Urhoolliset lurjukset
Sallustius, Catilinan
salaliitto. Jugurthan sota. Suomentanut Marja Itkonen. Johdannon kirjoittanut
Jaakko Suolahti. WSOY 1963, 172 s.
Kuinka kauan
vielä koettelet kärsivällisyyttämme, Catilina (quousque tandem, Catilina, abutere
patientia nostra)?
Näin aloitti Marcus
Tullius Cicero ensimmäisen kuuluisan puheensa Catilinaa vastaan. Siinä hän
ihmetteli, että moinen roisto yleensä vielä oli hengissä ja sen jälkeen
teatraalisesti päivitteli, että tuo iljetys ja kaikkien kunnon ihmisten kauhu
vielä kehtasi tulla Rooman senaattiin esiintymään.
Cicero oli silloin
konsulina ja Catilina, joka oli turhaan tavoitellut tuota virkaa, oli aikonut
murhata molemmat konsulit ja muuttaa Rooman tasavallasta tyranniaksi eli
yksivallaksi.
Ciceron
invektiivit Catilinaa vastaan kuuluvat jokaisen latinanlukijan perusaineistoon
ja niitä on yleensä luettu ja ihailtu ennen muuta tyylinsä takia, eikä historiankirjoituksena.
Samaa voi jossakin
määrin sanoa myös Sallustiuksesta. Häntä on arvostettu historiankirjoittajana,
mutta pikemmin tyylin kuin kriittisyyden ja objektiivisuuden takia, vaikka
näihinkin oli kyllä yritystä, kuten hän itse vakuuttaa.
Historian
hengetär Kleio, latinaksi Clio oli kuitenkin yksi runottarista ja se oli yksi
harvoista todelliselle patriisille sopivista askareista sotimisen lisäksi.
Menneiden ja
tässä tapauksessa aivan äskettäistenkin tapahtumien valossa historioitsijan
sopi myös tehdä havaintoja ihmisluonnosta ja kaikesta muustakin. Hän toimi
yleensä moralistina ja filosofina ja oli tilaisuudessa tuomita eläviä ja
kuolleita.
Sallustius
valittaa aikansa turmeltuneisuutta, joka erosi jyrkästi edeltävien sukupolvien
yksinkertaisesta ja hyveellisestä elämästä. Aikaisemmin ihmiset vielä elivät
elämäänsä ilman kiihkeitä haluja, kukin tyytyi siihen mitä hänellä oli.
Vasta myöhemmin
alettiin katsoa, että suurin mahti, kaupunkien ja kansakuntien alistaminen,
merkitsee suurinta kunniaa.
Kun
työteliäisyyden sijaan on tunkeutunut joutilaisuus, itsehillinnän ja kohtuuden
sijaan mielivalta ja pöyhkeys, silloin muuttuu tapojen mukana myös ulkoinen
tilanne.
Kaikki paras,
mitä ihmiset saavat aikaan on hengen ilmausta, monet sen sijaan vaeltavat läpi
elämän kuin unessa ja heille on vastoin luonnon vaatimusta ruumis ollut
nautinnon lähde, sielu taakka… Minun nähdäkseni todella elää ja nauttii olemassaolostaan
vain se, joka antautuneena johonkin tehtävään tavoittelee loistavasta teosta
tai jalosta taidosta koituvaa kunniaa.
Sallustius
yritteli aluksi politiikan alalla, mutta sai pian havaita, että siellä kunniantunnon,
epäitsekkyyden ja hyveen tilalle rehottivat röyhkeys, lahjonta ja ahneus.
Niinpä hän päätti jättää politiikan ja ryhtyä kirjoittamaan historiaa.
Hänen kohteensa,
Lucius Catilina kuului ylhäiseen sukuun ja oli hyvin etevä monella alalla,
mutta hänen mielensä oli alhainen ja kieroutunut. Hänen ruumiinsa pystyi
uskonattomasti kestämään kylmää nälkää ja valvomista mutta paheet olivat vielä
suuremmat:
Hän oli
kylmäverinen, salakavala ja muuntumiskykyinen, pystyi teeskentelemään ja
salaamaan mitä tahansa; hän himoitsi toiselle kuuluvaa, tuhlasi omaansa, hän
oli kiihkeä intohimossaan, varsin kaunopuheinen, mutta harkintakyky puuttui, kertoo
Sallustius.
Tässä
kuvauksessa on taidettu esittää arkkityyppinen narsisti ja jopa ns. synkän
kolmion persoonallisuus (ks. Vihavainen:
Haun dark triad tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Catilinan
ainoaksi intohimoksi tuli halu päästä valtion johtoon keinolla millä tahansa.
Hänen intoaan lietsoivat kansalaisten turmeltuneet tavat, joita oli jäytämässä
ennen muuta kaksi pahetta: ylellisyydenhalu ja ahneus.
