Suomi ja Liettua
Näin Vilnassa taas oleskellessa
pistää silmään, miten täällä on myös Suomi-yhteyksiä, ellei suoria, niin
ainakin epäsuoria.
Vilnan kysymys osoittautui tuhoisaksi
balttilaiselle yhteistyölle 1920-luvulla. Uusi Liettuan valtio ei hyväksynyt
sitä, että uudelleen syntynyt Puola liitti vanhan suuriruhtinaskunnan
pääkaupungin omiin maihinsa. Niinpä yhteistyötä puuhaavien reunavaltioiden oli hyväksyttävä
joukkoonsa joko Puola tai Liettua, molemmat eivät tulleet.
Samaan aikaan Puolan ja Venäjän
suhteet olivat tulehtuneet ja Venäjän liittolainen vuoden 1922 Rapallon
sopimuksesta lähtien, Saksa oli myös Puolan, sanoisiko muodikkaasti geopoliittinen
vihollinen Puolan käytävän (Danzig) takia.
Puolan suhteen molemmat olivat yhtä nuivia ja jakoivat sen sitten vuonna
1939, mutta se on jo juttu erikseen.
Puola-johtoinen liittoutuminen
olisi ärsyttänyt myös Saksaa, joka nyt tosin oli 1920-uvulla alamaissa, mutta
sentään yhä olemassa ja tulisi jonakin päivänä vielä nousemaan.
Niinpä etelästä ei oikein löytynyt varteenotettavia
liittolaisia, vaikka kyllähän suhteita viriteltiin 20-luvulla, mutta liiallinen
Puola-innostus (Varsovan sopimus 1922) kaatoi jopa hallituksenkin.
Varsova-johtoinen liittouma olisi ollut myös Saksan vastainen.
Joka tapauksessa Vilna nousi 1900-luvulla
näin taas pitkän tauon jälkeen merkittäväksi tekijäksi Suomen politiikassa. Oli
se sellainen ollut ennenkin, mikäli siitä voitiin 1500-1600-luvuilla puhua
Ruotsin politiikasta erillään.
Kuten muistamme, Pentti Renvallin mukaan puhua
voitiin ja Suomen herrathan kannattivat Puola-suuntausta, jota taas jo kuninkaaksi
valitun Sigismundin kapinalliset vastustajat Kaarle herttuan johdolla
vastustivat.
Uusi tuolloinen kuninkaamme Sigismundhan
oli Suomen herttuan Juhanan, sittemmin kuningas Juhana III:n ja hänen
puolisonsa, Milanon herttuan tyttären Bona Sforzan poika, joka oli erinäisistä
syistä joutunut syntymään vankeudessa Gripsholmin linnassa.
Nuo Juhanan ja Bonan tyttären,
Katariina Jacellonican Vilnassa pidetyt loisteliaat häät avasivat uuden
aikakauden Puolan ja pohjoismaiden historiassa: Ruotsin ja Liettuan (vuodesta
1569 Puola-Liettuan rzeczpospolitan) suhteet tulivat nyt tärkeiksi,
valitettavan usein kyllä hyvin sotaisiksi.
Uskonnon merkitys ajan poliittisissa
taisteluissa oli tärkeä, jos ja kun niin haluttiin. Kirkkojen lähentämistä
yritettiin tuon tuostakin ja se johti yleensä niiden entistä ankarampaan
oikeaoppisuuteen.
Aluksi ja etenkin Juhana III:n aikana näytti
kuitenkin rauhanomainen rinnakkaiselo mahdolliselta. Suomestakin meni Vilnaan, Rzeczpospolitan
toiseen pääkaupunkiin opiskelijoita, joista muuan, nimeltä Valentinus Thomae
Lossius, Karjalohjalta lähtöisin oleva jesuiittakoulun opiskelija sepitti runoja
Sigismundin Vilnaan saapumisen kunniaksi.
Runoista kaksi oli latinaksi ja
yksi suomenkielinen. Runot jopa painettiin ja kyseessä on yksi harvinaisista
ei-uskonnollisista suomenkielisestä 1500-luvun painetuista teksteistä.
Painotuotteen nimi oli Serenissimo
ac potentissimo principi Sigismundo III, regi Poloniae, magno duci Litvaniae
&c.,&c., faelicissimum Vilnam ingressum gratulantur…
Muuntelin tekstiä hieman nykyasuun:
Terve meille Sigismud tulee
Nyt kaikki kansa Vilnassa luulee
Jumala kuin kaikki hyvin loi
Kiitetty olkoon, jonka tänne toi
Sinua suuresti toivoi(mme) joka päivä
ja yö
Niin kuin jokainen todistamme myö
Meidän menomme tahdomme että
Onnellisen ja terveellisen loppuun
päättää
Sillä niinkuin aurinko kirkas
maa hedelmäänsä ei suinkaan kanna
jos ei paista ja tee hänen virkaans
pelto ja niitty ei myös mitään anna
peräti ottaa sen halla paha
ei löydä ruokaa ei juomaa ei rahaa
anna siis sinun virkas paistaa
eripuraiset polje ja anna heidän
maistaa
ettäs Jagellonin suvult ulos tulit
sen kaikki maailma kyllä kuuli
tee oikeutta, ole hyvä, karta pahoi
elä hyvin, älä ota rahoi
samalmuotoo myös tämä lauma
ei kanna yhtään hyvää kaumaa
jos sinä heiltä menet kauas
ja et ole terveenä, vahva ja rauhas
elä kauan ja valtaas levitä
vihamiehelle pelkoo ja synnis kevitä
Itse asiassa Jagellon tyttärenpoika
Sigismund aloitti uuden dynastian, Vaasat, jotka kauan menestyivät hyvin ja ulottivat
valtansa kauan Venäjällekin ns. sekasorron aikana. Sigismundin poika Vladislav
Vaasa jopa valittiin myös Venäjän tsaariksi ja pajarit vannoivat hänelle uskollisuutta,
vaikka hän joutuikin pian lähtemään Kremlistä.
