Erään virtuoosin vaiheita
Mauri Sariolan päiväkirja
1970-1985, Hyvästi Sammatin kuu. Toimittanut Reijo Ikävalko. Gummerus 1987,
256 s.
Mauri Sariolan
julkaistujen päiväkirjojen ensimmäisen osan luin joskus kymmeniä vuosia sitten
ja havaitsin sen varsin viihdyttäväksi. Silloin mies oli vielä nuori ja niin
sanotusti menevä. ei hän vanha ole tässäkään kirjassa ja miettii joskus
55-vuotiaana, elääkö hän nyt elämänsä parasta aikaa. Saattoipa elääkin.
Pätevyyttä eri
alojen toisten menevien miesten kuvaamiseen Sariola hankki edellisessä kirjassa
lähes päivittäisellä istumisella Klaus Kurjessa ja jännitystä tarjosi pokeri,
jossa huijarit kynivät kirjailijan yhä uudelleen.
Eihän Mauri -toivottavasti
hän sallii tämän postuumin sinuttelun- vanha tässäkään kirjassa ollut. Vuonna
1924 syntyneenä hän eleli viisikymppisiään ja kuului isäni kanssa siihen ikäluokkaan,
joka viimeisten joukossa lähetettiin rintamalle. Siellä hän toimi radistina,
vaikka Laguksen panssariupseerin titteli kuulostikin komeammalta.
Sariola
leimautui aikanaan kaiken (patentti) edistyksen viholliseksi, oikeistolaiseksi
tai peräti äärioikeistolaiseksi, mihin vaikutti tietty kirjallinen kiinnostus Hitlerin
Saksaan. Mikään äärioikeistolainen hän ei päiväkirjansa perusteella ollut eikä
myöskään politiikasta erityisesti kiinnostunut.
Sariolan
suhteesta aikansa ihmisiin voi runoilijaa soveltaen sanoa, että periaatteena
oli: ”katsotaan mies eikä takki”. Monet näkyvät vasemmistolaiset Aarne
Saarisesta ja Ele Aleniuksesta lähtien saivat häneltä arvostusta, kun taas moni
oikeistolainen punnittiin ja kevyeksi havaittiin.
Sariola
leimattiin aikoinaan sovinistiksi ja tämä amerikkalaisperäinen uudissana
tuli käyttöön juuri käsiteltävänä aikana. Se oli alkukielellä yleensä muodossa male
chauvinist pig, mikä sisälsi alatyylisen viittauksen ranskalaisen 1800-luvu
Nicolas Chauvin-hahmon kiihkomieliseen oman ryhmän (kansallisuuden)
ylistämiseen.
Sariola oli
epäilemättä naistenmies eikä mikään epämääräinen genderoletettu, mutta ei sen
sijaan seksuaalinen saalistaja. Julkaistussa aineistossa on tuskin lainkaan
viittauksia syrjähyppyihin hänen puoleltaan.
Rakastettu ja suorastaan palvottu puoliso sen
sijaan kyllä näyttää harrastaneen niitä aina silloin tällöin, mutta itselleenhän
porsas vahingon tekee, jos kaukalonsa kaataa, arveli Sariola viisaasti, eikä
nostanut metakkaa, vaan nieli harminsa. Pian onni taas kukoisti.
Monien
julkisuuden naisten kanssa Sariolalla oli erinomaiset suhteet, mutta
itsekylläisiä feministitätejä hän ei voinut sietää, kuten ei tätimäisiä
miehiäkään. Kaiken kaikkiaan elämä naisten kanssa näyttää yleensä sujuneen
erinomaisen harmonisesti ja keskinäisen kunnioituksen merkeissä.
Sariolan suhteet
kirjallisiin piireihin ovat luku sinänsä. Hän oli itse todellinen
kirjoittajaihme, joka nopeimmillaan naputteli kaksisormijärjestelmällä kirjan
yhdessä viikossa. Kuukausi oli normaali aika, ellei hieman pitemmästä päästä.
