sunnuntai 26. toukokuuta 2024

Aikakautensa kirjailija

 

Erään virtuoosin vaiheita

 

Mauri Sariolan päiväkirja 1970-1985, Hyvästi Sammatin kuu. Toimittanut Reijo Ikävalko. Gummerus 1987, 256 s.

 

Mauri Sariolan julkaistujen päiväkirjojen ensimmäisen osan luin joskus kymmeniä vuosia sitten ja havaitsin sen varsin viihdyttäväksi. Silloin mies oli vielä nuori ja niin sanotusti menevä. ei hän vanha ole tässäkään kirjassa ja miettii joskus 55-vuotiaana, elääkö hän nyt elämänsä parasta aikaa. Saattoipa elääkin.

Pätevyyttä eri alojen toisten menevien miesten kuvaamiseen Sariola hankki edellisessä kirjassa lähes päivittäisellä istumisella Klaus Kurjessa ja jännitystä tarjosi pokeri, jossa huijarit kynivät kirjailijan yhä uudelleen.

Eihän Mauri -toivottavasti hän sallii tämän postuumin sinuttelun- vanha tässäkään kirjassa ollut. Vuonna 1924 syntyneenä hän eleli viisikymppisiään ja kuului isäni kanssa siihen ikäluokkaan, joka viimeisten joukossa lähetettiin rintamalle. Siellä hän toimi radistina, vaikka Laguksen panssariupseerin titteli kuulostikin komeammalta.

Sariola leimautui aikanaan kaiken (patentti) edistyksen viholliseksi, oikeistolaiseksi tai peräti äärioikeistolaiseksi, mihin vaikutti tietty kirjallinen kiinnostus Hitlerin Saksaan. Mikään äärioikeistolainen hän ei päiväkirjansa perusteella ollut eikä myöskään politiikasta erityisesti kiinnostunut.

Sariolan suhteesta aikansa ihmisiin voi runoilijaa soveltaen sanoa, että periaatteena oli: ”katsotaan mies eikä takki”. Monet näkyvät vasemmistolaiset Aarne Saarisesta ja Ele Aleniuksesta lähtien saivat häneltä arvostusta, kun taas moni oikeistolainen punnittiin ja kevyeksi havaittiin.

Sariola leimattiin aikoinaan sovinistiksi ja tämä amerikkalaisperäinen uudissana tuli käyttöön juuri käsiteltävänä aikana. Se oli alkukielellä yleensä muodossa male chauvinist pig, mikä sisälsi alatyylisen viittauksen ranskalaisen 1800-luvu Nicolas Chauvin-hahmon kiihkomieliseen oman ryhmän (kansallisuuden) ylistämiseen.

Sariola oli epäilemättä naistenmies eikä mikään epämääräinen genderoletettu, mutta ei sen sijaan seksuaalinen saalistaja. Julkaistussa aineistossa on tuskin lainkaan viittauksia syrjähyppyihin hänen puoleltaan.

 Rakastettu ja suorastaan palvottu puoliso sen sijaan kyllä näyttää harrastaneen niitä aina silloin tällöin, mutta itselleenhän porsas vahingon tekee, jos kaukalonsa kaataa, arveli Sariola viisaasti, eikä nostanut metakkaa, vaan nieli harminsa. Pian onni taas kukoisti.

Monien julkisuuden naisten kanssa Sariolalla oli erinomaiset suhteet, mutta itsekylläisiä feministitätejä hän ei voinut sietää, kuten ei tätimäisiä miehiäkään. Kaiken kaikkiaan elämä naisten kanssa näyttää yleensä sujuneen erinomaisen harmonisesti ja keskinäisen kunnioituksen merkeissä.

Sariolan suhteet kirjallisiin piireihin ovat luku sinänsä. Hän oli itse todellinen kirjoittajaihme, joka nopeimmillaan naputteli kaksisormijärjestelmällä kirjan yhdessä viikossa. Kuukausi oli normaali aika, ellei hieman pitemmästä päästä.