Vladislav käytti edelleen myös
Ruotsin kuninkaan titteliä ja hänen sydämensä ja sisälmyksensä (cor et viscera)
on haudattu Vilnan katedraaliin. Vilnaa kerrotaankin Vaasa-suvun kuninkaiden
suosineen ja paljon käyttäneen pääkaupunkinaan.
"Ruotsin ja Liettuan (vuodesta 1569 Puola-Liettuan rzeczpospolitan) suhteet tulivat nyt tärkeiksi, valitettavan usein kyllä hyvin sotaisiksi."
VastaaPoistaMirkka Lappalaisen Susimessu kuvaa hyvin tätä Puolan sekä Ruotsin ja sen osan Suomen monimutkaista poliittista suhdetta: Ruotsi halusi Kaarle herttuan, sittemin Kaarle IX ja tämän pojan johdolla olla luterilainen kansallisvaltio ja Puolan kuningas Simismund Vaasa Ruotsin ja Puola-Liettuan katolisen personaaliunionin hallitsija. Puolan aatelisto ei halunnut täysin tukea Simismundia kun taas Suomen aateli Klaus Flemingin johdolla tuki Sigismundia saadakseen Puolan apua Venäjää vastaan. Lappalaisen mukaan vielä 1600-luvun alussa Kustaa II Aadolf pelkäsi Puolan hyökkäystä Suomen alueelle.
Saksa-Puola-Venäjä/NL:n geopoliittinen tragedia oli siinä, että Puolan etu vaati Saksan ja Venäjän heikkoutta.
Ja nykypäivänäkin hyväksi tunnustettuun tapaan Kustaa Aadolf peloissaan sitten hoiti asian parhaalla puolustuksella eli hyökkäämällä. Niinhän se isäukkokin, luterilaisen kansallisvaltion pelastaja ja raskassarjalainen demagogi ja valehtelija, oli tehnyt.
PoistaMihinkäs se mun kommenttini on hävinnyt??? Kysymyksiä ois...
VastaaPoistaNämä ovat varsin mielenkiintoisia, arvonimilitaniat. Tässä Hänen Kuninkaallisen Korkeutensa Vladislav IV Vaasan CV:
VastaaPoistaLatinaksi: Vladislaus Quartus Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuaniae, Russiae, Preussi, Masoviae, Samogitiae, Livoniaeque, Smolenscie, Severiae, Czernichoviaeque necnon Suecorum, Gothorum Vandalorumque haereditarius rex, electus magnus dux Moscoviae.
Suomeksi (suunnilleen, ehkä): Vladislav IV Vaasa, Jumalan armosta, Puolan kuningas, Liettuan, Ruthenian, Preussin, Masovian, Samogitian, Liivinmaan, Smolenskin, Siewierskin ja Chernihivin suuriruhtinas, Ruotsin, goottien ja vandaalien perintökuningas ynnä Moskovan suuriruhtinaaksi valittu.
VastaaPoistaLiettua on toista maata ja maailmaa
Baltian eteläisin maa Liettua on suomalaisille ehkä tuntemattomin. Suomalaisia autoja ei siellä juuri vieläkään näe.
Runsaammin suomalaisia oli liikkeellä Liettuan pääkaupungissa Vilnassa 1702, jolloin Kaarle XII:n joukot valloittivat kaupungin muutamaksi vuodeksi. Itse olin valloittamassa Liettuaa omalla lomamatkallani, ja kävikin niin, että Liettua valloitti minut.
Liettua on outo ja erikoinen maa aina historiaansa myöten. Se oli Euroopan viimeinen pakanamaa, joka käännytettiin kristinuskoon vasta 1300-luvulla. Se oli tietysti aika myöhään, kun otetaan huomioon, että Ulvilan kirkko rakennettiin 1332.
Kristinuskon tulon aikoihin Liettuan kuningaskunta nousi ruhtinas Gediminasin johdolla sellaiseen kukoistukseen, että se hallitsi parhaimmillaan aluetta Itämereltä Mustallemerelle.
Puola nakersi kuitenkin vähitellen naapuriaan niin, että vuosisatojen kuluessa Liettuasta tuli Puolan maakunta. Puolan kolmannen jaon jälkeen 1796 maa joutui Venäjän valtaan. Vasta ensimmäisen maailmansodan jälkikuohuissa maa itsenäistyi. Puola miehitti kuitenkin pääkaupungin Vilnan. Tämän vuoksi maat kahakoivat usein aina toiseen maailmansotaan saakka.
Toisen maailmansodan aikana Liettua joutui Molotovin-Ribbentropin sopimuksen perusteella Neuvostoliiton etupiiriin, ja Neuvostoliitto miehitti Liettuan kesällä 1940, jolloin päättyi Liettuan toinen itsenäisyysvaihe.
Saksalaiset valloittivat maan Neuvostoliitolta 1941, mutta kolmen vuoden kuluttua puna-armeija palasi. Liettuan sosialistinen neuvostotasavalta oli osa suurta ja mahtavaa aina vuoteen 1990, jolloin Liettua julistautui jälleen itsenäiseksi. Tosiasiallinen itsenäisyys koitti vuoden 1991 lopulla, kun Neuvostoliitto hajosi.