mutta ne vaativat vielä paljon lujempaa – sokeampaa - uskoa kuin uskonnon nimellä kulkevat uskonnot. Siinä missä uskovaisille luvataan palkkio tuonpuoleisessa ja kerrotaan, että autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe, poliittisissa ukonnoissa luvataan palkkio jo täällä maanpäällä ja opetetaan, että autuaita ovat ne, jotka uskovat, vaikka näkevät. Tietysti tässä on sen verran totuuttakin mukana, että osa ihmisistä, poliittiset kellokkaat, keräävät palkkion jo täällä maan päällä.

    Tuli vain mieleen, että kolmisenkymmentä vuotta sitten täältä ei pystynyt kaivamallakaan löytämään sellaista ihmistä, joka olisi suostunut tunnustautumaan marxismi-leninismin kannattajaksi, muutamaa nurkassaan jupisevaa jäärää ehkä lukuun ottamatta. Sen toteuttamisyrityksen romahduksen konkreettisuus oli niin kouriintuntuva, että ei sen selittely-yrityksestä kukaan selvinnyt joutumatta naurettavaksi. Nyt niitä saarnahenkilöitä juoksentelee ympäriinsä pilvin pimein, suu ammollaan mutta silmät ja korvat suljettuina. On ilmeisesti toteutunut se epidemiologien tuntema ilmiö. Kun väestöllä ei ole vastustuskykyä, tauti leviää siinä nopeasti, tekee tuhonsa ja jättää jälkeensä siitä selvinneille immuniteetin. Sitten syntyy ja kasvaa uusi sukupolvi, jolla ei ole ollut kosketusta tähän tautiin eikä immuniteettiakaan. Niinpä otollisen tilaisuuden tullen epidemia uusiutuu, enemmän tai vähemmän tuhoisana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Nyt niitä saarnahenkilöitä juoksentelee ympäriinsä pilvin pimein"

      Iskitpä mielenkiintoiseen aiheeseen: törmäsin tässä päivänä muutamana kirjaan Kapitalismin suuri illuusio (Tanskanen, Riina, - Kuoppa, Samu). Lukaisin ja teos oli sarjakuvakuvituksineen tyyliä communism for dummies. Surullisinta oli että nuoret älykkäät kirjoittajat tuhlasivat kapasiteettiaan kerran jo kokeilun - ja huonoksi havaitun - uudelleen elvyttämiseen. Ns konehuoneen puolelle ei päästy eikä edes logiikka ollut niin kristallinkirkasta kuin O V Kuusisella.

      Ainoa logiikka löytyi ekologian puolella ts miten on mahdollista toteuttaa rajaton kasvu rajallisissa oloissa ja luonnonvaroilla.

      Poista
    2. Höpö höpö Strix senex ja anonyymi. Juuri tuollaisella "kaikki on paskaa"-perussuomalaisella argumentoimattomalla höpötyksellä voi pyyhkiä persettä tässä maailmantilanteessa, jossa on kriisiä kriisin päälle. Eniten suu ammollaan taidatte olla juurikin te. Mitään korjausehdotuksia tai visioita teillä ei ole siitä, miten asioiden tulisi mennä jatkossa, jotta kriiseistä selvittäisiin ja mieluiten vielä hengissä. Visio puuttuu tai kenties se ei olisi edes painokelpoinen? En ihmettelisi sitä, sillä sen verran utopistisia ovat arvon persujen jatkuvat ulostulot asiassa kuin asiassa.

      Yleensä voisi olettaa, että jos on varaa arvostella, valittaa ja haukkua jotain, lienee jotain näkemystä paremmasta maailmasta sekä alkeellinen kapasiteetti saattaa asiansa tietoon muillekin. Ketään muuta paitsi mielenterveyden ammattilaisia ei kiinnosta pelkkä uhriutuva valitus vuodesta toiseen. Onhan se perussuomalaisilta pitkän talven jälkeen tavallaan inhimillistäkin, mutta"joku tolkku" siinäkin hommassa.

      Kiitos

      Poista
    3. Mikä sitten on ÖÖ:n ratkaisu? Kokeillaan kommunismia uudelleen, jospa se tällä kertaa toimisikin.

      Kritiikkini koski nimenomaan ym kirjan ajattelun löysyyttä: haukuttiin kapitalismi, mutta ei - juljettu - esittää miten se sitten pitäisi korjata ja vielä vähemmän sen hintaa, toisin kuin sentään O.V.K., jonka ajattelu sentään oli johdonmukaista ja loogista.

