Sankareita, idoleja ja pyhimyksiä
Sanotaan, että se on henkisesti köyhä
ihminen, jolla joulu on vain kerran vuodessa. Uskon, että sama koskee
naistenpäivää, joka varsinaisesti oli eilen, mutta tietyillä seuduilla jatkuu
vielä tänään, vähintäänkin pikku takatuupparina.
Naistenpäivällä on tietenkin eri kulttuureissa
oma merkityksensä. Joissakin se muistuttaa ay-mafian järjestämää
vaatimuspäivää, toisissa miessukupuolta kannustetaan osoittamaan palvontaansa
toiselle sukupuolelle, johon jo luonnon pakosta kohdistuu kovin paljon ihailua
ja toiveita.
Joissakin maissa, kuten meillä, kyse on kovin
kehnosti ja sekavasti motivoidusta juhlasta, joka muistuttaa menneisyyden
jäännettä tilanteessa, jossa edistysväki ei edes tiedä, miten paljon maailmassa
on sukupuolia ja mitä niistä nyt nimenomaan huomioidaan ja miksi.
Niin sanottu sukupuolten
tasa-arvohan voidaan meillä jo normaaleja mittareita rehellisesti käyttämällä
todeta saavutetun, joten ajatus naisten päivästä tasa-arvon vaatimisen päivänä
kuulostaa falskilta.
Toki voi juhlia myös sen saavuttamista ja
siinä yhteydessä huomioida myös ne, jotka tekivät asian mahdolliseksi. Siihen
sankarien joukkoon kuuluu pataljoonittain miehiä, joiden ansiosta
naissukupuolen on mahdollista antaa täysiarvoinen panoksensa yhteiskunnan
hyväksi lähes alalla kuin alalla.
Ei ole suotta todettu, että aikamme
merkittävimpiä, ellei merkittävin megatrendi on naisille avautunut tasa-arvoinen
mahdollisuus ja siis myös velvollisuus tehdä samoja töitä kuin miehetkin. Toki
äitiys tuo asiaan tiettyjä poikkeuksia.
Henkisesti taantuvaan aikakauteemme
kuuluu olennaisena osana idolien (eidolon -epäjumala) palvonta ja
lähes poikkeuksetta nuo idolit edustavat varsin lapsekasta tasoa. Ilmiö on
sinänsä ikivanha ja osittain varmaankin yleisinhimillinen.
Idolien hahmot sen sijaan ovat aikojen
kuluessa rajusti muuttuneet ja tätä ilmiötä kannattaa varmaankin vilkaista näin
merkkipäivän tuntumassa.
Huomasin, että hakusanalla ”sankari”
löytyy kymmeniä kirjoittamiani blogeja. Joskus sana tosin tarkoittaa vain
päähenkilöä, protagonistia. Mutta tässä hieman varsinaista sankaruusteemaa:
torstai 15. maaliskuuta 2018
Sankarinaiset ja pyhimykset
Ihmislajille on ominaista, että se seuraa tiettyjä yksilöitä, joita jotkut
tutkijat merkkaavat kreikkalaisella alfa-kirjaimella.
Alfat herättävät ihailua ja saavat osakseen arvostusta, joka on sitä
ylenpalttisempaa, mitä naiivimpaa yleisö on. Tyypillinen fanitusikä sijoittuu
puberteettiin ja on normaalia, että karvankasvua aloitteleva lapsi haluaa
ehdottomasti tulla ihanteensa klooniksi. Hän on siihen nähden täysin
kritiikitön.
Ihanne kasvaa tuon ikäisillä kuin itsestään epäjumalaksi
eli idoliksi. Siinä ei ole mitään kummallista. Se on vaihe, joka on
käytävä läpi matkalla aikuisuuteen.
Mikäli myös aikuisten kulttuurille on tyypillistä, että murrosikäisten
käyttäytymismallit muodostuvat keskeiseksi normiksi, johon kaikkea muuta
verrataan, on mielestäni syytä huoleen. Tässä nykyisessä Hollywood-kulttuurin
maailmassa, jossa myytävät hengentuotteet mitoitetaan yksitoistavuotiaan
tasolle, se on kuitenkin ollut sääntö jo hyvän aikaa.
