keskiviikko 20. maaliskuuta 2024

Toinen on wokempi toista

 

Wokempi sukupuoli

 

Turkulainen tutkija on eilisten lehtien mukaan saanut selville, että naiset ovat erittäin paljon alttiimpia hyväksymään sellaisia väitteitä, joita hiljattain muotiin tullut ns. woke-väki esittää (ks. Tutkija esitti suomalaisille kasan woke-väitteitä – Yksi ryhmä erottui muista - HS Turku | HS.fi ).

Tutkija kutsuu noiden väitteiden hyväksymiseen liittyviä asenteita sosiaalisen oikeudenmukaisen asenteiksi, mikä on prima facie absurdia, koska kyseessä ovat osin tosiasiaväitteet, joihin on olemassa empiirinen ratkaisu, joka on täysin riippumaton asenteista.

Oikeudenmukaisuus sellaisenaan on termi, jonka liittäminen noihin kysymyksiin on vähintäänkin arveluttavaa. Toki tutkija voi nimittää haluamallaan teknisellä termillä löydöksiään.

 Osaksi taas väitteet ovat poliittisia ja koskevat yleisiä perusoikeuksia, jotka liittyvät sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen vain epäsuorasti, jos mitenkään. Ainakaan tuollainen riippuvuus ei ole itsestään selvää, mikäli se edes on mahdollista.

Toinen juttu on, että mitä valmiimpi joku henkilö on hyväksymään tietynlaisia väitteitä silloinkin, kun ne ovat aivan järjenvastaisia, hän todennäköisesti myös kannattaa tiettyjä, sosiaalisella oikeudenmukaisuudella perusteltuja, muodikkaita väitteitä, joita esittävät samat tahot kuin noita mielettömyyksiäkin.

Helsingin Sanomien käyttämä testi ei ole sama kuin tutkijan käyttämä, mutta ainakin väittää mittaavansa samaa asiaa ja näyttää olevan hänen kanssaan yhteistyössä laadittu.

Pidän joka tapauksessa esitettyä testiä relevanttina myös tuon mainitun tutkimuksen suhteen, joskaan en yritä niitä samaistaa. Katsotaanpa siis, millaista tavaraa on tarjolla.

Testissä esitetään ensimmäisenä väite, että ihmislajilla on kaksi biologista sukupuolta.  Asiasta voi olla täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä, jokseenkin eri mieltä tai täysin eri mieltä.

Normaalijärjellä varustettu henkilö ei voi olla tätä väitettä täysin hyväksymättä, sillä kyse ei tässä ole asenteista eikä arvoista, vaan biologisesta tosiasiasta. Arvattavasti myös muunlaisia vastauksia on saatu ja voinemme olettaa, että mikäli joku tämän väittämän kiistää, hän jo todennäköisesti voi kiistää muutkin terveeseen järkeen perustuvat väitteet.

Ammattislangilla tämä kysymys näyttäisi olevan kasautuvan asteikon eli ns. Guttman-skaalan kaikkein ”kovin” pykälä. Vain kiihkeimmät pystyvät sen ehdottomasti kiistämään ja haluavat/kykenevät irtautumaan selkeästi ilmeisistä tosiasioista.

Väite kaksi sanoo, että myös ns. transnaiset ovat naisia. Tässä voidaan asia tietenkin käsittää myös sanan sosiaalisessa merkityksessä, joten kyseessä ei ole enää puhdas tosiasiaväite, ellei niin haluta, vaan se on käsitettävissä myös asennekysymykseksi. Arvattavasti kyseessä on niin sanoakseni kakkostason uskon vahvuutta kuvaava väite.

Kolmas väite kuuluu: etuoikeutetun ihmisen puheoikeutta ei ole oikein rajoittaa. Tässä ei olla enää enempää tosiasiakysymyksen äärellä, kuin rajoituta kertomaan omista asenteista. Kyse on politiikan perusasioista ja nimenomaan avoimen yhteiskunnan ja demokratian tärkeimmästä tukipylväästä, jonka mukaan kaikille on sallittava yhtäläiset oikeudet sanoa mielipiteensä.

Neljäs väite sanoo, etteivät transnaiset olympialaisissa edistä naisten oikeuksia.  Asian merkitys jää ainakin minulle täysin hämäräksi, mutta luulen, että mikäli haluaisin päteä normaaleja ihmisiä suuremmalla suvaitsevaisuudellani, kieltäisin väitteen jyrkästi.

Viides väite sanoo, ettei ”tule” sanoa asioita, joista sorrettu voi loukkaantua. Mikäli kyseessä olisi selkeä kielto sanoa asioita sillä perusteella, että joku voi niistä loukkaantua, olisi demokratian ja normaalin älyllisen ajattelun kannattajan pakko olla kokonaan toista mieltä.

 Esitetyssä muodossa on kuitenkin mahdollista mieltää asia vaikkapa normaalin kohteliaisuuden vaatimukseksi, vaikka woke-väen käytäntöihin perehtynyt ymmärtää heti, ettei kyse ole siitä, vaan sen sijaan yrityksestä kaventaa sananvapautta.

Väite kuusi sanoo, ettei ihonväreistä ole tarpeen puhua nykyistä enemmän. Tämä lienee makuasia ja on luultavaa, että jonkun mielestä on oikein ja tarpeellista ruveta tässäkin maassa ajattelemaan rotukysymyksiä. Niitähän meillä ei sattuneesta syystä ole koskaan menneinä aikoina tuotu esille muutoin kuin joissakin ns. paremmissa piireissä oman erinomaisuuden perustelemiseksi.

Väite seitsemän sanoo, että korkeakoulujen kurssikirjallisuudessa tulisi olla vähemmän valkoisia tai eurooppalaisia kirjailijoita.  Tässä kiinnittää huomiota lähtökohtaisesti asenteellinen, negatiivinen suhtautuminen tiettyjen tahojen henkiseen antiin heidän ihonvärinsä perusteella eli siis täysin anti-intellektuaalisella perusteella. Sen sijaan olisi voitu neutraalissa sävyssä vaikka kysyä, olisiko oikein lisätä muiden, kuin eurooppalaisten kirjailijoiden tuotosten esittelyä.