Rooman turmeltuminen
oli alkanut puunilaissotien jälkeen. Sitten lepo ja rikkaus -sinänsä molemmat
toivottavia asioita, muuttuivat turmiollisiksi. Ensin kasvoi rahan ja sitten
vallan himo. Ahneus tappoi kunniantunnon, rehellisyyden ja muut hyveet; niiden
sijaan se opetti röyhkeyttä ja julmuutta, opetti halveksimaan jumalia ja
uskomaan rahan voimaan.
Aluksi oli
kunnianhimo, joka vielä on aika lähellä hyvettä, paitsi että kunnon mies pyrkii
tavoitteeseensa rehellisin keinoin ja jälkimmäinen viekkaudella ja petoksella. Ahneuteen
kuuluu taas rahan himo ja rahaa ei viisas ole koskaan halunnut; siihen ikään
kuin sekoittunut tuhoavia myrkkyä, jotka herpaisevat miehisen ruumiin ja mielen;
se on aina tyydyttämätön eikä mikään saa sitä vähenemään, ei yltäkylläisyys
eikä puute.
Kun rikkautta ruvettiin
pitämään kunniakkaana, alkoi moraalinen taju tylsistyä, köyhyys muuttui
häpeäksi ja nuhteettomuutta alettiin pitää pahansuopuutena. Nuorisoon tuli nautinnonhalua,
ahneutta ja ylimielisyyttä.
Catilina kokosi
vaivattomasti ympärilleen kaikenkarvaiset heittiöt ja lurjukset, siveettömät ja
irstailijat, velkaantuneet, murhamiehet ja temppelihäpäisijät ja niin edelleen.
Catilina lahjoi avokätisesti turmeltunutta nuorisoa ja huhun mukaan se vietti
myös luonnotonta elämää Catilinan talossa.
Catilinalla oli
ollut nuoruudessaan rikollisia suhteita muun muassa Vestan papittareen ja hänen
uskotaan surmauttaneen poikansakin. Tunnontuskat raastoivat hänen saastaista
mieltään ja hänen kasvonsakin olivat kalvaat ja katseensa pälyilevä, käynti
oli milloin kiivasta ja milloin
laahustavaa.
Oli miten oli,
jopa nuorison enemmistö, mutta varsikin jalosukuiset ryhmittyivät kannattamaan
Catilinaa. Tämä keräsi lopulta kannattajistaan kaksi legioonaa, jotka tosin
olivat osittain vain kehnosti aseistettuja ja vehkeili myös gallialaisten
kanssa päästäkseen valtaan.
Kapinallisten
keinot kuvataan äärimmäisen kataliksi. Kultaista nuorisoa yllytettiin tappamaan
omat isänsä ja sekasorron aikaan saamiseksi tulipaloja oli sytytettävä samanaikaisesti
ympäri Roomaa.
Selvältä
näyttää, että kuvauksen epämääräisyydestä huolimatta erityisesti köyhtyneet ja
köyhät olivat muuan sellainen ryhmä, joka asetti toivonsa Catilinaan. Koko
tarina tuo mieleen Dostojevskin Riivaajissa kuvatut šigaljovilaiset,
murhat ja tuhopoltot keinoina vallan haltuun ottamiseen kuuluivat heidänkin ohjelmaansa
ja arsenaaliinsa.
Aikalaistensa
tapaan Sallustius esittää salaliiton kannattajien ja vastustajien mielipiteet
heidän pitäminään puheina. Tässä ei oleteta, että henkilöt olisivat todella
sanoneet sitä, mitä heidän suuhunsa pantiin, vaan ajateltiin, että heidän olisi
pitänyt sanoa jotakin sellaista.
Koska salaliittolaiset
olivat alivoimaisia, voitiin senaatissa keskustella siitä, mitä heidän kanssaan
oli tehtävä, uhka tasavallalle ei ollut kuolettava.
Julius Caesar
kannatti lempeitä otteita ja jopa anteeksiantoa, kun taas Marcus Porcius Cato
oli jyrkällä laillisuuden kannalla. Caton kanta voitti ja Roomassa
toimeenpantiin ankara poliittinen puhdistus. Catilinan legioonat lyötiin, mutta
taistelu oli ankara.
Catilinan
ympärille kerääntyneet lurjukset osoittivat nimittäin erittäin suurta
urhoollisuutta ja peräänantamattomuutta, eikä yksikään vapaasyntyinen
kansalainen antautunut vangiksi. Kaikilla kaatuneilla haavat olivat etupuolella
ja itse Catilina taisteli hyvin urhoollisesti ja säilytti uhmamielensä loppuun
saakka.
Voitto saatiin
katkeralla hinnalla ja surmattujen kapinallisten joukossa monet saattoivat löytää
sukulaisiaan ja ystäviään.
Joka tapauksessa
Rooman tasavalta oli nyt pelastettu Catilinalta, mutta ennen pitkää siitä teki
lopun omalla tavallaan Julius Caesar, josta alkoi keisarivallan aika, tasavallan
ajan instituutiot näennäisesti säilyttäen vahva mies kokosi itselleen kaikki avainasemat
ja kaiken vallan.