11-vuotiaan henkinen taso on se, jolla on suurin mahdollinen kattavuus koko
ostokykyistä väestöä ajatellen. Siksi miljoonat kannattaa sijoittaa sellaiseen.
Toki osa tavaraa suunnataan myös erityisesti pari vuotta vanhemmalle joukolle,
koska seksin myyminen esimurrosikäisille ei oikein onnistu.
Joka tapauksessa sankari on tässä bisneksessä se keskeinen
asia. On selvää, että jokainen keskenkasvuinen yksilö tarvitsee sellaisen,
etenkin sen jälkeen, kun on havainnut, ettei oma isä olekaan kaikkivoipa.
Myös yhteisöt kaipaavat kukin sankariaan. Kilpailevien ryhmien sankarit
saattavat itse asiassa olla aivan samanlaisia, mutta tuntuu siltä, että samaan
aikaan voi sama henkilö olla vain yhden ryhmän sankari, ainakin mikäli nuo
ryhmät ovat kilpailusuhteessa.
Vai onko esimerkkejä siitä, että, sanotaan nyt joku potkupalloilija tai muu
jonglööri olisi jossakin vaiheessa yhden joukkueen tai maan sankari ja sen
jälkeen jonkin toisen? Silloinhan hän muuttuisi viholliseksi?
Muistan kyllä, että Kalevi Hämäläinen oli aikoinaan Sulkavan urheilijoiden
(SU-41) sankari, mutta muutti sitten Juvalle ja paikalliseen seuraan. Asiasta
ei syntynyt verikostosuhdetta, mikä ehkä johtuu siitä, ettei kyseessä ollut
joukkuelaji.
Muistamme myös Yrjö Maunu Sprengtportenin, joka harjoitti ansiokkaasti
Savon jääkäreitä, mutta meni sitten vihollisen puolelle ja sai ansaitusti
kuulan ruhoonsa, tosin ilman kohtalokasta tulosta. Mielestäni hän lakkasi
olemasta meikäläisten sankari puolta vaihdettuaan, vaikka moni kirjailija onkin
häntä puolustanut.
Sankareista on tullut ajan mittaan paljonkin kirjoitettua yleisellä
tasolla. Naissankarit tai ehkä paremminkin sankarinaiset olen joka tapauksessa
jättänyt vähemmälle.
Nykyaikainen lukija tietenkin tuntee tarvetta kysyä, miksi näin olen tehnyt
ja teeskentelee siis tyhmää. Naissankarien vähäinen määrä historiassa johtuu
tietenkin heidän harvinaisuudestaan kansallisina tai muina ryhmän symboleina ja
esikuvina.
Tietenkin heitä on ollut: hallitsevista keisarinnoista pyhimyksiin ja
taiteilijoihin. Arkielämän sankarillisuutta on tietenkin ilmennyt naisten
piirissä valtavasti kautta vuosituhansien siinä kuin sen vastakohtaa, mikä
tietenkin on yleisempää, koska sankarillisuudelle ei muuten tulisi mitään
arvoa.
Ehkäpä todellinen (!) tasa-arvo vaatiikin meitä olettamaan, että
sankarillisuus on jotakin, jota kaikilla on ehdottomasti yhtä paljon. Asia
täytyy vain niin ymmärtää, ja tässä asiassa tiedotusvälineet tulevat ehkä
suorittamaan ratkaisevan työn matkallamme läpi myöhäispatriarkaalisen
yhteiskunnan instituutioiden.
Uusimmassa ”laatulehdessä” on laaja artikkeli (nais)kirjailijasta, jonka
luoma sankarityttö on hypännyt kerrostalosta pelkkään sateenvarjoon turvautuen.
Minuun tarina ei tehnyt erityistä vaikutusta. Tein saman tempun noin
kymmenvuotiaana talon tikkailta ja sen sijaan, että olisin saanut osakseni
ihailua, oli äiti hyvin vihainen. Sateenvarjot olivat tuolloin kalliita.