Kysymyksen asettelu on varmasti täysin harkittu ja toiminee erottelevana tekijänä, kun tarkoituksena on selvittää, missä määrin henkilöt kannattavat vallitsevaa normaaliutta ja missä määrin sen sijaan haluavat siitä erottautua.

Väite kahdeksan sanoo aito amerikkalaisesti, että poliisi on rasistinen instituutio. Olisipa kiinnostavaa tietää, miten suurin osa suomalaisista tämänkin allekirjoittaa ja miksi.

Väite yhdeksän sanoo, että jos valkoihoisilla on keskimäärin korkeammat tulot kuin tummaihoisilla, se johtuu sorrosta. Väite kymmenen lopulta sanoo, ettei valkoihoinen voi tietää, miltä tummaihoisesta tuntuu.

Huomattakoon, että jokaiseen kysymykseen voi valita omansa neljästä erilaisesta vastauksesta. Turkimus in tehty sekä Turun yliopistoväen keskuudessa, että HS:n versiona lukijoidenkeskuudessa. Tulokset vahvistivat toisiaan.

Toisin, kuin voisi kuvitella, hajontaa on löytynyt runsaasti ja siihen voi tutustua viitatun HS:n artikkelin kautta.  Erityisesti on osoittautunut, että sukupuoli määrää voimakkaasti ns. wokeuden astetta. Kuten arvata saattoikin, naiset ovat erittäin merkitsevästi wokempia kuin miehet. 3/5 naisista antoi ”oikeita” vastauksia ja miehistä vain 1/7.

Tosiasia korreloi myös esimerkiksi koulutustason ja opiskeltujen aineiden suhteen, mutta sukupuolen vaikutus on ylivoimaisen tärkeä.

Ilmeisesti meillä on tässä nyt nähtävillä vakava osoitus siitä, millaisella intellektuaalisella tasolla nykymaailmassa liikutaan ja mihin suuntaan trendit vievät.

 Wokeudelle ei taida olla vielä hyvää suomalaista käännöstä. Sokeus ei vielä sinällään riitä sitä syystä, että se kaipaa vielä lisämääreen, vaikka kenties sanookin asiasta jotakin olennaista.

Klassiseen määritelmään kuuluvat genus proximus eli laji, kuten vaikkapa homo, jota sitten täydennetään tarkennuksilla (differentia specifica), kuten vaikkapa habilis tai peräti sapiens.

Wokeus voisi kuulua ensi sijassa henkiseen sokeuteen alalajina, mutta nimenomaan sellaiseen, jossa ominaisuus on sekundäärisesti hankittu: nähdään, mutta ei havaita, kuullaan, mutta ei ymmärretä ja niin edelleen.

Wokeentuneessa mielessä hallitseviksi muodostuvat tarve olla sitä mieltä, kuin pitääkin/pitäisikin (comme il faut, sanottiin joskus), eli muodin noudattaminen myös ajattelussa silloinkin, kun se sotii normaalia, tervettä järkeä vastaan.

Kyseessä on siis hankittu muotiperäinen järkiajattelun torjunta, syndroma irrationalis secundaris. Alttiuden tähän tautiin voidaan todeta liittyvän voimakkaasti sukupuoleen, mutta ei tietenkään seuraavan siitä automaattisesti.

Kyseessä ei sinänsä ole vajaamielisyyden muoto, vaikka siihen liittyykin erilaisia asioiden mittasuhteita koskevia harhoja. Korkea ÄO saattaa sopivissa olosuhteissa vain pahentaa oireita. Asian ytimessä on tunne-elämän obsessio, johon auttaa lähinnä vain ikääntymisen tuoma tasapainoisuuden lisääntyminen.

Olisi kiinnostavaa nähdä, millaiseksi tämä, meillä vielä alkeisasteella oleva sairaus kehittyy ja miten siitä toivutaan. On meillä ollut jo taistolaiskausikin, joten siinä on tutkijoille hyvä vertauskohde.

 

52 kommenttia:

  1. "Asian ytimessä on tunne-elämän obsessio, johon auttaa lähinnä vain ikääntymisen tuoma tasapainoisuuden lisääntyminen."
    Omanlaisensa tasapaino on sekin, että mitä enemmän iän tuomaa viisautta ihmisellä olisi muille jaettavana, sitä vähemmän se hänen ikääntyessään kiinnostaa ketään muita.
    Tuohon woke-kysymyspatteriin olisikin kuulunut lisätä se paljastavin: "Pitäisikö paskavaipoissa lojuvalle, nälästä riutuvalle, dementoituneelle ja unohdetulle ikäihmiselle sallia eutanasia?" Siitä vastauksesta nähtäisiin, kuka on valmis olemaan woke ja kuka ei.

    VastaaPoista
  2. Naisten muodinseuraaminen mahdollistaa miljardibisnekset. Entä ideologisten muotien seuraaminen? Mahdollistaa ennenkokemattoman konformismin tason. Ja mitä koulutetumpi nainen sitä konformistisempi eli ainakaan tähän eivät tepsi suomalaiset taikasanat "lisää panostusta koulutukseen".
    -jussi n

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet asian ytimessä. Koulutustason jatkuva nousu johtaa lopulta totaaliseen konformismiin jossa yksityisajattelu lakkaa, sekä tietenkin myös lopulta koulutuksen itsensä täyteen inflaatioon. Ihmiset kouluttautuvat saavuttaakseen enää sosiaalisen statuksen, työllistyminen ja sivistys jäävät toiseksi tärkeysjärjestyksessä. Kun suurin osa on koulutettuja, niin kouluttamattomiin kohdistuu valtava stigma, heistä tulee, on jo tullut sosiaalisesti vapaata riistaa. On pakko kouluttautua vain välttääkseen tuon stigman.