Kustannustoimittajat innostuvat välillä korjailemaan tekstiä ja Gummeruksessa työskennelleen Juhani Salokanteleen kanssa oli aluksi kitkaa, mutta ennen pitkää yhteistyö sujui kuin leikiten.

Kateus valtavalla vauhdilla tekstiä suoltavaa ja työllään elävää kirjailijaa kohtaan oli suurta. Paremmin ansaitsi vain Kalle Päätalo, josta tehtiinkin nimiprofessori, sillä hänen kai katsottiin kirjoittavan kansakunnan muistille olennaisista asioista.

Sariolan hahmot olivat sen sijaan harvoin poikkeuksin nykyaikaisia, meneviä miehiä, joiden hahmossa ei ollut mitään romanttista eikä arvostettavaa ja huonosti menestyneet mutta kyvykkäät kirjailijat tietenkin usein ansaitsivat saada edes apurahansa, joita menestyskirjailijan taas ei katsottu tarvitsevan.

Sariola ehti 60:een ikävuoteensa mennessä kirjoittaa yli 80 kirjaa, joiden yhteispainos oli yli kaksi  miljoonaa. Sen lisäksi tuli lukemattomia pitkiäkin lehtijuttuja ja jatkokertomuksia. Päiväkirjatkin käsittäisivät kymmenkunta nidettä, jos kaikki julkaistaisiin.

Kirjoittajana Sariola oli lyhyesti sanoen ihme ja on selvää, että määrän kustannuksella kärsi joskus myös laatu. Mutta tarkoituksena olikin kirjoittaa viihdettä ja kysyntä osoitti, että tarvetta oli. Käännöksiä tehtiin Amerikasta Japaniin. Puolassa kertyi melkoinen summa zlotyja paikan päällä käytettäviksi, mutta vironnetusta tekstistä ei Neuvostoliitto tainnut maksaa mitään.

Tässä kuvattu pätkä elämää ulottuu vuodesta 1970 kirjailijan kuolemaan vuonna 1985. Se oli tuota suurten ikäluokkien nousun, taistolaisuuden ja Kekkosen aikaa ja myös Suomen elintason ja modernisaation uuden suuren loikan aikaa.

Taistolaisuuteen kirjailija ei paljon huomiota kiinnitä, sen verran perverssiltä se touhu sotaveteraanista näyttää. Se n sijaan muiden vasemmistolaisten kanssa on paljonkin kosketuksia ja Kekkoseen suhde vaihtelee arvostuksesta ja kehumisesta paheksumiseen ja epäkunnioitukseen.

Toki Kekkosen hahmo ja roolikin ajan mittaan muuttuivat ja paisuva presidenttiys alkoi syödä normaalin kansanvallan perusteita. Aikakausi muuttui muutenkin. Aivan mahtava oli uusi Saab, jossa oli kaikenlaisia mukavuuksia silmänpesijöistä tupakansytyttimeen asti. Sataheppaisella voi ajaa jopa 160 kilometriä tunnissa. Nykyisin tämä ei taida Suomessa oikein onnistuakaan.

Uuden ajan ihmeisiin kuului myös elektroninen laskukone, jolla kirjailija innostui leikkimään. Kun siihen myöhemmin ympättiin vielä printtaus, alkoi olla aihetta jo spontaaniin päivittelyyn. Myös väritelevisio oli ihmeellinen ja mitäpä nyt voi sanoa siitäkin, että Sammatissa, mökkilaiturilla voi seurata suoraa lähetystä Moskovasta. Miten tämä kaikki voi olla mahdollista ja mihin vielä mentäisiin?

Muuan uuden ajan ihme oli automaattisen puhelinyhteyden avautuminen pohjoismaihin ja Länsi-Saksaan. Sähköpostia ei sen sijaan ollut kukaan tainnut vielä edes kuvitella ja niinpä kirjailija aina juoppotuurillaan lähetteli sähkeitä. Niitä lähti aina tunnetuilte henkilöille valtavia määriä ja kustannukset saattoivat olla tuhansia markkoja.

