Kun rosvot mellastivat
Kun nyt tuo merirosvoteema jä päälle, niin yleisön iloksi
vielä yksi vanha kirjoitelma siitä aiheesta.
torstai 25. elokuuta 2016
Kovaa peliä Itämerellä
Lars Ericson Wolke, Kapare
och pirater i Nordeuropa under 800 år. Historiska media 2014. 352 s.
Itämeren merirosvoista tuntenee jokainen vitaliaaniveljet ja
sen, että Sören Norby piti aikoinaan hallussaan Etelä-Suomen alueita. Tuskinpa
monelle on tuntematon myöskään Klaus Störtebeker, jonka kallo tänäänkin on
hirteen naulattuna ihailtavissa Hampurin museossa.
Ericson Wolken teos joka tapauksessa antaa kiinnostavan yleiskatsauksen
Itämeren ja myös Pohjanmeren alueen merenkulkuun kaappaussodan ja myös siihen
usein liittyneen merirosvouksen näkökulmasta.
Kaapparithan olivat saaneet valtuutensa valtiolta, joten he itse asiassa
olivat sotilaita eivätkä rosvoja ja sen mukaisesti heidän piti myös palvella
toimeksiantajaansa. Raja merirosvon ja kaapparin välillä oli kuitenkin
vähintään häilyvä ja usein kaapparit alkoivat toimia omaan laskuunsa, vaikka
saattoivatkin viitata kuninkaalliseen toimeksiaintajaansa. Tällainenhan oli
vitaliaaniveljestenkin historia.
Suomi oli tietyssä vaiheessa oikea merirosvojen pesä ja tämän toiminnan
takana oli paikallisia suurmiehiäkin, kuten pohjolan rikkain mies ja Suomen
käskynhaltija Bo Joninpoika Grip ja hänen poikansa.
Merirosvoihin on liittynyt romantiikkaa ainakin lordi Byronin ajoista
saakka, jolloin näitä lurjuksia alettiin estetisoida. Toki jo Störtebeker
julisti olevansa ”Jumalan ystävä ja koko maailman vihollinen Hampuria ja
Bremeniä lukuunottamatta”. Viimemainittujen mainitseminen ainakin oli
hurskastelua ja Hampurin porvareita ei sillä kauan petetty.
Kaapparien ja merirosvojen alukset olivat aluksi usein aika pieniä, mutta
tykkejä ja hakapyssyjä oli sen verran, ettei aseistamattomille kauppalaivoille
jäänyt paljon mahdollisuuksia.
Joskus miehistöt joka tapauksessa onnistuivat kukistamaan vihollisensa.
Kirjassa kerrotaan tällainen tapaus, joka koskee raumalaista laivaa, jota
rosvot olivat kuljettamassa pitkäaikaiseen päätukikohtaansa Gotlantiin. Kun
Visborgin torni näkyi ja rosvot pilkkasivat uhrejaan, joiden sanottiin nyt
näkevän tulevan asuntonsa, nämä hyökkäsivät vangitsijoitaan vastaan ja
onnistuivat pelastautumaan ja viemään laivan turvallisesti kotisatamaan.
Keskiajalle oli ominaista, että rosvot saattoivat pitää hallussaan
valtakuntien alueita ja tehdä ryöstöretkiä pitkin rannikoita ilman, että
hallitsijat pystyivät heitä siitä estämään. Tällaisestahan Suomikin sai kärsiä
useaan otteeseen.
Kansainvälinen kauppa ei keskiajalla ollut suinkaan merkityksetöntä, mutta
ei tietenkään yhtä laajaa kuin sittemmin uudella ajalla. Silloin alkoi myös
kaapparitoiminnan merkitys kasvaa.
Hollanti ja Iso-Britannia olivat tärkeitä toimijoita myös Itämerellä ja
jälkimmäisen päästyä niskan päälle keskinäisessä kilpailussa, tuli sen
laivastosta vakituinen vieras, ettei sanoisi riesa myös meidän vesillämme,
mutta pääasiassa toiminta tukeutui etelään. Hanön saaren englantilainen
hautausmaa muistuttaa yhä tästä ajasta. Göteborgin kannalta Englanti ja
Skotlanti olivat niin läheisiä kauppakumppaneita, että kaupunkia nimitettiin
joskus pikku-Englanniksi.