      Poista
    2. Tuossa on mutta. Naiset eivät päätä muotia mitä seurata ja nykyisessä identiteettikulttuurissa hieman kyseenalaista, ottaen huomioon teoriassa että voi "omia" jonkun kulttuuria.
      Realistisesti merkittävät henkilöt (tyylillisesti monarkia tms.) saavat monesti muotitaloilta vaateita, kuin myöskin ostavat itse tai heillä on henkilö joka työkseen hoitaa tätä. Pukeutumisen suhteen hyvin konservatiivista tai tarkkaan harkittua, kun taas verrannollisesti vaikka Amerikkaan julkisuuden henkilöihin vaatetus on vapaampaa. Kyse ei taas ole uskonnollisesta näkemyksestä kuten nunnalla tai muslimilla, tai sitten lähetyssaarnaajilla klassisella pukeutumisella erottua, vaan sosiologisesti muusta. Syitä miksi Euroopan ja Amerikan vertaileminen on ongelmallista, kun Amerikka on liittovaltiossa omalla historiallaan, siinä missä Euroopassa on eri kielellisiä valtioita eri historioineen, joissa osassa on monarkia ja osassa joku muu hallintomuoto.

      Poista
  3. Jälleen hyviä huomioita.
    Aikakauden asenneilmasto sanelee aikansa totuuden. Näin lienee aina ollut. 80-luvun arvomaailma oli tyystin toinen kuin nykyään: YYA-Suomessa elettiin yya arvoilla.
    Mistä sitä tosiasiaa voi hakea, kun meillä elävät niin uskonnot kuin ideologiatkin.
    Rajapinta on hämärä, mutta 80-luvulla lihapullat olivat lihapullia, kuin nykyäänkin: tunteisiin ja arvoihin liittyvät asiat saatetaan faktualisoida tarkoittamaan muuta kuin ovat.
    YLE:n mukaan Espoolaisnaiselle tehtiin kauneusleikkaus virheellisesti. Tämä tapahtui Turkissa. Kuvituskuvan perusteella voisi sanoa muutakin kuin espoolaisnainen.
    YLE ja HS ovat wokeltaneet kansalaisuuskäsityksen: Supisuomalaismieheksi kuvailtu tapaus, edesottamuksineen, ilmenee, asia pengottuaan somaliksi. Mutta jos sen toteaa esim. HS:n kommentoinnissa, tekstiä ei julkaista. Woke sanelee ehdot.
    Woken perusteella voidaan kriminalisoida asioita vääriksi. Ja eritoten leimata henkilö, joka näkee keisarin ilman vaatteita, typerykseksi.
    Siis. Vanha vitsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikakauden asenneilmasto sanelee aikansa totuuden.

      Tuossapa on tiivistetty koko blogin sisältö. Voi, ihmistä.

      Poista
    2. Erinomainen analyysi blogistilta taas, kiitokset siitä.

      Asiaan liittyvänä detaljina se, että median koodikieltä pitää osata tulkita.

      Kun sanotaan "espoolaismies", "suomalaismies" jne., kyseessä on poikeuksetta hiljakkoin maahan tullut maahanmuuttaja/ turvapaikanhakija/ laittomasti maassa oleskeleva.

      Jos puhutaan vain miehestä tai espoolaiseta, kyseessä on kantasuomalainen. Ja jos kysessä on rikosuutinen, tällöin median käyttämä termi on aina "kantasuomalainen mies".

      Kun media ja wokeisto kipuilee sen kanssa, kuinka määritellä suomalaisuus, yhdeksi ratkaisuksi onkin tarjottu sitä, että suomalainen on kyseessä silloin, kun media käyttää hänestä ilmaisua kantasuomalainen.

      Poista
  4. "hallitseviksi muodostuvat tarve olla sitä mieltä, kuin pitääkin/pitäisikin (comme il faut, sanottiin joskus), eli muodin noudattaminen myös ajattelussa silloinkin, kun se sotii normaalia, tervettä järkeä vastaan."

    Eikö tämä ole ollut halki (aate-)historian kantava teema, nykykielellä joukkoajattelu rulaa. Liian edellä aikaansa olevat itsenäiset ajattelijat ovat saattaneet joutua odottamaan sitä hyvin epämielyttävissä olosuhteissa (Lec).

    VastaaPoista
  5. Työttömän kannattaakin nykyään viedä sama identiteettipolitiikka luokkatasolle näitä lipilaareja kohdatessaan. Kertoa, että hän on työtönoletettu. Jos hän päättää olla toimitusjohtaja, niin jokaisen tulee kunnioittaa sitä. Voit olla vaikka Jeesus, taikka pirukin, jos se on sinun juttusi. Näppärää. Työttömän statushan on ainoastaan sosiaalinen ilmiö, ei sentään fysiologinen tosiasia. Kai sellaisella nyt näinä aikoina voi siis leikkiä, eikö vain? Työttömyys ei ole fysiologinen fakta. Koska ajat ovat mitä ovat, olen täysin tosissani.

    VastaaPoista
  6. Ylen jutussa haastateltu Sara Karimizadeh-niminen nainen on ruskeasilmäinen. Hän puhuu videolla täydellistä suomea. Tulee mieleen kysymys: mitä termiä kommentoija käyttäisi vaikkapa Ben Zyskowiczista? Onko hän mielestäsi ”supisuomalaismies”?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on sitä wokea.
      Henkilö -ja sukuhistoria määrittää sen mikä on suomalaisuutta.
      40000-vuotta sitten täällä käyskennellyt neandertal olisi suomalainen, jos eläisi.
      Zyssen suku lienee asuttanut ja vaikuttanut täällä tovin.
      Jos mielestäsi sujuvasti puhuva somali on supisuomalainen, niin se on (sinun) mielipide.

      Poista
    2. Zyssen isä selvisi keskitysleiriltä, saapui pakolaisena Ruotsiin ja muutti avioiduttuaan Suomeen, jossa Ben syntyi. Ben oli Puolan kansalainen kuusivuotiaaksi. Näkevätkö palstan kommentoijat hänet suomalaisena? Millaisia mielipiteitä (teillä) on tästä? Olisi kiinnostava kuulla.

