perjantai 1. maaliskuuta 2024

Visioita

 

Muuan profeetta

 

Kukaan ei tunnetusti ole profeetta omalla maallaan eikä usein edes ulkomailla. Nykyään koko profeetan toimenkuva on muuttunut yhä sivutoimisemmaksi ja aliarvostetummaksi.

Profeetta ei nykyisin enää kehtaa sanoa olevansa Jumalan lähetti, vaan käyttää useammin vaatimatonta esseistin titteliä. Sehän tulee ranskan sanasta essayer -yrittää ja esseisti on siis henkilö, joka laatii yritelmiä, ei pitkiä traktaatteja, joiden viitteistö useinkin on itse leipätekstiä laajempi.

Onhan sellaisiakin yritelmiä ja hyvä niin. Voltairen päätyö oli nimeltään Essai sur les moeurs et l’esprit des nations (1756). Google-kääntäjä kertoo tarvittaessa, mikä oli kirjan aihe. Pitkiin esseisiin voidaan haluttaessa lukea myös vaikkapa Oswald Spenglerin ja Anold Toynbeen teokset ja myös Samuel Huntingtonin mitä ajankohtaisin The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order.

Profeetta-esseistin tunnistaa maailmaa syleilevästä aiheesta, jonka yleensä näkee otsikosta. Tuollainen profeetta joutuu aina kohtaamaan metodisen ongelman Käydessään valtavien asioiden, kulttuurien (sivilisaatioiden) kimppuun, hän ei enää voi jättäytyä normaalin tutkimuksen metodien varaan.

Sankarilliseksi luonnehdittava yritys mitata kulttuureita eksakteilla tai ainakin periaatteessa selkeän matemaattisilla mittareilla oli Pitirim Sorokinilla ennen toista maailmansotaa (Aikamme Kriisi, vrt. Vihavainen: Haun pitirim sorokin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)), mutta hänenkin työnsä on jo vaipunut unholaan, kun suuri yleisö janoaa yhä uusia näkemyksiä, ellei sitten viittaa niille kintaalla, kuten nykyään näyttää olevan tyypillisempää.

Onhan meillä paljon muitakin profeettoja, yleensä hieman vaatimattomammin tavoittein. Itse asiassa ne, joita englanniksi kutsutaan nimellä Public intellectuals, kuuluvat kaikki profeettojen heimoon. Mieleen tulee esimerkiksi sellaisia nimiä kuin Tony Judt ja Niall Ferguson ja Ian Buruma ja riittäähän niitä. The New York Review of Books julkaisee lähes joka numerossaan jonkin sellaisen profeetan tekstejä.

Suomessa laji on harvinaistunut sitten Paavo Haavikon, Erno Paasilinnan ja muutaman muun yksilön poistuttua näyttämöltä. Olavi Paavolaista voi pitää roolin varhaisena edustajana meillä, mutta hän ei oikein ole saanut arvoisiaan seuraajia.

Saattaa olla, että kansamme on sen verran tosikkoa, ettei profeettojen yrityksiä viitsitä edes kokeeksi kuunnella, kun tiedetään, ettei niissä ainakaan sitä lopullista totuutta ole. Miksi siis vaivautua?

Kun naapurimaamme Venäjä nyt sattuu olemaan kovasti tapeetilla, on ainakin minusta kiinnostavaa lukea niitä klassisia esseitä, joissa aikoinaan huippuluokan generalistit (siis ei spesialistit) ovat omia näkemyksiään esitelleet.

Nikolai Berdjajev, maanpakoon ajettu filosofi ja kohtuutta ja tervettä järkeä politiikkaankin suositellut profeetta on minusta yhä kiinnostava. Ei hänen puheitaan pidä tieteenä ottaa, mutta positiivisen tieteen saavutukset kansakuntien hengen ja tapojen selittäjänä ovat sen verran vaatimattomia, että sellaisten kahlaamisen lomassa saattaa esseellä, siis yritelmällä, olla virkistävä vaikutus.

Kas tässä vanha blogi Berdjajevista:

tiistai 30. kesäkuuta 2020

Ajankohtainen Berdjajev

Kiehtova profeetta

 

Odi profanum…

Horatius

 

Nikolai Berdjajev, Sudba Rossii. Eksmo-Press (Moskva), Folio (Harkov) 2000, 734 s.

 

Tässä on itse asiassa kyse kolme Berdjajevin teosta sisältävästä niteestä.  Vapauden filosofia (Filosofija svobody) ilmestyi ennen maailmansotaa ja vallankumousta, vuonna 1911, Venäjän kohtalo (Sudba Rossii) vielä maailmansodan aikana vuonna 1918 ja Eriarvoisuuden filosofia (Filosofija neravenstva) vuonna 1923, kun kirjoittaja jo oli karkotettu Venäjältä.

Yhdessä ne tarjoavat kiinnostavan katsauksen siihen, miten suuri historiallinen ja yhteiskunnallinen mullistus vaikutti ajattelijan ja profeetan näkemyksiin.