      Poista
    4. ÖÖ:lle pikku vinkki: lopeta vikinä ja äänestä persuja. Heillä on homma hanskassa ja selkeä näkemys siitä, miten Suomi vielä saadaan jaloilleen ja ihmisille edes jotenkin kevolliseksi paikasi asua ja elää.

      Utooppisella höttöpuheella, mielettömällä velanotolla, himoverotuksella ja rahat ulos holvaavalla maailmanparannuksella tuo ei onnistu. Kokeiltu nimittäin on, kuten me kaikki olemme jo nähneet.

      Poista
    5. "Mikä sitten on ÖÖ:n ratkaisu?"

      Anonyymi,

      Jos yhtään seuraat aikaasi, olet ehkä huomannut, että länsimaiden lähitulevaisuuden talousskenaariot nivoutuvat ympäristötaloustieteiden ympärille ja niitä edustavat eri tyyppiset jakamistaloudet kuten kiertotalous, donitsitalous jne. Ei sitä kommunismia silloisessa muodossaan pidä takaisin tuoda traagisine historioineen. Mitä pidemmälle ilmastokriisi kuitenkin etenee, sitä enemmän alkavat länsimaisia yhteiskuntia kiinnostamaan hyvinvoivan elinympäristömme edut, ja sitä varten tehtävä politiikka. Yksilökeskeistä ajattelua on lavennettava sen kaikissa muodoissaan yhteisöllisempään suuntaan, ja siitä tultava yhteiskuntien prioriteetti. Asian voisi muotoilla siten, että saamme yksilöinä ja yhteisöinä tehdä tarvittavia muutoksia yhteiskunnissa. Se on valtava mahdollisuus sekä ainut vaihtoehto elämän jatkuvuudelle ja kestävämmälle kehitykselle sekä nykyistä huomattavasti maltillisemmalle luonnonvarojen hyödyntämiselle maapallolla.

      Kirjallisuutta on tarjolla aiheesta paljon, jos aihe kiinnostaa.

      Poista
    6. Hyvä kommentti blogikirjoitukseen nimeltä "Utopioita".

      "Rintamaamme yhtykää,
      niin huomispäivänä kansat
      on veljet keskenään! "

      Poista
  5. Sosialismi tappoi ja tappaa kaiken motivaation ja mahdollisuuden yksityiseen yritteliäisyyteen ja yksityisomistukseen, joka taas on markkinatalouden kovinta ydintä.
    Martti J Kari vitsaili, että Venäjällä on keksitty vain samovaari, ja siihenkin venttiili on saatu Saksasta...
    Mutta perustuiko koko Neuvostoliiton niinkin pitkä olemassaolo vain valtaviin luonnonrikkauksiin, kuten öljyyn ja maakaasuun, joita myytiin ulos ja joita voitiin tuhlailevasti käyttää myös itse. Sen verran tuli tuloja, että limppua oli kaupoissa. Ei saatu itse aikaan juuri mitään tuotteita, joita joku olisi suostunut ostamaan.
    Täysin epätieteellisesti näitä funtsin siltä pohjalta, kun tuli aikanaan 80- ja 90- luvuilla käytyä naapurin syrjäisemmilläkin seuduilla ihmettelemässä kaiken läpikäyvää laaduttomuutta ja rönttöisyyttä esim rakennuksissa ja infrassa. Aika kaukana utopiasta oltiin siellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri siksihän sitä utopiaksi kutsuttiinkin! (Blogi: Utopia sanana tarkoittaa paikkaa, jota ei ole.)

      Poista
  6. Inhimillinen kasvu ja kehitys niin lajin, yhteisöjen kuin yksilöidenkin osalta on kasvua aikuiseen autonomiaan -- kasvua irti symbioottisista sidoksista, alkulaumojen ehdottoman sosiaalisen sitovuuden hidasta kasvua yksilöllisen eriytymisen suuntaan, yhteisöjen kehittymistä normimoraalin ankarasti säädellyistä käyttäytymismuodoista enemmän eriytyneen työnjaon ja roolien vaihdettavuuden -- eli "edustuksellisuuden" kognition -- pohjalle, ja, lopulta yksilöiden kasvumahdollisuuksien täydellistymistä omaehtoisen ajattelun ja individualistisen, todellisuutta avoimin silmin tarkkailevan ja "tiedettä" tekevän tutkijan suuntaan.