Kun sateenvarjon täysin kelvoton teho putoamisen jarruttajana oli
paljastunut, tuntui koko asia aika nololta. Silloin ei vielä ollut noloutta
ylistäviä vertaisryhmiä tai alan sankareita, jollaisesta samassa lehdessä on
myös pitkä tarina. Tyhmyys nyt vain oli sitä, mitä oli, vailla hohtoa. Sai se
joskus sädekehäänsä huumorin kultaa.
Kuitenkin varsinaiset sädekehät kuuluivat tuon ajan käsityksen mukaan
pyhille. Jeesukselta ei kukaan voinut kiistää oikeutta sellaiseen ja taisipa
meilläkin koko pyhä perhe kuvissa valaistua sellaisen avulla. Mitään haloota
asiasta ei protestanttisessa maassamme nostettu: kaikkihan me syntisiä olimme
ja pyhitys tuli sola fide, sola gratia, propter Christum, jos nyt
oli tullakseen.
Tämä tuli mieleeni, kun Lontoossa uteliaisuudesta ostin Julia
Pierpont-nimisen henkilön kirjoittaman kirjan nimeltä The Little Book
of Feminist Saints. Virago, 2018, 189 s.
Kirjassa oli -usein sädekehän ympäröimällä kuvalla varustettuina- sata
lyhyttä tarinaa naisista ja vain naisista. Siis ilmeisesti jonkinlaisia oman
joukkueen sankareita, jotka olivat kunnostautuneet taistelussa vihollista
vastaan.
Kun vilkaisin hyllyssäni olevaa kirjaa, Tessa Paulin kirjoittamaa kirjaa
pyhimyksistä (An Illustrated Dictionary of Saints, Southwater 2011,
159 s.), saatoin havaita, että nuo oikeat pyhimykset olivat hyviä ja
sankarillisia ihmisiä, jotka olivat kehittyneet kohti jumalallisuutta, joskaan
eivät tietysti koskaan sinne päässeet.
Joka tapauksessa he olivat voittaneet, kuka enemmän ja kuka vähemmän,
inhimillisen heikkouden eli siis itsensä. Kuka kunnostautui siveydellään, kuka
uskonvarmuudellaan, kuka hellämielisyydellään ja kuka viisaudellaan.
Palvelivatko he jotakin asiaa tässä maailmassa? Itse asiassa eivät, sillä
evankeliumin asia ei ollut periaatteessa mikään yhtä puoluetta ja sen etuja
tässä maailmassa tukeva doktriini, vaan kaikille avoin ja jopa velvoittava
ilmoitus.
Mutta tämä kaunis periaate toki usein tykkänään unohtui myös kristityiltä,
ainakin katolilaisilta, uskoisin. Mutta Pierpontin pyhimykset
ovatkin itse asiassa aivan muuta, kuten jo itse sankarigallerian koostumus
osoittaa. Siellä ovat niin Michelle Obama ja Hillary Clinton kuin Madonna ja
Pussy Riot…
Herää tietenkin kysymys, mitä virkaa tällaisilla pyhimyksillä on ja
millaiseen ajatteluun koko juttu mahtaa perustua. Kirjoittaja vastaa, että
kyseessä ovat jumaloinnin arvoiset henkilöt (worthy idols), jotka ovat
ylittäneet heille osoitetun roolin.
Ennen ja ehkä hieman nykyäänkin katoliset pyysivät pyhimyksiä rukoilemaan
puolestaan: Santa Maria, ora pro nobis! On kiinnostavaa
ajatella, mihin näiden pyhimysten palvojat pyrkivät. Kukaties myös heille on
varsinaisesti tärkeää vain hagiografia -simppeli ja
kaunisteltu sankaritarina moraalisena esikuvana, totta tai ei.
Ehkäpä he voimaantuvat ajatellessaan, että myös heillä on
-joskaan nyt ei kuolematonta sielua ja ääretöntä arvoa Jumalan
silmissä- onni kuulua kuviteltuun yhteisöön, jonka muuan edustaja on
sentään saanut aikaan merkittäviä asioita?