Berdjajevhan on ennen muuta profeetta, joka katsoo niin menneisyyteen, nykyisyyteen kuin tulevaisuuteen. Hän ei ole uskollinen millekään metodille eikä edes usko metodiin, joka hänestä on vain ajatuksen orjuuttamisen väline. Berdjajev on moralisti ja mystikko, mutta pysyttelee tervejärkisenä, hän on myös uskonnonfilosofi, mutta kauhistus kaikille puhdasoppisille.

Berdjajevin henkilöhistoria johtaa ns. legaalisesta marxismista kuuluisan ”Vehi”-kokoelman kautta yleiseen kerettiläisyyteen ja luovuuden ja vapauden korostukseen. Neuvostoliiton voitto toisessa maailmansodassa vaikutti myös hänen patrioottiseen sieluunsa, mutta toisin kuin monet muut, hän ei koskaan palannut synnyinmaahansa.

Kuten lähes koko Venäjän johtava intelligentsija, Berdjajev karkotettiin synnyimaastaan ns. filosofien laivassa vuonna 1922. Paluu kiellettiin ampumisen uhalla, mikä hyvin kuvaa bolševikkien älyllistä tasoa.

Berdjajevin teokset ovat mielestäni aina olleet jollakin tavalla kiehtovia ja usein omalla tavallaan vakuuttaviakin, vaikka yleensä onkin mahdotonta löytää häneltä mitään ns. kovia argumentteja suggestiivisten visioiden perusteeksi. Hän nyt vain on briljantti, vaikka varmasti usein myös erehtyy. Ei lukijan ole pakko hänen perässään erehtyä.

Berdjajevin kirjoitukset Venäjän sielusta ja sen nöyrästä naisellisuudesta ovat hyvin tunnettuja. Sen mukaisesti Venäjällä (venäläisyydessä) ei ole läntisestä ritarilaitoksesta löytyvää miehistä prinsiippiä. Venäjä osaa puolustautua, mutta sillä ei ole hyökkäävyyttä, arvelee kirjoittaja vanhojen slavofiilien tapaan.

Venäjän olisi pitänyt ja pitäisi löytää tuota naisellisuutta täydentävä sulhanen, mutta Pietari Suurikin oli vain raiskaaja ja hänen jälkeensä ilmaantui ylkämieheksi saksalainen byrokraatti…

Mitä tulee vapauteen Venäjällä, se on kaikista ulkoisista rajoituksista huolimatta todellinen sisäisen vapauden maa. Ranska, jota tuohon aikaan ihailtiin vapauden tyyssijana, oli sen sijaan henkisen orjuuden ja orjailun luvattu maa. Tämänhän oli todennut aikaisemmin jo Herzen ja myös Dostojevski.

Mutta ei näistä niin usein jauhetuista pohdinnoista tässä sen enempää. Totean vain, että minusta ne ovat kiinnostavia ja usein tuntuu siltä, etteivät ne ole sadassa vuodessa menettäneet mitään tuoreudestaan.

Juuri nyt viime päivinä olen nauttinut siitä, miten mestari kuvaa sellaisia ilmiöitä kuin kulttuuri, anarkismi, sivilisaatio ja konservatismi.

Kulttuurissa sinänsä hän näkee kunnioituksen ikuisuutta tavoittelevia arvoja ja ajan suurta jatkumoa kohtaan .

Kaikki kulttuuri on konservatiivista ja vallankumouksellisuus ja anarkismi taas sille vihamielisiä. Kulttuurin ytimessä on kultti, sellaisen palvominen, joka ymmärretään korkeammaksi kuin palvoja itse.

Kulttuuri lähtee alhaalta ja pyrkii korkeammalle, se taistelee kaaoksen eläimellisiä ja pimeitä voimia vastaan ja korkeampien arvojen puolesta. Konservatismi pyrkii säilyttämään arvokkaan, mutta ei sellaisenaan suinkaan estämään kehitystä, mikäli se on terveellä pohjalla. Silloin se ei edusta vain voimaa, vaan myös totuutta (ja oikeutta, pravda).

Onneton on se maa, jossa ei ole sellaista tervettä konservatismia, jolla on juurensa kansassa. Sellainen merkitsee myös uskollisuutta menneelle ja yhteyttä esi-isiin, mitä kulttuuri juuri edustaa.

Anarkismin päämääränä on sen sijaan vain kaaos, mikä ei suinkaan tarkoita vapautta. Sen lähteenä on kapinoiva pahantahtoisuus ja viha sitä kohtaan, mikä on omaa itseä korkeammalla. Anarkisti ei tunne korkeampia arvoja omikseen eikä mitään muutakaan. Ainoa, mitä hän kykenee niille tekemään, on tuhoaminen.

Anarkismin päämääränä on tyhjyys, inhimillinen ”minä” on todella olemassa vasta sitten, kun omaa itseä korkeampia arvoja ymmärretään ja tunnustetaan. Anarkismi ei niitä tunnusta ja se on viime kädessä myös ”minän” hävittämistä.