Tältäkin kannalta kannattaa tarkastella sitä Kustaa IV Adolfin
englantilaisystävällistä politiikkaa, josta häntä on niin ylimielisesti
myöhemmin moitittu.
Alistuminen Napoleonin määräämiin pakotteisiin eli mannermaansulkemukseen
sisälsi Ruotsille suuria vaaroja, joiden luonteen ymmärrämme, kun muistamme,
miten britit polttivat uusilla rakettiaseillaan Kööpenhaminan ja kaappasivat
koko Tanskan laivaston.
Sen jälkeen Tanska-Norja joutui käymään Englantia vastaan sotaa
rannikoilla, mitä varten rakennettiin suuri määrä linnakkeita tuhatlukuisine
tykkeineen ja niiden ohella uusia ihmeaseita eli tykkijollia, joiden järeät
tykit olivat uhkana jopa suurille linjalaivoille.
Vuonna 1813 oli Tanskassa 214 skanssia, joissa oli 900 tykkiä ja Norjassa
lisäksi tuhat tykkiä. Brittien puolella sotaan osallistui vuonna 1812 96
sotalaivaa, joista 16 suuria linjalaivoja.
Kuten tunnettua, Venäjä pakotti vuonna 1809 Ruotsin mannermaansulkemukseen
ja vei siltä Suomen. Ruotsi joutui myös julistamaan sodan Britannialle, mutta
sitä käytiin varsin vaisusti ja ennen pitkää brittilaivasto sai taas takaisin
vanhan roolinsa Ruotsin tukijana.
Venäjän osa Ranskan politiikan juoksupoikana oli sekä maan arvoa alentava,
että kaupan kannalta tuhoisa. Tunnetusti myös ylimystö kantoi kaunaa keisarille
siitä, että saarto vaikutti sangen ikävästi sen omaan elintasoon vähentämällä
tuontitavaroita ja sulkemalla viennin.
Normaalivuosina oli 3000-5000 ulkomaista laivaa saapunut vuosittain Venäjän
satamiin, mutta vuonna 1808 niiden määrä laski 996:een. Vuonna 1812 Aleksanteri
sitten päätti irtautua mannermaansulkemuksesta ja Napoleon puolestaan päätti
pelastaa Puolan barbaarisen itänaapurinsa kynsistä. Loput muistammekin.
Rosvo Roopen kaltaisia merirosvoja ei kyseisen Suomi-filmin jälkeen
Itämerelle ilmaantunut, jos heitä nyt oli ollut aiemminkaan. Noista oikeista
merirosvoista, usein hyvin ikävistä tyypeistä tehtiin kyllä Robin
Hood-tyyppisiä legendoja, vaikka eväitä tälle ei liene paljoakaan ollut. Joka
tapauksessa ne hahmot, jotka uskalsivat huseerata omaan laskuunsa,
mahtivaltioista riippumatta, kiehtoivat ymmärrettävästi myös rahvaan
mielikuvitusta.
Kaappaussota kuitenkin jatkui myös 1900-luvulla, vaikka kansainvälinen
sopimus kielsi sen jo heti Krimin sodan jälkeen. Saksalaisten apuristeilijöiden
seikkailut tunnetaan ja itsekin muistan joskus 1960-luvun alussa katsoneeni
elokuvan Kymmenen lipun alla, joka kertoi saksalaisesta Atlantis-apuristeilijästä.
Vaikka noita uudenajan merirosvoromantiikkaan sopivia aluksia oli
valtamerillä useitakin, ei niiden rooli kasvanut kovin merkittäväksi.
Ensimmäisessä maailmansodassa apuristeilijät kaappasivat ja upottivat 121
laivaa, yhteensä 103 000 tonnia ja toisessa maailmansopdassa 138 laivaa ja
857000 tonnia.