      Poista
    3. Jos ihminen asettuu vakinaisesti Suomeen, omaksuu maan tavat ja liittää kohtalonsa sen kohtaloon, ei kenelläkään voine olla asiallista huomautettavaa hänen suomalaisuudestaan.

      Poista
    4. "Jos ihminen asettuu vakinaisesti Suomeen, omaksuu maan tavat ja liittää kohtalonsa sen kohtaloon, ei kenelläkään voine olla asiallista huomautettavaa hänen suomalaisuudestaan."

      Juurikin noin.

      Ja toisinkin päin: jos noin ei tapahdu, kyseessä ei ole suomalainen, olipa hänellä kädessään mikä passi vain.

      Ei minustakaan somalia vain sillä tule, että minulle lyödään Somalian passi käteen.

      Poista
    5. "Jos ihminen asettuu vakinaisesti Suomeen, omaksuu maan tavat ja liittää kohtalonsa sen kohtaloon, ei kenelläkään voine olla asiallista huomautettavaa hänen suomalaisuudestaan."

      Ja sitten pitäisi olla laki, että Suomen kansalaisuus voidaan myöntää vain ja ainoastaan tuollaiselle henkilölle. Tuossa yhteydessä pitäisi antaa sotilasvalan tyylinen uskollisuudenvala Suomelle ja luopua muun maan kansalaisuudesta.

      Poista
    6. Mielenkiintoisia näkökantoja keskustelussa:

      ”...40000-vuotta sitten täällä käyskennellyt neandertal olisi suomalainen, jos eläisi. Zyssen suku lienee asuttanut ja vaikuttanut täällä tovin …”

      Siis ”Zyssen suku” hiippaili näillä mannuilla jo silloin, kun Fennoskandiaa peitti parin kilometrin jäämassa.

      Matias: "… Jos ihminen asettuu vakinaisesti Suomeen, omaksuu maan tavat ja liittää kohtalonsa sen kohtaloon, ei kenelläkään voine olla asiallista huomautettavaa hänen suomalaisuudestaan …"

      ” Omaksuu maan tavat”, eli siis särpii mämmiä pääsiäisenä, niinkö? Entä miten ihminen liittää oman kohtaloansa maan kohtaloon?

      Ihminen tuli EU:n kansalaiseksi silloin, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, hylkäsi Suomen markan, tuon itsenäisen Suomen yhden tärkeimmistä tunnuksista. Antoi sitovien lakien määräämisen EU:n kontolle. Hylkäsi suomen kielen englannin hyväksi (niin kuin hyvä oli).

      Ei, kuule Matias, nuo kommenttisi ovat hienoja puheenvuoroa itsenäisyyspäivänä, mutta muuten täyttä potaskaa

      Poista
    7. Olet aivan oikeassa, vain sellaisillehan se kansalaisuus tulisi myöntää. Nythän niitä passeja jaellaan kuin kirjastokortteja, kaikille kuntalaisille.

      Poista
    8. Jos joku edustaa vihamielistä rinnakkaislulttuuria tai vannoo uskollisuutta vieraalle esivallalle, myös hengelliselle, ei häntä voi pitää aidosti suomalaisena, eikä kansalaisuutta ole syytä antaa.

      Poista
    9. "Jos ihminen asettuu vakinaisesti Suomeen, omaksuu maan tavat ja liittää kohtalonsa sen kohtaloon, ei kenelläkään voine olla asiallista huomautettavaa hänen suomalaisuudestaan."

      Hallinnollisesti suomalainen, siinä missä saamelainen tai romani.
      Mutta ymmärtänee että jotain eroa siinä on, ettei ihan samanlaisia. Kai tuo on identiteettipolitikoinnin tarkoituskin. Siihen kun vetää uskolliset liikkeet jotka eivät välttämättä vaatetuksessa aina näy hahmotuksen kautta, niin sekoittaa se pakkaa entisestään.

      Poista
  7. Wokeus on suomeksi sokeus. ;)

    VastaaPoista
  8. Vihavainen ravaa barbaarista hyökkäyssotaa käyvässä maassa kulttuurista nauttimassa, ja palaa sitten koto-Suomeen kauhistelemaan "moraalista rappiota".

    VastaaPoista
  9. Tuollaiset kyselytutkimukset joissa otetaan ja oletetaan vakioiseksi vallitseva yhteiskunnallisessa keskustelussa sementoitunut käsitepinta ja yritetään jäljittää millaisia jakolinjoja itsessään täysin juurettomat ja lähinnä keskiaikaista skolastista käsiterealismia edustavat avainkäsitteet yhteisössä aiheuttavat -- jotta voitaisiin ikään kuin nimetä eroja niin ikään itsessään täysin tyhjän päälle jäävillä käsitteillä -- voisivat olla hervottoman hauskojakin, jos asianomaiset eivät itse ihan vakavissaan uskoisi niiden paljastamiin "totuuksiin".

    Voisihan sitä ajatella, että ne antavat jonkinlaisen kuvan siitä miten erilaisiin kielipeleihin nyt vallitsevilla käsitepinnoilla reagoidaan. Mutta eihän siinäkään mitään pitävää ja pätevää tositietoa saataisi, lähinnä vain yksi versio siitä millaisin sanoin pavlovin koiria on näinä päivinä opetettu kuolaamaan.

    Jos Shakespearea ei olisi wokeltajien piireissä perusteellisesti känselöity, voisi näitä tyhjänitkijöitä neuvoa ottamaan mittaa mitasta. Ja mittamaan esimerkiksi paljonko pisamanaamainen pikkutyttö Peppi tarvitsee käsivoimia nostaakseen hevosen korkealle ilmaan.

    Itse olen sitä mieltä, että jos punatukkainen lettipää pystyy nostamaan hevosen ilmaan, hänellä on kyllä oikeus nimittää myrskyssä kadonnutta isäänsä neekerikuninkaaksi. Mihin kohtaan tämä vastaus sijoittuisikaan ko. kyselytutkimuksessa?