Vihreä käärme oli tämänkin kirjailijan demoni, joka aina aika ajoin otti vallan. Kuitenkin raittiita kausia saattoi olla viikkotolkulla ja elämän lopullakin todettiin, ettei mahalaukussa ollut mitään vikaa, vaikka sinne oli kaadettu tynnyreittäin viskiä.

Kirjailijan mieliala heilahteli jumalten keinussa äärimmäisyydestä toiseen. Yhä uudelleen hän vannoi lopettavansa ryyppäämisen, sähköttelyn ja sakinpeluun ja myös toteutti aikeensa.

Jossakin vaiheessa Sariola palasi taas vanhoihin paheisiin, joita vailla elämä oli yhtä tylsää kuin se oli lakkaamattoman ryyppäämisen aikoina. Raittius tuntui yhä uudelleen ihmeelliseltä, mutta äkkiähän siitä sitten hohto meni.

Sariolaa on moitittu ja haukuttu monista asioista ja pidetty matalatasoisena kirjailijana, mikä t taitaa heijastua siinäkin, että Yliopiston kirjastossa (tuossa entisessä Ylioppilaskunnan kirjastossa, eikä siis Kansalliskirjastossa) on hänen teoksiaan vain hyvin vähän.

Sariolan aitoutta ja rehellisyyttä ihmisenä ei voi asettaa kyseenalaiseksi ainakaan hänen päiväkirjojensa perusteella. Hän oli myös aidosti vaatimaton, vaikka osasikin loukkaantua törkeästä ylenkatseesta ja epäreiluudesta.

Maassamme on paljon Sariola-faneja ja kirjailijaa onkin syytä pitää yhtenä maamme kirjallisuushistorian ihmeenä, Päätalon tapaan. Molemmat olivat kansan syvien rivien rakastamia, kuten myös Väinö Linna ja Aleksis kivi.

Ehkäpä meillä Suomessa olisi aihetta pyrkiä hankkimaan kunniaa ja kunnioitusta lukemalla kaikki Sariolan kirjoittamat tekstit? Siinä olisi kotimainen vaihtoehto proustismille eli niille, jotka briljeeraavat sillä, että ovat lukeneet koko Marcel Proustin tylsän mammuttiromaanin. Miksi meidän sellaista pitäisi tehdä?

23 kommenttia:

  1. Olen myös Sariolaa lukenut ja samaa mieltä, omanlaista, lukukelpoista ja viihdyttävää: laatu vaihtelee, kuten pitääkin. Eihän se Dostojevskikään aina onnistunut...
    Tuo Sariolan pelivimma on minulle metafysiikkaa; olipa kyseessä pokeri tai hassunkuriset perheet, scheisseä.
    Linna ja Kivi ovat helmiä, mutta puutalon kallea en ymmärrä: tylsää...Ja, Proust saa niinikään jäädä.

    VastaaPoista
  2. "Pätevyyttä eri alojen toisten menevien miesten kuvaamiseen Sariola hankki edellisessä kirjassa lähes päivittäisellä istumisella Klaus Kurjessa ja jännitystä tarjosi pokeri, jossa huijarit kynivät kirjailijan yhä uudelleen."