Armottomat sukellusveneet sen sijaan vastasivat toisessa maailmansodassa
peräti 2828 laivan ja 14 687 000 tonnin upotuksesta.
Tämä muistutti merirosvousta pahimmillaan ja siitä myös saksalaisia sodan
jälkeen oikeudessa syytettiin. Jotta saksalaisten niskoille ei vieritettäisi
koko vastuuta totaalisen sodan kauhuista, voi tässäkin Ericson Wolken tavoin
muistaa, että saksalaisia vuonna 1919 rangaistiin saarrolla vielä puoli vuotta
sodan päättymisen jälkeen, mikä vaati ainakin satatuhatta ja ehkä jopa puoli
miljoonaa siviiliuhria.
Ericson Wolken kirja on kiintoisa katsaus yhteen tärkeään historian
ilmiöön, jonka merkitys meillä on usein unohdettu, kun alan toimijat ovat
tavallisesti sijoittuneet 60 leveysasteen eteläpuolelle. Asian vaikutus on
kuitenkin myös meillä ollut hyvin konkreettinen.
Suomenkin historiasta kirjoittaneen tutkijan tekstissä huomaan pari
kummallista seikkaa. Sivuilla 94 ja 95 hän luettelee vitaliaanien Suomessa
ainakin ajoittain hallitsemia paikkoja, joiden joukossa ovat Raasepori,
Kastelholma, Korsholma, Wartholm (luultavasti Porvoon lähellä, vaikka sen
joskus on selitetty olevan Junkarsborg Karjaalla), Åborg Kuhmon ulkopuolella
sen sijaan kuulostaa oudolta ja Kuhmolla tarkoitetaan tässä varmasti jotakin
muuta kuin tuota Kainuun kelpo kaupunkia.
Toinen omituisuus on tieto, jonka mukaan Turun piispa Björn vuonna 1404
varoitti Räävelin porvareita siitä, että merirosvot olivat kokoontuneet
tunkeutuakseen Nevalle ja Nyenin kaupunkiin vahingoittamaan venäläisiä. Sen
jälkeen tiedotettiinkin heidän tehneen siellä suurta vahinkoa.
Koska itse olen aina kuvitellut, että Nyen perustettiin vasta sen jälkeen,
kun alue Stolbovan rauhassa vuonna 1617 liitettiin Ruotsin valtakunnan
alaisuuteen, olen tiedosta kovin hämmästynyt. Lähdeviitettä ei ole, mutta
ilmeisesti tuossa kohdassa siteerataan alkuperäisdokumenttia, joten lienee
pääteltävä, että jonkinlainen kaupungintapainen oli kyseessä ja ehkä sijaitsi
siellä Nevan ja Ohtan yhtymäkohdassa, jonne ruotsalaiset jo vuonna 1300 olivat
yrittäneet perustaa Landskronan.
Joka
tapauksessa asia vaatii selitystä. Olen muussakin yhteydessä huomannut, että
venäläisellä puolella on arveltu tuolla ”suomalaisella suolla” itse asiassa,
vanhojen karttojen mukaan, olleen myös venäläistä asutusta. Mutta että sen
nimikin jo olisi ollut Nyen (Neovia)???
Ja tässä vielä
musiikkia samasta aiheesta:
Huippumielenkiintoista tarinaa, kiitos siitä! Pieni tuuletusmatka Baltiaan ja tuhti historia-annos sieltä vain terästi tämän blogisi antia. Harmi kun ruotsinkieli on jäänyt hieman kesannolle, mutta pitääpä seurata miten maakuntakirjasto reagoi Lars Erick Wolken teoksen hankintaehdotukseen?
VastaaPoistaSiksi kunnes maakuntakirjastolta on ratkaisu tullut, voi helpotusta hakea Juha Ruusuvuoren kirjasta Itämeren merirosvot : piraattitarinoita pohjoisesta (Teos 2009). Nopean selailun perusteella aihepiiri käsitti samaa kuin Wolken teos, vaikka on tätä suppeampi.
Poista