    Meillä menee nykyään niin hyvin että aina naurattaa. Ehkä Olento antaa sen meille meille anteeksi, vaikka yksi hänen käskyistään kuuluikin: "Älä ole ainanaurava!" (Kalevi Seilonen)

    Vakavasti puhuen kyllä jonkun muunkin kuin näiden totaalisesti kielipilviinsä kadonneiden lapsien pitäisi kantaa huolta akatemioiden tilasta ja tolasta. Eikö tutkimuksia rahoittavilla tahoilla todellakaan ole alkeellisintakan todellisuudentajua?

    VastaaPoista
  10. Naiset on aina ajatelleet samalla lailla vokeltamalla, heillä ei vain ole ennen ollut samanlaista vaikutusvaltaa ja yhteiskunnalista asemaa. Jotkut hyväuskoisethan jopa luulee, että jos naiset pääsisivät päättämään asioista niin maailmasta tulisi parempi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä pitäisi olla peukutusmahdollisuus. Annan ison peukun yllä olevalle kommentille.

      Poista
    2. Ottaen huomioon vuosikymmenet jotka ovat olleet suomalaisten miesten hallinnoimia, niin voiko olettaa että suomalainen mies vetäytyy tässä kohdin ja sanoo jotta se on naisten syy kun asiat on niin kuin on?

      Poista
  11. "Testissä esitetään ensimmäisenä väite, että ihmislajilla on kaksi biologista sukupuolta. Asiasta voi olla täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä, jokseenkin eri mieltä tai täysin eri mieltä."

    Ihmislajilla on vain 2 sukupuolta. Päänsisäiset asiat ovat taas asia erikseen. Ranskalaisilla on ollut pitkään tuo 3 sukupuoli joka on tarkoittanut homoseksuaaleja. Kun taas uskonnollisessa merkityksessä tuo 2 sukupuolta voi olla hallinnollinen. Valtion laki kumminkin on suht selkeä ettei homous ole rikos. Erikoiseksi tilanteen tekee median luoma woketus ja henkilöiden joilla on kysymyksiä identiteetistään niin niihin tarjotut palvelut sukupuolen muutoksineen lääkkeillä ja leikkauksilla.
    Valtion laki taas ei ota kantaa päänsisäisiin asioihin, oli kyse kristinuskosta, islamista, juutalaisuudesta jne. Kun on uskonnonvapaus. Eikä oikein voi ottaa kyse on uskonnosta. Maan käytöllisiin ja taloudellisiin tuo voi vaikuttaa. Mistä taloudellinen rahoitus, vaikka kirkon tai moskeijan lämmitykseen. Todennäköisesti yhtä innovatiivista kuin vihreillä jot seinästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "henkilöiden joilla on kysymyksiä identiteetistään niin niihin tarjotut palvelut sukupuolen muutoksineen lääkkeillä ja leikkauksilla."

      Kysymys on väärästä lääkityksestä ja muustakin hoidosta...

      Poista
    2. "Valtion laki taas ei ota kantaa päänsisäisiin asioihin, oli kyse kristinuskosta, islamista,..." Olet autuaallisesti väärässä. Islamilaisten valtioiden noudattama shariasta kumpuava laki, jota niiden lakituvissa kansalle luetaan, ottaa hyvinkin kantaa päänsisäisiin asioihin, etenkin homouteen. Et voi olla tosissasi ettet muka sitä tiedä.

      Poista
    3. Olettaisi että Suomessa noudatetaan Suomen lakia. Olen kyllä tietoinen lähi-idän uskontopoliittisen historian kehityksestä ja miten tuo on levinnyt, siinä missä tuo mytologisesti luo herrasväelle taivaan 70 neitsyistä jne. Perustuen aikansa haaremeihin joita on ollut. Ei kristinuskolla taas ole samaa voimaa kuin taivaalla ja helvetillä pelottelu joka on jokseenkin hyvin kulunutta. Homous taas kummassakaan uskontokäsityksessä ole ollut hyväksyttyä. Uskomushoitoja siihen kyllä sitten löytyy.
      Jotenkin vaikuttaa että homot menee hameväen helmoihin kuin mustat miehet 60-luvun Amerikassa valkoisten naisten ja vikahan on sitten naisten. Yllättyneitä ovat?
      Vikahan ei sitten ole jonkin henkilön seksuaalisuudessa, vaan hallinnossa jos tuo pakottaa olemaan jotain muuta kuin on. Sitten jos olet sitä mitä olet niin on tuokin toisille ongelma. Kaikkia kun ei vain voi miellyttää.

      Poista
  12. Korkeammin koulutetut ovat myöskin alttiimpia woketukselle ja eikös naiset nyt ole jo koulutetumpia. Nykyistä koulutuspolitiikkaa voi myös aivan hyvin kutsua aivopesuksi, joten oikeasti tiedostavan älymystön ja laumaseuraajien ero tulee kasvamaan jo lähitulevaisuudesssa aikamoiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kai ne koulutetut wokettuneempia kuin muut, koska sekä opettajat että oppilaat alkaa olla naisia. Miehet ei tuossa laumassa viihdy.

      Poista
    2. Tietyn tyyppiset maripaitamiehet viihtyvät. Jostain oudosta syystä. Olin tässä vähän aikaa sitten tilaisuudessa kuulla sivusta muutaman tällaisen akakoomisen wokenaisen keskustelua näistä heidän viiteryhmänsä miehistä. En ole koskaan kuullut niin törkeää nimittelyä ja yleistystä mistään miesryhmästä. En koskaan. Ne herjaamiset mitä luemme ja kuulemme siitä "kansallismielisten setämiesten" ryhmästä wokerouvien ja -neitien sanomisina, on kevyttä kamaa verrattuna siihen mitä sain kuulla. Ei ollut painokelpoista ja tähän kopioitavissa olevaa. Siitä puheesta saisi välittömästi haasteen käräjille kunnianloukkauksesta tai kansanryhmää vastaan kiihottamisesta. Ainiin, eihän valkoista miestä vastaan voi kiihottaa... unohdin ihan.