Kaikki vallankumoukselliset ovat kulttuurin vihollisia (kulturobortsy) ja kuvainraastajia (ikonobortsy) kun taas (todellinen) kulttuuri on aina olemukseltaan konservatiivista. Kulttuuri on pohjimmiltaan kulttia, esi-isien kulttia, hautojen ja monumenttien kunnioitusta, side vanhempien ja lasten välillä. Kulttuurissa ei ole hävyttömyyttä (hamizm), eikä epäkunnioitusta isien hautoja kohtaan.

Toisin on sivilisaation laita. Kulttuuri ylpeilee vanhuudellaan, mutta sivilisaatio ylpeilee uutuudellaan eikä etsi juuriaan menneisyydestä. Kulttuuri taistelee kuolemaa vastaan, mutta sivilisaatio ei sitä tee, se on futuristista ja edustaa nousukkaan hävyttömyyttä. Päinvastoin kuin kulttuuri, sivilisaatio suuntautuu ylhäältä alaspäin. Kaiketi se myös pyrkii niin matalalle kuin mahdollista.

Vallankumoukselliset tuhosivat Venäjällä leikiten vanhoja muistomerkkejä ja väittivät rakentavansa uutta kulttuuria, mutta sitä he eivät pystyisi tekemään, väitti Berdjajev ja oli oikeassa.

Niin sanotun proletaarisen kulttuurin kausi kesti Neuvostoliitossa vain 1930-luvun puoliväliin ja sitten samaan aikaan tehtiin loppu monesta muustakin vallankumouksellisesta suuntauksesta eri aloilla. Tutkijat ovat myöhemmin luonnehtineet niitä yhteisnimellä hare-brained schemes.

Futurismiin taipuvaisen uuskulttuurin ja sen johtavien edustajien tultua Venäjällä nopeasti tuhotuiksi, oli kenttä taas vapaana klassiselle kulttuurille, joka Neuvostoliitossa saavutti erittäin korkean tason ja suuren arvostuksen.

Klassisen kulttuurin arvomaailma oli kyllä räikeässä ristiriidassa bolševismin kanssa ja voidaan todeta, että siitä tuli yksi jälkimmäisen haudankaivajista. Virallinen taho saattoi kyllä vapaasti julistaa, että sen edustamat arvot olivat kaiken sen parhaan –eli klassisen kulttuurin-  orgaanista jatkoa, mitä aiemmat aikakaudet olivat kyenneet luomaan. Nyt soihtua vain kannettiin yhä eteenpäin NKP:n soveltaman tieteellisen sosialismin myötä.

Tätä mielivaltaista julistusta ei ajan mittaan ollut mahdollista puolustaa. Mutta kulttuuri sai joka tapauksessa Neuvostoliitossa elää suorastaan etuoikeutettuna, eräänlaisessa ansarissa ja tällä seikalla on tämänkin päivän maailmassa suuri merkitys. Yksi nykyisenkin Venäjän erikoisuuksista on klassisen kulttuurin perinteen elävyys.

Mutta oli siis aika, kun kirkkoja Venäjälläkin räjäyteltiin ja patsaita kaadettiin. Taistelu jaloa kulttuuria  ja sen symboleja vastaan alkoi ikonoklasmista (ikonoborstva), kultin vastaisuudesta. - Siinä on kulttuurin vastaisen taistelun henkinen alkulähde, toteaa Berdjajev Eriarvoisuuden filosofiassaan.

Mitäpä tuohon lisäämään.

 

20 kommenttia:

  1. Profeetat, niin oikeat, kuin "väärät" toki suuntauttavat yhteiskuntaa: ollen hyödyllisiä, kuin myös haitallisia.
    Suomessa nuo esiintuomasi, ovat olleet kulttuurihistoriallisia ilmiöitä. Erityisesti - kuten mainitsit - Olavi Paavolainen oli ilmiö, jolle ei vastaavuutta löydy hänen jälkeensä eletyssä/kirjoitetussa kulttuurihistoriassa.
    Mutta (menee ehkä jankutukseksi), onhan ajastaikaa elävä väärä profeetta putin. Haikailu huonoon menneisyyteen: "Neuvostoliiton hajoaminen oli suuri geopoliittinen katastrofi".
    Miksi putin sitä haikailee? Ehkä absoluuttisena pitämänsä maailmanvallan kuvitelmana: alistuspolitiikkana, kuten nyt Ukrainan sotakin on sen ilmentymä.
    Haikailu on saanut uutta ulottuvuutta: ydinkäyttöiset jäänmurtajat, joiden nimityksissä komeilevat kaksi paskiaista: stalin(grad) ja lenin(grad).
    https://www.rferl.org/a/russia-putin-nuclear-icebreaker-arctic-fleet/32793625.html
    Jos putin saa jatkaa profeetallista elämäänsä, riittääkö mielikuvitus kertomaan hänen todellisista tavoitteistaan ja saavutuksistaan.