    Sariolalla oli (ainakin ajoittain) ns. ruhtinaan tulot, mutta boheemien tapaan myös suuriruhtinaan menot, joten eipä siinä auta edes loitsu eikä rukous; pakkasen puolellehan siinä päädytään auttamatta. Itsekin joskus nuo Sariolan päiväkirjat lukaissut, ja myös muistelmateos "Suruton Sariola" on värikkäine aikalaiskuvauksineen ihan viihdyttävää luettavaa. Eräänlaisena aikansa "oikeistodissidenttinä" myös tiettyjä yhtäläisyyksiä Kari Suomalaiseen on monin tavoin havaittavissa. Ja tiettävästi ao. herrat viihtyivät sangen mainiosti keskenään ihan muutoinkin. Yhteistä taustaa kun oli mm. Hesarin vuosilta, siis ajalta jolloin se vielä oli Helsingin Sanomat eikä "Gelsinskaja Pravda"... Mutta sepä nyt onkin jo toinen tarina, eikä sen kummemmin kuulu juuri tähän asiayhteyteen.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
  3. Pikkupoikana radiosta tuli Susikoskea sarjana, ja Seurassa (muistaaksseni) oli kuvasarjana samoja Sarioloita, rikostarkastaja S:n roolissa komea Ismo Kallio. Jouluna 1962 sain lahjaksi Hurjan pojan koti -uutukaisen (10-vuotiaana, lahjoittajana minä itse). Onnistunut lahja pani lukemaan edeltävät teokset. Myöhemmin 1970-luvulla Sariolatuntemuksella sai oikeudenkäynti-istuntojen välillä takahuoneessa tiettyä arvostusta, etenkin vanhempien oikeusavustajien keskuudessa. - Kerran Helsingissä satuin inspiraatiosta hankkimaan ylijäämälipun Kansallisteatteriin: sattuikin olelmaan Ismo Kallion jäähyväisnäytäntö. Jokin ympyrä sulkeutui.

    VastaaPoista
  4. Iskevyydessään Sariolan teosten nimet ovat huippua:

    Rotat pois laivasta!, Joka tuuleen kylvää, Leivätön pöytä on katettu, Isänmaan parturit, Ei loitsu eikä rukous, Lavean tein laki, Neljän tien risteys (Niinisalon internaatti), jne...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hän inspiroitui nimistä, ku löytyi nimi, tuli kirja.

      Poista
    2. Taisi olla kuitenkin "Viiden tien risteys". 1960-luvun lopulla Sariola kirjoitti Suomen Kuvalehteen jutun Kauko Hans Villiam Tuomalasta. Kirjoittamisen yhteydessä Sariola kävi tapaamassa Kaukon iäkkäitä, ainoan poikansa menettäneitä, vanhempia Humppilassa. Jutun julkaisemisen jälkeen Sariola lahjoitti kirjoittajanpalkkionsa ja Suomen Kuvalehti sponsoroi loput. Rahoilla ostettiin Kaukon äidille kuulolaite. "Nyt kuulen taas lintujen laulun ja jumalanpalveluksen radiosta."

      Poista
    3. Kiitos tarkennuksesta, viisihän niitä on: kokemuksesta tiedän, sen verran on sielläkin suunnalla hikoiltu joskus.
      Aivan erinomainen vinkki alik. Kauko Tuomalan kohtaloon. Tykinjohtaja, alikersantti Tuomala 26.6.1944 tuhosi 8 ps.vaunua, 2 rynnäkkötykkiä ja 4 vetotraktoria kaatuen itse tykin tuhoutuessa. Mannerheimin ristin ritari numero 134.

      Kyseinen tunnelatautunut Sariolan artikkeli löytyy SK:n arkistosta, juhannusnumero 24.6.1966 n:o 25, sivut 18-20.
      Ks. myös http://www.mannerheim-ristinritarit.fi/ritarit?xmid=164

      Poista
    4. Kiitos tarkennuksesta Huuska. Sariola kirjoitti samasta aiheesta puolidokumentaarisen romaanin :"Aamu Heinjoen tiellä." Minun 3. painokseni on vuodelta 1966.

      Poista
  5. Sariolan ehkäpä vakavimminotettavana teoksena voisi pitää G. M. Armfeltista kertovia "Suomalainen ratsastaja" ja "Suomalainen kavaljeeri" - kirjoja. Tokihan niissä selkeällä fiktiollakin osuutensa on, ja tapa kuvata päähenkilöä on lievästikin sanoen idolisointiin taipuvaista. Elikkä ei ehkä kävisi varsinaisesta historiankirjoituksesta kumminkaan... Mutta ainakin ilmeiset historialliset faktat vaikuttavat sinänsä paikkansapitäviltä, ja myös Armfeltin valtiomiestyön merkitys konkretisoituu hyvinkin. Julkisuudessa teos sai aikanaan melko laimean vastaanoton, mikä ymmärrettävästi harmitti kirjailijaa suuresti.