      Poista
    3. "Korkeammin koulutetut ovat myöskin alttiimpia woketukselle ja eikös naiset nyt ole jo koulutetumpia". Tutkimuksesta taisi käydä ilmi, että woketukselle altteimpia ovat humanistisen koulutuksen saaneet ja sosiaalitieteilijät, vähiten alttiita taas luonnontieteellisen ja kauppatieteellisen koulutuksen saaneet. Woketusta siis suosii koulutus, jossa verbaaliakrobatialla on suuri merkitys mutta todennettavilla käytännön tuloksilla ei. Sitä puolestaan hylkii koulutus, jossa edellytetään tarkkojen ja täsmällisten käsitteiden käyttöä ja todennettavia konkreettisia tuloksia.

      Poista
  13. "Tutkija kutsuu noiden väitteiden hyväksymiseen liittyviä asenteita sosiaalisen oikeudenmukaisen asenteiksi, mikä on prima facie absurdia, koska kyseessä ovat osin tosiasiaväitteet, joihin on olemassa empiirinen ratkaisu, joka on täysin riippumaton asenteista.

    Oikeudenmukaisuus sellaisenaan on termi, jonka liittäminen noihin kysymyksiin on vähintäänkin arveluttavaa. Toki tutkija voi nimittää haluamallaan teknisellä termillä löydöksiään.

    Osaksi taas väitteet ovat poliittisia ja koskevat yleisiä perusoikeuksia, jotka liittyvät sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen vain epäsuorasti, jos mitenkään. Ainakaan tuollainen riippuvuus ei ole itsestään selvää, mikäli se edes on mahdollista."

    Niin no, aivankin ensiksi pitäisi kyetä määrittelemään, että kenen oikeus, ja minkä mukaan? Ei toki niin, ettei oikeudenmukaisuus sinänsä olisi mitä tärkein ja merkityksellisin arvo, mutta tullakseen edes jollakin tavoin koherentiksi, myös sen sisältö tulisi kyetä jotenkin määrittelemään, jos sillä siis haluttaisiin olevan muutakin relevanssia kuin vain iskusanana toimiminen. Vaikka nyt sitten paremman puutteessa negaation kautta, siis että jollei voidakaan erityisen tarkoin määritellä, mitä jollakin käsitteellä tarkoitetaan, niin voitaneen kai antaa edes jotakin osviittoja siitä, mitä se nyt ainakaan ei ole tai sisällä tai tarkoita. (Sama tietysti pätee useimpiin muihinkin termeihin, joita on ryöstöviljelty jo siihen mittaan, että ne ovat muuttuneet lähinnä epämääräisen tyhjänpäiväisiksi hokemiksi ilman mitään sen konkreettisempaa yhteismitallisuutta tai muutakaan substanssia.)

    Wokeltajat tarkoittanevat tuolla "oikeudenmukaisuudella" kai enemmänkin jonkinlaista reiluuden (fairness) vaatimusta. No joo, saahan sitä toki esittää vaatimuksia, mutta käsitteenä reiluus taitaa kylläkin olla läheisempää sukua armon (jotakuta kohdellaan paremmin kuin varsinaisesti ansaitsee) kuin oikeuden (saa juuri ja täsmälleen sen mitä ansaitsee, ei enempää eikä vähempää) käsitteelle. Toki reiluudellekin on oma tilauksensa olemassa, mutta hieman vaikeaa olisi kuvitella, että sen varaan voitaisiin suoranaisia oikeuksia perustaa, tai perustella tällaisia vaatimuksia kovinkaan tyhjentävästi. Ja arvoista käsin voi olla ongelmallista liioin johtaa tosiasioita koskevia arvostelmia ainakaan kovin yksityiskohtaisesti, mikäli Humen giljotiinia nyt ei ole vielä tyystin viralta laitettu...

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria on erinomainen väline jakoyhteiskunnassa, siksi se on ollut suosittu sosialidemokraattien ja hyvinvointivaltion kannattajien keskuudessa. Kun siitä ollaan siirrytty uusoikeistolaiseen leikkausyhteiskuntaan se ei toimi yhtä hyvin.

      Juristien ajatteluun on aina kuulunut tietty perusvanhoillisuus. Usein erilaisten kohkausten ilmastossa se on ollut suureksi hyväksi: Ahvenanmaan alueelle vaikutti aikoinaan kihlakunnan tuomari Nils Psilander, joka Tarton yliopistossa opiskellessaan perehtynyt moderniin noitadoktriiniin. Jälki ja jälkimaine ei aikaa voittaen osoittautunut hyväksi.

      Poista
    2. Voin hyvin kuvitella, ja itse asiassa tiedänkin, että Rawlsin oikeudenmukaisuusteoria nauttii vasemmistopuolueiden pukareiden suosiota nimenomaan siitä syystä, että se antaa tasa-arvoajattelun tueksi visuaalisen mallin yhteiskunnallisista lokeroista, joissa periaatteellinen vaihdettavuus mitätöi syntyperään perustuneet sosiaaliset asemat. Mutta tämä visuaalinen mallinnus ei ole tämän ajan tuote, vaan se palautuu eurooppalaisen uuden ajan alkuun, syvyysperspektiivin elpymiseen ja kartesiolaisen subjektin syntyyn.

      Irvokkain kuva sosialidemokratiasta esittää hyväosaista akateemista oppineisuutta saanutta pyrkyriä, jolla työväenpuolue -- tai ammattiyhdistysliike -- tarjoa helpon nousun sosiaalisiin arvoasemiin. Mitä ymmärtää sellainen kala vedestä, jossa porskuttaa läpi elämänsä?

      Milan Kundera on hyvin eritellyt tapaa jolla eurooppalaisen uuden ajan kirjallisuudessa romaanimuoto loi idean rollien vaihdettavuudesta -- ja itse asiassa "edustuksellisuuden" kognitio on nimenomaan ja vain eurooppalaiseen ajatteluun kuuluva visuaalinen järkijäsennys. Siksi on ollut aivan turha yrittää viedä "demokratiaa" maihin, joissa ei ole mitään kulttuurisia edellytyksiä sen tosiasiallisten sisältöjen omaksumiseen.