    VastaaPoista
  2. "Miksi siis vaivautua?"

    Siksi, että ihmisinä meillä on tahtoa varsinkin epävarmoina aikoina pyrkiä saamaan tietoa tulevaisuudesta, "kurkistaa nurkan taa"; emme tyydy eläimen tavoin kohtaamaan kulloinkin esiintulevaa ikuista nykyhetkeä. Ongelma on siinä, että positiivisen tieteen saavutukset kansakuntien hengen ja tapojen selittäjänä ovat todellakin sen verran vaatimattomia, että tilausta erilaisille profeetoille on aina ollut.

    Parhaimmillaan tuollainen "tietäjä" on generalisti tai historiantutkija, joka osaa laajan yleissivistyksensä perusteella esittää laajan tietomassan perusteella viime kädessä INTUITIOON perustuvan uskottavan arvion tulevista tapahtumista.

    Ongelma: päteväkin henkilö päätyy aina vajavaisen tietoaineiston perusteella erilaiseen lopputulokseen. Niinpä vastuu jää viimekädessä lukijalle (Public intellectuals) tai poliittiselle päätöksentekijälle (neuvonantaja). Käytännön esimerkki: erilaiset iltapäivälehtien "asiantuntija-arviot" Ukrainan sodan lopputuloksesta tai Putinin terveydentilasta.

    VastaaPoista
  3. "Anarkismin päämääränä on sen sijaan vain kaaos, mikä ei suinkaan tarkoita vapautta. Sen lähteenä on kapinoiva pahantahtoisuus ja viha sitä kohtaan, mikä on omaa itseä korkeammalla. Anarkisti ei tunne korkeampia arvoja omikseen eikä mitään muutakaan. Ainoa, mitä hän kykenee niille tekemään, on tuhoaminen.

    Anarkismin päämääränä on tyhjyys, inhimillinen ”minä” on todella olemassa vasta sitten, kun omaa itseä korkeampia arvoja ymmärretään ja tunnustetaan. Anarkismi ei niitä tunnusta ja se on viime kädessä myös ”minän” hävittämistä."

    Loistava määritelmä, joka sopii moneen nykymenoonkin. Sen verran puhuisin kuitenkin Berdjajevin termein siviilisaation puolesta, että kun vanha kulttuuri on tullut tiensä päähän, tarvitaan välillä (vanhan) kulttuurin vihollisia (kulturobortsy) ja kuvainraastajia (ikonobortsy), jotta raivataan tilaa uudelle sivilisaatiolle, josta aikaa voittaen kehittyy uusi (konservatiivinen) kulttuuri, joka puolestaa antaa annettavansa ja lopulta rappeutuu. Mikään inhimillinen ei ole ikuista, eiväthän auringotkaan ole.

    VastaaPoista
  4. "...kirkkoja Venäjälläkin räjäyteltiin ja patsaita kaadettiin. Taistelu jaloa kulttuuria ja sen symboleja vastaan alkoi ikonoklasmista (ikonoborstva), kultin vastaisuudesta"
    Kun taannoin kävin Tallinnan kaupungimuseon takapihalla ihailemassa Pertti Pasasen pronssipatsasta, siellä oli myös venäläinen turisti, joka surullisin ilmein, hattu kädessä, piti hartaustuokiota nurmella makaavan patsaan äärellä.
    En tiedustellut surun syytä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä patsasta en ole koskaan nähnyt ja koko aihe on livahtanut ohi huomaamatta. Tuosta t uli kuitenkin mieleen eräs toinen takapihalle sijoitettu patsas. Kööpenhaminassa on Tanskan työväenliikkeen museo ja toden totta, kun menin takapihalle siellä oven pielessä seisoi patsaana Vladimir Lenin.

      Poista
  5. Tuo mainittu Pitirim A Sorokin soittaa yhä kelloja päässäni, vaikka ensilukemasta on reilusti yli puoli vuosisataa.

    Ja tuollainen syvyyssuuntainen kytkentä tajunnallisesta nykyhetkestä kauas taaksepäin elvyttää matkan varrella paljon tiedollisia kerroksia -- ikään kuin juna pysähtyisi matkalla monelle asemalle, ja kaikilta laitureilta avautuisi juuri sille seudulle ominainen tunnelma, ajanhenki ja ilmasto -- ja kokemus saa miettimään, mikä on se ihmisen "minä" joka tämän kaiken on henkilöhistoriallisessa aikajatkumossa kokenut.

    Meillä on mielikuva "minästä" jonkinlaisena sipulin ytimenä, mutta se mielikuva osoittautuu aivan vääräksi. "Minä" on pikemminkin kehityskerros, jolta juuri nuo syvyyssuuntaiset kytkennät tajunnallisiin tukirakenteisiin mahdollistuvat.