Kustannustoimittajat
innostuvat välillä korjailemaan tekstiä ja Gummeruksessa työskennelleen Juhani
Salokanteleen kanssa oli aluksi kitkaa, mutta ennen pitkää yhteistyö sujui kuin
leikiten.
Kateus
valtavalla vauhdilla tekstiä suoltavaa ja työllään elävää kirjailijaa kohtaan
oli suurta. Paremmin ansaitsi vain Kalle Päätalo, josta tehtiinkin nimiprofessori,
sillä hänen kai katsottiin kirjoittavan kansakunnan muistille olennaisista
asioista.
Sariolan hahmot
olivat sen sijaan harvoin poikkeuksin nykyaikaisia, meneviä miehiä, joiden hahmossa
ei ollut mitään romanttista eikä arvostettavaa ja huonosti menestyneet mutta
kyvykkäät kirjailijat tietenkin usein ansaitsivat saada edes apurahansa, joita
menestyskirjailijan taas ei katsottu tarvitsevan.
Sariola ehti
60:een ikävuoteensa mennessä kirjoittaa yli 80 kirjaa, joiden yhteispainos oli
yli kaksi miljoonaa. Sen lisäksi tuli
lukemattomia pitkiäkin lehtijuttuja ja jatkokertomuksia. Päiväkirjatkin käsittäisivät
kymmenkunta nidettä, jos kaikki julkaistaisiin.
Kirjoittajana Sariola
oli lyhyesti sanoen ihme ja on selvää, että määrän kustannuksella kärsi joskus
myös laatu. Mutta tarkoituksena olikin kirjoittaa viihdettä ja kysyntä osoitti,
että tarvetta oli. Käännöksiä tehtiin Amerikasta Japaniin. Puolassa kertyi
melkoinen summa zlotyja paikan päällä käytettäviksi, mutta vironnetusta
tekstistä ei Neuvostoliitto tainnut maksaa mitään.
Tässä kuvattu
pätkä elämää ulottuu vuodesta 1970 kirjailijan kuolemaan vuonna 1985. Se oli
tuota suurten ikäluokkien nousun, taistolaisuuden ja Kekkosen aikaa ja myös
Suomen elintason ja modernisaation uuden suuren loikan aikaa.
Taistolaisuuteen
kirjailija ei paljon huomiota kiinnitä, sen verran perverssiltä se touhu sotaveteraanista
näyttää. Se n sijaan muiden vasemmistolaisten kanssa on paljonkin kosketuksia
ja Kekkoseen suhde vaihtelee arvostuksesta ja kehumisesta paheksumiseen ja
epäkunnioitukseen.
Toki Kekkosen
hahmo ja roolikin ajan mittaan muuttuivat ja paisuva presidenttiys alkoi syödä
normaalin kansanvallan perusteita. Aikakausi muuttui muutenkin. Aivan mahtava oli
uusi Saab, jossa oli kaikenlaisia mukavuuksia silmänpesijöistä tupakansytyttimeen
asti. Sataheppaisella voi ajaa jopa 160 kilometriä tunnissa. Nykyisin tämä ei
taida Suomessa oikein onnistuakaan.
Uuden ajan
ihmeisiin kuului myös elektroninen laskukone, jolla kirjailija innostui
leikkimään. Kun siihen myöhemmin ympättiin vielä printtaus, alkoi olla aihetta
jo spontaaniin päivittelyyn. Myös väritelevisio oli ihmeellinen ja mitäpä nyt
voi sanoa siitäkin, että Sammatissa, mökkilaiturilla voi seurata suoraa lähetystä
Moskovasta. Miten tämä kaikki voi olla mahdollista ja mihin vielä mentäisiin?
Muuan uuden ajan
ihme oli automaattisen puhelinyhteyden avautuminen pohjoismaihin ja Länsi-Saksaan.
Sähköpostia ei sen sijaan ollut kukaan tainnut vielä edes kuvitella ja niinpä
kirjailija aina juoppotuurillaan lähetteli sähkeitä. Niitä lähti aina tunnetuilte
henkilöille valtavia määriä ja kustannukset saattoivat olla tuhansia markkoja.