    -J.Edgar-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meinasin mainita ym kirjan, yhden Sariolan parhaista, mutta J.Edgar ehti ensin. Yksi kaikkein vaikutusvaltaisimmista suomalaisista.

      Poista
  6. "hänen kai katsottiin kirjoittavan kansakunnan muistille olennaisista asioista."

    Eikä vain katsottu. Uskon, että Päätalon mikrotarkasti - ei-taiteellisesti - kirjaaman koillismaan elämäntavan dokumentointia tullaan kolmesadan vuoden päästä käyttämään lähdeteoksena.

    VastaaPoista
  7. Vähäinen ei-kirjallinen muistelma (jos sallitaan):

    Kesä 1966, ja poika eli kesäänsä. Oppikoulun kuudes lukuvuosi ohi ja nyt kesätyössä suuressa turkulaisessa hotellissa, "loistohotellissa", laukunkantajana ja yleisenä "tsupparina". Matkustavaisia tuli ja meni, joukossa harva se päivä ns. kuuluisuuksiakin. Eräänä päivänä vastaanottoon saapui todella iso mies. Kun portieeri antoi merkin, otin kantaakseni miehen neljä matkalaukkua, kaksi käsiin ja kaksi kainaloihin. Hissin haitariovenkin sain vielä tönittyä olkapäällä auki, ja niin mentiin määräkerrokseen. Huoneen ovella kirjailija Sariola oli kaivelevinaan pikkutakkinsa taskua ja sanoi: "Pitäisi kai jotain antaakin." (Piccolon palkka muodostui tipeistä tai, kuten silloin sanottiin, "triksuista".) Arkana ja kleininäkin rohkenin vastata: "Ei tarvitse, herra on hyvä vain." - Ehkäpä siis herran pikkukolikotkin olivat huvenneet ahkerassa pokeripöydässä istumisessa, josta joku edellä puhui.

    VastaaPoista
  8. Jos Sariola eläisi nyt ja olisi voimissaan, hän olisi varmaankin Purran hallituksessa, eiköhän lie opetusministerinä. Taikka sisäministerinä, rotat pois laivasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kuinkas se nyt niin? Hän ei suostunut liittymään mihinkään puolueeseen. Olisi varmaan muuttunut kovasti...

      Poista
    2. Pitäisi harrastaa lähdekritiikkiä, kun arvioi Sariolan julkisuuteen tarkoitetun päiväkirjan antamaa kuvaa aviollisesta uskollisuudestaan. Kaupungilla kun huhutaan vallan muuta: peli-illat olivat myös seksillä sekoiluja. Sopii lukea kirjallisuutta vähän monipuolisemmin. Todistettua tietoa löytyy runsaasti kirjailijan sikailuista yöelämässä.

      Poista
    3. Tottakai pitää. Ja sopii myös lukea ihan tarkkaan, mitä olen kirjoittanut. Blogi ei ole tutkielma.

      Poista
  9. Helsingin asuntoni vieressä on yksi näistä kuuluisista Lenin-laatoista. "V.I. Lenin asui tässä talossa v. jotain jne.jne. kiitolliset ystävät."

    Vastapäisessä talossa onkin sitten Mauri Sariolan vanha työhuone ja siinäkin laatta. "Mauri Sariola työskenteli tässä talossa jne".

    Ilmeisesti tämä ei ole vahinko. :D

    VastaaPoista
  10. Armfelt-kirjoihin Sariola todella panosti, ja olisivat ansainneet myyntimenestyksen vähintään siinä, missä turkin hihasta parissa viikossa kirjoitetut Susikosket. Kansa kuitenkin jätti nämä kaksi mielenkiintoista historiallista romaania vähemmälle suosiolle, mikä Sariolaa syystä harmitti. Outoa! Ehkä tekijä oli väärä? Jos Waltari olisi kirjoittanut nuo Armfelt-romaanit...

    VastaaPoista
  11. Sariolan aikaan kirjoittaminen oli vaivalloista, kirjoituskoneella paperille. Kustantaminen oli kallista, painokoneen valmistelu myös. Eli teksteillä oli terveellinen, korkea kynnys päätyä julkaistuksi.