    Kuten sen, joka laulaa korkealta ja kovaa, on muodostettava ääni mahdollisimman alhaalta -- palleasta -- samoin profeettojen on seisottava syvissä vesissä nähdäkseen ylös taivaaseen. Ken yleisinhimillisen kehityksellisen jatkumon hahmottaa, vasta sille tulee mahdolliseksi ankkuroida tulevaisuutta koskevat visiot jollekin reaaliselle pohjalle.

    Pitirim A Sorokin kartoitti kulttuuripiirimme historiaa postivismin hengessä, ja mahtimittainen yritys dokumentoida dynaaminen aaltoliike suuren kulttuurin aikakausien vaihtelussa vaikuttaa lukijan vaikka rinnalla elää epäilys siitä, ettei tilastoija voi kalibroida omaa tarkkailuasemaansa suhteessa arvioimaansa aineistoon.

    Se on kaiken ihmistiedon ongelma -- positivismi toimii parhaiten kun empirististä metodia soveltaen tutkitaan "ihmisestä riippumatonta" todellisuutta. Ihmistieteissä jo kaikkeen empirismin edellyttämään, todellisuutta lähtökohtaisesti kuvailevaan käsitteistöön kuuluu olemuksellisesti tulkintaa ja selitystäkin. Siksi ihmistieteet tarvitsevat jonkinlaista jatkuvaa uudelleenkirjoitusta.

    Siinä mielessä historiakin on tiede. Sen tieteellisyyden ehtona on kyky kirjoittaa sitä uudelleen. Siellä missä historia sementoidaan yhdeksi totuudeksi -- kuten totalitarismeissa tapahtuu -- ja missä historiaa käytetään kehityspsykologisesti taantuneiden tuntojen todistelutarpeisiin, siellä ihmisyydestä ei ole ymmärretty mitään.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Siellä missä historia sementoidaan yhdeksi totuudeksi -- kuten totalitarismeissa tapahtuu"

      Juha Siltala kirjoitti äskettäin: "Kansallisia syyllisyydentuntoja on käsitelty perusteellisesti vain Saksassa, kun taas muut sotaan osallistuneet ovat pystyneet selittämään toimensa reaktioina toisten toimintaan."

      Juuri viimeksi mainitulla tavallahan esimerkiksi jatkosotaa on Suomessa käsitelty ja käsitellään. Aikalaisselitys: "non possumus". Siitä eteenpäin nykyaikaan asti ja edelleen: "non poteramus". Räikeimpiä viimeaikaisia esimerkkejä on se, kun kaksi arvostettua suomalaista tutkijaa sai käytyään äärimmäisen kriittisesti läpi alkuperäislähteet niskaansa käänteentekevästä tutkimuksestaan arvolauseen: "Stalinin valkopesua"!

      Siltala kirjoittaa myös: "Ei-länsimaiset autokratiat suorastaan kieltävät 'historiallisen nihilismin', jossa oman maan entisiä diktaattoreita, vankileirejä ja kansanmurhia käsiteltäisiin dokumentoidusti ja kriittisesti."

      Mielestäni ei tarvitse mennä "ei-länsimaihin" ja autokratioihin. Vrt. esim. nykyiset Puola, Baltian maat, Unkari, Ukraina jne.

      Erot ovat määrällisiä mutta eivät kategorisen laadullisia.

      Poista
    2. Mielestäni syy sille, että natsi-Saksan totalitarismiin suhtaudutaan länsimaissa niin eri tavalla kuin N-liiton totalitarismiin on se, että jostain syystä emme voi hyväksyä ajatusta sivistysvaltiota koskevasta sosiopsyykkisestä taantumasta. Venäjää pidämme kehitysmaana -- kuten se onkin -- ja siksi suhtaudumme esimerkiksi Stalinin hallintoon ja Putinin vähäjärkiseen hyökkäyssotaan kuin ne tavallaan kuuluisivat takapajuisen yhteisön kuvaan.

      Kartoitukset totalitarismin synnystä jättävät Hannah Arendtin monumentaalista työtä myöten vajaaksi tajunnallisen taantumisen prosessin kuvailun. Voimme kuvata aikalaistuntoja ja poliittisia julkilausumia ja ratkaisuja, mutta jos ja kuvailu jää näihin yhteyksiin, selitykseksi löytyy joukko aikalaistasolla vaikuttavia ideologisia motiiveja. Niillä taas ei ole mitään tekemistä totaitarismiksi nimitämämme yhteisöilmiön kanssa, joka on pohjimmiltaan lauman lajityypillinen puolustusreaktio ja joka voi toteutua millä vuostuhannalla tai -sadalla tahansa ja aina kulloinkin vallitsevan "opillisen" ajattelun raamituksissa.