Vihreä käärme
oli tämänkin kirjailijan demoni, joka aina aika ajoin otti vallan. Kuitenkin
raittiita kausia saattoi olla viikkotolkulla ja elämän lopullakin todettiin,
ettei mahalaukussa ollut mitään vikaa, vaikka sinne oli kaadettu tynnyreittäin
viskiä.
Kirjailijan
mieliala heilahteli jumalten keinussa äärimmäisyydestä toiseen. Yhä uudelleen
hän vannoi lopettavansa ryyppäämisen, sähköttelyn ja sakinpeluun ja myös
toteutti aikeensa.
Jossakin vaiheessa
Sariola palasi taas vanhoihin paheisiin, joita vailla elämä oli yhtä tylsää
kuin se oli lakkaamattoman ryyppäämisen aikoina. Raittius tuntui yhä uudelleen
ihmeelliseltä, mutta äkkiähän siitä sitten hohto meni.
Sariolaa on
moitittu ja haukuttu monista asioista ja pidetty matalatasoisena kirjailijana,
mikä t taitaa heijastua siinäkin, että Yliopiston kirjastossa (tuossa entisessä
Ylioppilaskunnan kirjastossa, eikä siis Kansalliskirjastossa) on hänen
teoksiaan vain hyvin vähän.
Sariolan aitoutta
ja rehellisyyttä ihmisenä ei voi asettaa kyseenalaiseksi ainakaan hänen päiväkirjojensa
perusteella. Hän oli myös aidosti vaatimaton, vaikka osasikin loukkaantua
törkeästä ylenkatseesta ja epäreiluudesta.
Maassamme on
paljon Sariola-faneja ja kirjailijaa onkin syytä pitää yhtenä maamme kirjallisuushistorian
ihmeenä, Päätalon tapaan. Molemmat olivat kansan syvien rivien rakastamia, kuten
myös Väinö Linna ja Aleksis kivi.
Ehkäpä meillä
Suomessa olisi aihetta pyrkiä hankkimaan kunniaa ja kunnioitusta lukemalla kaikki
Sariolan kirjoittamat tekstit? Siinä olisi kotimainen vaihtoehto proustismille
eli niille, jotka briljeeraavat sillä, että ovat lukeneet koko Marcel Proustin tylsän
mammuttiromaanin. Miksi meidän sellaista pitäisi tehdä?
Olen myös Sariolaa lukenut ja samaa mieltä, omanlaista, lukukelpoista ja viihdyttävää: laatu vaihtelee, kuten pitääkin. Eihän se Dostojevskikään aina onnistunut...
VastaaPoistaTuo Sariolan pelivimma on minulle metafysiikkaa; olipa kyseessä pokeri tai hassunkuriset perheet, scheisseä.
Linna ja Kivi ovat helmiä, mutta puutalon kallea en ymmärrä: tylsää...Ja, Proust saa niinikään jäädä.
"Pätevyyttä eri alojen toisten menevien miesten kuvaamiseen Sariola hankki edellisessä kirjassa lähes päivittäisellä istumisella Klaus Kurjessa ja jännitystä tarjosi pokeri, jossa huijarit kynivät kirjailijan yhä uudelleen."
VastaaPoistaSariolalla oli (ainakin ajoittain) ns. ruhtinaan tulot, mutta boheemien tapaan myös suuriruhtinaan menot, joten eipä siinä auta edes loitsu eikä rukous; pakkasen puolellehan siinä päädytään auttamatta. Itsekin joskus nuo Sariolan päiväkirjat lukaissut, ja myös muistelmateos "Suruton Sariola" on värikkäine aikalaiskuvauksineen ihan viihdyttävää luettavaa. Eräänlaisena aikansa "oikeistodissidenttinä" myös tiettyjä yhtäläisyyksiä Kari Suomalaiseen on monin tavoin havaittavissa. Ja tiettävästi ao. herrat viihtyivät sangen mainiosti keskenään ihan muutoinkin. Yhteistä taustaa kun oli mm. Hesarin vuosilta, siis ajalta jolloin se vielä oli Helsingin Sanomat eikä "Gelsinskaja Pravda"... Mutta sepä nyt onkin jo toinen tarina, eikä sen kummemmin kuulu juuri tähän asiayhteyteen.