En rupea tässä pohtimaan tämän pakanallisen kultin mahdollisia
korollaareja tämänpuoleisen ja vajavaisen ihmisen palvontana.
Jumalallistumista en noissa pyhimyksissä voi havaita Totean vain, että idolinsa
kullakin. Onko kyseessä edistysaskel keskiaikaan verrattuna vai ei, voi kukin
itse päätellä.
Nyt kuulemma ollaan sitten kyhäämässä vastaavanlaista suomalaista
sankarinaisten kokoelmaa. Sikäli kuin ennakkotiedoista voi päätellä, galleria
tulee olemaan pitkälti analoginen amerikkalaisen vastineensa kanssa.
Toivottavasti siinä nyt sentään vältetään ne pahimmat naiiviudet, jotka
Pierpontin kirjaa vaivaavat.
Asia nimittäin
on niin, että suomalainen nainen on itse asiassa jo kauan sitten ohittanut sen
tason, jota silmällä pitäen nuo pyhimykset on valittu. On huolestuttavan
vähä-älyistä lapsellisuutta, mikäli meillä ruvetaan apinoimaan asioita, jotka
kuuluvat aivan toiseen kulttuuriin.
Tällaisessa sankarinpalvonnassa
herättää huomiota sen latteus. En tiedä, mite suuren suosion nuo kirjat ovat meillä
saavuttaneet. Jokseenkin varmasti niitä on ostettu suuria määriä, koska
muitakaan ei oikein ole ollut tarjolla. Niistäkin löytyy pari huomiota vanhasta
blogistani (Vihavainen:
Haun satuja lapsille tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Enimmäkseen tässä joka tapauksessa
liikutaan puberteettisen psykologian maailmassa, vaikka myytävät tuotteen
epäilemättä on laskettava ns. intelligentsijan piirissä syntyneiksi.
Mutta löytyyhän meiltä rajumpaakin
ajattelua, kun nyt kerran elämme aikaa, joka arvostaa enemmän radikalismia kuin
järkevyyttä. Kas tällaista löytyi reilun vuosikymmenen takaa:
maanantai 11. elokuuta 2014
Napoleon ja pissisten madonna
Napoleon
lienee joskus lausahtanut, että taulut, kuten ihmisetkin pääsevät oikeuksiinsa
vasta oikeassa valaistuksessa.
Tämä on niin
ilmeinen totuus, että sitä suorastaan hätkähtää ajatellessaan, miten paljon
vaivaa nykyaikana uhrataan sille, että saatettaisiin kuvauksen kohteena oleva
ihminen epäedulliseen valoon, ehkä naurettavaksikin, varsinaista
paheksumistahan ei enää harrasteta.
Englantilainen
historioitsija Thomas Carlyle, jolle suurmiehet olivat keskeinen tutkimuksen
kohde, kommentoi tunnettua sanapartta, jonka mukaan kukaan ei ole sankari
kamaripalvelijansa silmissä. Hän selitti asian sillä, että ongelmana oli
kamaripalvelijasielu, joka ei kyennyt ymmärtämään mitään itseään korkeampaa.
Goethen kommentti samalle asialle oli, että sankaria pystyy ymmärtämään vain
se, joka on itsekin sankari. Kamaripalvelija taas Goethen mielestä varmaankin
kunnioitti jotakuta toista kamaripalvelijaa.
Demokraattisena
aikanamme, kun koko instituutio nimeltä valet de chambre on
tykkänään hävinnyt, kuulostavat noiden herrojen kommentit suorastaan
rienaavilta. Emme voi, emmekä saa asettaa ketään yksilöä sankarin erityisasemaan,
hänen täytyy alistua yhteismitallisuuteen, joka koskee kaikkia. Ehkä voisimme
jopa sanoa, että kamaripalvelijan nykyaikainen vastine on kaiken mitta, jos
sellaisen löytäisimme.
Goethen ja
Carlylen tarkoittama valet oli ilmeisesti kelpo ihminen, tosin
rajoittunut, mutta siitä onnellisen tietämätön. Hän kuului juuri niihin, jotka
olisivat vilpittömästi hämmästyneet saadessaan kuulla, että olivat sekä
puhuneet että ajatelleet koko ikänsä proosan lajityypissä.