      Kulttuurien yhteismitattomuus on paljon, paljon, paljon syvempi kuilu kuin mitä omien yliyleistävien yleiskäsitteidemme luomissa verbaalisissa harhoissa kykenemme näkemään.

      Ja tuo visuaalisen mieltämisen merkitys on eurooppalaisen uuden ajan ihmisen tajunnassa jotain, jota oman koulusivistyksemme olemattomien eväiden varassa emme pysty yhtään, toistan: yhtään ymmärtämään.

      Juristeristit ovat ekonomistien tavoin kadotettu lokero. On traagista että juuri tämä ajatushistoriallinen roskakori on saanut kannettavakseen niin ratkaisevan paljon demokraattisessa yhteiskunnassa jakamatta jäävää ihmislajin maagisiin pohjavesiin palautuvaa valtaa. Vallan kolmijako oppi -- joka siis oli yksi käsitesovellus kirjallisuuden roolihahmoista -- on muutamassa vuosisadassa sulanut jonkinlaiseksi poliitiikkojen potkupalloksi, möykyksi, jossa kihisee vain inkvisition pirullinen syvyyspsykologinen myrkkymeri.

      Poista
    3. Seppo Oikkonen:

      "... keskiaikaiselle prolemaiolaiselle kannalle jäi talousajattelu, josta tuli siis taloususkontoa, ja mitä ilmeisimmin siis myös juristeria joka jäi pelkäksi käsitetiedolliseksi käsitesekaannukseksi ..."

      Mitäköhän tuo tarkoittaa? Seppo Oikkosen kynästä piirtyy ajoittain tekstiä, jota oikeasti kannatta pohtia ja suhteuttaa omaa ajatteluaan siihen. Joskus taas ei.

      Eihän pankki- ja rahoitusala ole nykyään mitään uskontoa, siis tiukasti vanhaa perinteeseen sidottua jäykkää ajattelua ja toimintaa. KOP:n Jaakko Lassilan aikaa tuollaisesta staattisesta ajattelusta saattoi vielä olla jäänteitä tiukasti säännellyllä pankkialla, mutta siihen se sitten loppui.

      Viimeistään siinä vaiheessa se katosi, kun Björn Wahlroos ilmoitti, että jos haluat uskollisuutta, hanki spanieli. Ja kun KOP katosi pankkimaailmasta.

      ”… Juristeristit ovat ekonomistien tavoin kadotettu lokero …”

      Ja mihinhän ne menivät ja mitä tuli tilalle?

      Poista
    4. Wokeltajain Sosiaalisesta Oikeudenmukaisuudesta on reiluus kaukana. Proletariaatin tilalle on nostettu vähemmistöt ja porvarien tilalle valkoinen mies. Luokkatietoisuus on passé. Jos verenpaine kestää lukea woke-kultin ideologista humppaa (aidon kriittisesti tulkittuna tosin), Lindsayn James & co ovat pukertaneet aiheen piirissä vallan ansiokkaasti.
      https://newdiscourses.com/
      Viitisen vuotta woke-sekoilua tiiviisti seuranneena, mittari on punaisella. Never stop the madness, kuten nuoriso kiteyttää.

      V-V F

      Poista
    5. "Irvokkain kuva sosialidemokratiasta esittää hyväosaista akateemista oppineisuutta saanutta pyrkyriä, jolla työväenpuolue -- tai ammattiyhdistysliike -- tarjoa helpon nousun sosiaalisiin arvoasemiin."

      Mikä siinä on muka irvokasta, eikö tuo ole juuri tavoiteltavaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja tasa-arvoa.

      Poista
    6. Kuinka talousajattelu voi olla tai on voinut koskaan ollakaan "ptolemaiolaisella" kannalla? Kirjoittiko Ptolemaios taloudesta yhtään mitään? Ja onko juuri hänen talousteorioillaan ollut suurtakaan vaikutusta? Vai haukutko väärää puuta?

      Poista
    7. "Uudella ajalla syntyneistä uusista tiedonaloista täydellisesti keskiaikaiselle prolemaiolaiselle kannalle jäi talousajattelu, josta tuli siis taloususkontoa, ja mitä ilmeisimmin siis myös juristeria joka jäi piilopoliittisten vaikutteiden ohjaamaksi saivarteluksi ja pelkäksi käsitetiedolliseksi käsitesekaannukseksi, vailla mitään syvempää ymmärrystä kulttuurien yhteismitattomuudesta tai moraalilaatujen sosiodynaamisesta erisuuntaisuudesta."

      Täytyy nyt kuitenkin erottaa tässä myös käsitteet juridiikka ja juristeria. Jälkimmäinen toki onkin monessa suhteessa lähinnä saivartelun (sofistiikan) synonyymi, ja sikäli altis paitsi käsitesekaannuksille, myös tahalliselle harhaanjohtamiselle ja virhepäätelmille. Juridiikan, samoin kuin sen parissa työskentelevien juristien tehtävänkuva sen sijaan liittyy, ainakin enimmäkseen, huomattavasti arkisempien asioiden parissa askarointiin. Ja ilman lainsäädäntöä ei kuitenkaan tulla toimeen. Perusolemukseltaan lainoppi on tulkintaa ja systematisointia, ja vaikka ilmaisuissa on oltava tarkkana, erityisemmille kielipeleille jää kuitenkin verraten vähän aikaa ja tilaa. Nuo ns. kv-sopimukset elikkä hienommin ylikansalliset oikeuslähteet ovat sitten toki hankalampia monellakin tavoin. Joten tuo mainitsemasi ongelma on enempi siellä oikeusteorioiden puolella, joissa pelataan enemmän filosofisilla kuin konkreettisilla argumenteilla. Ja nuo kohtuuttoman laventavat, abstraktit, anakronistiset tai muuten ongelmalliset tulkinnat ovat sitten osaltaan seurausta esim. virheellisesti tulkitusta tai muuten argumentaatioltaan heikosta systematiikasta. Onko vika sitten integriteetissä vai intelligenssissä, rehellisyydessä vaiko älyssä, siinähän se kuuma peruna on. No, molempi pahempi.