      Se, että kehittyneenkin yhteiskunnan tiedollisen ajattelun käsitepinta voi sementoitua ja muuttua eristykseksi tietoisuuden ja alitajunnan välille -- sitä on hyvin vaikea ymmärtää. Mutta niin se käy. Tuhotarpeet joita totalitarismi nostaa alitajunnasta ovat oikosulunomaisia purkauksia, ja erityisen vaikea on hyväksyä tosiasiaa, ettei niitä voi kirjata yksin yksilöiden tilille. Yhteisöilmiöt ovat nimenomaan sitä, että yhdessä yksilöt tekevät tekoja joita yksikään yksilö ei yksin tekisi.

      En yhdy käsitykseen, etttä saksalaiset olisivat käsitelleet syyllisyytensä. Kuinka sellainen edes olisi mahdollista? Rivisaksalaiset eivät tietenkään koe mitään omakohtaista syyllisyyttä. Kertaamalla tapahtuneita hirvittävyyksiä ilta illan jälkeen televisiossa tehdään itse asiassa sama karhunpalvelus itse asian ymmärtämiselle kuin mitä koko muu maailmakin harrastaa. Etäännyttäminen vahvistaa illuusion siitä, että se mitä tapahtui ei ole omien korvien välissä, vaan tuolla muualla, toisaalla.

      Poista
    3. "natsi-Saksan totalitarismiin suhtaudutaan länsimaissa niin eri tavalla kuin N-liiton totalitarismiin"

      Vaihtoehtoinen lisäselitys: natsi-Saksa hävisi, Stalinin Neuvostoliitto ja sen mukana sen yhteiskuntajärjestelmiä voittivat, joten siitä tuli - melkein - hyvis. Kun Neuvostoliiton yhteiskuntajärjstelmä sitten 1980-90-lukujen vaihteessa romahti, lännessä ei haluttu lyödä lyötyä ja Venäjällä oli muutakin akuutimpaa tekemistä: ei ollut - pientä vähemmistöä lukuunottamatta - aikaa eikä haluja menneisyyden uudelleenarviointiin, annettiin mieluiten arpisten haavojen olla. Sille pohjalle oli Putinin hyvä rakentaa.

      Poista
    4. Ihminen ei ole kokonaisuudessaan aivan niin hyvä eikä järkevä kuin jotkut valistushenkiseen rationalismiinsa hirttäytyneet edistysuskovaiset (aka Esko Valtaoja, vaikka en toki häntä esim. ajattelijana millään muotoa minään höyhensarjalaisena pidäkään) haluaisivat niin mielellään ja mitä ilmeisimmin olettaa. Tässä kai se asian perimmäinen vaikeus lopulta on, peiliin katsomisessa. Epätäydellisyyden ja valuvikaisuuden tunnustamisessa. Missä lahjakkuus on suurinta (aka saksmannit), on myös lankeemus suurin, ja seuraamukset siitä edestä karmeimmat. Se kun ei ole yksistään peilin vika, jos naama näyttää vinolta. Kerro, kerro kuvastin, ken on maassa kaunehin... Tai kauhehin?

      Toisaalta, mikäpä sitten olisi se ns. Oikea Tapa katsoa peiliin, tai sinne menneisyyteen? Sitä kun ei kuitenkaan voi muuksi muuttaa ja sen kanssa on vain eläminen. Ei vaikka ruoskisi itseään ketjuvarstalla aamunsarastuksesta iltapimeään. Mikä sitäpaitsi on kaikessa tekopyhässä ritualismissaan yhtä turha, typerä kuin perverssikin lähestymistapa ongelmaan mihinkä tahansa, kuten koko masokismi ja tuhkanripottelu ylipäätänsäkin.

      -J.Edgar-

      Poista
    5. "Toisaalta, mikäpä sitten olisi se ns. Oikea Tapa katsoa peiliin, tai sinne menneisyyteen? "

      Ihmisen lailla, ts oppien ja analysoiden, ettei tee samaa virhettä uudelleen. Ruoskimisen ja tuhkanripottelun voi jättää masokisteille.

      Poista
    6. Toki oikeasti hyvää ajattelua on olemassa. Sitä olisi enemmänkin, ellei eurooppalaisella uudella ajalla syntynyt ja jatkuvasti vahvistunut individualismi olisi tehnyt meistä sokeita näkemään itseämme. Kartesiolaisen paradigman varassa rakennetun luonnontieteellisen edistyksen hintana oli ihmistieteiden jääminen lähtökuoppiinsa.

      Mutta koska ihmistä koskevia tosiasioita on, hyvää ajattelua voi olla olemassa. "Minuuden" ongelmien käsitteellistämisessä eli ksittelemisessä asetan toiveita kehityspsykologiaan ja syvyyspsykologiaan. Kenellekään ei pitäisi olla mahdotonta ymmärtää, että jokainen on tähän maailmaan syntyessään enemmän "objekti" kuin "subjekti". Tietyt "minuutta" muodostavat asiat toteutuvat tietyssä järjestyksessä -- esimerkiksi juuri tuo, että psyykemme muodostaa ensin yleisen ihmisidentiteetin ja vasta vuosia myöhemmin alkaa kehittyä se mitä nimitämme "minäksi".