Tuskin voimme
sijoittaa tätä henkilöä mihinkään erityiseen ammattikuntaan tai tietyn
koulutustason tai harrastuspiirin kategoriaan. Löydämme hänet kaikkialta,
Suomessa hän ehkä viihtyy erityisen hyvin. Sanaton yhteisymmärrys tervehtii
häntä joka puolella. Netissä hän on varsin aktiivinen ja useimmiten sapekas.
Tasa-arvon
lahjomattomina ritareina kohtaamme nykyään usein tutkijoita ja jopa ns.
huippututkijoita, joiden työnä on dekonstruoida erilaisia hierarkkisia
rakenteita paljastaen, millaista vahinkoa ja haittaa ne matkaansaattavat
ihmisen itsetoteutukselle eli hänen halulleen, lähinnä seksuaaliselle, koska
ruokahalun tyydyttäminen on enää harvalle ongelma.
Hyvin suurena
ongelmana saatetaan tässä toiminnassa nähdä kaikenkarvaiset ihanteet ja
esikuvat, joiden rinnalla tavallinen tallaaja vaikuttaa jotenkin vähäpätöiseltä
ja riittämättömältä, jopa syylliseltä. Mikä oikeus olemassaoloon on
tällaisilla ihanteilla, kysyy kriittinen tutkija? Eikö ne ole
rakennettu esteeksi ja häpäisyksi alkuperäiselle ihmisluonnolle? Eikö jokainen
yksilö riitä omaksi ihanteekseen, kun vapaassa maailmassa elämme, tai sitten
kun siinä elämme?
Logiikka on
tietenkin aukotonta. Jos halujen tyydytys on se, mitä ihmiset tavoittelevat ja
jota heidän siis tulee tavoitella, on ihanteeksi, sankariksi nostettava se
aivan tavallinen ihminen, jonka näemme joka puolella toteuttamassa itseään.
Hän,
joka toteuttaa itsensä on onnellinen, arveltiin jo antiikin Kreikassa. Tosin
asiaa ei taidettu lopullisesti ratkaista. Sanoihan sofisti Sokrateelle, että
onnellisin on se, jolla on paljon voimakkaita haluja ja joka saa niitä mielin
määrin toteuttaa. Silloin Sokrates vastasi, että siinä tapauksessa onnellisin
oli ilmeisesti koira, jolla oli syyhytauti eli kapi, ja joka sai mielin määrin
raapia itseään.
Kyynikkojen
mielestä koira tietenkin tosiaan oli kaiken mitta, eikä heille ollut
mahdollista muuta todistaa. He olivat aikalaisten mielestä koirasieluja, mille
annettiin halventava merkitys. Tämä on asia, joka nykyaikaisen koiranomistajan
mielestä on hyvin vaikeasti ymmärrettävä.
Yhtä kaikki.
Kyynikkojen maailma on sanan jossakin mielessä hyvin tai peräti täysin
tasa-arvoinen, mitä he pitävät tärkeänä ja arvokkaana seikkana. Joissakin
suhteissa tasa-arvo ei tietenkään koskaan toteudu. Koirien parissa kohtaamme
aina heitä, joita luonnehditaan sanalla underdog sekä heitä,
joiden asemaa kuvaa sana overdog. Huomautan ohimennen, että
pronomini se, olisi halventavana poistettava käytöstä ainakin
koirista, hevosista ja tietenkin myös kissoista puheen ollen. Ihmisiähän hekin
ovat.
Kun vertaamme
ihmistä koiraan, on nykyään suurin ongelmamme siinä, että koira on useinkin
kaikessa olennaisessa liian ylivoimainen. Miten koira haistaakaan! Miten
maistuu sille ruoka! Seksihumussa ovat koirat myös aika tekijöitä, kuten tietää
jokainen kylässä asunut. Koirat ovat usein tavattoman kauniita, nopeita,
tarkkoja ja sukkelia. Tosin varsinaiset sukkeluudet ovat ehkä heillä
harvinaisia, mutta se on sivuseikka. Olemme koirien rinnalla kehnoja ja
vajavaisia, se on tosiasia. Menkää vaikka osallistumaan agility-kisaan.