-J.Edgar-
Pikkupoikana radiosta tuli Susikoskea sarjana, ja Seurassa (muistaaksseni) oli kuvasarjana samoja Sarioloita, rikostarkastaja S:n roolissa komea Ismo Kallio. Jouluna 1962 sain lahjaksi Hurjan pojan koti -uutukaisen (10-vuotiaana, lahjoittajana minä itse). Onnistunut lahja pani lukemaan edeltävät teokset. Myöhemmin 1970-luvulla Sariolatuntemuksella sai oikeudenkäynti-istuntojen välillä takahuoneessa tiettyä arvostusta, etenkin vanhempien oikeusavustajien keskuudessa. - Kerran Helsingissä satuin inspiraatiosta hankkimaan ylijäämälipun Kansallisteatteriin: sattuikin olelmaan Ismo Kallion jäähyväisnäytäntö. Jokin ympyrä sulkeutui.
VastaaPoistaIskevyydessään Sariolan teosten nimet ovat huippua:
VastaaPoistaRotat pois laivasta!, Joka tuuleen kylvää, Leivätön pöytä on katettu, Isänmaan parturit, Ei loitsu eikä rukous, Lavean tein laki, Neljän tien risteys (Niinisalon internaatti), jne...
Hän inspiroitui nimistä, ku löytyi nimi, tuli kirja.
PoistaTaisi olla kuitenkin "Viiden tien risteys". 1960-luvun lopulla Sariola kirjoitti Suomen Kuvalehteen jutun Kauko Hans Villiam Tuomalasta. Kirjoittamisen yhteydessä Sariola kävi tapaamassa Kaukon iäkkäitä, ainoan poikansa menettäneitä, vanhempia Humppilassa. Jutun julkaisemisen jälkeen Sariola lahjoitti kirjoittajanpalkkionsa ja Suomen Kuvalehti sponsoroi loput. Rahoilla ostettiin Kaukon äidille kuulolaite. "Nyt kuulen taas lintujen laulun ja jumalanpalveluksen radiosta."
PoistaKiitos tarkennuksesta, viisihän niitä on: kokemuksesta tiedän, sen verran on sielläkin suunnalla hikoiltu joskus.
PoistaAivan erinomainen vinkki alik. Kauko Tuomalan kohtaloon. Tykinjohtaja, alikersantti Tuomala 26.6.1944 tuhosi 8 ps.vaunua, 2 rynnäkkötykkiä ja 4 vetotraktoria kaatuen itse tykin tuhoutuessa. Mannerheimin ristin ritari numero 134.
Kyseinen tunnelatautunut Sariolan artikkeli löytyy SK:n arkistosta, juhannusnumero 24.6.1966 n:o 25, sivut 18-20.
Ks. myös http://www.mannerheim-ristinritarit.fi/ritarit?xmid=164
Kiitos tarkennuksesta Huuska. Sariola kirjoitti samasta aiheesta puolidokumentaarisen romaanin :"Aamu Heinjoen tiellä." Minun 3. painokseni on vuodelta 1966.
PoistaSariolan ehkäpä vakavimminotettavana teoksena voisi pitää G. M. Armfeltista kertovia "Suomalainen ratsastaja" ja "Suomalainen kavaljeeri" - kirjoja. Tokihan niissä selkeällä fiktiollakin osuutensa on, ja tapa kuvata päähenkilöä on lievästikin sanoen idolisointiin taipuvaista. Elikkä ei ehkä kävisi varsinaisesta historiankirjoituksesta kumminkaan... Mutta ainakin ilmeiset historialliset faktat vaikuttavat sinänsä paikkansapitäviltä, ja myös Armfeltin valtiomiestyön merkitys konkretisoituu hyvinkin. Julkisuudessa teos sai aikanaan melko laimean vastaanoton, mikä ymmärrettävästi harmitti kirjailijaa suuresti.