      Kun kuvittelemme ihmisen "minuuden" jonkinlaiseksi kokemuksen ja maailman keskipisteeksi, se on suuri erehdys. Se on nimenomaan individualismin harhaa. Viime vuosisata -- joka oli viimeinen jolloin eurooppalainen uusi aika tuotti omien alkuehtojensa pohjalta laadukasta ajattelua -- asetti filosofiassa keskiöön kielen jolla kysymyksemme muotoilemme. Kaikkien kielifilosofien työ -- kuten myös syvyyspsyologian ja sosiologian isähahmojen --jäi kuitenkin kesken, mutta siitä huolimatta meillä olisi paljon opittavaa siitä mitä he saivat sanotuksi.

      Jos edes ymmärtäisimme wittgensteinilaisittain sen, että esittämiemme kysymysten ja odottamiemme vastausten olisi sisällyttävä samaan kieleen -- sanosiin: samaan hahmon- ja käsitteenmuodostukseen, samoihin loogisuusehtoihin -- emme voisi etäännyttää "minää" sellaiseksi itsetarkkailun kohteeksi jossa kysymyksiä "peiliin katsomisesta" muodostuu. Ymmärtäisimme myös mitä merkitsee se, "ettei kieli voi olla yksityistä". Ehkä myös Heidegger saisi sanotuksi meille, että "kieli on talo jossa elämme".

      Sen pitäisi olla: "Kieli on kerrostalo, jossa elämme." Je kerrokset ovat olemuksellisesti kehityskerroksia. Yhden kerroksen katto on seuraavan lattia. Ja onneksi ne ovat lasikattoja -- voimme nähdä niiden läpi, vaikka se vaikeaa onkin. Jos joku nuo katot särkisi, putoaisimme kaiken kehityksen alimpaan kellariin ja meistä kaikista tulisi feministejä.

      Poista
  6. Ehkä aavistuksen ohi aiheesta, mutta; Näin yleisesti, tulevaisuutta on toki aivan sallittua ja suotavaa yrittää hahmotella, ainakin yleisten linjojen puitteissa. Tosin diskurssi on ehkä parempi säätää siten, ettei turhan yksityiskohtaisiin ennustuksiin edes mentäisikään, ainakaan liiaksi etuajassa (on myös syytä muistaa tässä yhteydessä käsitteiden ennustus ja ennuste välinen ero). Siis hieman silleen, että ei ainakaan uhkavarmasti väitetä, että "näin tulee tapahtumaan", vaan enemmänkin, että tämä tai tuo vaikuttaa mahdolliselta. Ja sama tietysti päinvastoinkin, ei kannata väittää jotakin mahdottomaksi, vaan puhua mieluummin epätodennäköisyydestä. Ja varsinkin sellaiset "ja katsokaa, on tapahtuva niinä päivinä!" - tyyppiset jutut lienee viisainta jättää omaan arvoonsa noin ylipäätäänkin. Niiden osalta kun aikamoisen moni profetoimaan ryhtynyt onkin saanut lopulta narrinhatun päähänsä... Mikään kun ei tunnetusti ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden, tuota Ahti Karjalaisen suuhun laitettua viisautta siteeraten.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Näin yleisesti, tulevaisuutta on toki aivan sallittua ja suotavaa yrittää hahmotella"

      Miksi niihin ei voi suhtautua niinkuin sääennusteisiin: oletetaan sään todennäköisesti olevan poutainen, mutta otetaan kuitenkin sateenvarjo matkaan.

      Poista
  7. ”Visioita”

    Aleksei Navalnyin hautajaiset Moskovassa keräsivät kunnioituksen jonoon valtavat määrät ihmisiä olemaan yhdessä ja suremaan nerokkaan poliitikon murhaa. Tämän tapaisia murhia Venäjällä/Neuvostoliitossa/Venäjällä on ollut paljon.

    Voitaneen väittää, että Vladimir Putinin tulevat hautajaiset tulevat olemaan varmaankin tuhat kertaa mahtavampia kuin Aleksei Navalnyin hautajaiset. Putinismilla on käytössä valtavat määrät dollareita. Kunniatallustajat saavat ehkä sata dollaria per nenä, ja invalidit ehkä kaksisataa dollaria per jalka. Ilman dollareita jäävät tietysti Politbyron jäsenet sekä Keskuskomitean jäsenet. No sehän on itsestään selvää.




    VastaaPoista
  8. Eilen illalla teemalta tuli countrylaulaja Sissy Spacekista kertonut "Coal Miner's Daughter" - elokuva, jonka tulin iltapuhteikseni katsoneeksi. Niitä sen ajan peruja, kun Hollywoodissakin tehtiin vielä muutakin kuin roskaa.

    Leffa toi hyvin esiin, mitenkä kehitysmaisissa olosuhteissa ihan länsimaissakin on eletty jonnekin 50-60-luvuille asti. Ja myös sen hieman kipeän omantunnon pistoksen, että mitä tuollaisten olosuhteiden voittamiseksi olisi noin järkevästi tehtävissä?