    Tuota ei tietenkään voi sanallistaa tyjentävästi eikä edes tyydyttävästi -- koska kaikki kielemme käsitteet ovat syntyneet ja kehittyneet yksilökokemuksen maailmassa, meillä voi olla ainoastaan epäsuoraa tietoa siitä, millainen ihmisen alkuperäinen, symbioottinen, kollektiivinen tajunnallinen maailma on.

    Ihmisen maailmaa pitäisi kuitenkin kuvata nimenomaan ottaen lähtökohdaksi ja perusprinsiipiksi ihmisolennon lajityypillinen, lähtökohtainen ja olemuksellinen yhteisöllisyys. Tätänykyä eivät edes sosiologian opettajat saati opiskelijat pysty ymmärtämään, ettei ihmisen yhteisöllisyys ole vain yksi yksilön ominaisuuksista.

    Ihmistä koskevat perusasiat pitäisi ymmärtää ennen kuin on mahdollista ymmärtää niin sanottujen "kulttuurien" keskinäistä erilaisuutta. Kulttuurit ovat kovia kognitiivisia tosiasioita, jotka hyvin syvällä symbioottisista syvyyksissä ovat jo asettaneet kehityksen raiteet kohdilleen. Luonnontieteet ja niiden muotorakenteita ja metodologiaa matkivat ihmistieteet ovat syntyneet ja kehittyneet eurooppalaisella uudella ajalla, ja niiden totuusehdot ovat tiukasti "kartesiolaiseen paradigmaan" sidottuja. Saahan sitä kyhätä "tieteellisen marxilaisuuden" kaltaisia totaalisia totuusjärjestelmiä, mutta eivät ne ole kestäneet eivätkä tule kestämään todellisuuden kosketusta.

    "Usko ja ideologia, nuo inhimilliset perisynnit." Niinpä niin. Alkulaumojen sosiaalisesta sitovuudesta on ollut pitkä matka yksilöllisen eriytymisen mahdollistamaan kartesiolaiseen rationaalisuuteen. Toistaiseksi maailmassa ei kovinkaan moni tajua, etteivät edes tiedollisesti pätevät käsitepinnat sulje pois sitä mahdollisuutta, että kehittyneetkin yhteisöt voivat taantua totalitarismiin ja vajota automotorisen pakkovallan tilaan. Pinnat ovat tosiaan tajunnallisia pintoja, käsitteillä kyhättyjä kehityskerroksia, mutta jos jokin psyyken syvyyssuunnassa tarpeellinen tukirakenne pettää, myös kehittyneet yhteiskunnat voivat taantua totalitarismiin.

    Se meidän pitäisi saada hallintaan. Totalitarismiin voidaan todellakin taantua olipa vuosituhat tai -sata mikä tahansa ja olivatpa ajanmukaiset opilliset totuudet sitä tai tätä. Tällä hetkellä eurooppalaiset valtiot ovat taantumassa totalitarismiin "ihmisarvo- ja -oikeusjuristerian" opillisissa kulisseissa.

    VastaaPoista
  7. "Toki yli kaiken olivat ihmisten henkiset tarpeet, kulttuuri. Kommunismissa olisivat kaikki parhaansa mukaan toteuttaneet henkisiä kykyjään ja kohottaneet sivistystasoaan klassikkojen parissa sen sijaan että kuluttaisivat korvaamatonta elinaikaansa juopotteluun ja irstailuun ja niitä esittävien roskakulttuurin tuotteiden kuluttamiseen."

    No tiedä siitä kommunismista sitten, muurahaisilla se voisi jopa toimiakin. Mutta tuo jälkimmäinen kaneetti olisi kyllä tavoitteena vallan kelvollinen, ainakin mitä tuohon roskakulttuuriin ja sen jonninjoutavuuksiin tulee. Vaikka tiedäpä sitten, onko se roskakulttuurikin lopulta enempi syy vai seuraus, sairaus vaiko oire jostakin muusta ja yleisemmästä?

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mainioiden murkkujen kolhoosissa yhteistyö sujuu kun ollaan käytännössä samaa perhettä geneettisesti. Eikö Putnamkin esittänyt yhteistoiminnan vähenevän kun yhteisö monikulttuuristui?

      V-V F

      Poista
  8. "vuonna 1961 NKP:n XXII puoluekokous lupasi koko suunnattomalla arvovallallaan juhlallisesti, että tuo silloin elävä neuvostokansalaisten sukupolvi tulisi elämään kommunismissa"

    Uljasta, mikä unelma - ja mikä ryssiminen toteutuksessa!