VastaaPoista-J.Edgar-
Meinasin mainita ym kirjan, yhden Sariolan parhaista, mutta J.Edgar ehti ensin. Yksi kaikkein vaikutusvaltaisimmista suomalaisista.
Poista"hänen kai katsottiin kirjoittavan kansakunnan muistille olennaisista asioista."
VastaaPoistaEikä vain katsottu. Uskon, että Päätalon mikrotarkasti - ei-taiteellisesti - kirjaaman koillismaan elämäntavan dokumentointia tullaan kolmesadan vuoden päästä käyttämään lähdeteoksena.
Vähäinen ei-kirjallinen muistelma (jos sallitaan):
VastaaPoistaKesä 1966, ja poika eli kesäänsä. Oppikoulun kuudes lukuvuosi ohi ja nyt kesätyössä suuressa turkulaisessa hotellissa, "loistohotellissa", laukunkantajana ja yleisenä "tsupparina". Matkustavaisia tuli ja meni, joukossa harva se päivä ns. kuuluisuuksiakin. Eräänä päivänä vastaanottoon saapui todella iso mies. Kun portieeri antoi merkin, otin kantaakseni miehen neljä matkalaukkua, kaksi käsiin ja kaksi kainaloihin. Hissin haitariovenkin sain vielä tönittyä olkapäällä auki, ja niin mentiin määräkerrokseen. Huoneen ovella kirjailija Sariola oli kaivelevinaan pikkutakkinsa taskua ja sanoi: "Pitäisi kai jotain antaakin." (Piccolon palkka muodostui tipeistä tai, kuten silloin sanottiin, "triksuista".) Arkana ja kleininäkin rohkenin vastata: "Ei tarvitse, herra on hyvä vain." - Ehkäpä siis herran pikkukolikotkin olivat huvenneet ahkerassa pokeripöydässä istumisessa, josta joku edellä puhui.
Jos Sariola eläisi nyt ja olisi voimissaan, hän olisi varmaankin Purran hallituksessa, eiköhän lie opetusministerinä. Taikka sisäministerinä, rotat pois laivasta!
VastaaPoistaNo kuinkas se nyt niin? Hän ei suostunut liittymään mihinkään puolueeseen. Olisi varmaan muuttunut kovasti...
PoistaPitäisi harrastaa lähdekritiikkiä, kun arvioi Sariolan julkisuuteen tarkoitetun päiväkirjan antamaa kuvaa aviollisesta uskollisuudestaan. Kaupungilla kun huhutaan vallan muuta: peli-illat olivat myös seksillä sekoiluja. Sopii lukea kirjallisuutta vähän monipuolisemmin. Todistettua tietoa löytyy runsaasti kirjailijan sikailuista yöelämässä.
PoistaTottakai pitää. Ja sopii myös lukea ihan tarkkaan, mitä olen kirjoittanut. Blogi ei ole tutkielma.
PoistaHelsingin asuntoni vieressä on yksi näistä kuuluisista Lenin-laatoista. "V.I. Lenin asui tässä talossa v. jotain jne.jne. kiitolliset ystävät."
VastaaPoistaVastapäisessä talossa onkin sitten Mauri Sariolan vanha työhuone ja siinäkin laatta. "Mauri Sariola työskenteli tässä talossa jne".
Ilmeisesti tämä ei ole vahinko. :D
Armfelt-kirjoihin Sariola todella panosti, ja olisivat ansainneet myyntimenestyksen vähintään siinä, missä turkin hihasta parissa viikossa kirjoitetut Susikosket. Kansa kuitenkin jätti nämä kaksi mielenkiintoista historiallista romaania vähemmälle suosiolle, mikä Sariolaa syystä harmitti. Outoa! Ehkä tekijä oli väärä? Jos Waltari olisi kirjoittanut nuo Armfelt-romaanit...