    Nykyään on paperikirjan teko helppoa ja halpaa, joten on korkea aika lopettaa kaikenlaiset kirjailija-apurahat. Kirjoiteltakoon omalla ajalla ja vaikka älypuhelimella, siihen saakka kunnes kaupalliset siivet alkavat kantaa.

    VastaaPoista
  12. ”Aikakautensa kirjailija”

    Venäjän keisari Iivana IV eli Iivana Julma oli tietysti innokas kirjoittaja, koska kaikki keisarit ovat varmasti aikakautensa hallitsijoita/ymmärtäjiä/kehittäjiä. Iivana IV eli Iivana Julman kirjailija-/kirjoittajainto on kuitenkin piilossa, koska mainitun keisarin kirjasto kirjoituksineen päivineen on supersalainen. Kiitos Moskovalle/Kremlille.

    Joka tapauksessa Iivana IV eli Iivana Julman eräs lausahdus oli Venäjän elokuvissa, kirjoituksissa ja jopa anekdooteissa. Lausahdus: ”Moskva – tretij Rim, a tshetvertomu ne byvat’” (Moskova on kolmas Rooma ja neljättä ei pidä tuleman.) Lausahduksen projekti on siis erittäin vaikea eli geopoliittinen.

    Kas, kun projekti sai alkunsa, kun venäläiset aristokraatit Pariisissa alkoivat kantamaan nerokasta Karl Marxia käsillään vuosina 1843-1844 ja seurustelun tuloksena vuonna 1848 syntyi Kommunistisen puolueen manifesti, joka perusti ideologian, että proletariaatin diktatuuri parantaa koko maailman ainoastaan maailmanvallankumouksen kautta.

    Kas, kun on olemassa myös kehityksen dialektiikkaa: tiede kehittää tekniikkaa, tekniikka kehittää teollisuutta, teollisuus kehittää kaupankäyntiä, valuutta kehittää yhteiskuntaa ja hyvinvointia, jne.

    Venäjä on jäänyt jälkeen kehityksestä pahasti, joten lausahdus: ”Moskva – tretij Rim, a tshetvertomu ne byvat’” (Moskova on kolmas Rooma ja neljättä ei pidä tuleman) on sen credo ja hinnalla millä hyvänsä. Kiitos putinismille.



    VastaaPoista
  13. Jahas taas tätä perversio taistolaisuudessa pyöriskelyä.
    Milloihan nämä persut pääsevät nykyaikaan?
    Ai niin, hehän ovat tämän päivän taistolaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”taas tätä perversio”

      Anonyymi 27. toukokuuta 2024 klo 6.57 ei hallitse kielioppia. On : taas tätä perversio. Pitäisi olla : taas tätä perversiota. Se siitä. Mainittu anonyymi ei hallitse myöskään sanojen sisältöä omassa tekstissään: sanakirjojen mukaan perversio on seksuaalinen poikkeavuus.

      Tämän perusteella voi väittää, että Anonyymi 27. toukokuuta 2024 klo 6.57 ei hallitse tarvittavaa älyä ymmärtääkseen haukkumansa tekstiä. Mutta haukkuminenkin on hyvä asia, erittäin hyvä asia. Kiitos Anonyymi 27. toukokuuta 2024 klo 6.57:lle.

      Poista
  14. Vähän tunnettu mutta kiinnostava piirre Sariolasta: hän kävi säännöllisesti elokuvissa. Ja katsoi vieläpä laadukkaita draamaelokuvia monesta maasta, kuten Ranska, Italia, jopa Puola. 1970-luvun Helsingissä se oli toki helppoa: korttelikinoja oli vielä useita ja elokuvien maahantuojat aktiivisia. Sitävastoin teatterista en muista Sariolan maininneen päiväkirjoissaan mitään. Myös suhde musiikkiin taisi olla etäinen, satunnaisia suosikkikappaleita toki siellä täällä silloin tällöin.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.