Tarvitseeko
koira edes oikeaa valaistusta päästäkseen oikeuksiinsa? Eikö se vaistomaisella
varmuudella ole aina täydellinen, jopa sankari, mikäli sille tarjoutuu siihen
tilaisuus? Ihminen, koiran palvelija, yleensä palvoo kohdettaan
kritiikittömästi. Onko koira oikeastaan nykyään ihanteemme tai olisiko se sitä,
ellei se olisi niin selvästi ylivoimainen, ettei sen kanssa kannata käydä
kilpasille tai edes yrittää sitä vakavasti jäljitellä?
En ole asiasta
varma, tiedän vain sen, ettei asiantuntevissa piireissä pidetä mahdollisena
asettaa ihmisten esikuviksi toisia ihmisiä, jotka ovat ominaisuuksiltaan
saavuttamattomia, liikaa arkiselle elämällemme vieraita, ihannoituja,
poseeraavia kiiltokuvia tai nyt edes maalauksia tai veistoksia.
Kriittinen
teoria auttaa paljastamaan, että tuollaiset hahmot ovat tosiasiassa viallisia.
Ne ovat loukkaus tavallisen ihmisen tavallista halua ja sen vapautta kohtaan.
Ajatelkaamme pyhimyksiä, vaikkapa niitä, joiden ortodoksinen kirkko arvelee jo
täällä maan päällä saavuttaneen jotakin jumalallista. Niinpä heidät on kuvattu
luonnottoman näköisiksi puupalasille, joiden edessä harjoitetaan hartautta.
Miksei noissa kuvissa ole tavallisia kunnon kansalaisia hyvine ja huonoine
puolineen?
Simeon
pylväspyhimys istui vuositolkulla maan ja taivaan välillä rukoilemassa. Miltä
tuntuisi asettua jonnekin syväväylän varrelle reunamerkkiin höpisemään
rukouksia? Miten pitkään viranomaisemme katselisivat tätä toimintaa?
Pyhimysten
pyhimys on tietenkin neitsyt Maria. Hän oli vähän toisella kymmenellä oleva
tyttö, kun enkeli kävi kertomassa hyvän uutisen. Itse asiassa kyseessä oli
hirveä onnettomuus koko naissukuiunnalle, kertoi dekonstruoija hiljattain
radiossa. Naisen ruumiista tehtiin absurdin näytelmän väline tarkoituksella
hiljentää koko naissukupuoli ihailemalla neitseellisyyttä, joka kuitenkin
viedään miltei jokaiselta naiselta vieläpä heidän omasta halustaan.
Kyseessä oli
siis katala juoni, jossa naisille tyrkytetään mahdotonta ihannetta ja heidät
sitten syyllistetään sen mahdottomuudesta. Tuota puhdasta neitsykäistä sitten
palvottiin vuosisadasta toiseen ja tavallisia naisia ylenkatsottiin heidän
puutteellisen neitsyytensä takia. Katala juoni! Kaikessa simppeliydessään
kaamea.
Niinpä
dekonstruoija asettikin Marian tavalliseen päivänvaloon ja haastatteli häntä
kuin reportteri. Ihanne osoittautui aivan tavalliseksi tapaukseksi, joka kävi
päivittäin huussissa ja jakoi normaalit harmit ja arjen pienet ilotkin aivan
tavalliseen tapaan. Sattuipa niinkin, että hän nautti sukupuoliyhteydestä
Jeesuksen sikiämisen jälkeen aivan tavanomaisella ahkeruudella ja sai asiasta
normaalit kiksit, tietenkin näin oli, koska hän oli ihminen. Miksi
oli pitänyt keksiä tuo kiiltokuvahahmo, joka tuhansissa kirkoissa kiikutteli
lasta povellaan? Mitä sankaruutta oli siinä, että sattui tulemaan raskaaksi
ilman miestä?