VastaaPoistaSariolan aikaan kirjoittaminen oli vaivalloista, kirjoituskoneella paperille. Kustantaminen oli kallista, painokoneen valmistelu myös. Eli teksteillä oli terveellinen, korkea kynnys päätyä julkaistuksi.
VastaaPoistaNykyään on paperikirjan teko helppoa ja halpaa, joten on korkea aika lopettaa kaikenlaiset kirjailija-apurahat. Kirjoiteltakoon omalla ajalla ja vaikka älypuhelimella, siihen saakka kunnes kaupalliset siivet alkavat kantaa.
”Aikakautensa kirjailija”
VastaaPoistaVenäjän keisari Iivana IV eli Iivana Julma oli tietysti innokas kirjoittaja, koska kaikki keisarit ovat varmasti aikakautensa hallitsijoita/ymmärtäjiä/kehittäjiä. Iivana IV eli Iivana Julman kirjailija-/kirjoittajainto on kuitenkin piilossa, koska mainitun keisarin kirjasto kirjoituksineen päivineen on supersalainen. Kiitos Moskovalle/Kremlille.
Joka tapauksessa Iivana IV eli Iivana Julman eräs lausahdus oli Venäjän elokuvissa, kirjoituksissa ja jopa anekdooteissa. Lausahdus: ”Moskva – tretij Rim, a tshetvertomu ne byvat’” (Moskova on kolmas Rooma ja neljättä ei pidä tuleman.) Lausahduksen projekti on siis erittäin vaikea eli geopoliittinen.
Kas, kun projekti sai alkunsa, kun venäläiset aristokraatit Pariisissa alkoivat kantamaan nerokasta Karl Marxia käsillään vuosina 1843-1844 ja seurustelun tuloksena vuonna 1848 syntyi Kommunistisen puolueen manifesti, joka perusti ideologian, että proletariaatin diktatuuri parantaa koko maailman ainoastaan maailmanvallankumouksen kautta.
Kas, kun on olemassa myös kehityksen dialektiikkaa: tiede kehittää tekniikkaa, tekniikka kehittää teollisuutta, teollisuus kehittää kaupankäyntiä, valuutta kehittää yhteiskuntaa ja hyvinvointia, jne.
Venäjä on jäänyt jälkeen kehityksestä pahasti, joten lausahdus: ”Moskva – tretij Rim, a tshetvertomu ne byvat’” (Moskova on kolmas Rooma ja neljättä ei pidä tuleman) on sen credo ja hinnalla millä hyvänsä. Kiitos putinismille.
Jahas taas tätä perversio taistolaisuudessa pyöriskelyä.
VastaaPoistaMilloihan nämä persut pääsevät nykyaikaan?
Ai niin, hehän ovat tämän päivän taistolaisia.
”taas tätä perversio”
PoistaAnonyymi 27. toukokuuta 2024 klo 6.57 ei hallitse kielioppia. On : taas tätä perversio. Pitäisi olla : taas tätä perversiota. Se siitä. Mainittu anonyymi ei hallitse myöskään sanojen sisältöä omassa tekstissään: sanakirjojen mukaan perversio on seksuaalinen poikkeavuus.
Tämän perusteella voi väittää, että Anonyymi 27. toukokuuta 2024 klo 6.57 ei hallitse tarvittavaa älyä ymmärtääkseen haukkumansa tekstiä. Mutta haukkuminenkin on hyvä asia, erittäin hyvä asia. Kiitos Anonyymi 27. toukokuuta 2024 klo 6.57:lle.
Vähän tunnettu mutta kiinnostava piirre Sariolasta: hän kävi säännöllisesti elokuvissa. Ja katsoi vieläpä laadukkaita draamaelokuvia monesta maasta, kuten Ranska, Italia, jopa Puola. 1970-luvun Helsingissä se oli toki helppoa: korttelikinoja oli vielä useita ja elokuvien maahantuojat aktiivisia. Sitävastoin teatterista en muista Sariolan maininneen päiväkirjoissaan mitään. Myös suhde musiikkiin taisi olla etäinen, satunnaisia suosikkikappaleita toki siellä täällä silloin tällöin.
VastaaPoista