      -J.Edgar-

      Poista
  14. Woke herännäisyydelle yms. On jo olemassa hyvä nimi: höpsismi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Prof. Hupelon mukaan höpsismi kertoi, miten voi enää onnellisena.

      Poista
    2. Miten seuraavalla tavalla ajatteleva luuseri voisi elää onnellisena:

      "Ei liene yllättävää ajattelevalle ihmiselle että hereillä olevalle (=woke) ihmiselle tulee masennusta. Kun näkee millaisen etuoikeutettujen rikkaiden valkoisten cis-het miesten etuja palvelevan yhteiskunnan keskellä elämme se pistää mielen matalaksi. Ja miten ihmiset sulkee silmänsä tosiasioilti ja uskoo vakaasta että mulla menee paremmin kuin 99% maailman väestöstä ja se johtuu siitä että me eurooppalaiset ollaan vaan parempia kuin muut ja meidän joukossa miehet kaikkein parhaita.. masentaa vielä lisää. Ja kun tajuaa että nää valkoiset miehet ei usein edes tajua oman ajattelunsa rasismia ableismia ja misogyniaa vaikka vakavissaan kuvittelee valkoiset miehet muita paremmiksi. Ja kaiken huippuna edes moni nainen ei tajua missä sortavassa patriarkaatissa me eletään, moni rodullistettu ei näe järjestelmämme systeemistä rasismia, vaan on omaksuttu misogynistisen valkoisen ylivallan arvot - niin kyllä siinä masennuksen välttäminen vaatii jo melkoista resilienssiä ihmis-pololta.

      Joko tajuat miten tää järjestelmä tappaa sun mahdollisuudet menestyä ilman aivan järjettömän kovaa yhdistelmää lahjakkuutta kovaa työtä ja hyvää tuuria. Tai, jos kuulut meihin etuoikeutettuihin, tajuat että onnistumisesi on yhtä paljon tai enemmän etuoikeuksiesi tuotetta kuin ansiotasi - ja kaikki menestys , oikeastaan pelkkä olemassaolosi väistämättä toteuttaa systeemistä rasismia ja patriarkaattia koska ne sun ansaitsemattomat etuoikeudet ei poistu sillä että ne tiedostaa ja vaikka miten yrittäisit voit kieltäytyä parhaimmillaankin niistä vain osittain - yhteiskunta toteuttaa ympärilläsi valtarakenteitaan ja toiseuttaa ja sortaa ympärilläsi olevia rodullistettuja, naisia ja muun-sukupuolisia sinun eduksesi vaikka miten haluaisit että niin ei olisi."

      Poista
    3. Ai miten ihana purkaus. Saako kysyä mistä tuo on kotoisin?

      Käsitteillä -- yleiskäsitteillä varsinkin -- on helppo noitua ymmärrys. Harvoin törmää ihan noin tiukasti letitettyyn käsitevyyhtiin. Sielä kärpäspullon pohjalta on pitkä matka ylös taivaaseen.

      Samaistuminen uhrirooliin voimaannuttaa kaikkia joilla on jonkinasteinen perusnarsismin vamma. Se ideologia johon takerrutaan voi olla mikä tahansa -- minkä vuosituhannen tai -sadan, minkä tahansa uskonnon, ideologisen tai muun opillisen tunnustuksen mukainen.

      Kulttuurinen narsismi on sitten yhteisöllinen tie totalitaristiseen taantumaan.


      Poista
    4. Niin, kyllähän maailmaan toki monenlaisia sortorakenteitakin mahtuu, tämän seikan voi ainakin näin yleisellä tasolla sinänsä tunnustaa. Asia erikseen sitten, miten niitä tulisi arvottaa ja mitenkä niihin reagoida. Niin kauneus kuin rumuuskin kun on kovin usein myös katsojan silmässä. Eikä kai paremmasta maailmasta uneksiminen paljoakaan sinänsä auta, mikäli samalla heitetään roskikseen myös sellaiset keinot, joilla nämä tavoitteet saattaisivat niillä ja niillä edellytyksillä ollakin saavutettavissa, ja tyydytään niiden asemesta lähinnä erilaisten humpuukioppien valheellisiin lupauksiin ja tyhjänpäiväiseen toiveajatteluun.

      Ja onhan näissä jutuissa myös itse kunkin havainnoitsijan omalla persoonallisuudellakin väistämättä oma osuutensa, vähintäänkin tulkinnoista puhuttaessa. Radikaali kun on kovin altis näkemään sortoa vähän joka paikassa, siinä missä konservatiivi puolestaan on taipuvainen näkemään rappiota ja turmelusta... Ja unohtamatta, että kovinkin monella epäkohtien kaivelijalla kun on myös lievää voimakkaampaa taipumusta keskittyä henkilökohtaisen katkeruutensa hellimiseen ja vaalimiseen, samoin kuin yleistää omaa kokemustaan kohtuuttomuuksiin asti (induktioharha).

      -J.Edgar-

      Poista
    5. SO: "Ai miten ihana purkaus. Saako kysyä mistä tuo on kotoisin?"

      Erään blogin alussa linkitetyn artikkelin miesoletetun (?) kommentista.

      Kommenttikenttä sai muuten arvostamaan tämän blogin kommenttikentän keskustelun tasoa.

      Poista
  15. Otaksun, että woke-hulluuden huippukohta on nähty. Vastavoimia on ilmaantunut, podcastit jauhavat teräviä vasta-argumentteja ja hallituskin on sopivasti eri linjoilla hullutuksen kanssa. Oletteko huomanneet, miten sovinnollista ja lepsua linjaa YLE:kin edustaa nykyisin. Viisi vuotta sitten tilanne oli paljon hullumpi kaikin puolin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katsotaan nyt, tumpin valinta voi antaa uutta verta konservatiivien woke-hulluudelle.

      Poista

Kirjoita nimellä.