Dostojevski
tunsi varmasti Sallustiuksen ja tuntuu siltä, että hänen Riivaajissaan
on vaikutteita tältä antiikin auktorilta. Tosin myös salaperäisiä ja ainakin
huhujen mukaan nihilistien sytyttämiä tulipaloja oli tuohon aikaan Pietarissa.
Mitä Putiniin ja
hänen koplaansa tulee, sekin tuo elävästi mieleen Catilinan sellaisena kuin
Sallustius on hänet kuvannut. Toki Putin oli vallanotossaan onnistuja, jota
siinä suhteessa on pikemmin verrattava Caesariin ja hänen hallintojärjestelmäänsä,
prinsipaattiin.
Caesaria vastaan
sai Cicero sitten vuorostaan pitää puheitaan, mutta se ei enää auttanut. Kansalaissodan
kauhuihin kyllästynyt kansa laski päänsä vapaaehtoisesti ikeen alle, kuten
Tacitus asiaa kuvaa. Tasavaltaa Roomasta ei enää tullut.
Täytyisi noita rooman kirjallisuuden klassikkoja lukea uudelleen.
VastaaPoistaItseäni kiehtoi aikoinaan, noita lukiessa, se samankaltainen ihmisyys, verraten nykyihmiseen; kaikessa hyvyydessään, kuin myös paskamaisuudessaankin.
Pompeijilla vieraillessani minua kiehtoivat seinäkirjoitukset. Ne olivat kaltaisiamme. Kuten esim. seinäruno: "Mikään ei ole ikuista, kaikki tulee joskus päättymään. Kun aurinko on loistanut mitä kirkkaimmin, se palaa mereen, ja kuu vieroittaa meidät siltä, mikä juuri oli täyttä. Niinpä myös rakkauden intohimo, usein hiipuu kuin vieno tuuli".
"Kun työteliäisyyden sijaan on tunkeutunut joutilaisuus, itsehillinnän ja kohtuuden sijaan mielivalta ja pöyhkeys, silloin muuttuu tapojen mukana myös ulkoinen tilanne.
VastaaPoistaKaikki paras, mitä ihmiset saavat aikaan on hengen ilmausta, monet sen sijaan vaeltavat läpi elämän kuin unessa ja heille on vastoin luonnon vaatimusta ruumis ollut nautinnon lähde, sielu taakka… Minun nähdäkseni todella elää ja nauttii olemassaolostaan vain se, joka antautuneena johonkin tehtävään tavoittelee loistavasta teosta tai jalosta taidosta koituvaa kunniaa."
On se sääli, että nyky-nuorison sielua ei ruokita tällaisilla teksteillä, kirjoilla ja uudelleenkäännöksillä. Ei voi mitään sille, että tässä ajassa on jotain samankaltaista Rooman myöhäis-tasavallan tai imperiumin lopun 400-luvun kanssa. Kas, rahanahneus sen tekee.
"Caesariin ja hänen hallintojärjestelmäänsä, prinsipaattiin."
VastaaPoistaJos pieni täsmennys sallitaan prinsipaattijärjestelmän katsotaan nykyisin alkavan vasta hänen seuraajastaan Augustuksesta, vaikka Suetonius aloittaa Kaksitoista keisaria teoksensa Caesarista ja Augustus johti oman asemansa tästä (divi filius). Caesar otti avoimesti diktaattorin tittelin ja hänen syytettiin tavoittelevan kuninkaan arvoa, mitä tasavaltalaishenkiset roomalaiset kauhistuivat. Augustus puolestaan otti ainoastaan tarvittaessa konsulin ja kansantribuunin viran sekä oli Rooman legioonien ja Roomaan sijoitetun pretoriaanikaartin ylipäällikkö, siis de facto sotilasdiktaattori. Hän vielä muodollisesti palautti tasavallan esiintyen vain sen ensimmäisenä kansalaisena, primus inter pares saaden senaatilta kiitokseksi Augustuksen arvonimen; teeskentely kannatti: ei tullut kuningasta vaan keisari.
Roomalaisissa historiankirjoituksissa hämmästyttääkin tietty ristiriita: Catilina on moraaliltaan alhainen ja hänen kannattajansa roskasakkia, toisaalta hän oli urhea ja hänen kannattajansa osoittivat nimittäin erittäin suurta urhoollisuutta ja peräänantamattomuutta, eikä yksikään vapaasyntyinen kansalainen antautunut vangiksi. Kaikilla kaatuneilla haavat olivat etupuolella. Pakostakin herää kysymys, mitä todella tapahtui, oliko Catilina sittenkin mainettaan parempi, historia kun on voittajien historiaa.
VastaaPoistaKyllähän tämä juttu haisee.
PoistaCiceron jälkimaine lienee likipitäen tahraton?
VastaaPoistaVoisi olettaa, että hänkin joskus sortui likaiseen peliin, kun oli rikaskin?
Kieltämättä hänen loppunsa oli aika karu.