    Neuvostoliitto oli todellinen supervalta kolmessa asiassa: unelmissa, propagandassa - ja ydinaseissa.

    VastaaPoista
  9. marxismi-leninismi on kaikkivoipa, koska se on oikea

    Olen kuullut sanonnan myös muodossa marxismi-leninismi on kaikkivoipa, koska se on tosi.

    Mitä venäjän sanaa alkukielessä käytettiin ja mikä sen merkitys oli?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Марксизм-ленинизм всесилен, потому что он верен. Sanaa käytetään esim. oikeasta tiestä: верным путем идёте, товарищи!

      Poista
  10. "Mutta supervalta Neuvostoliiton ollessa menestyksensä huipulla sputnikeineen ja pommeineen, asia ei voinut olla pelkästään huvittava."

    Muistelen Juhani Suomen Kekkoselämänkerrassaan todenneen, että tämä noihin aikoihin todella uskoi/pelkäsi sosialismin voittavan yhteiskuntajärjestelmien kilpailun.

    VastaaPoista
  11. Neukkulan utopia romahti, mutta kommunismin juurakko puskee versojaan joka puolella ja suurella innolla. Vapaus ei ole valitsemisen vapautta, vaan valtio vapauttaa sinut omistamisen ja omasta terveydestä huolehtimisen vastuusta. Pienet maat, kuten Suomi, vapautetaan myös oman itsenäisyydensä turvaamisen vastuusta. Sinut vapautetaan myös omien mielipiteiden muodostamisen vastuusta, koska valtiovaltaan sulautunut media kertoo auliisti, mitä mieltä milloinkin ja mistä pitää olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kapitalismi ei ole vapautta....

      Poista
    2. Tuo oli vain sinun mielipiteesi ja vieläpä perustelematon sellainen.

      Poista
    3. Myöntäkää nyt hyvät kanssakommentoijat, että ongelma oli siinä, että sosialismissa ei ollut edes vähimmäiselintasoa eikä vapautta kun taas kapitalismissa ei ollut läheskään kaikille taloudellista turvallisuutta. Ainoat, jotka melkein onnistuivat tuossa ympyrän neliöimissä olivat ruotsalaiset kansankodin parhaina päivinä; sitten tulivat...

      Poista
  12. "Riittävä ja maukas ravinto ja lämpimät ja asialliset vaatteet olivat se aineellisen hyvinvoinnin taso, johon pyrittiin…Toki yli kaiken olivat ihmisten henkiset tarpeet, kulttuuri. Kommunismissa olisivat kaikki parhaansa mukaan toteuttaneet henkisiä kykyjään ja kohottaneet sivistystasoaan klassikkojen parissa sen sijaan että kuluttaisivat korvaamatonta elinaikaansa juopotteluun ja irstailuun ja niitä esittävien roskakulttuurin tuotteiden kuluttamiseen."

    Pakko on sanoa, ettei tuo tavoitetaso olisi huonoa nytkään, kun olemme törmäämässä luonnonvarojen rajallisuuteen. Onko älytön ns kerskakulutus ylin onni: Minulle riittäisi maailma, jossa kestävistä, klassisen värien materiaaleista tehdyt miesten paita ja pikkutakki kestäisivät vähintään viisi vuotta, talvisaappaat ja päällystakki sekä televisio ja muut kodinkoneet vähintään kymmenen vuotta, mutta kirjailijat olisivat Waltarin ja Linnan tasoa, hyvin intonoidut näytelmät ja konsertit sävähdyttäviä eivätkä inhoa herättäviä ja elokuvat klassikoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, se älytön kerskakulutus ei todellakaan ole mikään ylin onni. Se on vaan myyty meille sellaisena ja mistäs muualta sekään "innovaatio" on tullut kuin "sivistyksen kehdosta" Ämeriikoista. Itse asiassa sehän tuhoaa tämän maapallon, mites sitten käykään? Kuka pelastaa tämän sotkun? Varmaan jotain peruskaupallisen maalaisälyn omaavia hintavia konsultteja löytyy hommaan tukuittain ja vääntämään siitäkin businesta. Kun se business on se ongelma tässä eikä tarvita mitään jatkuvaa talouskasvua vaan kestävää kehitystä!