Oikea naisten
jumaluus oli jo olemassa, Kybele, kertoi haastattelija. Se symboloi
naisten valtaa ja ilmankos juutalaiset patriarkat sen palvontaa niin
demonisoivat. Eikö maailma olisi ollut parempi ilman neitsyt Mariaa ja häneen
liitettyjä joutavuuksia? Mitä hyvää oli neitsyydessä, neitseellisyydessä? Miksi
tuo kuvien Maria-hahmo tuijotteli kuin idiootti eikä paljastanut, miten
kiusaantui lapsen iänikuisesta tarrautumisesta, kiljunnasta ja tissin
hamuamisesta, ruoansulatuksen tuotteista nyt puhumatta. Miksei niitä kuvata?
Napoleon oli
todellisuudessa tuskin muuta kuin kevyt-Hitler, neitsyt Maria on vain vertaus,
joka ylistämällä alistaa naista. Todellinen, oikea ja kaikinpuolinen muotokuva
näyttää meille myös kohteen ikävät puolet. Ihannoiva taide kuuluu
maalaismarkkinoille ja 1800-luvulle tai sitä varhaisempaan aikaan. Me olemme
palanneet takaisin kyynikoihin, jotka oivalsivat terävästi sen, mistä tässä
elämässä on kysymys.
Voisimmeko
pystyttää patsaan vapaalle koiralle, hänelle, joka ei ole isännän liehittelijä
ja orja, vaan kylänraittien sankari? Vai olisiko todellinen aikamme sankari
sittenkin kissa, täydellinen ja kaunis nautiskelija, jolle julmuuskin on vain
puhdasta iloa. Ehkäpä kissa on, kuten on epäilty, jossakin yhteydessä
Luciferiin, langenneeseen enkeliin tai Prometheukseen, ihmiskunnan ylpeään
ystävään? Ehkä se voisi parhaiten symboloida ihmiskunnan saatanallista ja
sankarillista jumalkapinaa? Sen varmaan myös voisivat hyväksyä
tunnustuksettomat, jotka kärsivät nykyisestä uskonnollisesta symboliikasta.
Entä jos
neitsyt Maria kuvissa korvattaisiin kissalla? Mutta ehkä kissan saavuttamaton
ylevyys aiheuttaisi kalvavaa kateutta? Paras ja ajanmukaisin ratkaisu voisi
olla korvata madonna nykyaikaisella farkkupukuisella pissiksellä. Näinhän
oopperoissa jo tehdään. Näen jo mielessäni tämän tatuoidun ja hieman vetelästi
hymyilevän hahmon, joka nauraa vedet silmissä saadessaan kuulla pyhän
ilmoituksen.
Mutta mitä
muuta tässä voitaisiin tehdä? Kun meidän aikamme cityihmiset eivät kerran pysty
ymmärtämään menneiden aikakausien hahmoja eivätkä niistä kiinnostumaan, voisi
taide tältä suunnalta löytää sen tavan puhua, joka tekisi kirkot taas kansalle
läheisiksi ja jotenkin kotoisiksi paikoiksi.
Naisten päivänä pitäisi juhlia valkoista miestä, sillä edelleenkin naiset joilla on syytä juhlia asuvat pääasiallisesti valkoisten maissa.
VastaaPoista"Henkisesti taantuvaan aikakauteemme kuuluu olennaisena osana idolien (eidolon -epäjumala) palvonta ja lähes poikkeuksetta nuo idolit edustavat varsin lapsekasta tasoa. "
VastaaPoistaKun on jo tullut ikää, tuollainen idolien palvonnan ajatus jättää kylmäksi. Ei silti, niin se jätti jo nuorenakin: tuntui, ettei kukaan ollut niin hieno ihminen, että olisi palvonnan arvoinen, vaikka toki myönsin, että jollain elämänalueella taitavampia ihmisiä tunnustin olevan olemassa.
Hautaansa kohti laahustavat vanhat miehet ansaitsisivat myös oman erityispäivänsä, jolloin voisimme yhteiskuntana edes hetken ajan teeskennellä välittävämme heidän olemassaolostaan.
VastaaPoista