    Vaan onhan siihenkin ainakin eräs koeteltu ratkaisu olemassa; opettajat ja koulutoimen yleinen kehittäminen. Jostain on aina aloitettava. (Tässä kohtaa tunnustan toki omankin puolueellisuuteni, omat vanhempani ovat opettajina elämäntyönsä tehneitä. Ja eihän se takapajuisuus tietenkään yhdessä sukupolvessa minnekään poistu, itsekin vielä alakoululaisena muistan hääräilleeni esim. isäukon apuna jossain viljankuivaamolla puintien aikaan aina iltamyöhiin asti, sivutoiminen maanviljelijä kun sekin vielä tuolloin oli. ;) Että semmoista primitiivistä lapsityövoiman hyväksikäyttöä Impiwaarassa vielä esihistoriallisella 80-luvulla. Ennen kuin opin tielle itsekin häädyin.

    Mutta vakavammin; mitä ainakin omaan kokemukseeni tulee kautta kaveripiirini puolesta olen huomannut, niin parhaat opettajat tulevat useimmiten jostakin talonpoikien ja/tai työläisten kakaroista. Siis semmoisista, joilla on jo valmiiksi ns. omakohtaista kokemusta asiasta jos toisestakin... Esim. eräälläkin tuttavallani meni nuoruusiässä touhu jo hieman rötöstelynkin puolelle, mutta alta kolmissakymmenissä tapahtui ns. järkiintyminen ja kouluttautuminen, ja hän on sittemmin tehnyt ihan vakuuttavaa uraa yläkoulun erityisopettajana. Ja tuolla taustalla on ihan toiset mahikset myös hankalien tapausten lähestymiseen, kuin jollain kympin tytöllä...

    Oma isoukkini toimi aikanaan kansakoulun opettajana (ja oli ainakin kuulemistani kuvauksista päätellen lievästi sanottuna pelottavan autoritaarinen ukko!), samoin varsin monet kouluja käyneemmät sukulaiseni ovat niin ikään opettajiksi päätyneet. No, ainakin oikein ymmärrettynä se opettajan ammattikin on hieman semmoista ns. akateemisen amiksen hommaa, siis sellaisille, jotka kykenevät myös oman alansa suorittaviin tehtäviin. (Vrt. agronomit, insinöörit, metsänhoitajat, jne.)

    Vaikka, sanottakoon täsmällisyydeksi tässä sekin, että vielä 40-50 vuotta sitten myös opettajilla oli hieman toisenlaiset valtuudet puuttua häiriköivään ja epäsosiaaliseen käyttäytymiseen, niin luokassa kuin tarviten oppilaiden ns. yksityiselämässäkin. Ei niitä ainakaan omana aikanani haisteltu, homoteltu tai huoriteltu päin näköä...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Silloin luotiin ne hyvinvointivaltion perusteet, joita nyt ollaan hyvää vauhtia purkamassa.

      Poista
  9. Jopa rutinuiva impiwaaralainenkin voi maailmassa tutustua ihan positiivisessakin hengessä myönteisiin ulkomuan eläviin... Esim. omassa opinahjossani tulin tutustuneeksi muutamaankin kiinalais- ja intialaislähtöiseen nuoreen aikuiseen, molempaakin biologista sukupuolta. Merkille pantavaa oli, että kenelläkään ei ollut pääaineena mitkään "cultural studies" - horinat, vaan useimmilla jokin selkeästi matemaattis-luonnontieteellinen professio... Ja monella oli näkemyksenä juurikin opettajaksi kouluttautuminen.

    Ainakin muutamat heistä kaiketi sittemmin ovat myös kotimaahansa, tai ainakin hieman likemmäksi sitä palanneetkin. Ja kaikkea hyvää heille, ja onnea matkaan. Sitä totisesti varmasti tarvitaankin. Toisaalta, haluaisin nähdä sen kiinalais- tai intialaiskoulun oppilaan, joka ainakin noille tyypeille yrittäisi haistatella, homotella tai huoritella...;) Taitaisi olla se ensimmäinen ja samalla myös viimeinen kerta, kuten aivan oikein onkin. Koulun tehtävänä kun ei ole pelkästään tietojen, vaan myös niiden ns. ihmistapojen opettaminen.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  10. "Saattaa olla, että kansamme on sen verran tosikkoa, ettei profeettojen yrityksiä viitsitä edes kokeeksi kuunnella, kun tiedetään, ettei niissä ainakaan sitä lopullista totuutta ole. Miksi siis vaivautua?

    Siis "kuunnella". Tämän blogin tekstit ja kommentit ovat mielestäni profeettojen kieltä ja parhaimmillaan kirjoitettuina, jolloin niihin voi halutessaan palata. Mielestäni niiden soisi kuuluvan myös radiossa. Tai podcasteina?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.