      Että takaisin vaan kestävä teknologia, jossa kodinkoneet kestävät yli kymmenen vuotta ja vaatteet sen viisi tuotta, jonka jälkeen niitäkin voi korjauttaa. Aivan hanurihommia tämä nykyaika. Onneksi kulttuurin puolelta tulee valonpilkahduksia tähän pimeyteen.

      Poista
  13. ”Menneen ajan utopia”

    Menneen ajan utopia pakottaa ajattelemaan myös nykypäivän utopiaa.

    Nerokas Aleksandr Sergejevitsh Pushkin loi/paljasti runollisessa sadussaan ”Kalastaja ja kultainen kala” venäläisen ylimystön geopoliittiset haaveet eli kaikkien maiden ja merien hallitseminen/omistaminen. Haave lienee peräisin Iivana Julman aivoista, mutta sitä ei voi todistaa, koska Iivana IV:n kirjasto kirjoituksineen päivineen ovat totaalisesti salaisia.

    Joka tapauksessa venäläinen aatelisto rakasti vuosisatoja ajatusta koko maailman omistamisesta. Ei ole mikään ihme, että syntyi/pulpahti käsite ”russofobia”. Nykypäivää varten tämä käsite on jo vanhentunut, koska ilmassa on jo russoignoria eli lähestulkoon ryssäviha. Putin on jo vuosikymmeniä nauttinut omasta kyynisyydestään. G-8 kokouksessa hän määräsi: ”Älkää sitten kiinnittäkö huomiota siihen, mitä tulee tapahtumaan entisen Neuvostoliiton alueella”. Putinin päämääränä on luhistuneen Neuvostoliiton palauttaminen ja hänellä on nyt valtaa ja varaa nauttia kyynisesti Ukrainan sodasta oikein sydämen pohjasta.

    Putinin utopia on kuitenkin verinen.

    VastaaPoista
  14. ”Utopioita”

    Utopioiden vihollisena ovat postulaatit. Venäläiset kirjailijat ja runoilijat loivat paljon elämää koskevia postulaatteja. Aloittakaamme Aleksandr Sergejevitsh Pushkinista, jonka teokset loivat itse asiassa Venäjän kirjakielen. Keisari tapatutti Pushkinin tämän hienostuneen kritiikin takia, joka ymmärrettiin myöhästyneenä.

    Iivana Julma eli Iivana IV, jonka veressä oli 80% bysanttilaista verta, julisti kerran, että Moskova on kolmas Rooma, ja että neljättä Roomaa ei pidä tuleman. Sehän merkitsi sitä, että Moskovan piti hoitaa tilannetta, että muut kansat ja valtiot eivät pystyisi olemaan rikkaimpia ja voimakkaampia kuin Venäjä.

    Projekti oli niin omituinen, että mielestäni juuri Dostojevskij kirjoitti romaanin Idiootti. Dostojevskij vietiin teloitettavaksi, mutta viime hetkellä hän jäi henkiin, koska keisarilta tuli viesti: ”Kaznit’ nelzja, pomilovat’” (Teloiteta ei, armahdetaan.) Dostojevskijn lahjakkuudet haluttiin siis käyttää hyväkseen tulevaisuudessa.

    Nikolaj Vasiljvetsh Gogolin teoksia ei julkaistu Venäjän pääkaupungissa Sankt-Peterburgissa. Siellä Gogol oli persona non grata. ”Kuolleet sielut” vavahduttivat varmaankin koko maailman. Kuolleet sielut päättyvät seuraavin lausein: ”Ja kukapa venäläinen ei pitäisi nopeasta ajosta? Hänkö, joka pyrkii pyörähdyksiin ja temmellyksiin ei sanoisi joskus: ”Hitto vieköön kaikki!”… Minne riennät sinä, Venäjä, vastaa! Ei vastausta. Kulkuset helisevät ihanasti, jyrähdellen repeilee kappaleiksi ilma muuttuen tuuleksi, ohi lentää kaikki, mitä vaan on maan päällä, ja karsaasti väistäen antavat tietä muut kansat ja valtakunnat.”


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Utopioiden vihollisena ovat postulaatit."

      On ilmiselvää, että venäläinen sivistyneistö ei pystynyt/jaksanut/osannut voittamaan Viekasta ryssäläisyyden ideologiaa/politiikkaa/rikollisuutta. Tämä tehtävä kuuluu nyt koko maailmalle, koska Moskovan Superidiootti voi käynnistää ydinsodan.

      Poista

Kirjoita nimellä.